REKLAMA

Jak przenieść Orła pod wodę i pokazać jak stęka i rzęzi - o dźwięku i efektach specjalnych w filmie "Orzeł. Ostatni patrol"

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2022-10-08 10:20
Prowadzący:
Czas trwania:
20:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
od przyszłego piątku w kinach Orzeł ostatni patrol Jacka Bławuta nagrodzone zresztą na ostatnim festiwalu w Gdyni za reżyserię tego filmu również Radosław Ochnio Michał Wojcik otrzymali nagrody za dźwięk Bartłomiej piasek i Piotr Wójcik za montaż Dariusz Krysiak za charakteryzację i czasem proszę państwa jest tak, że bardziej od przedstawionej historii od gry aktorskiej od zabiegów reżyserskich interesuje mnie pytanie jak oni to zrobili no tak jest w przypadku filmu Orzeł Rozwiń » ostatni patrol, który przedstawia ostatnie dni załogi legendarnego okrętu podwodnego ORP Orzeł, który brał udział w walkach na frontach drugiej wojny światowej i zaginął w 1940 roku Night już tt tragiczną historię mniej więcej znamy, a przed filmowcami stanęło inne zadanie jak zrekonstruować Orła na planie jak przenieść widzów w dusznej koryta rzeki statku podwodnego jak przenieść samego Orła pod wodę jak pokazać jak się zanurza jak się wynurza jak wybuchają obok niego gminy jak cała ta konstrukcja Stenka i rzęzi, czyli jak do sprawić, żeby widzowie mieli gęsią skórkę w kinie no i odczuwali niemal fizycznie to co oglądają na ekranie ze mną są ci, którzy są za ten realizm odpowiedzialni wspomniany przeze mnie już Radosław Ochnio nagrodzony razem z Michałem Wójcikiem za dźwięk do tego filmu pozdrawiamy również Michała gorąca dzień dobry dzień dobry bardzo miło jest z nami również Miron płocki ze studia ci mniej daje Edison Siege Super Wajs, czyli do odpowiedzialny za ujęcia generowane cyfrowo właśnie w Orle pod kątem artystycznym jak i technologicznym dzień dobry dzień dobry rozumiem, że bardzo ta dokładna makieta wewnątrz wnętrz Orła stworzona przez scenografka Marcelinę początek Kunikowska stanęła w studiu, ale później wy za pomocą dźwięku efektów specjalnych musieliście tego Orła ożywić przenieść może nas do tego roku 1940 przy tym musieliście wszyscy też bardzo mocno współpracować ze sobą tak sobie wyobrażam jak również współpracować z autorką zdjęć z Jolą Dylewska, więc może zacznę od takiego pytania, na którym etapie powstawania filmu rozpoczęła się wasza praca i co spędzało wam sen z powiek mogę zacięta, ale tak nie zna ten okres bardzo moja praca współpraca rozpoczęła się na bardzo wczesnym etapie, bo właściwie chyba nawet zanim Jacek zaczął pisać scenariusz już rozmawialiśmy ten film na pewno brałem też udział, jakby cały czas analizowałem scenariusz, który powstawał później był cały okres zdjęciowy cały okres po produkcji także także ja od początku bardzo wcześnie byłem w całym Orle, tym bardziej że Jackie jeszcze zrobię wcześniej film dokumentalny pt. ewentualna wojna i on też trochę opowiadał o od dla zmian w samolotach z okresu drugiej wojny światowej tam się zaprzyjaźniliśmy i tak zostało także ja w Orle byłem od samiutkiego początku co było bardzo przydatne, bo Orzeł już na etapie scenariusza to był taki film, w którym czasami w niektórych scenach więcej było widać realiów tego taki jak i didaskalia dźwiękom, czyli tego co załoga słyszy niż takich dialogów między nimi także samego początku musieliśmy kombinować jak to później wypełnimy tę przestrzeń dźwiękiem oraz jak na planie to za zainscenizowane, żeby też było trochę łatwiej i wiarygodniej dla naszych aktorów grać i tam powstał taki pomysł, który prowadziłem życie, że na planie udało się zainstalować taką konstrukcję z komputera głośników, które otaczały nasza scenografia i w trakcie ujęć upraszczając odtwarzała różne efekty dźwiękowe również aktorów także mieli poczucie, że nie tylko są scenografii, która była bardzo wierna świetnie zrobiona oraz na tej naszej Platformie, która generowała jakieś ruchy i wstrząsy, ale też warstwie dźwiękowej mieli takie dosyć intensywne otoczenie czy były to spreparowane wybuchy czy był to taki sonar czy czasami odmiany jakaś taka piosenka coś dla rozluźnienia atmosfery także cały czas staraliśmy się już w trakcie zdjęć jakoś tę przestrzeń dźwiękową sobie budowniczym zaraz zapytam, skąd te dźwięki brałeś w ogóle wydaje się, że to nie jest takie proste też do odtworzenia do znalezienia, ale oddaje tutaj jeszcze głos Mironowicz łódzkiemu my dołączyliśmy do procesu tuż po zdjęciach na wczesnym etapie montażu twórcy jeszcze się przez chwilę wahali czy wykorzystać zdjęcia na makiecie takiej, a dla studiów, żeby grać o Orła jako fizycznie natomiast skala oraz pokazy właśnie te no toby z były w końcu zdecydowali się na animacje na na stworzenie wszystkich ująć w 100% cyfrowo zwrot wszystkich ujęciach podwodnych tam, gdzie Orzeł wyłania się z wody itd. tak więc wszystkie ujęcia dramatyczne z Orłem były zrobione jak animacje albo ich znaczna część przyznam się, że one ogromne wrażenie na mnie zrobiły właśnie miałam wrażenie, że ten Orzeł jest kimś takim żyjącym bytem no czuć było ten ciężar i wody i samego Orła i za chwilę te żywioły w efektach specjalnych zapytam, ale właśnie czy to drugie krótkie pytanie co było co spędzało wam sen z powiek był jakiś taki moment najtrudniejszy w w tej pracy dla mnie to była bardzo przyjemna praca, bo to trudno OFE zmniejszy temat OFE niż materiał do pracy dla dźwiękowca niż okręty podwodne, które sam sobie już generuje duże pole do popisu duże pole dla wyobraźni więc, jakby to nie było coś takiego, że ja w się czegoś bałem albo obawiałem bardziej chodziło o to, że jak najtrudniejszą rzeczą było znalezienie w ogóle koncepcji NATO jak ten okręt miałby brzmieć, ponieważ jak zderzamy się z materiałem, którego tak naprawdę nie znamy tak jeśli mielibyśmy do zrobienia na scenę pościgu samochodowego to wraz z trochę widzieliśmy 2, że każdy może wyobrazić jak to czy też każdy słyszał tak jakiś głośny silnik pisk itd. wnętrza okrętu podwodnego w jeszcze w trakcie drugiej wojny światowej trochę gorzej, bo mało osób nagrało właściwie nikt nie może bazować trochę na opowieściach, które są zawarte w książkach z no i ewentualnie jakiś klisza z innych filmów natomiast chciałem troszkę się od tych klisz jak odbić na zbudować konstruować taką kompletnie swoją autorską wizję tego jak ten okręt mógłby brzmieć w środku jak mogłoby to wszystko funkcjonować pracować ten cały organizm cała maszyneria oraz całe to naprężenie ciśnienie wody tak dalej, więc więc, jakby sama koncepcja sam pomysł to było coś co na początku, jakby nie wiedziałem, kto będzie z dźwiękiem trochę także nie da się go sobie tak dokładnie zaplanować to jest trochę kwestia eksperymentów trzeba spróbować bardzo wielu różnych rzeczy bardzo wielu różnych elementów i później zobaczyć co z tego nam wychodzi to jakby spełnia te wyobrażenia, które sobie założyliśmy no właśnie, bo nie czy dobrze rozumiem, że z 1 strony musi to być realistycznie, ale realistyczne, ale z drugiej strony nierealistyczne, bo to ma jednak służyć budzeniu pewnych emocji w widzach prawda tak tak tak dokładnie tak 100% 100% prawdę, jeżeli mielibyśmy potraktować to tylko realistycznie to byłoby to kompletnie trudne, tym bardziej że odbyliśmy zanurzenie na takim naszym aktualnie jeszcze zanurzając się okręcie podwodnym co ważne wyrażającym się poddał się zanurzyć wynurzyć i to współ, jakby tego, jakby we wnętrzu jest straszna nuda no szumi klimatyzacja brzęczą jakiś 2 urządzenia i tyle z tego jest, więc oczywiście realizm jakiś pewien muszą być zachowane jednocześnie musi to być, jaką Amerykanie biega Live, czyli to musi być dużo dużo ciekawsze niż w rzeczywistości dokładnie w tym celu, żeby wzbudzić emocje widza Miron łatki ponoć żywioły są najtrudniejsze do odtworzenia ogień woda wy tutaj pracowaliście w zasadzie prawie tylko z wodą i z powietrzem, które się jakoś rozchodzi w tej wodzie woda, która jakoś odpowiednio przecież konsystencję też woda morska może inaczej zachowuje niż woda w wannie jak wy jak o tym myśleliście ja jak doszliście do tego, że ta woda może zachować taka nie inaczej tutaj ja w zasadzie mógłbym powtórzyć słowa kolegi, że tak jeśli to było wyzwanie z listą technologiczne i tutaj jeśli chodzi o odtworzenie np. Real realizmu czy odtworzenie samego Orła przede wszystkim odtworzenia rano mieliśmy bardzo dużo referencji bardzo dużo informacji jak były, jakie były malowania, skąd malowania wynikały tutaj w ogóle wiedza reżysera Jacka Bławuta jeśli chodzi o historii od od 1 w ogóle godzinami słuchaliśmy jego opowieści o tym jak to powinno wyglądać, skąd się bierze, dlaczego się dzieje nie było tylko zróbcie tak i tak tylko on jakby opowiadał o tym mówił tak tani inne oznaczenia wynikają z tego z tego malowania tak tak to jest ważne, bo to jest, bo to działa w tym i w ten sposób i jakby decyzji w Super Super proces oczywiście, że odtworzenie wszystkich realizm odtworzenie Orła z referencji odtworzenie pewnych zjawisk, które się znajdzie gdzieś tam pod wodą, ale ogień też jest w tym filmie są wybuchy podwodne i tutaj też było ciśnienie, które najpierw się rozpręża opóźni się sprawa to były dość ciekawe elementy, które trzeba było wykonać nadal jest to ta sfera technologiczna, którą do no no możemy to te zjawiska odtworzyć możemy je za symulować możemy je stworzyć tutaj to co było dla mnie i wydaje mi się dla Nesty wyzwanie było ta część artystyczna, ponieważ pierwszy kupy kupa odcięliśmy ten technologiczny ten drugi, który był to była warstwa artystyczna tutaj operatorka tak jak Jolanty Dylewskiej tak Janta Dylewska miała przyniosła nam inspiracji to było coś takiego zupełnie innego niż ja normalnie mam też były też w świetle przyszły pokazała nam obraz Saturn pożerający swe dzieci Goi i powiedział, że chce właśnie takie emocje chce takie coś uzyskać takie po pozbawione to pewien sposób romantyzmu troszeczkę takie trochę troszeczkę takie dziwne troszeczkę Chorwatem i pokazujące długi proces, bo tam to widać, że to jest fragment procesu w tym w tym na tym obrazie my fragmenty nawet gdzieś tam i z tej inspiracji zawarliśmy w całym w całym filmie i chodzi o to, że wybraliśmy pewną paletę barw gra nie była oczywista, bo normalnie byśmy UoR, jeżeli pierwsze co jeśli myślą o obrazie podwodą pomyśli to miałbym delikatnie zielonym obrazie pomyślałbym o bom Belka, które są dla wszędzie tam poruszają, żeby pokazać, że mamy też coś przed kamerą, że jesteśmy w zawiesinie wie, że jesteśmy zjeść w tym na pewno pokazałbym takie klasyki takie piękne wzorki, które tworzą od tafli wody na wszystkim jest pod wodą są takie tańczące tańczące wzorki ze światła oraz oczywiście, jakie to promienie światła, które przechodzą przez taflę wody spadają to i tu już mamy obraz taki no podwodne ataki i te procesy tobym powiedział to normalnie bym tak by obraz tutaj to z prasy tworzą pewien romantyzm właśnie, że tutaj jest troszeczkę TPP właśnie te tańczące wzorki skład uzupełnia postać tłumaczy i wspaniałym takim zabiegiem było właśnie troszeczkę się tylko pozbycie, ale jednocześnie cały czas bycie w tej sferze realizm musieliśmy uwierzyć, że tak SA to jest prawdziwy Orzeł pod prawdziwe w łeb w prawdziwej prawdziwym morzu schowany i tak jak ten Saturn właśnie, który po prywatyzacji dziś schowany w jakimś jakiś i w jakimś roku wyłaniający się tylko TUI chce i tak np. zrezygnowaliśmy z tych wszystkich właśnie takich zabiegów, które powodowały obraz był mniej nastrojowy, a bardziej romantyczny optymizm dość interesujący w ogóle proces rozmowy będę rozmawialiśmy po tylko bardziej jak w zasadzie o procesie malowania obrazu i my używaliśmy takich form klasy Runę jak Podwalu wakacyjny musieliśmy te kolory bardziej jak na obrazie, a nie jak by się tego można było spodziewać sekcje oczywisty sposób można można powiedzieć, że w operator wybrała jako bazy błękit pruski, który ma swoją w ogóle całą historię jest pewnym z pewną symboliką można powiedzieć to jest taki koloryt gdzieś tam symbolizuje śmierć, bo to jest powstaje kwas polskiego, czyli cyjanowodoru, czyli 8 sadzą wszędzie tam, gdzie był np. Condé tych ran komnata tych komór gazowych to ona na tym właśnie ten błękit pruski się określa w tych hit symbolika konarem tak no warstwa artystyczna była olbrzymim wyzwaniem poszycie tego taki sposób, żeby to było z 1 strony realistyczne, ale z drugiej strony nastrojowe, żeby to odpowiadało to historie i tutaj do budowy to jest wyzwanie, ale w momencie, kiedy są tak doświadczeni twórcy to to jest to osób no po prostu Supercup pracował tam była z po prostu prowadzi nas przez ten proces tworzenia artystycznego obrazu o, a my popyt, ale cały ten to część technologiczną gadaliśmy sobie to wszystko wyglądało zachowało tak jak powinien no fascynujące to brzmi państwo życie już za parę dni zobaczyć jak jak to wszystko wygląda na na ekranie nie mówiąc o tym, że wielu widzów było w ogóle do nie wierzyło, że zdjęcia powstawały na morzu prawda, że nie był prawdziwy okręt, który się zanurzał wydłużała tutaj, gdyż nie wiem z drona albo kamer podwodnych to wszystko było filmowane chciałem jeszcze Radosława zapewne zapytać o ten dźwięk no właśnie skąd, skąd brałeś inspiracje do tych dźwięków i skąd nawet nie tyle inspiracje co, skąd brałeś realnie te dźwięki tego, że rządzącego stykające go okrętu tego podwodnego życia tego trochę przytłumione ego, a jednak wyraźnego dźwięku pod wodą taki tutaj właśnie dochodzimy do tego drugiego wyzwania, które zawsze mamy pracując nad filmem nad dźwiękiem, bo pierwsze wyzwanie to jest znaleźć sobie pomysł koncepcję co zrobić, a drugie wyzwanie i drugi problem jest czego zrobić albo jak to zrobić, bo każdy może sobie wyobrazić jak ma zabrzmieć np. dajmy na to Regina Zaura, ale teraz trzeba znaleźć fizyczne źródło, którego będziemy mogli użyć, a nie będzie to prawdziwy dinozaur oczywiście, więc tutaj, jakby tu do gry w tym momencie właśnie wchodzi wkracza Michał Wojcik jego drużyna, ponieważ Michał nagrał mi przeogromną ilość przeróżnych dźwięków wymyśliliśmy sobie potencjalne źródła, które mogą się później przydać to Bovska wymyślane, jakby nie konkretnie do jakiejkolwiek sceny tylko raczej wymyślone pod kątem faktury charakteru ciężaru i rodzaju dźwięku, jakiego możemy potrzebować, więc Michał polewał wodą różne stalowe konstrukcje przesuwał po nich łańcuchami nagrywał na bardzo wiele mikrofonów robi różne naprężenia wygięcia nagraliśmy lokomotywy diesla dla dla silników diesla nagraliśmy masę różnych przełączników ogromna ogromna ilość pracy ogromna ogromna ilość elementów dźwiękowych, z których później mogłem prawie malarską budować sobie całą konstrukcję całą paletę barw i całą paletę, jakby odgłosów głównie, kierując się tym, żeby to było wrażenia jak najciekawsze, żeby jak najbardziej budować i klaustrofobii, które mieliśmy w tych scenach takich mocno intymnych także tę drugą perspektywę, bo jak obejrzycie państwo film to tam są, jakby różne perspektywy widzenia słyszenia czasami słyszymy to z perspektywy obiektywnej czasami trochę bardziej subiektywnej taki Okręgowej, toteż musieliśmy stworzyć i to jest jako ciekawostkę mogę powiedzieć że, żeby przetworzyć głosy aktorów do tego spec właśnie tego specyficznego efektu nie używałem żadnych takich technologicznych narzędzi żadnych planów po prostu poprosił Michała zbudowanie konstrukcji rur, do której to konstrukcja z 1 strony włożyliśmy głośnik, a z drugiej strony mikrofony oraz na całej długości też mikrofony i przez te konstrukcje przepuszczać morskie dialog, żeby później móc z nich skorzystać także to była też tak bardzo analogowa praca, bo to był jednak założeń takich faktur faktura lnie, że tutaj musimy się raczej trzymać analogowych elementów i mniej je przetwarzać bardziej szukać odpowiednich źródeł tak naprawdę główne przetworzenia to było tylko zmiany wysokości dźwięku wcześniej najczęściej obniżenia, żeby to było jeszcze bardziej potężne natomiast to żadnych takich specjalnych berlińskich plug-in nieefektywnie używaliśmy po prostu dużo dużo dużo dobrych źródeł dobrze skomponowanych bardzo wam gratuluję tej pracy, bo wygląda ona imponująco państwo zapraszamy do kin na Orła ostatni patrol w w piątek film trafi do kina, ale do tego jeszcze pokazy przedpremierowe oczywiście wielki sukces na festiwalu filmowym w w Gdyni, a nurkuje w ogóle czerpali też troszkę ze swoich osobistych doświadczeń wiary nie ja nawet nie potrafię pływać tak, ale zawsze interesowałem się tematyką merem marynistyczną także było to bardzo bliskie mojemu sercu też ze względu na jak duża ilość przeczytanych książek wcześniej, zanim pracowaliśmy nad Orłem także miałem takie wewnętrzne wyobrażenie poczucie jak ja chciałbym, żeby to, żeby wyglądało, że to usłyszał także na zawsze pracując z dźwiękiem jako ze sztuką opieramy się na własnych doświadczeniach na własne wnętrza bardzo wam dziękuje Radosław Ochnio, który został właśnie razem z Michałem Wójcikiem nagrodzony za dźwięk do do Orła ostatni patrol na jej Miron młotki ze studia ciemni by Edison, który jest Super Wajdy RM do tych efektów specjalnych był odpowiedzialnym za ujęcia generowane cyfrowo w Orle pod tym kątem artystycznym jak i technologicznym bardzo wam dziękuję za tę fascynującą opowieść dziękuję dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA