REKLAMA

Wielka Loża... o edukacji

OFF Czarek
Data emisji:
2022-09-29 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 01:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo bardzo bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie czwartek, więc wielka loża i goście pan prof. Krzysztof Dołowy biofizyk ze szkoły głównej gospodarstwa wiejskiego oraz komitetu biologii molekularnej komórki Polskiej Akademii Nauk dzień dobry panie profesorze dzień dobry panu dzień dobry państwu i pan prof. Krzysztof Konarzewski pedagog były szef centralnej komisji edukacyjnej dawno niewidzianych odpowiedzi Norweg Rozwiń » wykorzystał pallad wygrzebał mnie pan gdzieś zakamarków emeryckich Henryk, z czym się pan się ukrywał trudne, a więc ja się ukrywałem mnie ukrywano, a z UE być może jest teraz no no nowe rozdanie tak nowe rozdanie przy okazji podręcznika do hitu powraca oczywiście pytanie o edukację jak powinien wyglądać system edukacji jedni mówią tak mówią siak no w obecna ekipa zmieniła trochę, więc poprzednia ekipa też trochę zmieniła kolejna ekipa kiedykolwiek będzie pewnie też trochę zmieni, ale mam wrażenie, że to są takie zmiany w czy liceum gimnazjum czy samo liceum czy im samo gimnazjum czy 8 klas czy 7 czy 6+3 no ale to są tylko takie wydaje się zmiany naskórkowe zmiany pozorne, bo zastanawiam się, że być może w ogóle cały system edukacji jest do wymiany do wyrzucenia do zbudowania odnowa, bo może pytanie nie jest takie ile klas powinno być jak powinny wyglądać egzaminy tylko no właściwie czym ma być ten system edukacji czy mając pod ręką zasoby różnorakie wiedzy może nie trzeba już uczyć się na pamięć może wiedza może zdobywanie wiedzy czy też oczekiwania wobec młodych ludzi, że w którymś momencie będą coś wiedzieli są inne, bo może nie chodzi o to, że co mają wiedzieć może może np. nie wiem jak mają zdobywać wiedzę, kiedy ona potrzebna nie łazić, jakimi zapasami bezużyteczne wiedzy, więc nasze pytanie jest taki czy wciąż potrzebna nam jest ewolucja w lewo wprawo w górę w dół czy może rewolucja może po prostu wyrzucić zrównać ziemią i budować odnowa na innych zasadach na innych pomysłach na innym nie znaczy jeszcze inny, a oraz Krzysztof Konarzewski, proszę bardzo, nota tak się domyśla, że to co pan mówi pachnie rewolucją ja jestem anty rewolucjonistą, odkąd kolebki dzieckiem kolebce dzieckiem co trza się od rewolucji odciął, a już szczególnie w nie lubię takich idei, żeby coś zrównać ziemią potem budować od nowa, bo wtedy zwykle buduje się coś kiedyś było jakieś puste pole to ludzie nie mają pomysłu jak go jak jest jak zagospodarować tam przestrzeń i sięgają do starych naprawdę naprawdę tak jest na w w Elle przed chwilą usłyszałem w radiu, że właśnie wymyślono domiar Krzysztofie pamięta, że to ja rywal zdalna podważa znaczenie i firma ma zysk to trzeba zrobić Domian, bo jak u Olgi Lipińskiej śpiewało zabrać bogatym domiar do walki bić rozdać ludziom ludzie to my i rent w z no to zatrzymamy się przed miast, bo to jest rozumiem jest jedna z nas na inny próg podatkowy tak, bo można rozumiem dać domiar rolę zwyczajny to jest nadzwyczajny podatek, bo progi progi fair w całym kraju w całym świecie są podarki progi są też, bo podatki powinność progresywne tylko u nas lewica notabene myślała o liniowym podatku z jakiej kraj taka lewica właśnie ta sama zresztą, która zlikwidowała bary mleczne, ale tu chodzi o nadzwyczajny podatek, czyli w parlamencie rząd mówimy dobra strasznie się bogacą ci kapitaliści no i 50% zysku im zabierzemy, bo to niemoralne, żeby się tak bogacili Ross rozdamy tam na jakiś własny cel no to jak Boże, jaki to jest bolszewizm oczywiście co znaczy, że na na na nowym miejscu zbudowano coś takiego co ma no bagatela pewnie tam 80 czy ileś lat w sens jak w boi się rewolucji, bo rewolucja bardzo często są pomysłów powrót czy to jest taka rozumiem argumentacja per analogia, że skoro o podatkach to można to też zastosować do edukacji tak myślę, bo litera w UE po poparcie panowie, a pan redaktor to on może szybko przesłuchiwać, ale wy no ja mam więcej z tej z tej samej półki wiekowej zza oceanu tzw. waleta, ale dlatego tak, które prezentujemy dziaders w czystej postaci no i w we przypomni się swoją edukację przeczytałem listę lektur maturalnych języka polskiego już właśnie oprócz Tokarczuk i tam jeszcze prawa tych co, bo jeszcze się wtedy pewnie nie narodziła to nic to są nasze lektury, ale czytał pan panie profesorze lektury, kiedy było obowiązkowe i nie nie na USA czy nie nie ja bardzo dużo czytałem i co bardzo lubię mówić o książkach, że uważałem, że to jest przy jak ja się 2 nawet kiedyś takich jak jako małe dziecko zastanawiałem się coś się potrzeb czytać no rozumiem, że trzeba sadzić marchewkę budżet jest marchewka warto jest dziś na rowerze, bo wtedy nogi są silne, ale poczytać i od jak dziecko odpowiedziałem się, żeby móc o tym rozmawiać z innymi książki są większe twórcze przeczytaliśmy razem 3 Muszkieterów no i teraz możemy się zastanowić czy port był lepszy naprawdę naprawdę przystałem 3 Muszkieterów to się z kolegami dawałem kijami nad Aliorem, ale znów to jest część artystą jak wiek to jest ich rozmowy w książce bez książki pewnie gra nie powiem co się działo w pamiętnikach fajnych, ale ser NASA w kraj na walają się też tak jest to nie jest ich stosowanie się przecież tyle upłynęło w już nie będę liczył mamy ten sam kanon lektur i prawdopodobnie tak stawiam dolary przeciw orzechom, że tak samo euro tych o tych lekturach będzie się mówiło w szkole, ale właśnie o to chodzi panie profesorze emerytury tam są wyniki nie czyta to co zmieniać kanon, którego liście czyta, a tak się mówi pan zrozumieć z konstytucją skoro ona jest całkiem nieużywana postaw na w tej poprzedniej tak, ale sam pan pyta czemu ma służyć edukacja i jeżeli nie jest tak na takim poziomie szerokim wysokim wiem tylko zostawia się czy jak edukacja rozumiana ale, żeby nauczyciele wykładowcy mieli pracę no do podrażnień realizatorzy panowie są beneficjentami systemu nauczył się w NATO co prawda nie pytanie takie nie np. mamy egzamin maturalny tak albo pracę licencjacką pracę magisterską i trasach oczekujemy od magistratu w licencja TUW czy magistrów licencjatów i maturzystów, że będą mieli jakiś zasób wiedzy tak no ale tak prace magisterskie na prace licencjackie to pewnie jakimś tam niewielkimi wyjątkami jak straszliwy bełkot i nikomu nieprzydatne informacje zebrane w jakiś jakąś strukturę matura to pytanie czy ta wiedza do czego się komukolwiek przydaje akurat ta taką, którą generujemy wciągu tam 8 lat potem +5 lat czym może potrzebna jest w ogóle inna wierzono, bo czasy się trochę zmienił jednak czasu trwalszy od oświecenia, kiedy myśmy popierali, ale chcieliśmy cechy to 1600 radar się pokazuje jak owe w ja jestem przeciwnego zdania ja chciałbym zrobić rewolucję, ale wprowadzić ją ewolucyjna to znaczy na szefa poddaj się myśleć co trzeba zrobić, a później to wdrażać w życie powoli, bo do tego, żeby zmienić system szkolny to trzeba również nauczycieli nauczyć nowych treści co mają uczyć to musi być powoli ale, żeby coś można było wprowadzić powoli myślę o 10 latach od momentu, kiedy już wiemy co zrobić to musi być na to zgoda ponad czwarty na polityczna, że nie będą w tym przeszkadzać, a przecież każdy, kto przychodzi do władzy chce coś swojego zrobić i właśnie to zmienić długość liceum, a to, że sześciolatki siedmiolatki itd. od o to jest zbyt skomplikowana sprawa zbyt wolno zmieniająca się, żeby politycy mieli na to jakiś wpływ no jak mają i zrobią ten podręcznik i to oni go nie będzie czytał, a ludzie będą, a młodzi ludzie będą wiedzieli, że tam lipa jest to jest nieskuteczne działanie i mało szkodliwe dobra teraz mówi, że strasznie szkodliwe, ale no za naszych czasów, że tak powiem dawnych to by odręcznie to tam nie było w Katyniu, a my wiedzieliśmy karty nie było, że związek radziecki napadł na Polskę, a chwilę my wszyscy wiedzieliśmy, że na tylko był taki stery euro nie, że myślenie mówi wszyscy nie wiedzieli też pierwszy rzuca to jest agresja, ale i myślę, że lekceważymy wpływ edukacji szkolnej w panu pan robi tam wydaje pan tyka mi dać sygnał, że zadbasz nie nie zamknąć tylko tak wstrzymać oddech na kilka oraz Kayah planujemy, bo informację za kilka minut obecnie dziesiątej 20 po informacjach wrócimy do naszej rozmowy pan prof. Krzysztof Konarzewski pan prof. Krzysztof Dołowy informacje po informacjach oceny od wielka loża pan prof. Krzysztof Konarzewski pan prof. Krzysztof Dołowy ewolucja czy rewolucja czy zmieniać liczbę klas podręczniki i nie wiem dokładać religie wyrzucać etykę zamieniać rano wieczorem czy przemyśleć jak stworzyć nowy lepszy system edukacyjny pan prof. Krzysztof Dołowy nie system mi na razie chodzi, bo zmiana systemu przeważnie zajmuje dużo energii i tak w gruncie rzeczy nie dużo wnosi, ale od przynajmniej 50 lat mamy kłopot z programu przy czym wszyscy zdajemy sobie sprawę, że mamy kłopot, ale koleiny, że tak powiem, w których szkoła i program ewoluuje są takie same od no od czasów oświecenia, zwłaszcza dlatego, że wtedy wtedy wymyślono, że człowiek wykształcony powinien wiedzieć wszystko wszystkim i było to możliwe w 1800 dwudziestym roku może tysiące 800 pięćdziesiątym, ale wiedza zaczęła rosnąć i z fizyki chemii biologii itd. itd. zaczęła rosnąć wiedza i to próbowano wtłoczyć podręczniki już około 1900 tego roku ten biedny Einstein czy biedny rentgen nie zdali matury, bo byli przecież nie byli głupi, ale program już może byli niezdolni do języków np. i już mieli kłopoty z 1900, ale od tego czasu wiedza rozwijała się, iż szkoła dokładała ten program i biochemia powstała inna w astronomia, która w, której o gwiazdach i nauki i biolog itd. tak i to się rozrastało rozrastało i grzywką w 1950 roku też było wiadomo, że to idzie złą stronę, ale spokojnie dalej szło i dzisiaj jak się ogląda przeszłam już wcześniej oglądałem podręczniki moich córek np. z chemii to tam były jakieś bardzo wyrafinowane pod powłok elektronowych, a chemia to przecież przelewanie próbować reformować coś wytrąca coś pachnie jak bulgocze otrzymuje się jakieś barwniki czy za przepisane liberalnie dla mnie i 0 przepis na bimber, czyli to to była taka nauka praktyczna, ale wtedy pod powłok elektronowych, które wymaga zupełnie jakieś pamięciowe historii ja zapytałem profesora członka Akademii nauk profesora zwyczajnego itd. od tego i czy pamięta czterdziesty piąty pierwiastek Andrzej panie Krzysztofie, ale po co tam to wszystko jest tablica nowie z tego ci, którzy tworzyli programy szkolne w latach siedemdziesiątych nie wiedzieli dzisiaj jak obejrzałem po książkę wnuka to jest jeszcze więcej tego materiału, który jest niepotrzebny, a na czym przez port może potrzeba nie wiadomo niepotrzebne, ale w każdym razie taki projekt koniecznych do skaże nas rezolutnie niekonieczny do kucia się nigdy w życiu nie przyda oprócz 33 osób, które będą Chemika mi no może 1, która ona się do tego na studia daje ona się dowie tego na studia i co więcej to co się stało w ostatnich 30 latach to, że w szkołach zlikwidowano laboratoria i oto nauki eksperymentalne, które się różniły od wszystkich innych tym, że od metody zdobywania wiedzy nagle stały się jak katechizm na pamięć się na wykucie jakich rzeczy i co więcej i ilość tych faktów, które tam wrzucone są niewiarygodnie duże to jest także, jeżeli powiedzmy młody człowiek przychodzi do szkoły i skacze ze szmer 30 oni chcieliby, żeby tak na AWF jest 10% więcej, a jak mu na 2m powiedzą, że trzeba skoczyć nie będzie próbował, czyli ten programy szkolne, które są i które biorą się z tej tradycji zawodowych wania coraz nowych rzeczy powinny być w całości wywalono i zbudowane na okej nasz słuchacz to już już pan prowadzi przez ratusz dorzuca do tego co pan profesor słuchać przed tablicę, ale jakich rozumiem, że chodzi o to, żeby dać narzędzia rozumiany jako wyjaśnić, gdzie można zdobywać wiedzę w momencie, kiedy jest potrzebna podobnie jak nie wiem każdy mniej więcej jak rozumie potrafi coś tam zagotować coś tam usmażyć coś tam nie wiem udusić albo zamieszać tak za jakieś takie czynności w kuchni więcej rozróżniamy potrafimy rzucić cukier soli, a ziemniaki od pomidorów i teraz, jeżeli chcemy zrobić pomidorową albo placki ziemniaczane to sięgamy po przepis ten przepis sam powie ile czego co tam obrać co wrzucić tak, ale musimy się uczyć książki kucharskiej na pamięć tylko musimy wiedzieć, gdzie ona jest jak odmierzać tak co jak przy czym różni smażenia duszenia, a gotowanie od nie wiem czekania już zupę i taka jest chemia właśnie jaśnie pan prof. Krzysztof na rzecz wracamy do mojego pytania czemu służy edukacja ta pan zrobić tego żart, żebyśmy mieli posady raj także wydawało się, że Ziobro odpowie na cele świetny żart w bardzo w odpowiada bardzo wielu nauczycielem, że nas słuchają dobra odpowiedź zna, ale jeżeli mamy rozwiązać swój problem Krzysztofie to znaczy jak przebudować program nauczania co trzeba najpierw we powiedzieć do czego ta szkoła służy z o odpowiedź chyba zdroworozsądkowa jest taka, że szkoła ma przygotować młode pokolenie do czegoś tam do czego wy redaktor szybka odpowiedź do robienia zupy pomidorowej to byłaby dobrą odpowiedź mają wtedy wiadomo trzeba o pomidorach czekaniu itd. ktoś inny powie Niewiem do np. c regularnego uczęszczania na niedzielną mszę i dawania na tacę 1 wtedy wiadomo, czego służy religia w szkołach trzeba przygotować dzieci do w utwór Znicz na coś się w myśmy tego pytania właściwie nigdy nie zadali do do czego ma przygotować edukację mój już nieżyjący kolega z katedry kiedyś napisał książkę bardzo dziwne, ale tam była jednak prosta, a jednocześnie odkrywcza myśl, że jeżeli edukacja bardzo czegoś przygotować to przygotowanie musi być podobne do do tego do tej rzeczywistości, do której ma przygotować, bo ktoś ma ma się przygotować np. do zjazdów narciarskich to raczej nie nie nie przez ćwiczenia gry w szachy i nie ciąć co można tak nie proszę zobaczyć tak jakby pan instruktorem narciarskim toby pan rozegrał taką rozgrywkę z przedstawicielami rządu był po był pan milionerem dzisiaj zachwyca nas jak słusznie chce to wszystko połączone da dał, że także te już wiadomo kogo nie będziemy brali na konsultanta w referacie edukacji w twarz i wiedzy żeby, żeby te też rząd ja ja myślę et 2 uchyla rąbka tajemnicy Chochoł w z czy edukację np. zajść do świata, którzy za chwilę, czyli student także naszą pan Krzysztof student musi wiedzieć wszystko magister musi wiedzieć, które książce doktor musi wiedzieć, gdzie biblioteka profesor musi mieć, gdzie doktor tak ta znana od lat znane znany w Adams ona na pierwszym wykładzie w z przy przygotować przygotowań do świata coś za chwilę na nadejdzie, a przygotować to znaczy, a wyposażyć w obronę przeciw zagrożeniom i w zdolności może ona zagrożenie państwa lekarza brona przeciw i to chyba jest w tej chwili najważniejsze i ja jeszcze mówią o wykorzystaniu osobności, które świat przedstawia, ale rozumiem, że w 13 bardziej interesuje obrona nasza szkoła wypuszcza uczniów bezbronny w myśmy byli bezbronni do Krzysztofa jeszcze radę daliśmy radę ale, gdybyśmy byli lepiej wyposażeni w Trójmieście off ale, żebyście nie dali rady, a w narodowe nie ma grupy kontrolnej od razu widać prawda on jest bezbronny w względne bezwzględne też, ale bezbronny, ponieważ racjonalność myślenia wymaga te z sądów porównawczych prawda noc nie ma sensu mówić co z nami było, gdyby inaczej się potoczyło życie, ponieważ nie ma grupy kontrolnej w jakimś innym świecie jakiś inny Dołowy inaczej potraktowany, proszę bardzo, porównajmy pani profesor nie ma grupy kontrolnej w humanistyce ni, ale no, ale pan prof. Krzysztof Dołowy nie zgodzi się jak mam liczy na to sprawia, że w teorię światów równoległych jest grupa kontrolna tylko nie mamy na razie narzędzi, żeby dotycząca równe, aby dotrzeć to taka zabawa jest tak, owszem, LG czy ja mogę sprawić odpowiedzieć na pytanie słuchacza tak, ale czy po informacjach, żeby może w ferworze warto po informację o informację, że zbliżają, a obecnie dziesiąte 40 już kilka minut pan prof. Krzysztof Dołowy pan prof. Krzysztof Konarzewski rozpoczniemy od odpowiedzi na pytanie słuchacza na rzecz nie będzie tego w wiadomościach w informacjach sygnałem zarówno pan nie był pan rozdający śledztwa informacje o dziesiątej 40 pan prof. Krzysztof Konarzewski i pan prof. Krzysztof Dołowy, czyli wielka loża pan prof. Krzysztof Dołowy obiecał odpowiedzieć na pytanie słuchacza tak czyli gdzie znaleźć informacje no dzisiaj otwieramy telefon komórkowy tam jest Wikipedia natychmiast znamy odpowiedź ne, jeżeli wpiszemy jakiś tam nazwy pierwiastka to tam już będą te pod powłoki elektronowe, bo o tym, że mówili i to jest ogólniejszy problem to znaczy do szkoła dotychczasowa próbowała nam narzucić czy też wymuszała poznanie bardzo wielu faktów zapamiętanie ich teraz te fakty znajdują się pod ręką każdego ucznia, bo ten pomysł był z czasów, kiedy biblioteka była w sąsiednim mieście taka dobra biblioteka była w sąsiednim mieście i żeby zdobyć informacje to trzeba było tydzień miesiąc, zanim się tam dotrze dzisiaj natychmiast ma się co pod ręką i to narzuca również zmiany z szkole mniej faktów, więc umiejętność no właśnie przypomina mi się Wańkowicz bodaj w jest jakiś tam biznesy swoich książek, które opisywał młodość edukację, ale to mógł być też coś, ale jakoś wspieram ich w chyba najmniej raz 1 za jeden z ludzi, którzy wspominali swoją rolę w opowiadał, że na egzaminie nie był przygotowany do egzaminu to 2 ma prawo albo co jakiś nauki prawne natomiast wiedział, że dowiedział się, że profesor zasiada w komisji jest egzaminatorem lubi dyskutować no, więc tam wyciągnął jakąś dziś pytanie dotyczące nie o ustroju czy sądów grodzkich mówi pani profesorze się z ideą sądów grodzkich nie zgadzam jak to pan zgadza no i nastąpi dyskusja no oczywiście to jest zabawne też na zasadzie takiej go po takiej podpowiedzi jak sprytnie przejść tam, gdzie wydaje się że, że nie można przejść, ale Czyż, polemizując czy, dyskutując jakąś kwestię, która się zgadzamy nie zgadzamy de facto nie musimy nabyć wiedzy albo nie musimy przygotować argumentów ale, a ten model edukacji ten program, zwłaszcza w pływaniu to nie jest zgadzają się lub nie zgadza nie tylko to jest inny właściwy przechodzenie to trochę jest tak jak nie czy panowie pamięta dzieciństwo tak takie pudełeczko, gdzie były w wycięte nie wiem kółeczka trójkąt ci, a tracić, że odpowiednie cząsteczki rzucił no tak wygląda Polska edukacja tak nie chodzi o to, żeby zastanowić się co to za kształt to za kolor co można zrobić tylko, żeby stożek wrzucić tutaj, a ta wale gdzieś tam jeszcze indziej coś tam, gdzie to jest czy to jest matura czy to jest licencja czy to jest MBE to jest właściwe wrzucanie tych kształtów przez odpowiednie dziurki i ma pan na to wyrazić zarówno w szafie może wydaje się krotnie z często zgadzamy tutaj ze sobą, a propos dyskusji, ale z dyskutowania polemizowania dobieranie argumentów rozumienie argumentów przeciwnika nie nie sięganie po argumenty na nikczemne prawda ad personam albo wyśmiewanie już nie mówią bijatyce to jest coś co w tym nadchodzącym świecie, który byśmy chcieli, którego byśmy chcieli, w którym chcielibyśmy żyć to jest bardzo potrzebnego co robi Polska szkoła to pan mówi budować skład jak przypomina sens podstawy programowej bio biologii uczy uczniów jak system korzeniowy rośliny adaptuje się do różnych rodzajów gleby uczeń nie będzie korzeniem nie będzie się adaptował nie jest też glebą w morzu uprawia marihuanę no się wtedy przez lata wiedzę, ale tworzy od kolegi praktycznie raz grała nieprawda, więc on poza MON to wprawdzie empirycznie jak jak gleba dzień odpowiednio co krzaczek uschnie no i PIT, więc że, więc to jest to jest jest, iż zespół Adam to jest pytanie czemu służy edukacji, jeżeli się zdecydujemy żona ma ma przygotować odpowiedzialnego obywatela do funkcjonowania edukacji oczywiście na szczeblu na szkoły podstawowej średniej edukacja wyższa ma charakter zawodowy, ale matura ma przygotować Fund do funkcjonowania w społeczeństwie czy do prowadzenia szczęśliwego i pożytecznego życia w noc wtedy będziemy wiedzieli czy ten system korzeniowy jest ważne czy nie ważne w wy przywiozę serze w Chinach w TCS w chińskie ideogramy MON są one jest ich bardzo dużo, ale używane do rekrutacji na stanowisko urzędnicze czy tam, żeby być jakimś tam w zastępcą dary dla trzeba było znać ile w tamtych w tych tych symboli no i uczeń przez wiedział po trze ma w tego uczyć z no nasz uczeń nie ma jest uważa Ryszard g żadnej motywacji nie ma żadnej motywacji nowa nadrzędną pociąg poczuł się uczyć, żeby zdać maturę nad należnym w co z tego może być historie, bo po historii można zostać premierem albo prezes będę mam takie się z dala od pół z prezydentem to poprawie nie historii to prezent Komorowski Ano tak raz na atak tak myślę, że można było pójść na historię bez wiedzy o systemie korzeniowym sala na nawet bez wiedzy o zbożach można zostać minister rolnictwa co prawda w ogóle bez żadnej wiedzy Ano właśnie w okresie od 1 pomaga prawa nie po co już też inne pytanie niż, czego się uczyć tak znane, ale no tak zdecydowanie musimy wiedzieć po co się uczyć że, żeby forsowanie profesorze, kiedy pan tak patrzy na to, czego pan nauczył w podstawówce liceum na studiach to, które rzeczy do niczego się pan absolutnie kończymy przydały wielu o tym zapomniałem, więc nawet nie mogła zająć 50% w, czyli proszę zobaczyć 90% czasu mógł był pan poświęcić jasne dziewczyną jest dziewczyną naprawdę, jakie ta ze w dużą rowerowym, a określa w różnym rzeczom rozdaje tam się działami i i nic dla nie w Polsce, a w podstawówce mówi z dobrze na okres, że staliśmy zarówno dziękuję pani słucha go w z MF panowie w uodparnia na propagandę to jest ten drugi element bardzo pan wspomniał tych dyskusji albo blisko propagandy niszczy się racjonalnym namysłem racjonalny Namysł rodzi się w grupie, ale szacuje, że to jest jakieś antyreligijne jest zdecydowanie częściej panda van ba, że religia jest przykładem dyskursu nieracjonalnego takim paradygmat etyczny prawda w Lechu mistyka i jak schroniska bywa, ale np. nie historia nie socjologa Jana z w być może jakaś historia też historia chyba jednak nową historię panie profesorze to jest opinia na temat przyszłości historia socjologia marnych no tak lekarz opinia na na tonę marża 1 mówi to był bohater drugim dnie to był zdrajca, a ta jest teraz poczekamy aż moja frakcja polityczna dyrektywy VAT era nowe właśnie to nie jest historia i w historię jednak próbuje coś wyważyć i historii się ludzie ludzie dyskutują i otwierają ciągle nowe i ja wraz z jestem fanem tej tzw. ludowej historii Polski to co Leszczyński zaczął teraz Pobłocki czytam jestem w środku w nie mogę zasnąć, bo takie ponure Janicki próbował jakoś to jest to jest właściwie antropologia, ale ona z silnie czerpie z historii, ale także historii literatury krótko to pokazuje jakiś syntetyczny obraz przeszłości Otóż do szkoły to nie trafi, bo w szkole obowiązuje propagandowa teza pierwsza Rzeczpospolita była wzorem dla całego świata byśmy byli demokracją, a wszędzie były jakiś tyrani i tam mordowano i palono czarownice na stosie i była tolerancja myśmy byli tacy wspaniali tak dalej w Elle to ludowa historia Polski pokazuje jak jak naprawdę było jak i nawet w obrębie tych 10% ulubione słowo naprawdę, a dobrze złapał mnie rzeczywiście dobrze okej, ale liczba dzięki dyskusji pan wydział prawa okej jest im racji palnika rozstrzelać się dostęp od lat 2ha zgłośmy bomba, bo być może na szkoła nas tak z kretesem nie zniszczyła jesteśmy gotowi usiąść jeszcze zapytać kogoś nie za poprosić pana buskiego np. żeby rzucił jeszcze nowe światło no dobrze, ale tak uczymy się tej wiedzy tak dalej, a tymczasem myślę, że może podobnie Ukraińcy się też uczyli tymczasem okazało się, że nie mają albo nie wszyscy mają te umiejętności, które nagle zaczęły być potrzebne a, czyli umiejętność zarządzania strzelania wysadzania opatrywania ran no i opatrywanie ran to w naszych czasach było w szkole co, ale pamiętają panowie my tak oświata jest za bandaże walcz przedramię ta ja też, ale naprawdę zdarzają wiem, gdzie nas najbliższa placówka zabieg jest przez dra Th ad w tej komisji związała użyć tych z tej wiedzy, którą żeśmy wtedy zdobyli to było TW to, że przez przysposobienie wolniejsze Serie, a Piotr ani jak Tadeusz szefa w niezależne wojskowe nie do tego my nie byli przygotowywani, ale też nie byliśmy uodparniać to była indywidualna ścieżka nauczania ma być teren kolegów poległo, ale przenośnie natomiast inną przenosi dzisiaj wydaje się, że nie jesteśmy przygotowani do tej newsów Andrzej, czyli jak analiza, ale przecież cała wasza edukacja była chętnie sami nie właśnie dlatego nie jesteśmy przygotowani do odróżniania piękniejsza od wiadomości, która zasługuje na krytyczne rozważenie, czyli każdą wiadomość, którą słyszymy powinniśmy mieć jakieś systemy odniesienia, które mówią czy to pasuje do reszty jak nie pasuje do reszty trzeba analizować dalej tak, ale większość ludzi no w ogóle nie słucha tego dokładnie tylko tak jak jak Krzysztof mówił przyjmuje, że to jakoś płynie i że to ktoś inny przemyślał, że jest w porządku te natomiast każda informacja np. teraz, że wysadzone są na rurociągu, kto na tym zyskał, dlaczego to zostało zrobione to jest wszystko to coś czym aż Rosjanie oni nie nie Radosław Sikorski o, a ENA oraz Sikorski MSZ, ale można trzeba wymyślać jeszcze inne możliwości, że to tylko miało przykryć coś co naprawdę było zrobić może inflację FR raczej podłączenie się pod jakiś kable informacyjne tutaj w innym miejscu ciekawe, ale to jest do przeanalizowania właśnie na na Best umysł, a nie przyjmowanie, że ktoś tak powiedział to takie panie profesorze proszę zobaczyć, że być może, jeżeli chodzi o wiadomości informacje, które pojawią się w serwisach informacyjnych w mediach szeroko zmiany na to tak przyjmujemy na wiarę, że ktoś sprawdził i możemy krytykować, ale co ze szczepionkami czy Okoń pana podejrzewana ani pan prof. Konarzewski ryzykuje ani ja właściwie nie potrafimy rozłożyć tego procesu na takie czynniki, które były dla nas zrozumiałe i tylko tak Gary Adama że, ponieważ byli naukowcy, ale pani Marta jest zapewnianie widzieli pan jest, ale i jest statystyka w poważnych skutków ubocznych związanych ze szczepieniami przeciwko win, jeżeli dobrze pamiętam co tam było 80 niecałe 80 przypadków takich poważnych przesadnie być może zgony też, a tych było kilkadziesiąt milionów, a więc łatwo obliczyć ślad za już nie pamiętam tych liczb w głowie, ale trasa to są to jest publiczna statystykę można popatrzeć, jakie ryzyko śmierci albo poważnej tam wczoraj profesorze ryzyko śmierci zaś 100% to tylko chodzi jednostkę czasu z fajką dobre w następny ryzyko rynkowe prawdopodobieństwo warunkowe śmierci po powzięciu szczepionki to można obliczyć w ogóle większość ryzyk można obliczyć czerpana jest jak uważa nowej szczepionki wyjaśnia się rano zaszczepi też mniej jest trochę większe niż seria Darda kwartalny za słusznie trzeba się szczepić to jest efekt szkoły było było o systemie korzeniowym, a nie o tym jak działa szczepionka prawda ta wiedza akurat się przydaje, bo nikt nie wierzę w pandemii jeszcze przecież parę lat temu oraz dla osób, które w stadium wywrze czyha już cecha jakaś badania ze względu na zagęszczenie ludzi dla było wiadomo, że to sobie dziś, ale proszę zobaczyć na mówiono o tym to studia mówiono, że będzie wielka pandemia byli też tacy, którzy mówili, że wygra PiS i też nikt nie wierzę w Czechach, ale tworzy w studiu pewien ważny polityk powiedział, że ciemny lud to kupi, kiedy mówiło dziadków w Wehrmachcie i wtedy panowie tu wreszcie się roześmiani, bo ten przecież Pol Polak to jest to jest jednak mądry człowiek okazało się, że lud kupił Tusk przegrał Kaczyński został prezydentem, a ja zapraszam na informacje pan prof. Krzysztof Dołowy pan prof. Krzysztof Konarzewski co wówczas efekt wielka loża dzisiaj o edukacji czy zmieniać zostawić spokoju zmieniać ewolucyjnie czy rewolucyjnie w studio pan prof. Krzysztof Konarzewski pan prof. Krzysztof Dołowy dorzuca się słowo jako może wynik i edukacji systemu edukacji resentyment, bo to na razie zaraz wyjaśnię, bo tak trochę rzucone w brzmi trochę egzotycznie, ale postara się do powiązać Otóż w różnych mediach myślę sobie mediach klasycznych internetowe od czasu czasu pojawiają się albo filmiki, bo całe cykle filmików testujące zasób wiedzy Amerykanów np. tak albo też Polaków no dobrze przebiega także ktoś np. mówi proszę powiedzieć w jakim który miesiąc była rewolucja październikowa taki nasz ofiarę via październikowa nie chyba my no nie wiem my albo czerwiec Hanoi czy śmiejemy się nowo oczywiście, bo w razie stopa ta zawiera dokładnie realia ale, ale śmiejemy się poczujemy przewagę, że ona nie wie, a my wiemy także i których minister nie potrafi rozpoznać zbóż, a my oczywiście potrafimy tak jesteśmy takimi pewniakami, bo jest mamy ten zasób wiedzy no dobrze, ale teraz można przecież to pytanie zadać inaczej tak można zapytać tego tej osoby, która nie posiada wiedzy na temat Niewiem rewolucji geografii itd. dobrze, ale jak pan panu pani się udało zarobić 10 000 000USD, a okej jak pan pani udało się stworzyć system klinik, które obiecywały w jakiś cuda wianki zrobić kupę kasy no właśnie jak pan pani udało się zbudować czytam kupić 50 pałacyku nie mają właśnie wiedzę na temat zbóż i Grenlandii jednak okazuje się, że być może wiedza o systemie korzeniowym zbożach czterdziestym piątym pierwiastków jest fajna ale, żeby się popisywać się w klubie nocnym tak, a w dziennym no dobrze marzyciela jednak chyba czym innym się podpisujemy część Warszawy, które swoje panie proza Schulza, ale pechowo się zwiększyła się, że cechy tymczasem właśnie te umiejętności, które się przydają to są zupełnie inne umiejętności czy, jeżeli ktoś chce być nie wiem bogaty znany albo może właśnie mądry i a może ta mądrość, gdyby zmierzona nie tylko zasobem informacji o zbożach, że ma malutka dygresja w opinii jest taki przedmiot przygotowanie do życia w reż niechęć dzień swój do przedsiębiorczości taki w szkole się z nowym sam się dzień dzieci uczą prawie popytu podaży równowadze tam w związku z ceny tam czymś set w swe pewien mądry praktyk po powiedział, że jak to ma być przygotowanie Przedsiębiorcza się oni tam coś powinni z PS sprzedawać kupować, a przynajmniej, czyli zaprojektować się, że jakąś swoją firmę z i ułożył bardzo sensowny program, który w lesie zaczyna się od tego, że tam się określa, jakie cele potem tam buduje struktury jeden z pań szuka finansowania być może nawet, w jakich szkołach, jakby to było do rzeczy aby to by się znalazło no i powiedziano wszędzie powiedziano nie, ale przez to przed dH zawodówki, ale co w ogólniaku takie rzeczy przez nie tam tam musi być Oksywie krzywej Laffera afera tak się nazywa w i takich rzeczy, więc jest święte słowa nadziei, że ciągle wracam do swojego, jeżeli nie będziemy wiedzieli czemu edukacja służyć nie będziemy mogli zdecydować czy ten element wiedzy ten czytam, ale równie, żebyśmy zostali komisyjny czy edukacja służyć to nie jest pytanie, na które każdy wie to jest drugi element i dlaczego to jest teraz ważne, dlatego że o tym potem o przyszłości edukacji decyduje minister czyni taki urzędowy pół inteligent, który tarczą jest być może cały incydent, jakim sam w swoim zakresie, ale o systemie korzeniowym to na ogół nie ma pojęcia, a on jednoosobowo rozstrzyga o o edukację naszych dzieci przestają wody chore jest jest duży kraj 38 000 000 ciągle jeszcze nas jest i 1 facet siedzi w alei Szucha jak Pająk w sieci mówi UE ma być dla WIG PiS, ale Panie Ministrze Gloria większy sens taka ramota to już się nawet śmiali w czasie, kiedy nie moje MAK Bem z i tak zawsze było problemy dumni, że wcześniej w taki minister mówił, a Gombrowicza proszę skreślić, ale Panie Ministrze strasznie ważne nie, ale ja postanowiłem jak można budować system ten pan redaktor pyta bardzo rozsądnie może nie trzeba tego centralnie ustalić oczywiście, że trzeba zostawić ludziom trzeba stworzyć takie mechanizmy żeby ludzie by w ramach jakiejś oczywiście racjonalnej debaty mówili sobie decydować o tym czy czy czy w szkole jest ważniejszy Makbet czy np. same prawda są 2 dramaty polityczne, dlaczego wszystkie dzieci w Polsce muszą czytać Makbeta nas fajne narratora czytały no i czytałem nawet Fina decyzja o zwrocie jest naprawdę uprzedzam tylko dlaczego wszyscy dlatego widzę, bo oczywiście chodzi o to jak namawiać do czytania pan powie np. że Makbet aktor pojąć świat w tym tygodniu Makbet w zestawie z frytkami to klasa, a najkrótsze po prostu wszyscy w a jakby zrobić grę z MAK Betem, gdyby CD Project zrobiło to tak chcę to co dziś cieszmy się rywali poprawki aktualizację do dzisiaj pan Tadeusz ja musiałem go przeczytać 2×, bo co 2× był lektura i to było strasznie męczące ja no docenia piękna wizja jestem przekonany, że jedną z księgi pana Tadeusza może niekoniecznie autorstwa Adama Mickiewicza znowu na pamięć jak w telefonie tę księgę willę wybudowano Mrówka tak no dobrze stres, ale film jest znakomity Wajdy i teraz tak myślę no zostało sfilmowanych kilka ważnych dzieł naszej literatury czy naprawdę oni muszą to całe przeczytać tego pana Tadeusza zamiast obejrzeć obejrzeć jest część jeszcze gorsze oni jak ja to analizowałem chcieliby tam co do malowania, czyli aktora dzieci w szkole podstawowej, kiedy jeszcze przed reformą Handkego pan Tadeusz ducha w ósmej klasie, a i teraz słyszą też wprowadzić ograniczenie zmieniło na my naprawdę rozwijamy się przez nie mamy polskich pisarzy musimy też litewskich referenta pensja rozwijamy się przez regres no, więc te o te dzieciaki w ogóle nie dochodziły do poziomu fabuły, bo nauczycielka była tak ambitna, że opisywała strukturę tego dzieła tam jakieś środki stylistyczne jakieś rozwiązania kompozycyjne i ja potem rozmawiałem z kilkoma uczniami już już po, po czym przerobienie pana Tadeusza na sieczkę i widziałem no ale się jak to się kończy, a nurt to, że się zgoda zgoda, że zagra, ale w ogóle nie nie wiedziały, że tam jest konflikt, że potem jest walka potem wchodzi obca siła i dopiero ta obca siła jednoczy ten cel szlachtę i zaściankową c i ta klasa w wtedy dopiero zbiera się jakoś jak oświadczyny oczywiście później z władz za to wysoką cennej itd. na i jeżeli nawet takich rzeczy się niewielu to ten pan Tadeusz jest straszną ram łączące dziwny język no dobrze, ale czy im pan się podobał ta, że wyraźne darzy filmie mało czytelny, a nad nie jest takie zaś sielskie za takie, które z kolei dla zdrowia na książkę rozwiąże w się podoba się w serwisie forda w wykonaniu wejrzenia już dawno świetny ale, ale patrioci to kompletnie zignorowali, bo tam jednak w Rydze wszyscy są przedstawieni źle w tym filmie, ale inflacja są Fredro tak napisał, ale myśmy się nauczyli, żeby widzieć w tym wyznała w triumf nie wiem w polskiej racji stanu i kultury i na Bóg wie, czego w grę zatraciliśmy zdolność w znajdowania krytyki w działach literackich, których wszystkich polskich na 2 goli wikt i oczywiście wizę traciliśmy umiejętność nieużywania dużych kwantyfikatorów, a załatwił nam w te Thai Thai już teraz szerszych praw także te nie nie wszyscy zatracić chcę róży niektórzy niektórzy czasami TUI ówdzie zatracili w tej albo dokładnie istnieją tacy, którzy zatracili tak tak nie można wykluczyć mały naród docent orzekają powinno być istnieją tacy, którzy dobrze wiemy, którzy szkoła też powinna mieć możliwie najlepszych nauczycieli rozdano o te konflikty płac są żenujące, żeby nauczyciele tak mało zarabiali i to powoduje, że no nabór jest negatywny, a nauczyciel powinien mieć ducha taki ja pamiętam pojedynczych takich nauczycieli ze szkoły i jeden z nich, który mnie zafascynował i język Polski dla mnie był niesłychanie nudno nową rzecz to nie mogłem tego znieść ja raczej dla Wisły ja miałem i nagle był nauczyciel, który w, którym dyskutowano o w czasie wojny czy coś tu nagle cała klasa ożywiła odrzucała dialogu to jest szkoła, do której zarząd nowe tory czarna tylko na demokratyczna każdy może mieć swoje zdanie, ale zmusiła argumentować miała takie pytanie przed informacjami po informacjach spróbujemy odpowiedzieć mówiąc my mam na myśli panowie co by się stało myślę o wadach zaletach różnym poziomie do wyboru poziom co się stało, gdyby od 1stycznia po zmierzeniu 20232024 już powiedzieli dobra to likwidujemy podstawówki licea gimnazja szkoła liczyła i uniwersytety publiczne niezbyt likwidujemy w ogóle edukację publiczną chcecie się uczyć się Puszcza nie to nie prywatnie albo w ogóle to takie pytanie mam, ale powrócimy tuła wprowadzanie Wronie, ale spójrzmy na zalety także, a z widzimy wady zalety przy pan prof. Krzysztof Konarzewski pan prof. Krzysztof dołów po Owczarek jak nomen pan prof. Krzysztof Konarzewski pan prof. Krzysztof Dołowy wielka loża dzisiaj rozmawiamy o edukacji czy naprawiać czy zmieniać ewolucyjnie rewolucyjnie czy zostawić zamknąć już taka chyba najbardziej nawet pan proponował na profesorze 3 wady nie proponuje takie powiedziałbym, że się w Pakistanie zrobi się stało eksperyment myślowy 3 zalety 3 wady likwidacji edukacji, czyli edukacji się nie za zlikwidować to jest totalnie systemie edukacji, czyli tam nie ma o państwowym systemie sztywnym systemie szkół nauczycieli ta są opłacani oni właśnie z budżetu państwa, chociaż wiemy, że zalety trzymanych no zaleca byłaby taka, że nauczyciele nareszcie w zostali wyzwoleni w, a w 3 to nie umiem powiedzieć, a wada byłaby taka, że populacja się w sposób naturalny zapach świeże kreatywne myślenie no to każe umiejętność to jaki jest, ale ja byłem w tradycyjnej szkole, więc tylko 1 w trasie zaletę znaleźć może jeszcze znajdzie będę myślał, a wada jest taka, że populacja się różnicuje czy UE z córka proszę do owego członka w tylko Konarzewskiego przejdzie jakąś edukację znajdzie sobie jakiś jakieś ośrodki znajdzie znajdą się ludzie, którzy będą nasze córki naszych czynów edukować być natomiast cała sala duża grupa c elektoratu Prawa i Sprawiedliwości w nie pośle, dzieci do żadnych szkół, bo począć skoro można w ich wykorzystać w domu zagrodzie i zalet systemu edukacji zmienia dziś ojca czy sposób na zmieniałem wrażenie, że część studentów i też nie, gdyby nie pójdzie dalej tylko pójdzie tak powiem na wejdzie na rynek pracy, a dzieci inteligencji czy dzieci elit szerzej mówiąc no to pewnie też już nie muszą się uczyć, bo tam przyjmują po rodzicach w radach miast jak pałacyki tak należy radar 1 czy się, ale świetnie rozumiemy, że nie chodzimy różnica nową pan trochę opisuje to co się teraz dzieje Nieee ja, owszem, bo ten proces te portrety w pewnym sensie zachodzi rzeczywiście, bo dzieci inteligencja, a zwłaszcza bogatsze inteligencji uczenie jest takie częste nam ma mają więcej okazji do nabywania wiedzy z doświadczeń jest właśnie dyskusji do itd. w dzieci te zmierzę społecznych mają mniej wielkość Hans Handkego jego reformy polegała na tym, że on jednak chciał, żeby tym dzieciom zaoferować bardziej sprawną w edukację, żeby właśnie trochę wyrównywać jest też kryptoreklamy Hankę plan w rozumieniu Handkego chyba 7× dzisiaj i pierwsze swoje 3 raz on nie, ale miałem w głowie na pewno 7×, ale Wioletta nazwisko padło pierwsze nie może może 2 najbardziej pan prof. Krzysztof Dołowy czy wady zalety, skąd się w ogóle wzięła edukacja Otóż w Prusach, gdzie wprowadzono pie pierwszą powszechną edukację to była sprawa wojskowa Otóż muszkiet do strzelania nabija się i czyści na 30 komend 30 po kolei trzeba wykonywać rzeczy w tym samym tempie i okazało się, że dzieci przez młodzież, która przychodzi do wojska nie jest w stanie tego opanować wtedy wprowadzono czteroletnią powszechną szkołę w Anglii z kolei o 7,5 komendy na rok w aktywach no coś takiego z walczyli czytać pisać to co tam była wielka rewolucja skończył się analfabetyzm w Prusach nam na początku osiemnastego wieku w Rawie wielka zmiana dlatego wielką przewagę uzyskali, że i militarną intelektualną nad tę tą częścią Europy byli daleko w tyle za Anglią Francją daleko, a w ciągu następnych lat zrównali nadarzy wstęp już mamy teraz rozwinięcie przez radę w relacjach w, czyli inny, jeżeli nie poślemy wszystkich do szkół to się okaże, że oni pasują do cywilizacji nie będą mogli jeździć samochodami komputerów jak co kazania, więc już dobrze, ale pani się już oczywiście samochodem to książki czy ktoś powie pokazywał ja obserwowałem np. a ja nawet je w szkole jeszcze w moich czasach robił może zrobić edukacja powinna wypuszczać dzieci z prawem jazdy ta jest dzisiaj jest umiejętnością kierowania pojazdów teraz rozdarcia wymiar mięsa ciasta nie pokrywa no chyba w razie nie niech pan nie nie straszy, bo tam samochodem wracam do domu w w, czyli pewne podstawowe umiejętności, jeżeli nie przekażemy możliwie wszystkim nie wszyscy z nich skorzystają to się zawali państwo będzie takie no średniowieczna już teraz jest w ogóle świetnej kondycji jest znacząca w wydziale to zależy czym porównać je jak duże zalety zalety no przygotowuje się szkoła, marnując mnóstwo czasu przygotowuje 50% na to, żeby mogli objąć ważne odpowiedzialny lekarz nauczyciel no ważne ważne dla funkcjonowania państwa administrator to, że teraz obecny rząd nie korzysta z tych najlepszych ludzi, czyli nie mamy ery to racja prawda z w Azji i ja byłem kiedyś w Wielkiej Brytanii w ministerstwie wojny i minister przemawia mówił, a przy tysiące czołgów ze zlikwidowanych w ramach akcji i potem odwracał się do takiego małego człowieczka, który siedział cicho na krzesełku panie Johns ile chciał wolnej 2864 tak jak pan swoje 2860 Mery to racja to był człowiek, który siedział on politykiem odmówienia, ale słuchał tego, którego nie ruszam w ministerstwie, ponieważ on był urzędnikiem państwowym i to on wraz ze żeśmy, toteż próbowali folder zdrowej w zakresie kolejne rządy to rozwadnia były, żeby można było poznać kolejne umiejętności, które musiały zwięzłego odpowiadania na zapytaj i na jego pytanie było takie coś badać czy, ale ja mam jedno jeszcze zależy od zaleta jest taka że, gdybyśmy rozwali system to szkolnictwo zaczęłoby się odbudowywać spontanicznie do tras one się, że to jest wiara w niewidzialną nie 60 krajów społeczeństwa, ale rozmiary nie widziano jak czyta to niech jakaś niewidzialna ręka, ale to bydło te, czyli wszystkim rodzice musieliby się poczuć odpowiedzialni za edukację swojego pociągnęła musieliby dworzec Kosek bądź musieliby powoli zbudować rady rodziców tary zrównoważy szkołę z biura szkołę zatrudnić nauczycieli na własną odpowiedzialność są płacić im tak jak nauczyciele tego życzą, ale też w ramach swojego funduszu płac, więc skończyłyby się strajki zawracanie głowy że, że jak to nauczyciel tylko tyle, a tyle moment czy i w jakim kraju żyjemy że, że pensja nauczyciela rozstrzyga mini znów ten sam minister ten ten Pająk prawda trwają czy nie w alei Szucha do tego czy jest jakiś inny zabić być może z dziedziny mają generała się o pensjach generał się tak rozstrzyga być może też prokuratorów no ale ale już nie on o pensjach lekarzy, bo był, bo o tym decyduje rynek, gdybyśmy rozwalili ten system szkolny to by nie było karty nauczyciela oczywiście nie i po prostu mądrzy ludzie chodziliby mówili ja potrafię nauczyć dyskutowania na tematy polityczne w, proszę bardzo, moje warunki są takie no 6000 brutto na początek, a potem się zobaczy ten byłaby taka zresztą bym wam jest w Time wszelkie szansa Clement jest taka, czyli ten kanon takich korepetytorów, który już istnieje wierzyciele sprawiła, że oni dokładnie i nauczyciele by się przekwalifikować-li do teraz prywatny robi to co robią oni byliby to byliby nauczyciel jest taki pomysł i liczy takiego w wsi filozofa amerykańskiego też się nazwa le ze szkoleń Society i który w właśnie dokładnie przed tak jak pan pan nie ma szkół na czele są nauczyciele społeczeństwo bez szkoły właśnie w uczyłam w uczą gry na gitarze wojują chcę, ale posłał dziecko i to się za to zaczyna się rozbudowywać w ten sposób edukacja się społecznie staje się odpowiedzialnością do tych, którzy z niej korzystają rodziców dzieci wre pracodawców, bo potem pracodawcy oczywiście zaczynają się interes każdy z nas czy tajne lektury możemy się wymienia jasne oczywiście apotem się okaże, że jednak pewne lektury są tak ważne, że i jedno z Jana Pawła nie da się dni rok obrotowy zmian bez wiatru ma coś kompletnie nie da oczywiście jest jasny i ale aż tego minister nie postanawia go doświadczenie ludzi ojciec matka mówi, a Jana Pawła przerabiać nie to zaraz biegnę dyrekcja albo wchodzi do rady szkoły mówiono musimy te wszystkie tam o ocalić nadzieję czy jak coś tam nazywa w panie biegły tych elit nadzieję, że w wyzwalaniu w no okej prac, ale ja nie mam nic przeciwko Vive zagra także trafiłby za jawnym jazdy w pod tym względem był gorszy i to jest profesor, który na początku audycji mówił o ewolucję zrozumiałych traktatach co część myśli co rewolucyjne znaczą oczywiście to byłaby poważna wada, gdyby tak zrobić, ponieważ no i inteligencja da radę, ale ta elitarna inteligencja da radę sama zrobi też szkoły, a nawet sama będzie nauczała np. Maria Skłodowska-Curie założyła dla swoich córek i leżenie inteligencja nie da sobie radę, a u nas Eda właśnie ten natomiast szkoła jest też miejsce przechowywania dzieci, kiedy rodzice są w pracy pewnej organizacji uspołecznienia, czyli w 60% dzieci byłaby poza salę grzybów, które uzasadniałoby szersze myślę, że obrażenia, czyli od ósmej do szesnastej porę się my działamy uspołecznienia co żadnej biologii żadnej chemii, ale uczymy się wyżalić ludzi tak u wyhodować rzodkiewki czy wiecie, że jakaś dorosła osoba nie wiedziała jak i jakie jakie warzywo nie pochodzi, że z kwiatu, a była marchewka w opcjach panie profesorze pomidor to jest owoc warzywo ad no może zajmować naszym warzywo w ogóle nie po pojęcie biologiczne chyba warzywo czy handlowe, a pomidory owocem zaś Krzysztof nieprawda kraje, lecz niezupełnie niezupełnie bliżej owoce, ale zupełnie jak tu nie jest o czym oczy nie od dobra passa pretekst profesorowie nie powinny się wypowiadać czy na takie tematy, bo wszystko co powiesz może być już po prostu z konta te w życie jestem tego świadom i nieraz płaciłem, że w szkoła musi być zmieniona powoli tylko trzeba najpierw ustalić, którą stronę i to, w którą stronę trzeba ustalić powoli napisać nowe programy i to musi trwać pokolenia no naprawdę, czyli rewolucja, ale tak powolna to, ale w ogóle nie widać chętnych do zrobienia my jesteśmy meteory zaczyna nas my taki może ktoś wpadnie na pomysł, żeby zaś Lazio i też zacząć robić natomiast politycy nie będą zainteresowani, bo skoro ma trwać 20, ale roll to w ogóle nie jest dla polityka interesują chyba, żebyśmy wydłużyli kadencyjność do 15 lat dla polityk na świecie czy ja również ludzkie życia zaskakują 10 lat wtedy wtedy będzie na wszystko czas jest bardzo proste panowie także to jest bliski tego prawda biotechnologia panie profesorze, że opracowane strategie trzeba delikatnie zmienić kalendarz, żeby Lechia 200 dni sprawa załatwiona bardzo bardzo panu dziękuję pan prof. Krzysztof Dołowy biofizyk szkoła główna gospodarstwa wiejskiego oraz komitet biologii molekularnej komórki Polskiej Akademii Nauk pan prof. Krzysztof Konarzewski pedagog były szef centralnej komisji edukacyjnej informacje o 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych rozmów czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA