REKLAMA

Festiwale w awangardzie działań społecznych

BOS - Bodnar o Społeczeństwie
Data emisji:
2022-10-03 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
41:38 min.
Udostępnij:

Z dzisiejszym gościem, którym jest Mikołaj Ziółkowski, szef AlterArt i organizator Open'er Festival. Rozmawiamy o społecznej roli festiwali muzycznych i kulturalnych. O problemach z jakimi muszą się zmierzyć organizatorzy imprez, o ich ewolucji na przestrzeni lat, a także o roli w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i zwracaniu uwagi uczestników na tematy ważne i trudne. Rozwiń »

Podcast nie zawiera wymienionych w trakcie rozmowy utworów:
- Sampa The Great - Energy (
- Little Simz - Woman
- Taco Hemingway - Nostalgia Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Szanowni Państwo drogi słuchaczki drodzy słuchacze skończyły się wakacje pewnie niektórym z was udało się odwiedzić w ostatnich miesiącach jeden z festiwali muzycznych jeśli nie to pewnie byli na nich wasi przyjaciele znajomi pociechy open Air Festival Poland rok Audioriver cześć fanów Slot art Kraków Live Festival off Festival męskie granie to tylko niektóre z nas festiwali, których było słychać waszej okolicy festiwale to święto muzyki organizatorzy prześcigają się, Rozwiń » aby sprowadzić gwiazdy lub stworzyć niezapomniany klimat atmosfery tak, aby za rok widzowie chcieli wracać przeżyć te same emocje doświadczyć czegoś niespodziewanego, ale festiwale to coraz częściej także miejsce spotkań debat uczestniczą w nich organizacje społeczne, które chcą publiczność uwrażliwić na sprawy publiczne przekonać do swoich poglądów idei pojawiają się przedstawienia teatralne pokazy pokazy mody symulacji rozpraw sądowych, a nawet organizowane są wystawy muzealne na festiwalach można spotkać osoby życia publicznego porozmawiać z nimi wdać się spór czy przybić przysłowiową piątkę to w dużej mierze od samych organizatorów zależy jak festiwale angażują swoją publiczność oczekują od nich tylko wysłuchania dobrej muzyki czy też tworzą przestrzeń do refleksji nad ważnymi sprawami to twórcy festiwali starają się wyczuć aktualny Puls społeczny pierwszy taki festiwal to była Akademia sztuk przepięknych na festiwalu Łódź stoi teraz zwanym polem rok, ale inne festiwale pozostają w tyle ONR to debaty obywatelskie, lecz stok oraz wielki namiot NGO-sów Audioriver mocno akcentuje kwestie ochrony środowiska, a Slot artu łączy wątki muzyczne z religijnymi spod znaku tzw. katolicy słowem coraz więcej osób przyjeżdża, aby pobyć razem i wymienić się spostrzeżeniami na temat otaczającego świata zarówno w kontekście zmian dotyczących praworządności czy zmiany klimatu organizacje społeczne pojawiające się na festiwalach nie tracą czasu wykorzystują nadarzające się czas przestrzeń do tego, aby przekonywać do swoich racji postulatów szukać wsparcia czy nowych członków są także, aby obywatele zrozumieli, dlaczego upominają się ważne dla nich wartości trzeba mieć duży podziw dla organizatorów dla wielu z nich to nie wcale takie oczywiste, zwłaszcza kiedy festiwal ma wymiar komercyjny, a rachunki trudno dopiąć, ale mają swoistą nagrodę, ponieważ doświadczenia festiwali muzycznych promienieje promieniują teraz na politykę, czego przykładem jest kampus Polska przyszłość słowem poprzez swoje zaangażowanie zmieniają pośrednio sposób uprawiania polityki w Polsce po roli społecznej festiwali muzycznych będę rozmawiał z Mikołajem Ziółkowskim twórcom założycielem alter art, ale przede wszystkim organizatorem festiwalu open Air Gdyni Szanowni Państwo to jest audycja boss, czyli Bodnar o społeczeństwie przed chwilą wysłuchaliśmy utworu sam grunt pt. emeryci jestem w studiu radio Radia TOK FM z Mikołajem Ziółkowskim założycielem i twórcą agencji alter art dobry wieczór Mikołajek dobry wieczór to jest państwo może kilka słów na temat gościa dzisiejszej audycji Otóż Mikołaj Ziółkowski już od ponad 20 lat organizuje różne festiwale muzyczne, ale tym znakiem firmowym jest festiwal PNR w Gdyni teraz są także takie festiwale jak Kraków Live Festival czy wręcz morsów festiwal, ale zajmuje się nie tylko tym jest także prezesem stowarzyszenia organizatorów imprez artystycznych rozrywkowych był wielokrotnie doceniany za swoje osiągnięcia tygodnik polityka go uznawał uznaje za jedną z najbardziej wpływowych osób w kulturze festiwale były nagradzane w kategoriach promotorów gier ANR zdobył oraz tytuł Best mniej dziur w kwestii, ale można się raz nawet 3× natomiast ważne jest to, że zaczynał w ogóle dawno dawno temu od organizacji koncertów undergroundowych współtworzenie anarchistycznego z liną macie parę Jacka powiedzmy kolei to są co jest w ogóle Zin i na czym polegało, skąd tak się stało, że już zaczyna jako anarchista, a teraz obraca wielkimi milionami sprowadzać największe gwiazdy na największy festiwal muzycznych chyba w Europie z tak muszę powiedzieć, że ciekawe, że także Małysz rysopisy i trochę to nawet tak przyjemnie zaskakujące, bo widzę, że Richert zrobiony i ja właściwie całe życie i to jest chyba przyjemne zajmowałem się kulturą muzyką, bo to początki faktycznie to scena alternatywna scena undergroundowe jeszcze w czasach, kiedy nie było internetu, który zrewolucjonizował odbieranie muzyki, a teraz jest kolejny streaming jest kolejnym tego etapem w związku z tym my świadczy już nikt nie do końca pamiętamy muzyczne dzielił się na scenę w stosunkowo oficjalną powszechną radiową, ale także funkcjonował bardzo mocny szczególnie na świecie drugi obieg, czyli undergroundowe kluby my scena niezależna niezależne małe wydawnictwa w Polsce też one miały swoich świetnych działaczy to był piękny romantyczny świat kontr kultury, czyli budowania kultury nie tylko, skąd się w kontekście po prostu pokazywania innych zjawisk kulturowych, ale także takiej wolności treści teraz to jest oczywiście proste łatwe tak naprawdę, dlatego że internet ta wydajność można zwalać wszystko pozwala wyobraźmy sobie świat bez internetu, czyli wydawanie winyla wydawanie płyty organizacja koncertów brak dystrybucji spowodowało w Europie na świecie w Polsce wielki ruch kontr kulturowe, który miał się dobrze poczynając od maleńkich czy większych kłopotów po prostu bardzo porządne kluby świetne wydawnictwa i trasy koncertowe, które miały miejsce jak państwo rzutowały 2 biegi ja zaczynałem w tym drugim obiegu wychodzącym od muzyki alternatywnej Drodzy Państwo 9 lat temu Newsweek, opisując postać Mikołaja Ziółkowskiego do rzeczy ser naprawdę, że rodzaj studiował na wydziale nauk politycznych oraz na wydziale filozofii socjologii Uniwersytetu Warszawskiego co chyba odcisnęło ślad na jego kwiecistym sposobie wypowiedzi także państwo tego doświadczyli no ale to nie jest tak, że właśnie zaczynałeś od tej sceny undergroundowej anarchistycznej jednak to dziś tobą zostało, że nie potrafi być po prostu gościem, który zarabia grube pieniądze na festiwalach zapewnia najlepszą jakościowo rozrywkę tylko jednak coś tam głowi cały czas szpital może jednak warto byłoby zrobić coś więcej tu prowadzić teatr Rozmaitości, a to muzeum sztuki współczesnej, a to zrobić namiot dla NGO-sów, a to zaprosić różnych ludzi do debaty w ramach Opera to jest dziś jednak świadectwo dawnych czasów tak, że to nie jest tylko świadectwo dawnych czasów, ale nie jest w świecie festiwali już coraz mniej, ponieważ w dużym stopniu dominują wielkie koncerny funduszy tak też jest po prostu i jeśli mogę o tym powiedzieć, że też w ramach tego sercu jestem członkiem zarządu stowarzyszenia festiwali europejskich i uświadomiłem sobie właśnie przed tym spotkaniu w Hamburgu, że z naszego zarząd dzielnicy Peter van tak, bo tam odbywa festiwal, że naszego zarządu pięcioosobowego jest 30 członków 130 podmiotów ponad 100 festiwali albo więcej tym co ważne są największe Stowarzyszenie europejskie nieobejmujące festiwali brytyjskich Europa ma tutaj od jakiegoś czasu osobną formułę tak się ułożyło, ale jak widać to był prognostyk tego co się wydarzyło później, a więc jest dużo wszystkie główne festiwale w stowarzyszeniu są, że z tego naszego z tego naszego 5 osobowego składu zarządu, w którym mam zaszczyt być od kilku lat zostałem ostatnim niezależnym promotorem wszyscy moi koleżanki koledzy, bo teraz akurat też są 3 koleżanki, bo przeprowadziliśmy zmiany i mamy Jenner balans mamy też politykę miejsc dlatego to jest Primavera z południa mamy myślał z północy mamy są notariusze nazwy festiwal w Watykanie zorientowana film z Realem uiszczania zrównoważenie płci w składach tych wszystkich kraj jest tą drogą czas mamy te 3 panie 2 panów, ale jak się okazało przed chwilą właściwie po nowych zakupach, że tak powiem nowych połączeniach, że ja zostałem ostatnim niezależnym promotorem to znaczy takim promotor, który nie jest związany z wielkim kapitałem takim czy inny przed wszystkim amerykańskim, czyli nie ma szefa w nowym Jorku, którym mówi panie teraz musisz zaprosić pewnego słynnego tak też nie jest, dlatego że na szczęście promotorzy, którzy z reguły wywodzą się z pasji to dalej się dzieje szczególnie w środku tych dużych festiwali Hurt lub jak chociażby Roskilde, które jest po prostu stowarzyszeniem, które ma kompletną niezależność ze względu na to, że wywodzi się teraz był właśnie pięćdziesięciolecie w zeszłym tygodniu hucznie przez nas obchodzone z Londynie pięćdziesięciolecia festiwalu Roskilde oni są w ogóle niezależni poważnie pracuje tam 20 000 wolontariuszy, więc oni mają pełną dowolność natomiast prawda jest taka Opera trochę na pytanie dochodzą do tego do odpowiedzi, że siłą festiwali przede wszystkim festiwali jest to, że bardzo często w Polsce tak ułożyło to jest fantastyczne organizują je zespoły ludzi, ale zespoły ludzi z jakąś konkretną osobą z konkretnymi osobami, które wywodzą się w dużym stopniu z pasji do muzyki z pasji do pewnej rzeczywistości spaść do świata nie zeszły toczy nie znalazły się tam z takiego powiedzmy rachunku ekonomicznego przede wszystkim albo czasami w ogóle, jeżeli ta droga, której mówisz, czyli organizowanie po prostu koncertów przerodziła się na bycie największym czasami jednym z 2 albo sami największym niezależnym promotorem to ja mam takie poczucie, że to nie tylko jest kwestia przyszłości, ale to jest też kwestia tego jacy jesteśmy ci, którzy organizują zmieniły kilka festiwali, jakby to trochę powtarza prawda u nas i cieszę się z tego bardzo, bo te 20 lat temu 2002 rok ONR festiwal pierwsza edycja festiwali jako takich nie było w rozumieniu tego i one powstały niejako inwestycja kapitałowa tylko powstały jako potrzeb organizacji tego typu wydarzeń no bo tak by jeszcze jak się czyta twoje wypowiedzi z czasów, kiedy powoływały do życia opel mer kie odbyło się pierwsze festiwale to mieć takie przeświadczenie, że w Polsce warto taki festiwal zorganizować, ponieważ właśnie duże festiwale odbywają się w innych częściach Europy i że nasze społeczeństwo już w pewnym sensie potrzebuje takiej formy wysłuchania muzyki mam wrażenie też, że chciały kształtować gust muzyczny cały czas chce kształtować gust muzyczny Polaków poprzez pokazywanie różnych zespołów grup wykonawców, których osobiście szanujesz ja mam głębokie poczucie, że organizatorzy festiwali, jeżeli mogą to powinni, jeżeli mamy takie podejście do wydarzenia to powinni być również kuratorami i to bardzo często dzieje jest to oczywiście wypadkowa wielu czynników zapotrzebowania w danym momencie, bo oczywiście fajnie było czasami zrobić rzeczy ale jakby się okazało następnie, że nie ma 75 000 ludzi albo kupić 3 w udziale w 15 osób to czas szukać takiej Formuły, żeby to połączyć np. poprzez wiele jest scen promotor, jeżeli może, jeżeli chce, jeżeli ma taką pasję powinien być kuratorem nawet szczególnie teraz nawet powiem ci bardziej teraz 2022 roku, kiedy rola mediów muzycznych, o ile jeszcze są w ogóle się zmieniła to tak naprawdę w pewnym stopniu sami w dużym stopniu tę rolę my kreowania pewnych zjawisk muzycznych albo przede wszystkim próby zrozumienia próby ich poszerzania ich znaczenia pełnią festiwale, ale jak wojewodom ci dobry przykład Zobacz co się stało w covidzie ile doskonałych płyt zginęło w natłoku informacji nie odnalazły się, dlaczego dlatego, że ani zostały zagrane Live, czyli nie było relacji z odbiorcą w 2 po prostu nie miały nie zostały pokazane zostały nie został o nich opowiedziany wystarczająco mocno właściwie dla wielu muzyków może poza dużą liczbą ten okres ten okres covidu i płyty, które wydali trochę okresem straconym, bo one gdzieś tam się po prostu po umierały, a powiedz jak sobie można poradzić z tym, że jednak sposób odbioru muzyki i pozyskiwania muzyki wyrabianie sobie smaku muzycznego różni się od tego kiedy powiedziałbym to w ten sposób dojrzewało no bo mówiłeś o tym, że była to scena undergroundowe chodziły po różnych klubach poznawały się wychodzić tylko zorganizowałam od razu koncert organizować koncerty, a teraz młodzież ma można powiedzieć rzeczywistość poszatkowane na różne źródła, które są bardzo łatwo dostępne w internecie jest tak naprawdę kwestia, którą strony, do którego zespołu, którego wykonawcy klikniesz jak się w tym odnaleźć to znaczy jak można powiedzieć promować pewno zaangażowanie w określoną treść muzyczną muzykę jakościową, a jednocześnie poradzi sobie z tym, że decydują słupki na TikToku czy Instagramie to jest bardzo trudne i też, że wieś musi sobie pytanie odpowiedzieć, bo dalej albo na to pytanie, jakby permanentnie to jest z drugiej strony fascynujące to znaczy, jeżeli mając więcej lat niż miałem przy pierwszą edycję NRA mając tych lat, więc 20 próbował permanentnego ciągłego zrozumienia zjawiska muzyczne jest jedną z najbardziej fascynujących rzeczy to znaczy, jeżeli w tym siedzisz, jeżeli nawet czasami nie ocenia tylko próbujesz zrozumieć być w tym czuć to po latach też jest to dosyć automatyczne pozytywnym tego słowa znaczeniu, że żyjesz w tym, ale np. rzeczywistość post pandemiczna zupełnie nową rzeczywistością poprawek z naszych w sensie takim, że ocenią ostatnie kilka miesięcy albo ostatnie kilkanaście miesięcy, że jest taka dominacja na szczęście w miarę dobrego popu w plus hip-hopu plus rzeczy na styku hip-hopu popu, że przy połączeniu np. muzyki alternatywnej i nawet odbiorców muzyki alternatywnej jest tak duże i widzimy to w takich realnych liczbach to znaczy, kiedy powiedzmy przed przed samym miałem covidem czy w trakcie, gdybyśmy byli przekonani, że ta twarda świetna publiczność muzyki alternatywnej eksperymentalnej zaangażowane itd. przetrwa i że ona będzie po po wyjściu z covidu takim bardzo twardym no to on np. dużo mniej kupuje bilet niż kupował wcześniej, bo są różne inne czynniki czynniki demograficzne czynniki kryzysu różnych innych rzeczy ja mam takie poczucie ostatnie tygodnie ostatnie miesiące no to naprawdę my jak Top absolutnie zdominował świat muzyki i jest też fascynujące zjawisko pytanie jak długo potrwa pytanie jak to będzie funkcjonowało, ale na szczęście ostatnie lata to była praca na tym wspólna wszystkim zajmuje się muzyką, żeby ten pop był dużo lepszy jest absolutnie nieporównanie lepsze niż był 1520 lat temu, ale rzeczywistość post pandemiczny to jest także wzrost kosztów, bo każdy organizator festiwali w Polsce skarży się na to, że ze względu na inflację, ale także ze względu na wojnę Ukrainie no nie można już festiwal organizować tak jak wcześniej, że jest trudność z pozyskaniem pracowników, którzy by chociażby festiwal chroni liczy kłopoty różne infrastrukturalne jak sobie z tym można poradzić czy uważa, że w pewnym sensie daliśmy radę z tym w tym rok w bardzo dużo pytań nie jest bardzo dużo ciekawych odpowiedzi nie wiem czy może tyle czasu poparzone kwieciste zdania jak można budować tak precyzyjnie w radzie będę próbował precyzyjnie odpowiedzieć uważam, że daliśmy radę uważam, że zespoły, które przygotowywały festiwale, bo to są nasze oczywiście festiwal, ale też ta fantastyczna grupa ludzi, która robiła w tym roku naprawdę wykonała gigantyczną pracę stawała na rzęsach przysłowiowych, żeby one wyglądały tak jak wyglądały, ponieważ wszystko było naprawdę 23× trudniejsze, gdyby w rzeczy, które mnie zrobiło się w parę godzin robiło się teraz kilka dni co się udało to było bardzo udane lato bardzo dużo świetnych koncertów świetnych festiwali świetnych spotkań ludzi liczby też było bardzo, że w kat open był rekordowy w historii 150 000 unikalnych uczestników każdego dnia po 75 000 ludzi, więc to fantastycznie wzrost kosztów jest to moglibyśmy osobną audycję o tym opowiedzieć my bardzo trudnych czasach bardzo trudnym momencie polegający na tym, że nastąpi też, bo przy widzimy to właściwie wszystkich obszarach życia codziennego nastąpi też bardzo poważny wzrost cen biletów w przyszłym roku nasze koszty organizacji festiwali to nie jest 1020 tak powiemy o 17,2 przysłowiowy inflacja my z zeszłego miesiąca to są wzrostu 5670% jeszcze na to nakłada się, a to wiemy już perspektywy 2023 totalnej gigantyczny wzrost honorariów artystów międzynarodowych, którzy mają swoje koszty mają swoje możliwości, więc to są wyzwania, które mieliśmy w tym roku 2× to jeszcze ruszy w przyszłym będą jeszcze większy w 2003. jeszcze 1 ważna rzecz jak sobie opowiadamy o festiwalach, które chciałbym powiedzieć my też wykonaliśmy wszyscy promotorzy wszyscy organizatorzy czy większość wykonała gigantyczną pracę, budując rynek przez 20 lat, ale prawda jest taka, że musi wydać 1 rzeczy pewien czas się skończył stety niestety, dlatego że koszty organizacji festiwali w Polsce są w tej chwili absolutnie porównywalne do kosztów organizacji festiwali w Europie zachodniej mamy te same sceny te same nagłośnienia koszty ludzi bardzo się do siebie zbliżyły czasami niektórym przez na wyższe ani niższe artyści kosztują dokładnie tyle samo co to oznacza to oznacza, że za moment, a właściwie już ceny biletów tak podobnie jak niektórych innych produktów jak np. przysłowiowego Fonu, który kosztuje tyle samo w Warszawie tyle samo w Berlinie w naszej rzeczywistości będą takie same, które państwo po przerwie zastanowimy się nad tym czy w kontekście tego wzrostu kosztów i w kontekście tych właśnie wyzwań globalnych w ogóle stać organizatorów festiwali na działalność społeczną i na realizację tych dodatkowych funkcji, a tymczasem posłuchamy mylą Sejm w utworze Moon Drodzy Państwo audycja była zgodna w społeczeństwie moim gościem jest Michał Żukowski rozmawiamy o społecznej roli festiwali muzycznych w pokoju sam zaproponował, żebyśmy zagrali właśnie utwór Little Simz, mówiąc że coś dla siebie bardzo ważna artystka państwo wysłuchali jej utworu umysł, dlaczego los jest ważna rzecz rozmawialiśmy, bo widzieliśmy też na Operze i postanowiliśmy telefonicznie tonie żadna tajemnica, że MO oprawą muzyczną będą artyści, którzy nie występują, bo występował 2× występują na pewne, że ja skoncentrowałem na tegorocznej edycji 2022 i też fajnie, że artystki 2 panie, bo dziewczyna w hip-hopie nie jest łatwo i trzeba to sobie jasno powiedzieć i pracujemy tym pracują panie w hip-hopie na tym, żeby się zmieniło, ale też historycznej i dalej wciąż jest to bardzo często dosyć mówi mi zagraniczne Towarzystwo i nie ma co jakby tego ukrywać się tutaj są 2 przedstawicielka 1 Zambia Botswana Australia Little Simz to jedna z nie wiem czy nie najlepszych płyt ubiegłego roku, lecz nie wiem, że na pewno jedna z najlepszych być może najlepsza to jest dla mnie trochę też taki przykład pt. naprawdę genialnej płyty, która jednak pozostaje stosunkowo niszowa nawet w świecie hip-hopu, a może przede wszystkim w świecie hip-hopu, bo to jest po to, świetna artystka świetna raperka świetna dziewczyna świetny przekaz świetne wideo wszystko się tutaj zgadza, a jednak w dużym stopniu my wszyscy odbiorcy wybieramy czasami dużo prostsze ścieżki w męskim hip-hopie nowo ta audycja z hip-hopem jak rozumiem jest pewien sposób związane tak dało nam się bluzy kaptury ja sobie z jeziorami, że w związku z rodzin dzieci na konwencję Little Simz uważam, że jedna z najlepszych światowych raper Mac i świetny koncert na tegorocznym open erze, ale wyraźnie zdobywczyni tegorocznej nagrody witało np. natomiast w samym zarządzaniu zeszłorocznej części za 2021 w samym festiwalu open Air bardzo akcentuje temat praw kobiet pamiętam, że były bardzo na ile jestem w stanie to nie są proste tematy na pewno chciałbym więcej należną za groźniejszej dla Andrzeja słów, które albo zajmują się edukacją seksualną albo w ogóle dyskusją na temat szeroko rozumianych praw kobiet dostępu do praw reprodukcyjnych też można spotkać ludzi, którzy prowadzą po prostu rzeczywistą debatę, ale wierzę pamiętam, że jak kiedyś prywatnie rozmawialiśmy bardzo mi bardzo zaciekawiło co mówiłeś o jednym z festiwali w Kanadzie, w których brały w tym brały udział i uczciwość mówił, jakie są standardy zachowania w czasie tego festiwalu, żeby po prostu kobiety czuły się bezpiecznie mówi o tym czy opowiedzieć tak wskazał przypomnę my rozmawialiśmy bardzo zdolną Realu tak w Montrealu tak to rozmawiamy szerzej mogliśmy całym zespołem na tym festiwalu, więc to co było bardzo tak brzmi po tak na szczęście mam takie poczucie, bo jestem liderem na wielu festiwalach mam takie poczucie, że pod tym względem nasze festiwale mają się całkiem nieźle versus niektóre inne też wykonywaliśmy już pewną pracę np. Shelter, czyli to nasze miejsce na open erze, który jest od kilku lat polegające na tym, które w przypadku zagrożenia poczucie zagrożenia nie służy opieką psychologiczną uczestniczką i uczestnikom festiwalu jeśli tak się dzieje no bo to zagrożenie może być różnego typu, a więc rozwijamy ten ten projekt i żeby było ciekawiej ten cel, czyli taka możliwość konsultacji z psychologiem uzyskania pomocy ruchy ochrony dotyczy również pracowników to nie tylko uczestnicy, ale np. nie wiem pracownicy ochrony też mogą w każdej chwili są o tym poinformowane zwrócić się taką pomoc myślę, że są takie małe rzeczy, które tak naprawdę są ważne w Montrealu chodziło o to, że warto pewnie też kwestia kultury danego miejsca tego festiwalu na bardzo dużym festiwalu przy dosyć wysokich temperaturach co przekłada się na my skąpe stroje i kobiet i mężczyzn i bardzo fajnie zachowany jest nikt z ponad standard dotyczący, jakby takiej kultury w dotyku właśnie nie dotyku nieprzekraczania pewnych granic swobody polegającej na tym, że zachowuje się właściwie niewidoczny dystans pozwalający kobietom w tłumie kobietom no w po prostu stanika po prostu w krótkich koszulkach i mężczyznom również tak ubranym czuć się bardzo bezpiecznie to znaczy, że nie napotka ich zły dotyk w tym sensie jakieś próby pewnych działań to było pozytywnie uderzający to znaczy, że na pewnym poziomie pewnych działań kulturowych i rozwojowych dochodzi do takiego momentu że, że przy 506070 000 możemy być razem możemy być stosunkowo blisko siebie, a jednak, zachowując ten wieszczą mu sferę swojej intymności, która jest bardzo ważne, czyli to jest prawdziwy mitu, że MeToo polega na tym, że po prostu szanujemy i tożsamości weterynaria zapewne wiesz tylko to jest oczywiste, ale dla niezależna decyzja strony mam bardzo niską by to oczywiście to jest proces jest także jeszcze bardzo dużo zrobienia w tym najdalszy od mówienia tego że, że mamy w tym jakiś spektakularny sukces, ale ja mam i mam nadzieję że, że to się przejawia wielu aktywnościach mam 0 tolerancji dla dla zachowań dyskryminujących i to niezależnie od tego czy to są zachowane istniejące w kontekście kobiet czy czy w kontekście osób po danej czy innej orientacji seksualnej, ale chodzi o to, żeby pracować nad tym bo, bo te procesy są niezwykle skomplikowany jest długa rozmowa może o tym osobny program zrobić na tym, żeby sfera festiwali była bezpieczna dla kobiet, żeby nawet, jeżeli wszyscy się dobrze bawimy to żadne granice niebyły przekraczane Pełczyce nawet Shelter ma takie zadania, że jeżeli dziewczyna się czuję osaczona tak się zdarza w takich różnych sytuacjach społecznych np. przez swego partnera to może by zwrócić się oponą, ale to jest wieś to jest tak rozległy temat chętnie się spotkań z tobą na temat dyskusji o bezpieczeństwie na festiwalach w Europie na świecie w Polsce jego pokazana skoro mowa o bezpieczeństwie to powiedz, bo wiem, że wielu słuchaczy pewnie sobie zadaję pytanie takie myśli zaprosił Mikołaja Ziółkowskiego on nam odebrał 1 dzień open era oraz wszystkich wygonił z pola festiwalowego zbliżała się nawałnica Monica powiesz o bezpieczeństwie i odpowiedzialności no właśnie jest z klubem zgadzali bezpieczeństwie odpowiedzialności i w pierś nie wiem ile na ile tutaj możemy sobie otwarcie porozmawiać natomiast wszyscy słuchają wszyscy słuchają, ale chodzi o to, że ja spodziewałbym się to się w pewnych kręgach nawet naszej branży wydarzyło, ale spodziewałbym się takiego nawet mocniejszego wsparcia mojej naszej decyzji i tego co się wydarzyło na pana, że w tym roku Szanowni Szanowny panie Szanowni panowie nie rozmawialibyśmy w ten sposób, gdyby wydarzyło się tragedia zginęło kilka osób i moim obowiązkiem i teraz za rok za 5 za 7 lat 20 jest dbać o bezpieczeństwo wszystkich uczestników festiwalu, jeżeli zagrożenie jest taki, jaki jest jest takie realne, a my mamy ogromne doświadczenie w tym zakresie wiele tych procesów, które nawet wydawać wydają się niezrozumiałe np. podam przykład też mówię o tym na konferencji prasowej sposób komunikowania sposób komunikowania to są doświadczenia europejskie mój zespół ja uczestniczymy notabene przed każdym PRM i to się na szczęście w tym roku też bardzo długo przed każdym open erem odbyła się próbna ewakuacja przed jakimi festiwalami odbyła się próbna ewakuacja powiem szczerze przed wieloma przed panem odbywa my mamy mój zespół i osoby, które są odpowiedzialne pracują od wielu lat z w różnych grupach międzynarodowych dotyczących bezpieczeństwa imprez imprez masowych prosty przykład, o którym mówiłem na konferencji komunikowanie tak tam wszystkie drobne elementy są przemyślane, jeżeli komunikujemy prosimy o opuszczenie terenu np. to te komunikaty szczególnie w Polsce na świecie muszą być bardzo lapidarne niestety albo stety to nie jest miejsce na dyskusję wieje czy nie wieje, a co się stało, a tego po prostu trzeba opuścić teren jak najszybszym możliwym terminie, dlaczego komunikuje się sąsiad Milija po chwili ani w czasie rzeczywistym, dlatego że doświadczenia europejskie są takie przykład festiwalu Harry Caine w w nie w Niemczech w momencie ogłoszenia ewakuacji w momencie ogłoszenia Social mediach dziesiątki tysięcy osób, które zaczęły jechać w stronę festiwalu rodzice dzieci koledzy znajomi samochodami zablokowały festiwal tak, że nie mogły dojechać służby ratownicze karetki nikt, dlatego że ruch drugą stronę najważniejszym tematem w pierwszym momencie jest ewakuacja w festiwalu i tak moglibyśmy też o tym o tym o tym o tym rozmawia się o to pytam, ponieważ dla mnie jak odpowie odpowie jeszcze krótko, a więc jakieś moje stanowisko uważam, że to była bardzo ważna decyzja, bo oczywiście że, gdybyśmy byli właśnie w tej sytuacji, że komuś by się coś zdarzyło jakaś tragedia toby sobie wybrać nie wybaczył tego do końca ważyć nie wybaczył prawda, ale to jest coś takiego się to albo się tego nie ma tak to ja podjąłem tę decyzję i zań odpowiadam i i ja pomimo wszystkich rzeczy, które widziały momentalnie, że spotkają podjąłby dokładnie taką samą decyzję mając przed oczyma mapy pogodowe wiedząc, jaka sytuacja i wiedzą to, że na scenie głównej, bo 100 km na godzinę tyle wynosił wiatr na szczęście my zasługujemy na czternastym roku miały też nadał ocena wynika, że nie każdy my mamy będziemy mieli jeszcze wiele burz, ale nie każdy nie każda jest tak jak to wydarzenie nie każdy alarm to jest ewakuacja terenu to zdarzyło po raz pierwszy od 20 lat i i też odpowiedzialność organizatora w takiej sytuacji polega na tym, że musi podjąć nawet bardzo trudną decyzję trudną dla uczestników, bo ja zdaję sobie sprawy z tego powodu przykro, ale jeśli decydujemy się wszyscy na uczestnictwo w imprezie plenerowej to tak trochę świat to znaczy ucieczka z płonącego budynku albo uciec wyjście w takiej sytuacji po prostu nie jest przyjemne jest z tego powodu przykro i wszystkich, którzy mieli z tego powodu pewne nieprzyjemności przepraszam, ale nikt nie został ranny nawet nikomu nic się stało po 4 godzinach byliśmy w stanie otworzyć z powrotem drzwi mieć kolejny dzień i to co mówiłem też na konferencji naprawdę koncernu lipy odbędzie się na pana, że wcześniej czy później myślę, że wcześniej naraził życie jako Chemik jak tuż po te, a jeśli ktoś by doznał uszczerbku czy z tego powodu stracił życie np. to nie jest warte i takie decyzje należy podejmować pomimo konsekwencji, które się ponosić finansowych tego hejtu który, który mnie osobiście też spotykał i będę bronił takich decyzji, bo bezpieczeństwo uczestników festiwalu jest dla nas najważniejsze mam jeszcze jedno pytanie zadaje trudne pytania o to, żeby szybko w Koninie leżeli wiedzy, ale mam jeszcze jedno, które nie bardzo trafny wierzę mu swego czasu na uznawały i że to powinna być część Opera tak się faktycznie działo, że w skrócie rzecz biorąc ludzie powinni pójść do albo muzeum albo do teatru, który się odbywał w trakcie Opera i te spektakle były odwiedzane przez tysiące uczestników i co więcej chciałem na to pozyskać wsparcie publiczne nawet apelowały do ministra kultury, żeby wsparł właśnie tym kulturę teraz też być apelował do ministra kultury, żeby wsparł w kontekście organizacji tych przedsięwzięć artystycznych w czasie festiwalu nie mam tyle łatwiejszą sytuację, że apelowałem do poprzedniego mówię te kilka lat temu i teraz sobie odpuściłem oczywiście w takim sensie, że normy w pewny momencie składaliśmy wnioski, ponieważ uważam, że to jest my za z za sztukę na open erze płacimy za nim jako festiwal w sensie, że to jest nasz jak wkład w pewien proces kultura twórczy, a to nie jest tak naprawdę, że to się przekłada jakoś i powiedzmy sobie, że przekłada się na to, że jak jest to sprzedajemy więcej biletów jak nie ma nie czy tak naprawdę wiemy, że cała festiwal cała otoczka klimat plus przede wszystkim program Life sprzedają festiwal natomiast my zawsze podejmowaliśmy decyzję po 10 latach, w którą stronę chcemy pójść tą to była bardziej strona kulturalna czyli, żeby faktycznie wydawać ogromne pieniądze na chociażby we współpracy muzeum sztuki nowoczesnej na budowanie regularnego muzeum na terenie budowanie nawet 1 tras kilku teatrów nie wiem jak odpowiedzieć na to pytanie jest jakby nawet mieliśmy takim w momencie zmiany władzy składy, ale w ogóle nie ma sensu składanie wniosków jest absurdem absolutnie, więc ja nawet nie nie próbujemy bo, bo wiemy jak wygląda formuła rozdzielania pieniędzy od kilku lat i to są pieniądze, które są dedykowane dla określonego, jakby nurtu społeczno-politycznego nieważne tego nie ma w ogóle kultura nie ma w ogóle żadne mniejszego znaczenia nie chcę nawet wchodzić, bo to się tak jak takiej sumy w tym roku nie innym, więc już sobie nie ma nie ma o czym gadać natomiast ja zawsze jest też nasze życie w świecie teatralnym chodzi o to, że my mieliśmy taki mamy tak, że faktycznie te przedstawienia, które czasami też mniej dostępne po sobie ze, szczególnie że są przedstawienia warszawskiej mamy uczestników z całej Polski, że to jest wielki sukces ten projekt znaczy tysiące tysiące osób i uczestniczą na bardzo ważnych kluczowych najważniejszych najlepszych przedstawieniach teatralnych czasami są to przedstawienia nawet 67 godzinnej też sprawdza w formule festiwalu chodziło o to w tym apelu, który nawet parę lat temu później, że to jest wspaniały sposób na rolę upowszechniania kultury, żeby uczestnicy festiwalu mogli my będąc na festiwalu zobaczyć jedno drugie trzecie czwarte przedstawienie ja też poza wszystkim twierdziłem, że to jest niezwykle skuteczne narzędzie dotarcia i pracy kulturotwórczej i dalej tak twierdzę i może przynieść taki czas, że po tej wielkiej zmianie, która musi nastąpić w Polsce będzie rządzą partnerzy do tego, żebyśmy siedzieli rozmawiali o upowszechnianiu kultury i o prawdziwie ważnych zjawiskach i to nie chodzi o jedno drugie przedstawienie chodzi o pewne procesy, bo też niezwykle ważne na sam koniec mam pytanie dotyczące swojej wizji, a mianowicie mówi się od bierze jesteś milionerem w kontekście kultury i w kontekście rozwoju kultury i jakieś irytował jak żartował ONR jak już miał kilka lat nazwał jeszcze wtedy Heineken open Air zadano takie pytanie w wywiadzie dla gazety wyborczej czy masz wizję tego będzie wyglądał Heineken open w US open festiwal od lat 5015 wtedy odpowiedziałeś to, czego jestem pewien fakt, że nadal będzie to świetna impreza pod względem muzycznym coraz większe znaczenie będą miały również aspekty społeczne i sama przyjemność przebywania razem doświadczenia różnych zjawisk wydarzeń towarzyszących open zawsze będzie starał się być w awangardzie myśli o kulturze muzyce i cywilizacji to powiedz mi jak będzie w rok gdzieś muszą opierać się nie drogi Adamie, że jesteś jedną z najlepiej przygotowanych osób do wywiadu od dawna naprawdę nikt się tak nie przygotowuje urząd dobowych ze swoją chęć dziękuję bardzo, za komplement nie zwalnia z siebie ten kompromis Hermesa widzimy, że będzie PNR festiwal za lat 50 już 15 w teren, gdzie w awangardzie czy to jest bardzo trudne pytanie w takim sensie, że wydawało mi się, że w mniejszym stopniu czy zmienił się rdzeni post covidowy natomiast nawet dzisiaj miałem dużo o tym mówiłem na 1 ze spotkań skala problemów kryzysów i tych plag, które nawiedziła ludzkości po prostu tak duża, że trochę jesteśmy w innym winny rzeczywistość niż parę lat temu natomiast ja zrobię wszystko o i cały mój zespół, żeby właściwie wypowiedział mu ją powtórzyć to znaczy np. w zeszłym roku przynoszą w tym roku to taki właśnie mym jak się robi festiwale to się także liczy lata festiwalami, a nie nie trzydziestym 1grudnia 1stycznia, więc jest powszechna pomoc w tym roku niestety nie mogliśmy zrobić np. sztuki na oponie w takim zakresie my nie mógł zrobić teatru nie mogliśmy zrobić muzeum bo, bo po prostu nie było stać nas, ale może was będzie stać aż 6 i żeby nie być gołosłownym zrobię wszystko zrobimy wszystko, żeby teatr sztuka w takim zakresie jako była do tej pory powróciła w przyszłym roku Hulot życzymy niech to będzie odpowiedź i miejmy nadzieję, że za rok słuchacze słuchaczki Radia TOK FM zbiorą się na festiwal bardzo proszę świadczą właśnie sztuki w tym wymiarze jak to miało lat miało miejsce część rozwiązaliśmy za bardzo o części tej społecznej, ale cały czas to jest cały czas ze stresem, ale dyskusja o tych i o tym jak zaangażować publiczność nie tylko konsumpcyjny słuchanie muzyki wydaje mi się cały czas dyskusję o społeczeństwie moim gościem był Mikołaj bardzo dziękuję organizator festiwalu PNR szef firmy alter art nasza zobaczenia za rok na okresie, a sam koniec wybuchały ostatniej piosenki cie z koncertu mojego ulubionego artysty hiphopowego, który jest mężczyzną taco Hemingwaya utwór nostalgia tym utworem właśnie zamykał swój koncert później oczywiście były bisy było Tamagotchi itd. zamykał główną syna pana w tym roku z lekką ręką jest takim tworem, którego nie puścimy, który wspaniale odnosił się do dnia wcześniejszego czyli, czyli do dużych lipy dziękuję bardzo, dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BOS - BODNAR O SPOŁECZEŃSTWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA