REKLAMA

Nowa kategoria katastrof lotniczych

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2022-10-04 11:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
23:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przedpołudnie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo ponownie otwieramy drugą godzinę naszego programu naszym gościem jest Piotr Czuba kapitan samolotu odrzutowego wcześniej kapitan rejsowych samolotów dzień dobry kłaniam się panu dzień dobry panu dzień dobry państwu temat, który chcemy dziś podjąć to przez odwleka od kilku tygodni pretekstem do naszej rozmowy ma być jest wypadek wielkiego, ale jednak samolotu, który leciał z Hiszpanii do kolonii rozbił Rozwiń » się u wybrzeży Łotwy my za chwilkę przypomnimy panu o to poproszę naszym słuchaczom, o co chodziło w tym wypadku, ale pytanie czy to nie skłania nas do dyskusji na temat nowej kategorii katastrof lotniczych, z którymi możemy mieć do czynienia wraz z rozwojem choćby prywatnych przewoźników od tych katastrofach mówi się niewiele to, dlatego że na szczęście one pochłaniają nie tak wiele ofiar jak jak jak duże samoloty myślę jednak i to ustaliłem z panem przed wejściem na antenę to temat, który warto podjąć zdecydowanie warto o tym rozmawiać, aczkolwiek byłbym daleki od tego żeby, żeby tworzyć oddzielną kategorię wypadków lotniczych, dlatego że tych wypadków tak naprawdę nie ma aż tak bardzo duże i dalej lotnictwo nawet małe czy tzw. General Aviation jest jedną z bezpieczniejszych środków transportu dobrze to może zacznijmy od tego co wydarzyło się u wybrzeży Łotwy w morzu Bałtyckim jak w ogóle ten samolot tam się znalazł skoro leciał z Hiszpanii do Niemiec najprawdopodobniej, ponieważ podkreśla najprawdopodobniej, ponieważ nadal nie znamy wszystkich szczegółów to są głównie doniesienia medialne to co udało mi się uzyskać dowiedzieć na stronach, które zajmują się takimi rzeczami, a są poświęcone głównie lotnictwu cywilnemu samolot wystartował z Hiszpani, a i docelowym jego lotniskiem była Kolonia nad kolonią samolot wykonał pełną nagle procedurę podejścia do pasa, ale uczę żadnej ocenie, ale nie wykonał jej zniża ją tylko zrobił wszystko na wysokości przelotowej, a następnie w zasadzie z kursem pasa, jaki był w kolonii kiedy, gdyby skończyła się zaplanowana trasa lotu tego samolotu odleciał nie, zmieniając kursu w kierunku północno wschodnim doleciał do wybrzeży Łotwy tam prawdopodobnie skończyły się paliwo, bo wiele na to wskazuje jest to m.in. na sam Reid, gdy sen czyli, czyli ilość stóp na minutę zniżania tego samolotu jest bardzo duża i kilka takich tu czysto 60 stopniowych zakrętów, czyli takich okręgów i wpadnięcie tego samolotu do morza Wielebnowska wskazuje wiele na to, że po prostu się skończyło paliwo, bo tak mniej więcej ten sam taki samolot się zachowuje w momencie kiedy, kiedy silniki przestaną ciągnąć on nadal próbuje utrzymać wysoką autopilot nadal było utrzymać wysokość, więc dochodzi do przeciągnięcia i i takimi właśnie taką spiralą samolot się, bo właściwie nazywa korkociąg spada spada do ziemi mamy też informację o tym, że Niemcy Holendrzy i chyba Szwedzi Duńczycy Szwedzi chyba podlać wały pary dyżurnej, czyli samoloty wojskowe, które na co dzień, które na co dzień patrolują patrolują niebo i właśnie są używane do takich sytuacji Eskadra francuska zdaje się też poderwała swoje rany kraju ma też tak podlewamy do tego samolotu i stwierdzały brak obecności kogokolwiek w kokpicie była też wstrząsająca przerażająca informacja o tym, że 1 osoba z przedziału pasażerskiego Machała na wykonywała jakieś tam gesty do kierunku pilota samolotu wojskowego przerażające, bo prawdopodobnie w kabinie nie było nikogo, kto pilotował samolot, więc osoba, która była w środku mogła mieć świadomość, że rzeczy się raczej dobrze nie skończy, a pojawia się też informacja, że samolot miał problemy z harmonizacją po starcie to było chyba nie chce pomylić, ale hiszpańskie miasto, ale nieważne generalnie informacja, że problem z klimatyzacją, ale jednak ten lot został wykonany, czyli prawdopodobnie na odcinku od Hiszpanii do gdzieś do granicy Francji z Niemcami prawdopodobnie albo z Belgią nie wiem, jaka była jego trasa Kolonia sugerowałaby, że Francja Belgia w było okej to musiało być oka, bo wcześniej zostały podjęte jakieś tam działania i im teraz przyczyn może być kilka, ale najbardziej prawdopodobną jest to, że ten samolot po prostu starczą klimatyzację jest sprawdziłem przed naszą rozmową, bo ne ten typ samolotu Cessna Citation brawo miała kilka odmian to była wersja Eski single Power to był samolot, który mógł być przygotowany przez 1 pilota ani przez załogę wieloosobową, czyli czy 2 pilotów i najprawdopodobniej był to jest to są domysły podkreślam mogą być także przy problemach hermetyzacji ją tam i nie wiem nałożenie masek pilot mógł próbować pomóc komuś się od szkodzą łożyć maskę i no nie daj Boże opuścił kokpit już nie wrócił, dlatego że proszę pamiętać, że na wysokości 101213 km na takiej wysokości latają samoloty odrzutowe biznesowe, a tlenu starcza na to zależy od wydolności organizmu, ale to jest nie więcej niż 10 do 40 sekund no, więc jeżeli w tym czasie nie nałożymy maski tlenowej może się po prostu bardzo źle skończyć no i lin i prawdopodobnie tak było w tym przypadku, że on, że po prostu pilot nie zdążył założyć maski tlenowej bo gdyby zdążył to zrobić to powinien wykonać, a procedurę tzw. procedury i męczący sem, czyli gwałtownego nagłego zniżania awaryjnego i wtedy ta procedura przewiduje dla ich lata na takim typie samolotu, więc czym, więc trochę mogę powiedzieć jak to wygląda to kilka minut w zasadzie osiąga się bezpieczną wysokość 13 100 to około niecałe 4km, gdzie już możemy oddychać powietrzem, a mam, które pochodzi z zewnątrz samolotów sączyć ciśnienie na tej wysokości na tyle duże, że dostarczane nam do organizmu tlen wystarczy do tego żebyśmy, żebyśmy nie zasnęli na wysokości 36 000 stóp na jakim leciał samolot to jest jakieś 11 km bardzo na okrągło tutaj mówię tego planu właśnie starcia między tą zależy od wydolności organizmu, ale między 1040 sekund proszę powiedzieć, bo pańska opowieść, bo inaczej o tym wypadku mówiło się niewiele go oczywiście są na świecie wydarzenia, które przykuwają bardziej w tej chwili uwagę wszystkich odbiorców co zrozumiałe natomiast on jako żywo przypomina to co wydarzyło się u wybrzeży Grecji samolotem pasażerskim wówczas też piloci nie byli w stanie prowadzić dalej maszyny tak tam była trochę inna sytuacja, bo na co tak naprawdę nie wiemy, jaka sytuacja była tutaj to mogą być zupełnie podobnie, bo w i ja czytałem pan powiedział o tym znać pana dowiedzieć, że Francuzi też Dolaty, a do tego samolotu, jeżeli tak było to mogą być także ten samolot już od Hiszpanii leciał nie bez bez łączności bez reakcji, a miał wbitą w trasę plan lotu i po prostu autopilot prowadził ten sam zgodnie z planem lotu natomiast ciemne w przypadku Heliosa było także tam problem hermetyzacji ją, a zaczął się od startu by przyłączone na maiła, a piloci no niestety nie sprawdzili tego zgodnie z Czech stąd czy jest pozycji automatycznego aromatyzowany to powodowało, że ten samolot ciężki w upale nie wznosił się bardzo gwałtownie, a więc załoga odczuwała charakterystycznego stukania w uszach i pewnego rodzaju deficytu tlenu to znaczy trochę cięższego DEK ku przyzwyczaiła organizm i wszystkie sygnały, które pochodziły przy załoga przyzwyczaiła do, a do tego, że tego planu po prostu z każdym z każdą z każdym stoma metrami coraz bardziej brakowało aż doszło do momentu, że po prostu wszyscy zasnęli tam chyba członek personelu pokładowego, który miał licencję pilota turystycznego próbował się dostać do kokpitu ostatkiem sił i jeszcze coś zrobić ale bo widział co się dzieje jego organizm pozwolił na to, że zobaczył, że przed zaczynają powoli zasypiać on jeszcze walczył no ale muszę tu nie udało zginęło bardzo dużo ludzi bardzo spektakularna katastrofa tragiczna w swoich skutkach ale, ale tam przyczyną był brak hermetyzacji od startu natomiast nadal nie wiemy co się wydarzyło w tym biznes życie wiemy na pewno że, że po prostu od momentu, kiedy ten samolot zakończył swój plan lotu wbite do komputera pokładowego pod takim kursem kurs pasa koloni odleciał leciał po prostu tak długo aż skończyły się paliwo i wpadł do morza za chwilkę wracamy do naszej rozmowy Piotr czuł pan kapitan samolotu odrzutowego, a także kapitan wojskowych statków powietrznych jest naszym gościem to jest przedpołudniowe audycje Radia TOK FM skrót informacji jesteśmy państwem ponownie kłaniam się po informacjach Radia TOK FM odczuwany jest z nami kapitan samolotu odrzutowego kapitan rejsowych statków powietrznych także dzień dobry panie Piotrze dzień dobry państwu ponownie witam rozmawiamy o wypadku, do którego doszło kilkanaście kilkadziesiąt już chyba dni temu wypadek, który to bardzo szybko został przemilczany, którego kulisy wciąż są niejasne prywatny odrzutowiec lecący z Hery do kolonii to nie wylądował tam, gdzie powinien tylko poleciał dalej w pan mówi, że kiedy miał wyznaczony kurs, a załoga nie była w stanie pilotować tego samolotu, bo prawdopodobnie do wszyscy poza, którym z pasażerów, toteż pan przytoczył już stracili świadomość on leczą linii prostej proszę być coś z to było wielkie szczęście, że wylądował na wylądował, że rozbił w morzu prawda nie nie na otwartym gorzej jeszcze zamieszkanym terenie co wtedy się dzieje jak postępuje się, jaka jest procedura jak jest protokół, żeby bezpiecznie taki statek powietrzny, który nie jest prowadzone przez nikogo sprowadzić na ziemię nie, czyniąc szkód właśnie na ziemi czy bezpiecznie sprowadzić też, jeżeli nie jest pilotowany przez nikogo się nie da po prostu tym teoretycznie czekać aż spadnie i rozbije, ale przepraszam od, ogłaszając alerty na ziemi wśród ludności cywilnej uważajcie, bo za kilka jakiś obiekt spadnie będę waszym terenie to też trudne, dlatego że trudno przewidzieć ile by paliwa jest na pokładzie jak długo tam samochody będzie leciał to rzeczywiście była kupa szczęścia te same odpad do morza, a trajektoria lotu zapisano nawet takich aplikacjach jak Flightradar 24 wyraźnie pokazuje ten samolot po prostu sam stracił w pewnym momencie ciąg w sensie silniki straciły paliwo przestały ciągnąć i samo po prostu, wpadając w korkociąg poszedł do ziemi właściwy do morza to ziemi w sensie w sensie planety tak do matki je oczywiście, jeżeli ten samolot by leciał na obszar zamieszkany i można byłoby przewidzieć, że może uderzyć np. centrum miasta to prawdopodobnie ne wojskowe statki powietrzne, czyli para dyżurna myśliwców i dostała rozkaz zestrzelenia takie samo wcześniej, bo istnieje teoretycznie istnieje taka możliwość natomiast praktycznie, jeżeli im, jeżeli nie ma takiej potrzeby do tego się nie robi, bo też pojawiło się głosy, że został zestrzelony nie został zastrzelony, bo wyraźnie właśnie tak jak powiedziałem to co możemy zobaczyć nawet na publicznych domenach innym pokazuje ten samolot z atakiem na własnych skrzydłach czy rozpadu wpadł do morza a, ale szczerze mówiąc nie znam takiego przypadku żeby, żeby taki samolot mógł być zastrzelony tak naprawdę też nie wiemy co się działo na pokładzie nie wiemy, bo piloci raportowali to są przekazy medialne raportowali, że nie było nikogo w kokpicie mam swoją hipotezę, którą przedstawia pierwsze części naszej rozmowy, że że, jeżeli naprawdę nie było pilota w środku, a kopię tego samolotu jest na tyle mały przeszklenie boczne głównie boczne jest na tyle duże, że nawet, gdyby on zasłabł i zwisała mu głowa to byłoby widać, bo w zasadzie do to cały bark można zobaczyć przez przez boczną szybę w tym samolocie, jeżeli go nie było to znaczy rząd prawdopodobnie wysiadł i nie wiemy co się działo na pokładzie ban zaprotestował stanowczo kiedy, kiedy w nie wiem postawiłem tezę, że to nowa kategoria wypadków lotniczych, że te mogą zdarzać coraz częściej na czym to oparłem na tym, że kwitnie ten transport prywatnych odrzutowców pańskim zdaniem to jest w ogóle należy odrzucić taką tezę i zwolni dyskutować tak tak zdecydowanie tak, dlatego że 99,9 prywatne odrzutowce to są samoloty, które są poddawane dokładnie takim samym rygorom jak duże statki powietrzne przewoźnicy, czyli organizacje, które takie samoloty albo zrzeszają na zasadzie ne takiego ringu, a ne by właściciel korzysta z samolotu podczas kiedy z niego nie korzysta wypożycza go innym użytkownikom to już się dopiero certyfikat przewoźnika lotniczego, a ten ma dokładnie takie same ne obwarowania jak duża linia lotnicza, a dokładnie takie same kolejna sprawa o przewozie lotniczym komercyjnym musi być załoga wieloosobowa załoga wieloosobowa i lata takie samolotem czyli, czyli niedużym takim biznesowym odrzutowca, a ta załoga musi przechodzić dokładnie ten sam cykl szkoleń co w linii to po prostu są dokładnie też sama to same procedury, więc ze względu na to, że to jest prywatny mały odrzutowiec, który wozi właściciela czy to jest Airbus 380, a który zabiera 500 osób na pokład procedury i i wymogi dla załogi dla przewoźnika co do przepisów i instrukcji są do pani tak samo proszę być jak zmienił się rynek lotniczy na przestrzeni ostatnich lat właśnie ze względu na notę kwitnący lot podniebny biznes tak się tak się wyrażę no ostatnie 3 lata to był po prostu rollercoaster, dlatego że od potężnego boomu na lotni sobą wszyscy pamiętamy jak wyglądał świat w 2018 dziewiętnastym roku, kiedy linie lotnicze zatrudniały po prostu garściami ludzi posiadającym tacy, którzy byli gotowi do tego, żeby wykonywać pracę pilota i brakowało samolotów na rynku przewoźnicy szukali po całym świecie 1 ostatniego wolnego Boeinga 707, bo ciągle brakowało zamówienia do producenta czekało się po kilka lat na na zrealizowanie zamówienia w domu do takiego momentu, że wszystko wyhamowało z piskiem przez covid 19 samoloty były odbierane z fabryk można było naprawdę duże pieniądze kupić samoloty, które stały gdzieś tam po zaoferowanej pozalewane poza zdejmowanym silnikami stałe dziś po lotniskach poupychane po różne konta aż ludzie nie pracowali mój kolega jeździł autobusem MZA w Warszawie, bo nie miał pracy inny jeździł na Uberze we Wrocławiu, więc było trudno w tej chwili to znowu wróciło przewóz biznesowe, w którym który miał się odnalazłem rozmiary funkcjonował, bo myśmy jednak mieli dużo takich lotów, bo te loty prywatne nie były nie były zamknięte natomiast miały bardzo bardzo wysokie restrykcje sanitarne i toteż dosyć mocno dosyć mocno przewoźników, że tak powiem my no kosztowało, bo dezynfekcję samolotów po każdym locie testowania załóg załóg ciągłe my potężna restrykcje i zaczęło to wszystko wracać no to zaczyna się wojna na Ukrainie, o ile ruch nazwijmy to rozkładowy rejsowy zaczął dobrze funkcjonować to to z kolei biznesowy trochę gorzej bo, bo jednak wschód, toteż 3 niemały rynek dla tego typu przewozów były mówię to także Ukrainy nie tylko Rosji i generalnie o regionie, bo też ciężko przelecieć np. przez rejon konfliktu czy morze czarne, żeby gdziekolwiek skrócić, więc żeby, żeby zrobić taki czas obradować możesz morze czarne w zasadzie dookoła też każdy samolot może to robić, więc się rzeczy takich lotów sprzedaje się mniej bym tak widziałem ostatnie 34 lata to jest straszne Roller poster jeśli chodzi o lotnictwo ale, ale na razie wygląda to dosyć stabilnie to znaczy ludzie mają pieniądze, żeby latać i i jakoś to powoli powoli toczy jak to przekłada się na bezpieczeństwo, bo to jest istota sprawy naszego dzisiejszego spotkania te rady na mecie dynamika rynku jak ona wpływa na poziom bezpieczeństwa pańskim zdaniem myślę, że niema niema, jakby tym to, że rzesze dużo dzieje to jakby nie wpływa niekorzystnie na na utrzymanie poziomu bezpieczeństwa, dlatego że wymogi są, jakby niezmienne znaczy bez względu na to czy czy jest jeszcze niemal co pół roku załogi i muszą być przeszkolone w symulatorze muszą zdać egzamin samoloty mają dokładnie ten ten sam proces utrzymania zdatności do lotu, czyli bez względu na to, że jeżeli, jeżeli samolot lata intensywnie to jego zdatny to jego przeglądy na co liczone w godzina, jeżeli nie lata są liczone w czasie tak czy to są jakieś tam miesięczne kwartalne przeglądy czy czy jak jakieś inne, więc bez względu na to poziom bezpieczeństwa jest moim zdaniem cały czas niezachwiane jest wysoki bardzo wysoki by pan, bo z stawiam pytanie ze względu też na wypadek od tego zaczęliśmy dziś mówić jednak takie korporacje na rzecz firmy, które obsługują wielkich przewoźników no to są pewnie olbrzymie nie chcę siedzieć korporacja, ale też z rzeszą pracowników itd. a gdzie wykonywane są przeglądy takiego samolotu, który leciał z KRS do kolonii przyjmie się na tym przykładzie to jest to są też prywatne punkty, gdzie wykonuje się taki przegląd to zależy, bo to zależy od typu samolotu, bo bardzo często organizacja np. firma, która ma 2 typy samolotów ma zaplecze techniczne w tym sensie mechaników i jakiejś podstawowy zasób części dotyk szybkich przeglądów na krótkich przeglądów mają u siebie robią to po prostu swoimi lękami oczywiście mechanik nie jest ulicy tylko 3 z licencją z uprawnieniami na dany typ samolotu to jest zostanie mechanikiem lotniczym drogą o wiele bardziej skomplikowaną zostanie pilotem liniowym i jest to co z posiadaniem tych właśnie cel wszystkich licencji uprawnień oraz oraz pisany typu samolotów do obsługi natomiast, jeżeli nie ma takiego zaplecza technicznego taki przewoźnik to musi mieć podpisane umowy z przewoźnikami które, którzy Boże ze stacjami usługowymi, które te, które funkcjonują w danym regionie nazwijmy to te i inne są takie stację np. dla dla tego typu dla CES sny z ich kilka Europy z Düsseldorf Berlin Augsburg Paryż i jeszcze NRD pamiętam generalnie, jeżeli coś się stanie, że co nie pozwoli by skorzystać z tzw. minimum Equipment list, czyli z pewną usterką można lecieć z pewną usterką może też dolecieć do stacji obsługowej pewną nerką można dostać autoryzację od władzy lotniczej na przelot z tą usterką ograniczeniami np. w przypadku problemów nie wiem z tlenem czy sem czy właśnie z kwestią hermetyzacji dostaje specjalną zgodę nalot na małej wysokości, która oczywiście więcej kosztuje samolot, lecąc niżej więcej pali i przelatuje się po prostu pod tymi restrykcjami do stacji obsługowej, jeżeli usterka na tyle poważna, że nie da się polecieć dotacja co dalej to przyjeżdża mechanik i zaczął się płaci także to nie jest tak, że ktoś to robi w warsztacie tak jak nieraz zdarza się naprawiać samochody to restrykcje obsługowe statków powietrznych są bardzo duże nawet takich, które stoją w aeroklubie, które są dosyć często nazywane w przestrzeni publicznej awionetka ami, ale z tym walczy i nazywam je, ale sportowymi samolotami, więc nawet takie małe sportowe samoloty również posiadają swoje restrykcje licznie i organizacje typu typu Aeroklub szkoła lotnicza muszą posiadać kogoś, kto zarządza ciągłą zdatnością do lotu tego samolotu więc, więc to nie jest tak, że że, jeżeli coś jest mniejsze i nie jest od razu przewoźnikiem, który ma 200 samolotów to jest mniej bezpieczne to wyjaśni nam pan wiele Piotrze czy będą naszym gościem kapitana samolotu odrzutowego wcześniej także rejsowych statków powietrznych kłaniam się rzeczy panu dobrego dnia wszystkiego dobrego dziękuję pięknie nie także państwu dziękuję za wspólnie spędzony czas zmienił swoje poważne dyrektor wydawcą programu Szymona waluty trybu jego realizatorem teraz informacje o nim kulturą osobistą Marta Perchuć-Burzyńska usłyszy się państwu jutro o godzinie dziesiątej Przemysław Iwańczyk kłaniam się Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA