REKLAMA

Współcześni krytycy filmowi godzinami szepczą nam do ucha

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2022-10-08 10:00
Prowadzący:
Czas trwania:
11:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
zobaczenia zaprasza Patrycja Wanat w kino jak żadne inne medium pozwala nam zajrzeć w miejsca, do których nigdy byśmy nie zajrzeli w tym tygodniu będziecie państwo mogli wejść do środka drzewa, a nawet do środka Żołędzia wszystko za sprawą niezwykłego dokumentu serce dębu, który jakiś czas temu rozmawiałam w magazynie filmowym Adamem Wajrakiem ta rozmowa do znalezienia w podcastach Radia TOK FM z kolei dziś po dziesiątej 25 korcy Radosławem Ochnio i twórcą efektów Rozwiń » specjalnych Mironem płockim zabierzemy państwa na pokład podwodnego statku bojowego drugiej wojny światowej ORP Orzeł, a po dziesiąty 40 dziennikarką mają Stani szewską przy pomocy dokumentu Dajana de Princes przeniesiemy się na brytyjski królewski Dwór no może jeszcze 1 nietypowa podróż pamiętajcie państwo Xawery Żuławski goście z poprzedniej soboty zaprasza nas wszystkich na apokalipsę tak tak nie zapomnijmy skorzystać z tego zaproszenia zaczynamy jednak nieco spokojniej, bo i pora jeszcze wczesna od Łodzi i festiwalu kamera akcja całkiem nieźle jak na sobotnie przedpołudnie prawda zostańcie z nami do jedenastej zaczynamy 13października, czyli za 5 dni rozpoczyna się kolejna edycja festiwalu kamera akcja 72 pokazy kinowe 40 filmów pełnometrażowych 20 przed premier w łódzkich kinach, ale poza tym również 20 wydarzeń warsztatów Case stadia dyskusji, w których weźmie udział strasznie państwo bombarduje liczbami na początek audycji, ale myślę, że to jest po prostu dość imponujące weźmie w nich udział około sześćdziesięcioro gości, dlaczego o tym mówi, dlatego że festiwal kamera akcja to jest festiwal filmowy, który gdzieś tam krąży wokół krytyki filmowej filmoznawców patrzy właśnie na filmy również od tej drugiej strony, czyli jak filmy promować jak o nim mówić no i chciałabym właśnie zacząć naszą audycję od rozmowy nie o film ma do tego za chwilę wrócimy, ale chciałabym porozmawiać właśnie o tej krytyce filmowej z nami jest Bolesław Raczyński, który jest filmoznawcą wydziału artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry Bolesław będzie prowadził 1 właśnie takich debat dotyczących krytyki filmowej no i zacznę może od takiego pytania wprost czy w ogóle krytyka filmowa jest nam jeszcze potrzebna jeśli wszyscy w internecie dzielą się swoimi wrażeniami na temat filmu stawianiem różnej różnych gwiazdek uśmieszków serduszek dotyczących filmów no tak w zasadzie czym ta krytyka filmowa jest to przecież nie ustawianie serduszek gwiazd tutaj właśnie chodzi wierzby krytycznie krytycy filmowi dostawali nie wiem powiedzmy 10zł za każdym razem, kiedy ktoś pyta czy krytyka filmowa jest jeszcze potrzeba na to wreszcie za teren jest takie pieniądze na jakie zasługują w Jaśle to jest ana razie rodzi to tylko frustrację tak przede wszystkim frustracje trudno spieniężyć niestety paczkowych niektórym się udaje i powiem tak dzisiejsza sytuacja wspomniała, że tych serduszka wspomniałaś o tych ucieczka kciuka w górę w dół itd. rzeczywiście prowokuje nas do takiego myślenia, że każdy zna opinię każdego itd. być może nie potrzebujemy żadnej profesjonalistki profesjonalisty, którzy powiedzą nam coś więcej, ale tak naprawdę nie oszukujmy się to nie jest taka sytuacja radykalnie nowa no dawnych czasach też wydaje mi, że nie było także treści kina czy filmy czy polityki mówię tutaj czasopismach docierały do absolutnie każdego i a rzeczywiście to krytycy przede wszystkim wyznaczali gust zawsze były jakieś odpowiedniki dzisiejszego czy TikToka czy Instagrama czy Facebooka w każdym razie tych tzw. influencerów, którzy gdzieś tam może nie skazani na skalę milionową, ale najwyżej na skalę osiedla bądź nawet 1 klatki byli w stanie powiedzieć czy film jest okej czy nie krytycy filmowi krytyki jak my się zdaje dzisiaj powinni pełnić przede wszystkim taką funkcję, które trochę odchodzi od tej pierwotnej nazwy nawet krytyki takie słowa, które wzięło się od od oceniania po prostu tylko być może raczej ja w każdym razie bardziej sobie cenię zawsze tę no właśnie krytyka może krytyka w cudzysłowie, której mogę sobie doświadczyć wsadzić sobie do ucha czy przeczytać czy obejrzeć gdzieś tam na YouTubie TikToku, która więcej mówi o filmie, który właśnie obejrzałem boja w tym momencie zawierzam się jakieś krytyczne krytycy krytykowi, którzy są zawodowcami i oni odsłaniają przede mną jakieś fascynujące nowe konteksty tłumaczył mi rzeczy, których sam bym nie zrozumiał naj być może nawet jak są wyjątkowo uprzejmi to wezmą mnie za za rączkę poprowadzą gdzieś tam dalej świat, które chciałbym właśnie przez dany sens, którego przed chwilą doświadczyłem, gdy świat, który chciałby sobie dalej zwiedzać to właśnie powiedziałem o tym słuchaniu o YouTubie o tym jak zmieniły się narzędzia nie są tylko przepastne kilkustronicowe analizy, ale też no zmieniają się nam narzędzia krytymi którymi krytycy krytycznie się posługują do słowa pisane ciągle trzymacie bardzo mocno i dobrze nie zapisywać słów, jeżeli mamy coś ciekawego do zapisania, ale faktycznie teraz przechodzimy przez takie kolejne stopnie jakiejś ewolucji, choć pewnie wiele osób chciałoby to nazwać rewolucją, bo wielu rentowność nie podoba, ale jakież jednak będą ewolucji tej formy krytyczną filmowej, która rzeczywiście pozwala nam wreszcie no nie uprawiać takiego tańczenia o architekturze jak to jak jak to mówił frank Zappa propos pisania o muzyce, jeżeli piszemy o filmie i wymyślamy sobie te wszystkie rozedrgane kamery statyczne ujęcia w genetycznym montaż itd. na to ile można czasem po prostu warto skonstruować samemu jakiś montaż tego, o co nam chodzi za pomocą efektownego ido eseju zaprezentować to na YouTubie prawda i wydaje mi się, że to będzie ten obraz z korzyścią dla odbiorców, którzy po prostu lepiej usłyszą i zrozumiał bowiem komunikat ile samych twórców, którzy będą jakieś jakiś nowych umiejętności no, a propos tego zadania sobie do uszu krytyki filmowej to ja jestem też wielkim zwolennikiem wysłuchiwania zwykle rzeczywiście w formie podcastów jakich takich długich dyskusji niekoniecznie ludzie, którzy za samo się wspierają ale, którzy rzeczywiście rozmawiają o danym filmie czy danym zjawisku i wtedy ja mogę śledzić jak te opinie krytyczne się formują na żywo sam jestem zwolennikiem takiej teorii, że fantastycznie się siedzi samemu przy biurku stuka w klawiaturę, ale zwykle najpiękniejsze rzeczy się rodzą w jakimś dialogu jakiś rozmowie, nawet jeżeli gdzieś tam się z naszymi rozmówcami rozmówcami nie zgadzamy, więc ja osobiście uwielbiam takie 10 godzin dyskusję pewnie dużo mówię moim życiu i które które pokazują też właśnie jak komuś się zmienia np. nawet punkt myślenia dochodzi do pewnych wniosków i tak da my kiedyś rzeczywiście z wyjątkiem pojedynczych programów telewizyjnych radiowych nie mieliśmy do tego dostępu teraz na szczęście jest zupełnie inaczej powiedzmy na koniec jak będzie wyglądać przyszłość krytyki filmowej ciągle jest wielu młodych ludzi, którzy marzą o zawodzie krytyka krytyki filmowej albo filmoznawcy film znawczyni nawet jeśli no man być może nie może tego nie wiedzą na początku, że nie łączy się to z wielkimi pieniędzmi czasami zamiast prestiżu dostajemy wyrzuty widzów oburzonych np. opiniami do dnia jest to zbyt wdzięczny zawód myślę, że często pod kryty podszyty frustracją, ale powiedziano tutaj właśnie czarnowidztwo do jak wygląda przyszłość krytyki filmowej w twoim zdaniem to jest próbuję rzeczywiście gdzieś tam, a to czarnowidztwo na moment przy przynajmniej usunąć w na bok gdzieś, bo wydaje mi się, że przyszłość krytyki filmowej leży w no właśnie mówiliśmy sobie o tym, że teraz każdy może nagle z takich firm każdy może coś napisać wrzucić itd. ale teraz to co jest szczególnie fascynujące to, że odkrywamy po prostu zupełnie nowe wymiary krytyki filmowej prezentowane przez krytycznie krytyków do tej pory reprezentujących takie grupy czy takie poglądy czy takie społeczności, którym trudno się było przebić gdzieś tam do świadomości, a i to jest chyba dla mnie przede wszystkim taka fascynująca przyszłość w postaci niższy, która skupia się faktycznie na dajmy NATO o nie krytykuj, które jest krytyce, który jest pochodzenia np. rdzenną mieszkanką Chile i teraz mamy możliwość wysłuchać czegoś co ona ma do powiedzenia chociażby na temat filmów na temat rdzennych mieszkanek mieszkańców Chile czy wcześniej zawsze mieliśmy problemy no sama krytyka też przechodzi też taką bardzo ciekawą ewolucję w stronę dużo by to kamera akcja też wydaje mi się bardzo dużo zrobiła w tej kwestii stronę i ujawniania przed nami pewnej kuchni filmowej kiedyś politycy zupełnie się tym nie interesowali stąd powstawały takie absurdalne wymysły jak jakaś teoria autorska itd. teraz dużo więcej wiemy o tym jak naprawdę powstaje firma i też jesteśmy w stanie no pokazać ludziom też jak bardzo to złożony proces co z czego może wynikać, więc w takich specjalizacjach takich mniejsza ach, niekoniecznie dużych pieniądzach widzę przyszłość tego zawodu też dużo bardziej dużo częściej chyba jednak robi bardzo dziękuję Bolesław Raczyński filmoznawca wydział artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego i po podczas ścieżka dźwiękowa również prawda tak jest teraz chwilowo się nie rusza, ale jeżeli ktoś chciałby słuchać takich bardzo długiej dyskusji bardzo mała drukujących, ale które prowadzą jednak do celu mam nadzieję serdecznie za zachęcam zapraszamy gorąca, a teraz informacje Radia TOK FM wracamy po informacjach Radia TOK FM opowieścią o Orle ostatni patrole, ale nie będziemy też troszkę inaczej do tego filmu podejdziemy, bo będziemy rozmawiać o dźwięku oraz efektach specjalnych w tym filmie zapraszam bardzo serdecznie jeśli niema teraz czasu na słuchanie zajrzeli później na tokfm PL Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA