REKLAMA

Pokojowy Nobel i rozmowy premiera z samorządowcami, czyli podsumowanie tygodnia

Maciej Zakrocki przedstawia
Data emisji:
2022-10-07 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
53:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki przedstawia dobry wieczór w piątek 7października kiedyś się mówiło albo śpiewało piątek Świątek czy niedziela, a dzisiaj proszę Świątek na prawo zupełnie innego znaczenia czy konotacji, choć wydarzeniu sportowym raczej podsumowanie tygodnia nie poświęcam wiele czasu dzisiaj warto chyba zacząć od samego końca dnia, czyli ćwierćfinałowego meczu Igi Świątek w Ostrawie Amerykankom machnęli Polka znowu wygrała, potwierdzając swoją tegoroczną dominację Rozwiń » w kobiecym tenisie liczymy na dobre mecze pozostałe dni weekendu na teraz wracam do zapowiedzi innych wydarzeń, które chciałbym przy pomocy znakomitych gości skomentować z pewnością warto zauważyć dzisiejszy protest samorządów w Warszawie podhasłem tylko ciemność hasło nawiązuje do gigantycznych podwyżek cen energii co właśnie dla samorządów oznacza poważne ograniczenia oświetlenia ulica, kto wie może też szkół czy przedszkoli wg Rafała Trzaskowskiego prezydenta Warszawy w proteście wzięli udział przedstawiciele 90% samorządów natomiast wczoraj reprezentacja 6% spotkała się z premierem Mateuszem Morawieckim było można powiedzieć spotkanie w innej rzeczywistości protestujący dzisiaj mówili bowiem, że samorządy zostały rozkopane pieniędzy, że wzrost opłat za energię 800 nawet 1000% to fakty i że nie będą w stanie wypełniać swoich ustawowych zadań rozmawiający wczoraj z premierem usłyszeli z kolei, że jeszcze nigdy samorządom nie było tak dobrze przyrost dochodów podatkowych tych pochodzących częściowo PIT CIT był bezprecedensowy zdaniem premiera przez ostatnie 7 lat, a za chwilę rząd sypnie jeszcze samorządom kwotą 13 700 000 000zł oczywiście rząd tak załatwimy wzrost cen energii był niemal niewidoczny premier dostał brawa, a rzecznik rządu Piotr Müller nie bardzo miał odpowiedzieć na pytanie czemu szef rządu rozmawia tylko samorządowcami z PiS-u, którzy oczywiście bili mu brawo im podoba się nawet pomysł wicepremiera Sasina by to oni kupowali swoim mieszkańcom węgiel, bo jak się powinien pośredników to będzie taniej a, że to ma się nijak do ustawy o samorządzie przecież drobiazg niezmiennie w dobrym humorze jest prof. Adam Glapiński inflacja 17 i 2% no ale to widocznie nie jest tak źle skoro rada polityki pieniężnej nie zmieniła stóp procentowych były premier, ale też swego czasu szef rady pan prof. Marek Belka właściwie w 1 zdaniu zawarł swoją ocenę poczynań prezesa Glapińskiego jest rozczarowaniem jak jest fantastycznie to widać w rozpoczynających się pracach nad budżetem rządowym projekcie niby się to jakoś spina, ale zdaniem opozycji choćby deficyt na czym nie wynosi 68 000 000 000zł jak przekonuje Ministerstwo Finansów tylko grubo ponad 206 000 000 000 wszystko za sprawą wyciągania miliardów poza budżet, czyli stosowanie kreatywnej księgowości dalej nie wiadomo co z pieniędzy niska po bo rządzący dalej udają, że wszystkie sprawy krytycznie oceniane przez komisję europejską dotyczące praworządności załatwili symbolicznym zaprzeczeniem ich dobrego samopoczucia w tej sprawie był wyrok Trybunału praw człowieka w Strasburgu w czwartek, który uznał, że Polska naruszyła europejską konwencję praw człowieka w związku z zawieszeniem w czynnościach służbowych sędziego Pawła już Juszczyszyna z mocy uchwały Izby dyscyplinarnej Sądu Najwyższego od tych polskich sprawach będę rozmawiał pan prof. Sebastian Gajewski prawnikiem analitykiem politycznym centrum imienia Ignacego Daszyńskiego warto już zostać we wspomnianym w Strasburgu, w którym w gmachu niedaleko Trybunał praw człowieka, czyli w parlamencie europejskim podczas debaty z komisarzem do spraw budżetu Johannesem chanem posłowie dociska Libby komisja twardo kontynuowała procedurę pieniądze za praworządność wobec Węgier to sygnał, że nasz rząd zwlekając z naprawianiem praworządności nic nie zyska samej Unii wielkie emocje wzbudza ustanowienie pułapu na zakup gazu pułapu cen czemu sprzeciwiają się Niemcy, a tak zostali do wciśnięcia przez wyraźna większość państw, że zaczynają pękać także Ursula von der Leyen chyba słusznie podejrzewana o działania zgodnie z interesem niemieckiego rządu zreflektowała się wyraźnie zapowiedziała prace nad jakimś mechanizmem, który cenę gazu obniży sprawa też była omawiana na bardzo ważnych spotkaniach w Pradze wczoraj w nowym formacie o nazwie europejska wspólnota polityczna, a dzisiaj już podczas ma 50 normalnego nieformalnego szczytu rady europejskiej od tych ważnych debatach ich znaczeniu dla Europy dla Polski opowie pani Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz z Instytutu strategie 2050 była ambasador Polski federacji rosyjskiej trochę się rozglądałem, więc już zaczynam Maciej Zakrocki przedstawia jest z nami pan prezes Sebastian Gajewski prawnik analityk polityczny centrum imienia Ignacego Daszyńskiego dobry wieczór dobry panie redaktorze dobry wieczór państwu mieliśmy taką trochę dziwną sytuację, bo już było wiadomo, że samorządowcy organizują w piątek w Warszawie protest pod hasłem tylko ciemność, gdzie przede wszystkim chcieli akcentować swoje problemy z cenami energii i rachunkami czy propozycjami kontraktów, jakie zaczynają dostawać od spółek skarbu państwa i dzień wcześniej pan premier Mateusz Morawiecki zorganizował spotkanie z samorządowcami, którzy twierdzą, że oni reprezentowali tylko 6% samorządów, a w Warszawie dzisiaj protestował Łodzią 90% i pan premier mówił, że właściwszy jest świetnie żon, owszem, słyszało tych tam cenach 800900% wyższych natomiast sytuacja samorządów jest fantastyczna, że przyrost dochodów zarówno podatkowych pochodzących z PIT CIT był bezprecedensowy przez ostatnie 7 lat i i nowości jeszcze narodowych z obiecał tam ponad 13 000 000 000 dokładnie 13 000 000700 000 000zł takich dotacji dla samorządów i no tak jakby chciał powiedzieć właśnie bardzo rozumie co ma być ten proces proces jednak odbył, a nie jak pan patrzy na właśnie tę taką politykę rządu wobec samorządów, szczególnie że jak pamiętamy te wybory zbliżają co prawda chyba będą trochę odsunięty wybory samorządu czy pewne napięcie między administracją samorządową jednostkami samorządu terytorialnego oraz rządem administracją rządową to jest wpisane w sam ustrój administracji publicznej w Polsce i niezupełnie zrozumiały występuje nie tylko teraz, ale w zasadzie, odkąd samorząd terytorialny został w Polsce przywrócono oznacza 90 tego roku to jest także jednostki samorządu terytorialnego administracja samorządowa zawsze chcę więcej pieniędzy nie za bardzo chce nowe zadania z kolei rząd administracja rządowa nie za bardzo chce dawać pieniądze, a ja chcę dawać pieniądze to najlepiej za pomocą dochodów transferowych, czyli takich, które są przyznawane przez organy administracji rządowej, ale chcę dawać nowe zadania z reguły wycenia je ich realizację na mniejsze kwoty niż robią to samorząd problem w tym napięciu, który jest dzisiaj jest jednak taki, że napięcie to przybiera no intensywność do tej pory nienotowana, bo tak jak powiedziałem wcześniej uno podobne wypowiedzi samorządowców można znaleźć na zasadzie od 30 lat, odkąd ten samorząd terytorialny ponownie w Polsce istniej wydaje się, że dzisiaj się dlatego co mówią, a samorządowcy no jest zagrożona zdolność wykonywania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego, bo one nie są powołane po to, żeby sobie były po to, żeby reprezentowały swoich mieszkańców tylko są powołane do tego, żeby wykonywać określone zadania publiczne, które wynikają wprost z przepisów prawa i nie widzę w tym takiego zwykłego tylko Samorządowego narzekania na to, że jest za dużo zadań i za mało pieniędzy tylko jeśli słyszał i wszyscy to słyszymy o tych ofertach, które w tej chwili wpłynęły na jedno stek samorządu terytorialnego to zdaje sobie sprawę jeśli owe ceny energii, o których mowa się utrzymają to po prostu te jednostki samorządu terytorialnego sianie w dużej części przestaną wykonywać jakąś część zadań albo będą wykonywały no jakoś o te zadania będą miały jakość, która nie odpowiada współczesnym oczekiwań oczywiście są tutaj 2 prawdy trochę można powiedzieć, że obie strony mają rację to znaczy jest prawda samorządowców jest też prawda rządu tutaj zawsze trzeba patrzeć na indywidualną sytuację poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego po prawdą jest rzeczywiście, że są w Polsce takie miejsca, w których ta sytuacja kształtuje się całkiem przyzwoicie to wynika z konstrukcji dochodów własnych, jeżeli dana jednostka samorządu terytorialnego ma wysokie dochody własne z tytułu takiego czy innego podatku, bo np. dużo ludzi tam ma dużo zarabia albo jest jakiś jakieś duże bardzo przedsiębiorstwo, które SR opłaca podatki z tych podatków są wysokie wysokie wpływy to naturalnie na tym korzysta są też miejsca, gdzie także od lat ta sytuacja finansowa kształtuje się źle, a teraz będzie się kształtować kształtować się czegoś o profesorze 1 słowo jeśli pan pozwoli, bo pominął pan troszkę przepraszam, że tak mówię jeszcze inny aspekt, bo nie tylko zdolności finansowe samorządów w rozumieniu ściągania podatków, które potem umożliwiają realizację różnych celów mają wpływ na kondycję także samorządów finansową tylko słyszymy od przedstawicieli szczególnie tych samorządów, których działają politycy opozycyjni wobec obozu rządzącego, że właśnie te uznaniowe przyznawane pieniądze są inne dla samorządów opozycyjnych, a inne dla dla pisowskich już mówiąc takim cyklu skrótowym językiem nawet teraz, kiedy właśnie się zaczęły pojawiać te ogromne problemy związane z wysokimi cenami za energię no tak jak Radom dostał właśnie podwyżkę 1000% to akurat słyszałem tutaj z jak się tą słynne miasto w Polsce wschodniej nazywa, które jest właśnie od lat zaraz przypomnę w rękach polityków obozu władzy tam prawie w ogóle podwyżki nie ma to jest rzeczywiście duży problem, bo prawo sprawiedliwość rząd PREZ jedno tony prawicy bardzo chwali się tym że, a przeznacza rozmaitych programach rządowych bardzo duże kwoty, z których mogą korzystać jednostki samorządu terytorialnego to jest prawda miejsce to za moralne przepraszam obiecałem, że Sopot, bo to są tzw. dochody transferowe głównie to są dotacje celowe one są przyznawane są przyznawane uznaniowo no takiej dosyć uproszczonej procedurze co powoduje, że bez względu na to, jakie są rzeczywiste powody tego, że jedni dostają mniej ni więcej jedni dostają, a nie dostają to powstaje po stronie jednostek samorządu terytorialnego te przede wszystkim tych, które dostały mniej lub w ogóle nie dostały przekonanie, że nie dostały z przyczyn politycznych co prawdopodobnie w dużej części jest prawdą i teraz jak spojrzymy na problemy, których wspólnie powiedzieliśmy to można sobie zadać pytanie no jak to rozwiązać co należałoby robić myślę, że nie zaskoczę pana redaktora jak powiem, że po prostu wystarczy przy strzegł konstytucji, bo w Polsce jest taka specyfika ustawy zasadniczej żona samorządzie terytorialnym bardzo dużo to w innych państwach to raczej nie ma tak dużej liczby przepisów dotyczących władzy samorządowej, a u nas jest i chyba dobrze, bo tak naprawdę mówił to 2 problemy po pierwsze, samorządy mówią, że mają coraz więcej zadań także np. teraz mają mieć zadania związane z dystrybucją węgla mają za mało pieniędzy na realizację tych zadań, a konstytucja mówi wyraźnie rzeczywiście zadania można przyznawać, ale jak przyznaje nowe zadania trzeba dać tyle pieniędzy ile rzeczywiście kosztuje ich realizację zasady adekwatności to wprost zapisane w Polskiej konkluzji i drugi element to jest to, o czym mówiliśmy o tych dochodach transferowych głównie o dotacjach celowych w konstytucji wynika, że to dochody własne, czyli te, które są niezależne od uznania administracji rządowej od uznania rządu od względów politycznych po prostu wynika wprost algorytmu zapisanego w ustawie one mają stanowić większość dochodów jednostek samorządu terytorialnego atak naprawdę te pozostałe dochody to one powinny być wyjątkiem dzisiaj dzieje się tak, że to dotacja celowa staje się tym mechanizmem, którym rząd z 1 strony uzasadnia mówi, że przecież wspiera samorządy z drugiej strony dzięki temu mechanizmowi okazuje się, że jedne korzystają na tym inne nie, gdyby przestrzegać konstytucji, gdyby przestrzegać idei finansowania jednostek samorządu terytorialnego, która zakłada dochody własne to co wprost wynika z przepisów prawa co się należy po prostu z automatu to jest większość to powinno wystarczyć w zasadzie na wszystko, a te dotacje celowe to są, żeby pobudzić samorządy czasami do wykonywania tych zadań, na które one nie mają ochoty np. bo to są takie zadania którymi się nie wygrywa nie wygrywa wyborów to byłoby okej, a okazuje się, że tutaj zjednoczona prawica nie za bardzo jest po stronie konstytucja, gdyby tych przepisów dotyczących samorządu przestrzegać to tak myślę, że nie byłoby chyba wielkich powodów do protestów nowy tak, a propos tych zadań samorządów no tutaj w tej chwili też są na to większość przynajmniej na pewno ci protestujący dzisiaj oburzeni pro propozycją wicepremiera Sasina, który mówi zaangażuje się w dystrybucji węgla dysponujecie spółkami komunalnymi no to po prostu bezpośrednio kupujcie od importera będzie mniejszy narzut i ludziom sprzedacie będą mieli tańszy węgiel no i już w tej chwili samorządowcy widzą w tym kolejną pułapkę tak, bo zaraz ludzie szczególnie w takich mniejszych miejscowościach przyjmą do wójta burmistrza prezydent słucha powiedzieli, że ty masz tam teraz węgiel załatwić, a ja tutaj się trochę zgadzam z premierem Sasinem, a trochę zgadzam się z samorządowcami, bo obie strony mają tutaj trochę racji to znaczy po pierwsze, czas wrócić na to uwagę, że w Polsce administracja terenowa jest tak skonstruowana, że na poziomie gminy na poziomie powiatu poza policją strażą pożarną nie ma żadnych organów administracji rządowej organy administracji rządowej zaczynają się dopiero od poziomu województwa, więc tak naprawdę wszystkie zadania, bo zdradza absolutną większość zadań zakresu administracji publicznej na poziomie gminy na poziomie powiatu muszą wykonywać jednostki samorządu terytorialnego, bo po prostu nie ma organu administracji rządowej paktu w Polsce w czasach transformacji systemowej sobie wymyśliliśmy to jest dosyć oryginalne rozwiązaniem w wielu państwach tak to nie działa, ale u nas tak jest w związku z tym jeżeli, ale przyzna pan wojnę zawozi kiedyś węgiel to ludzie kupowali dam w sumie chyba ktoś wyliczył w Polsce było 400 firm firm czy składów, które zajmowały sprzedażą węgla nie samorządy mają zagramy na AIDS oczywiście prawda, ale mamy czasy kryzysowe i w czasach kryzysowych nie zawsze rynek działa zakładam, że tutaj rynek może nie działać i rzeczywiście potrzebna interwencja władz publicznych, ale i w tym zakresie się zgadzam z premierem Sasinem, że można rozmach rozwojowi wprowadzenie takiego rozwiązania, że władza publiczna zajmuje się tą dystrybucją, a wiadomo jest na tym poziomie gminnym powiatowym po prostu nie ma innych organów administracji publicznej co do zasady UE, ale teraz jest pytanie okej skoro mają robić jednostki samorządu terytorialnego, które zgodnie z przepisami zajmuje się zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, czyli mieszkańców nawet zadaniach własnych mają zapewnianie energii elektrycznej ciepła gazu, więc się wszystko jakoś skleja no okej to jest nowe zadanie i tutaj chodzi to, o czym wcześniej mówiłem zasada adekwatności skoro mamy nowe zadanie to trzeba samorządom zapewnić źródła finansowania tego zadania adekwatne do kosztów, które poniosą, jeżeli dzisiaj rząd i ustawodawca wprowadził mechanizm, który zapewniałby pokrycie kosztów, które jednostki samorządu terytorialnego poniosą w związku z tą dystrybucją zorganizowaniem tego systemu o lepszy piszą mogą tylko określone instrumenty, które zapewnią skuteczne wykonywanie tego zadania no to jak nie widzę w tym większego problemu nakaz problem jest taki myślę, że tego boją się najbardziej samorządowcy to znaczy, że znowu będzie tak jak zwykle to znaczy będzie zadanie albo nie będzie nowych pieniędzy albo te pieniądze będą uzupełnienia adekwatne do kosztów, które będą w rzeczywistości poniesione to musieliśmy już teraz z tego, bo od poziomu Samorządowego oczywiście w relacji z władzami centralnymi do władz centralnych w nie wiem czy to jest wydarzenie ale, ponieważ w ostatnich tygodniach sporo mówiło o napięciach w obozie władzy kolejnych napięciach coraz właśnie większej walce politycznej między wspomnianymi premierem Sasinem, a premierem Mateuszem Morawieckim no niektórzy komentują, że po tym, jak Michał Dworczyk szef kancelarii premiera, a na jego miejsce został zaproponowany pan Marek Kuchciński no to jest kolejny dowód na to, że premier słabnie, bo wiernego bardzo takiego oddanego polityka Prawa i Sprawiedliwości oddanego prezesowi Kaczyńskiemu no po prostu w sadzono premierowi do kancelarii to ma jakieś znaczenie pana zdaniem jest jakimś drobnym symbolem właśnie tego, że premier również musi pamiętać o tym kto tak naprawdę podejmuje kluczowe decyzje w tym kadrowe w jego kancelarii premier myślę, że tutaj trzeba zwrócić uwagę na takie 3 aspekty to znaczy po pierwsze to na co zwrócił uwagę pan redaktor to znaczy kim związany był Michał Dworczyk z kim związany jest Marek Kuchciński, ale po drugie, kim, jaki temperament rzeczywistą pozycję miał Michał Dworczyk a jaki temperament, jaką rzeczywistą pozycję ze stanowiska szefa kancelarii premiera jest w stanie zbudować sobie Marek Kuchciński, bo Kancelaria Prezesa Rady Ministrów została tak wymyślono już wiele lat temu także w ustawie o radzie ministrów, że to nie jest taki zwykłemu urząd zapewniający obsługę administracyjną kancelaryjną premiera oraz wicepremierów coś na wzór kancelarii Sejmu czy kancelarii Senatu tylko jest to swego rodzaju Super resortu, który zajmuje się bardzo wieloma sprawami, które mocno wykraczają poza taką obsługę administracyjną kancelarii i jest stanowisko, z którego można zbudować sobie niezwykle silną pozycję polityczną bardzo mocno urosnąć to z 1 strony z drugiej strony można bardzo wiele rzeczy zepsuć można bardzo wiele rzeczy zniszczyć i zrobić podejmować takie decyzje podejmować takie decyzje podejmować takie działania, które potem odpowiedzialność polityczną będzie ponosił przez lata cały obóz rządzący ja mam wrażenie, że z Michałem Dworczykiem był właśnie taki problem, że on po pierwsze z tej kancelarii premiera ze swojej funkcji ze swego fotela szefa kancelarii uczynił no to, o czym on miał być to znaczy Kancelaria osób prezes pytany był szefem tego Super resortu zajmował się w zasadzie wszystkim od kontaktów z przedstawicielami innych ugrupowań politycznych po główne obszary polityki publicznej, które w danym czasie w danym czasie w danym momencie no były były kluczowe to myślę, że mu się udało z drugiej strony natomiast stał się twarzą bardzo wielu niepopularnych po prostu błędnych decyzji błędnych i błędnych posunięć na pewnym etapie chyba już stanowił jakieś obciążenie dla swojego obozu politycznego w związku z tym raz zgadzam się oczywiście z panem redaktorem nad o tym jeśli ten element personalny w relacjach między premierem, a samym prawem sprawiedliwością, ale mam też wrażenie, że Marek Kuchciński biorąc pod uwagę jego doświadczenie jego temperament które, chociaż mogli chociażby mogliśmy obserwować w czasach, kiedy był marszałkiem Sejmu to nie raczej spowodują, że on no nie będzie Super ministrem i nie zbuduje takiej pozycji nie będzie podejmował takich decyzji jak jego poprzednik on będzie po prostu szefem kancelarii premiera takiego urzędu obsługującego jego i jego zaplecze no z dostępem oczywiście do wiedzy do wszystkiego tego co dzieje się na zapleczu premiera na zapleczu rządu warto te wszystkie procesy kontrolować, ale to jest po prostu postać o innym temperamencie politycznym i formacie i myślę, że z tego powodu jest chyba dzisiaj bardziej wygodna niż był Michał Dworczyk tylko z drugiej strony właśnie no pan również wspomniał o tych czasach, kiedy pan Marek Kuchciński pełnił inne ważne funkcje w państwie no i to raczej właśnie przyjmiemy, że właśnie odszedł pewne nie sławie przez ostatnie lata był ewidentnie na marginesie mówi oczywiście o okresie, kiedy był marszałkiem Sejmu, kiedy właśnie no właśnie uniemożliwia debatę polityczną politykom opozycji z to jego funkcją wiązały się te nie niechlubne loty do Rzeszowa i gdzie tam właśnie już w mediach społecznościowych przy pomocy różnych memów się wręcz nabijano właśnie jak to wygląda biuro podróży które, które zawozi i rodzinę znajomych tam na południu Polski czy na narty na jakieś inne imprezy no wreszcie z jego osobą związana jest ta słynna historia głosowania budżetu w sali Kolumnowej i nie wpuszczanie na obrady polityków opozycji na to głosowanie w no to pani w jakim sensie można powiedzieć czy niema czy ławka jest za krótka czy rzeczywiście no inne walory Marka Kuchcińskiego w rozumieniu obozu władzy są istotniejsze niż te wszystkie ciemniejsze karty w jego politycznym życiorysie myślę, że ciemniejsze karty, które w imieniu pan redaktor przesądzają o walorach Marka Kuchcińskiego na tym stanowisku, bo pokazują, że do kina Marek Kuchciński będzie Marek Kuchciński na stanowisku szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów no będzie lojalnym wykonawcą polecenie kierownictwa prawa i sprawiedliwość tak jak był lojalnym wykonawcą tych poleceń w czasach, kiedy był marszałkiem Sejmu jednocześnie nie jest politykiem, który ma jakikolwiek potencjał do tego, żeby stać gwiazdą, żeby zaskarbić sobie czyją Kol wiek sympatie i chyba, żeby tak wychodzić poza swoją funkcję poza swoją funkcję poza taki swój to ten zakres zakres działania on jako marszałek Sejmu poza tym, że lojalnie wykonywał polecenia nie zbudował sobie ani pozycji ani pozycji zewnętrznej pani nie mam pojęcia opozycji wewnętrznej też trudno o tym trudno rozstrzygać, ale na pewno nie był w odbiorze zewnętrznym ani gwiazdą ani liderem Prawa i Sprawiedliwości ani postacią, która miałaby jakiekolwiek w tym kierunku ambicje, więc chyba taka osoba tym stanie konfliktów napięć zjednoczonej prawicy dla kierownictwa tej partii jest wygodna na tym stanowisku sytuacja finansowa kraju mówiło się właściwie od wielu wielu miesięcy i właśnie jeszcze w okresie pandemii, kiedy rozpoczęły problemy finansowe w postaci czy to lockdownów i z oczywistych powodów kłopotów wielu firm, którym udzielano pomocy przy okazji takiej czy innej tarczy antykryzysowej w za czuł się nasz kraj dość dynamicznie zadłużać coraz więcej pieniędzy, o czym świadczy również raporty NIK-u były wyprowadzane z budżetu po to, żeby te parametry budżetowe nie stały się groźne z punktu widzenia limitów zawartych w konstytucji tak dalej mamy początek debaty budżetowej w sejmie już w tej chwili no opozycja twierdzi, że to co przedstawia Ministerstwo Finansów to jest kreatywna księgowość np. dług wcale nie wynosi 68 000 000 000 jak pokazuje rząd, ale grubo ponad tam 220 poza tym pojawiają się różnego rodzaju analizy takich osób jak Sławomir Dudek Ludwik Kotecki kiedyś członek rady polityki pieniężnej Hanna Majszczyk była wiceminister do spraw budżetu Sławomir Dudek obecnie głównym ekonomistą forum oni też lubią takie zrobili takie wyliczenie jak naprawdę wygląda sytuacja finansowa państwa wskazują na ogromne kwoty, które trzeba będzie wyznaczyć na spłatę zadłużenia dodatkowo ogromne miliardy na obsługę zadłużenia no i że Rze, że to wszystko bardzo źle wygląda w zestawieniu do do takiej oceny sytuacji finansów państwa szczególnie dzisiaj wyciąga się kolejną konferencję prasową prezesa Narodowego Banku Polskiego przy okazji szefa rady polityki pieniężnej, który nie zmieni niezmiennie jest dobrym nastroju twierdzi, że dalej Polska gospodarka się fantastycznie rozwija recesji żadnej nie będzie, a to, że rada polityki pieniężnej podniosła w tym tygodniu stóp procentowych, mimo że inflacja 172 no to właściwie trochę potwierdzać, że tak, jakby już paniki nie ma no, a złoty w stosunku do różnych walut słabnie cały czas no i co wszystko dla obozu władzy z punktu widzenia oceny przez społeczeństwo tej sytuacji gospodarczo finansowej oznacza myślę, że my dochodzimy do takiego dochodzimy do takiego punktu, w którym jeśli chodzi o politykę gospodarczą państwa oraz politykę pieniężną, która jest częścią społeczeństwo ma takie zaczyna mieć takie przekonanie co pewnie przekłada się bardzo mocny spadek zaufania w ogóle aparatu państwa do organów władzy publicznej tego jeszcze nie widać w badaniach to moim zdaniem za jakiś czas za jakiś czas będzie widać, bo dochodzimy do takiego rozjazdu to znaczy z 1 strony mamy oficjalne komunikaty mówiły np. komunikatach prezesa Narodowego Banku Polskiego po posiedzeniach rady polityki pieniężnej, które emanują no dobrymi prognozami samozadowoleniem pana prezesa jeśli poprzednie dni jak ono z członków RPP czy prezesa Glapińskiego nie sprawdziły to tym gorzej dla diagnoz, ale już następne na pewno będą dobre po staje się po prostu chemiczne i myślę, że dzisiaj nikt ani ucha polityce pieniężnej nie ufa prezesowi Glapińskiemu ani radzie polityki pieniężnej to się już by robiła zabawne, gdyby nie było tak poważna ja oczywiście mam pewien dystans w ogóle do ekonomistów w szczególności tych, którzy zajmują się polityką pieniężną ekonomia nauką ścisłą nie jest polityka pieniężna bardziej polega chyba na grożeniu z fusów, bo rozmaite diagnozy do prezesa Glapińskiego bardzo się nie sprawdzają, ale jeśli tak pogrzebać w internecie to diagnoza jego aktualnych przeciwników z przed pewnego czasu również okazały się w dużej mierze nietrafione natomiast poważniejszym elementem jest polityka budżetowa, bo jeśli dochodzimy do takiego momentu, kiedy budżet państwa też mocno regulowany przez konstytucję, który ma stanowić rzeczywisty obraz dochodów wydatków państwa w perspektywie rocznej, który jest poddany jego wykonanie jest poddane kontroli parlamentu to wszystko dzieje się po to, żeby poinformować obywateli, żeby oni mieli taką rzeczywistą wiedzę jak nasze finanse państwa wyglądają, żeby poinformować ich przedstawicieli posłów senatorów wreszcie, żeby ograniczyć pewną swobodę polityków gospodarowaniu groszem publicznym po to, zresztą ten budżet ma przecież formę ustawy okazuje się, że ten budżet państwa z rzeczywistą sytuacją finansową naszego kraju nie ma wiele wspólnego, bo tam wprawdzie są jakieś wydatki są jakieś dochody, ale wydatki dochody także są gdzieś indziej są poza budżetem państwa są jakieś wskaźniki ale, toteż wiemy, że rzeczywiście one są modyfikowane przez po co się dzieje poza budżetem państwa państwowych funduszach celowych, których jest w tej chwili bardzo dużo i wreszcie wiemy, że założenia gospodarcze, które z, których wychodzi budżet np. dotyczące inflacji, która ma być wynosi 99% niespełna 10% w przyszłym roku zdaniem twórców budżetu np. dotyczące tego, że wpłyną do Polski środki krajowego planu odbudowy np. dotyczące rzeczywistego wzrostu zadłużenia wiemy wszyscy, że to niewiele wspólnego z rzeczywistością to okazuje się, że polityk komunikaty rządu władz publicznych sobie rzeczywista polityka ekonomiczna sobie to trochę oczywiście trochę, bo zdaje sobie sprawę, że musimy tutaj zachować proporcje związane z różnic systemów należy to zaczyna powoli przypominać budżet Polski ludowej, który też uchwalany przez Sejm jak wiele jak wiemy doskonale nie miał wiele wspólnego z rzeczywistością co również wiedzieli doskonale jego twórcy Otóż nie zdążymy już mówić bardzo dokładnie sondażu IBRiS dla Onet z dzisiaj, więc tylko dla porządku powiem, bo to jest najnowszy sondaż prawo sprawiedliwość 339 koalicja Obywatelska 291 Szymon Hołownia i jego Polska 205010,7 lewica 8 i 7 PSL koalicja Polska 59 Konfederacja 52 ugrupowania nie znalazłyby się by się w sejmie, więc można powiedzieć, że właśnie się ten układ popularności ciągle nie zmienia, ale też po raz kolejny widzimy, że zjednoczoną opozycją sumowane oczywiście w ten sposób ma szansę nawet jeśli nie wygra wyborów żadna ugrupowanie z PiS-em stworzyć większość sejmową należy analiza zostawimy sobie na kolejny raz dzisiaj dużo już pięknie podziękować pan prezes Sebastian Gajewski prawnik analityk polityczny centrum imienia Ignacego Daszyńskiego był naszym gościem dziękuję bardzo, dziękuje Maciej Zakrocki przedstawia, a teraz z nami zapewniana we wstępie pani Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz Instytut strategie 2050 był ambasador polskiej federacji rosyjskiej dobry wieczór dobry wieczór do wydaje się, że byłoby chyba dobrze przynajmniej zauważyć w naszej rozmowie podsumowującej tydzień mijający tydzień pokojową nagrodę Nobla ba to hala jest mocny zdarzenie lokata na pewno bardzo ważkie nie tylko w skali tygodnia oczywiście ta pokojowa nagroda Nobla została przyznana społeczeństwu obywatelskiemu tak szeroko rozumiany szeroko rozumianym wyborze, bo wszystkie 3 podmioty zarówno rosyjski białoruski, jaki ukraiński to są działania oddolne działania na rzecz praw człowieka działania na rzecz prawdy i to jest drugi wymiar bardzo ważny, że to wszystko są kraje naszego wschodniego sąsiedztwa tak naprawdę Europy wschodniej kraje w taki lub inny sposób uwikłane w wojnę rozpętaną przez Putina i społeczeństwa przez nią przerw będące w takiej lub innej pozycji w tej wojnie i stąd wielkie znaczenie takie też symboliczne tej dla porządku tylko wymienię Aleś Bialacki Białoruś rosyjska organizacja praw człowieka Memoriał ukraińska organizacja praw człowieka centrum wolności obywatelskich to właśnie te 3 podmioty, o których pani powiedziała to pytanie tylko oczywiście czy zimy w Białorusi Moskwie cokolwiek sobie zrobią z nagrody Nobla czasami przypominamy sobie pokojową nagrodę Nobla dla Lecha Wałęsy no jednak kilka lat musiało upłynąć, zanim obywatel Wałęsa znowu stał się Lechem Wałęsą i nikt sobie reżimy z tej nagrody niestety nie zrobią to możemy powiedzieć z dużą dozą pewności, ale to idea nie jest chyba taka, żeby Putin nagle czy Łukaszenka coś zmienił ale, żeby pokazać tym ludziom, którzy mnie naprawdę płacą najwyższą cenę łącznie z byciem więzieniu zagrożeniem życia, że to ma sens, że to jest dostrzegane, że to jest cenione i że wymiar ich pracy wykracza nawet poza poza ich kraje nowo prawa człowieka i walka o unijną na wymiar absolutnie ponadczasowe i ponadnarodowy i pyta to symboliczne uznaniowe nie wymiar jest tutaj fundamentalnie istotny, bo to nie jest coś co politycznie się zmieni Rosję w każdym razie nie z dnia na dzień albo Białoruś wiele było miejsc i powiedziałbym formatów rozmowy mija 5 tygodni rozmowy o bezpieczeństwie bezpieczeństwo europejskim wschodnio europejskim o wsparciu dla Ukrainy mieliśmy warszawskie forum bezpieczeństwa mieliśmy debatę podczas sesji plenarnej w parlamencie europejskim z udziałem Józefa Brela Ursuli von der Leyen mieliśmy wreszcie taki szczyt praski nowego trochę formatu który, który zaproponował swego czasu Emmanuel Macron ma na myśli europejską wspólnotę polityczną 44 państwa no wreszcie nieformalny szczyt rady europejskiej, który dzisiaj się w Pradze zakończył właśnie 2 tematy Broda wojna Ukraina, ale w kontekście tego wszystkiego przy okazji pojawił się ósmy pakiet sankcji co może też warto odnotować w mijającym tygodniu, ale to co chyba szalenie ważny i dyskusja w ramach Europy Unii Europejskiej co zrobić z rosnącymi cenami energii, bo w wielu społeczeństwach zaczynamy widzieć protesty, które jednocześnie mogą stać się takimi protestami polityki rządu wobec właśnie sprawy ukraińskiej chyba jest bardzo niebezpieczne na co pani chciałaby zwrócić uwagę może w kontekście tych tych debat ważnych na wysokim szczeblu, które się toczyły w Europie w tym tygodniu to jest tak naprawdę 1 temat, bo wszystkich tych tematów by nie było, gdyby nie wojna i widzimy, że ta wojna to nie jest wyłącznie chodzi to jest ogromnie ważny wymiar też obecne w tym tygodniu, bo kontrofensywa ukraińska idzie dalej do przodu już się trochę do tego przyzwyczailiśmy, ale to jest jednak niesamowite postępy cały czas są Ukraińcy mają inicjatywę w tej wojnie, gdyby nie ta wojna to nie byłoby kwestii sankcji kwestii wsparcia dla Ukrainy, bo jest też decyzja o kolejnych pieniądzach unijnych tym razem na zbrojenia dla Ukrainy i wreszcie nie byłoby bardzo ważnego wymiaru tej wojny, choć ona toczy się militarnie na terenie Ukrainy między Rosją Ukrainą to ona w wymiarze ekonomicznym to nie tylko energetyka w wymiarze ekonomicznym mamy bezprecedensową wojnę ekonomiczną, w której Unia europejska w tym Polska są noszą stronami tej wojny po prostu i inne Unia europejska nakłada kolejne sankcje akurat ten ósmy pakiet sankcji to nie jest coś co mi jakoś bardzo istotnie zmieni już w presję ekonomiczną na Rosję, bo widzimy, że komisja liczy na 7 000 000 000EUR no tak stronnicy to nie jest jakoś bardzo znaczące no powiedzmy sobie uczciwie ile w ogóle sankcje, choć niezbędne one nie powaliły na kolana rosyjskiej gospodarki natomiast wkraczamy w ich dosyć kluczowy moment to jest ten moment, kiedy Unia miałaby się odciąć ostatecznie od rosyjskiej ropy jak wiemy to ropa nawet gaz ropa jest głównym źródłem dochodów budżetu rosyjskiego tym samym finansowania wojny share to jest to, o czym walczy Unia europejska, czyli odcinaniem ropy i powodowanie, żeby ta ropa nie została przekierowana na inne rynki, czyli my tutaj zapłacimy znowu ocenę, a Rosja sobie zarobi tu warto zwrócić uwagę na decyzje OPEC, który zmniejszył ilość decyzja jest zmniejszenie ilości produkowanej ropy mimo nacisków amerykańskich to też było odebrano jako takie pozbawiała miliony baryłek dziennie oddać dodał aktor jeszcze może dodam, bo pani powiedziała OPEC, ale powiedzmy, bo to jest też ważne fluid w OPEC plus, czyli z Rosją prawda czy Litwa Rosja ma ciągle jednak no można by powiedzieć językiem takim potocznym kolegów tak to jest też znaczące, więc mamy do czynienia naprawdę z tą wojną ekonomiczną i teraz zdolności Unii to jest zaznaczone w tym ósmym pakiecie, ale jeszcze nie doprowadzone do końca i utrzymania cen ropy rosyjskiej na jakimś zamierzonym określonym pułapie i zmuszenie także przewoźników europejskich unijnych, żeby nie przewozili tej ropy do innych krajów, jeżeli ona miałaby kosztować powyżej tego pułapu to jest bardzo ważny mechanizm ważne, bo został doprowadzony do końca, a Rosja wojuje z nami gazem to znaczy intencjonalnie na różne sposoby tutaj dywersja być może jednym z nich, ale tak naprawdę po prostu ucina dostawy gazu do Europy będzie ucinać dalej się w ten sposób chcą Europy zamrozić, bo od dostaw gazu tak z chwili na chwilę zdywersyfikować nie można Rosja nie z gazu właśnie z ropy czerpie największe dochody i teraz jest kluczową ważne, żeby Unia się porozumiała wewnętrznie co do sposobu reakcji na tę właśnie na ten wag na ten atak i gazowych Rosji i trwają bardzo intensywne dyskusje i takie podsumowanie może tych wszystkich wydarzeń co łączy jest to, że one są wszystkie o wojnie, że jest naprawdę jedności co do osądzenia Rosji co do wsparcia Ukrainy, ale równocześnie już w obszarze jak reagować noszą dosyć poważne podziały różne 3 warianty są jak Europa powinna zareagować na gaz i nie ma na ten moment jeszcze ciągle porozumienia, a sezon grzewczy już wiadomo przynajmniej w Polsce się zaczął co więcej może warto na ten temat 2 słowa powiedzieć dodatkowo bardzo mocne komentarze w mijającym tygodniu dotyczący postawy rządu kanclerza Scholza w momencie, kiedy właściwie zdecydowana większość już państw, bo tam było co najmniej 17 rządów państw Unii Europejskiej w tym Polski rząd w tym francuski w tym Polski domagają się, aby wprowadzić ten limit na ceny gazu po to, żeby m.in. właśnie tę jego ceny obniżyć no i w efekcie z złagodzić co koszty energii dla obywateli i firm Niemcy się temu przeciwstawiali cały czas co więcej padły oskarżenia pod adresem Ursuli von der Leyen, która jest sama z innej rodziny politycznej niż obecnie rządząca koalicja w Niemczech, ale jednak mimo różnych nacisków nie chciała wyrzucić tej tego limitu cen do propozycji komisji europejskiej w kontekście też tego ósmego pakietu sankcji padły mocne słowa, że to Niemcy pokazały Europie środkowy palec, że kompletnie nie rozumieją chyba dalej, a szczególnie kanclerz Scholz co to znaczy przewodzić największemu krajowi Unii na dodatek krajowi, który traktowany był zawsze jako paszę zwolennik wspólnotowego podejścia całą cała ta ostra debata miała kontekst taki, że rząd niemiecki zapowiedział, że 200 000 000 000EUR wpompuje w pomoc dla swoich firm swoich obywateli w kontekście walki z wysokimi cenami gazu no i teraz byśmy usłyszeli, że właśnie w Pradze Scholz zaproponował że, żeby obniżyć ceny gazu to pomyślmy może wspólnym kupowaniu nawet włączymy do tego wspólnego kupowania być może państwa grupy G7 przepraszam za dłuższy wstęp, ale chodziło właśnie zebranie tych wszystkich pretensji wobec Niemiec wydaje się, że tym razem akurat bardzo uzasadniony te nie w idea wspólnego kupowania, żeby tu jeszcze doprecyzować wyszła tak naprawdę od komisji europejskiej to są wspólne zakupy gazu dla odmiany spotkała się ze sporą rezerwą naszego rządu, który jeszcze na tamtym etapie jak rozumiem nie był gotowy do tego typu solidarnościowych i zachowań tych podziałów może dlatego, że to pomysł Tuska sprzed lat w myślę, że to jest generalnie linia, która chce minimalizować to co rząd postrzega jako uzależnienie czy też scedowanie decyzji na poziom europejski, ale z drugiej strony w tej wojnie ekonomicznej celowo wykracza poza energetykę to jest naprawdę dużo więcej Unia nie ma szans, że nie będzie grała jako 1 partner i podziały wykraczają zresztą poza wspomniane tutaj już wymiary np. jest poważna kwestia kolei, gdzie rząd francuski zajmuje dosyć dwuznaczne stanowisko dotyczące budowy gazociągu, który mógłby z Hiszpanią realizm pani tak transportować gaz, którego tam jest dużo, bo oni z kolei, sprowadzając skroplony gaz przez Francję do Niemiec dalej do Europy i Francja, która sobie w obrazie, chyba że będzie zarabiała bardziej na elektryczności chce przeforsować położenie nacisku na energię atomową, które nie chcą Niemcy w sprzeciwie się temu, więc tych wymiarów różnych jest wiele, ale też wiedzieć, że to nie taka pierwsza sytuacja, gdzie mamy do czynienia z masą różnych interesów każdy próbuje jakoś optymalizować i na sam koniec tej burzy wyłania się rozwiązanie wiele takich kryzysów było ja bym tutaj miała nadzieję, że tutaj też tak się stanie, bo jednak, jeżeli Unia nie zagra razem to będzie miała wielki problem, żeby tę wojnę ekonomiczną wygrać, zwłaszcza że po drugiej stronie tak jak już w tym OPEC plus wspominaliśmy to nie jest tak po prostu je sama Rosja może Rosja nie ma takiego nie jest Sojusz Sojuszu, ale jednak jest bardzo wiele krajów, które siedzą okrakiem na płocie w tym i Szczecina oczywiście to jeszcze może za sobą o tej o tym wczorajszym spotkaniu w Pradze, kiedy Emmanuel Macron rzucił hasło stworzenia czegoś co nas, bo właśnie europejską wspólnotą polityczną to było na zakończenie konferencji o przyszłości Europy niektórzy byli sceptyczni mówili chce stworzyć szczególnie dla tych państw, które właśnie aspirują od lat do Unii Europejskiej chociażby Bałkany zachodnie, a może właśnie Ukraina Mołdawia Gruzja chce stworzyć coś w rodzaju takiej zamrażarki takiego przedsionka czy przedpokoju, który to oni będą siedzieć i tyle ich raptem się okazało, że no jest Wola, aby się spotkać w takim gronie przy okazji też przyjechała pani premier Lee Stras przyjechał prezydent Turcji Erdogan premier Norwegii, który właśnie się pewnie też dobrze gadało na temat cen gazu innymi słowy czy uważa pani to za jakiś sukces Macrona, który trochę miał poprzecinane skrzydła po ostatnich wyborach parlamentarnych w we Francji czy coś z tego będzie no, a jeśli tak to pytanie czy w takim razie będzie sens utrzymywać te inne formaty jak OBWE, a nawet już niektórzy stawiają pytanie czy jakiś jeszcze Kol wiek sens ma rada Europy OBWE czy rada Europy tak jak zresztą wiele takich organizacji wielostronnych z UE zatem niestety na czele przeżywała poważny kryzys z tego powodu, że no chociażby jak widać różne podziały na kontynencie także między Rosją np. a Unią europejską wieloma innymi krajami europejskimi także w ramach tych organizacji w efekcie one nie są w stanie dzisiaj rozwiązywać problemów, które powinny rozwiązywać, niemniej to są organizacje zinstytucjonalizowane, które mają swoje ciała decyzyjne, które są oparte na jakiś umowach międzynarodowych nawet w całym tym kryzysie, jakim jest ciągle jakoś tam sprawczej potrzebne innych lepszych nie mamy i nie ma dróg na dzisiaj, żeby je zbudować natomiast ten szczyt, który się odbył w Pradze to nie jest żadna organizacja, która ma jakąkolwiek sprawczość na dzisiaj, więc ja bym w ogóle nie widziała takiej przestrzeni no w każdym razie tak jak dzisiaj widać, żeby miała ta organizacja zastępować inne wielostronne które, owszem, się znajdują w kryzysie, ale przynajmniej już kimś i inercją się toczą i w różnych obszarach jednak może nie spektakularnie, ale mają swój sens mają swoje znaczenie natomiast na dzisiaj to była Platforma ważna Platforma polityczna, która pokazała, że ta wspólnota polityczna jednak przeciwstawiające się Rosji popierającą Ukrainę, bo to jednak taki ewidentnie wspólny mianownik tego spotkania wykracza poza Unię europejską czy to są 44 kraje i to polityczne przesłanie chyba było najważniejsze, choć wiemy, że także tam zarysowały się pewne podziały trochę między Turcją, a innymi krajami europejskimi i doszło do pewnych takich tarć, ale najważniejsze to przesłanie polityczne, że jest spotkanie jest spotkanie w Europie 44 krajów które, choć wiele różni, choć mają wiele różnych konfliktów to jednak krytykują potępiają inwazję popierają Ukrainę i to na dzisiaj ja bym uważa, że to sens to już na koniec króciutko jeszcze wrócimy na początek tygodnia warszawskie forum bezpieczeństwa, który już co prawda wspominaliśmy, ale przy okazji tego forum przyjechała do Warszawy minister spraw zagranicznych Niemiec pani Annalena Baerbock na m.in. spotkały się z naszym minister spraw zagranicznych, który 3października dzień jedności Niemiec pan minister dał no formalnie wystąpił do rządu niemieckiego notą o załatwienie kwestii reparacji wojennych nie było zaskoczenia Pani Minister powiedziała, że to jest dla Niemiec temat zamknięty jak pani sądzi, jaki może być ciąg dalszy no czegoś co nie tylko rząd, bo przypomnę również cały Sejm właśnie właściwie głosował za uchwałą, żeby te operacje występować prawie cały Sejm to jest sytuacja, w której od 7 lat ten temat jest przez obecny rząd podnoszony od 7 lat no 1złotówka nie płynęła do Polski z tego tytułu i nie widać ścieżki przedstawianej przez rząd, jakim sposobem prawnym lub innym miałaby ta sprawa doprowadzić do realnych, a nie tylko im takich narracyjnych efektów, a jednak najważniejsze w polityce, zwłaszcza w takich bardzo trudnych czasach jakich jesteśmy w czasach, w których my powiedzmy sobie uczciwie Polska jest w zagrożeniu bezpieczeństwa jakich wolna Polska nie była nigdy efektywność absolutnie kluczowa znaczy, żeby osiągać cele, które my potrzebujemy dzisiaj potrzebujemy wsparcia bezpieczeństwa ze strony NATO potrzebujemy wsparcia bezpieczeństwa ze strony Unii Europejskiej i Niemiec wobec Ukrainy i musimy zrobić wszystko co możliwe, żeby pieniądze zbrojenia poszły tam, gdzie powinny pójść tą natomiast jest wymiar, który oczywiście Niemcy mają dług moralny wobec Polski to nie ulega wątpliwości natomiast pytanie jest w po 7 latach działań dla odmiany teraz jest nota czy to nas w ogóle w wymiarze efektywnościowych do Koś posuwa ja tego nie widzę nie widzę zaznaczonej żadnej ścieżki w tej sprawie natomiast widzę, jakie z tego wynikają szkody Otóż konfliktują się dzisiaj bez efektu bo jakby tego był efekt finansowy to warto wchodzić konflikty, żeby mieć efekt, ale konfliktuje się bez efektu, bo po 7 latach nie ma 1EUR i tracimy coś co moglibyśmy uzyskać mianowicie i transporty większe transporty uzbrojenia niemieckiego na Ukrainę wsparcie finansowe jest też bardzo ważna rzecz także w tym tygodniu się pojawiła w naszej debacie publicznej mianowicie nikła, że program, który nie podniósł z kolei prezydent Duda w swoim wywiadzie odniósł się i Amerykanie to zdementowali, ale tak naprawdę fundamentalnie istotna sprawa dla nas, bo jest uczestnictwo ewentualne Polska miała o to zabiegać o tym, żebyśmy byli w tym programie, który pozwala już nie będę wchodzić szczegóły do uzyskać dostęp do procesu decyzyjnego do informacji o tym w jaki sposób powstrzymywanie nuklearne jak ta polityka jest prowadzona przez NATO pozwala też pewne możliwości nuklearne mieć na terytorium Polski absolutnie nie znaczy, że mielibyśmy nie sami to bronią zarządzać to jest w moim przekonaniu coś co Polska co Polska powinna zabiegać i powinna o wpływać na Niemcy, żeby Niemcy nas tutaj mocno wsparły jesteśmy krajem przy frontowym i wobec eskalacji narracyjnej nuklearnej rosyjskiej potrzebujemy być przy stole w tych sprawach, a tymczasem no to w ogóle co się dzieje to się nie dzieje nie dzieje się w Europie nie dzieje się z Niemcami natomiast podejmujemy inicjatywę, z której przez 7 lat nic nie było w ogóle nie widać ścieżki, jakby tego mógł być efektywna korzyść bardzo dziękuję za komentarz pani Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz Instytut strategie 2050 ambasador Polski federacji rosyjskiej była naszym gościem dziękuję bardzo, dobrej nocy były bardzo podziękować też Małgorzaty Raczyńskiej, która audycję wydawała też życzę państwu dobrej na dobry weekend do usłyszenia w poniedziałek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MACIEJ ZAKROCKI PRZEDSTAWIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA