REKLAMA

Chusta w Iranie: Dla jednych kobiet emancypacja, dla innych - niewolnictwo

A teraz na poważnie
Data emisji:
2022-09-28 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
studia za mną prof. Agata Skowron-Nalborczyk islamista ska irańska arabistka z zakładu islamu europejskiego na wydziale orientalistycznym Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry pani profesor w w wielu miastach Iranu trwają protesty, które wybuchły w zeszłym tygodniu po śmierci młodej kobiety zatrzymanej przez policję moralności przy dwudziesto dwulatka została zatrzymana 13września i pod zarzutem łamania obowiązującego w Iranie prawa nakazującego kobietom Rozwiń » zakrywanie włosów, po czym zmarła w niejasnych okolicznościach zapadła w śpiączkę podczas protestów zginęło już co najmniej 76 osób no to jest trochę taka historia z tym siedziałem powracająca na przed wszystkim w Iranie, ale nie tylko no spór o hidżab to także czasy szacha Rezy Pahlawiego, które z kolei hidżabów zakazał grania tak jest tysiące 3006. roku w styczniu wydał taką takie zarządzenie tą nazwą Kia słychać i po prostu zakazał noszenia hidżabów w miejscach publicznych proszę wyobrazić, że wtedy około 4,56,51000 kobiet nie nosi hidżabu się 500 000 nosiło hidżab różnego rodzaju oczywiście tak mówimy o bardzo często nie zasłaniały twarzy to był taki tabor tabor taka czarna chusta no to była wtedy policja miała obowiązek zdzierać Teodory i bardzo wiele konserwatywnych kobiet przestało wychodzić z domu niektóre popełniały samobójstwo również policja biła osoby które, które sprzeciwiały darcie tego tego taboru czy muzułmańska chusta właściwie zawsze była tylko wrażenie zupełnie, bo też pod ten wydał zarządzenie dotyczące mężczyzn on nakazał mężczyznom noszenie kapelusza europejskiego tak jak w Turcji nakazał Atatürk to było pod wpływem Turcji i wtedy były protesty zginęło mówi się wtedy nie było mediów od 100500 osób właśnie w obronie tradycyjnego biur w i czy właśnie ten hidżab stał się stał się orężem politycznym w Iranie już dawno dawno temu z tym, że działa, jakby po obu stronach, bo teraz mamy sytuację odwrotną policja moralności nakazuje kobietom zasłanianie włosów niejako po to, żeby chronić twierdzi tak, bo to jest oczywiście to jest taka filozofia zdejmowania specjalności z mężczyzn wota policja twierdzi, że jakby pilnuje do dobrego ubioru kobiet bezpiecznego po to, żeby one były bezpieczne, żeby mężczyźni nie napastował mnie zrobili krzywdy, czyli widzimy tutaj jest takie tak taka filozofia, że to mężczyźnie trzeba po prostu zabrać z oczu, bo jak nie no to kobiety napadnie prawda i oczywiście to nie jest nic nowego, bo ta policja moralności ona pod taką nazwą Charona zajmą, czyli siostry zajmą istniała od razu po wcześniej bardzo rewolucji i też właśnie pilnowała, żeby żaden w kłębek włos nie wystawał nawet ścierały makijaż kobietom jeśli miały makijaż na twarzy potem to ta polityka się rozluźniła ta masa, a mini która, która zginęła został aresztowany za nią pewnie, który obrano tak jak właściwie wiele bardzo kobiet w miastach irańskich się dotąd pobierało po prostu ten chyba jest to symboliczny trochę na czubku głowy, ale on jest, więc nikt nie czepia piękny makijaż widać, że ładna fryzura pod spodem i jakby tak na ulice wyglądały miasta irańskich przez przez długi czas natomiast muszę pamiętać, że teraz doszli do władzy mówi tradycjonaliści Harley leży tak duży po prostu zapowiedzieli, że teraz będą tego bardziej pilnować to jest 15sierpnia wprowadzono taką ustawę, że teraz właśnie będzie się bardziej pilnować noszenia hidżabu, a do tego będzie się wykorzystywać też środki nowoczesne inwigilacji, czyli będą kamery np. autobusach na ulicach i będzie system rozpoznawania twarzy po to, żeby można było te osoby karać które, które są nieodpłatnie ubrany tak już zaprzęgami technika i w tym momencie rzeczywiście no to aresztowanie tej dwudziestoletniej dziewczyny kobiety, jakby grało się z tym takim zaostrzeniem kursu w tej sprawie, bo przecież przez lata tak jak mówię tego jak ta ma my sami nie wszystkie wiele kobiet tak wyglądało nikomu to nikomu nie przeszkadzał no właśnie pani profesor zachodzi z tym działem to znaczy co on właściwie oznacza co symbolizuje czy on czy to jest manifestacja religijna czy właśnie cała jest element stroju, które ma symbolizować skromność, o co w tym chodzi w tej tradycji perskiego islamu to znaczy w na czym właściwie tutaj polega problem no problem jest właśnie tak jak pan redaktor mówi, ponieważ tak naprawdę nie ma 1 interpretacji dotyczącej zasłony, bo mówimy hidżab, choć po persku to jest ogólnie zasłon, a ona może mieć bardzo różne postaci to jest po prostu, że kobieta zakrywa no i teraz w samym kolanie są takie fragmenty jak sura trzydziesta trzecia werset 503 roku nakazał swoim żonom żoną wiernych, żeby zakrywały itd. natomiast tam nie jest powiedziane jak to dokładnie ma wygląd i zakrywa i co zakrywać dokładnie, więc taką interpretację, ponieważ tam, żeby zakrywały swoje ozdoby no to jest interpretacja mają zakrywać biżuterię prawda jest taka interpretacja, że mają zakrywać na zdobne ozdoby naturalne no i teraz już jak daleko posunie zakrywanie ozdób naturalnych praw ta, że możemy uznać, że nawet oczy są ozdobą naturalną związku z tym będzie burka z tą szczoteczką tak jak ważna uważam organizowanie w Pakistanie akta szczoteczka w oczy no no wie pan tak jak mają unikać kobiety to niektórzy mówią, że te same oczy to są bardzo takie seksowne właśnie prowokujące, tak więc trzeba oczywiście zasłonić są rękawiczki, żeby dłonie zasłonić granie można kostek pokazać jak no to już jest interpretacja bardzo daleka natomiast oczywiście bardzo wielu muzułmańskich teologów zgadzać do tego, że twarzy nie należy zasłaniać, że to jest jakby no, jakby niezgodne z nakazem ale, ale w habicie zasłania no zgadza się, tak więc jakby tych interpretacje bardzo dużo oczywiście to jest motywacja religijna, ale musimy pamiętać, że to przywracanie czy też właśnie tak Szach Reza nakazał zdejmować, bo chciał Europy izolować kraj czy to to był gest polityczny prawda, że wzór podobny atak gradu nieprawda no potem jak 70 dziewiątym Republika powstał zwyciężyła rewolucja islamska to też była polityczna, ponieważ przeciwko szachowi demonstrowały młode kobiety na ulicach te, które nie nosiły hidżabów, bo ta polityka rozwoju w specjalnie, że tak, że wywrzeć ustawić się reżimowi szacha, który właśnie był świecki prawda więc, jakby wyrażały w ten sposób poparcie to nie wiedział, że teraz założyło już ktoś nie będą mogły zdjąć i znowu jest taka sytuacja, że Homer nie od razu wprowadził tylko zapowiadał siedemdziesiąty dziewiąty, że wprowadzi nakaz noszenia hidżabu kobiety już wtedy się zorientował zaczął protestować potem w latach osiemdziesiątych poprowadzenia tego zakazu też były też były protesty, ale z drugiej strony popatrzmy to były kobiety wyzwolone wyedukowane pochodzące z wyższych warstw społecznych natomiast kobiety pochodzące ze średnich wart społecznych takich tradycyjnych to się nazywa w Iranie bazar one nigdy nie chodziły na czarno na uczelnie tak, bo tam nie było segregacji nie było zasłony i drudzy, że po prostu bali, że one się demoralizują prawda albo stanie się krzywda, kiedy wprowadzono nakaz noszenia hidżabu i kiedy wprowadzono segregację na uczelniach to dziewczyny nagle mogą zacząć studiować i tak, czyli dla jednych kobiet to była kwestia emancypacji one mogły uprawiać sport są zawody sportowe tak tylko dla kobiet przy tej segregacji, bo jak byli na trybunach mężczyźni nie mogą uprawiać sportu także to wszystko ma właśnie, jakby zawsze z stronę pozytywną negatywnego testu w Iranie mają oczywiście swoje reperkusje także w naszym świecie myślę o Europie pojawiają się takie głosy Zacha za zakaźne hidżabów no tak no to już, jakby znamy z niektórych państw europejskich tam każdy musi pamiętać, że ta ustawa we Francji, które mówimy o zakazie dziobów ona jest stara jest z ustawy świeckie tak, ale tak jest ona zresztą nie zakazują hidżabu dokładnie tego symboli religijnych no i teraz to w miejscach związanych z republik tak tak dokładnie także na ulicy można nosić można przyjść do szkoły Huszcza można to szóste zdjąć w szkole no jakoś sytuacja się uspokoiła tak wielka Brytania to trochę poszła inaczej bo, bo chyba musi być w kolorze mundurka szkolnego taki po prostu tyle i nikt nie dyskutuje czy czego trzeba nosić czy nie w Austrii np. organizacja muzułmańska taka 1 reprezentanta wszystkich muzułmanów twierdziła, że szkoła jest jak rodzina tam jest bezpiecznie dziewczęta są pod opieką nauczycieli tam dziewczęta mają szkolenie nosi hidżabów taka jest taka jest taki jest ich zarządzenie religijne no i o tym oczywiście nie słyszymy prawda trochę Austra to taka trochę nam umyka, ale są bardzo różne podejścia no i teraz jest tak jak Francja zakazała zasłaniania twarzy to szok i sprowadziła za to karę to się okazało, że nie noszą tej zasłony twarzy rodowity muzułmanki tylko zazwyczaj konwerter kick, bo rodowity muzułmanki one wiedzą, że jeżeli ich kraju jest nakaz zasłaniania twarzy tak jak w Arabii Saudyjskiej, kiedy przyjeżdżają do Europy bardzo często ten zdejmują tę zasłonę, bo nie ma takiego prawa jak leci samolot Teheranu przekracza granice Iranu to wtedy wszystkie panie zdejmują ustal, bo większość pań zajmuje szóste nakłada makijaż ubiera się w sposób taki bardzo wyzywający może bardziej wyzywający, niżby się ubrał prawda one wiedzą w tym momencie przestaje to prawo obowiązek, ale oczywiście mamy w Europie też takie muzułmanki, które wybierają noszenie chusty, ale też takie, które wybierają nienoszenie chusty no właśnie, ale czy nie jest tak, że tego typu na wołania nawoływania, żeby zakazać hidżabu jako wyrazu zniewolenia kobiet tradycji islamskiej nie są wylewanie dziecka z kąpielą na pewno to pomoc zawsze wiadomo, że osiągniemy waha osiągniemy wahadło zawarto 1 stronę to potem się bujnie bardziej w drugą stronę, więc takie zakazy ja mogę zrozumieć jak zakaz noszenia zasłon twarzy jednak nasza powiedzmy funkcjonowanie nasze bilet miesięczny prawa itd. opiera się na rozpoznawaniu twarzy natomiast takie zakazywanie hidżabów no właśnie będzie powodować też, jakby odwrotną od zwrotny dużo więcej kobiety założy jako jako taką taki wyraz wyraz sprzeciwu albo będzie zmuszona przez mężczyzn swoich do założenia hidżabu tak, bo to bardzo często nie kobiety robią politykę tylko mężczyźni, ale są też muzułmanki, które twierdzą, że kiedy zakładają head-up przestają być traktowane jako obiekt seksualny zwraca się bardziej uwagę na ich inteligencję na to co umieją co wiedzą, czyli taki trochę w wyraz emancypacji dla niektórych wiekowych w tym w wojskach jest to wyraz emancypacji, że one właśnie w ten sposób przestają być odbierany tak jak tak jak nauka znowelizowane kobiety są na na różnych plakatach prawda jest prowadzenie kobiety do obiektu seksualnego to one twierdzą, że one przestają być obiektem seksualnym, bo są traktowane jak człowiek bardzo dziękuję za tę rozmowę prof. Agata Gawron Aalborg szyk islamska iranistka arabistka z zakładu islamu europejskiego na wydziale orientalistycznym Uniwersytetu Warszawskiego była gościem państwa moim bardzo dziękuję też wszystko co przygotowaliśmy dla państwa z Anną Piekutowska program realizował Szymon waluta za chwilę informacji Radia TOK FM Japonii pełne połączenie, na które na, które zapraszam w imieniu Jakuba Janiszewskiego Mikołaj Lizut do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA