REKLAMA

PKS-y się zwijają: jaka przyszłość transportu publicznego?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2022-10-06 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
09:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1286października przedpołudnie Radia popołudnie Radia TOK FM przygotowała dla państwa na biegu to ska realizuje Szymon waluta ja nazywam się Lipka kursie dzień dobry będziemy państwem do godziny trzynastej, a teraz jesteś z nami Piotr Rachwalski prezes PKS Słupsk blog komunikacja zastępcza dzień dobrem i dobry witam państwa pracownicy PKS Radom otrzymali już wypowiedzenia i autobusami tego przewoźnika będą wozić pasażerów jedynie do końca miesiąca potem firma przestanie Rozwiń » działać nieco dłużej będzie funkcjonował jeszcze PKS Wałcz ważne przewoźnik dla zachodniopomorskiego Wielkopolskiego firma zostanie zlikwidowana po to, żeby nie upaść pod koniec roku kolejni przewoźnicy autobusowi przestają działać rośnie gwałtownie liczba osób wykluczonych komunikacyjnie, bo dla wielu miejscowości na trasach tych PKS-ów no nie ma już alternatywnego środka transportu zbiorowego koszty utrzymania firm przewozowych rosną raczej będą rosnąć czy to są zwiastunem kolejnych upadłości tak też obserwowanej rzeczywiście tego czasu takim właśnie trudno oczywiście pandemia ona z zmniejszyła radykalnie liczbę połączeń autobusowych, ponieważ po prostu ze nie klientów na ich utrzymanie, jednakże oczywiście ta równia pochyła trwa już od wielu wielu lat w zasadzie od przełomu wieków można uczyć wyróżnić takie szczególne okresy, kiedy się byśmy ten transport publiczny regionalny, bo o nim dzisiaj mówimy, czyli poza transportem kolejowym poza komunikacją miejską, bo zdaniem wszystkiemu co trzecia część można powiedzieć transportu ono pada już od lat dziewięćdziesiątych z prostego powodu po prostu nie ma gospodarza nie ma odpowiedzialnego podmiotu, który za niego odpowiada właśnie ten cały transport publiczny podzielona, gdyby na części i 2 części rekomendacja miejscem swojego gospodarza w postaci prezentów miast burmistrzów, którzy za to politycznie odpowiadają komunikacja kolejowa zadanie pytań marszałkowie jeśli chodzi o transport regionalny za komunikację dalekobieżne odpowiada minister i to jest konkretny wskazany powiedzmy odpowiedzialny również rozliczany może być politycznie tymczasem ta trzecia część, czyli obsługujące tereny wiejskie tereny jak zapowiedział najmniejszych dochodach zostało tutaj państwo dziękowało wycofało się z tej dziedziny usług publicznych i postawiło ją niewidzialnej ręce rynku i rękę wiadomo dziś nie działa było to o tyle niesprawiedliwe, że to jest ta część komunikację obsługuje najbiedniejszym pasażerem, czyli tych właśnie z terenów wiejskich, gdzie też uwaga najtrudniej z komunikacji organizować, ponieważ by z powodu małej gęstości zaludnienia bardzo duże sieci dróg i te kursy są może być długi trudno zorganizować wymagają dużej liczby autobusów i przejazdów co z kolei generuje oczywiście koszty, które do tej pory były, bo 30% przerzucane na użytkowników, czyli na osoby kupujące bilety to, bo tyle niesprawiedliwe i jest nadal niesprawiedliwe rzecz miałem tak komunikacja przywołuje tereny, gdzie mieszkają ludzie wg soczystego najmniejszych dochodach, czyli właśnie tereny wiejskie to jest grzech pierworodny pierworodnym powołanie prywatyzowania PKS-u to jest coś wydaje mi się wręcz absurdalnego, bo tak jak pan mówi się bardzo mocno szczera kwestia społeczna biznesowa na jej grób sprzeczność jest zapewne dostrzegana przez samorządowców przede wszystkim czy jest szansa w ogóle, żeby jakoś prawnie za pomocą dofinansowania rządowego chociażby tego funduszu rozwoju przewozów autobusowych poprawić jakoś sytuację na jedynego środka transportu dla setek tysięcy ludzi tak fundusz trzeba powiedzieć jest chyba jedynym narzędziem i żyć w tej wolnej Polsce, które ma służyć powiedzmy wsparciu tej tej dziedziny transportu, bo ja powiem tak, że coś powiedzieć mówi się samofinansować odpowiem to przepraszam czemu komunikacja miejska w miastach takich miastach Warszawa czy Poznań Wrocław finansuje się ledwie 30% z biletów, a czemu ta regionalna ma się finansować 100% bilet, a więc jeśli mówimy o jakiś minimalny sprawiedliwości to dajmy ją również właśnie mieszkańcom tych terenów wiejskich pojawiło się narzędzie pierwsze narzędzie w postaci oczywiście można powiedzieć narzędzie wyborcze, ale transport publiczny ten publiczny transport zbiorowy nie ma barw politycznych jak widać PKS-u podają, iż taki można powiedzieć tutaj zagłębiach, gdzie duże poparcie PiS-u trudno mówić Radom gdzie, gdzie mamy głośne inwestycję i właśnie tej partii właśnie ten upadek, ale już powiedzmy Wielkopolska czy zachodniopomorskie niekoniecznie jest jest Zagłębiem widać, że problemy są te same, a państwo miało pomysłu na ten transport regionalny i oddało go, dlaczego proszę bez pomysłu działano w część PKS-ów może wyjaśni słuchaczom jest nadal Państwowa jest wiele, ale trochę jeszcze zostało ono też burka jest problemami wzeszłym roku upadł państwowy PKS Gniezno akurat w czasie, kiedy mówiono o tym, że państwo będzie wspierać by pomagać właśnie upadł państwowy PKS również część okresu zostały sprywatyzowane sprzedane po prostu bardzo często inwestorom spoza branży transportowej, którzy bez zainteresowania nie kryjemy tego nieruchomościach łącznie z nieruchomościami tak dobrze porządek dworcami czy bazami chcę trach miast część została sprywatyzowana przez pracownicze prywatyzacji, który może ładnie brzmią, ale niestety problemem ich zwykle to, że no niestety pracownicy oczy tak naprawdę nadzorowi czy prezes dyrektor, który zorganizował dom to prywatyzację nie mieli pieniędzy inwestować, żeby rozwijać spółki one też borykać z problemami, a część, kiedy już państwo miało pomysłu co zrobi z niektórymi PKS sali, na które nie było chętnych zostały samorządowi zostały dane samorządu lub związkom win takim samorządowym PKS-em właśnie przez Radomski który, który właśnie upadł także tutaj widać, że jak, gdyby różne zmieniające się rząd, żeby to było jasne trzeba tę sprawiedliwość wszyscy się, jeżeli do tego nikt nie pomagał tej trudnej sytuacji traktach tylko tak zastanawia też nad tym Funduszem rozwoju przewozów autobusowych, bo on zakłada, że do wozokilometra rząd może dopłacić 33zł 3zł teraz zupełnie inne 3złota lista 2019 roku, a z drugiej strony program jak ZUS był uruchamiany w 2019 roku była mowa o tym rząd 2023 będzie działał czy ma pan kiedyś wiedzy na temat tego czy ten projekt będzie się kończyć będzie przedłużone i kiedy będzie przedłużone ewentualnie czy ta kwota 3zł zostanie urealniona, bo wydaje się to teraz też złote to wiele nie pomoże samorządowcom przepraszam PKS-em tak jest dobrze pan będzie samorządowców, ponieważ de facto te po pieniądze mogą sięgnąć tylko włączyć samorządy, ponieważ te pieniądze wydawane przy zna tzw. organizatorów to się zmieniło w zgodzie z ustawy o publiczne transporcie zbiorowym, która do tej pory został uchwalony 3 zlotemu, ale była martwa z tego powodu, że nie pieniędzy te pieniądze wpływały w ramach funduszu i mogą być wydane, zanim trafią do PKS-u czy dla innych firm mogą być tylko przez organizatora organizator już być marszałek może być powiat może być gmina może też związek gmin i to one dostać dofinansowanie muszą dołożyć minimalnie 34gr do tych 3zł mówimy kwocie do nazwania czy 34 i słusznie pan zauważył, że tak jak w zeszłym roku jeszcze tutaj spotkanie również innymi szefami firm przewozowych mówiliśmy, że ta kwota jest wystarczająca, ale problemy są inne zaraz po tym, jakie już chyba już dobrze się jeśli dążymy tak, ale przede wszystkim główne problemy i co nie zmieni tego będą kolejne upadłości to jest krótkotrwały zwrócił uwagę ustawa mówi o tym, że do 20000603. roku inwestycje w tabor to są inwestycje wieloletnie milionowe inwestycje które trzeba by poczynić potrzebujemy umów wieloletnich fundusz głównym grzechem oprócz tej kwoty, która może powiedzieć byłaby wystarczająca, gdyby były te umowy wieloletnie niestety zawierano umowy roczne nie pozwala ani rozwijać firmy ani kupić taboru ani planować rozwoju sieci połączeń jest symptomatyczne, że układ PKS Radomski, czyli województwie, który właśnie zabrakło pieniędzy funduszu być może, gdyby te pieniądze były wystarczające, gdyby tutaj dostał, gdy ten PKS środki być może nadal wywozi tak ludzie zostali bez połączeń dopiero zaczęliśmy, ale niestety musimy już końca mam nadzieję, że będziemy rozmawiać jeszcze wracać do tego tematu Piotr Rachwalski prezes PKS Słupsk autor bloga komunikacja zastępcza był z nami za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA