REKLAMA

Po co jest dyrygent?

OFF Czarek
Data emisji:
2022-09-30 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
obiecywałem Szanowni Państwo, że po informacjach będzie my dyrygować no, więc chyba czas zacząć studia pani Marta Kluczyńska wybitna dyrygentka dzień wyboru skoro dzień dobry dzień dobry wie na czym Polska w sensie pochodzenia i tożsamości, ale znana na scenach muzycznych z całego świata może jeszcze niecałego, ale pracujemy nad tym, ale rozpoczniemy od takiej akcji bardzo o dobrej skierowanej we właściwym kierunku to orkiestra szczególnie tak, która ma dyrygenta, czyli Rozwiń » pewnie większa kojarzy nam się zwykle jakimś wydarzeniem elitarnym wydarzeniem dla śmietanki, a tymczasem tak wielki Opera narodowa przygotowała wydarzenie, które skierowane jest do osób, które być może nie bywają tak często w ta koncert muzyki klasycznej tak to wydarzenie skierowane jest przede wszystkim do osób, które nie są muzykami, które być może bywają nawet na koncertach bądź nie, ale przecież takim, które chcą się dowiedzieć czegoś więcej pracy pracy dyrygenta w moim przypadku dyrygentki i 2października, czyli już w najbliższy najbliższy weekend, a dokładnie 2października o godzinie jedenastej tak 1października 0102. palnika jest weekend seniora z kulturą, ale 2października o godzinie jedenastej pani Marta Kluczyńska będzie odpowiadała opowiadała i odpowiadała na pytanie po co jest dyrygent tak to bardzo trudne pytanie właściwie sama się z siebie śmieję, że czym dłużej wykonuje ten zawód tym trudniej jest na niej jednoznacznie odpowiedzieć szczególnie, żeby opowiedzieć rzeczywiście o tym dogłębnie w szczegółach i ze wszystkimi niuansami subtelność ami należy posługiwać się muzykiem z językiem muzycznym jak natomiast wytłumaczyć osobom, które na koncerty chadzają, ale muzykami nie są to spróbujmy to ja się w takim razie w spróbuje wcielić taką testową publiczność i zadać pytanie kiedyś dawno temu rozmawiałem z wybitnym skrzypkiem, ale też czasami dyrygentem Nigelem Kennedym, który być może, aby zaszokować swoich rozmówców albo część środowiska muzycznego, a być może faktycznie tak myśli powiedział, że dyrygent jest całkowicie niepotrzebny do tego, aby orkiestra, aby jakiś zespół muzyczny mógł prawidłowo poprawnie ładnie wykonać utwór muzyczny, zwłaszcza to sobie stoi macha na Love jest potrzebny, bo tak tzw. kwity są, czyli noty ze wszystkimi informacjami są tam każdy powinien wiedzieć jak grać, więc właściwie po co ten dyrygent ja nie spotykam się z takimi pytaniami właściwie na przestrzeni moich mojej pracy zawodowej nieustannie jestem pytana o to co jest dyrygent przecież może muzycy mają swoje nuty przecież oni i tak nie patrzą na dyrygenta tak też sformułował swoje tezy od, których zacznę mój wykład niedzielny i chciałam coś na początku zauważyć, że kiedy je w ten sposób sformułowała i tak to wydarzenie zostało rozplanowane wzbudziło to wiele emocji, ponieważ osoby, które uważają się za Lu melomanów bardziej doświadczonych zaczęły się wręcz oburzać jak można tak proste pytania zadać zadawać przecież to takie oczywiste, a tutaj właśnie mówimy, że znajdzie, ale Kanady sam stwierdził dyr właściwie nie jest potrzebne, czyli widzimy jak bardzo skomplikowana i enigmatyczna jest funkcja po co jest dyrygent przede wszystkim zważmy na to, że dyrygent dyrygentka to nie tylko oczywiście orkiestra, ale chór, ale mniejsze zespoły to muzyka nowa muzyka dawna to orkiestra Symfoniczna i teraz oczywiście dopóki mamy do czynienia z zespołem niewielkim kameralnym albo z orkiestrą kameralną ten dyrygent nie jest potrzebny, ale nawet wówczas ktoś musi przejąć inicjatywę i pełnić niejako funkcję tego dyrygenta czy to może być koncert mis to mógłby być pan Nigel Kennedy w takim przypadku tak zresztą też są takiej roli się stawiał, ale skoro mówimy o zespołach kameralnych to w tym roku obchodzimy 50 lecie powstania polskiej orkiestry kameralnej założonej czy też współ założonej, bo to był jakiś zbiorowy wysiłek przez maestro Jerzego Maksymiuka i chyba trudno myśleć o polskiej orkiestrze kameralne bez dyrygenta tak zresztą sam maestro Maksymiuk kiedy, kiedy miałam okazję z nim obcować jako asystent powiedział mi no no ten ruch ten zawód właściwie to jest nie wykonywanych w wieku osiemnastym szczególnie dziewiętnastym orkiestra zaczęła się bardzo rozrastać przez to potrzebować 1 wyraźnego lidera, który będzie podejmował pewnego rodzaju decyzję w wieku dwudziestym na początku osiągnęła orkiestra Symfoniczna rozmiary ogromne to są to jest orkiestra powyżej 100 osób wielkie chóry soliści no oczywiście niezbędny jest niezbędne stało się ktoś, kto wszystko to mówiąc kolokwialnie złoży do kupy, ale co znaczy coś do kupy, bo wystarczy uważnie obserwować orkiestrę, żeby zauważyć, że muzycy przede wszystkim patrzą w pulpit patrzą w nuty od czasu do czasu zerkają na dyrygenta tak trochę, jakby nie chcieli, żeby było głupio, że tak stoi macha, a oni i tak przecież nie zwracają uwagi oczywiście nie jest prawdą, że nie zwracają na niego uwagi może tak się zdarzyć, ale o tym powiemy za chwilę, w jakich okolicznościach się dzieje muzycy mają przed przed sobą na pulpicie tylko włożyć swoją partię dyrygent jest 1 osobą, która ma informacja temat całości utworu i tutaj zahaczamy o pierwszą grupę kompetencji dyrygenckich powiedzielibyśmy dzisiaj w języku bardziej biznesowym kompetencji twardych, czyli po pierwsze, znajomość partytur czy znajomość wszystkich partii, które zapisane są do symfonii Operze i utworzyć nie może tej partytury udostępnić zainteresowanym muzykom, którzy powiedzą panie dyrygencie pani dyrygent proszę nie chować tych rzeczy proszę powiedzieć wtedy też zobaczymy jak ta całość ma wyglądać być może będziemy lepiej grać być może pani nie będzie potrzebne no tutaj być może podzielimy się pani doszliśmy do kolejnej kompetencji twardej, czyli nie tylko tego, żeby posiadać informacje, ale również, żeby je rozumieć to znaczy rozumie specyfikę poszczególnych instrumentów umieć czytać ich partie instrumenty na szkodę tę grę różnych transpozycja, czyli nie do końca to co jest co co widoczne na pierwszy rzut oka trzeba po prostu mieć dogłębną wiedzę na temat tego jak zapisywane są i jaka specyfika poszczególnych instrumentów grup instrumentalnych Neue następnie trzeba mieć też wiedzę na temat przebiegu całego procesu to znaczy zdrowia uczestniczy od początku do końca w tym procesie uczestniczy często w doborze ilości muzyków np. ilości pierwszy drugich w doborze repertuaru budowaniu dramaturgii koncertu to są wszystko te kompetencje twarde no i następnie właśnie w uczeniu się tej partytury przede wszystkim i interpretację partytury jest też wiedza, którą się buduje przez lata to znaczy, jaka interpretacja, dlaczego jest adekwatna do danego stylu danego kompozytora danego utworu, dlaczego gram ten utwór, dlaczego tego wykonać jest pierwszym wieku on pochodzić dziewiętnastego itd. kolejną kopią omawiamy odmawiamy tej kompetencji albo tej decyzyjności i muzyką określił to są po prostu inne kompetencje muzycy muszą mieć na takim samym poziomie, ale w obrębie wykonawstwa swojej partii Trydent nie jest w stanie usiąść i wykonać każdej partii, ale musi panować nad procesem w ogóle, ale teraz muzycy na instrumentach, a istnieje też coś takiego jak technika dyrygencką to jest kolejna kolejna kompetencja, która wykształciła właśnie szczególnie w dziewiętnastym dwudziestym wieku, czyli pokazywanie dysponowanie poprzez ruch czasem nie tylko dynamiką, czyli głośniej ciszej Agi kończyli szybciej wolniej, ale przede wszystkim czasem to znaczy przekazywanie swojej interpretacji taki sposób, żeby władza muzyków zrozumiała to znaczy dyrygowanie taki sposób, żeby muzyk mógł przewidzieć co się wydarzy za chwilę na tym moim zdaniem polega technika dyrygentka, ale mam też wrażenie, że jeżeli jeszcze tutaj chwilę o tym porozmawiamy to mój wykład niedzielny być może nie będzie nie będzie miał sensu, ponieważ się, że kilkaset tysięcy osób, które słucha jednak nie zmieszczą się starsze wielkim Operze narodowej, więc to proponuję byśmy do naszej rozmowy powrócili po informacjach Radia TOK FM informację, że kilka minut o godzinie 1120 państwa moim gościem pani Marta Kluczyńska dyrygentka, a my zastanawiamy się po co jest Regent pani Marta Kluczyńska pewnie zna odpowiedź na to pytanie albo wydaje się, że odpowiedź na to pytanie, ale jest będzie też odpowiadała na to pytanie w mniejszym gronie w najbliższą niedzielę 2października o godzinie jedenastej w teatrze wielkim Operze narodowej rozumie, że wstęp jest wstęp jest za za biletami, ale bilety są za symboliczną złotówkę i informacje po informacjach wracamy to wcale tak, aby państwa i moim gościem jest pani Marta Kluczyńska dyrygentka co jest dyrygent to pytanie czy też odpowiedź na to pytanie można poznać w niedzielę na spotkaniu z panią Martą Kaczyńską, lecz w niedzielę 2października w ramach weekendu seniora z kulturą w teatrze wielkim Operze narodowej w Warszawie rozmawialiśmy o tym, że dyrygent dyrygentka osoba, która zarządza jako procesem ma narzędzia w swoim repertuarze którymi może któryś, który może kierować, gdyby muzyką powstającą czy też tworzoną przez muzyków orkiestrowych tak zwalniać przyspieszać sprawiać, że ci wiedzą chwilę wcześniej czy wystarczająco wcześnie mają grać ciszej głośniej itd. itd. ale czasami obserwujemy szczególnie to mam wrażenie występuje w momentach, kiedy z orkiestrą gra solista solistka tak, że dyrygent dyrygentka dyryguje, ale jednak solista ma swój pomysł na partie solowe i można by rzec obecność dyrygenta wcale mu jej nie przeszkadza to są 2 różne sprawy, bo rzeczywiście może tak się zdarzyć, że muzycy przystają skupiać aż tyle uwagi na drgania w energetyce dzieje się to wówczas, kiedy informacje płynące od majstra nie są jednoznaczne bądź nie są czytelne wtedy muzycy bardzo często zaczynają ignorować i skupiać się na tym, żeby po prostu słuchać lepiej siebie i grać tak jak utwór znamy od lat może tak się przytrafić w przypadku dyrygentów no powiedzmy wprost może tych gorszych np. jeżeli jest solista, jeżeli to jest koncert solowy nie do końca tak to wygląda to nie jest także muzycy nie zwracają uwagi na dyrygenta tutaj oczywiście w tym przypadku najważniejsze jest to lista jego należy eksponować, ale dyrygent zawsze spotyka się solistą wcześniej i ustala wspólną interpretację a kiedy już dochodzi do próby koncertu oczywiście rolą dyrygenta orkiestry jest Kompanii, a akompaniowała nie są liście, a więc poniekąd ukrywanie się za jego interpretacją poza oczywiście orkiestrowym tutti czy fragmentami, ponieważ są też koncerty solowe, gdzie partie orkiestry bardzo rozbudowana i właściwie prawie, że równorzędna z tą stalową natomiast dochodzimy do takiego wysokiego momentu, kiedy należałoby zacząć mówić o tych tzw. kompetencjach miękkich, czyli to co powiedzieć, dlaczego orkiestra może nie zwracać uwagi zacząć przestał zwracać uwagę na dyrygenta być może nas na etapie komunikacji komunikowania swojej reputacji wymagań nastąpił jakiś błąd może orkiestra nie kupiła tego co Regent chciał zaproponować być może uważa, że nie, zwracając uwagi zaprezentuje się lepiej oczywiście to nie jest możliwe w 100%, dlatego że nawet w takim przypadku orkiestra potrzebuje czasami tego porządnego oraz od dyrygenta, żeby po prostu wiedzieć, gdzie zagrać mówi wielkim uproszczeniu, ale często wtedy właśnie taką funkcję zaczyna przejmować koncertmistrz, jeżeli ta komunikacja z dyrygentem odbywać na prawdziwym poziomie no i szalenie istotne w związku z tym, żeby opisać jako zaakceptowała dyrygenta poczuła, że to co proponuje jest też ich jesteś częścią ich interpretacje zgodne z artystycznym sumieniem jak to się robi ktoś osiąga no myślę, że poprzez właśnie posiadanie klarownej wizji logicznej to znaczy takiej, która potrafi przekonać grupę kilkudziesięciu muzyków, którzy niejednokrotnie znają dany utwór być może nawet lepiej być może nawet granicą najwięcej razy niż drugiej tury przetargu są dyrygował nie ma jednak jest to możliwe, że przykład do własnej interpretacji poprzez właśnie poprzez właśnie jej logiczną ość poparcie merytoryczne, a może przez słynną enigmatyczną charyzmy, a pani czuje, że ma pani charyzmy ja czuję jakiś miernik, który raz nie zmierzyć swoją charyzmę bardzo różnie to czuje to znaczy to wszystko kontakt z każdą orkiestrą jest nieco inne i życie odbywa i jest różnica pomiędzy pracy wobec bardzo zmniejsza orkiestrą większą różnicę pomiędzy pracą nad różnymi rodzajami repertuaru w pewnym sensie, ale miast ostatecznie mechanizmy, które i emocje, które zachodzą pomiędzy agentem, a grupą muzyków są dość podobne są do siebie zbliżone ja z wiekiem oczywiście jak prawdopodobnie każdy dyrygent każdy, kto stoi przed grupą osób próbuje przekazać jakąś swoją wizję świata mówiąc wprost czasem uciec jak jest najlepszy sposób robienia tego w jaki sposób osiągnąć, aby moja wizja była przekazana, aby wizja kompozytora przede wszystkim była realizowana, aby muzycy czuli, że to jest również ich to dobrze jak teraz wygląda budowanie tej interpretacji, bo jeżeli na chwilę zapomnimy o tej relacji pomiędzy muzykami orkiestrowymi dyrygentem, czyli momencie najpierw trupa potem spotkania w czasie koncertu w czasie wykonania utworu no to ten utwór trzeba przygotować mówiąc trzeba przygotować się muzycy też uczą ale, ale dyrygent dyrygentka pracuje z partyturą zastanawia się jak to wykonać jak to zinterpretować co podkreślić no ale teraz, przygotowując utwór rozumiem, że także odnosi się albo pozostaje w jakiś relacji z innymi wykonaniami tak ktoś to już być może nagrał tak czy ich wykonanie jest wykonaniem takim standardowym, że ktoś się wszyscy zachwycamy no jest to albo bywa to grane tu i ówdzie mówimy np. utworach, które nie są prawykonanie dniami no i teraz zostawiasz znajdą tu też wchodzi na ile się człowiek odnosi do tego odbija polemizuje także kolejne wyzwanie, bo w pierwszej fazie styczności z utworem spędza się wiele godzin po prostu z zapisanym papierem, a czy partyturą, a jak wiemy papier może wiele naszych pomysłów przyjąć niekoniecznie będą oni, bo być może później możliwe do zrealizowania, o ile tak spełniliśmy mamy do czynienia z prawykonanie czy odkrywanie utworów które, które zapomniały to oczywiście mamy tutaj czystą kartę możemy na nowo napisać praktykę wykonawczą no, niemniej jednak mamy przed sobą wiele godzin spędzamy z zapisanym zapisaną partyturą pro później musimy zweryfikować czy faktycznie nasze pomysły sprawdzą pomaga w tym oczywiście doświadczenie już z orkiestrą i doświadczenie w pracy i wiedza na ten temat co jest możliwe, a co nie natomiast faktycznie ogromnym problemem może być jeszcze, choć jest to, że łatwo pójść na skróty i mówiąc kolokwialnie nasłuchać się różnych wykonań i później często już uważać pewne pomysły za swoje można słuchać różnych tradycji wykonawczych i uważać za coś normalnego coś naturalnego danej partytury, gdy tymczasem zawsze oczywiście warto wrócić do tego do tej przysłowiowej kartki papieru zapisanej minutami zobaczyć co naprawdę jest co tam naprawdę stoi tak mnogość nagrań powoduje ten problem, ale z drugiej strony mamy tendencję, że wiele wydawnictw muzycznych stara się robić wykonania wydania jeszcze bardziej kurtek gotowe jeszcze jeszcze bardziej oryginalne odnajduje kolejne rękopisy, aby to co jest przekazywane na tym papierze jako dany utwór Johna kompozytora było jak najbliższe jego wizji, czyli idzie to po prostu dwutorowo 1 stan jest niebezpieczeństwo słuchania się z różnymi wykonaniami, które przez wieki przez wieki przez powiedzmy Oskar istniejącą trafia zostały nagrane, a z drugiej strony nim jest tendencja, aby i tak cały czas sięgać do tych źródeł w co jest najtrudniejsze w pracy dyrygenta dyrygentki myślę, że najtrudniejsze jest to, żeby faktycznie osiągnąć zadowalający efekt w takim sensie że, stając przed orkiestrą każdy kandydatka ma jakiś brzmieniowe wyobrażenie jak powinno brzmieć i dojść do tego dojść do tego ideału, którym się w głowie jest bardzo trudne być może czasami nieosiągalne i teraz doskonalenie tej pracy polega na tym, żeby jak doskonali swoje technik dyrygenckich polega też na tym, aby jak najlepiej móc się przed orkiestrą wyrazić, żeby być może 1 zdaniem umieć rozwiązać 3 problemy prawda ani odwrotnie przy czym ja zawsze zawsze są zdania i uważam, że praca dyrygenta czy dyrygentki nie polega na tym, aby drukować tylko Włosi najlepszymi orkiestrami na świecie stanąć przed nimi i czuć się po prostu czuć się gwiazdą ale, żeby zawsze z tą orkiestrą, przed którą stoi niezależnie od tego czy to jest orkiestra profesjonalna pół profesjonalna czy dziecięca, żeby jak najwięcej wyciągnąć BH więcej osiągnąć z tymi ludźmi którymi się danym momencie pracuje to jest trudne, bo mówi się, że jeżeli dyrygent pracuje z orkiestrą kameralną to może powtarzać fragmenty cały utwór po kilkanaście czasem kilkadziesiąt, a w ekstremalnych przypadkach kilkaset razy, żeby osiągnąć precyzję do miast, jeżeli dyrygent pracuje z orkiestrą symfoniczną i musi powtarzać utwór więcej niż kilka razy to prawdopodobnie wkrótce zostanie zwolniony ze wszystko zależy od tego, jaką relację ma dane z legendarną orkiestrą, bo bardzo różnie to bardzo różnie bywa w są też utwory np. 2 utworów Ryszarda Straussa jest taka aktualna jest wina, że oczywistym staje się, że to nawet nie jest możliwe, żeby wykonać precyzyjnie, że orkiestra już tego prześledzić i nie chodzi o to chodzi, ponieważ tras był bardzo nowatorskim kompozytorem, a orkiestra u niego niejednokrotnie jego rozmiary stół czy nawet więcej niż 100 osób, więc pewne rzeczy są zabiegami jakimś micie lustracyjnymi czy nawet nie chodzi czasami precyzję, a chodzi o brzmienie właśnie tej masy takiej ogromnej ilości osób też trzeba umieć rozpoznać myślę, że to rzeczywiście czasem jest także ilość prób czy ilość tych powtórzeń wcale nie przekłada się też na efekt jest też rola dyrygenta, żeby wyczuć, gdzie jest granica, kiedy już moje wymagania czy moje wyobrażenie w tym momencie nie przystaje do danej sytuacji co jest najgorszym doświadczeniem w czasie koncertu dla dyrygenta co coś jak co się dzieje co się wydarzyło, kiedy dyrygent mówi kurczę najchętniej stąd uciekł, ale nie mogę, bo wiadomo, że może się przytrafić wiele przygód ale jakie są najgorsze takie 3 najgorszy rodzaj kategorię kategorii jest kategoria po prostu nie idzie tak sobie wyobrażaliśmy, czyli po prostu, ale co się zmienia brzmienie ta nosi nie razem coś nikt nie klei ktoś tanki psuje czy na część część rzeczy nie mamy wpływu nie trzeba od razu sobie trzeba o tym zapomnieć, ale oczywiście w tył głowy się, ale stało się ludzie to słyszeli na tak czy inaczej na część z tych rzeczy mamy wpływ i być może jest to nasza wina jest tutaj przydałaby się autorefleksji może to była moja wina, że pokazałem pokazałam może nie taki sposób, żeby to było 100% klarowne no i są też wypadki losowe oczywiście zgaśnie światło, że kod liście wypadnie Pałka to bardzo rozmaite rzeczy mogą się dziać, że ktoś na widowni coś powie zapłaci dziecko natomiast rzeczywiście by wiele wiele z tych wiele z tych przypadków miał okazji przerobić natomiast rzeczywiście, gdy czasem też okazuje się, że to jest znowu rolą dyrygenta, aby w tych sytuacjach zachować zimną głowę i szybko o tym zapominać może dlatego tak nie przychodzą do głowy te rzeczy postaram się szybko zapominać myśleć o tym co co dalej bardzo dziękuję po co dyrygent co jest dyrygent w niedziele 2października być nie jedenastej stał się wielkim Operze narodowej pani Marta Plucińska dyrygentka będzie odpowiadała na to pytanie bardzo dziękuję za rozmowę bardzo dziękuję za wizytę i informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie 1140 po informacjach zapraszamy program kultura osobista dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych rozmów czuwał Szymon waluta, a ja zapraszam także na dzisiejszy program Inter luda o godzinie dwudziestej drugiej, po czym proponuje krótki detoks krótki odwyk od programu off czarek i w czasie, kiedy ja będę szukał inspiracji do nowych programów państwo będą mogli sobie przez najbliższe 2 tygodnie odetchnąć od mojego głosu i posłuchać kolegów i koleżanek informację o jedenastej 40 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA