REKLAMA

Dlaczego tak wiele teatrów nadal gra Gombrowicza?

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-10-06 11:40
Audycja:
Czas trwania:
13:57 min.
Udostępnij:

Rozmówczynią Marty Perchuć-Burzyńskiej była Małgorzata Potocka - aktorka, reżyserka, producentka, dyrektorka Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska w najbliższą sobotę w radomskim teatrze powszechnym rozpoczyna się piętnastym międzynarodowy festiwal Gombrowiczowski jedyna taka okazja, żeby zobaczyć wystawień Gombrowicza z całej Polski zebrane w 1 miejscu dyrektor radomskiej sceny Małgorzata Potocka aktorka artystka jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie witamy znowu was bardzo cieszymy się bardzo cieszymy tak ostatnio było wystawił Bydgoszcz no tak Rozwiń » dużo się dzieje w moim życiu nie da się ukryć, więc jestem, że tak powiem na paru frontach, a dzisiaj się już absolutnie skupiła na tym, że zaczynamy festiwal Gombrowiczowski w Radomiu w Radomiu no właśnie to jest oczywiście miejsce nieprzypadkowe dla imprezy spod znaku Gombrowicza nie nie, dlatego że on jest stamtąd tak z tamtych, że tak mężem i terenów ja w ogóle uważam, że Radom jest postrzegany w jakiś bardzo dziwny sposób i niedoceniony takie trochę niekochane miasto powinno być kochany, ponieważ Samsung pochodzą wybitni niezwykli ludzie to jest miasto wielkich ludzi Kołakowski Wajda i Malczewski no oczywiście z Mrowin myśli o tym też przypomina nam festiwal Gombrowiczowski poco nam dzisiaj pani Małgorzato przede wszystkim ta myśl i twórczość Witolda Gombrowicza i to jest fantastyczne pytanie, ponieważ zadają sobie krytycy zadają sobie analitycy Gombrowicz Ciolos odzew to pytanie proszę sobie za sprawę z tego, że Kantor Grotowski nawet mój uwielbiamy Szajna przewinęli i o nich nie wracają na świecie, kiedy był o takim mocno mocna silna teatralna Polska każdą sławił się tym niezwykłym właśnie teatrem i tamci bohaterowie zniknęli a dlaczego Gombrowicz nadal grany jest na całym świecie proszę wyobrazić, że 1500 teatrów na świecie gra Gombrowicza właśnie wróciłam teraz Paryża była pani Rity Gombrowicz bardzo długo o tym wszystkim rozmawiałyśmy to cudowna osoba powiem o tym osobno, bo oczywiście pozdrawiam mam nadzieję, że to do niej teraz też dojdzie i mówiliśmy o tym niezwykłym fenomenie polegającym na tym, że Gombrowicz jest człowiekiem jest człowiekiem z krwi kości ze strachem z bólem zazdroszczą z z jego zalega za miejsce niż zmian w intencji nie był taką tarczą ochronną przed światem mi się wydaje, że był człowiekiem bardzo trudnym, ale bardzo wrażliwym i musiał uzbroić się jakąś taką broń właśnie typu cynizm, żeby się jakoś bronić przed światem, bo jego życie była naprawdę bardzo ciężkie i musiał to wszystko wytrwać wytrzymać to wszystko opisuje, ale właśnie dlatego przetrwał dlatego przetworzenie skupił się tylko na formie jak Kantor Grotowski on się skupił na wnętrzności ach, szlakach człowieka i ten człowiek z krwi kości rozśpiewane emocjami istnieje w każdej epoce w każdym pokoleniu w każdym miejscu na świecie o tym są jego sztuki i młodzi ludzie co jest dla mnie fascynujące, że kolejna generacja młodych kompletnie ludzi odkrywa Gombrowicza analizuje go i interpretuje no właśnie przyjrzyjmy się tym spektaklom, które będą pokazywane podczas festiwalu na początek w sobotę Iwona księżniczka Burgunda teatru w Rzeszowie w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza, ale co ciekawe w tym roku na festiwalu 2 Iwony, bo jeszcze spektakl teatru Ludowego w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego tak to teraz nie też jest i tak mało, bo nie było wtedy, że świat się powszechnym w Radomiu, ale powiedzieli mi kiedyś było 45 księżniczce Burgunda, więc to było bardzo zabawne, ale wydaje się, że to jest interesujące, dlatego że pokazuje jak inny sposób twórcy odbierają Gombrowicza 2 lata temu Węgrzy wygrali bardzo młody reżyser zrealizował Iwona księżniczka Burgunda w sposób muzyczny taneczny taki dyskotekowy bardzo współczesny oraz bardzo wdzięcznym tematem naprawdę można się nim niezwykle pobawić interesy jedno, ale też mamy Andrzeja Seweryna dziennikami, bo on już jest jakby można powiedzieć no taką legendą tego jak nikt nie może przebić tej interpretacji tych dzienników Andrzeja Seweryna, więc on musi być nadaje ton, ale czy zauważyła pani, że jest Japończycy no i Japończycy również będą nie tylko u nas, bo będą również w collegium nobilium Wojtka Malajkata albo festiwal do roku przekracza granice g taka zostaje jeszcze przy czynnościach na chwilę, bo jestem ciekawa co Andrzej Seweryn z nas Gombrowicza to jest ta sytuacja takich właśnie emocji dziwnych zapisów przeżyć, które wielokrotnie są marzeniem konfabulacja, ale przede wszystkim bólem, kiedy czyta dzień dzienniki właśnie można je czytać są takie książki, do których się wraca i najpierw czyta się pierwszą warstwę potem się odkrywa następną wydaje się człowiekowi już wszystko wie przeczytałem dzienniki Gombrowicza i nagle po 10 latach czy po 15 latach tak jak ja biorę książkę czytam ją i nie mogę poznać, że to są dzienniki, które czytam 1520 lat temu jest zupełnie inna warstwa dociera do mnie i odkrywanie Gombrowicza polega na jest zależny od naszej dojrzałości, że w pierwszym momencie bierzemy właśnie to co jest wierzchu potem nagle odkrywamy Wernik sem zmywamy następną następną warstwę, kiedy jesteśmy dojrzali sami przeżyliśmy bólu upokorzenie zdradę pasję żądze zatracenie rozpacz i nagle patrzymy on pisze do nas o naszych poniedziałek historyka również czacz taktach będą także dzienniki teatru bagatela w Krakowie w adaptacji reżyserii w wykonaniu Mikołaja Grabowskiego, czyli jak państwo zapowiadają będzie i śmieszno straszno Mikołaj Grabowski jest tym niezwykłym reżyserem, który fantastycznie wchodzi w głąb tych warstw właśnie Gombrowiczowski ich bawi się nimi rozumie znakomicie, ale podoba mi się też, że nie nie robić dziwadła, że właśnie jego dojrzałość polega na tym, że odkrywa w tym wszystkim człowieka i buduje klarowne jasne czyste przekazy i czystej postaci, że aktorzy mają jasność grania mają Jasną postać nagraniami w tej chwili np. przygotowujemy na otwarcie festiwalu Błażej Peszek robi zbrodnie z premedytacją ileś tych zbrodni z premedytacją były bokser no i chcę powiedzieć, że nasza kwestia najlepsza bardzo ważna jest niezwykła zupełnie to jest tak współczesne, a jednocześnie uniwersalne i niezwykłe zupełnie scenografii Michała Dracza, który zbudował nam kilkupiętrowy konstrukcję takiego domu jak wieża Eiffla medalu przepiękną i aktorzy są w świetnych kostiumach i Błażej Peszek ma taką w sobie fantazję i ogień, że niczego się nie boi i aktorzy przekraczają wszelkie granice to się bardzo podoba, że po prostu daje jakąś taką wolność niezwykłą i tego możemy spodziewać się na otwarcie festiwalu kolejny spektakl muzyczny na festiwalu to także produkcja teatru powszechnego w Radomiu w reżyserii Kingi Dębskiej właśnie dające się na bazie tancerza mecenasa Krygowskiego opowieść o obsesyjnej miłości szczeka, a my chyba wszyscy przeżywamy obsesyjnej miłości i one są jedne z najlepszych i takich najbardziej wyzwolonych czasami można powiedzieć zbyt odważny być może, których boimy się tak powiem pokazać światu, ale one nas są i o tym jest oczywiście to przedstawienie cieszę się z tego, że reżyserka prosto z filmu przyjechała do nas, bo zależało mi na tym, aby ktoś z moimi aktorami w sposób filmowy popracował dogłębnie wewnętrznie na pewnym skupieniu, ale też, żeby była w tym wszystkim taka lekkość i radości, którą sobie Kinga Dębska ma ona nie pracuje w napięciu negatywnym tylko w napięciu pozytywnym i taka była praca nad tym tancerzem i my przypominamy by tak się złożyło, że poprzednia edycja tego festiwalu odbywała się właściwie takim czasie pandemii i w tym momencie, kiedy mieliśmy ten festiwal był jakiś takie okienko taki prześwit wolności, że tak PEM od tej pandemii, ale to była chwila myśmy się strzelili wtedy przyjechało do nas dużo teatrów myśmy mogli zaprosić prawdzie 50% widowni, ale zaprosiliśmy dużo rzeczy działo się w sieci natomiast odbył się świetny festiwal no myśmy wtedy przygotowywali się tancerza i Kinga zrobiła taki spektakl, który warto przypomnieć jeszcze w tej chwili to powiedzmy jeszcze teraz o tym czy mieszkanie trochę wspomniała mianowicie 1 ze spektakli zawita do Warszawskiego collegium nobilium powiedzmy co się wydarzy kosmicznego 17października na scenie Akademii no dla nas Japończycy, którzy czytają i rozumieją realizują interpretują Gombrowicza jest coś niesamowitego jest jest ogromne zaciekawienie ja też żyje tym żeby, żeby koniecznie to zobaczyć my mamy w tej chwili tylko fragmenty zapisów z prób i tego przedstawienia, ale już wiemy, że niezwykła scenografia niezwykłe kostiumy i zapraszam wszystkich 17października do Kolegium dobili WUM, gdzie dyrektoruje pan Wojciech Malajkat był tak serdecznie, że zaprosił, ale oczywiście myśmy mieli też pokazać dla mamy kultowy teatr, który sprowadził Kantora do Ameryki nie oni mieli do nas w tym roku przyjechać i przyjął nas Andrzej Seweryn miał to się odbyć wszystko szesnastego w teatrze polskim niestety u nich też plaga ich powaliła kompletnie nie są w stanie przyjechać, ale za 2 lata przygotujemy fantastyczny przejazd dla mamy, która będzie w Radomiu i Warszawie chcesz powiedzieć bardzo ważną rzecz, że oprócz tego, że Japończycy będą siedemnastego wcześniej będą oczywiście u nas to wydaje się, że też warsztaty z nimi rozmowy z nimi w jaki sposób oni postrzegają problemy nasze można powiedzieć europejskie, bo też jest sytuacja tych kompleksów, które wynikają z mentalności z religii z relacji z drugim człowiekiem jednak Unii jest troszeczkę inaczej bardzo szybkie kawy w jaki sposób oni to wszystko pojmują jeszcze mam niesamowitą wiadomość to było bardzo długo przeze mnie, że tak powiem Perry traktowane per traktowane właśnie udało nam się przez ostatni weekend zrealizować teatr telewizji nasze przedstawieniem Ferdydurke, która zresztą było wielokrotnie nagradzamy zostało przeniesione do teatru telewizji i 11października wszyscy powinniśmy usiąść przed telewizorami i obejrzeć nasze przedstawienie jesteśmy z tego bardzo dumni, bo to jest wielkie zwycięstwo teatru powszechnego właściwie teraz dopiero właśnie cała Polska będzie mogła zobaczyć nas w jaki sposób realizujemy ciekawe przedstawienie w TVP kultura tak TVP kultura no oczywiście to przedstawienie już zostaje tam na zawsze będzie na wielu platformach internetowych też i Polonii zaś będzie żyło by nie istniało, a dla mnie to jest można powiedzieć by uchwalić co moje wielkie zwycięstwo powiedzmy jeszcze o tym, że międzynarodowy festiwal Gombrowiczowski ma formę konkursu, bo jeszcze nie wspomnieliśmy, którą spektakle ocenia jury złożone z ludzi teatru w tegorocznym, czyli zasiądą Bożena Sawicka Jacek Wakar Łukasz Maciejewski Tomasz Tyczyński także wieczorem w sobotę dowiemy się, kto Gombrowicza zdobył serca właśnie tych osób festiwal Gombrowiczowski piętnasta edycja w teatrze powszechnym w Radomiu od soboty 8października do 15października jeszcze na koniec jedno pytanie muszę pani zadać oderwane od Gombrowicza, a może nie pani Małgorzato co pani robi w gangu, a właśnie właśnie za chwilę się pojawia 19października już na Platformie Netflix, bo zagrałam jedną z głównych ról w serialu gang zielone rękawiczki no jestem można powiedzieć gang serc rąk, która mnie uwodzi bogatych mężczyzn odbierał majątki rozdaje potrzebującym taki trochę Janosik moimi partnerkami jest Anka Romanowska i Magdalena Kuta nie miał chyba mieć lepszych partnerek do wykonywania tych napadów tak nas na tych wszystkich przygód jesteśmy przetłumaczenie na 150 języków, więc nagle ta popularność czyta widoczność nasza no będzie naprawdę międzynarodowa z tego się bardzo się czekamy w takim razie na wyczyny gangu Zielonej rękawiczki czekamy na międzynarodowy festiwal Gombrowiczowski Małgorzata Potocka aktorka artystka dyrektorka radomskiego teatru powszechnego była gościem królika oraz kto chce przyjeżdżać czeka was ile jest 99km Warszawy przy premierze godzina 2 ma spółka w ogóle Szmit już, ale z innych miast także można przyjeżdżać z Krakowa też nie dlatego tak mnie daleko ze wsi niedaleko centrum Polski dziękuję bardzo, dziękuję do usłyszenia Marta Perchuć Burzyńska informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA