REKLAMA

"Społeczeństwo zmęczenia", czyli "każdy sam prowadzi swój obóz pracy”

Wieczorem
Data emisji:
2022-09-28 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
50:50 min.
Udostępnij:

Bohaterem audycji jest zbiór esejów "Społeczeństwo zmęczenia", "nowej gwiazdy współczesnej humanistyki", Byunga Chula Han, który opisuje jak ze społeczeństwa dyscyplinarnego przekształciliśmy się w społeczeństwo osiągnięć, w którym sami jesteśmy swoimi katami. Ze społeczeństwa “negatywności”, (dyscypliny, nakazów i zakazów), w społeczeństwo “pozytywności”, w którym każdemu z nas należy się wolność. Zamiast "powinien" - "może", ale to drugie staje się nową przemocą

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Lichnerowicz dziś wieczorem zapraszam państwa na rozmowę o no wydają się że, że to ten autor czy ta książka czy SPECT szczególnie 1 jego esej mają już taki status że, że stają się częścią dyskusji to jednym z tych tekstów częstych autorów, o których się rozmawia dyskutuje taką stawiam tezę na początku też, żeby słuchać państwa ciąć zachęcić kilku bądź dźwiękowo, ale też może potem gości tę moją tezę obronią albo nie nowa gwiazda Rozwiń » współczesnej humanistyki można przeczytać we wstępie do książki, której mowa już, przechodząc do rzeczy chodzi o biologa Hull Hana tak by to przeczytała i jego sobie społeczeństwo zmęczenia i jego i inne eseje wydało książkę wydawnictwo krytyki politycznej, a przełożył na język Polski Rafał Pokrywka dr Rafał Pokrywka jest państwa gościem dziś wieczorem dzień dobry dzień dobry dr Pokrywka od tego jest autorem właśnie przekładu książki społeczeństwo zmęczenia inne są jej znawcą twórczości Junga Hula Hana, jeżeli dobrze odmienia jest związane z wiedziałam literaturoznawca na Uniwersytecie Kazimierza wielkiego w Bydgoszczy będą je tutaj w studiu Radia TOK FM za mną jest Sylwia Borowska każe mi rok dzień dobry dzień dobry literaturoznawczyni krytyczka filmowa związane z Instytutem literatury polskiej kolejna Uniwersytecie warszawskim no właśnie to pozwolę sobie zwrócić się najpierw do pana doktora pokrywki i trochę wprowadzić mnie i słuchaczy, jeżeli mogę pana prosić w ten świat powiedziała Junga Hula Hana czy też może 2 słowa o nim samym powiedzieć, bo ja mogę powiedzieć tylko, że jest filozofem nie wiem czy powinno właśnie mówić, że jest niemieckim filozofem pochodzenia południowokoreańskiego czy filozofem południowokoreańskim my zawsze takie rzeczy bardzo sprawiają kłopot, bo nie umiem dobrze nazwać jest w każdym razie filozofem i teoretykiem kultury co więcej również pani wiedzieć nie tego dylematu też nie rozwiąże często się ukraiński piszący po niemiecku czy filozof niemiecki pochodzenia koreańskiego może zostawmy po prostu ten dylemat na boku to nie jest też chyba nasz nie jest problem dzisiaj w każdym razie pasjonująca postać bardzo ciekawą historię człowiek, który przecież studiował metalurgię i na Uniwersytecie w Seulu po to, żeby przyjechać do Niemiec do Fryburga do Fryburga Bryzgowijskiego miasta znanego filozofa, bo przecież husarii Tiger tam wykładali i studiować filozofię, a później rozpoczął karierę akademicką w Niemczech biurku Chan Jet to to tak jak pani wspomniała nowa gwiazda humanistyki, chociaż jest to stwierdzenie paradoksalne, bo on żadną gwiazdą wydaje się nie się nie czuję ani nie pozuje na na gwiazdora absolutnie niczego, więc ani filozofia humanistyki ani humanistyki jest to człowiek, który powiedziałbym raczej się ukrywa i wprowadzenie do jego osoby byłoby byłoby pewnie naruszenie jakichś jego sferę prywatności albo albo nie wiem w każdym razie niewiele niewiele o nim wiemy przez długie lata wzbraniał się nawet z podaniem daty urodzenia się w mediach oficjalnych przykład hasła Wikipedii tak dalej DM biurku Han pracował nad nad tematami filozoficznymi będąc filozofem we Fryburgu kapsuła w Berlinie na różnych uczelniach pracował nad tematami, które są, jakby wypadkową i tu nie chcę znowu takiego kompleksu pochodzenia, jakby przywoływać na juana, ale powiedzmy, które biorą się z jego jego osadzenia kulturowego w świecie dalekiego Wschodu w Korei oraz tych zainteresowań filozoficznych jakiem, bo jawiły się czy została rozwinięta podczas jego pobytu w Niemczech czy jego życia w Niemczech mamy, więc inspiracje z myślą wschodnią jak również inspirację z myślą europejską przede wszystkim zaś antologia przede wszystkim filozofią Hegla Nietzschego Heideggera są klasycy, którzy u niego cały czas przewijają to jest, dokąd zmierza, więc kurhan ze swoim z 1 strony z 1 ze swymi korzeniami orientalnymi buddyjskimi, a z drugiej strony filozofia europejską zmierza w stronę radykalnej krytyki kulturowej radykalnej krytyki cywilizacji rozwoju współczesnej cywilizacji to jest krytyka przede wszystkim krytyka kapitalizmu jak na Neo liberalnej formie i tego też dotykają większej mierze eseje zebrane w tym tomie wydanym przez krytykę polityczną mamy tutaj 4, a w 4 większe jak jeszcze takie pomniejsze, jakby post krypta zostały dodane 4 duże są wydawane w różnych latach od roku 2010 rok 2020 na przestrzeni 10 lat zebrane w tym roku ów w 1 tomie po polsku jest to społeczeństwo zmęczenia społeczeństwa transparencji agonia Erosa oraz społeczeństwo paliatywna na charakterystyczne tytuły zwykle na odnosząca się właśnie do do społeczeństwa do jego obecnego charakteru rozumiem, że mógłbym przedstawić jak Wayne miał właśnie takowej osoby wydają się tutaj w tylko pozwolę sobie by zaznaczyć, że takim kuchniami bez kultowym czy takim najbardziej reprezentatywnym albo im najbardziej rozpoznawanym stawiam tezę jego Sejm jest koncepcją w ogóle ramą jest ta ze społeczeństwa zmęczenia tak związane ze społeczeństwa zmęczenia i Japonii tylko 2 słowa i oddaje już państwo uchwały najpierw jeszcze raz pozwolę sobie doktorowi pokrowce apotem po mieście Sylwia Borowska Kazimiera jest z nami oddać głos, ale w tym społeczeństwie opresji każdy sam prowadzi swój obóz pracy to jest chyba jedno z tych zdań, bo matek to co chyba jest wielką jego siłą jest to, że takie umie zdania pisać takie bardzo obrazowe myślę, że w tym sensie rozumiem też mówi pan, że czy można go nazwać gwiazdą, że on jest w stanie być czytany nie tylko przez specjalistów badaczy no ale szerzej przeniknąć na czym jakoś do końca teraz Gryfii też granice popkultury no jak to dobrze opisać my jesteśmy w dużej mierze chodzi o to, że kiedyś żyliśmy w społeczeństwie, abyśmy wiecznie zdyscyplinowani czy przez kulturę przez ekonomię ktoś nam mówią co mamy robić jak mamy żyć, ale przede wszystkim mamy pracować dziś być efektywni na skutek tych przemian, o czym pewnie będziemy mówić teraz jak sami jesteśmy swoim jesteśmy ofiarami siebie swoimi katami, czyli teraz sami chcemy być wolni chcemy się spełniać chcemy się realizować chcemy korzystać ze wszystkich okazji no właśnie chcemy czy to jest jak twierdzi już musimy to znaczy, że ta wolność paradoksalnie zniewolenia, ale też panu głos i lepiej to proszę przedstawić to jasne ja tutaj dotknęła pani 22 problemów on pierwszy może nie problemów co 2 fenomenu pierwszy to oczywiście forma język kurhan jego formy są bardzo charakterystyczna za krótki krótkie formy eseistycznej ten język opiera się też na ciągach krótkich zdań prostych ne bardzo dosadnych bardzo dobitny zdanie en niekiedy wręcz takich przez swoją prostotą wręcz chropowaty tych co nie przeszkadza mu operować metaforami i również napędzać pewne obszary językowe powiedzmy wysoce estetyczne czy sosu filozoficzne to jest też może taka charakterystyczna charakterystyczna cecha tego, jakiego sobie pani wspomniała, że one są czytelna oczywiście są do pewnego momentu gdy, gdy zaczyna zanurza się w OFE w LM w dyskursu, gdy pojawia się np. nazwisko nazwisko Heideggera, którego cytuje namiętnie to już wiemy że, że będzie, że będzie ciężko natomiast on jest generalnie czytelne to jest to jest jedna z tajemnic tego sukcesu człowieka, który w, który wcale nie chce być tak jak mówię żadną gwiazdą tak tak mi się wydaje każdego świadoma strategia, żeby to jego teksty przemawiały za siebie ani ojca i ta forma taka bardzo przystępna można by nawet się pokusić się zarzut popowa, a tutaj jest NN pewnie leży leży leży u źródła tego sukcesu krótkie krótkie formy i przystępny język taki taki prosty piękny również język w to jest to jest to, a druga sprawa oczywiście od, o czym pisze to jest druga rzecz, którą pani poruszyła społeczeństwo zmęczenia by czy jest to efekt kultowy dzisiaj jesteś na PSL na pewno rozpoznawalny przetłumaczone na 20 języków jeśli nie więcej obecnie ta ta liczba oczywiście cały czas zmieniało, bo albo Chan tłumaczone jest namiętnie obecnie na całym świecie ME również koreański co co ciekawe społeczeństwo zmęczenia to taki przełom w jego karierze wcześniej był znany oczywiście w środowiskach środowisku akademickim filozoficznym i trochę szerzej również, ponieważ dał się poznać jako jako krytyk jako krytyk cywilizacji jako krytyk nie tylko krytyk jako powiedzmy adwokat innego stylu życia niż niż ta, która obecnie w powiedzmy jest takim stylem główna lutowy natomiast społeczeństwo zmęczenia faktycznie wychodzi z założenia czarnego 1 SA główny, którego też zaczynamy zbiór naszych krajów ten tekst główne wychodzi z założenia, że nastąpiła zmiana paradygmatu społecznego, czyli zmiana bycia społeczne społecznego zmiana bycia w społeczeństwie od społeczeństwa dyscyplinarnego czasów nowoczesnych i przed i gdzie faktycznie ograniczani byliśmy definiowanie byliśmy przez zakazy nakazy człowiek definiował się wobec czegoś, bo w opozycji do czegoś wbrew czemuś lub też był odgórnie definiowanych kształtowany przechodzimy do czegoś co Hanna żywa Live z SL short społeczeństwem osiągnięć albo sporą część sukcesu albo społeczeństwa wydajności, ponieważ niemieckie słowo Lighting jest tutaj wieloznaczne ja wybrałem tłumaczenie społeczeństwa osiągnięć i tak konsekwentnie staram się też cały cykl esejów ten terminach jak wiele innych terminów Chan jak wiele innych jego charakterystycznych tez wręcz weźmy takich, a aforyzmów cały czas powraca przez wszystkie te eseje i cóż się stało na przełomie cóż cóż cóż takiego wydarzyło się w przejściu od tego 1 społeczeństwa drugiego społeczeństwa z dyscyplinarnego do społeczeństwa osiągnięć społeczeństwa, które jest wolne prymitywne, czyli przyzwala na wszystko, która nie zna granic, która otwarta mówi Ciechan w utożsamia to przejście z jakby transformację z transferem od 1 i czasownika modalnego do drugiego od móc od mieszkasz miecz powinność do móc kiedyś mieliśmy powinność, kiedy musieliśmy tak musieliśmy to niemieckie wolę, która odróżnia od musza muszę, ale mówiąc wolę mieć powinność inaczej jak na Polski przetłumaczy przechodzimy teraz pomóc coś takiego dzieje móc to znaczy w i nie ma już nakazu nie ma zakazu mogę być wszystkim mogę stać się wszystkim mogę każdą wolną stronę mogą kształtować swoje życie, jakby się podoba piękne prawda w pytanie tylko dlaczego wszyscy jesteśmy tacy smutni, dlaczego jest, dlaczego żyjemy w depresji, dlaczego jesteśmy wypaleni, dlaczego narzekamy, dlaczego na świat nie wydaje nam się lepszy niż był mało tego, dlaczego idea i czujemy ten świat, który był przecież tendencje retro te tendencje retro manii jak mówił Bauman retro to opisał społeczeństw coraz naszym aut oraz coraz mocniejsza tęsknimy za tym co było za światem, w którym były klarowne granice, które były reguły, w którym można było się poruszać po ustalonych ścieżkach dzisiaj, jakby tych ścieżek nie ma, ponieważ cała przestrzeń wokół nas jest 1 wielką drogą, którą możemy wstąpić i robić co nam się tylko podoba teoretycznie, bo to w praktyce oczywiście nie możemy też 1 też, że za szkodliwych mitów spocie współczesności, że możemy być wszystkim, ale tak nam się przynajmniej wmawia możesz być wszystkim możesz i może zrobić wszystko i cóż nieograniczona wolność nie jest czymś co człowiek mógłby wytrzymać pod tym względem ona przeradza się przymus ona przeradza się w nadmiar ona przykra przeradza się presja tutaj agresja w rwaniu znak przepracowanie zaprasza je tutaj kluczowym kluczowym terminem pana psychologicznym on jest psychologiem powinno bawić trochę psychologa mówiącą o depresji jako jako wiodący czy bodźcami i mogłabym tak to tak krótko mamy jeszcze rozwiniemy, ale myśmy nie zapomnieli, że Sylwia Borowska każe mi rok jest z nami może ja zdradzę, że już w mediach społecznościowych Sylwia Borowska Kazimierz zdradziła, że i wpisuje się z czystym sumieniem te książkę ten zbiór esejów i na pierwsze miejsce słabszy książek roku zanim, dlaczego tak tak ostro to jednak chwilę po porozmawiamy o tym po to chyba z tego co zakładam rozumiem się pani zgodzi, że ta książka bardzo uderza w punkt to znaczy mam wrażenie, że przynajmniej tak jak czytam po reakcjach bardzo wiele osób się w niej odnajduje to znaczy jesteśmy zmęczeni wielu z nas jakby z byłym wspólnotową cywilizacyjnie społecznie kulturowo jest jesteśmy zmęczeni to jakaś cecha wszyscy czujemy ją pokazuje nam jak rzeczywiście sami się ścigamy trochę ze sobą nią, jakby właśnie możemy wiecznym pędzie wiecznym trochę lęku jesteśmy bardzo przepracowani no, chyba że jesteśmy w depresji to wtedy już to jest kolejny krok z jeszcze jak mogła pani powiedzieć, dlaczego wydaje się pani, że ona jest tak szeroko pozytywnie odbierana czy entuzjastycznie o bardzo się cieszę, że akurat pytanie na sam początek padło, bo wydaje się to taką dobrą sprawę najważniejszego taką wartością, która tę książkę jak ostatecznie mimo całej mojej krytyki, gdyby tam nie oznacza to co najbardziej chyba interesowało to właśnie, jakby reakcje na tę książkę czy świadczące o tym rzeczywiście to uderza w jakiś taki bardzo dla nas czuły punkt, czyli bardzo silnie, jakby identyfikujemy się ze wszystkimi tezami Hana na temat społeczeństwa zmęczenia, jakby to co jakby mnie jakoś w tym wszystkim chyba najbardziej uderzyło to do jakiego stopnia, a my potrzebujemy, żeby ktoś legitymizować w ogóle nasze poczucie zmęczenia czy my sami sobie nie jesteśmy w stanie w ogóle wydać tej zgody na bycia zmęczonym mi, a na zrozumienie tego, że jakby to nie jest tylko włącz, jakby nasze doświadczenie swoje zdjęcie, które w tym swoim poczucie wyizolowania cały czas napędza ten nasz taki wewnętrzny obóz pracy jak to określono drożeje być może zjawiskiem w ogóle powszechnym a jakby w tym sensie wydaje mi się to jakoś tak bardzo ważna książka skłaniające do jakiejś reakcji jakiś trzeciej rzeszy dyskusji, a my jakoś między sobą mimo tego, że jakby komunikujemy to zmęczenie nie jesteśmy w stanie się też, jakby uznać część narracji zmęczenia, że okej Zembaty Zobacz w ogóle nie no bo jeżeli ktoś przyjdzie powie, że no dobrze, jakby już nie daje rady zupełnie tak dalej tak dalej w dalszym ciągu jak gdyby ustęp widzimy, jakim się na paśmie sukcesów jakiś zwyczaj wypełniania ról, które gdzieś tam, a sprawę, że to inne zmęczenie nie da się zobaczyć tak de facto, jakby cały czas pozostajemy w związku z tym takim a takim poczuciu izolacji osamotnienia i zadawania wniosą pytań, ale dobrze, dlaczego w ogóle jestem, a jest tak chronicznie zmęczony i nie mogę się jakoś tego zmęczenia wydobyć mowa też było tutaj właśnie o od tej tęsknocie w ogóle, która ten nasze, które jak przebija z tego zmęczenia także mogły tęsknimy za jakimś wytchnieniem tęsknimy za jakąś taką narrację w jakimś ten sam, który by nam wytchnienie przyniósł i mam też wrażenie, jakby sukces książki trochę też na tym polega, że na tej tęsknocie bardzo szli na wywoła wyrwę w wywoływaniu tej tęsknoty bardzo bazuje na projektowaniu właśnie też paradoksalnie w ogóle, a tego poczucia samotności, a tam jak typowa narracja katastroficzne, jakby to było chyba takie coś co jakoś mnie najbardziej chyba w tej książce uderzyłam czy takie, a projektowanie właśnie takiej narracji katastroficzne jej z ego, który nie da się w gruncie rzeczy trochę wydostać nie wiem czy w tej wytłumaczył się ze mną zgodził, ale czym, ale tak, ale gdzieś się wydaje, że tutaj leży ten ten problem, że dla mnie przynajmniej z tą książką, że w gruncie rzeczy cała ta diagnoza ostatecznie doprowadzi do tego dodatkowo, gdy tylko potwierdzenia w ogóle tego by nasze być czym w tej pozycji, jakby osamotnienia i zmęczenia tak znaczy, że to jest jakby spróbuje jak tu już takiego chciałabym trochę Trytko błędy jak gotować rzeczywiście EMA to, czego głównie wychodzi, a cha to jest przeciwstawienie społeczeństwa dyscyplinarnego, którym była już była już mowa w pojęciu społeczeństwo właśnie zmęczone mu tylko, że ta nie ma mocy startowej odkryłam, że słowo przemoc pozytywną ości, jaka wypływa z nadprodukcji nadmiernej wydajności czy nadmiaru komunikacji nie mają charakteru wirusowego immunologia nie pozwala nam jej zrozumieć odrzucenia nadmiaru pozytywną ości nie jest bowiem immunologiczną obroną, lecz trawienne nerwową reakcję odrzucenia wyczerpanie zmęczenie i dławienie się w obliczu nadmiaru tonie reakcji immunologicznej, lecz przejawy przemocy euro należnej, która nie jest wirusowe, gdyż nie daje się sprowadzić do żadnej analogicznej negatywną ości, czyli to jest nas to to my nie możemy, więc żadnej szczepionki, bo to nie przechodzi z zewnątrz ten ten atak tylko to jest to my sami sobie robimy dla mnie to jest jakby kluczowe to my sami sobie w tym sensie krzywdę czy jak to nazwać to już mój język sami sobie krzywdę robimy oczywiście, dlatego że żyjemy jak rozumiem w tych wszystkich paradygmat, który nas do tego zachęcają tak na socjalizm wały tak nas nauczyła takich buduje na tym bardziej opozycję niż jakieś przejście tak społeczeństwa dyscypliny, którego wchodzić drewno do społeczeństwa zmęczenia, w którym rok, którego to my tworzymy sobie ten wewnętrzny obóz pracy wyzysku, który nikt nie ma końca, bo wszyscy jesteśmy projektem nie stanie do rozwijania taki, że jak depresja związku z tym jest takim przedawkowanie pozytywną osi przyszedłby rozwijanie siebie jako projektu jest jeszcze bardzo bardzo pozytywnym tak, że każda rzecz służy temu, żeby się rozwijać doskonalić swoje zdrowie, który jest tak Han często wspomina absolutyzować jako współczesny Boże, którego hołubi ponad wszelką miarę i jakby w związku z tym jak rozwijanie siebie rozwijanie siebie jako projektu zamienia życie jakieś absurdalne wręcz piekło ta, gdzie przeszedł przez przeładowane różnymi protokołami doskonalenia ciała doskonalenia umysłu doskonalenia siebie wszystkich możliwych rolach społecznych itd. itd. a i to zerwanie, chyba że tak jak w projektowaniu, jakiego takiego bardzo drastycznego przejściowych w pierwszej kolejności miał duży, jeżeli chodzi o tę książkę, bo tu szuka bardzo taką rolę odgrywa takiego trochę chłopca dobicia tak dobrą sprawę, że taki trochę tak nie jest tak jak pisał tak przeszliśmy jakiegoś nowego modelu, a społecznego nowość Samowi zysku tylko prawem polega na tym, że jeżeli tak się wczytać bardziej szkodzi nadzorować karać to oprócz takich instytucji dyscyplinę typu więzienia szpitale psychiatryczne tak jak kiedyś instytucji zewnętrznej kontroli to szuka także pisał o tym jak ten system w ogóle zewnętrzne internalizacji jednostce w ogóle no właśnie te wszystkie praktyki, a samodyscypliny także tak w gruncie rzeczy, a ty już wtedy jakby rozpoczął się taki proces właśnie absurd sytuacji w ogóle cała, a zamykania jednostek w ogóle wszystkich nakazów jako jej własnych tak rozpoznawania w ogóle ich niejako zewnętrze, które wywołały reakcji immunologiczną tak dokładnie tylko jako coś bardzo pozytywnego coś co ma w ogóle nie tylko łączy tak pozytywne konotacje, który służy naszemu rozwojowi, a im właśnie to, gdy te próbę odrywania dzisiaj od wczoraj, gdy służyłoby mam takie wrażenie projektuje taką wizję w ogóle takiego wyjątkowości jak donosi pozycji tutaj brak jego wydaje, że kiedyś to było jakoś, ale teraz to jest już absolutnie wybucha gorzej jak znaleźliśmy się, żeby właśnie w obozie pracy, które by Han w pewnym momencie w ogóle zrównuje tak naprawdę obozów pracy tak że, gdy społeczność zachodnie społeczeństwa w ogóle niewiele by się różnił od obozów pracy, bo woli podaje, że w murze nie mają MK tak tak dokładnie, a tymczasem ja właśnie z perspektywy swoich zainteresowań naukowych bardzo dużo siedzę w dyskursie psychologicznym drugiej połowy dziewiętnastego wieku, która tak dobrą sprawę więcej wykazywała, aby podobieństw niż różnic, jakby z tym co dzieje się w ogóle z jakby podmiotowością tak wtedy, a które tego też polegały na takim rzeczy, jakby zawrotna kariera w ogóle dyskusji psychologicznego tamtego czasu polegało na tym, że nagle psychologia składa taką obietnicę taką Wisłę jak teraz pozna poznał całe twoje ciało skontroluje wszystkie możliwe reakcje swojego organizmu na bodziec tak powiem co jest normą co jest poza normą, czyli to jest histeria zaburzeniem psychicznym itd. tak dalej po to, żebyś mogła sama się absolutnie kontrolować sama powiedzieć, jakby regulować by tak, żeby nikt nie nikt nie wejść w pole patologii psychicznych i zachorować tak, ale oddaje to by tę wiedzę w związku z tym jak do psychologia tamtego czasu podatek właśnie obietnicę bycia panem samego siebie bycia ex absolutnym władcą mającym pełną kontrolę nad nad własnym ciałem nad własnym umysłem i nie chciałem teraz, żeby to zabrzmiało także jest od tego dziewiętnastego wieku to się absolutnie nic nie zmienił tak im gorzej jest przez tak jedno jest gorzej to jest właśnie dobre pytanie co doprowadziło do tego, że jakby jest godzin jakie, jakie zmiany zaszły w takim razie skoro, jakim takim ogólnym poziomie te procesy czegoś koncepcję służyły temu samemu tak czy oddawaniu władzy wolności jedno, które okazywały się nagle jakimś straszliwym więzieniem, a tego co zaszło co się stało takiego i tego chyba w tej książce chyba najmniej nowość najbardziej najbardziej brakowało, bo cham bardzo stroni od tego, żeby poddawać pewne, gdyby analizie to co wydaje co zrobiłoby różnicę tak, czyli jak MO instytucje dyscypliny instytucje władzy, a współdziałały czy pozbierały pewne koncepcje wypracowane na bardzo różnych Polakiem czy humanistycznych czy czy psychologicznych czy technologiczne pewne rozwiązania jak przechwytywał po to, właśnie, żeby absolutnie niwelować własną widoczność tak jak żyje od i internalizacji jednostce, a samodyscypliny po to, żeby właśnie to jednostka musiała teraz bez zaliczki, które w tym czasie pani rozczarowanie czy zarząd będzie w tym, że on uaktualnia, ale nie wnosi za wiele więcej do tych diagnoz jak powiedziała nawet, że przepisuje w ogóle nie tyle swoją diagnozę co lęki, które w tamtym czasie jak jakby powiedział chyba najsilniej, jakby doszło do głosu takie bardzo modernistyczne, jakby lęki właśnie z poczuciem właśnie jakiś utratę wyższego sensu takiego zagubienia wynikającego z tego, że dobrze znamy wszystkie reguły tego jak rozpracowywać swoją własną świadomość tak, a jednak tkwi jest tzw. wieku nerwowym tak się od 19 wieku tak sami o sobie w ogóle mówili dzień 19 czy intelektualiści i ten jak na tym podłożu wyrasta cała masa przeróżnych lęków, które cham wręcz powiedziałabym jak najbardziej żywe znaczy, że większość tak dobrą sprawę teoretycznych odniesie, które są pozytywne to czy Heideggera to był drugi atak Beniamin i cały zestaw tych późny dziewiętnastowieczny filozof, który budzi właśnie na bardzo różne sposoby by artykułować ten dramat straty tak na dobre stratę takiego takie niewinności w ogóle, która wraz z technicy z racji użycia, a nowym kapitalistycznym porządkiem pracy, gdzie zostaną właśnie, jakby utracona IAM temu do tego napisał o tym rzeczywiście ciekawe skoro to i oddaje głos tutaj proszę panie dr. Rafał Pokrywka jest przecież cały czas z nami odnieść to już tych banków jest tak wiele, więc może kluczowych pana perspektywy, ale rzeczywiście u jakiego używając mojego bardzo autorskiego języka też mam już wysoka silna nostalgia czyli kiedy ból lepiej to silna nostalgia właśnie za jakąś taką strukturą w takim duchu bardzo konserwatywnym strukturą społeczną, a nawet jakąś taką religijną tłumaczącą odpowiadającą Sense CE no nie jak się panu wniesie wszystko tak pani Sylwia spytała nie wiem czy tłumacz by się zgodził mam mam prawo odpowiedzieć tłumaczy będzie milczał jest tylko tłumacze i chce, ale nie chcę stawiać audycji przed tutaj globalnym kryzysem kończyć tej dyskusji w jak ja nie jestem nie jestem adwokatem z dnia prezydent ja poproszę jak najbardziej oczywiście jak pewnie w moim imieniu postaram się zagrać takiego adwokata książki takiego takiego takiego, jakby morze pół pół człowieka bez odpowiedzi napisał tak proszę nawet nie być albo jestem bardzo ciekawe też coś co pan o tym sądzi nie tylko jakby referując czy będąc adwokatem ale, ale pana perspektywy jak najbardziej tak właśnie tego mieszkałem moja pozycja ekskluzywna, ponieważ mógłbym nie mówić, ale powiem, bo mam na to ochotę prawda jako ktoś pytany wprost bywa jak wiadomo praca tłumacza jest praca zakulisowo natomiast jeśli jeśli już tutaj zostać pyta jeśli mogę jak najbardziej jest kilkoma zarzutami łączenie zarzuty do stwierdzenia oczywiście mogę się zgodzić jedynie to cham przepisuje leki modernistyczne jest pani nie dziwi myślę, że jego też by nie nie to nie zaskoczyło to stwierdzenie i być może nawet byłby dumny z tego powodu on się czuję spadkobiercą modernizmu on określa się jako filozofa późnego modernizmu nigdy nie używa słowa po nowoczesność postmodernizm to, że coś się skończyło jesteśmy już po najbardziej też w późny modernizm, który tu będę upierał się przy przejściu Ania przed przy przy opozycji przed elektrycy społeczeństwa dyscyplinarnego społeczeństwa nowej dyscypliny, która jest dyscypliną wewnętrzną myśmy przeszli do tego społeczeństwa w pewnym momencie od wczesnej nowoczesności do późnej nowoczesności, w której obecnie jesteśmy nastąpiła jakaś transformacja słusznie pani mówi, że nie wiemy jak to się stało on prawie zupełnie się tego nie odnosi lubi operować operować tym zestawieniem społeczeństwo kiedyś teraz natomiast nie znajdziemy u niego genezy współczesnego kryzysu jeśli już wzmianki jedynie skazujące naturalnie na wojny światowe na prądy liberalne lat sześćdziesiątych na rozwój neoliberalnego kapitalizmu oraz powstanie internetu i współczesnych wirtualnych technik komunikacji to są to są to była taka krótka geneza natomiast pewne natomiast coś się do tego odnosi po prostu stwierdza status quo i patrzy również przeszłość czy tęskni za przeszłością czy teczki ze społecznością dyscyplinarnym, a nie powiedziałbym natomiast to jest zaskakujące jego myśli to jest taki paradoks jego myśli że, wypowiadając tezy liberalne wręcz lewicowe powiedziałbym, kiedy takie w imieniu wspólnoty, abyśmy w końcu stworzyć wspólnotę byśmy ME TUI ówdzie pojawiają się można nie nawoływania do rewolucji, ale jakiegoś oporu względem systemu przede wszystkim wielkich koncernów globalizacji i kapitalizmu jako były nieludzkiego urządzenia świata to z drugiej strony jest bardzo konserwatywne, ponieważ mówi, że straciliśmy rytuały straci straci czas święta nie mamy hierarchii żadnych to jest tu nie chcę teraz tutaj jakiś sposób, bo zbyt stereotypowo dopatrywać się jego znowuż źródeł dalekowschodnich, ale to prawdopodobnie tutaj przemawia przez to prawda rytuał, który nadawał rzeczywistości strukturę hierarchie, które sprawiały, że wiemy co jest gdzie i tak samo odnosi się z wielką atencją do teorii naukowych one wręcz wrzuca do 1 worka z rytuałami PiS i czasem święta teorię nadają światu strukturę nadają nam kształt, w którym dzięki, któremu poradzimy sobie z tym wstępu to płynną rzeczywistością tego terminu, bo ma też nie używa ale pewnie by użył gdyby, gdybyśmy o to pytali np. o to poprosi na pewno stwierdziłby, że to właśnie wszystko wszystkie tak tak jakby tak, jakby procesy porządkujące są zbawienne, ponieważ ratują nas z i tutaj jego termin centralny prawdopodobnie piekła tego samego, czyli rzeczywistości, w której wszystko jest takie samo, gdzie wszystko przechodzi jedno drugie bez progów bez barier bez żadnych przeszkód bez żadnych pęknięć bez żadnych żadnych dyskomfortu dużo tutaj pojawiło się także o psychologii piętnastego wieku tak jak mówią Chan nie jest nie jest psychologiem on jest jak najbardziej czytelnika frajda i psychologów przełom dziewiętnastego wieku właściwie nastroić się powołuje to jest taka też powiedzmy psychologia współczesności konstruowana nam znowu w odniesieniu wobec psychoanalizy tra klasyczne jak najbardziej UAM czy jest to narracja katastroficzne narracja apokaliptyczna właściwie w większej mierze tak i to znowu szukamy szukamy przyczyn sukcesu tego tego autora tych tekstów już wspomnieliśmy udanych formach wspomnieć o ciekawym języku o tezach, które tak jak pani sama twierdzi stwierdza legitymizują nasze lęki nasze bolączki i myślę, że to jeszcze nie to ta profity naszego to taka negatywna ciemna aura, która spowija teksty jest fascynująca to, że on prorokuje zagłada jest w ciekawe jest tym jest intrygująca bez wątpienia i czy teraz pytanie, dlaczego my chcemy czytać my tacy zmęczeni wypaleni zauważmy co się dzieje wchodzić w dzisiejszej kulturze przecież narracja apokalipsie narracji o końcu są dzisiaj jednymi z najbardziej popularnych wszystkie dystopie na wizję to wizja, z którymi utożsamiamy naszą przyszłość tak chcemy ją właściwie widzieli handlu te idealnie wpisuje się w takich taki klimat, a powiedziałbym dzisiaj nawet około pandemicznych, gdzie naruszone zostały nasze wszelkie poczucie, że wszelkie wszelkie fundamenty bezpieczeństwa, gdzie spodziewamy się w każdej chwili kryzysu za każdego Winkler właściwie wy, że rano na jakiś kryzys jakiś jakiś moment próby nigdy nie wiemy ja nigdy nie wiemy, kiedy przyjdzie próba nie znamy dnia godziny handlu tutaj wypełnia jak najbardziej ten ten na ten nasz to nasz nasze pragnienia strachu jest to modernistyczne bez wątpienia jej pamiętajmy jako spadkobierca modernizmu wspomniałem już na kogo się powołuje to są cały czas jego mojego punktu wyjścia z niczego handel walkę Beniamin to są ludzie, którzy to filozofowie myśliciele, którzy takimi terminami tak taką tak takim takimi pojęciami czy w takiej w takiej atmosferze też obracali powiedzmy, że tak też widzieli czas jako czas na ścianach czas końca ich czas czas końca Han tutaj jest razem z nimi zatem paradoks tak mówi wskazywałby na to przede wszystkim z 1 strony w postępowe myślenie takie takie właśnie liberalne patrząca były ciut wspólnotowe z drugiej strony za zaskakująco konserwatywne, które może budzić podejrzenia jakąś taką retro retro obsesja ja myślę, że to warto byłoby się zawiesić na tym pojęciu wspólnotowości, które miałoby być w tej książce moje przyznam szczerze nie jestem pewny co ono ten tak naprawdę w sumie jest, bo chyba taki najważniejszymi pod tym względem punktami, a nie esejów Hana byłyby te momenty udało się bo gdy przystawia sobie Arendt i Heideggera tak czy, że Arendt, która mówi o takiej podmiotowości aktywnie działającej AM cham Zachodzie g twierdził, że właśnie raczej chcę kontemplacji także jak w czasie mszy hiper przyspieszenia, a przeładowania bodźcami zaniku aury wokół dzieł sztuki i zaniku czasu wolnego to właśnie takie pozycje kontemplacji jakiś taki uważnej uważności byłyby tym być może co nas ocalały, ale cytat z litewskim jako technologia zarządzania czasem uwagą nie oznacza jednak postępu cywilizacyjnego nie jest to umiejętność, którą posiada wyłącznie człowiek żyjący w społeczeństwie informacji prace epoki późnej nowoczesności chodzi tu raczej pewien regres tak im więcej jednocześnie o tym bardziej wiernie o tak przecież weszłam sutek no właśnie, jakby w tej pozycji, jakby taki uzgodnieniu swojego zmęczenia w tym takim pogodzenie się ze swoim zmęczeni takim koniecznością zatrzymania się znalezienia tej pozycji kontemplacyjnej tutaj właśnie miałaby nastąpić jakieś połączenie się w eks w tej stracą za jakąś taką utraconą niewinnością za jakąś taką for inną formą w ogóle czasu tak mielibyśmy się spotkać rzekomo tylko do nowości mam takie wrażenie, że niekoniecznie tak bardzo mgliście zarysowana w ogóle perspektywa tak de facto budowana jest tutaj przez chana myślę tutaj o tym, że właśnie przez to, że cham odwraca się powiedziałbym wręcz plecami od takich warunków w ogóle wytwarzania, a taki współczesny zmęczony podmiotowości tak współczesnego zmęczonego człowieka tego, że właśnie toczy, gdy mówiliśmy także jak gdyby i nie interesuje dokładnie to jak to jest w ogóle jak to się w ogóle dziecko stwierdza fakty jak jest, a stawia po prostu bardzo się nagle takie właśnie, a holistyczne wręcz w ogóle diagnozy jak przez to że, gdyby w związku z tym tak dobrą sprawą zamyka całą wszystkie problemy, o których jakby mówi, które wynikają z zewnątrz są oddziaływania presji neoliberalizmu kapitalizmu w ogóle na jednostkę de facto dalej zamykać w obrębie jednostki tak też pojawiłyby przywołał rozum właśnie z tym ciekawe co dr Pokrywka to BOŚ to ja może powiem co trochę wstydzę, ale jestem lepiej rozumiem nauki takie podpowiedział pewne społeczne niż psychologiczne czy no filozoficzne w tym sensie że, że czasami nawet czytam prawie jak nie chcę absolutnie bez coacha znacie kogoś, kto mi osobiście może pomóc w tym świecie, ale rzeczywiście też czytałam tego jako jakieś podpowiedzi jak my mamy razem wszyscy sobie tym jakoś zmienić świat wkoło tylko bardziej jak ja co mogę zrobić, żeby ratować w tym świecie nie ma jeszcze więcej powiedziała, że by nie widzę do końca tej projektowanej możliwości zmiany czy my zbliżamy się ku jakiś katastrofie tak zły nie ma tutaj mogę takiego scenariusza dobrze jak mówimy trochę zmienić tak to jak myślenie wspólnotowe tutaj są ledwie Miga w 1 eseju, ale przeciwdziała mu w zasadzie wszystko to co Chan mówi innego tak znaczy, że takie wrażenie, że on właśnie nie tylko legitymizuje nas poczucie zmęczenia, o którym tyle pisze, ale dodatkowo jeszcze jego pozwala nam się w nim tak trochę zamknąć tak czy wszystkie problemy przez to, że jesteśmy ofiarami tak, że jesteśmy ofiarami tak jak i w tym jak dziś tak w tym zmęczeniu no może gdzieś tam, których bliźni gdzieś tam mignie jakiś taki fenomen na chwilę, że po, który powie aha i tak się tym zmęczony tak, ale ja nie widzę za bardzo takiej płaszczyzny firma, której może się zawiązać w ogóle wspólnota, która byłaby zmianą i też jestem bardzo ciekawa co ocenia pan kierowca rentą nazwijmy to buddyjska kontemplacja niech świat przepada będą trwały w moim momencie tu i teraz oczywiście ironizuje ta ta nić kontemplacyjne przewija się przez całego dzieła ostatniego nasze dane w tym roku powita kontemplacji Iva lub bezczynności, gdzie po raz kolejny zachwalane w odróżnieniu od Hanny Arendt jej Vita Activa życie w kontemplacji mem życie w kontemplacji otoczenia takiej uważności to co dzisiaj tak popowo określa, jaką mają u nas oczywiście tego terminu się nie odnosi zupy dla niego zbyt zbyt nowe i zbyt powierzchowna, ale mówią o bezczynności jako jako tym co stworzy no no jakoś na nową jakość Doda która, która kontemplacji pozwoli nam wyrwać z siebie to, że znajdziemy ten znajdziemy rozwiązania problemu problemu samych sobie w niekoniecznie to nie jest to nie jest tego raczej powinniśmy dopuścić do siebie jakieś zewnętrze, ponieważ to co robimy naszym ciągłym zabieganiu i w tej ciągu nasza depresji to brak zewnętrzna to co tak niedopuszczanie do siebie zewnętrza, a my cały czas działamy wykluczając wszystko co jest co nie jest z nami otaczamy się zatem czysto pozytywną ości wszystkim na plus tak np. w sieciach społecznościowych mamy tylko to co lubimy to co chcemy to co znamy tak samo w naszym w naszym należymy mamy my sami mamy jesteśmy właściwie gęsta znajdujemy się w gabinecie luster przepraszam za to inkluzywna my, że tak mówią w imieniu całej ludzkości teraz tak robi też handel pewne ta retoryka będą tutaj produkował ze świadomością, że stał grube uogólnienia natomiast z tego gabinetu luster pomaga nam wyrwać jakieś zewnętrzne czy coś innego niż my kontemplacji otoczenia nie połączono z działaniem jest dla chana odpowiedział czy jest jest remedium na te wszystkie na zamknięciu lat na te, a ten intro NATO introwertyczny zamknięcie w sobie MR wpatrzeni w siebie podobnie miłość to pewnie najmniej istotne są mniej na nas interesującym tutaj Zagania rosła, ale tam właśnie mówi Miłosz to wyjście ku innemu ten i inne stwarza przerwę on mnie przełamuje on wierci we mnie dziurę one czymś zupełnie innym, dla którego możemy zrobić miejsce w samym sobie, czyli wycofać z moich luster mego narcyzmu tylko spuścić coś co nie jest na coś zupełnie innego w ten sposób wychodzą z piekła, ale tego samego i tutaj chciałem jeszcze powiedzieć tak się zagalopował, że nie wiem co chciałam krzyczeć pan nie szkodzi wtedy szkodzi na pewno na pewno wróci w trakcie dyskusji natomiast, a wspólnotowości sią szuka ilość lat na pewno było bardzo ciekawe czy tak tak tak już wiem szukaliśmy wspólnoty zgadza się z tym, że to sobie w 99% to jest wtedy to jest apokalipsa natomiast ja 1% to jest wybawienie zapukali przy czym najwięcej mniej więcej jakieś jakiś 1 dobranie może nie na pracę na jakiś jakiś niewielki wycinek swoje myśli nie wiem niewielką przestrzeń w tych esejach Han poświęca z ratunkowej zbawieniu od tej dręczą nas tutaj późnej nowoczesności wspólnota, gdzie ona ma się ukonstytuować społeczeństwo zmęczenia ma być wspólnotowej to jest termin taki optymistyczny w gruncie rzeczy choć, choć cały czas zoom używamy go jako zamiennik społeczeństwo wypalenia w ostatnich akapitach SA społeczeństwa zmęczenia Han postuluje, jakby powstanie nowej wspólnoty ludzi zmęczonych, którzy już sobie odpuszczą przestaną działać przestaną przestaną w końcu nakręcać wszystkie biegi kapitału przestaną się optymalizować tylko wtedy zmęczeniu tak takim zmęczeniu będą razem koegzystować współ istnieć to zmęczenie połączy to jest niewiele ja zdaję sobie z tego sprawę to nie jest żadna konkretna propozycja to nie jest to nie jest żaden program polityczne społeczeństwa zmęczenia brak rewolucja ludzi zmęczonych nic z tych rzecz w podobnie esej jeśli się nie mylę czas święta będzie kończy się zdaniem powinniśmy uczynić z domu towarowego na powrót dom dom odświętne, w którym naprawdę będzie warto żyć zamienić ten nasz to nasz supermarket naszego świata kapitalizmu w sen w dom odświętne, który będzie czas na przerwę, która będzie czas na świętowanie bez powodów, które będzie czas na narty Wa, w którym będzie czas na nawiązywanie nici wspólnot to są takie małe nagrody pocieszenia w oceanie poseł PiS, jakim są eseje biuru Hana tyle chciała powiedzieć dziękuję jak na frekwencję no właśnie dalej WNT jest drążyć, jakby tej różne niebezpieczeństwa w ogóle tej narracji, którą trudno sobie omawiamy tak bo gdy wrócił, aby jeszcze do tej, a ty kontemplacji, bo ona dziękuję z pewnością Dawid też mają taki, że da się tutaj być takim w wschodnie tej wpływy autora ale gdy faktora do kontemplacji nad po prostu przyjęcie biernej pozycji tak, bo to nie jest wcale taka tak jest taka kontemplacja, która tylko wyłącznie umożliwiałaby nam się takie zatrzymanie wyostrzenie uwagi, a jakieś takie i inne formy obcowania ze światem tak, bo co bądź dalszym ciągu jak drąży nastała żałoba, po czym po czym, jakby jednak nie wszystko stracone tak czy w środowisku, które w dodatku, gdyby wszystkie swoje macki całą swoją armię nastawiony do tego, żeby ten nie uniemożliwić absolutnie w ogóle ten ten stan tym samym kontemplacji Serbia kontemplację widzę bardziej właśnie jako przyjętego pogodzenie się trochę z tym, że jak przyjąć taki właśnie biernej przede wszystkim, a postawy jakimś takim zamknięciu się Włosi na żałobę po części czymś, jakby trochę Czyż nie wróci, jeżeli w ogóle kiedykolwiek było tak dobrą sprawę MO i tęsknoty za jakimś takim wyższym sensem, którego nie jesteśmy w stanie sobie nadać to jest jakość i w tym mielibyśmy rzekomo tam znaleźć sobie takie poczucie właśnie wspólnoty tak nagle taki bardzo katastroficzny w gruncie rzeczy pielęgnowaniu, a straty żałoby i coraz większym tylko wyłącznie jako takim klaustrofobiczne w ogóle rysowaniu właśnie Air pozytywnie po w ogóle tych emocjach i toteż jakby jest moim zdaniem jakaś taka przyczyna sukcesu w ogóle tej książki tak, że nie tylko powiek podejście odpocznie w końcu już niemal wszyscy mówią, że walczysz ty już nigdy naprawdę nie musi walczyć tak jak już to nawet dobrze nie walczyć nie tak odbudowuje na taką bierność, a jeszcze dodatkowo jak gdyby nie nie pokazuje czym byłby ten system w ogóle, który tak, jakby jest tak strasznie za zagrażający w związku z tym jak gdyby nawet byśmy chcieli nawet nie bardzo wiemy czym mamy walczyć tak czy stawi się jakiegoś takiego chochoła bardzo list tego, który straszliwym zagrożeniem dalej nie wiem, jakim dokładnie, więc nie ma z nim walczyć, więc ta pozycja bierności wreszcie bardziej w ogóle jakaś taka atrakcyjna, tym bardziej trwające w ogóle czule nasze w naszej zmęczenie, jakie już takiej, a poczucie tego, że wszystko dokoła nas mówi nam Działaj bądź aktywny rób zmienia itd. itd. więc myślę wydaje, żebym Pratt, aby to jak książkę chcę sobie w ogóle pracują na taki bardzo negatywnych efektem bardzo negatywnych emocjach, a po to, żeby jeszcze utwierdzić nad tym, że nie już wcześnie walczy już wszystko okej takie akceptuje siebie w tym, że jesteś po prostu bierny, jakby jeszcze dodatków tak dobrą sprawę odciągając od nas w ogóle to czym było zagrożenia co jest źródłem w ogóle tego wszystkiego oczywiście tworzy taką wizję bardzo bardzo atrakcyjną, ale powiedział absolutnie właśnie lewicową, bo w tym wszystkim w dalszym ciągu nie nie jestem w stanie wychwycić jakiś takiej bazy jakiegoś tak jest wizy dziś wspólnego działania właśnie niedziałania lekarz pozytywnego ani negatywnego, w którym nie tylko siedzielibyśmy czekalibyśmy na nadchodzący koniec tylko być może bylibyśmy w stanie przeciwdziałać to ostatnie słowo należało do Rafała pokrywką wyrzucę, a ja też to bardzo uderza w moje jest w 2 tego sądu czy taksówki aktywną zaangażowaną tak pisze wydaje, ale to jest zdanie, które zostało w głowie o tym, że nadpobudliwość to jest bierność tak z drugiej strony takie Super aktywność taki bieg ręczne on jest bierny, bo on w zasadzie biegniesz tak jak czuję, bo ktoś popchnął tak jakby nie siłą własnych mięśni czy czy głowy, więc ostatnio mamy 2 minuty, więc panie rektorze proszę wybrać co warto czy 3 no podkreślić odpowiedzieć tak to nie to nie są chochoła na tonie to jest to to jest realny wróg, którego Hamm wskazuje to jest przede wszystkim neoliberalny kapitalizm z technikami motywacyjnym typu ulepszyć sieć cały czas i tą ideologią oczywiście to jest to jest pierwsza rzecz, którą celuje po drugie, internet sieci społecznościowe są rzeczy bardzo konkretna, który miał walczy to nie jest tak rząd nie pokazuje nam czym walczyć tylko Roda poproście rozpaczy i tyle już nie walczy natomiast to nawoływanie do niezaliczenia np. zasobu samym czy o to, żeby było ciągle mi lepiej jest jak najbardziej wyzwalające to jest to co pani widzi być może słabość filozofii jest i może być również siłą, czyli takie namawiania do bierności, która która, która nie będzie jednak jakby biernością poddania się systemowi tylko na tylko takim takim nawoływaniem do powrotu do dobycia w miejscu osobnym innym niż wszystko inne jak do niebrania udziału w pewnym w pewnym wyścigu czy pełną odpowiedzialność też w pewnym sensie tak jest natomiast myślę rząd wskazuje wskazuje bardzo dobrze współczesna bolączki powiedziałem neoliberalizm powiedziałem internet powiedziałem oczywiście kapitalizm i wiele innych en tutaj jakby takich fenomenów bez, których prawdopodobnie nie da się żyć nie potrafimy bez nich przetrwa natomiast cham, gdyby miał zakończyć jako 1 myślą pewnie by zaproponowałam przede wszystkim od Tłuszcza smartfon wasz różańca wasza konfesjonały, bo taki mata używa mówiąc smartfon najpierw Tłuszcza smartphone daj zobaczcie co jest wokół wokół was Zobacz także innych ludzi ani awatary internetowe nie tylko rzeczywistość wirtualną to by było może takie kolejne wyzwalające obawiające nas ten w stwierdzenie w co oczywiście tych SN jest więcej właśnie te być może o inwigilacji też są ciekawe ten agonię Ross Ross wydawał się trochę najmniej takim wydziałach powiedzmy nowatorskie tu, odkładając na fakt ten spór z początku audycji tam jest dużo tej dużo Ewy plus chce go słuchaczom wskazać że, że to jest kilka wątków jeszcze czy takich tematów jest WEK, które są ważne dla biegach Hula Hana on był bohaterem dzisiejszej go programu wieczorem jego zbiór esejów społeczeństwo zmęczenia i inne są to Społem te, które wydało wydawnictwo krytyki politycznej przełożył dr Rafał Pokrywka też znawca filozofii twórczości biega Hula Hana związane z wydziałem literaturoznawstwa na Uniwersytecie Kazimierza wielkiego w Bydgoszczy bardzo dziękuję za rozmowę tak bardzo, że i za książkę, bo o zmaga się z nią, ale uważam ją za bardzo będącą w każdym razie do myślenia bardzo dziękuję Sylwii Borowskiej każe mi rok literaturoznawczyni krytyce filmowej z Instytutu literatury polskiej na Uniwersytecie warszawskim bardzo dziękuję też te myśli przyznał, że wiele z nich jakoś nie umiałabym nazwać, więc dziękuję pani pomocą było mi jak mamy już niektóre wchodzą też dużo łatwiej też dziękuję państwu bardzo za rozmowę i wspólny wieczór dziękuję dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZOREM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA