REKLAMA

Wielki konkurs skrzypcowy tuż-tuż. Agata Szymczewska o kulisach

Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend
Data emisji:
2022-10-02 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
34:39 min.
Udostępnij:

Z okazji zbliżającego się 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego rozmawiamy z jego ambasadorką Agatą Szymczewską, zwyciężczynią edycji z 2006 r. i laureatką Paszportu „Polityki”. Rozwiń »
Co zmieniło się przez te lata od czasu jej wygranej? Jakie drzwi się otwierają przed laureatem tego konkursu, jak może wykorzystać daną szansę? O tym wszystkim oraz o jej osobistych doświadczeniach rozmawia z artystką Dorota Szwarcman. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
też White man dzień dobry państwu dziś rozmawiam z panią Agata Szymczewska zwyciężczynią konkursu imienia Wieniawskiego z roku 2006 laureatką paszportu polityki za wrze w 2006 rok oraz obecnie ambasadorką nadchodzącego kolejnego szesnastego konkursu imienia Wieniawskiego na czym polega być ambasadorką konkursu, bo takiej funkcji chyba dotąd jeszcze nie było dzień dobry bardzo miło, że mogę być gościem polityki i nie jestem bardzo podekscytowana ze względu na nadchodzący Rozwiń » konkurs imienia Henryka Wieniawskiego wielu powodów po pierwsze, czekaliśmy na ten konkurs bardzo długo, bo aż 6 lat to przerwa wiadomo spowodowane oczywiście przez przez pandemie, ale to za długo to jest taka przerwa, która rzeczywiście powoduje, że prawie się zapomina, jakie są te emocje konkursowe i czym tak naprawdę jest muzyka Henryka Wieniawskiego no i czekamy przede wszystkim dlatego zwycięzcy bądź zwyciężczyń nie zobaczymy jak w tym roku się potoczy natomiast moja rola na konkursie to rola powiedziałbym taka reprezentacyjna jako ambasadorka tegorocznej edycji oczywiście dzielę się swoim doświadczeniem wracam z pamięci do dni, kiedy po pierwsze, przygotowywałam się do konkursu po drugie w tym konkursie brała udział no i przede wszystkim to co działo się po konkursie jak ten konkurs zmienił moje życie teraz po latach, kiedy już do tego wszystkiego nabrałem dystansu myślę, że to są ciekawe przemyślenia i cieszę się, że mogą być bardzo blisko tego wielkiego wydarzenia muzycznego Marze podzieliłaby się pani trochę swoimi przemyśleniami właśnie przede wszystkim chce w tym roku jestem bardzo ciekawa jak bardzo 2 trudne lata pandemii wpłynęły na kondycję na przygotowanie i na ogólny poziom konkursu wydawać by się mogło, że czekają nas naprawdę 2 tygodnie najwspanialszej muzyki światowych wykonaniach proces preselekcji był rzeczywiście bardzo bardzo trudny i w tym roku zgłosiło się ponad 200 skrzypków praktycznie z całego świata do Poznania przyjedzie niecały niecała czterdziestka ściśle wyselekcjonowanych nam w tym momencie najlepszych młodych muzyków cieszymy się, że w tym gronie to też siódemka Polaków m.in. również tutaj mój taki prywatny mały akcent do konkursu zakwalifikował się mój student Adam Suska, więc w tym roku z 1 strony oczywiście jako ambasador konkursu, ale z drugiej strony jako jako pedagog to zupełnie inne też spojrzenie na konkurs z perspektywy profesora spraw z perspektywy osoby, która teraz pomaga przygotować się do konkursu jak nam wszystko wyjdzie to oczywiście dowiemy się już niebawem natomiast ten okres przed konkursem tak jak pamiętam go 16 lat temu i porównuje dzisiaj muszę powiedzieć, że to są bardzo podobne odczucia o tyle, o ile że wtedy przed konkursem żyła był chyba byłam bardziej spokojna niż teraz, ponieważ bliska widziała widziałem co robić jak ja byłem w sumie od wykonywania poleceń prof. Krzysztof Węgrzyn, który wtedy nie przygotowywał do konkursu dokładnie mówił co mam robić jak ćwiczyć i ja zajmowałam się głównie spaniem jedzeniem wypoczywanie ćwiczeniem graniem koncertów ogrywanie repertuaru to wszystko tak jak teraz na to patrzy wydawało się takie proste tak teraz tych trochę z drugiej strony kiedy, kiedy jest więcej niewiadomych niż wiadomych, bo oczywiście nie mam żadnego wpływu na to jak uczestnicy będą grali w tym roku na konkursie jedno towarzyszy mi powiedziałabym zupełnie inny taki inny rodzaj napięcia, ale ta ekscytacja tym tym wielkim świętem muzyki po nich my ponieważ, jakby nie patrzeć to jest jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych w Polsce jak w ogóle w Europie to to to jest coś wyjątkowego i bardzo się cieszę, że mimo wszelkich trudności konkurs naprawdę pozostał na swojej najwyższej światowej na najwyższym światowym poziomie naprawdę ma rangę wielkiego wydarzenia dla każdego młodego Skrzypka mówi pani, że w dyspozycji profesora teraz pani patrzyły podobnej pani najmłodszym profesorem sukien w Polsce czy to prawda, kto jest to jest prawda pracuje na stanowisku profesora na Uniwersytecie muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie 2 lata temu uzyskam tytuł doktora habilitowanego to zupełnie nowa taka powiedziała towarzysząca mi działalność, ale niesamowicie satysfakcjonująca rzeczywiście ta praca z młodymi ludźmi otwiera moje spojrzenie na muzykę zupełnie inny sposób no też mam takie poczucie małej misji prawda, czyli to całe doświadczenie, które zbieram od wielu wielu już lat na scenie czy poza sceną teraz mogę się tym doświadczeniem dzielić z innymi być może im ułatwiać drogę, bazując na tym co sama przeżyłam co zrobiłam dobrze, które do, które były dobre wybory, a co ewentualnie sama mogła inaczej je zrobić bądź po prostu przed tym ustrzec młodych ludzi naj w tej chwili właśnie ta inna pani postawa w stosunku do konkursu też wiąże się z tym że, że pani kibicuje młodym, zwłaszcza właśnie swojemu studentowi zapewne tak bardzo kibicuje w sumie kibicuje wszystkim przede wszystkim Polakom, bo sama mamy mocną ekipę bardzo mocną ekipę bardzo mocną ekipę mamy fantastycznych utalentowanych świetnie przygotowanych do konkursu skrzypków większość nim z nich znam bardzo dobrze z częścią nawet pracowałam podczas różnych kursów mistrzowskich w ostatnich latach natomiast wiadomo konkurs to to to taka mieszanka przeróżnych emocji trochę stresu trochę dyspozycji dnia trochę trochę przypadku trochę też takiej inspiracji, która może człowieka nawiedzić w bardzo oczekiwanym momencie więc, jakie finalne propozycje artystyczne przedstawią nam nasi nasi polscy kandydaci dowiemy się oczywiście już na początku października Niechcę powiedzieć, że najbardziej oczywiście kibicuje Adamowi, bo to jest oczywiste też tym niemniej myślę, że dla każdego z tych młodych ludzi sam udział w konkursie jest wielkim przeżyciem nie zależy już po raz drugi do niego przystępują tak chyba nawet powiększa i tak w przerwie i inni i myślę, że to doświadczenie tego wszystkiego, czego nauczyli się już myślę, że już można opowiedzieć, bo te same przygotowania do konkursu tak dużo człowieka uczą i ten rozwój nie tylko skrzypcowy, ale też 8 osobowością owych ze względu chociażby na opanowanie tak dużego repertuaru, który w tym roku jest jest potrzebny jako się większy niż poprzez w poprzednich latach wydaje się, że jest mniej etatów tylko 3 zamiast to jest chyba tylko pozorne myślę, że przede wszystkim pierwszy etap jest takim bardzo dużym sprawdzianem wielu umiejętności, bo przecież i solowy Bach i kaprysy i Sonata Beethovena 1 jej część tylko włącznie i utwór Wieniawskiego z tego co pamiętam w historii konkursu rzadko się zdarzały tak rozbudowane pierwsze etapy później one są pani czasów wojny było bardziej my jej gra się, bo czas moje dzieci był przed wszystkim 4 etapy i one były same w sobie odrobinę krótsze może objętościowo ten repertuar był podobny jednak ten pierwszy etap pamiętam, żeby po prostu troszeczkę mniej było grania na, ale też pewnie jakoś jakiś sposób musiał być wszechstronny, żeby nie było wszechstronnie tak oczywiście Bacha kaprysy to to to jest Konrada zawsze tak salowe granie zawsze śluz do tego but utwór Virtu dowolny utwór wirtuozowski, więc taki bym powiedziała rzeczywiście żyje związały zwięzłe dać można się było takie dobre 20 parę minut uwinąć, a teraz każdy z uczestników myślę, że spędzi on około 40 minut na scenie to jest długo długo długo i tak trochę męcząca i ten drugi tam właściwie jest pan pazerny naciek złożony jest z 2 na 2 części, jakby tai poprzez poprzednio ten trzecie tam z orkiestrą kameralną właśnie symfonię koncertującą MoCarta wprowadził Maxim Vengerov tak jakby pani pozostało w myślę, że to bardzo ciekawa propozycja czeka jeszcze może kiedyś w przypadku konkursu Chopinowskiego w przypadku konkursu Wieniawskiego ME będzie etap jak taki stricte kameralny myślę, że toby było bardzo ciekawe żeby, żeby zobaczyć chociażby tych naszych wszystkich wspaniałych pianistów chopinowskich grających przed trio Chopina no, a z kolei, a z kolei skrzypków naprzód jak znaleźliby się w późnych kwartetów Beethovena bądź przykład kwartach Karola Szymanowskiego myślę, że mogło być bardzo ciekawe też spojrzenie i dać jeszcze jakiś szerszy szersze rzut na na osobowości, których przede wszystkim konkurs poszukuje i też dobrze wiemy w dzisiejszym świecie w coraz mniej mamy specjalizacji, jeżeli chodzi o muzykę artyści lubią chcą i potrzebują wręcz grać jako soliści jako kameraliści z fortepianem w kwartecie w kwintecie mojej orkiestrze kameralnej, a później, choć nawet takie także zaczynają dyrygować mam nadzieję, że także, że jeszcze mnie to nie spotkać Kozik pożyjemy zobaczymy no zobaczymy na razie jest pani Maria Kong warte wymieniać Malewskiego wspaniały zespół wiele lat już istniejący zależność jest trzecią na tym stanowisku w latach tak zespół istniejący 27 lat taki jestem w sumie tak trzecia trzecia już od 8 wysiadać Milad od 8 latach na długo czas, lecz czeka Marze jest powiedzmy jeszcze co pani bezpośrednio w ogóle dała dała wygrana na konkursie Wieniawskiego i konkursy tuszy często powtarzam jest pewnego rodzaju takim kredytem zaufania który, który laureat pierwsze nagrody otrzymuje od drzwi oraz od publiczności, który przez kolejne lata, jeżeli nawet nie czasami do końca życia człowiek spłaca tylko, że tą walutą jest talent i talent ciężka praca i to co to myślę co charakteryzuje osoby, które rzeczywiście nie chce użyć takiego słowa skorzystały na konkursie, bo to to nie o to chodzi, żeby wykorzystywać konkurs, ale wykorzystać swoją szansę człowiek do 3 otrzymuje szansę i ten konkurs niewątpliwie otwiera bardzo wiele drzwi buduje kontakty buduje rozpoznawalność teraz niż w dobie ogromnego zainteresowania medialnego myślę tutaj o mediach społecznościowych YouTubie Facebooku trwa właśnie ja jeszcze za czasów pani nie było ego od tego za moich czasów nie było takie jeszcze może jakoś mój PESEL zaczyna się bardzo niską ofertowych do USA i mimo wszystko jeszcze brała udział w zupełnie innym konkursie, jeżeli chodzi o ten aspekt medialny teraz tak teraz większość uczestników mają swoje strony internetowe można się z nimi zapoznać tak naprawdę jeszcze na na długo, zanim przyjadą do Poznania i można też poznać ich grę nie wiem czy jurorzy z tego korzystają być może tak być może nie z takiej takiej czystej ciekawości kilka osób nawet ja sama zdarzało mi się oglądać różne wyniki znajdą się na YouTube liczne na Facebooku i i ta właśnie ta rozpoznawalność, którą daje ta pierwsza nagroda powoduje, że to nazwisko w ciągu tak naprawdę 10 minut obiega cały świat i oczywiście ten świat głównie muzyki miłośników muzyki melomanów, ale i też organizatorów dyrektorów wielu instytucji sponsorów osób, które potencjalnie mogą pomóc później takiemu młodemu człowiekowi w rozwinięciu skrzydeł, bo to co dzisiaj nazywamy karierą tak, czyli torze że, a artysta wydaje płyty w dobrych wytwórniach fonograficznych czy gra bardzo dużo koncertów czy dysponuje świetnym instrumentem to po prostu nic innego jak rozwinięcie skrzydeł i każdy młody człowiek potrzebuje potrzebuje tego tego takiego napędu, żeby mógł po prostu bardzo wysoko latać swoich artystycznych uniesieniach spotkania z wielkimi osobowościami artystycznymi także byłych da wynikiem tego konkursu, bo przecież skora i zwrócił się np. pani Krystian Zimerman min albo Anne Sophie Mutter też pani pani z nią współpracowała to chyba też jest efektem tego to jest długoletnia ciężka praca i też bardzo takie systematyczne budowanie pewnego wizerunku artystycznego ja nigdy nie chciałam zamykać się nad taką grę stricte solową tylko tylko z orkiestrami i gdzież teki budować repertuar, który jest bardzo charakterystyczny dla solistów zawsze korciło mnie granie muzyki kameralnej, ponieważ to jest na jej najpiękniejszy sposób do tego, żeby rzeczywiście wymienia się tym doświadczeniem budować relacje najpierw na scenie później wszystkie emocje wszystko co wspólnie wypracowujemy przekazać publiczności, która ze słyszenia takich koncertach rzeczywiście gromadzi się bardzo tłumnie konkurs tak jak wspomniałam on spowodował, że moje nazwisko z dnia na dzień z zostało poznane i sam występ, a finale tego konkursu też związał się oczywiście z tym, że wielu wiele osób po prostu oglądało głównie w tyle w telewizji i utorował drogę do tego, że w dalszym dalszych latach rzeczywiście kolejne osoby które, które poznawałam troszeczkę tak po nitce do kłębka powodowały, że te wielkie nazwiska, które miałam okazję na swojej drodze spotkać tak mogę powiedzieć, że one są wynikiem wynikiem pierwszego na konkursie imienia Henryka Wieniawskiego, aczkolwiek nie bezpośrednio by nie bezpośrednim no tak można powiedzieć, że ja to znaczy, że konkurs Wieniawskiego ma markę na świecie wita dość wysoko ma ogromną markę na świecie chociażby z tego względu, że po konkursie kilka miesięcy zadzwoniła do mnie pani Elżbieta Penderecka i zaprosiła na spotkanie z maestro Krzysztofem i on też jako Skrzypek pierwsze co zawsze mi mówił podczas naszego spotkania, a wie pani też grałem koncert Wieniawskiego FIS wolna na dyplomie na co z pierwszym razem zrobiłam wielkie oczy wielu dlatego też nie widziała tak to to naprawdę piekielnie trudny koncernu właśnie, więc 7 częściej realizują, jakby nie patrzeć musiał po prostu bardzo dobrze grać na skrzypcach właśnie jest się zna się do tego tak tak to to to ja byłam zawsze odbiorcą tej informacji nie powtarzał mi to wielu wielu wielokrotnie później przez naszą współpracę z panią Elżbietą z profesorem ja poprosiłam czy mogliby mnie przedstawić Anne Sophie Mutter cha rzeczywiście takiego spotkania doszło, jeżeli chodzi o Krystiana Zimermana to Kaja Danczowska, która sama jest laureatką konkursu imienia Henryka Wieniawskiego laureatką trzeciej nagrody wtedy jej edycji wygrał Piotr Janowski ma córkę Justynę też świetną pianistkę i wiadomo, że po konkursie ja bardzo dużo miałam różnych zaproszeń na koncerty pianiści, z którymi współpracowałam przed konkursem też nie zawsze byli dyspozycyjni nie zawsze mogli i tamtym czasie Filip Berkowicz, który pomagał mi też przy przy organizacji wielu wielu koncertów w zasugerował że, a wiesz co ja znam Justynę w Krakowie, choć z odezwie się do niej zagracie może jakiś jakiś koncert i przez Justynę poznałam później jeden z gąską i a z kolei Kaja przedstawiła mnie Krystianowi, więc to są takie ciekawe historie, które myślę, że każdy artysta na swojej drodze no buduje systematycznie i oczywiście nie doszłoby do tych wszystkich spotkań prawdopodobnie albo nie doszłoby tak szybko do tych wszystkich spotkań, gdyby nie konkurs Wieniawskiego, ale to rzeczywiście na zasadzie panice do kłębka się jest tak można powiedzieć ostatnio trochę innego trochę inne doświadczenie pani miała z jazzem taktu to też kolejna kolejna odsłona z moich poszukiwaniach muzyka Henryka Wieniawskiego od zawsze wydawała mi się być 7 tylko muzyką bardzo świeżą bardzo emocjonalnie elastyczną taką taką, która bardzo się zmienia pod wpływem nastroju pod wpływem emocji pod wpływem Dash doświadczenia to znaczy zupełnie inaczej miniatury typu udział aż o Berta czy Kujawiak wykonują dzieci szkole podstawowej zupełnie inną inną odsłonę tych tych tych przepięknych miniatur w człowiek widzi po 2530 latach nauki gry na instrumencie to jest w dalszym ciągu ta sama muzyka te same nuty te same te same zapiski te same kropki kreski i oznaczenia muzycznym tatuś nic nie zmienia Adam Bałdych, bo o nim mowa to wspaniały Polski Skrzypek jazzowy już o wielkiej międzynarodowej renomie przyjaźnimy się od wielu lat i taka standardowa zawsze formuła na pożegnanie 2 muzyków ci się spotykają to, żebyśmy zagrali też to może byśmy tak byśmy tak się żegnaliśmy przez te kilka lat za każdym razem się Visę, a to może byśmy biegali aż kiedyś wreszcie Adam zadzwonił dobra zagramy chodzą dobrze fajnie fajnie tylko co Winiarskiego nie no chyba zwariowałeś unijnych, a jeszcze Jawień Morskiego to jakoś tam pociągnę chatek wuja, ale co chcesz od tego wnioski komuś spokojnie zobaczy czym będzie dobrze i rzeczywiście spotkaliśmy się z ogromną stertą nut wszystko przywiozłam Adamowicz miałam w domu, żeby przejść spokojnie trochę pograliśmy trochę porozmawialiśmy trochę Adamie pytał o Wieniawskiego jak w ogóle jak ja mam do niego stosunek jak jak ja tą muzykę odczuwam i kim dla mnie jestem kompozytor zniknął na parę miesięcy później do mnie dzwonił mam dobrze to myśli minut wysłał mi tutaj patrzą w Dębnie to jest w ogóle to cud się nie da tu się jak my nie będziemy grać 1 i ustaliliśmy samego początku oczywiście, żeby to wszystko miało ręce nogi Adam nigdy nie będzie próbował być muzykiem klasycznym, a też Janik nie będę udawała wzmianki, bo pod nią nie była nie jestem prawdopodobnie nie będę, ponieważ to nie jest moja to jest mój naturalny sposób wypowiedzi muzycznej natomiast to gdzie spotkaliśmy się w środku gdzieś w tym taki kompromis czy taka nić porozumienia może kompromis to niedobrze brzmi dla muzyki, ale pewnego rodzaju nić porozumienia, która w, którą właśnie oś, którą wykreował nam Wieniawski jego muzyka spowodowała, że nagle tam się zrobiło bardzo dużo przestrzeni bardzo dużo przestrzeni dla swobodnej wypowiedzi dla improwizacji dla też mojego takiego spojrzenia, gdzie uświadomiłam sobie przecież, jeżeli on jako kompozytor sam grywał utwory jestem przekonana, że te obieg Niki czy herbata czy jakiś kadencji, które sam wykonywał no one podczas 158 koncertów, który zagrał na tournée powiedzmy w stanach no nie mogło być takie same, bo po prostu się by się za ludzi, więc on tam też zostawiały przestrzeń do takiej fajnej zdrowej klasycznej powiedziała improwizacji Adam to pociągną o jak krok jeszcze dalej najwyższy na płyta, która myślę, że jest takim bardzo ciekawym spojrzeniem na muzykę Wieniawskiego właśnie od strony trochę klasycznej jazzowej, ale przede wszystkim od tej strony jako wielkiego kompozytora i wspaniałego artysty i tyluż takiego skrzydłowego najdzie się strzeliła właśnie trochę jako zapowiedź konkursu tak to oczywiście było było z 1 strony zaplanowany z drugiej strony też im bliżej ten konkurs się nam już w kalendarzu objawiał tym, tym bardziej ja też potrzebowałam z 1 strony ciągle tego Wieniawskiego gdzieś w tym swoim artystycznym sercu nosić, a z drugiej strony dać mu też troszeczkę troszeczkę świeżości, ale trochę nowe spojrzenie więc, że udało się to się bardzo przydało i teraz gdzie utwory, które wspólnie wykonywałam zadanym na koncertach czy podczas sesji nagraniowych teraz gram w takiej bardzo klasycznej odsłonie z fortepianem one one zupełnie inaczej do mnie do mnie przemawiają i sprawiają dużo większą frajdę jak uwolniły się ten Wieniawski się takie trochę uwolnił z tego taki z tego bym powiedziała szkolnego szkolnego już od takich szkolnych wymagań czy czy dziś z góry określonych w tradycji wykonawczych, które w szczególności w Polsce są bardzo bardzo silne tak ta podobnie jak z Chopinem Otóż to, ale właśnie takie doświadczenia z tego wniosek też są potrzebne bardzo potrzebne bardzo potrzebne, ale musi być też nie dobry moment, jeżeli Adam się do odezwał do mnie 5 lat temu myślę, że nie mielibyśmy, o czym rozmawiać mam teraz zdobył właśnie ten ten dobry moment na tym też polega myślę trudność prowadzenia tego życia koncertowego artystycznego po tak ogromnym sukcesie, jakim jest wygrana w wielkim międzynarodowym konkursie, ponieważ niektóre rzeczy trzeba cierpliwie czekać też znani, a z kolei na niektóre projekty artystyczne po prostu czasami jest zły moment trzeba je w pewien sposób albo przekładać na później albo w ogóle odmawiać nie jest proste człowiek chciałby wszystko wiadomo ach, notę a jakie są pani najbliższe plany najbliższe plany to to oczywiście wizyta w Poznaniu i moja obecność podczas konkursu będę bardzo aktywnie uczestniczyć w studiach konkursowych w TVP kultura na pewno będzie można mnie regularnie usłyszeć na antenie radiowej dwójki czy w przypadku studia konkursowego, które Towarzystwo imienia Henryka Wieniawskiego zorganizowało na czas trwania konkursu wszystkich transmisji oprócz tego myślę, że będę ciągle obecna gdzieś na korytarzach bądź na w tej przestrzeni między hotelem, a aulą konkursową jestem bardzo żywo zainteresowana przede wszystkim tym tym tylko głosem też polecam wszystkim państwa zerknąć czy właśnie do do internetu czy do telewizji czy do Radia naprawdę to jest żaden problem taki konkurs namierzyć znaleźć posłuchać odrobiny, a nuż widelec komuś coś się podoba i zostanie dłużej niż te takie klasyczne 30 sekund, zanim skromnie króluje co dalej, więc te najbliższe plany oczywiście wszystko co jest związane z konkursem później mały odpoczynek i czeka mnie wyjazd do Wielkiej Brytanii tam wraz z polskim wydawnictwem muzycznym promujemy trzecią edycję projektu muzyka z kraju Chopina do tej pory odbyły się 2 edycje fortepianowe w tym roku medycy skrzypcową nagrałam z moim bratem pianistą 30 utworów polskich kompozytorów można wszystkie te utwory znaleźć na specjalnej Platformie na specjalnie stronie internetowej, którą PWM zaprojektował oraz oczywiście na lód na YouTubie, więc tam mamy kilka koncertów m.in. w Londynie, gdzie będziemy promować polską muzykę nie tylko Henryka Wieniawskiego, ponieważ jest jeszcze do zaoferowania znacznie więcej niż sam Wieniawski natomiast później to to tournée z Anne Sophie Mutter w stanach m.in. koncert w Carnegie Holtz zawsze jest takim wyjątkowym momentem każdy muzyk myślę, że czuję niesamowite podekscytowanie, grając w tej w tej sali koncerty z kwartetem Szymanowskiego w Niemczech w Austrii, jeżeli dobrze pamiętam we włoszech na Węgrzech także sporo sporo pracy no i przede wszystkim moja taka regularna praca pedagogiczna jako prof. Uniwersytetu muzycznego Fryderyka Chopina i zespołu państwowych szkół muzycznych nr 1 w Warszawie w szkole szewskiego też naprawie referenta w szkole talentów też mam małą klasy bardzo zdolnych skrzypaczek, które myślę, że no teraz, ponieważ zabieram je do post do Poznania na konkurs Wieniawskiego myślę, że może za 5 lat, a tuż za 10 lat same staną na deskach tego fantastycznego konkursu na razie zbliża się szesnasty konkurs Wieniawskiego ciekawa sprawa jeżeli, ponieważ one zostało jego skład został ogłoszony bardzo późno jakoś niewiadomą nie wiem właściwie, dlaczego myślę że, że tak jak cały świat muzyczny gdzieś troszeczkę zmienił to wizje planowania i generalnie wszystkich harmonii festiwale planują dość późno ze względu na noc ciągle jeszcze pewnego rodzaju nieprzewidywalną ludzie tacy nie pandemia troszeczkę jeszcze na tym zaważy na jestem przekonana, że jakby organizatorzy chcieli chcieli się upewnić, że wszyscy rzeczywiście będą dyspozycyjni, że przyjadą wiadomo zawsze na ostatnią chwilę ktoś może się pochować, czego oczywiście nikomu absolutnie nie nie życzymy natomiast tym myślę, że takim wspólnym mianownikiem jest przede wszystkim to, żeby użyli było było czy dla organizatorów, żeby było rzeczywiście pewnego rodzaju powiewem świeżości i oprócz oczywiście nazwisk, które już od lat nam towarzyszą ze zmieni należy na nią się wiele się w gminach oczywiście Bartek Nizioł, który sam również laureatem konkursu Wieniawskiego, który był jurorem podczas poprzednich edycji był jurorem nawet podczas mojej edycji to oczywiście już jest stały stały bywalec i rozwoju morskich stołów w Poznaniu natomiast dużo osób rzeczywiście to to nowe twarze, jakby dla tego konkursu szkolny nie tylko nie tylko szybko nie tylko skrzypkowie myślę, że to to ciekawi i ciekawy pomysł podobno była tak był taki pomysł z początku, żeby w ogóle nie było pedagogów, ale to jest nierealny myślę, że to bardzo trudne, ponieważ w, którym momencie każdy artystach, chcąc nie, chcąc będzie czuł potrzebę dzielenia tak jak dzieli się muzyką tak dzieli się też przy swoim swoim doświadczeniem z młodszymi po prostu z artystami z szybkami robi to praktycznie każdy Anne Sophie Mutter, które oczywiście nie jest pedagogiem i nie pracuje w żadnej uczelni wyższej w żadnym kraju regularnie udziela lekcji i różnych Master Class, a więc to jest bardzo trudne czy teraz możemy ją nazwać pedagogiem skoro nigdzie nie jest zatrudniona czy jednak nadal bowiem nie jest, więc trzeba było tak proszę się zrobić nierealne nie wiem czy każdy musi jakoś tę deklarację podpisać, że nigdy żadnej lekcji nie udzielił w życiu i wtedy był rzeczywiście mógł być takim jurorem nie sądzę myślę, że idea bardzo bardzo w wspaniała tak wielką duszna, ale trochę trochę nie zależy na niebezpieczeństwo że, że trafi się na swojego studenta i że pani tak, aczkolwiek pamiętajmy że, że to, nawet jeżeli wzięli jest pedagog uczestnika konkursu to przecież to jest raptem 1 głos zakładając, że żyli rzeczywiście pracuje w duchu fair play tak jak mamy do czynienia to w świecie sportu i chcę w to wierzyć, że tegoroczna edycja naprawdę będzie właśnie w duchu fair play to nawet Służew, że jurorzy powinni takie opaski nosi taki piłkarz ten akt medycznych, żeby nie zapomnieli nigdy podczas przesłuchań innych, że tutaj złożyć jakąś przysięgę, że sięgają wydawała w miałam pojęcia, że może za daleko tutaj swoje bazy wybiegam, więc nawet jeżeli, jeżeli jest to to to student czy uczestnik jurora co obciąża nas zwykle raz może zrezygnować z wtedy zgodnie ze swoim sumieniem jest zresztą regulamin oczywiście, a z kolei z kolei jako juror też innych konkursów mówi o tej osobie nigdy nie kierowałam się w swojej ocenie w swoich wyborach tym, że na żadnym 2 krzesła dalej siedzi pedagog jakiegoś uczestnika, któremu muszę np. więcej punktów postawić, bo wtedy do osiedla mają obrazić myślę, że to jest raczej poziom przedszkola w tej tak patrząc na te na te nazwiska bardzo bym była rozczarowana, gdybyśmy mieli do czynienia tutaj z takimi praktykami, więc myślę że, że werdykt, jakkolwiek niesprawiedliwe, bo finalnie i tak będzie niesprawiedliwy również zaczyna się będzie fakt, że zaraz, że ktoś będzie większy zawsze teraz tak, ale tak jak też bardzo często w sporcie nie wygrywa najlepsza drużyna nie wygrywa czasami najlepszy tenisista wygrywa ten, który akurat w tym momencie było to być może 1 piłkę szybszy lepszy tak samo na konkursie muzycznym też wygra ten, który wg żyli akurat teraz w tym mieście w tym okresie w tym repertuarze spowodował, że uzyskał większe uznanie niż np. osoba, która zdobędzie drugą trzecią nagrodę czy nawet w ogóle nie wejdzie do finału także nie łudźmy się że, że to będzie sprawiedliwy konkurs tego słowa znaczeniu, że rzeczywiście będziemy wszyscy w 100%, jakby zachwyceni i bez, lecz dni tak w 2, jeżeli chodzi o werdykt, aczkolwiek życzyłabym sobie być może takiej edycji, żeby rzeczywiście przyjechał Skrzypek skrzypaczka, która będzie od pierwszego etapu tak grała, że po prostu zaskarbił sobie no całą salę publiczność miliony przed komputerami przed tabletami i rzeczywiście będzie będzie to osobowości co, do której nikt nie będzie miał żadnych wątpliwości bardzo na to liczymy oby tak się stała dziękuję bardzo, za nią również bardzo dziękuję jej słuchamy konkursy Wieniawskiego za niedługo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: KULTURA NA WEEKEND TYGODNIKA POLITYKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA