REKLAMA

Jakie jest miejsce literatury na mapie teatru?

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-09-29 11:40
Audycja:
Czas trwania:
13:04 min.
Udostępnij:

Zbliżają się Konfrontacje Teatralne w Lublinie. Gościem Marty Perchuć-Burzyńskiej był Janusz Opryński - reżyser teatralny, menedżer kultury, dyrektor Festiwalu Konfrontacje Teatralne i zastępca dyrektora Centrum Kultury w Lublinie do spraw artystycznych.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska 1października, czyli w najbliższą sobotę rozpoczynają się dwudzieste siódme konfrontacje teatralne festiwal teatralny, który jak co roku przypomina, że Lublin ważnym miejscem na teatralnej mapie Polski jest dyrektor festiwalu reżyser teatralny Janusz Opryński dziś gościem kultury osobistej na łączach telefonicznych witam serdecznie dzień dobry witam w tym roku konfrontacje odbędą się pod hasłem Rozwiń » literatura chce więcej coś się w tym haśle zawiera literatura chce więcej przestrzeni w teatrze tych to tak na pewno myślę, że moimi mody nikt grać umie, którzy stanowimy niewielką grupę, która w dni chorzy festiwal zastanawialiśmy się po prostu jako jest też miejsce literatury im na mapie teatru i postanowiliśmy poszukać spektakli, które jakiś sposób odwołują się teraz rzuty i jest dość niesamowity, bo proszę wyobrazić, że od Elizy Orzeszkowej też pokryty taka refleksja, że naprawdę w Polsce mieliśmy inne niezwykłe damy niezwykłe kobiety, o które stanowiły po prostu o sile polskiej literatury czy sierpniowa poprawka Konopnicka, ale Eliza Orzeszkowa nad Niemnem i tutaj wydawałoby się, że młode pokolenie inżynierze nieprawda po mu to pretekst lektury przez niektórych znienawidzony, a Jędrzej Piaskowski rząd do młodej generacji reżyser w Lublinie to już jest jego pierwsza, jakby propozycję nie 0101. spektakl dziś sięga po literaturę naraz niezwykły sposób czytają no będzie też Lem będzie Różewicz Lidię rybą, czyli powrót brałem Szczepan Twardoch Tadeusz Słobodzianek i Biblia, czyli fragmenty starego testamentu i jako zaliczka na chcieliśmy pokazać, że właściwie ten rozrzut inspiracji literackich jest ogromny i dość zaskakujący karta no bo Wit Eli mogą to w ogóle fantastyczna postać ważna francuska przypomina, że wybitny socjolog gości bardziej go znamy z biografii WHO ME i naraz Annecy buduje się opowiedzieć swoim losie dokonuje coming outu i opisuje właściwie no, jakby problem ze swoją tożsamością pochodzi z Robotniczej dzielnicy przyznaje rzekł NT książkę po to, właściwie wiem taki wyrzut żywości nie widziałem takiej nędzy francuskiej myśmy litów komunii wydawało nam się, że Francja w ogóle doczeka w ogóle projektem okazuje się gra lotnicza dziękuję były trafił lider będą powrót do rem, gdzie teoretycznie Katarzyna Kalwat m.in. właśnie z Jackiem poniedziałkiem jak opowiadają nam tory historię no właśnie tak trudno tak trudno, ale dzisiaj właściwie ich przestrzeń społeczną tego, żeby opowiadać swoich ludzi o swoich problemach tożsamością i tu jakiś poseł dialogu jest też Szczepan Twardoch prawda, że spektakle Berek pewnych faktach został zrealizowany w teatrze studio Warszawa, ale myślę pan wagę w roli w ogóle autora tekst walkę przez reżysera nikogo innego tylko Roberta tele czeka Robert Talarczyk jest wybitnym aktorem jest też dyrektorem teatru w Katowicach i opowiadają znowu jakiś trudnych sytuacjach tożsamości zmagania się właśnie spektakl jest raper i dwujęzycznym, bo grany jest po Polsce po Śląsku mieszka Robert Talarczyk Kurek Unię robić w sposób nie niezwykły lekarz ten chory, ale pełen też jak były tragiczne gości obok tego mamy coś w ogóle niezwykłego, bo próby właściwie wydaje wydawałoby się skazaną na niepowodzenie jak przełożyć po wyrusza różnica na język jego nakazuje się, że dokonuje tego próbuje dokonać i Adam stawiano głuchy głuchoniemy poeta i przy pomocy Wojtka Ziemilskiego akademickich zajmował się wcześniej tym niezwykłym językiem to próba znowu poszerzenia takiego na przestrzeni społecznej wie, gdzie właściwie próbujemy, jakby wejść świat tych ludzi tak i pewnego rodzaju sceniczny eksperyment myślę że, że to jest coś, czego jeszcze w teatrze nie było tak naprawdę tak i wszystkich jest jeszcze oczywiście fantastyczna Ania malarek g tarczy dla Bydgoszczy robi spektakl oficerki to jest kobietach policja kach i wiem, że temat też, jakby walor dokumentu, czyli znowu literatura winnej, jakby w formie prawa wypracowanej w sposób taki doświadczenia takiego reportażu owego mamy oczywiście, że państwa i i i nie chcę się tylko powiedzieć Tadeusza Słobodzianka który, który jakoś jest na gigantem dramaturgicznym przypomnijmy jego nasza klasa ne gości chyba została zagrana 50 miejsc jak na świecie i to w teatrach narodowych gniewał się, że w scenariusz, który oparty jest akt polską rzeczywistość przypomnimy Jedwabne naraz może się stać kanwą opowieści innych innych ogólna przypomnijmy, że właściwie chyba Irańczyk zrobił w Londynie pierwszą, a premier, ale Tadeusz Słobodzianek wykorzystując, jakby nasze zamknięcie, czyli covid pisze dramaty i pisze w sposób jakiś niezwykły, bo to się wszystko było, jakby mieści wydali kwartetu otwockich i tam się pojawiają lilie byli 2 sztuki sztuka genewski powrót Orfeusza i to Anna wieczór robi w teatrze dramatycznym jeszcze za leki Tadeusza Słobodzianka przypomnijmy obie obejmą objęła już 1września i Monika Strzępka i ale wracając do tego dramatu mamy nową opowieść niezwykłą i tutaj widzimy po prostu na nikogo innego tylko Grotowskiego widzimy Kantora widzimy w klasie na dużą postaci, które jakiś sposób no piętno odcisnęły na teatrze natarcie dwudziestego wieku i ja też, kiedy miałem okazję jeździć swoimi spektaklami czy problemami czy Londynie zawsze było pytanie właściwie Kantora Grotowskiego trochę tak było, że myśmy w Polsce nie doceniali siły tego zjawiska i był sobotni ranek, który przypomnijmy, kiedy jeszcze nim zaczął pisać był jest zwykłym bardzo ostrym recenzentem i pod nazwiskiem Jan Koniecpolski pisał w polityce, a my próbuje, jakby do jakich takich Bogu swojej młodości odpowie MO Tadeusz wykorzystuje do tego DK taki w wytrawnych w ogóle dramaturg i jak taką dialektyka apoteozy szyderstwa i zobaczymy w ogóle no niezwykle w sposób taki śmieszny budowanie postaci Grotowskiego ja przypomnę tylko, że Łukasz Lewandowski został nagrody Zelwerowicza watą i ratusz rolę, gdzie widzimy w ogóle i Łukasza w ogóle niesamowitych sytuacjach jako sam jako czyn, który uprawiam teatr studencki w latach w końcu straci 70 tych wszystkich próbowaliśmy stawać na głowie na barku to był efekt ćwiczeń Gadowskiego i to robi i to robił Łukasz Lewandowski w czasie spektaklu, jakby nas zachwycają swoją formą pismo oczywiście Adam Ferency Ania mostka towarzyszy także opowieść jest niezwykle błyskotliwa i myślę, że też jest taką lekcją my opolskim teatrze no i to bym chciał jeszcze zwrócić uwagę na wybitnego dramaturga Iwana Wyrypajewa będziemy gościli badania ściśle tajne z niezwykłą w ogóle rolą Kasi Herman to jest spektakl z Opola, że świat Norberta Rakowskiego także, a jest właśnie, żeby rzepy żeby jak by dopełnić obraz literacki mamy spektakl i biernej Florencji serami czy Torunia Biblia, których WEK tak akcja stary testament i apokalipsy, czyli teksty to jest sobie europejskie źródłowe, czyli Eliza Orzeszkowa, a jeszcze lubelski Kongres teologiczny czyjś Stanisław Lem ten, który powiedzieć, że profetyczny mówił o o świecie to to powiedzieć mało to fantastyczny tak jak Daniela Adamczyka z, który od od lat prowadzi i nie odpala od lat prowadzi bardzo ciekawych lokali dramat w Chinach właśnie ile na, czyli powtórzmy Orzeszkowa, ale Różewicz jest rybą Szczepan Twardoch Słobodzianek Biblia by właśnie takiej, a po takim źródle literackim innych chcemy mówić to jest jakieś pytanie zawieszone prawda czym teatr porzuci wielką literaturę czy też nie ja przypomnę sobie taką rozmowę z moim przyjacielem i publicznym niż żyjącym filozofem Cezarym chodzić ryczy macie dla mnie braci Karamazow kiedyś powiedziałem mu jeść no ciekawe są bracia Karamazow właśnie dziś na to jak taki sposób poprawić powiedział bzdurę powiedziałeś no niech świat przegląda się w wersji działach literackich i myślę, że niektórzy, jakby stosują tę strategię, żeby zobaczyć świat ówczesny bardzo wiele kielecki to jest większa milicja też raczej w nie tak, ale to pytanie bardzo zasadne, które pan przed chwilą zadał zastanawiam się czy ma pan gdzieś tam w głębi duszy odpowiedź na to pytanie czy teatr porzuci wielką literaturę czy też nie i czym jest wielka literatura to jest trudne pytanie, ale wydaje się, że jeżeli radni mieszkały też aktorka wybitnym aktor potrzebuje słuch aktor potrzebuje czegoś po prostu, jakby na ich myślę, że aktor ma też kartkę umiejętność, żeby żeby, żeby głębinowe Kensy odkrywa, a te głębinowe sensem armatkę dać na dobrej literaturze wielkie Wika, którzy arcydzieła i oczywiście, że jest też inna droga teatru, którą bardzo szanuje jest oparta o formę o pewną Willie no Kantor winne winnego źródła przychodzi otworzył nam fantastyczną Oli handlowych jest rodzaj przepisywania ja mam przeciwko temu i tylko, jeżeli to czemu służy, jeżeli ma pewne poziom literacki tak, ale mnie się wydaje, że teatr niby nie zrezygnuje z literatury ja myślę, że można tutaj jako posiłkować się taką karierę z ówczesną dzisiaj serialu, gdzie serial tak naprawdę, jakie widzę współczesne seriale chociażby sukcesję dziwić absurd tak wpływy kura lira, że rzeczy scenarzyści nogi są niezwykle świetnie czy Kali jak się czyta Tołstoja te krótkie rozdziały wojny pokoju co się widzi, że to to już wtedy oddawał język po prostu filmowi i muszę wydaje, że literatura Mino różnych zabiegów mimo nawet prób deprecjonowania jej w normalnym zjawiskiem tezy, że jest próbą reinterpretacji barbarzyńską czasem i literaturę jak pani takie moje ma moje przeczucie mało tego to jest trochę też moja wiara nadzieja na to, że literatura w pani stać bardzo dziękuję dyr dziękuję w festiwalu konfrontacje teatralne dwudziestej siódmej edycji reżyser teatralny Janusz Opryński był gościem kultury osobistej konfrontacje teatralne w Lublinie większość wydarzeń w centrum kultury w Lublinie do 30października radio TOK FM jest patronem medialnym tego festiwalu wszystkich na festiwal zapraszamy Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia dziękuję Tomaszowi obce za pomoc w przygotowaniu programu Szymonowi walucie za realizację czas na informację za chwilę Mikołaj Lizut Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA