REKLAMA

Zielona gospodarka i zrównoważony rozwój w biznesie to już nie wybór, a konieczność

Digital Festival
Data emisji:
2022-10-08 07:00
Audycja:
Czas trwania:
20:29 min.
Udostępnij:

Oczekiwania konsumentów, którzy coraz częściej decydują się na produkty przyjazne środowisku, regulacje prawne oraz wizerunek pracodawcy dbającego o ekologię i zrównoważony rozwój to główne motywacje, które skłaniają firmy do zmiany swojej polityki na bardziej zieloną. Katarzyna Pawłowicz – specjalistka od zrównoważonego rozwoju w firmie Visa Polska w rozmowie z Jerzym Telesińskim wyjaśnia, dlaczego zielona gospodarka w biznesie to już nie wybór, a wymóg. Ekspertka opowiedziała, jak zmieniają się preferencje polskich konsumentów i jakie znaczenie ma dla nas to, czy produkt powstał z poszanowaniem dla środowiska. Z rozmowy dowiemy się również, jakie działania na rzecz klimatu podejmuje Visa i jak wspiera swoich partnerów biznesowych na polu zrównoważonego rozwoju.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat cyfrowy świat widzi, ale jak się zmienia i 3 my jesteśmy już społeczeństwem 50 w tym serii podcastów rozmawiam z ekspertami tegorocznej edycji Digital Festival Jerzy Leszczyński Szanowni Państwo po raz kolejny chce ja to oczywiście są tak wmawia, że po raz kolejny słyszymy liczę na to, że zainteresujemy państwa całym cyklem rozmów związanych z Digital Festival już po raz kolejny współpracujemy i próbujemy przekonać państwa, że jest to takie wydarzenie, którym Rozwiń » warto się zainteresować nie tylko, dlatego że ono samo w sobie bardzo ciekawe, bo oczywiście jest natomiast czasy mamy takie, że im więcej człowiek wie na temat tego takiego świata, które oswajamy coraz bardziej świata cyfrowego tym lepiej dla tego człowieka polecam serdecznie poprzednie nasze rozmowy, z których wynikało np. to jak bardzo Polacy już do tego świata cyfrowego się przyzwyczajają jak my jako Polacy możemy być również dumni z tego, że jesteśmy w awangardzie jeśli chodzi o zainteresowanie i wykorzystywanie tych cyfrowych narzędzi, które świat nam daje jak też ta pandemia, której przecież nie lubimy ale, którą się oswoiliśmy troszkę nas zmusiła zachęciła w każdym razie spowodowała, że w tym świecie cyfrowym wirtualnym jak poruszamy się coraz częściej coraz sprawniej kolejna rozmowa dotyczyć będzie oczywiście tego na co liczyć mogą państwo biorąc udział w Digital festiwalu to jest taka kwestia, która być może już do państwa dotarły być może nie, tym bardziej warto o nich posłuchać, dlatego że nie wiem czy państwo zdają sprawę z tego, że w zasadzie to już za 3 lata od roku 2025 duże firmy będą musiały musiały raportować tzw. dane ESG środowiskowe społeczne dotyczące ładu korporacyjnego, a co za tym idzie np. będą musiały ujawniać wielkość śladu węglowego przedsiębiorstwa co stanie się koniecznością po prostu lata bezczynności wszystko jedno na lokalnym poziomie globalnym sprawiły, że dzisiaj w zasadzie już niema na co czekać nie ma się nad tym zastanowić trzeba się brać do roboty działania natychmiastowe są potrzebne Zielona transformacja przejście na gospodarkę obiegu zamkniętego to już nie jest wybór to już jest fakt wymóg i niezależnie od tego, jaką motywacją kierują się przedsiębiorstwa, a o tym mam nadzieję też porozmawiam z moim dzisiejszym gościem, więc niezależnie od motywacji wyboru już niema trzeba się brać do roboty takiej właśnie, która będzie odpowiadać za zrównoważony rozwój myślę, że trudno o lepszego eksperta lepszego gościa jeśli chodzi o wyczerpanie tego tematu i cieszę się bardzo, że z naszego zaproszenia skorzystała pani Katarzyna Pawłowicz produkt director specjalistka od zrównoważonego rozwoju firmy wiza bardzo serdecznie witam pani dyrektor bardzo miło, że skorzystała pani zaproszenia mam nadzieję, że troszkę o tym zrównoważonym rozwoju uda nam się dzisiaj porozmawiać dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwu dziękuję za zaproszenie zdecydowanie temat teraz bardzo głośne dąży się mówi bardzo chętnie porozmawia my no tak zaczniemy od tej motywacji w zasadzie pomyślałem, że może to jest właśnie dobry moment, bo chyba tak jak powiedziałem już niezależnie od tego, jaką motywację mają przedsiębiorstwa brać się do roboty trzeba czasu już na zastanowienie się nie ma, ale tak mi intuicja podpowiada ta motywacja nie tylko ekonomiczna, ale taka moralna ekologiczna chyba już coraz częściej kieruje pracownikami czy tymi, którzy kierują przedsiębiorstwami mam rację czy może to jest po prostu jakieś kolejna rzecz, którą trzeba spełnić, bo takie przepisy te motywacje są tak naprawdę się rodzajem pierwsze, na które warto zwrócić te oczekiwania konsumentów stajemy się coraz bardziej świadomi tego, jakie produkty kupujemy wybieramy jest coraz bardziej świadomie, decydując się na te, które są przyjazne dla środowiska zwracamy uwagę na to czy firma produkująca produkty te usługi, która za kupujemy działa w sposób przyjazny dla planety, ale także z myślą o dobru społeczeństwa, więc to jest ten pierwszy wymiar, który najczęściej obserwujemy w tych wybory konsumenckie determinują sposób w jaki na firma dobiera swoją linię produkcyjną w jaki sposób decyduje się działać na danym rynku, jakie produkty oferować panie pan także zauważył, jaki nasi słuchacze, że często, a produktem tzw. ekologiczne, czyli za produkowana w sposób przyjazny dla środowiska są troszeczkę bądź też znacznie droższe niż towary i ogólnodostępne, których do tej pory korzystaliśmy, więc wiele firm decyduje się na lokalną produkcję, żeby wspierać lokalne społeczności decyduje się na produkcję ekologiczną i udostępnienie takich produktów na rynku, żeby generować wyższe przychody na tych produktach jednocześnie, dbając o nasze otoczenie nasze środowiskom, więc jest to ten element pierwsze decyzje konsumentów determinują spektrum naszej działalności drugi element to są regulacje prawne to jest to, o czym pan redaktor wspomniał, czyli wymogi stawiane dużą firmą w zakresie raportowania tzw. niefinansowego być duże firmy będą musiały przede wszystkim obliczać, a następnie udostępniać dla szerokiej publiczności informacje o śladzie Węglowym, jaki jest generowane ich podstawowej działalności to będzie determinować konkurencja na rynku będzie wpływało także na działalność mniejszych firm, które są poddostawcami dla dużych firm, bo także w tym zakresie będzie weryfikowane i dobierane spektrum poddostawców i trzecia motywacja to jest też nasza działalność jako pracodawcę, zwłaszcza młodsze pokolenie, ale być może to czasem też ulegnie zmianie zwraca dużą uwagę na to jak przyjazna jest firma dla środowiska i deklarują, że woleliby pracować u takich pracodawców, którzy działają w sposób tzw. zrównoważony, czyli jest dbałością o środowisko, ale także o społeczeństwo, więc te 3 wymiary bardzo istotne, bo pokrywające bardzo duże spektrum działalności będą wpływały na motywację firm do zmiany swojej linii produkcyjnych do zmiany podejścia zmianę swoich polityk co będziemy obserwować bar jako nasilające się zjawisko w najbliższym czasie to chyba dowód też na to, że ta świadomość rośnie i ludziom po prostu nie jest już wszystko jedno i to oczywiście powinno cieszyć, bo np. jeśli chodzi o rozmaite gałęzie przemysłu okazuje się, że np. coraz częściej konsumenci już nie tylko zwracają uwagę, wybierając mieszkanie ewentualne, które będą kupować czy dom na to czy wokół jest parking garaż czy np. jakaś piwnica, ale np. czy to jest energooszczędny także ta świadomość rośnie myślę, że to powinno nas cieszyć, chociaż zrównoważony rozwój wiąże się z wyzwaniami niewątpliwie, bo to nie jest ułatwienie tylko w pewnym sensie pewne właśnie wyzwanie Polacy jak się okazuje popierają dążenie do realizacji tych założeń nawet co ciekawe są gotowi dokładać pieniądze ze swojego portfela i teraz wynika to badania technologie w służbie społeczeństwu czy Polacy stają się społeczeństwem 5143% badanych w tym raporcie deklaruje, że są gotowi płacić wyższą cenę za produkty zrównoważone czy nasze zachowania zakupowe są coraz bardziej odpowiedzialne pani jest w stanie powiedzieć czy już obserwują państwo firmie wiza np. konkretne takie mechanizmy przeprowadziliśmy projekt 2021 roku studio innowacji bis, za którą przygotowaliśmy rekomendację jak mogłoby wyglądać rozwiązania dla instytucji finansowych w zakresie Zielonej bankowości, ale te rekomendacje poprzedzili ćmy badaniami klientów w ramach badań klienci powiedzieli nam, że poszukują coraz bardziej i wybierają coraz bardziej przyjazne dla środowiska, a produkty i usługi są to produkty, które wykorzystują w swoim codziennym życiu zakupy spożywcze zakupy do domu do miejsca pracy, ale także poszukują co jest pewnego rodzaju nowością bardziej przyjazne i zrównoważonych usług bankowość płatności także widać, że tę zmianę preferencji konsumentów w czasie się zmieniają i zataczając coraz szersze leki spektrum możliwości, które daje nam otoczenie klienci co więcej chcieliby być informowani o tym jakie są obliczenia śladu węglowego zarówno w kontekście ich decyzji zakupowych żywieniowych podróży i transportu dojazdów do pracy, ale także korzystania z urządzeń elektronicznych przeglądania nawet stron w internecie, jaki wpływ Toma ich emisja dwutlenku węgla jak już zostaną wyposażeni w takie informacje to bardzo ważnym elementem dla respondentów dalszej kolejności jest dostęp do informacji treści edukacyjnych, które pozwalały im zmienić swoje zachowania swoje preferencje taki sposób, aby redukować własne emisje dwutlenku węgla ich jako osób indywidualnych mieszkających w mieszkaniach w domach i jako pracowników jako osoby korzystające z dostępu do transportu szeroko rozumianego także podczas wakacji ten element edukacyjny wybrzmiewa bardzo mocno klienci bardzo mocno obecnie poszukują informacji, ale także zachęt, które umożliwiłyby im taką zmianę zachowań w naszym badaniu, które za przeprowadziła w Europie respondenci zadeklarowali nawet, że byliby skłonni zmienić bank, gdyby otrzymali ekologiczne pakiet od innego dostawcy na rynku i taką deklarację złożyła aż połowa respondentów, z którymi rozmawialiśmy także widać, że te preferencje konsumentów w dążeniu do zrównoważonych zachowań wybrzmiewają coraz mocniej w wielu dziedzinach to w skali europejskiej tak to badanie czy myśli pani, że my tutaj naszym lokalnym rynku bardzo różnimy się na tle świata Europy wypadamy podobnie te padły podobnie, jeżeli mówimy o dostępie do informacji i do programów edukacyjnych tak samo jesteśmy zainteresowani i chcemy poszerzać swoją wiedzę w tym zakresie chcemy zmieniać swoje zachowania tak, żeby jak najmniej wpływać na zmianę klimatu w naszym otoczeniu trochę jesteśmy mniej radykalni, jeżeli chodzi o deklaracje dotyczące zmiany dostawcy na bardziej ekologicznego wasze odpowiedzi nie są aż tak zdecydowana jak w Europie, ale to się też może zmieniać z czasem, gdy dostaniemy większy zastrzyk wiedzy na temat wpływu naszych zachowań decyzji na środowisko to ja podejrzewam, że kwestia jest właśnie leży u podstaw edukację, której pani wspomniała to znaczy pewnie im większą wiedzę będziemy posiadać my bardziej uświadomimy sobie jak suma drobnych kroków tworzy ten całościowy obraz tym chętniej pewnie Polacy też będziemy albo będziemy też radykalniejsze 64% Polaków chciałoby kupować więcej produktów zrównoważonych w przyszłości takich, które powstały z poszanowaniem dla środowiska również zostały wytworzone firmie wspierającej prawa człowieka równość płci i wynagrodzeń to bardzo ciekawy wynik tego badania jak firmy pani zdaniem mogą odpowiedzieć na tego typu potrzeby klientów bardzo często firmy podejmują teraz działania mające na celu dostosowanie swoich produktów i usług dla szerokiego grona odbiorców są to zarówno osoby młode w sile wieku pracującej jak również osoby z różnymi niepełnosprawnościami np. instytucje finansowe, wprowadzając rozwiązania cyfrowe przygotowują je w taki sposób, aby te rozwiązania były w równym stopniu dostępne dla osób zdrowych jak i osób, które mają niepełnosprawności słuchu wzroku bądź też mobilności jest to jeden z takich ważnych elementów działania inkluzywnego my jako wiza i na firma na rynku także wspieramy kobiety na wszystkich obszarach ich życia dołożą coraz bardziej inkluzywny tego społeczeństwa działania firm obejmują wzmacnianie roli kobiety w biznesie sporcie w miejscu pracy i to jest też jeden z takich elementów pozwalających na wspieranie zrównoważonego rozwoju wiza uruchomiła program grantowy skierowany dla małych firm prowadzonych przez kobiety już 2019 roku i to jest nasza odpowiedź na pracę w kierunku zrównoważonego rozwoju wspierania małych średnich firm program wczesnego, którym mówi wystartował w tym roku także po raz pierwszy w Polsce, oferując granty wsparcie doradcze dla firm prowadzonych przez przedsiębiorcze nie z polskim, ale także przedsiębiorczyni, która jednocześnie ne są odcieniami Ukrainę mogą się ubiegać o granty finansowe, czyli realizują państwo tak bym te swoje programy będące elastycznymi, realizując również te potrzeby, które być może dopiero za chwilę się pojawią albo właśnie w tej chwili pojawiają to wspaniale proszę będzie jak wygląda zainteresowanie tym programem dużo mają państwo zgłoszeń chętnych program właśnie wystartował także proszę dać nam jeszcze chwilę, żebyśmy markę mogli przyjąć wszystkie zgłoszenia jak się zgłaszać to ten może przy okazji zapytamy, bo skoro startujemy być może wiele naszych słuchaczek dopiero pierwsza z nich usłyszało program jest dostępne w środowisko internetowe także po wyszukaniu nazwy programu można skorzystać z aplikowania w formie zdalnej cisną ex przystanek pst do czego będę trzymał kciuki za to, żeby zainteresowanie było jak najszersze jak największe jako dumny mężczyzna trzymam kciuki za wspaniałe mądre kobiety, które uważam, że powinny jak najpełniej reprezentować swoje prawa i potrzeby również w świecie biznesu, bo to jest zawsze taki wybór między tym co jest czysto biznesowe tym co już czysto biznesowe nie jest, ale wpływaniem na świat zrównoważony trochę to jest także takie wielkie firmy jak wiza po części realizują potrzeby klientów, które klienci komunikują o tym też mówiliśmy na, ale też w pewnym sensie mogą kształtować świat i trochę te potrzeby świadomość klientów i to też bardzo dobrze jak wiza wspiera swoich partnerów biznesowych na polu zrównoważonego rozwoju jeszcze o to chciałbym zapytać widza przed wszystkim podejmuje działania na rzecz klimatu w 2020 roku osiągnęliśmy neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla w naszych działaniach przeszliśmy 100% odnawialną energię elektryczną, więc nasi partnerzy, którzy korzystają z sieci wiza mają pewność, że ta działalność jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla co więcej prowadzimy współpracujemy z wieloma firmami partnerami na rzecz podejmowania działań w celu zrównoważonego rozwoju jednym z takich działań współpraca z naszym partnerem firmą Eko League jest firma z rynku niemieckiego, która umożliwia konsumentom ocenę własnego wpływu na środowisko poprzez prezentację skali wpływu każdej decyzji zakupowej każdych zakupów na na środowisko ta firma także prowadzi działania edukacyjne dla naszych konsumentów wspieramy firmy oparte na idei obiegu zamkniętego na tym celu współpracujemy z organizacją Ellen macarthur Foundation promującą cele gospodarki obiegu zamkniętego i tutaj naszą ambicją jest inspirowanie ludzi to zmiana sposobu w jaki żyją kupują korzystają na z produktów współpracujemy z producentem kart plastikowych firmą cee PR AK Group, która przygotowała kartę wiza Air szła z wykorzystaną w 98% z materiałów poddanych obcej ligowi na przykładach takiego wdrożenia jest współpraca z bankiem Santander bank Polska, które wspólnie wiza wdrożył kartę z materiałów wraz z kręgu i oferuje ją jako podstawowy produkt dla swoich konsumentów prowadzimy także współpracę z miastami dają w Polsce i wdrażamy płatności cyfrowe transporcie publicznym uważam, że te rozwiązania cyfrowe są kluczem do przywrócenia popularności transportu publicznego na w Polsce wzrost liczby transakcji wiza dla transportu publicznego są o 50% szybszemu rok do roku niż liczba wszystkich transakcji wiza, a także Jima, że to rozwiązania te prace przynoszą fakty na świecie współpracujemy także celu upowszechnienia pojazdów elektrycznych i możliwości łatwego dostępu do ładowania samochodów elektrycznych dla wszystkich posiadaczy kart wiza, czyli można wyciągnąć taki wniosek, że państwo pewnie o tym myślę, że im więcej tych właśnie bezgotówkowych cyfrowych rozliczeń tym mniejszy ten ślad węglowy z tego tak by wynikało tak rozwiązania cyfrowe pozwalają na upowszechnienie się o niektórych usług i płatności, do których dostęp może być utrudnione, jeżeli nie korzystam z tych płatności cyfrowych dlatego, jeżeli każdy z nas posiada karta i to kartą będzie mógł w sposób niezakłócony zapłacić za wszystkie usługi, których chce skorzystać także ta cyfrowa to dla klientów będzie powodowało łatwiejszy dostęp do tych usług takich jak transport publiczny ładowanie samochodów chcemy, żeby były bariery i jakiekolwiek wynikające z niedostępności usług podczas płatności, bo te bariery mogą wpłynąć na chęć korzystania z tych rozwiązań naszym celem jest promowanie zrównoważonego rozwoju promowanie tych rozwiązań przyjaznych środowisku i tam to wszystko dzieje się by w studiu innowacji widzę w Warszawie rozumiem, że tam sztab ludzi zastanawia się jak takie rozwiązania, które być może jeszcze nie są dostępne, ale będą dostępne również wpisywały się w tę filozofię zrównoważonego rozwoju studia innowacji wiza przygotowujemy rekomendacje nowych rozwiązań dla instytucji płatniczych, która następnie instytucje te mogą z nami wdrażać są pełne pogłębione badania, ale także wypracowane z konsumentami i dostępne na rynku, a rozwiązania i rekomendacje tra łatwy sposób można wdrożyć instytucji finansowej w ten sposób udostępnić ja szerokiemu spektrum konsumentów miejmy nadzieję, że jak najszersze spektrum konsumentów oraz kontrahentów będzie zgłaszać się do państwa po te edukację po te rozwiązania, które będą powodować, że świat będzie coraz bardziej zrównoważonej coraz bardziej odpowiedzialnej mam nadzieję, że są państwo otwarci tak wynika z naszej rozmowy na to edukowanie i odpowiedzi płynące z potrzeb współczesnego i świata przyszłości, o czym mam nadzieję Szanowni Państwo drogi słuchaczki słuchaczy przekonaliśmy się w czasie tej naszej rozmowy z naszym ekspertem z naszym gościem bardzo serdecznie dziękuję za to, że mieliśmy okazję porozmawiać pani Katarzynie Pawłowicz produkty director specjalistę od zrównoważonego rozwoju bardzo było miło umówmy się, że jak już tam państwo zajrzą do tej Kryształowej kuli zobaczą co w przyszłości będzie ważne dla zrównoważonego rozwoju to również o tym w przyszłości kiedyś porozmawiamy bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, dziękuję panie redaktorze dziękuję państwu serdecznie zachęcam państwa do tego, żeby słuchać wszystkich rozmów z tego naszego cyklu cyklu związanego z festiwalem Digital Festival 2020 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DIGITAL FESTIVAL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA