REKLAMA

Prof. Czapliński o twórczości Ernaux [literacki Nobel]

Światopodgląd
Data emisji:
2022-10-06 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
tak świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz czy słyszeliście już państwo werdykt tegoroczny orzeczenie królewskiej szwedzkiej Akademii, która w tym roku postanowiła wyróżnić literackim tzw. Noblem literacką nagrodą Nobla francuską pisarkę ani Berno w światopoglądzie łączymy się teraz jest prof. Przemysławem Czaplińskim dzień dobry pani w sosie dzień dobry prof. Czapiński literaturoznawcą związanym z Instytutem filologii polskiej centrum i centrum humanistyki otwartej na Rozwiń » Uniwersytecie imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu, ale jest też przewodniczącym jury nagrody literackiej Nika Ros znanej dopiero co, więc pozwolę sobie zapytać pana panie profesorze, gdyby pan był również w reżyserii czy wszystkie Akademii toby pan poparł taką decyzję zdecydowanie bardzo mocno tak tak to jest świetna, a świetna decyzja kilka miesięcy temu czytałem lata i polecałem tę książkę, ale wojna prawo może to jest dla nas pewnym zaskoczeniem a, ale i w kulturze francuskiej albo francuskojęzycznej ani Arno to jest pisarka wymieniana 1 tchem w takim ciągu Margueritte już scenariusz sesji mody, bo władze żar nad listą rok trudno no właśnie, a ani Brno, a dalej idą następne np. znam przykład jakiś młodszy jakieś młodszy pisarki tak jeżeli, gdy pęd np. prawda, więc to świetny wzrost tutaj cynicy czy realiści zwracają uwagę na to że, gdyby nie rybą, gdyby nie ludzi i którzy odwoływali się do no to tak wielu by oni nie pamiętało znało no złośliwcy już nigdy nie zabraknie frustraci potrafią zniszczyć świat, a może może dla części to jest jakieś jakaś wskazówka, ale powiedziałbym, że to my na tej samej zasadzie prawda przez kilka dekad trwała walka pomiędzy 7 pokoi podjazdem i 1 drugi usiłował swojego oponenta zapomnieć my, wskazując na to, że sam jest ważniejszy no miała się także to jest dość śmieszne panie profesorze ja przyznam coming out nie przeczytam Vernon przypomnijmy został wydawnictwo czarne wydało ją wydało jej lata wcześniej w latach osiemdziesiątych państwowy Instytut wydawniczy do miejsca, ale te lata rzeczywiście, gdy w Polsce czarne wydało to było bardzo głośno, a ja jakoś cały czas uznawałem, że to wszystkie świetna książka świetna, ale czasu jest mało, a jakoś mi się wydawało, że tak nie dla mnie powieść, dlaczego popełniłam błąd panie profesorze nie powieści od samego początku dnia się od debiutu tak tak od samego debiutu Arno wykształciła otworzyła swoją własną taką formę graniczną to znaczy przede wszystkim ona eksploruje eksploatuje swoje doświadczenia biograficzny rodzinna środowiskowe, więc to zawsze jest pogranicze powieści autobiografii powieści Dziennika powieści wspomnień tak dalej tak dalej, a dlaczego, dlaczego warto tę powieść przeczytać no my jesteśmy przecież ci, którzy czytają literaturę ci, którzy niegdyś jej ślubowali zawsze zawsze będziemy wdzięcznym dłużnikami nigdy nie nadąży za dobrymi wspaniałymi książkami zawsze będzie więcej do przeczytania niż czasu, który możemy temu poświęcić, więc dlaczego, dlaczego warto tę powieść tę książkę przeczytasz pierwsza rzecz to jest tak i taka wspaniała Panorama zgodnie z tytułem to jest coś w rodzaju takiego Kolegium życia francuskiego od schyłku wojny aż do schyłku dwudziestego czy początku 2001. wieku i przy czym można od razu powiedzieć, że autorka znowu od samego początku swojej twórczości, a bardzo ciekawie problemach cytuje perspektywy narracji znaczone i nigdy nie czuła się nadal czuje się, jakby sobie siebie ani jedno nie uważa, żeby we własnym ciele była w domu we własnej świadomości była u siebie w związku z tym to chyba jest w ogóle najbardziej znaczący najbardziej wyrazisty rys i twórczości to jest to poszukiwanie relacji pomiędzy wnętrze zewnętrze tak NATO NATO wskazują ma tytuł jej tytuły książek napisała jeszcze w latach dziewięćdziesiątych dziennik z wnętrza Journal wideo o UE, ale także w kilku innych książkach tak jest przede wszystkim zainteresowana tym co wnętrze robi z naszym, a tylko zewnętrze robi nasze wnętrza to znaczy jak środowisko, a kasa, do której należymy środowisko pracownicze, do którego do, którego należy jak to wszystko na nas wpływa także oczywiście, a także oczywiście lan dra i gender i płac klasa drze der łez, ale klasa powiedzieć klasa to nie powiedzieć to nie powiedzieć wszystkiego, bo w gruncie rzeczy klasa wpływ klasy na jednostkę też nie jest oczywiste i wyrazisty co zadaje nam klasa, jeżeli klasa zdeterminowała, bo to oczywiście byłoby takie dość trywialnym marksistowskie nawet warszawskie podejście, ale jak sądzę to co najważniejsze dla nich no w tej relacji pomiędzy zewnętrznymi wnętrze to znaczy pomiędzy środowiskiem, w którym żyjemy, a tym co myślimy tym odczuć odczuwa jest właśnie jak zadawanie świadomości ambicji wstyd tutaj znowu odsyłam do i dość ważnego tekstu z jednym z jej dorobku lounge, czyli właśnie wstyd tak ona się cały czas cały czas nad tym zastanawia prawda klasa podpowiada ambicje a, toteż jest zresztą bardzo charakterystyczny prawda, ale jeżeli weźmiemy, jeżeli odniesiemy to stwierdzenie, że klasa podpowiada wmawia nam, a wprowadza do nas tak implementuje mam ambicje to w przypadku klasy średniej w gruncie rzeczy każdy przedstawiciel członek klasy średniej działa w swoim życiu pod wpływem bisy klasy średniej, żeby przestawić kasę się tak, żeby z niej wyjść jak klasa średnia jest nastawiona na awans na zmiany na poprawę swojego chciałby być Zach chce być tak chcę być wyższa chce być niezależna prawda chce przestać komukolwiek my podlegać marzy o jakiejś samodzielności, więc wszystko to co przychodzi z zewnątrz co wchodzi wkrada się w ślizgu je to do naszego środka do naszych ambicji odczuć wstydu dum wszystko to zostaje w tej twórczości poddanej teraz w latach, o których mówimy, a ta analiza historyczna socjologiczna uwzględnia właśnie przede wszystkim sposoby zachowań znaczy nie chodzi już tylko wyłącznie o to jak się ewentualnie ludzie ubierali, jakie było ich na stan majątkowy i chociaż to zostaje w książce odnotowane taka rosnąca zamożność średniej klasy ma w społeczeństwie francuskim, ale istotne jest właśnie również to, czego ludzie pragną, czego się wstydzą i z czego są dumni, dlaczego a do czego dążą akt, a więc to już jest podwójna albo nawet potrójny powód, żeby tę książkę przeczytać po jest taką niezwykłą zupełnie pale niezwykłym kalendarium niezwykłą panoramą powojennego życia francuskiego teraz ani Arno uzyskuje ten ogląd, a który destabilizuje siebie samą jako podmiot jako punkt obserwacyjny, wykorzystując różne zaimki czerwona nie mówi nasz od siebie w pierwszej osobie, a tylko pisze o sobie per ona a, ale czasem w tej książce również wykorzystuje zaimek my pierwsze osoby liczby mnogiej, a więc mówimy tak i wtedy, a my czuj duch prawda to znaczy, że mamy do czynienia z jakąś taką przymiarkę właśnie do pewnego portretu i klasy, a która sama o sobie myśli i wreszcie kolejna sprawa to jest trzyma no niesłychana umiejętność takiego nie ekshibicjonista ręcznego pisania własnych doświadczeniach intymnych prywatnych najgłębiej jednostkowy tych, które zdecydowana większość chciałaby ukryć albo jakoś upiększyć tak ona potrafi robić ma jedno do powiedzenia prawda w grę wchodzi w grę wchodzą ciężkie choroby tak ona przeszła przeszła raka przeszła mastektomię, a bardzo boleśnie przeżyła utratę matki na namiętnie kochała w swoim życiu to w ogóle kolejny rys jej twórczości, a prawdopodobnie chciałaby definiować swoją sztukę pisania właśnie przez pasy przez namiętność jeszcze raz odsyła do kolejnej książki ani jedno, aby pasją chcę tak, czyli prosta namiętność proste uczucie prosta pasja dość ważną książką dla mnie ani, Ergo jest taka książka, którą grą polecałbym przetłumaczenia to jest mecz książka zatytułowana lekarzu wilkom kultu a, czyli my pisanie jak jak nożem tak albo biuro jak nóżkach można by to przetłumaczyć tak szybko troszkę i improwizując, a to jest książka napisana wespół z autorem, którego teraz mogę przypomnieć gdzieś na początku 2001. wieku jakieś 20 lat temu, więc ona tam m.in. właśnie o tym pisze że najważniejsze pisarzy ich życiu to byli ci, którzy potrafili sprawić, że ona pragnęła pisać inaczej żyć, a tak właśnie pisarzy, którzy łączyli ze sobą te 22 rzeczy, więc mamy do czynienia z pisarką autorką która, a w dawała się bardzo namiętne związki w związku z tym oczywiście boleśnie przeżywała zakończenia tych, że tych związków rozstania o odejścia i wszystko w tej książce jest cały czas na tle przemian Francji społeczeństwa francuskiego kolejnych polityków kolejnych ekip politycznych zmian programów politycznych i Steico stopniowego rozmywania się języka lewicowego odbywa się w chińskiej Republice dla intelektualistów niesłychanie niesłychanie niesłychanie istotnego mam wrażenie, że ta gra zaułkami, którą ona zastosowała ja ona właśnie daje nam taką niezwykłą zupełnie obrotową panoramy prawda przyglądamy się temu społeczeństwu powojennym życiu i francuskiemu obejmującemu 6070 lat, a ogląda przyglądamy się temu z kilku różnych perspektyw, a to oczywiście także oznacza, że jak jest tutaj perspektywą dominującą, że ona, jakby nie gra na siebie pod siebie tak to znaczy nie jest ani eksmisja niską ani egocentryczni ani powolutku i tu 3 kropki żałuje i nie żałuje, bo jak pan profesor opowiadał książkach co wszystkim chciało przeczytać czasu nie ma, ale bardzo dziękuję za tą wspaniałą cechę opowieść analizę Move prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca z uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu naopowiadał państwu trochę twórczości ani Erne tegorocznej noblistki literackie czas panie profesorze dziękuję apka świat podgląd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA