REKLAMA

20 pytań na 20-lecie Unsoundu

Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend
Data emisji:
2022-10-08 07:00
Prowadzący:
Czas trwania:
36:13 min.
Udostępnij:

Odbudowują się jesienne programy kulturalne, w tym najbardziej światowy muzyczny festiwal w Polsce: krakowski Unsound. Jego twórcy opowiadają o zdumiewających zakrętach z historii imprezy.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kolejne wydanie naszego podcastu kultura na weekend Bartek Chaciński wydanie specjalne tak jak w edycją specjalną będzie zbliżająca się edycja festiwalu Unsound w Krakowie, z którym współpracujemy jako redakcja od wielu lat, który to festiwal nagradzali my specjalnym laurem w dziedzinie kultury zdalnej za rok 2021 no i mam przyjemność z dziś przed tuż przed tą jubileuszową kolejną dwudziestą edycję rozmawiać z Małgorzatą płyt są Witaj dzień dobry i matem Schulzem, Rozwiń » który jest z nami na łączach telefonicznych Witaj dzień dobry ośle psy halo oba tkwiły takim Polish reż mogę powiedzieć szalał, ale tak będę miał nawet po Australijczykiem, który jest założycielem mam całą wspólnie z Małgorzatą płyt są prowadzą od wielu wielu wielu lat to będzie 20 pytań na 20 lat chciał powiedzieć pamiętam pieśni oraz mieć kontakt był 19 lat temu pierwsza, choć przed nim o tamto praw tak nie wierzyłem, że można wtedy nie wierzyła wtedy można będzie zorganizować taki festiwal, ale myślę o komplet 4 graczy natomiast, że miały rację nic tak trasy na pewnych rad miałem powody, żeby powątpiewać ale, ale udało się i jest pierwsza rzecz, którą chciałem właśnie ciebie ma zapytać to jest to kiedy i jakich okolicznościach dokładnie przeć do głowy pomysł organizacji festiwalu muzycznego w Krakowie, kiedy zaczęliśmy Janka było, żeby wielu podobnych artykułów medycznych rocka, a nie mówiłam już pod no po prostu chciałyśmy zaprocentować muzyka Cole wykonaliśmy zarówno ochoty tak gramy nad Odrą raczej koszty kometa na początek, jaki był pomysł w takim razie na tę pierwszą edycję sądu kto, kto wtedy wystąpił co się wydarzyło no autka pana muzyka eksperymentalna była wtedy dużo mniejsze, ale dlaczego, bo potem elementach tera i chciałyśmy pokazać kod a kto obok motorze trial dla Granta, a myliśmy większe ambicje mieć budżet np. mieliśmy bezpośredni kontakt to te UN, ale kara, bo wszyscy chciały brać na la niewielki, a opłaty, ale my nawet tego nie rysie i dobra, ale za pro, a zaprotestowaliśmy na temat zalety plakat jest efekt Plum możemy nie znamy, ale mam stać pan były koncerty to wszystko są artyści, którzy rzeczywiście w tej chwili, których sprowadzenie do Polski to są olbrzymie koszty większości te nazwiska nazwy, które wymieniłeś to są wielkie gwiazdy tutaj brak jeszcze jedno pytanie no w takim właśnie stricte do ciebie bo, bo tę imprezę z zaczynały też ile osób przyszło na tamte koncerty pierwszej edycji festiwalu jak no to było około o około koszt takiego to by grać, bo to był chłopak to był klub re koniec wielki klub, a drugi trochę wiem te, ale klub przerwał koncert wyżej wrzucili na, bo nie podobało się o mamo teka opraw zaplecze do trzeciej nad byle tylko było chyba 8 osób koszt takiego LO od względem finansowym była tak jak po roku na początek chcę wydać, ale zupełnie inne czasy oczywiście 20 lat temu bywały koncerty, na które przychodziło w Polsce 51015 osób to trochę tak jak seansami kinowymi Czyszek seans odbędzie się nie odbędzie będzie koncert czy nie będzie właśnie m.in. dlatego tak wtedy odpowiadałem dlatego na tego maila, którego dostałem od ciebie to już w dobre kolejne pytanie właściwie wszyscy charaktery, ale tak tak prawdę tak pamiętam jednak staliśmy Robert apetycznie nie pamiętam dokładnie, dlaczego akurat świetnie się też tak, że przypadek pamiętam zmiotą z mitu założycielskiego, bo wtedy to mnie prawie jeszcze nie było na świecie jak jak była pierwsza edycja nie żartuje ale, ale pamiętam że, że Kuba Szreder też który, który też pojawił się w programie festiwalu wtedy jakby miał pomysł, żeby z getta Instytutem coś tak Stargard ściągać niemieckich artystów chyba tak mamy mata perspektywą, a wielkiego jednak rozwoju dalszego festiwal charakter po prawda on pracował, kiedy tedy, że nagranie pytamy o ten powiat to robić projekcja tak to EBC czy ktoś tamtych widzów przetrwał do dziś z publiczności z tych 8 osób czyta tych 100 osób które, które pojawiały na tych pierwszych koncertach czy jakaś ciągłość wracają nie wiem jak opowieści słyszałam, że tak o sobie kilka osób, które były wtedy na tych pierwszych edycjach jest ona posiada jeszcze dbać o gender jest Grzegorz kwiecień, który też wtedy organ albo jeden z tych koncertów myślę, że tutaj też mógłby wiele opowiedzieć o tym co tam siedziało wtedy w tej historii sądowej i i szyba był świadkiem i tego wyrzucenia ANSA do klubu ministerstwo po koncercie Kama firma kolektywnej oraz z tego co pamiętam, ale to to są tylko opowieści, więc nigdy się nie dowiemy, bo naprawdę skądinąd Camerimage kolekcji bardzo ładna muzyka taka, która nie podawali go rozdrażnić właściwe dla wszystkich no ale ale z dzisiejszej perspektywy też pewne były już wtedy pytania o nazwę imprezy jak co oznacza nazwa, dlaczego po angielsku no pierwsze odbitki Ant odbył się o głowę Boga, ale te miasta, gdzie od działacza chciałby budować takie połączenie komitety my te utrwalone w Kantonie także pierwsza tak był we Krakowie to było w mogą woda, ale i, czyli błoga Aga była wersja edycja 0 sodu Pragi tak wygodne prze cie lat byłam tam podłoga i po prostu jak często zapominamy, bo mówimy sądzą, że to jest impreza, która odbywa się w Krakowie Nowym Jorku w Londynie w Adelajdzie, bo do wielu miejsc docierała Marka sądu od razu też powiedzmy, ale o ład ani nie wiedziałem do dziś modę GM tak jak nie mówi ładu Boga w ofertach z władzą gra nie byłabym pokochała zobaczy rok tabela druga osób, które później grał tak dobra, czyli m.in. również artysta, który wróci podczas dwudziestej edycji Borodin Ford będzie będzie gościem tej dwudziesta edycja o rynek bardziej Rysia o ważność badań i Australii zawsze muszą być co Australijczycy w programie zawód jak zauważa w oczach tak może być morze no tak w pojawili się wyświetli się na scenie festiwalowej Krakowa to oczywiście wydarzyło w ciągu paru lat w ciągu paru pierwszych edycji zaczęliście też zabiegać jakieś dofinansowania wsparcie miasta itd. tak dalej no ale byliście takim bytem trochę innym festiwalem trochę anglojęzycznym właśnie cały czas, czyli mieliście w związku z tym problemów, że takich akceptację władz jako Trako ski Polski imprezy, która w, którą należy wesprzeć wydaje mi się, że nie chyba, jakby ten ten aspekt był raczej takim plusem tego tego festiwalu i tym co też nam pomogło chyba go rozwijać dalej to, że on od początku miał nie tyle przez osobę mataczy nazwę, bo wiele festiwali ma o angielsko brzmiące nazwy czy nie polskie nazwy, ale wydaje się, że też przez to, że od początku nie był to festiwal, a nastawione na jedno miejsce tylko taka dość mobilna Platforma, która też, która też pojawia się znika w różnych miejscach i też z tego czerpie swoją tożsamość, czyli z tego właśnie połączeń z różnymi scenami gatunkami i miejscami i tak jak Gałgan nie nie wliczamy chyba do tej do tych monologi dziejów, a sądy, o których rozmawiamy ale, ale jednak ten festiwal w różnych miejscach miał jakieś swoje przyczyny IAI edycja matka ważna rzecz się nauczą powiedzieć, że wpływy baru z medykami kolega z dyrektorem, a dla ciała tego on 8 od kierunku druga edycja tylko dla mnie jako Anka, bo w Cracovii skład musiałby Polaku bankowe rozmawialiśmy urocze pokory i kar to ja byłem dyrektorem, a co uważaliście wtedy za mąż za wasz sukces czy też za wasz cel w tych w tych pierwszych latach sądu myślę, że zawsze ryzykowaliśmy próbowaliśmy nowych maszyn innego, ale prawda karta biała festiwalu w taki, że około retro ożyło o społeczności myślę, że to jest, ale ważne pomysły kosza nie myślę, że ten cel akurat dalej się nie zmienił, czyli ta chęć ryzykowania i tu nie mówię tylko ryzyku w samym logistyczną finansowym, jakie towarzyszy każdemu festiwalowi, ale bardziej też właśnie ryzyko w programowaniu i też w tworzeniu festiwalu jako takiego czy programu festiwalu całego wydarzenia Experience festiwalu jako takiego dzieła samego w sobie poniekąd wydaje mi się, że to jest też coś co może nie musi się udać to jest też, jaka jest porażka jest wpisana czy artystyczna czy każda inna jest wpisana też w a jakby idee festiwalu, czyli chęć eksperymentu no i to, o czym powiedział Matt myślę, że ta to tworzenie społeczności wokół festiwalu nawet jeśli ono na początku nie było, jakby celem to jednak stało się jakąś taką nieodłączną częścią wydarzenia my też z 1 strony jak oczywiście jako festiwal chcemy trzymać rękę na pulsie wyszukiwać ciekawych twórców twórczynie wyszukiwać zjawiska artystyczne dźwiękowe, które dzieją się w różnych miejscach na świecie, ale też, ale też nie odżegnuje się od znajomości czy jakiś więzi, które tworzą się też czy ze Stanami czy konkretnymi osobami i toteż jakaś część festiwalu, jakby staramy się obiektywnie malować jakiegoś pejzażu sceny muzycznej, jaka jest tylko raczej jakiś taki kreatywny sposób może ją współtworzyć czy zmieniać też była częścią tej społeczności na początku, zanim zaczęłaś organizować ten festiwal powiedzieć kiedy, kiedy zaczęliście robić oboje razem nigdy nie robiliśmy sami też, więc też jak jesteśmy głównymi osobami, które są widoczne zawsze i im mówimy zaprezentujemy festiwali, jakby podejmujemy pewnie na największą odpowiedzialność za niego ale, ale to zawsze był zespół, który od samego początku na samym początku bardziej płynny, bo pojawiały się dużo osób nie byłyby struktury nie było organizacji dopiero, jakby ta warstwa finansowe logistyczne w 2008 zmusiła nas tak naprawdę do tego, żebyśmy założyli organizację fundację którą, a do dziś, a prowadzimy, której główną organizacją odpowiedzialną za cały projekt Cracovia, a natomiast jeśli chodzi o naszą wspólną pracę no to ja dołączam do zespołu festiwal najpierw Baran trafiłam na koncert festiwalu w, w której krakowski krakowskich piwnic notabene najlepiej wspominam to był taki taki właśnie moment podpisania w to był wasz koncert Lukasa Abel jedzącego szyba i pamiętam, że bardzo mnie to poruszyło stwierdziłam, że czegoś takiego widziałam im bardzo się spodobał stwierdził to jest wspaniałe wspaniałe wydarzenie, więc jest to zupełnie bardzo dużo bardziej ciekawe niż kontynuowania studiów prawniczych, więc stwierdziłam, że zajmie się muzyką wtedy też zaczął studia dziennikarstwo, więc to była taka hobby po prostu zapytam czy nie potrzebują pomocy miał więcej czasu IAI i tak jakoś właśnie się zaczęła ta przygoda a, a między czasem też oczywiście no ten zespół powiększą ewoluował i wspólnie razem z Mattem mini masą innych osób pan ten festiwal dalej zrobimy też Gosia ty byłeś pierwszy, a pierwsza osoba Kora wybieralne pracowała na ja tak tak tak byłam tak osobą odpowiedzialną za Pijar w 2006 roku to była też pierwsza edycja, kiedy też odbywały się nie polskie edycja Sandu, bo była edycja on sam kontur wtedy też wynajem trasa, która potem przez wiele lat z nami pracowała przy już produkcje stricte festiwalu razem wyjechały my w podróż po Bratysławie Pradze i do Kijowa nie dojechały my wtedy, ale my a, ale tak, ale w Mińsku też byliśmy wtedy 5 edycji, więc to raczej akurat jeśli chodzi o te wschodnie edycję muszę powiedzieć, że to zdecydowanie był taki impuls mata żeby, żeby jechać bardziej na wschód i i też łączyć pokazywać te sceny wschodnie łączyć wschód Zachodem i to był chyba też takim taka podwaliny w ogóle tej idei sądu, która jest dzisiaj obecna i też wraca wraca w programie dyskusyjnym w rozmowie o o bardzo aktualne rozmowie o Wschodzie Zachodzie Europy, czyli pokazaliście, że czasem trzeba jechać trochę na pewno wschód, żeby potem pojechać na zachód, bo potem się potem zaczęły wasz edycję na Zachodzie ja od razu wejdą kolejne pytanie w pewnej chronologii historycznej, którą edycję, a może w ogóle, który koncert uważacie za przełomową przełomowy w docieraniu do tej właśnie w światowej publiczności to janusze taj ne myślę, że ta praca to by to było, gdy chora pro nastolatka ma też, aby tak mamy okres, że ogień zdołaliśmy altan nowe oko, a tak rockowych tak edycję 2010 też mi się rozbrzmiał wybrała jako taka edycja przełomowa, chociaż od 2008 zaczęliśmy pracować nad ideą ten sam nowojorskiego, ale to w 2010 chyba też mieliśmy wtedy większy budżet dostaliśmy duże granty na współpracę z za artystami ze Skandynawii z Norwegii Islandii i tam wtedy pamiętam zrobiliśmy też nasze pierwsze poważne duże zamówienie czyli, a kompozycje z kwart Solaris Bena Frosta Daniela Bjorna sonat symfonii tom to też było pierwsze takie większe wydawnictwo, w którym brali płytowe, w którym braliśmy czynny kreatywnie udział, a wtedy też w programie po raz pierwszy wystąpiła Helder go na to tyle, a zeszłoroczna laureatka Oscara, która też nawet nagrał chyba dla nas utwór wtedy na kasetę do tak od samego początku występów w Polsce właśnie związana z wami waszym festiwalem jest takich artystów więcej jeszcze, że zaraz do tego dojdę, ale najpierw pytanie może może trudniejsze pytanie największy moment zwątpienia dla nas czasie pracy nad tą imprezą dla mnie trwa cały czas w karty chłodne jak powiedzieć, że nie ład o rząd, lecz partnerowała takim szpitala największe walki bo, bo tyle kontynuujemy Pocheć w wątpliwość czy przepraszam mają raczej kareta finansowym, a my apetyczne dziękuję cały czas tak samo świadczy qua non akty te 3 ostatnie właśnie 2 ostatnie lata to był trudny czas dla wszystkich festiwali to bardzo bardzo wolną całą scenę no dobrze to największa pomoc powód do dumy w takim razie nowy Jork moi nie ruszy konkurs mamy takie przysłowia projekt dochodów o odpowiedź po prostu duma ach, kroczy przed brakiem w trakcie wykładni w jak najlepiej mieć wielkiego i jego taśmy kilka, ale na pewno to był dobry mowy nowego na pewno też Adam mi się wydaje, że dla mnie te osobiste jak największą taką domową, którą czy jest sens festiwalu to jest to, że udało się nam stworzyć naprawdę mocną międzynarodową społeczność wokół tego wydarzenia, która jest jednocześnie bardzo mocno związana z marką, że ten festiwal jest jednak wyznacznikiem zarówno, jakiej jakości artystycznej, a i błędem samym w sobie, który tak naprawdę można może ewoluować i zawsze póki co kojarzył się z, a z jakąś twórczością na wysokim poziomie z produkcją na wysokim poziomie, ale też jednocześnie obok tej, a obok tej marki stoją konkretne wartości, a i póki co udało się nam uniknąć pójścia na kompromis jeśli chodzi o właśnie jakość artystyczną i produkcja, chociaż pojawiały się różne kuszące momenty, ale nigdy nie były na tyle kusząca, żeby zrezygnować z jakiejś wolności artystycznej czy chęci zrobienia rzeczy po swojemu co na pewno ma właśnie te wszystkie swoje słabsze strony, o których kto, przez które też wątpimy czasami to idee, bo oczywiście tutaj nie mówię serio, że wątpimy cały czas wątpliwości oczywiście pojawiają tak jak im więcej przeszkód pojawia się po drodze czy jest to pandemia wojna czy nieuchronność końca świata więc, jakby powodów do wątpienia jest zawsze wiele ale, ale i tak póki co lubimy to co robimy i daje nam to bardzo biada, która do tej waszej odpowiedzi z czystego dziennikarskiego obowiązku jednak rzuca to, że były i teksty recenzje w New York Timesie i euro każe słynna krótka ale, ale bardzo wartościowa i relacje w innych mediach w Guardianie stale ten festiwal był również tych również tej polskich polskich edycjach był recenzował za granicą króciutko w takim razie, bo może z tym będzie wam łatwiej ulubiony koncert Ahn sądu każdego co jest najtrudniejsze pytanie to jest naprawdę najtrudniejsze pytania ja myślałam o tym, bo dostałam tę listę pytań, ale ciężko jest mi powiedzieć, który jest moim ulubionym mat powiedz pierwsze na tę właśnie mogą mieć żadnego konfrontacja tych za dużo lekarz nie te obrazić tych uchwał wiernych, ale się ogromne biurem obiera moment tak dobrze pamiętam padało, kiedy pierwsza pokonało w da się, aby żadne tak, ale nie mogę powiedzieć, że to był najlepszy koncert byłem nie ma jednak nie ma 1 ulubionego to był na pewno niezapomniany moment pamiętam, że przechodziłam wtedy nawet nie była na całym koncercie spóźniłam się na niego i czy byłam na zewnątrz jakiegoś powodu nie wiem co mogłam na zewnątrz, bo zakonnice uciekły z kościoła i pamiętam, że właśnie byłam zobaczyć czy rzeczywiście tak bardzo słychać na zewnątrz rzeczywiście poszły na cały kościół patrząc, więc to było dość przejmujące natomiast nie było to złowieszcze czy złe jak mogłoby się wydawać, więc to było bardzo też doniosłe i wspaniałe przeżycie, ale jak myślę sobie takich koncertach, gdzie naprawdę przez moment zapominam, gdzie jestem to jest i czuję i czuję, że to jest coś naprawdę wyjątkowego pamiętam nawet jest też bardzo spektakularne wydarzenie, bo pamiętam jak i ma Grzegorz ze zespół tancerzy wojna Gregora tańczył ASE nas na sali tej głównej ASA do muzyki Eileen i pamiętam, bo naprawdę spektakularne wydarzenie chciałabym zobaczyć znowu znowu w tym miejscu pamiętam to była 21 takich w sumie niewielu koncertów wspomnę także publiczność sądowej Super entuzjastyczna to jednak tam, a po zakończeniu tego koncertu naprawdę zerwała się owacja na stojąco to było Super spektakularne wydarzenia na pewno było wiele momentów taki właśnie epifanii w trakcie nocy klubowych w hotelu forum, gdzie pomimo tego, że jestem w pracy i tak oddawałam się w tańcu, więc nie wiem czy Arki Ubu w z tej sali żyrandol owej to jest pewnie jakiś taki moment, który był Super pan Sochy karetą zachowanym obozie tak Sofi zdecydowanie nos Sofii w forum w 2018 notują to już artystka niestety też też, jakby obowiązana pokazywana przez was nadana polskich scenach do zapewne było co mówiliście o zabawne znamienne są jeszcze za część od kościoła świętej Katarzyny dla mnie takim momentem jest już musiałbym wskazać 1 to był koncert markera w kościele świętej Katarzyny właśnie ma te haka i on oczekiwań lewa raz grała tam tak tak tak to był to było to było coś, chociaż było, więc rzeczywiście tych takich co mnie się koncert nie podoba wtedy ja pamiętam, żebym się w ogóle nie podobały im nie bardzo nie rozczarował, chociaż lubię obu artystów i to było jak moje przemyślenia, ale tamtego wieczoru, ale to będą rewia uwaga to miejsce, bo w zdecydowanie wyjątkowe, bo szkoda stały się nie możecie pojawiać na lato to czym to ona na oddzielną rozmowę już wielokrotnie opisywał pewnych wracamy do do do do tego kurzu najbardziej oczekiwana rzecz która, której nie udało się tam zrealizować, której teraz możecie powiedzieć nam przez 20 lat różne rzeczy to są chciał ukryć ciała potem może powiedzieć, że chcieliście Radiohead, ale zabrakło 20USD taka, która od, której udało się czy nie kolejarzy nie udało aha nie dała, a ja mówiłem wcześniej o wolne, ale moim marzeniem jak występy daty który, ale dodatni kolejnego gracza oferowała Elektra tarcza zamyka Kajor te, ale dalej chciałby pewnie pała sekretnych miła, ale dam to znakomite, ale też Dajczak chciałbym też zobaczyć czy byłem ocieka taką oto po lokale zamienne mam tam chętnych jak długa do takich, których na pewno nam już nie uda zrealizować to byliśmy rozmawialiśmy z Sofii o takiej współczesnej Operze atak, więc to była jakaś rzecz, którą chcieliśmy zrobić właśnie to on para, a para operowe spektakle właśnie jej produkcji wg konceptu, więc to na pewno nie odbędzie, bo artystka zmarła w tragicznych okolicznościach, więc to się nie udam w zeszłym roku rozmawiałam z memento biurka dość długo, ale też nam się nie udało no dobrze pojawiać się już mówiłem w nowym Jorku Londynie nie kurs nie kusiło was w pewnym momencie DEK w szczycie rozpoznawalności na świecie, żeby uciec z Polski one jako rzecz jak możesz tego taki karnet można zaprasza Patryk Rabiega stoję tak wiele lat w tak na pewno, ale też był taki moment, w którym rzeczywiście mieliśmy do wyboru czy zostać w nowym Jorku czy rozwijać festiwal w Polsce wtedy z punktu widzenia tamtego momentu, czyli roku 2013 wydawało się nam, że będzie łatwiej w Polsce to absurdalne stwierdzenie dlatego rzuciłem pytanie nie patriotyczne teraz zadanie tra zadam pytanie patriotyczne czy patriotyczne w sensie w polskości myślę, że Matusz czuje Polakiem znacznej części pewnie, w czym Polska jest lepsza od Stanów zjednoczonych czy czy Wielkiej Brytanii czy innych potęg co co może morze czy Kraków jest lepszy te myślę, że chcemy im projekt elementami dziadowi o pyta pan go trolle wręcz lepsze lub w głosie, ale kupiony, a że o oczywiście wyrok kompozytorzy, a niektórzy współczesna interpretacja muzyka ludowe odpytać lokalny, a nie myśleć kosza myślę, że zgadzam się stało, że ta scena właśnie improwizowana jazzowa podczas Sowa czy właśnie ta inspirowana tradycją folkową myślę, że jest bardzo dużo ciekawych zjawisk, zwłaszcza tych współczesnych i nie będą mieć konkretnych artystów artystek, ale wystarczy prześledzić program, ale on sądu i tegorocznej zeszłoroczne jestem sporo ciekawych rzeczy też wydajemy muzykę, która szczególnie nam przypada do gustu no tutaj mogę wspomnieć Sofii SAF SAF jest akurat zdanie, ale Antonina Nowacka i Sofii to wspaniała para też i też unikalny głos na na polskiej scenie kobiety w krajowym, kto też takie bardzo zakorzenione tradycje polskiej wydawnictwo, który powstał w zeszłym roku o też nasze nakłady osiach Boska, która też eksploruje tamtą twórczość, jakby tutaj mogę wymieniać całą masę tych twórców myślę, że to jest bardzo unikalne dla naszej kultury dla naszej ceny, ale też wydaje się, że to przecięcie się być na granicy Wschodu Zachodu, a i ta ciągła chęć przynależności do chęć przynależności do tego Zachodniego obiegu jednak nie być tam 100% to to te i pewnego rodzaju ambiwalencja z tym związana wydaje mi się, że też są pewnego rodzaju napędową tej unikalność sceny polskiej wydaje się, że no jestem jest to jest związane właśnie Polskę na lekarstwo frustracja, ale ono ma taki swój Polski wymiar wydaje się, że to jest to nie jest zła cecha tak muszę powiedzieć nie ma na zespół świadczy jak i książek ładnie pan chciał dla orzekających o chodzi o muzyka, która ma kończone Jan Motyka Polski folkowy do tak jak przyszło co do czego to księża występował u was tak zespół przez nas odkrywany lokalna po latach na Zachodzie również i ile czasu takie krótkie pytanie ile czasu trwało tworzenie programu tej jubileuszowej edycji od kiedy pracujecie nad nią los cały czas rekrutujemy no i programem myślę, że krzywe program chwili odpłatnej dykcja kończą zaczynaliśmy zapłata VAT ma on call tym roku ta tak ta praca trwa cały czas tak naprawdę, więc tutaj ciężko powiedzieć, kiedy się kończy kiedyś zaczyna kolejna edycja ma, gdyby mogło to by programowa to edycja jeszcze wydaje mi się, ale wtedy już mielibyśmy miejsca, żeby zorganizować cokolwiek, więc AM, a więc, jakby ta praca rzeczywistą syn kończy cały czas pojawia się coś nowego zrób jeszcze coś i nudno, a że aż tracimy energię i nasza publice, w którym momencie też może nie mieć, żeby na to wszystko w tym wszystkim uczestniczy 1 program trochę wypływa z drugiego między tymi programami są płyty teraz będący takim uzupełnieniem broni tego programu szansa ludu, ale do nie ukrywam, że też patrzeć z niepokojem na to wszystko co się dzieje na scenie festiwalowej też mieliście już odwołania zmiany w programie w powietrze, jakie są w tej chwili w tym podnoszącym się świecie festiwali największe problemy tak punktowo co jest takim największym problemem no wydaje mi się, że problemem w tym momencie jest ten sam problem, który towarzyszy też każdej innej branży tak naprawdę, czyli ekonomiczna niepewność inflacja możliwość rozprzestrzenia się konfliktu zbrojnego no, jakby takie ludzkie i życiowe życiowe przeszkody, które jednocześnie wpływają bezpośrednio na też na naszą branża, ale też widać to taką po pandemicznej sytuację, w której, a mam wielu artystów artystek nadal nadal jednak czuje to taką po pandemiczną i możliwość odwoływania tras i zmiany planów, więc wszystko wydaje się takie bardziej krucha i i niepewne w w tym momencie wydaje się, że pandemia też nas wytrąciła z wszystkich i w tym branżę muzyczną przede wszystkim, a i eventową z takiego rozbiegu, w którym była, czyli w momencie ten pociąg został zatrzymany i on jeszcze tak bardzo powoli rusza i trochę telepie i coś cały czas od pana z tych wagonów więc, więc to jest taka bardzo wydaje mi się niepewna sytuacja jeśli chodzi o to gdzie pójdą dalej festiwale też no wydaje się, że ta ekonomiczna niepewność jest głównym aspektem ją w sumie warunkuje całą resztę wprowadza wsie wszechobecny niepokój mat chciałbym dodać tutaj do tego do tych list do listy problemów myślę, że MAH chciałbym powiedzieć kość mogą tak samo po prostu świat Pandory tak pełne powodu wojny pandemii fakty od 6 karny zakład organizować ma projekt walką tak daleko tym momencie ale bo oka przypomina orzeka znak racie macie ten dochodzeń przewodnie każdego festiwalu każdego roku tym hasłem przewodnim jest tym razem bambus, czyli banki albo bąbelki w języku angielskim to jedno słowo wygodniejsze, czyli macie albo do wyboru celebrację rocznicy albo macie do wyboru na poszerzanie banki albo zamykanie się w bańce przebijanie przebijanie banki co jest ważniejsze, która definicja jest ważniejsza nie myślę, że oba nie ma ważniejszej w zależności od momentu wydaje mi się, że przebijanie banki jest ważne na pewno ważna jest celebracja w jakim stopniu, pomimo że nastrój może nie jest idealne do celebracji, ale tak przebijanie banki i patrzenie spoza własnej banki też na inne banki jest jest ciekawe i możliwe też to jest nie jest dosłownie rozumiana czym o tym na pewno i on też w zamierzeniu niema być ma być raczej tak jak przejmie rozumiem ironiczne estetyczny tajemnicze park i też tak zrozumiał Rafał Dominik, który zamienił bańkę wektor plazma i taka właśnie odnoszącą się nad Krakowem unoszącą się wypełniającą z różnych jamie średniowiecznych piwnic, więc to jest taki rodzaj energii która, która mam nadzieję przejmie Kraków właśnie zaraz od niedzieli do takich graficzne light możliwe chyba też od edycji horror są tak silnie silnie akcentowane innym towarzyszą festiwalowi w dobrze słać na koniec, bo doszliśmy do dwudziestego pytanie na dwudziestolecie dwudzieste dwudzieste pytanie brzmi właśnie uzupełniam łka wykonawczynią albo wykonawcą, która powinna obok, który powinien wystąpić na trzydziestej edycji sądu jest mat Schulz salą na gitarze nowego jest tam panie tutaj 10 lat będę grat uwagę na rzecz rad na temat HIV czy ja wiem, że już grać na gitarze i dla piwa chyba dostarcza nieźle bezpieczną, chociaż pan pan kary UOKiK, a DRAM trudno myśleć edycja Verva następnym roku o Tokio Zobacz ślad, a cel, ale myślę, że pewna jak wolontariusz oraz tak to ja, a na cham w tym roku ten wygra, choć 10 lat w bo myślę, że państwa, ale nie wiem czy Anka będzie w 10 jakoś nie wiem mam nadzieję, że nie no nie żartuje nie mam nadzieję, że będzie i że na niego przyjdę i będę sobie bessę bez strefy stresu tańczyła słucham ich wojska w rękach jest zrobienie festiwalu dla innych, że także tego robić dla innych trzeba trochę poświęcić siebie dokładnie w tym całym procesie bardzo dziękuję Ojcze mat Schulz na łączach telefonicznych z z nami dzięki mat dziękuję bardzo, i gratulacje olbrzymie oczywiście wszystkie lata te 20 edycji torowi niesamowite wrażenie no i Małgorzata USA bardzo dziękuję również dziękuję i obojgu wam życie powodzenia trzydziestej edycji właśnie takiej, jaką wyobrazić nawet wuja miał coś robić to silne zupełnie inne wymienimy tylko przez przejście albo wskazać artystów w te dziękujemy do zobaczenia w Krakowie, ale do zobaczenia i to wszystko w tym wydaniu podcastu Bartek Chaciński też dziękuję bardzo, za uwagę zapraszam za tydzień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: KULTURA NA WEEKEND TYGODNIKA POLITYKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA