REKLAMA

Azja Centralna - "System postsowiecki był swego rodzaju zamrażarką problemów"

Połączenie
Data emisji:
2022-10-07 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trzynasta 42 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Krzysztof Strachota z ośrodka studiów wschodnich dzień dobry czy dobry mamy rozmawiać właściwie, o czym co została nazwana przez panów przez pana Ros ją post sowieckiego systemu w Azji centralnej za chwilę do tego przejdziemy, ale oczywiście korci mnie, żeby zapytać, jaki pan ma pogląd na tę decyzję komitetu Noblowskiego myślę, że wszyscy, którzy w ośrodku studiów wschodnich pracują no i musieli sobie wyrobić Rozwiń » jakieś zdanie na temat tej decyzji, więc tak może na początek jeśli mogę to wyłącznie w swoim własnym osobistym o opinię do, bo bardzo ciekawa bardzo ważna bardzo ważny jest ze strony komitetu ty Noblowskiego poważne potężne sygnałem dla ludzi na obszarze posłowie skuteczne przeciwko Putinowi przeciwko Rosji, ale sygnał mówiący, o czym byśmy się stanowi w o wsparciu świata Zachodniego wsparcia świata nazwijmy go od cywilizowanego do dla dla pewnych procesów, które słów w kontrze wobec obecnej polityki rosyjskiej znak zachęty do do do do działań, które miały wystąpić obecną politykę rosyjską czy zastąpić czy takie anty imperialnym nowe tak pan w czasie tego tak jakby otoczka w ten sposób, ale skoro jesteśmy przy anty Emperia innych matek i od środkowych ruchach to spójrzmy na to co się w tym roku dzieje właśnie z tym tzw. postsowieckim systemem w Azji centralnej jak morze zaczęło takiego pytania co rozumieć przez ten system jak byśmy nazwali, bo jeżeli mówimy o rozwój to warto zastanowić nad tym co jest tym czymś co do tej pory funkcjonowało na obszarze poradzieckim przez ostatnie 30 lat funkcjonował tak bardzo specyficzny sposób funkcjonowania większości państw postsowieckich giga relacja wzrostu tej włączyć należałby państwa bałtyckie, które rzekami przekroczyły już dawno Rubikon, więc trudno je zaliczać do tego obszaru postsowieckiego, ale to są konsekwencje historycznych związków wzrost o historycznej obecności imperium całej sieci powiązań instytucjonalnych politycznych personalnych społecznych z Rosji, które w ten czy inny sposób usprawiedliwiał, aby na pewno umożliwiały Rosji zachowanie specjalnej pozycji swego rodzaju kontroli tego rodzaju dominacji różnym stopniu tych wobec tych republik post sowieckiej to widzimy w tym roku gaśnic traktował jako właśnie kryzys pewnego modelu w jaki sposób to funkcjonowało napiszą panowie tak dla ośrodka studiów wschodnich właśnie w tekście zatytułowanym erozja systemu to z sowieckiego w Azji centralnej tutaj takie zdanie wojna nie tylko podważyła wiarygodność Rosji jako państwa zainteresowanego zakonserwowanie porządku na obszarze postsowieckim zdolnego egzekwować, ale co więcej pokazała, że Kreml ten porządek aktywnie destabilizuje czy można powiedzieć Rosjanie trochę sami na siebie ściągnęli w absolutnie tak to w czasie mowy Putina 21lutego, tym bardziej w czasie wszystkiego co zrobił w związku z Ukrainą pokazał, że to Rosja arbitralnie gotowa jest zmieniać granice postsowiecki, który na, których opierają państwa po posłowie jest nie samodzielnie jest gotowa ingerować w kwestię ty politycznej zamierza to w sposób bardzo brutalny tak naprawdę nie pozostawiający państwom postsowieckim jakiegokolwiek wyboru w relacjach z Rosją czy jednocześnie Rosja pokazała, że ty jest coraz bardziej izolowana na arenie międzynarodowej pokazała, że nie jest w stanie spełnić tych ekonomicznych korzyści, które dawała w ten czy inny sposób państwo, czyli tą czy społeczeństwo region wręcz przeciwnie przynosi koszty wreszcie w tym wszystkim jest nigdy nie nieefektywne na tym zajęciu Ukrainy miało być szybkie miał potwierdzić dominację po rosyjsku tymczasem fakty są tu sprzeczne z oczekiwaniami, czyli krótko mówiąc Rosja podważyła legitymację, na podstawie których obszar postsowiecki funkcjonuje pokazała słabość swoich instrumentów zarówno pozytywnych, jaki ty negatywnych i ty i doprowadziła właśnie do pewnej erozji całego systemu, a czy możemy powiedzieć, że ten co co tu się, jakby temu erozją co się wyraża jako ta erozja co dokładnie jest chodzi o protesty społeczne, które w tych krajach rzeczywiście niektóre przynajmniej mają miejsce czy też chodzi o konflikty, które zaczęły odżywać w tym roku niektóre, jakby toczyły się przez lata jakieś tam w wersji uśpione, ale jednak teraz mamy przejmie 2 takie punkty, które wydają się punktami zapalnymi co pan co pan rozumie się przez to przez tę destabilizację takim najbardziej wymiernym elementem jest to, że dla elit postsowieckich Kazachstan jest najlepszym przykładem Rosja stała się częścią problemu ani częścią rozwiązania problemu jeszcze w styczniu po protestach styczniowe w Kazachstanie prezydent Tokajew prosił Rosję o BZ o pomoc w pacyfikacji sytuacji Rosja była rozwiązaniem problemów wewnątrz kazachskiego od czasu interwencji, jakby na Ukrainie Kazachstan jest spektakularnie dystansuje się od Rosji nim niedwuznacznie do zrozumienia, że Rosja dzisiaj generowała problemy dla dla Kazachstanu nie była ich rozwiązaniem, o ile jeszcze rok temu w przybliżeniu moc państwa Azji centralnej mogą myśleć, że Rosja może po 8 pacyfikować problemy może stabilizować sytuację dzisiaj jest duża obawa, że każdy proces może przez Rosję być wykorzystane do podważenia tej pozycji władzy podważenie integralności suwerenności państw Azji centralnej jak jeszcze do tego mają właśnie te konflikty np. między Tadżykistanem Kirgistanem inni, ale mają swoją lokalną specyfikę są związane z nie wyznaczonym nie z ligi z pewnymi granicami między tymi 2 państwami od lat regularnie dochodziło dostarcza również starć zbrojnych między tymi państwami do ubiegłego roku można było traktować, że on nie przekroczą pewnej granicy Rosja będzie siłą rozumiem, że Rosja, które słusznie wiem obydwóch tych państw Rosja, która dostarcza broń Rosja, który w stanie w każdej chwili powiedzieć, że nie nie walczymy ty nigdy ze sobą i tutaj do tych starć na wiosnę nie doszło ruch w Kirgistanie wtedy istnieje istniała obawa, że Rosja wykorzysta swoją korzyść, ale doszło do nich we wrześniu, kiedy tak rzec jak się wydaje uznali, że Rosja nie będzie ingerować i można na kibicach więcej osiągnąć gdy, skazując ten konflikt graniczny Rosja przestała być czynnikiem my czujący czy tonujący, na które warto, którą trzeba się oglądać w podejmowaniu bieżących decyzji ty politycznych w gdy słabość Rosji jest okazją do tego, żeby wzmocnić swoją własną pozycję jasne, ale też pytanie czy to będzie oznaczało nie wiem od grzanie właśnie takich konfliktów, a być może ich stopniowe nakręcanie, czyli właśnie destabilizację regionu czy też te spory nie mają takiego potencjału aż takiego nawet spór górny Karabach mi się wydaje, że ryzyko tego, że to spory będą odgrzewane jest wysokie ceny biur system postsowiecki rosyjskim swego rodzaju zamrażarkę problemów, którym zarząd cała Rosja zamrażarka puszczała w 1 czy drugim miejscu Rosja zachowa dosyć autorytetu siły, żeby móc ten proces by to w hamować dzisiaj tego procesu już nikt nie będzie końca nie oznacza, że sposób trybuny były zamrożone w obszarze czy w okresie trudno sobie po postsowieckim szczególnie efektywny i podział sprawiedliwy, więc moim zdaniem oczywiście tych napięć teraz należy się spodziewać, że będzie więcej czy to raczej nie będzie nawet jeśli ta destabilizacja się będzie Warta dekompozycja pewnego układu sił będzie się pogłębiała nie będzie taki festiwal wolności tylko raczej raczej cała masa rozmaitych konfliktów napięć konfliktów społecznych wewnątrz tych krajów większość jednak autorytarnych i konfliktów pomiędzy tymi krajami tak wydaje się, że z tym należy się liczyć co nie oznacza, że sprawiedliwe to patologiczny system, który funkcjonował przez ostatnich 30 lat przy czym należałoby dodać, że polityka np. Uzbekistanu Kazachstanu w przypadku Azji centralnej jest głównych państw, jakby regionu pokazujesz bardzo zainteresowane tym, żeby do tych konfliktów nie doszło, żeby je analizować, żeby w miarę możliwości rozładowywać i politycznymi metodami niż metodami ty siłowym czy ma się coś winien jest szansa, że nie będzie to w sposób zupełnie dziki i niekontrolowany podobną sytuacją mamy na Kaukazie, gdzie z 1 strony ryzyko realność wojny między Armenią Azerbejdżanem jest dużo większa niż była, gdy 2 lata temu, ale z drugiej strony mamy już poważnie zaawansowane nadzieję na polityczną uregulowanie tego od konfliktu, czyli takie z tak duży znak, jakby za zapytania o oczywiście też nie tutaj, odnosząc się do tego coraz wyżej przed chwilą też nie twierdzę, że lepszy pokój na warunkach Moskwy niż nawet konflikt wewnętrzny czy konflikt pomiędzy krajami, które jak siłą rzeczy konflikty jakoś toczą tylko bardziej ukrytej formie być może lepiej, żeby to zostało jakoś rozwiązane na w miejmy nadzieję, że na drodze pokojowej niż, żeby było cały czas omijane albo blokowane hamowane przez Putina, ale jednak wracając jeszcze co może oznaczać w ogóle dla funkcjonowania tych krajów krajów poradzieckich krajów Azji centralnej na arenie międzynarodowej, jeżeli centrala nie będzie już w Moskwie, którzy centrala nie jest w Moskwie to siłą rzeczy można szukać sojuszników, gdzie indziej co może oznaczać to oznacza przynajmniej doraźnie wzrost znaczenia tych państw zresztą bardzo ładnie widać i polityce unijnej jeszcze bardziej w polityce chińskiej czy jest świadomość, że region generuje pewne szanse generuje też pewne problemy warto przyłożyć się do tego, żeby to stabilizować i w Pekinie i Brukseli jest świadomość, że Moskwa obecnie jest czynnikiem stabilizującym te to rzeczy na przykładzie Kazachstanu w tym roku bardzo mocno wzrosła temperatura rosyjskich żądań terytorialnych, które zostały wyrażone wprost, ale z sugestii, że państwo kazachskiej sztucznym państwem jeszcze bardziej niż Ukraina granice są niesprawiedliwe, że Rosjanie tam mieszka też zapowiedź, jakby konfliktu i ze strony Unii Europejskiej co bardziej znaczące ze strony Chin poszedł bardzo mocny sygnał, że Chiny podtrzymują integralność terytorialną Kazachstanu jego suwerenność czy zamierza ustabilizować traktują Tokajewa jako gwaranta czeka niezbędny element do tego, żeby Kazachstan region pozostawał stabilny jest to znak, jakby sprzeciwu czy sygnał wobec Moskwy by przypadkiem nie próbowała Ross Ross rozgrzebywać konfliktów Kazachstanie w tej chwili, więc to jest wzrost znaczenia rygoru też moment by to szansa dla przywódców tych państw dla tych pań, żeby od jest znaleźć konstruktywne miejsce dla siły w porządku ty międzynarodowych zalet znowu można powiedzieć, że jest taka takie prawdopodobieństwo, że na tym zmianie na tej zmianie układu sił uzyskają Chiny doraźnie tak, ale znowu ten rok pokazał Chinom ograniczenia ich ograniczenia na obszarze, gdy po sposobie skończyć nie są zdolne wejść w buty rosyjskie pułki model funkcjonowania Chin ich instrumentarium do prowadzenia polityki realne wpływy w Azji centralnej są inne mniejsze niż niż rosyjskie czy nie zastąpią nas nie zastąpią Rosji w takiej Azji centralnej, a z drugiej strony mocniej docenił kwestię stabilności tego i regionu w praktyce stwarza to większą przestrzeń do samodzielności dla dla regionu dziękuję bardzo, Krzysztof Strachota z ośrodka studiów wschodnich był państwa moim gościem 1355 za chwilę informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA