REKLAMA

Węgry: gigantyczny protest nauczycieli i uczniów

Połączenie
Data emisji:
2022-10-06 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:32 min.
Udostępnij:

"Buduje się kolejne pokolenia, których nikt nie uczy by byli samodzielni" - zwraca uwagę na dr Dominik Hejj z Dziennika Gazety Prawnej, Instytutu Europy Środkowej oraz portalu kropka.hu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trzynasta 24 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest dr Dominik Hejj z Dziennika gazety prawnej z Instytutu Europy Środkowej dzień dobrem dzień dobry będziemy rozmawiali o proteście oczy bardzo swojskim, czyli o Węgrzech, a konkretnie o procesy nauczycieli i i młodzieży w węgierskich nauczycieli węgierskiej młodzieży, która zebrała się na moście Małgorzaty w Budapeszcie Węgrzech tak jest dobrze na i teraz pytanie o to by w co się dzieje, jakiego rodzaju motywacja jest Rozwiń » po stronie tych protestujących, dlaczego akurat to ponoć bardzo duże protesty jak ma Budapeszt jak na ten kraj zgadza się i jak na Węgry o, opowiadając im, więc dzień dobry faktycznie jest tak wczoraj był dzień edukacji na tańcach i Budapeszcie, ale też kilku innych niż w Chinach natomiast do miejscowości nadal jest głównie w Budapeszcie ustalono, że żywy łańcuch nauczycieli i uczniów też części studentów i czasem rodziców, które miał być wyrazem protestu wobec czy formalnie solidaryzowania się z kilkoma nauczycielami, którzy zostali wyrzuceni z pracy w związku z wzięciem przez nich udziału w strajku, które zgodnie z rozporządzeniem ministra spraw wewnętrzne do facto nauczycielom przysługuje jednak, że pomimo strajku oni muszą przejść do pracy i muszą zaopiekować dziećmi, bo to, czyli de facto nie jest kraj natomiast osobę nie nie wypowiedziały nie obywatelskie nieposłuszeństwo skorzystały z prawa do strajku na starych zasadach i zostały wyrzucone z pracy Night to miał być też gest Solidarności, ale jesteś Solidarności z tym bardzo nielubianym przez przez obecną władzę środowiskiem a, a także gest poparcia dla nich w przypadku tego jak niskie mają wynagrodzenie, ale czy to jest protest, które jak tam sformułować, ucząc co znaczy tak powiedzieć znacie to nie jest archaiczna właśnie to nie jest pierwszy proces, który ogląda Budapeszt od czasu, kiedy rządzi Fidesz to też czasem miały rzecz się jest to prawda natomiast myśmy kiedyś kim rozmawiali sytuacja gospodarcza ekonomiczna Węgier bardzo pogarsza się będzie mi raz odczyt inflacji, które prawdopodobnie przebije 20% stanie się jednym z najwyższych w unii europejskiej i zaczęli te protesty jak można było je i analizować 2 takich 1 symbolicznej, czyli czegoś ważnego status nauczycieli na Węgrzech, jakby postrzeganiu społecznym i hotele wyższej takie są liderem Solidarności środowiska z znanymi i czyli tak jak ideowe to niekoniecznie antyki jest to bardzo takie poczucie sprzeciwu wobec tego, jaki teraz wiadomo, że częściej młodzież w ogóle nie zna innej rzeczywistości poza Fideszem, ale duża część z nich też pamiętajmy, że Inter, że żyje rodzina, który widoczny jest dominującą opcję politycznej natomiast drugą stronę zaczynają być protest też związane z sytuacją gospodarczą w Budapeszcie protestują np. osoby, które zajmują się wywozem śmieci i to są protesty ten wymiar gospodarczy jest czymś co bardziej będzie wpływał na to, że Fidesz będzie się bał, dlatego że np. podwyżki dla nauczycieli z bardziej istotną częścią programu, po którego Węgry wciąż nie mają odblokowane go, więc dzisiaj będzie ski władzę, kiedy uchwalano ustawy, który wymaga od nich komisja europejska mówią na to, że muszą mieć poparcie opozycji Cieś lik z określeniem muszą, dlatego że KAPE o drogę uruchomiania domagają się pani, że są zapisane np. podwyżki wynagrodzeń stąd jest mowa, że nie Unia da nam pieniądze dostaniecie podwyżki, ale czy może tak spróbujmy opisać co się dzieje węgierskiej szkole to znaczy to jest podobne, choć trochę do tego co się obserwuje w Polskiej kadrze niskich wynagrodzeniach, ale czy to jest tylko to nie znaczy myślę, że bardziej w Polsce odwołuje się do tego by nie było, jaka będzie też tak czy umowa jest centralnym zarządzaniu edukacją o tym, że edukacja podlega pod Ministerstwo Spraw Wewnętrznych nie ma oddzielnego resortu zajmował się kwestiami edukacji nauczyciele nie mają wpływu i 1 na podstawę programową podstawa programowa w części historycznej czy nie innej wiedzy na temat języka węgierskiego węgierskiej kultury jest wielu aspektach zdecydowanie wypłacono nam świat unika się w ogóle niemieckiej odpowiedzialności za UJ pierwszej drugiej wojnie światowej Holokauście absolutnie to w ogóle istnieje też coś co jakby to centralne zarządzanie szkołami budzi duże emocje wśród nauczycieli, którzy po latach funkcjonowania tych w tym systemie, którego wyniki widać np. dotyka Stach, których nazwa przepraszam wyleciało mi grać głodnych ego, który jest międzynarodowym takim następnie widać, że będziesz uczniowie bardzo źle sobie radzą w ramach systemu, czyli widać, że cała reforma ideowa organizacyjna, która tam zapanowała nie ma przełożenia na podnoszenie kwalifikacji i to jest jeden z wielu powodów tak m.in. państwo ma jego podnoszenia porze wraz z tym, że jest coraz mniej uczniów, bo jest niż demograficzny część osób nieletnich pracy część osób ma zmniejszony wymiar pracy co się wiąże z tym, że mniej zarabiają czy są ubożsi też jak chodzi w ogóle status materialny nauczycieli, którzy zarabiają mniej niż ostatniej ci tam było kopia oferta pracy nauczyciel dostawał mniej pieniędzy niż osoba sprzątająca szkołę, w której pracował bardzo duża różnica, ale sam fakt, że osoba, która sprząta ma taki sam ma ciut wyższe wynagrodzenie nauczyciel no stało się pewnym symbolem tej sytuacji w, a powiedz czy to jest powrót do przeszłości to znaczy tak już było na Węgrzech to jest taki przypadek zbliżone do polskiego, bo w Polsce rzeczywiście te niskie uposażenia nauczycieli one też mają swoje tak jak historyczna no poziomy taką podbudować Czechy czy tradycję pewną może jest to słowo, bo w tego rodzaju odwrócone relacje między zarobkami powiedziałbym osób z niskim wykształceniem albo bez wykształcenia, ale były bardzo charakterystyczne dla późnego PRL-u w Polsce kraj nie nauczyciele rzeczywiście wtedy zarabiali mniej niż pracownicy fizyczni bardzo często może też się zdarza, ale czy na Węgrzech było podobnie z nie będę wiedział jak było zupełnie szczerze mówiąc w przypadku węgierskiej Republiki ludowej natomiast teraz także uposażenia nauczycieli są powiązane z ze średnim wynagrodzeniem, które nie jest waloryzowana i oni mają po prostu współczynnik naliczony od kwoty, która się nie zmieniła bodaj od 2010 roku w związku z tym ich uposażenie i można mówić, że mają 60% wyższa niż mieli żony liczone od podstawy, które jeśli odjąć inflację 12 lat to jest niewspółmiernie niskie do tego, jaki wkład pracy wkładają w to żeby, że będą młodzież wychować to jest coś co w największej mierze podnoszona jest przez związki zawodowe jako pkt 1 drugi dotyczy choćby zapewnienia odpowiednich miejsc pracy czy warunków pracy szkół, które są niedoinwestowania, które trzeba remontować pomocy naukowych też tego np. że nauczyciele nie dostali dodatków za pracę w realiach covidowych, a musieli sami doposażony w swoje miejsca pracy co akurat tu problemem w jego ogólnoeuropejskim w Polsce też można było o tym przeczytać natomiast na bank zwraca dziecku związki zwracają uwagę na to, że jeśli się to wszystko zsumuje no to w biegu nauczyciele są absolutnie ostatni, ale czy to jest także jak to widzisz raczej bierzemy byśmy zastanowili nad tym podejściem do edukacji czy ta zapowiedziała, że edukacja podlega pod Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, że nie ma osobnego resortu to pokazuje jak bardzo niską rangę w ogóle tego problemu w myśleniu o o rozwoju państwo tak jest, a wydawał się, że edukacja to jest wydawałoby się czy wiadomo, że edukacja to jest jeden z tych czynników, który działa pro wzrostowa na gospodarkę tak, czyli przede wszystkim też wyrównuje szanse coś co takie 222 aspekty bardzo istotne też tych procesów edukacyjnych znaczy z 1 strony to jest spójność społeczna, a z drugiej strony działanie pro wzrostowe czyli jakby jak to się ma do ogólnego myślenia o tym co się wydarzy w Węgrami jako państwem i mówię EU edukacja moim zdaniem to jest moje zdanie to bardzo podkreśla, bo może być kontrowersyjna jest takie, że państwo wnioski nie zależy na kształceniu elit, dlatego że elity mogłoby się sprzeciwić tej polityce mówi zupełnie otwarcie chodzi o to, że przez ostatnie lata zdecydowanie mocniej angażuje się my kształcenie do poziomu zawodowego, czyli bardziej od twórczej pracy w fabrykach aniżeli twórcze analityczna inwestowania w szkolnictwo wyższe w tę myśl wtedy tak jak powiedziałem, że ta główna myśl no i budowanie know-howi jest czymś co pcha gospodarkę do przodu czyni ją nowoczesną bardziej odporną w przypadku węgierskiej nie ma miejsca stąd też gigantyczna fabryka, w której pracownicy są od uczelni napisałem kiedyś i cały czas trzymam się tej tezy, znajdując tanie argumenty, że Viktor Orbán traktuje Węgry jako gigantyczną firma, który ma siłę roboczą, czyli tych ludzi, ale ona dać tych ludzi, żeby oni pracowali w tych fabrykach ani o to, żeby myśleli i cały system edukacji na przestrzeni lat moim zdaniem został tak zbudowane, żeby właśnie to były elity, które się wychylają wtedy łatwiej zrozumieć bierności łatwiej zrozumieć, że będzie się nikt nie stawiają nie szukają informacji, dlatego że buduje się kolejne pokolenia, które po prostu, których nikt nie uczy także byli samodzielni umysłowo intelektualnie tylko byli twórcy tak funkcjonowali brania ktoś powie co mają zrobić po prostu robią czytałem średnio się wygrywało to podejście do nauczania powszechnego z tym co się wydarzy Rosji, czyli pozbycie się na najlepszego Uniwersytetu w tej części Europy, które świat no świadczy właśnie takie usługi edukacyjne na poziomie uniwersytetów amerykańskich najlepszych usunie większego jak odcięcie tym samym części młodzieży węgierskiego szansę no tak po porządnego rozwoju intelektualnego w ogóle młodzieży środkowoeuropejskiego tandemu pager lata studiowała Węgry ubolewać, ale tak tak natomiast wygrała zdecydowanie ta ta perspektywa związana ze, że już pewne ideowe podejście tak wielką niechęcią się rusza i system, że uważano, że jest to Uniwersytet kształcący w kilku urzędem i jakby kierunku, które są nazwijmy to niepotrzebne, bo pamiętajmy, że przez chwilę tylko nie będę pamiętał roku, ale państwo węgierskie było w stanie ograniczać przyjęcia na uczelnie na świat pedagogiczne uważając, że potem po prostu nie ma pracy w związku z tym jak przymykano ta te uczelnie natomiast liczba osób, które na studia regularnie, ale ja sposób wprowadzenia matury jest tak zrobione, żeby po prostu ją mieć i tyle natomiast nikt poważniej myśli trzeba było zobaczyć być może dane za tak pomyślałem dotyczące jak tego jak sobie radzą osoby z maturą już do nas bubla i to na studia najpewniej poza granicami, żeby zobaczyć, jaki jest ich poziom natomiast na przestrzeni lat widać też system edukacji jest niedoinwestowany inni upatruje się w nim właśnie czegoś co ma pchnąć Węgry do przodu dziękuję bardzo, dr Dominik Hejj dziennik Gazeta prawna Instytutu Europy Środkowej 1336 za chwilę informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA