REKLAMA

Polska w awangardzie cyfrowych płatności. Dlaczego tak lubimy płacić bezgotówkowo?

Digital Festival
Data emisji:
2022-10-05 09:00
Audycja:
Czas trwania:
19:03 min.
Udostępnij:

Polacy pokochali cyfrowe płatności zarówno za zakupy internetowe, jak i stacjonarne. W tej dziedzinie jesteśmy w europejskiej, a nawet światowej czołówce. Skąd takie zamiłowanie do płacenia kartą czy telefonem? Rozwiń »
Na to pytanie w rozmowie z Jerzym Telesińskim odpowiada Igor Zacharjasz dyrektor ds. rozwiązań dla kanałów cyfrowych i innowacji w dziale rozwoju produktów w Europie Środkowo – Wschodniej Visa Poland. Ekspert opowiada również o badaniach, jakie prowadzi Studio Innowacji Visa w Warszawie. Z rozmowy dowiadujemy się także, co w ostatnim czasie zmieniło się w przyzwyczajeniach Polaków do cyfrowych rozliczeń i czy w przyszłości świat zupełnie odejdzie od płatności gotówkowych.
Zapraszamy do słuchania Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat cyfrowy świat widzi, ale jak się zmienia i 3 my jesteśmy już społeczeństwem 50 w tym serii podcastów rozmawiam z ekspertami tegorocznej edycji Digital Festival Szanowni Państwo, jeżeli Lesiński przy mikrofonie dzień dobry cieszę się, że to już po raz kolejny przy kolejnym Digital festiwalu mamy okazję się spotykać no bo też kwestie, które Digital Festival podejmuje co roku to kwestia szalenie ciekawe, o czym w tym roku można dowiedzieć się to proszę słuchać Rozwiń » pierwszej części naszej rozmowy tam wszystko wyjaśniliśmy jak w ogóle skorzystać z tego co Digital festiwal przygotował tam właśnie można znaleźć warto korzystać, bo człowiek, rozwijając się coraz mądrzejszy jest coraz ciekawszych rzeczy może się dowiadywać, a to, dlatego że również w tym roku oczywiście to już taka tradycja Digital Festival zaprasza mnóstwo bardzo ciekawych ekspertów atak gdzieś tam dobija się do tych ekspertów, którzy są bardzo zajęci bardzo dużo ciekawych rzeczy mają do powiedzenia no i udało mi się namówić na rozmowy pana Igora Zachariasza dyrektor do spraw rozwiązań dla kanałów cyfrowych innowacji w dziale rozwoju produktów w Europie środkowo-wschodniej pani, że bardzo długa ta nazwa, ale wiele wyjaśnia dzień dobry dzień dobry bardzo miło z udziału w tym podcaście wyjaśnia wiele, bo tak rozwiązania dla kanałów cyfrowych i innowacji w dziale rozwoju produktu, czyli to są te rzeczy, które bardzo nas interesują w kontekście Digital festiwal, bo jak wynika z tych poprzednich edycji kurczy Polacy są w awangardzie ta wydaje się, że możemy z czystym sumieniem stwierdzić, że faktycznie Polska jest w awangardzie nie tylko osoby z płatnością również wydaje się, że cały sektor finansowy, włączając w to bankowości to jak Polacy tankują myślę, że możemy często mi powiedzieć, że jesteśmy w awangardzie światowej w płatnościach widać to wyjątkowo wyraźnie Polacy bardzo szybko przyzwyczaili się do płatności cyfrowych o naszych badań wynika, że ponad 60% polskich konsumentów woli płacić za zakupy nawet takie tradycyjne już nie mówiąc o internecie i za pomocą elektronicznych instrumentów płatniczych m.in. takich jak jak karty płatnicze, ale to, dlatego że jest po prostu wygodniej czy po prostu lubimy nowinki jak pan się wydaje to jest niemierzalne ja myślę, że to jest wypadkowa tych czynników, które konsumują, czyli po pierwsze, wyjątkowo lubimy testować nowe rzeczy, ale również te nowości, które na polskim rynku się pojawiają one są tworzone w odpowiedzi na potrzebę konsumentów to znaczy konsumenci oczekują, że przy zachowaniu wszelkiego bezpieczeństwa wszystkich tych elementów, które zapewniają bezpieczeństwo płacenia nie tylko cieszą również w takim tradycyjnych sklepach za tym idzie też jak co nazywamy poprawa doświadczenia użytkownika czyli, przekładając na język bardzo wprost nie mniej kroków w procesie płatności tym lepiej z punktu widzenia polskich konsumentów jest szybsza wygodniejsza bardziej intuicyjna i w zasadzie często mówimy o takich płatnościach bez procesu płatności, czyli jak konsument chce zapłacić to wystarczy, że kwitnie raz 2× jak proces płatności na tym się zamyka, więc tak możemy wysnuć taki wniosek, że w tej awangardzie jesteśmy i że po części przyczyną takiej sytuacji są oczekiwania konsumentów, ale również, jakby fakt że, że nasi konsumenci bardzo lubią przyswajać nowinki takie nowe reformy płatności, a co ciekawe to pewnie pan wie również nieźle świat wcale taki otwarty na te nowości nie jest może jest otwarty, ale też tych instrumentów, które my mamy to niekoniecznie jeszcze miał okazję popróbować faktycznie tak jest, że nie w niektórych krajach to jest jeszcze dużo przed tymi konsumentami wielu z tych rozwiązań, których na co dzień już korzystamy od dawna tam w ogóle jeszcze nie ma tak to prawda Polska, ale nie tylko Polska również kraje sąsiadujące z polską, zwłaszcza na południu mam w tej myśli Czechy to są przykłady krajów, gdzie z tymi nowinkami technologicznymi zarówno w kontekście płatności od ich bardziej ogólnie rzecz ujmując w kontekście zarządzania swoimi finansami poszliśmy z tymi nowinkami dużo dalej mamy przykłady nie tylko krajów europejskich, ale również za oceanem w stanach Zjednoczonych tam takie nowoczesne rozwiązania jeszcze nie zakorzeniło się tak bardzo przykład koszty brzegu terminale płatnicze takie bez dotykowa, czyli takie, które umożliwiają tylko przyłożenie karty w celu płacenia bez konieczności przeciągania jej przez czytam wkładania karty do terminala w Polsce w zasadzie no już możemy mówić z przybliżeniem, że 100% takich terminali mamy w Polsce w zasadzie trudno znaleźć miejsce, gdzie nie możemy z zapłacić bezdotykowo, a za tym idzie nie możemy zapłacić np. telefony z, bo tutaj adopcja takich prawdziwie cyfrowych metod płatności, czyli stabilizowana karta płatnicza w urządzeniu cyfrowym takim jak zegarek czy telefon to już w zasadzie w nikogo nie dziwi po ocenie takimi środkami w Polsce to jest standard dobrze, bo wie pan jednym z założeń fundacji Digital Poland, która organizuje Digital Festival stawia sobie za cel, żeby Polska stała się jedną z centrów innowacji na świecie, więc zdaje się, że do realizacji tej wizji jest nam już coraz coraz bliżej tak mi się wydaje to znaczy oczywiście możemy zadać pytanie czy to znaczy być takim centrum innowacji i pewnie jak spojrzymy na to przez pryzmat poszczególnych branż to jedne branże już są w centrum w tych innowacji inne pewnie będą za chwileczkę natomiast spojrzymy na Polskę nasz rynek tak bardziej szeroko globalnie to w zależności od tego, jaką miarę przyłożymy to kształtuje nam się obraz, który mówił, że Polska jest na pewno w Top 40 w niektórych badaniach w Top 50 jeśli chodzi o takie indeksy mierzalne indeksy innowacji na świecie w związku z tym to jest by ścisła czołówka i tutaj mówię o globalnej całej polskiej gospodarce o Polsce kraju, a pewnie tak jak powiedziałem wcześniej niektóre branże wybijają się mocno poza te miejsca w tych globalnych rankingach innowacyjności i możemy mówić że, że w przypadku niektórych branż na pewno jesteśmy w światowej czołówce ze swojego podwórka, czyli branży kres najbliżej znana właśnie jeśli chodzi o płatności o bankowości generalnie o branżę finansową tutaj jesteśmy mocno daleko w chodzie i na pewno wyznaczamy trendy czy rola płatności wiza jest zauważalna jeśli chodzi o wspieranie gospodarki jak to się przekłada na takie spojrzenie nie tylko z punktu widzenia naszego własnego prywatnego portfela płacenie telefonem, ale z punktu widzenia gospodarki to jest bardzo istotna rola, dlatego że de facto to co robi wiza jako organizacja podliczamy łączymy sprzedających kupujących i powodujemy, że te należności przepływają bardzo szybko w osadzie w ciągu 1 dnia sprzedający otrzymuje swoją należność, a co za tym idzie te przepływy finansowe wciąż są realizowane bardzo szybko, a przecież wiemy, że na tym opiera się gospodarka my też patrzymy na to przez pryzmat wizji, którą jako widz sobie postawiliśmy staramy się to, ponieważ wszelkie bariery, które właśnie powodują, że małe średnie przedsiębiorstwa mogłyby się rozwijać wolniej np. w kontekście przepływów finansowych, czyli z punktu widzenia tej płynności finansowej to jest istota, jeżeli każdy wie, że te pieniądze, które chce zapłacić kontrahentowi trafiają do niego szybko i drugą stronę to też tworzy pewien taki klimat tej pewności, że wszystko działa tak jak powinno, że na tym się w ogóle nie trzeba zastanawiać, że są inne rzeczy którymi możemy się zająć tak tygodnie tak hojnie taktownie zdejmujemy część problemów z głowy przedsiębiorców, bo też jeszcze jako organizacja płatnicza trzeba jasno powiedzieć, że ma również dane o bezpieczeństwo transakcji, czyli nie tylko przetwarzamy transakcję, ale również pana o to, żeby transakcje oszukańcze, bo jak najmniej, żeby konsumenci czuli się komfortowo przy płaceniu np. w internecie ta rola Visy jako fas senatora płatności jest właśnie również ważne w kontekście nie tylko samego przetwarzania płatnością również dbania o to, żeby te transakcje były bezpieczne studio innowacji wiza w Warszawie to jest takie miejsce, w którym macie jakieś takie oczywiście przenośnie mówiące Kryształowe kule, które zaglądać wiecie jak te trendy, które już są będą, którym kierunku będą podążać jak te nasze wygodne nowoczesne i fajne płatności będą wyglądać za rok za 5 za za 10 lat, jakie działania realizuje studia innowacji wiza w Warszawie studia innowacji wiza Warszawy to jest taki tak na to patrzymy jako pewnego rodzaju wehikuł, który pozwala nam trochę tak jak pan powiedział spojrzeć w przyszłość tak jak kule natomiast się posługujemy staramy się posługiwać bardzo twardymi badaniami, czyli bardzo istotnym elementem wprowadzenia tych projektów prowadzimy studia innowacji są np. badania badania z konsumentami przy realizowaniu różnego rodzaju projektów zawsze staramy się, żeby ten aspekt konsumentów i zrozumienie potrzeb był bardzo istotne i prowadził badania demograficzne prowadzimy badania ilościowe pytamy naszych konsumentów to co im przeszkadza w obecnych produktach, czego chcieliby używać w przyszłości z tym czują się komfortowo z tym czują się bezpiecznie wyposażeni w tą wiedzę tak przynajmniej nam się wydaje, że dużym prawdopodobieństwem wiemy jak będzie wyglądała niedaleka przyszłość płatności i pewnie możemy też patrzeć trochę dalej w przyszłość co nam by ułatwia budowanie rozwiązań, które potem dostarczamy na rynek czy wyszło np. jak wygląda cyfryzacja seniorów mówił pan o tym, że te różne grupy różni klienci oni się różnią od siebie pewnie ci najmłodsi są najbardziej otwarci na wszystkie nowinki chętnie z nich korzystają Fundacja Digital Poland dzięki wsparciu wiza po raz pierwszy w tym roku wydaje papierową wersję nowoczesny senior to taki przewodnik po cyfrowym świecie, w jakich rozwiązań bankowych oczekuje właśnie ta grupa, która pewnie może jakoś tak ma największe wątpliwości co do dotychczas na nowoczesne cyfrowych rozwiązań i tak faktycznie trochę jest jest to specyficzna grupa, ale trzeba też jasno powiedzieć, że jest to bardzo bardzo istotna grupa istotność tej grupy najbliższej przyszłości będzie tylko rosnąć i tutaj jakby tym także demografia w naszym kraju Główny Urząd Statystyczny mówi w tej chwili mamy 14 Polaków powyżej sześćdziesiątego roku życia, czyli właśnie tą grupę wiekową, którą nazywamy przyjęło się nazywać seniorami, ale w roku 2040 ta grupa będzie stanowiła ponad 13 Polaków, czyli z punktu widzenia banków z punktu widzenia sektora finansowego, ale również nas jako organizacji płatniczej to pokazuje, że ta grupa wiekowa będzie bardzo istotną częścią naszych przyszłych klientów w związku z tym musimy myśleć o tym w jaki sposób docierać tymi nowinkami technologicznymi właśnie do tej grupy, bo pewnie intuicyjnie wszyscy rozumiemy, że seniorzy czują się mniej komfortowo z technologią wolniej adaptują nowinki technologiczne w związku z tym przy projektowaniu takich rozwiązań należy wziąć pod uwagę pewne elementy, które spowodują, że projektowane rozwiązania będą dla seniorów jest łatwiejsze do używania łatwiejsze do nauczenia bardziej intuicyjne to co jest też bardzo ciekawe w tej grupie wiekowej to, że po przekroczeniu 60 tego roku życia wcale nie nie mamy mniejszej chęci bycia niezależnym samodzielnym samo wystarcza tak to jest bardzo silna potrzeba u tej grupy wiekowej i też takie narzędzia należy dostarczać takie, które pozwolą czuć się seniorom niezależnymi seniorzy często mówią o tzw. zdrowie finansowe, czyli od takim życiu, które zapewni stabilność finansową, ale jednocześnie pozwoli na używanie nowoczesnych produktów bankowych np. żeby odłożyć pieniądze na jakiś wyjazd zagraniczny albo pomoc własnym dzieciom albo właśnie nie wiem edukację jakąś, który wcześniej nie mieli okazji przejść związku z tym widzimy, że ta potrzeba niezależności samodzielności samowystarczalność jest w grupie wiekowej bardzo bardzo silna i to determinuje sposób w jaki należy takie rozwiązania projektować my jako organizacja płatnicza właśnie studia innowacji zrobiliśmy taki projekt wspólnie z kilkoma bankami projekt polega na tym, że zastanawialiśmy się jak powinna wyglądać dostarczanie usług finansowych w sposób nowoczesny właśnie tej grupy wiekowej tak, żeby seniorzy czuli pełną kontrolę nad swoimi finansami, żeby rozwiązania, które dostarczamy, żeby były dla nich zrozumiały łatwo używaniu ich, żeby czuli się z tym po prostu dobrze no pewnie bezpiecznie, bo moja intuicja podpowiada mi oraz to co wynika z rozmów z osobami starszymi mnie w rodzinie, że pewnie troszkę jest także chętnie korzystaliby z cyfrowego świata z tych udogodnień, których pan wspomina, ale największa rezerwa jest co do tego jednak nie widzi się tych pieniędzy nie mamy w ręce troszkę to jest chyba wyzwanie kwestii bezpieczeństwa również prawda gazem powiedział, że wyzwanie jest bardziej w aspekcie edukowania przekonania, bo często faktycznie jest także percepcja tutaj nasze tylko do seniorów generalnie do konsumentów to bardzo czasami jest odbiega od stanu faktycznego i to, że przecież pieniądze te nie są w formie fizycznej nie mamy w portfelu tylko otrzymamy w swoim banku pytań powoduje, że te pieniądze są narażone na większe niebezpieczeństwo albo, że są mniej realne niż te pieniądze szła w portfelu w związku z tym to też było częścią naszego projektu to było 1 wniosków, które wyciągnęliśmy z tego projektu, że poza dostarczaniem rozwiązań, które są dostosowane do grupy wiekowej konieczna jest także idąca w parze z tymi rozwiązaniami edukacja rozumiana bardzo szeroki sposób od takiej edukacji np. dostarczanej przez mobilne aplikacja bankowa albo przez bankowość internetową poprzez odpowiednie wyszkolenie osób, które mają z tymi seniorami kontakt w banku po różne inne kanały kontaktu z seniorami, więc ten aspekt edukacji jest jest bardzo istotny no i zdecydowanie myślę, że to jest kwestia raczej nie nie tego czy te pieniądze są bezpieczne tylko tego przekonania, że one takie właśnie są jeśli jesteśmy już przy samych pieniądze, kto może pan jako specjalista wie to pewnie trochę lepiej czy w ogóle jest jakiś taki horyzont czasowy, bo podejrzewam, że gdzieniegdzie w niektórych gospodarkach takich słyszy się o tym coraz częściej, że zakładamy, że gotówka zupełnie zniknie albo będziemy mieli np. tylko 1 wspólną walutę cyfrową czy świat idzie w tę stronę, że już niebawem w zasadzie te pieniądze, o których wspomnieliśmy jako takie przedmioty fizyczne i papierki i monety w ogóle przestaną istnieć zdania tematy takie, że powinniśmy dostarczać konsumentom takie formy płatności, jakie są z ich punktu widzenia najbardziej wygodne albo konieczne w danym momencie, jeżeli część konsumentów czuje się komfortowo z płaceniem gotówką my nie jesteśmy oka co więcej często wspieramy tego rodzaju postawy mamy taką usługę ochrony wasze cashback to jest taka usługa, dzięki której posiadacze kart Visa mogą wypłacić gotówkę przy płaceniu kartą, czyli w sklepie przy płaceniu kartą można też, jeżeli potrzebujemy oczywiście wypłacić gotówkę w związku z tym, oskarżając na to pytanie trudno wyrokować jak szybko gotówka zniknie z obrotu myślę, że to nie jest jakaś krótka perspektywa natomiast, niemniej jednak widzimy też wyraźnie, że wygoda płatności cyfrowych niebezpieczeństwo takie dobre zadomowią się w percepcji konsumentów powoduje, że metody bezgotówkowe są coraz bardziej popularne dużo bardziej popularne niż sama gotówka myślę, że też chyba troszkę pandemia i izolacja chciał nie chciał jak w wielu dziedzinach naszego życia przyspieszyła również to otwarcie na cyfrowe rozliczenia Polaków co się w tej kwestii zmienia najbardziej w ostatnich latach jeśli chodzi o przyzwyczajenie Polaków cyfrowych rozliczeniach może zaskakuje może coś, czego się nie spodziewaliście, a to się już obserwuje, jakie trendy słusznie pan zauważył, że pandemia bardzo przyspieszyła adopcję metod bezgotówkowych, bo generalnie przyspieszyła rozwój handlu w internecie w Polsce pewnie nie tylko w Polsce na całym świecie, a teraz my patrzymy tutaj przez pryzmat oczywiście Polski pandemia była takim czynnikiem, który mocno przyspieszył, bo ten trend przechodzenia z takich sklepów tradycyjnych do internetu on był z nami od jakiegoś czasu my wyraźnie obserwowaliśmy, że teraz więcej Polaków kupuje w internecie natomiast pandemia przyspieszyła to bardzo mocno nie spodziewaliśmy się robotnik nie zakładał, że takie wydarzenia pandemia niczego nie planował oczywiście natomiast widzimy, że dynamika wzrostu dynamika byłby przepływów pomiędzy takim kupowaniem w sklepach klasycznych przejść do internetu dynamika zmiany te wyraźnie jak wskazuje na to, że pandemia miała tutaj duże znaczenie i to jest jeden z trendów, które obserwujemy i test ten, który na pewno sami zostały to znaczy tra więcej będziemy używali metod bezgotówkowych będziemy teraz chętnie kupowali w internecie widzimy też, że Polacy coraz częściej tras chętnie korzystają z takich bardzo nowoczesnych form płacenia np. użyciem biometrii czyli by tak metra nowe technologie coraz częściej nam towarzyszą zaczynamy ufać, że potwierdzenie transakcji, które dramatyczne np. pocimy telefonem czy potwierdzamy transakcję twarzą czy odciskiem kciuka ufamy takim metodom i to i to na pewno również z nami zostanie, bo jest wygodniejsza, a jednocześnie bardzo bardzo bezpieczne, więc adopcja takich technologii, które jeszcze przed pandemią wydawało się, że będą z nas miała ich adopcja będzie dłuższa teraz są w zasadzie są już faktem nikt nie dyskutujemy o takim razie ciekawe co okaże się za chwilę, ale o tym pewnie porozmawiamy już przy okazji przyszłorocznego Digital festiwalu za dzisiejszą rozmowę o trendach cyfrowych w płatnościach bardzo dziękuję panu Igorowi Zachariasz owi dyrektorowi do spraw rozwiązań dla kanałów cyfrowych innowacji w dziale rozwoju produktów w Europie środkowo-wschodniej panie dyrektorze bardzo serdecznie dziękuję za dawkę wiedzy i za poświęcony czas bardzo panu dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DIGITAL FESTIVAL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA