REKLAMA

Ile można klikać w tik toka? Tylko Kultura nas ocali!

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-10-04 11:40
Audycja:
Czas trwania:
12:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gościem kultury osobistej dzisiaj Piotr Domalewski reżyser scenarzysta filmowy Witaj serdecznie witam dzień dobry dzień okazją do naszego spotkania jest rozpoczynający się już jutro w Brześciu Kujawskim festiwal kultura nas ocali tak myślę, że to hasło wybrzmiewają właśnie tam w niewielkim Brześciu 2 godziny drogi od Warszawy 3 godziny 55 minut drogi od Krakowa godzinę 12 minut drogi od Bydgoszczy ma szczególne i siły Rozwiń » znaczenia w rodzinach żebrze PISF w centrum docencie na pewno od jutra ze zmianą jest niemal nie wiem to znaczy by wydaje się, że to jest jakby istotną inicjatywą i takie to jest zawsze także festiwale jakoś sobie za zagospodarowują największe środki dlatego wymieniłam właśnie Warszawa g więcej, a tutaj w tym wypadku jest inaczej przecież przyszłym dostęp do kultury w w takich miejscach jest o wiele bardziej utrudniony, bo przecież umówmy się to co możemy oglądać w na ekran na ekranach tyle telewizorów nie mówię tylko o takiej telewizji, która jest programowo, ale również o treściach na portalach streamingowych nie to nie jest tak naprawdę kultura popkultura i to jednak są 2 różne rzeczy tak naprawdę jak się to do siebie Doda to i one coraz bardziej moim zdaniem siebie rozjeżdżają kultura masowa takt, iż kultura masowa Szach tak na futra popularna tak to rozumiem i do tego jakoś mam wrażenie, że to jest szalenie istotne, żeby w takich miejscach ja też pochodzę z podobnego miejsca złoża tak żeby, żeby ta kultura docierała tam, więc procesuje mówiąc mówiąc już jest językiem tym proponuje, czyli my też proponujemy proponujemy swoje spotkanie 6października spotka się w brzeskim centrum historii kultury wahadło z widzami na pokazie swojego filmu jak najdalej stąd, którym te filmy rozmawialiśmy swego czasu oczywiście w kulturze osobistej takie spotkania są dla twórcy ważne co przynoszą one na pewno są ważne w myślę, że też ciekawym aspektem akurat spotkania w na tym konkretnym wydarzeniu jest jest to, że niż ten festiwal skierowany w takim głównym założeniem do młodzieży i spotkania po prostu z młodzieżą, która mówiąc wprost ona w trudno generalizować oczywiście, bo na pewno są różne, że tak powiem punkty widzenia i jakiej gusta ale, ale młodzież jest dosyć zdystansowana jakiś taki kultury, które już trochę tak się trasy ma swoje lata, jakby w całości i myślę, że bardzo istotne, że można się z tą młodzieżą tam skonfrontować to trochę inaczej rozmawia z ludźmi, którzy są konesera kina albo wybrali się na twój pokaz specjalnie gdzieś go osobie wypatrzyli albo w mediach albo w internecie przyszli specjalnie, bo widzieli wcześniej inny film chcę zapytać jak ten stoi w relacji do tamtego co się zmieniło, jakie itd. a trochę zupełnie inaczej skonfrontować coś takiego z młodym widzem, tym bardziej że akurat w moim filmie bohaterka reprezentuje tego młodego widza młode pokolenie i też chcę zobaczyć na ile ona jest autentyczna też mam takie głosy, że jest, ale nigdy dość tego weryfikowania, że to gra pamiętasz jeszcze w ogóle emocje związane z pracą nad swoją drugą fabułą od czasu, kiedy nakręciłem ten film Taxi myślę, że świat się zmienił niesamowicie także z dnia emigracji chociażby w kontekście wojny Suleja ja myślę, że to już nie jest cyrk to już jest rodeo i to co się dzieje na rzeczywiście bardzo się zmienił i w 200 zauważymy 1 rzecz mianowicie te 2 ostatnie lata to postawione są kluczowe w jakiś tej karuzeli rzeczywistości, która się na naszych oczach rozgrywa i niestety ta karuzela jest w każdej dziedzinie życia to znaczy mam takie wrażenie, że to niemożna się przed tym schować nie schowa się przy tym w mieszkaniu, choć 2× wzrósł kredyt nie nie jest nim schować się w kawiarni, bo kawa kosztuje 2× więcej itd. itd. no i i to wszystko się dzieje naszych oczach i mam takie wrażenie, że z coraz trudniej weryfikować tematy, które się, w których się myślało wcześniej, które miały w głowie tym co się dzieje teraz znaczy się one przestają być nie chcę powiedzieć aktualne, ale przestają być nośne przestają być słyszalne przestają być aż tak istotne to znaczy naprawdę wydaje się, że to na czym teraz będziemy skupiali głównie mówię o sobie i twórcach mojego pokolenia to, żeby znaleźć generację tej rzeczywistości, która jest teraz, bo to się potwornie zmieniło zasady się zmieniły wszystko się zmienia w trakcie festiwalu sporo filmów krótkometrażowych zobaczymy czy są zaczynały od krótkiego metrażu po tym, jak warunkowo trafiłeś na drugi rok studiów śląskich filmówce zrealizowała krótko metrażowych go obcego człowieka bez właściwości mówi przepisanego na realia popegeerowskiej wsi na Podkarpaciu poseł nagrody i miały już szlaki przetarte potem kolejne krótkie metraże jak myślisz cały czas jest to gatunek w Polsce jednak niedoceniony niezauważony, a myślę, że od tamtego czasu sporo się zmieniło raz była taka inicjatywa kurczenie pamiętam teraz tego dystrybutora, że dystrybuował w kinach normalnie 3 trzydziestki jako jako 1 sens ja wiem, że tych widzów, bo ja miałem w ramach dystrybucji 60 kilo niczego mój Schulz studia Munka był w ramach tego jak radzi Jerzy Kapuściński za tym stał przypadkiem tak to zdaje się jeży Jerzy jakoś jakoś udało mu się zainteresować tymi tymi krótkimi twarzami Munka dystrybutora wiem, że to były widowni na poziomie 1012 000, ale to jest i choć film krótkometrażowy jest ogrom widza, bo film krótkometrażowy kiedyś miał naprawdę krótkie życie ono głównie ograniczało do egzaminu na uczelni, a potem na paru festiwalach jak, których też jest dosyć skończona ilość jeśli chodzi o Polskę jeśli chodzi o zagranicę to jest ich ogromna ilość jednak no i aplikowanie na te festiwale wszystkie wykłady wymaga nakładów finansowych też trwa bardzo pieczołowicie wybiera się studentem mam wrażenie, że sporo się zmieniło, że tych krótkich metraży robi się dużo więcej wiem, bo sam byłem w tym roku selekcjonerem do festiwal szalenie i ilość tego tego materiału, który taki był przez selekcjonera one, bo nie byłem w tej w tej w tej pierwszej komisji tylko w drugiej w radzie artystycznej i jest jest ogromna znacznie dużo łatwiej też kręcić film uwaga jest łatwiej kręcić film technologicznie co sprawia, że jest dużo trudniej kręcić go artystycznie, ponieważ jak poziom konkurencji i poziom przetworzenia tych środków którymi dysponujemy jest jest dużo większy nic już nie zaskakuje nic już nie nie jest nowe nie jest jakiś wyjątkowy izba jest to bardzo trudne i myślę, że jeśli chodzi o świat filmów fabularnych pełnometrażowych to tu bardziej ja sobie mogę te relacje zrozumieć dla siebie, ale myślę, że dla młodych twórców i świat krótkich metraży jest podobnie okrutny, ale festiwal w Brześciu Kujawskim na krótkie metraże właśnie stawia do zobaczenia kilkanaście filmów wiem, że też brały udział w wybieraniu doradzaniu cóż te wszystkie filmy widziałem, bo widziałem jest różnych okolicznych z różnych powodów raz byłem funkcjonują na Koszalin wszystkie filmy były selekcji 2, że byłem jurorem na kilku festiwalach krótkometrażowych i też widziałem te filmy, które z nich poleca się szczególnie ja myślę, że selekcja, która jest tutaj ona jest przez Agatę, czyli dyrektorkę festiwalu jest bardzo pieczołowicie wybrana i polecam wszystkie na pewno takim moim ulubionym filmem czy film, który zrobił na mnie największe wrażenie na pewno będzie czy nikogo nie faworyzuje będzie film celowi to jest to jest animacja jest animacja zrobiono metodą po klatkowej w takim chyba wiem plasteliny nowym świecie film jest naprawdę bardzo bardzo silnym artystycznym obrazem i on zrobił na mnie niezwykłe wrażenie jestem też fanem polskiej animacji, więc my ja lubię rzeczy, których sam nie umiem znaczy, jakby ktoś zrobił takie potrójne salto do tyłu no i od razu daje kciuka niedobrze, a propos tego co ty sam umiesz po sukcesie centra, które w trakcie zeszłorocznego festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni otrzymał nagrodę dla najdłużej oklaskiwanego filmu podejrzewam, że nie spoczęli laurach i pracuje nad kolejnymi projektami czy coś może się brać w tym temacie męża coś mogę zdradzić o jakiś ilości zdradzić nie wiem, czyja jestem ja mogę zdradzić konkret teraz straż nie takie rygorystyczne kary finansowej Bienia, ale nasz mogę mam ten problem mam dla nich jednak to jest zaleta dla mnie też czasami problem, że musi sobie sam napisać jednak scenariusz, żeby zrobić, więc w tym roku głównie pisze z planami takimi konkretnymi na przyszły rok i zobaczymy no w przyszłym roku spodziewam się, że spędza jednak większość tego roku na planie zobaczymy co nam się uda trochę się uśmiecham do tego, bo są tam szalone rzeczy jest pisze duży serial pisze film, który jest o postaci znanej z popkultury też nie mogę za bardzo powiedzieć, ale pisze też 2 rzeczy swoje, jakby taki artystyczny ze swojego jakiś tam filmowego uniwersum więc, więc zobaczymy w dobrze w takim razie czekamy ja jeszcze zdanie o festiwalu, który dzisiaj rozmawialiśmy kultura na socjalizm założenie jest takim festiwalem łączącym różne dziedziny sztuki poza firmami kuratorzy Warszawskiego biura wystaw, czyli serwer Brian Sylwia Szymaniak organizują wystawę sztuki współczesnej Tymon Tymański będzie ze swoją książką skla wóz będzie też koncert Łony i Webbera myślę, że to jest dobre pomysł kierunek, żeby integrować twórców różnych dziedzin sztuki na takich festiwalach myślę, że bardzo, dlatego że mam takie wrażenie, że w tym konkretnym przypadku, kiedy robimy festiwal, jakby nie w stolicach województw czy też jak ktoś określił lepiej oświetlonych miastach to ważne, żeby tego tej takiej różnorodności jeśli chodzi o sztukę i kreację tym młody widz dostał jak najwięcej i jakoś mi się wydaje, że ten niezwykle cennym ów moich stronach rodzinnych było bardzo trudno o takie rzeczy i trzeba było jakoś te treści kulturalne i być samemu sobie Wydra, bywa że się tak wyrażę i jakoś tak Niewiem myślę, że to cenne warto z tego skorzystać nie wiem czy współczesny świat jeszcze korzysta z takich rzeczy tylko z TikToka, ale zobaczymy już jestem w tym kontekście ze starego świata mam TikToka swej kultura nas ocali nie wiem czy będzie to TikTok im na niewiele mam nadzieję, że nie w TikTok też znudzi no ileż można klikać no ludzie skaczą coś tam robią ileż można oglądać kultura nas ocali taką nadzieję jedziemy proszę państwa do Brześcia Kujawskiego 5października, czyli od jutra do soboty duża filmową literacko muzycznego i wizualnego dobra Piotr Domalewski w tym spotkaniu 6października i pokaz filmu jak najdalej stąd był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję ja również dziękuję zapraszam Tomaszowi obce dziękuję za pomoc w przygotowaniu programu za realizację Szymonowi walucie Marta Perchuć Burzyńska do usłyszenia informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA