REKLAMA

Powrót do lotów po pandemii okazał się wyjątkowo ciężki dla pasażerów

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2022-10-04 14:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
12:37 min.
Udostępnij:

Branża lotnicza nie zdążyła zapanować nad brakami w załodze, kiedy ludzie wrócili do korzystania z lotów. O szczegółach rozmawiamy z Karolem Mużem z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze czternasta 44 Wojciech Kowalik kłaniam się we wtorkowym raporcie gospodarczym w radiu TOK FM na początek zamknijmy co dzieje się na rynkach na rynku walutowym złoty próbuje odrabiać straty z ubiegłego tygodnia euro kosztuje teraz 4zł 81gr dolar 485, a przypomnę, że jeszcze niedawno był grubo powyżej 5zł frank szwajcarski 491 brytyjski funt po 551 natomiast na warszawskiej giełdzie odbicie i to wyraźne w tej chwili WIG w górę o 2 i 2% WIG 20 o ponad 2,5% mamy Rozwiń » kolejne nie najlepsze prognozy dla polskiej gospodarki tym razem z banku światowego tempo wzrostu gospodarczego może u nas w przyszłym roku spowolnić bardziej niż mówiły wcześniejsze prognozy, ponieważ trwająca w Ukrainie wojna pogorszyła perspektywy popandemicznego odbicia w całej Europie piszą analitycy banku światowego do tego dodają efekty kryzysu energetycznego i inflacji i wyliczają, że wzrost PKB w przyszłym roku w Polsce nieznacznie przekroczy 1,5%, a to mocne cięcie prognoz w porównaniu z poprzednimi sprzed zaledwie kilku miesięcy w Polsce marnowany jest około 5 000 000 ton żywności rocznie 60% czystego bezpośrednio przypada na konsumentów główną przyczyną marnowania są nadmierne zakupy takie dane przedstawia minister rolnictwa Henryk Kowalczyk najczęściej marnowane w naszych domach jest pieczywo świeże owoce warzywa wędliny i napoje mleczne na zmarnowanie tak drogi teraz żywności to już przecież konkretne straty finansowe naszych portfelach parlament europejski wprowadza wymóg jednolitej uniwersalnej ładowarki dla wszystkich urządzeń elektronicznych sprzedawanych w unii za nieco ponad 2 lata wszystkie telefony komórkowe tablety konsole czytniki czy aparaty fotograficzne sprzedawane we wspólnocie będą musiały być wyposażone w port ładowania USB typu c później ten obowiązek obejmie laptopy wg parlamentu europejskiego dzięki tym przepisom konsumenci mają zaoszczędzić do 250 000 000EUR rocznie na niepotrzebnych zakupach ładowarek swoje robi też ekologia, bo zużyte i nieużywane ładowarki każdego roku stanowią około 11 000 ton tzw. odpadów z Unii ciąg dalszy zapaści na rynku kredytów mieszkaniowych we wrześniu o kredyt mieszkaniowy wnioskowało 13,51000 potencjalnych kredytobiorców to spadek o 23 w porównaniu z ubiegłym rokiem, choć trochę lepiej niż było jeszcze w sierpniu średnio na własne mieszkanie wnioskujący chcieli pożyczyć niemal 340 000zł podaje biuro informacji kredytowej, a to wszystko to oczywiście efekt wysokich stóp procentowych i spadającej w związku z tym zdolności kredytowej to była pierwsza część raportu gospodarczego już teraz rozmowa z naszym gościem raport gospodarcze Karol mórz z europejskiego centrum konsumenckiego działającego przy urzędzie ochrony konkurencji konsumentów dzień dobry dzień dobry porozmawiamy o problemach z jakimi musieli mierzyć się turyści w zakończonym niedawno sezonie letnim czy możemy powiedzieć, że z punktu widzenia pasażera jako klienta lotniska linii lotniczej to był bardzo trudny sezon letnich wyjazdów zacznę przewrotnie to bardzo dobry sezon, ponieważ był to pierwszy sezon od 2 lat, w którym można było swobodnie podróżować natomiast ilość połączeń i ilość generalnie tych usług transportowych wiąże się wprost proporcjonalnie z ilością skarg, a zatem wróciliśmy do tego czasu, który myśmy przed pandemią, czyli takich tradycyjnych problemów komunikacyjnych polskich pasażerów sporo te wakacje mówiliśmy o tym, że linie lotnicze i obsługa lotnisk no nie dały sobie często rady z taką ilością pasażerów bagażu, jaka pojawiła się w tym turystycznym odbiciu po pandemii, o którym wspominaliśmy no i co są tego teraz efekty wspominał pan, że płyną do państwa skargi na przewoźników lotniczych jak pan jak najbardziej płyną jest to liczba wyższa niż oczywiście w roku 2021 i porównywalna z rokiem 20202 dwudziestego rok, w którym raczej pasażerowie byli zainteresowani zwrotem pieniędzy za za loty odwołane z wiadomych przyczyn i jest to liczba porównywalna z rokiem 2019 natomiast wydaje mi się, że w tym roku bardziej medialne były te problemy, ponieważ Przewozy obecnie były zdominowane przez te problemy, o których pan wspomniał, czyli strajki na lotniskach czy też braki kadrowe obsługi naziemnej w tym w okresie wakacyjnym faktycznie żeśmy się musieli uporać to ile tych skarg do państwa wpłynęło mamy jakieś dane mamy dane jest to na chwilę obecną blisko 1000 czy za całe wakacje tak często transportowych z tego płynie właśnie z większości dotyczą dotyczy usług transportu lotniczego lwia część zapewnili odwołane opóźnione loty zagubione bagaże tak to jest to jest taka trójca święta tych wszystkich spraw, które mamy, czyli odwołane opóźnione i i bagaż reszta kwestii czy Leszka kwestie przewalutowania biletów to też zdarza to są naprawdę to jest absolutny margines, ale tak odwołanie opóźnienie bagaż tylko odwołanie lotów, bo przecież, jeżeli ktoś przez takie odwołany lot stracił chociażby nocleg albo wykupioną imprezę turystyczną w tym też do państwa zwraca niestety to jest tak jak pan powiedział coś oczywistego, ponieważ lecimy dane miejsce w konkretnym funk tym celu, więc tak zgłaszają się natomiast warto wiedzieć, że jeżeli mamy umowę o przelot przewoźnikiem x ten przewoźnik nie ma i inaczej umowa nasza z np. z firmą, która nam zapewnić koncert powiedzmy w Pradze jest to umowa odrębna, więc od przewoźnika nie możemy domagać się tutaj w taki klarowny sposób zwrotu pieniędzy za koncert, którego w, którego nie mogliśmy skorzystać, więc oczywiście zdarzają się takie sprawy, ale w praktyce jest to bardzo ciężko ciężko to rozwiązać na korzyść konsumenta pierwszym krokiem, który pasażer takiego opóźnionego albo odwołanego lotu musiał zrobić to było złożenie reklamacji do linii lotniczych przewoźnicy uznawali takie reklamacje czy jednak zwykle była to odpowiedź tłumacząca się warunkami niezależnymi od linii lotniczej zdecydowanie to jest ogromna większość wszystkich odpowiedzi przewoźników już tak można powiedzieć z automatu idzie odpowiedź, która wskazuje na okoliczności, które o które, które zwalniają z odpowiedzialności przewoźnika czy są określone okoliczności pogodowe czy są to okoliczności związane z wzmożonym ruchem w na niebie czy też okoliczności typu zderzenie z ptakiem takie odpowiedzi również się zdarzają przy czym z z mojego doświadczenia wynika, że to jest taki pierwszy sposób ten sposób przewoźnika, który informuje od razu próbuje klienta konsumenta zderzyć z ze ścianą i później im bardziej chcemy dojść swoich roszczeń, tym bardziej ta postawa jest zwiększana, więc warto walczyć o swoje no właśnie, bo pewnie na tym etapie odpowiedzi od linii lotniczej wiele osób dawało sobie spokój z dochodzeniem swoich praw, a jeśli ktoś jest teraz słucha i miał tego lata np. problem z linią lotniczą to może jeszcze tych swoich praw dochodzić, jeżeli to było w tym roku absolutnie tak przy czym zależy też, jakiego rodzaju z prawa to jest, jeżeli to jest sprawa, która związana z opóźnionym lotem z odwołanym lotem jak najbardziej tak tutaj przygotowanego lotu powinno schodzi z automatu zwrot pieniędzy i i kwestia zapewnienia lotu zastępczego co się dzieje, ale powinno siedzieć od razu jeszcze oczywiście wchodzi w kwestii odszkodowania, które tak oczywiste nie jest, ale te roszczenia się w tym momencie nie przedawniają inaczej jest z bagażem do bagażu mamy te ten termin zgłaszania roszczeń bardzo krótki, bo to jest 7 dni od uszkodzonego 21 dni w przypadku opóźnionego, a i to jest taka blokada, ale jeżeli jest to rozpoczęta procedura i nie ma odpowiedzi od przewoźnika jednak najbardziej można się zgłosić albo, jeżeli to jest przewoźnik Polski to rzecznikiem konsumentów albo z rzecznikiem praw pasażerów, że jest to podmiot spoza Polski można się zgłosić to do nas do europejskiego centrum suskiego, który działa przy UOKiK 2 duże linie lotnicze, które operują w Polsce to są akurat firmy zagraniczne no i co taka skarga od pasażera państwa wpływa co się dalej z nią dzieje co wy jako europejskie centrum konsumenckie możecie zrobić, w czym pasażerowi pomoc już tłumacze oczywiście znam doskonale nazwy tych przewoźników każdy z i każdy z państwa i jest na i na całe szczęście są to przewoźnicy unijni w związku z tym, że europejskie centrum porządki działa w ramach sieci, więc w każdym kraju na swoje ma swoich przedstawicieli z 2 centra i taka skarga na przewoźnika x przewoźnika i Gregg, która z powodu ECK Polska jest na początku oceniana prawnie czy jest zasadna, bo nie nie zasadnych spraw nie prowadzimy i jeżeli jest ona zasadna jest ona przekazywana do centrum kraju przedsiębiorcy, gdzie prawnicy danego centrum kontaktuje się bezpośrednio z przedstawicielami tego przewoźnika i próbują rozwiązać sprawę polubownie to też trzeba wskazać klarownie, że nasze usługi są bezpłatne natomiast nie mają klauzuli wykonalności są miękkie środki, ale najczęściej skuteczna i to wszystko wyjaśnią nam Karol musi z europejskiego centrum konsumenckiego działającego przy urzędzie ochrony konkurencji konsumentów bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję, a to był raport gospodarczy Wojciech Kowalik ja również dziękuję i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA