na program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty usługi dla przedsiębiorstw i korporacji dzień nowe ja nazywam się Marcin Bołtryk to jest Puls biznesu do słuchania kilka dni temu zakończyło się 19 forum polskich magazynów logistyki to jedna z flagowych konferencji organizowanych przez Puls biznesu to też ma prof. Krzysztof Rutkowski partner merytoryczny pierwsza edycja wydarzenia doroczne spotkanie logistycznej braci i miejsce wymiany najlepszych praktyk przez blisko
Rozwiń »
2 dekady najlepsi specjaliści logistyki obwiązali coroczne forum, bo opowiadać o tym jak stawiają czoła wyzwaniom rzucanym listy przez rynkowe przemianę prezesa przepisy czy geopolitykę w tym roku temat rozmów zdominowały czarne łabędzie jak państwo doskonale wiedzą w ekonomi czarny łabędź to zjawisko, które uważa się za tak mało prawdopodobne, że praktycznie niemożliwa mimo tego od czasu do czasu zjawisko takie występuje ma kolosalny wpływ na rzeczywistość nasze podejście do życia oraz biznesu na dobre zmienia sposób patrzenia świat i oceniania rzeczywistości ostatnio we będzie nadciągają mam wrażenie całymi kluczami również na logistykę do kata kanału sławskiego pandemia czy wojna z naszą wschodnią granicą to tylko kilka przykładów efekt porwane łańcuchy dostaw przerwę w produkcji rosnące koszty i wszystko zmieniło podejście do logistyki mam wrażenie, że samo określenie łańcuch dostaw przestało być aktualna zapraszam na kilka rozmów logistyczne wyzwania związanych z pędzlem czarny łabędź możemy urządzić pogrzeb popularnego jeszcze nie tak dawno systemu dostaw czasem pań oraz o to co go zastąpi pytam Tomasza sączka dyrektora zarządzającego IT Pikulik w Polsce i partnera merytorycznego dziewiętnastego forum polskich menedżerów logistyki tak z czego to wynikało z czego to wynika z wcześniejszych czasach czasem tak bardzo popularne z powodu optymalizacji kosztowej tak naprawdę chodziło o redukcję poziomu zapasu w redukcję powierzchni magazynowej, która jak wiemy kosztuje i to był, jakby główny atut tego rozwiązania oczywiście mówimy też o koncepcji, która wymaga stabilności dostawców wymaga mniejszych wahań popytu na oczywiście stabilnych cen zakupu co kiedyś było bardziej osiągalne możliwe dzisiaj wiemy, że nie jest właśnie, bo rozmawiamy o czarnych będzie dach dla łańcuchów dostaw takim pierwszym czarnym Łabędziem był Brexit potem pojawia się pandemia i na jej skutki tras mamy wojnę na Wschodzie jak to wszystko wpływa na łańcuchu dostaw co się tam zmieniło zmieniło się wiele my jako logistycy zawsze związani łańcuchami dostaw zawsze mieliśmy dużo wrażeń dzisiaj odczuwam, że mamy jeszcze więcej i właśnie głównie spowodowane jest o tym, o czym pan panie Marcinie powiedział pewnymi nieprzewidywalnymi wydarzeniami, które mają miejsce też zwanymi czarnymi łabędziami, których jak to nas, ale w swojej książce pisze powinniśmy się spodziewać jeszcze więcej tak żyjemy w czasach trudnych nieprzewidywalnych i zaskakujących momentami mniej z tym musimy się pogodzić, więc musimy dostosowywać nasze łańcuchy dostaw do tego co się dzieje próbować uelastycznia i reagować jak naj wcześniej to możliwe na te wydarzenia dlatego też wspomniany just-in-time przechodzi do lamusa, gdyż ten system nie sprawdza się dziś w czasach jej tak do tego należy podchodzić co zdaniem, bo rozumiem, że skoro jakieś podzespoły czy inne potrzebne do produkcji elementy nie są w stanie dojechać w odpowiednim czasie marże prosto na taśmę produkcyjną trzeba zrobić 2 inaczej jak w tej chwili to się organizuje no popularna staje się koncepcja czasu Case, czyli kupuje, bo mogę czas Time przeszedł czas interes po prostu firmy przeszły na politykę budowania zapasów, gdyż chcą uniknąć niespodzianek w postaci braku i też zapewnić sobie stabilność funkcjonowania, więc ten model oszczędzania na zapasach oszczędzania na powierzchni magazynowej się skończył dzisiaj widzimy co się dzieje na rynku boom na powierzchnie magazynowe ten boom wynika z tego, że firmy kupują kiedyś była taka ciekawa polityka zakupowa kupujemy od 1 więcej, ponieważ liczymy na upust cenowy dzisiaj kupujemy od wielu, ponieważ chcemy się zabezpieczyć na ewentualność różnych trudności w naszych dostawców i to właśnie dzisiaj ma miejsce Vita powierzchnia magazynowa, która wiemy boom na rynku magazynowym rośnie ilość magazynów w Polsce rośnie od zawsze no i wiemy z czego wynikają te potrzeby po prostu firmy kupują pomogą i zabezpieczają się na nieprzewidywalne właśnie też tych konsekwencji nazwijmy to rewolucji w łańcuchu dostaw związane z przejściem właśnie z tych dostaw na czas NATO takie dostawy, bo mogę i magazynów osoby te różne potrzebne rzeczy to pociąga sobą mnóstwo innych zmian tras proszę poprawić jeśli się mylę kiedyś popularnym kierunkiem wciągania różnych zespołu było sine, bo było tanio, bo było dużo w tej chwili szuka się dostawców bliżej miejsca produkcji to też wpływa na łańcuchu dostaw wpływa na łańcuch dostaw bez bardzo znaczący sposób po prostu dzisiejszych czasach skracamy łańcuch dostaw z powodu tych odległości tych trudnych rynków najbardziej nieprzewidywalnych to co pan wspomniał kiedyś Chiny dominowały dzisiaj widzimy duży trend zmian lokalizacji dostawców przenoszenia ich z Chin Europy po prostu jest bliżej jest tani odległość logistyce też ma znaczenie bowiem że, że transport kosztuje, ale chodzi o to bezpieczeństwo tak pytaniem na pytanie co się dzieje dzisiaj łańcucha dostaw to jest kilka zauważalnych trendów, których nie da się przegapić pierwsze to co powiedziałem skracanie łańcuchów dostaw, czyli posiadają dostawców jak najbliżej siebie, bo jest większa szansa, że unikniemy turbulencji posiadają więcej dostawców niż kiedyś, bo to też jest straszny posiadamy nie tylko więcej dostawców, ale więcej rynków, z których kupujemy, bo to jest jakby ta dywersyfikacja i wzrost bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw kiedyś myślę, że mniej NATO zwracano uwagę, sugerując się tam, gdzie tanio tam kupuje bez względu czy są Chiny czy to jest Afryka czy czy inny kontynent dzisiaj szukamy bliskości to jest bardzo istotne tego bezpieczeństwa transparentności, a co daje bezpieczeństwo i transparentność digitalizacja automatyzacja, więc kolejna taka rzecz ciekawa i osobiście mnie ciesząca, że w Polsce wzrosło zainteresowanie digitalizacją automatyzacją, ponieważ wcześniej podchodzono do tego tematu jak zamierza pan się może brak kompetencji obawy, że to drogie trudne dzisiaj te procesy są na porządku dziennym, ponieważ digitalizacja upraszcza poprawia transparentność chodzi o ten dostęp do informacji do czego w dniu decyzji, ale co też jest pokłosiem tych czarnych łabędzi, który wspominał m.in. pandemii no ludzie chorują, czyli digitalizacja to też automatyzacja to też eliminowanie człowieka oczywiście z tych najbardziej nudnych prozaicznych czynności papier kiedyś był na porządku dziennym dzisiaj papier przenosi wirusy, więc digitalizuje się procesy tzw. PPS, czyli unikajmy papieru w logistyce tam, gdzie to możliwe tak samo automatyzacja procesów magazynowych, która ma miejsce kiedyś nasze nie opłacała podobno dzisiaj zapewne bardziej opłaca dzisiaj ona jest koniecznością tak funkcjonuje ten światowej co jeszcze ciekawego z mojej perspektywy to też firmy w końcu uczą się lepszego gospodarowania zapasami lepszego gospodarowania wszelkimi zasobami, ponieważ przykłada się wagę do tego co się posiada lepiej się to wykorzystuje dlatego też zainteresowanie gospodarką w cyklu zamkniętym przykład po ringu baletowego który, który też święci triumfy, ponieważ jest taniej, jeżeli bardziej dbamy o to co mamy lepiej wykorzystuje, podsumowując te łańcuchy dostaw się skracają Indie realizują to wymusiło ta klucza czarny łabędź skracają digitalizuje ją automatyzują się i dodałbym stają się bardziej transparentne do tego wymaga sytuacji na sam koniec jeszcze jedno pytania o rozmowie przed nagraniem wspomniał pan o pojęciu osią ringu podkreśla pan, że często istotna rzecz, która się wydarza w tej chwili łańcucha dostaw może pan nam przybliżyć do pojęcia offshore jest obecnie w łańcuchach dostaw już od jakiegoś czasu jest to bardzo prosta rzecz firmy przenosiły część swoich procesów do kraju, gdzie stanie osią ring był modny wtedy, kiedy szukaliśmy oszczędności lokalizacja długość łańcucha dostaw nie miała znaczenia dzisiaj ma ogromne znaczenie mieć ten osiołek nadal istnieje, ale ten osią zmienia się w nich sharing ani sharing to znowu przenoszenie procesów do jak najbliższego kraju zlokalizowanego ode mnie, ponieważ to co powiedziałem odległość ma znaczenie, ale poza pierwszą rynkiem offshore rynkiem pojawia się Ride sharing Ride sharing, czyli właściwa kombinacja kosztu i efektywności elastyczności transparentności to, czego dzisiaj wymagają łańcuchy dostaw, czyli nie szukamy taniości tylko szukamy bezpieczeństwa i optymalnego kosztu, a co jest takie ciekawe ostatnio też słyszę TUI ówdzie pojawia się kolejne pojęcie wręczą rynku, czyli o tym leżymy koszty, robiąc to razem bardzo ciekawe rzeczy dzieją się w logistyce panie Tomaszu bardzo dziękuję za rozmowę do usłyszenia bardzo dziękuję za zaproszenie do widzenia gościem Pulsu biznesu do słuchania był Tomasz Sączek dyrektor zarządzający IT Pikulik w Polsce Grzegorz samo jest dyrektorem działu Project z Dessau agencji Polska to cywilny operator logistyczny świadczy jednak usługi nie tylko dla cywilnych podmiotów również dla wojska od Grzegorza pytam o to co cywilne logistyki wojsk myślę, że powodów tak naprawdę może być całkiem sporo, ale takim zupełnie podstawowym i prostym to jest kwestia oszczędności my działamy na rynku transportowym my na co dzień potrafimy dobrać środki transportu i skoordynować transport taki sposób rząd będzie kosztował dużo mniej armia też państwo, żeby zapewnić środki transportu dla całego swojego sprzętu musiałaby posiadać zgromadzono bardzo dużo środków transportu różnego rodzaju, które przez większość czasu nie pracowały na siebie zarabia natomiast my wykorzystujemy takie są transport, która codziennie jeżdżą bądź pływają i po takich transportach też w stanie znaleźć ładunek powrotny z miejsca, do którego osób jak ustawa, więc siłą rzeczy z Funduszem kosztowego jest dużo bardziej opłacalna żonami tak mi się wydaje, że wojsko armia to są takie organizacje, które logistycznie powinny być dobrze przygotowane jak się pracuje jest mniejszy klient niż 5 cywilnych czy łatwiejsze właśnie dzięki temu, że są do tego przygotowane to jest ciekawe zagadnienie tak naprawdę jak wszystkim rozróżnił 2 kategorie logistykę wojskową w czasie pokoju oraz w czasie wojny jest przekonany, że w czasie wojny logistyka wojskowa jest przygotowana świetnie świetnie tolerowana natomiast w czasie pokoju transport muszą wziąć pod uwagę różnego rodzaju ograniczeń administracyjnych w sytuacji, gdy mamy transporty międzynarodowe trudno byłoby przeciętnemu politykowi w armii jednego z państw wziąć pod uwagę być świadomym wszystkich ograniczeń dotyczących pana gabarytowych w różnych krajach tranzytowych np. dostępnych pojazdów tego typu historii także tu jest miejsce, gdzie cywilnego stanowisko zrobić sporo roboty, a sposób pracy z wojskiem jest dosyć specyficzne dla tej dosyć czasu uważa tę sytuację no wyraźnie wyczuwamy ludzie z branży obcujemy z ludźmi, którzy robią polonistykę na co dzień typu kontraktowania środków transportu, w których jest w tej chwili olbrzymi wybór także czasami musimy wnieść całkiem sporo swojej wiedzy do do tej współpracy i nawet czasami troszkę rzeczy nauczyć naszych partnerów po stronie wojskowej gmin większą świadomość rynku tego co dostępne jak pewne rzeczy można zrobić w praktyce pomaga pan uczestniczy pan w organizacji różnych transportów między filarami amerykańskiej przed nagraniem odpowiedział pan ciekawą historię o pewnej specyfice pracy dla armii związanej z tym, że pojazdy, które gdzieś tam są transportowane często nie potrafi odpalić zjechali własnych siłach do środka transportu takich przygód, które odróżniają transport dla firm cywilnych oraz dla wojska jest tak naprawdę całkiem sporo to piętnasta rosyjska okoliczności, a my zajmującym transportem pojazdów musi mieć pewną drobną specjalizację właściwie prawie mechanika poprawności ani czasu pracują przy sprzętach standard wręcz jest, że w przypadku transportu Morskiego na przykładzie Stanów zjednoczonych 1020% pojazdów nie odpala co proste silniki, które pracują w ciężkich warunkach, więc dzieje tam różne rzeczy one są na co dzień obsługiwane przez techników wojskowych tak, żeby jeździły nie są zupełną dlatego dosyć czasu musimy albo uruchamiać się pojazdy z wnętrza kuratorów albo musimy czasami dolać paliwa albo czasami trzeba dokonać bardzo prostych napraw, które pozwalają odpalenie, a strony sytuacja musi posiłkować się dźwigami np. które pozwolą na to, żeby załadować niedziałający pojazd naczepa np. bez możliwości wjechania tak naprawdę jeszcze jedno pytanie jesteśmy tutaj specyfice transportów wojskowych czy też transportu są traktowane w jakiś sposób priorytetowo w normalnych czasach, czyli np. za rozpoczęła się wojna na Ukrainie, czyli przed MEN w lutym tego roku ów różnicy większej nie widzieliśmy tak naprawdę w większości kontaktu z administracją państwową natomiast od czasu rozpoczął wojnę wiele transportów jest traktowanych priorytetowo i w załatwianiu realizacja różnego rodzaju formalności z administracją państwową jest łatwiejsza jest bardziej przyjazna jeszcze szybsza natomiast, jeżeli chodzi np. transporty pana kabaretowe, bo tutaj z kolei my różnicy duże nie ma zezwolenia zwykle czekamy niestety tyle samo czasu i to czasami jest bardzo trudne instytucje muszą radzić z późno w związku z sytuacją, która się dzieje za naszą wschodnią granicą tej pracy macie teraz więcej tych prac mamy teraz dużo więcej zapytań transportów pracy związanej mamy pan bardzo dużo pojawiło się nowe ładunki, które wcześniej boom na rynku, które są często związane z osobami Ukraina, a wiadomo, że jesteśmy pierwszym państwem jeśli chodzi o dostawę Ukraina sporo ładunku przyjeżdża staropolskiego niedużo więcej pracy mamy dużo więcej kłopotów i trudnościach naprawdę sama wojna, jaki wynikający z niej kryzys chociażby embargo na węgiel rosyjski spowodowało, że nas rynek w tej chwili bardzo mocno przeciążone np. Węgier trybu importujemy w tej chwili przez porty morskie olbrzymie ilości, a więc innymi on powoduje, że brakuje nam miejsca w portach co jest dużym problemem, z którym sobie jakoś próbujemy radzić, ale z wpływa na wiele opóźnień przy innego rodzaju warunkach jak również mamy bardzo zwiększony popyt na różnego rodzaju samochody, zwłaszcza takie, które mogą się wozić ładunki niebezpieczne czy np. amunicję i tych aut na rynku była ograniczona ilość czasu była dopasowana do potrzeb, które były natomiast w tej chwili potrzeby wzrosły wielokrotnie niestety ilość floty zdolnej do przewożenia ładunków nie nadąża za tym, żeby zostać czym pana perspektywy UE pracuje już trochę tak jak podczas wojny po to, się zaczyna robić tego bardzo dużo i coraz więcej problemów na początku rozmowy wspominał pan, że to, kiedy jako logistyk przejmuje działanie zależy od tego czy działam w warunkach pokoju wojny jak słucham pana to mam wrażenie, że tutaj pana część dowiedziałem się ta jest de facto na wojnę w myśl można powiedzieć tak naprawdę wolna jest bardzo blisko nas, więc również pracujemy prawie jak byśmy na wojnie co więcej mamy świadomość pomoże naszej nie chciałbym mówić, że pracuje na woli mamy kolegów w ukraińskim oddziale to rzeczywiście pracują na wojnie oni pracują bardzo trudnych warunkach trudnej nie mam natomiast by ilość pracy krótkie terminy wysokie wymagania też wysoka waga transportu to ze względu na to co przewozimy, jakby do, czego są potrzebne powoduje, że poziom pełnej widzialności i stresu też jest dużo wyższy myślę, że tak potocznie można powiedzieć czujemy się troszeczkę, jakbyśmy byli na wojnę grożą bardzo dziękuję za te kilka tajemnic mam nadzieję, że nie powiedzieliśmy nic za dużo, żeby nie zdradzić jakich wrażliwych tematów, niemniej dziękuję serdecznie dziękuję przepraszam naszym gościem był Grzegorz samo zdecydował agencji Polska czarno będzie nadciągnęły również na nowy jedwabny szlak projekt już dawno wzbudza wiele kontrowersji przybyło ich w obliczu rosyjskiej agresji na Ukrainę o tym, jaki jest dziś status tego szlaku rozmawiam z Bartoszem Miśkiewicza prezesem spółki syn rok nowy jedwabny szlak został powołany z inicjatywy prezydenta szerzej pinga, który stwierdził, że mając moce nad produkcyjne w swoim kraju, gdzie wybudowali się udało wybudować, gdzie widzą, że mają olbrzymie nadwyżki finansowe postanowili powołać nowy jedwabny szlak jako projekt geopolityczne, którego jedną z części jest transport kolejowy tak naprawdę główną ideą Jedwabnego szlaku jest przede wszystkim ekspansja Chin zarówno finansowa jak ludzka, która pozwala na budowanie różnych projektów inwestycyjnych budowania więzi bilateralnych z różnymi krajami szczególnie w Azji, bo ta Azja jest oczywiście takim najbliższym rejonem dla Chin i to jest jakby główna idea Jedwabnego szlaku także nie sam transport jako taki, ale przede wszystkim wyjście poza rejon Chin inwestycje zewnętrzna takimi sztandarowymi powiedzmy projektami budowanymi w ramach idei Jedwabnego szlaku była np. autostrada z zachodnich Chin w zasadzie południowo zachodniej Sheen czas Pakistan do portu wada, która pozwalała Chinom na zmianie całego morza południowochińskiego w realizowaniu różnych dostaw z tego portu bezpośrednio do Chin co znacznie skraca czas no i rzeczywiście pozwala na dostarczanie zarówno pociągami, jaki autostradami różnych produktów bezpośrednio bez konieczności wpływania właśnie tego morza przepływania przez morze Południowochińskie to jest jeden z takich przykładów innym przykładem są np. kredyty na budowę portów lat co niestety dla Sri Lanki skończyło się dosyć niedobrze, bo okazało się, że fajnie Chińczycy przychodzą proponują pieniądze proponują ludzi wykonanie po prostu stop Shop, jednakże okazuje się, że Sri Lanka pewny momencie nie jest w stanie już obsługiwać długu związanego z obsługą budowy tego portu na jej Chińczycy w ramach tego przejmują taki port w leasing, który trwa 99 lat, który tak naprawdę pozwala na wybudowanie zamorskiej bazy wojskowej dla Chin jest też kilka innych projektów jak projekty w Afryce czy właśnie projekty w krajach Azji środkowej także w tym projekt oznacza znacznie więcej niż sam projekt transportowe projekt transportowy jest istotną częścią dla Chin z tego względu że, omijając może, które są kontrolowane przez Amerykanów Chińczycy mogą dostarczać produkty do Europy, bo nie oszukujmy się Chińczycy głównie eksportują, więc jest to fantastyczne rozwiązanie jako pokazanie Amerykanom, że Chińczycy mogą być niezależni od mąż, które są właśnie kontrolowane przez Amerykanów na, a jednocześnie dla Europy jest to bardzo dobra alternatywa, bo to już trwa od 2013 roku i rynek przyzwyczaja się do tego, że mamy trzecią alternatywę, czyli poza transportem morskim poza transportem lotniczym jest kolej no tak kolej jest mi zazwyczaj także poziomowania zarówno, jeżeli chodzi o czas, jaki ocenę pomiędzy tymi 2 standardowymi tradycyjnymi formami dostaw towarów wspomniał pan o tym co jest dość istotna szczególnie teraz, że to jest projekt geopolityczny przykład portu syn Lance pokazuje w jaki sposób może to się przerodzić projektu transportowego projekt wojskowe z naszą wschodnią granicą trwa regularna wojna tory, które wchodzą w skład nowego Jedwabnego szlaku ocierają się regionem z usług, których nie chcemy korzystać z różnych powodów jak w tej chwili wygląda sytuacja nowym jedwabnym szlaku na razie może te aspekty moralne odłóżmy na kolejne pytanie, ale czy tam się ten transport odbywa w jaki sposób wygląda dziś tak to cały czas funkcjonuje można powiedzieć się nieprzerwanie z tego względu, że główna nitka nowego Jedwabnego szlaku przebiega przez Kazachstan Rosję Białorusi dociera do Polski przez przejście Brześć Terespol i tam mamy taką główną stację powiedzmy odbiorców tych pociągów, które nazywa się w Małaszewiczach i swego czasu jest oczywiście przed wojną Chińczycy powoli rozwijali również transporty przejeżdżające przez terytorium Ukrainy, które kończyły swój bieg w polskim Sławkowi je lub na Węgrzech no i podczas gdy teraz niestety Rosjanie rozpoczęli działania wojenne na terytorium Ukrainy Ukraina wysadziła tory na przejściach granicznych no oczywiście ten jedwabny szlak na terytorium Ukrainy no nie funkcjonuje, jednakże no wie, jakby dla samego Jedwabnego szlaku nie był to powiedzmy jakiś wielki problem z tego względu, że te ładunki przechodzące przez Ukrainę to było 23% całego wolumenu transportowanego z Chin do Europy także tak to wygląda, gdy wybuchła wojna rzeczywiście w pierwszym momencie część klientów postanowiła zrezygnować z transportowa Ania towarów przez terytorium Rosji Białorusi no i rzeczywiście odnotowaliśmy dosyć duży spadek tych przewozów, jednakże w związku z tym, że to się wszystko nałożyło na czas, kiedy w Szanghaju było już kilkumiesięczne zamknięcie portu bardzo duża ilość towarów była opóźnionych ten wolumen bardzo szybko powrócił biznes momentalnie postanowił jednak wykorzystać to możliwość, że transport kolejowy jest bardzo szybki i jednak wrócili nad ani 2 ślady czy jak pan z dzisiejszej perspektywy ocenia przyszłość całego projektu tej nitki, która prowadzi przez terytorium Rosji Białorusi no trzeba zdać sobie sprawę z tego, że ogólnie nowy jedwabny szlak, czyli pociągi z Chin to jest zaledwie około 5% frachtu Morskiego całego takiego globalnego frachtu Morskiego, który przepływa właśnie do Europy także jest to w zasadzie bardzo niewielka ilość towarów, które tę drogą transportowane jednak trzeba zdać sobie sprawę z tego, że biorąc pod uwagę jak dużo jest problem w tym momencie na morzu, a jak mamy wielkie braki towarowe w niektórych branżach jak zmienia się w tym momencie sposób myślenia klientów z takiego standardowego just-in-time dostał czas znika na zamówienie bez magazynowania tego towaru przecież nigdy nie zabraknie jest jego tak dużo zmienia się na tzw. własnym kraju, czyli importujemy towary na wszelki wypadek, bo mogą być zamknięcia jakiś lockdown czy to w Chinach czy na granicach czy to u nas czy będą właśnie znowu problemy z produkcją jakiegoś rodzaju i tutaj nie ważny szlak no w takich kluczowych werset pilnych tematach w promocyjnych tematach albo jakiś projektach wymagających szybkich dostaw jest naprawdę niezastąpione tak chciałbym tylko powiedzieć, że państwo sobie zdali sprawę, że standardowo transport morski powiedzmy tak od drzwi do drzwi wynosi około 60 dni transport kolejowy zazwyczaj tak naprawdę mieści się około 24 dniach, więc różnica jest dosyć duża, a w dzisiejszych czasach to niestety czas to pieniądz, więc ludzie są w stanie zapłacić więcej tylko po to, aby dostać towar szybciej mojej ocenie, jakby ten absolutnie jedwabny szlak nadal będzie się rozwijał nigdy absolutnie nie zastąpi frachtu Morskiego, jednakże uważam, że cały czas bardzo duży potencjał wzrostu rozwoju czy po co mówiąc rozmawiamy dzisiaj ze wszystkimi rozmówcami o czarnych łabędzi, które nadciągnęły ostatnio stadami mam wrażenie nie zaszkodzi specjalnie samemu przepływowi towarów torach nowego Jedwabnego szlak raczej nie raczej nie rzeczywiście można patrzeć na to w ten sposób, że to jest taka powiedzmy dziedzina transportu, która jest bardzo potrzebna, więc takie magazyny dzisiaj są bardzo potrzebne budowane są naprędce klienci potrzebują magazynować ten towar, ponieważ boją się właśnie tych czarnych łabędzi, ale te pociągi jeżdżące z Chin rzeczywiście są takim świetnym uzupełnieniem zabezpieczeniem przed takimi ryzykami panie Bartoszu bardzo dziękuję za rozmowę do usłyszenia dziękuję serdecznie do suszenia państwa moim gościem był Bartosz Miszkiewicz prezes syn rok blisko 9000 sklepów 7 magazynów 21 terminali przeładunkowych około 3000 pracowników w tym 6 kierowców, którzy każdego roku, pokonując 30 000 000 km dostarczają ponad 1 000 000 000 kg towarów z tym musi uporać się Katarzyna Grabowska dyrektor logistyki Żabki pytam o to jak pandemia zmieniła podejście do zarządzania dostawami już pan 9000 sklepów tak bardzo mocno rozwijany teraz przychodzą z pandemii jak powiedziała tak to był trudny czas logistycznie myślę, że nie tylko dla mnie dla firmy, ale dla wielu firm w Polsce na świecie co jest bardzo ważne my jesteśmy bardzo elastyczną firmą my bardzo mocno rośniemy tak jak mówię około 1000 typu rocznie w związku z tym ta elastyczność jest wpisana w nasz genotyp powiedziała i oczywiście sytuacja na zespół bardzo zaskoczyła natomiast my jesteśmy bardzo też przyzwyczajeni do takiego działania z dnia na dzień do różnych wyzwań, więc nie było coś co nas kompletnie zaskoczyło za mało i nie powodowałby stagnacji bardzo szybko wprowadziliśmy takie sztaby kryzysowe i na poziomie logistyki na potrzeby połączenia logistyki sprzedaży i zarządem i ze wszystkim praktycznie obszarami, które mamy w firmie tak, żeby się upewnić, że absolutnie nie zagraża to żadnym naszym proces są biznesowym nie zagraża ludziom bardzo szybko uderzyliśmy różnego rodzaju rozwiązania byśmy jedną z takich pierwszych firm w Polsce, która zadbała i maseczki dla pracowników i wszelkie takie zabezpieczenia już na miejscu pracy i bardzo szybko wyszliśmy w umowie, bo byliśmy do tego przygotowania administracji taką, że chwilę przed wybuchem pandemii zmienialiśmy siedzibę firmy w związku z tym wszyscy pracownicy biura mieli telefon mieli laptopy w związku z tym przeszliśmy praktycznie dnia na dzień na umowy z bardzo dobrze to zadziałało w związku z tym nie było żadnych problemów no oczywiście też, aby kryzysowe, które wprowadziliśmy na samym początku bodajże 4× dziennie, sprawdzając co się dzieje w magazynach, bo tak bez perspektywy logistycznej czy mamy poziom zachorowań tutaj wprowadziliśmy bardzo mocno raportowanie sprawdzaliśmy co się dzieje jak tylko pojawiło się pierwsze szczepienia mieliśmy szczepienia dla ludzi w magazynie mieliśmy też od samego początku testy, czyli na początku testowaliśmy wszystkich pracowników każdego dnia po tym co drugi dzień w zależności od tego jak ta cała sytuacja pandemiczna się rozwijała to staraliśmy się przede wszystkim zabezpieczyć pracowników także mieć pewność, że przychodzą pracują w bezpieczne miejsce pracy, a jednocześnie też ich rodziny są pewne, że to pandemia gdzieś do także rodziny przez pracownika, który zaraził się u nas firmy także te środki bezpieczeństwa tutaj były po stronie logistyki po stronie naszych sklepów bardzo mocno szybko wdrożone i tutaj ogromne środki finansowe przeznaczone na bezpieczeństwo natomiast taki to priorytet z drugiej strony bardzo dużo rozmów z dostawcami myślę, że każdy z nas pamięta braki dopiero etatowego czy kaszy mąki zapas, które robiliśmy ryżu tak nie ryżu w całym szale ja się zastanawiałam się, dlaczego drożdże znikają ze sklepów ludzie zaczynają być, jaki dom itd. więc bardzo szybko w ciągu 1 dnia opracowaliśmy taką listę Top kluczowych produktów, które widzieliśmy zaczynają znikać i naszym najwyższym celem było zabezpieczenia in dostępność tak, żeby klient mógł się do Żabki rzeczywiście nie zaopatrzyć, więc bardzo szybko rozmowy z dostawcami budowanie buforów taki, żebyśmy mieli dodatkowe zabezpieczenie nawet pod podjęliśmy dodatkowe powierzchnie magazynowe, żeby mieć pewność, że klient dostanie to, czego oczekuje szczególnie tych krytycznych właśnie wyznaczonych przez nas produktach, więc to było takie działanie oczywiście bardzo duża skala zabezpieczenia pracy po stronie transportu wszystkie zabezpieczenia testy szczepienia dla ludzi oczywiście nieobowiązkowy, ale bardzo takim funduszom rekomendacją, żeby szczepić były również ciąży na naszych kierowców, bo wiemy, że mają bardzo duży kontakt z ne ze sklepem, a te z kolei z klientem, a z tych rozwiązań, które wprowadzali państwo o tym jak się zorientowaliśmy jak duży to będzie kryzys, jakie rozwiązania wówczas wprowadza już z nami zostaną, a do jakich nie wrócić pierwsza rzecz podstawowa trochę zmieniło nasze postrzeganie utrzymywania poziomu zapasów np. byliśmy w takim momencie przed pandemią, że uważaliśmy, że ten poziom zapasów musi być absolutnie absolutnie minimalne wręcz dużo się na rynku mówiło o czas im tajne i o tym, że powinniśmy ten zapadł mi jak najmniej teraz patrzymy na to trochę inaczej trochę nam rynki załamały w związku z tym nie tyle utrzymujemy wyższe zapasy co prowadzimy jeszcze bardziej dokładne współpracę z dostawcami krytycznie patrzymy na dostępność bardzo osób badamy czy są jakieś produkty, jakie rynki trendy światowe, które pokazują, że jakiegoś produktu na świat może zabraknąć i budujemy już wcześniej wypracować rozwiązania z sosami tak, żeby zabezpieczyć dostępność nie tylko zapasem takim towarem, który jest sklepie, ale również chociażby z materiałami operacyjnymi była też dyskusja na temat wysokości papieru czy woli tu też dużo więcej takich partner szybów z dostawcami tak, żeby mieć pewność, że ta ciągłość dostaw jest na bieżąco zachowana, więc trochę innego rodzaju umowy do tych zmian i zabezpieczamy się na pewno dywersyfikujemy dostawców, bo tutaj też wypłaty dodatku pokazała, że wszelkie monopole na rynku z dostawcami już tutaj nie mają racji bytu to dywersyfikować źródła jest bardzo istotne szczególnie z punktu widzenia oszczędności Towarowej klienta, a to oznacza, że musi być też materiały edukacyjne przy tego rodzaju niestety, żeby ten towar bezpiecznie dowieźć, więc myślę, że to jest taki główny punkt, ale też sytuacja pandemiczna pokazała nam, że musimy troszeczkę inaczej patrzeć na rynek pracownika on oczywiście zawsze były trudne natomiast sytuacja pandemiczna i potem sytuacja też wojną pokazały, że ten rynek jest bardzo niestabilny, więc dużo częściej weryfikujemy sytuację rynkową i pracowniczą i tylko przekonaliśmy, że ten trend, który zaczęliśmy, czyli automatyzacja magazynów chociażby to jest dobry kierunek, bo pandemia pokazała jak bardzo wrażliwa jest logistyka na dostępność pracownika na rynku, więc utwierdziła nas przekonaniu, że będziemy odchodzić od manualnych magazynów stawiać na automatykę podobnie z innymi tematami typu zmiany cen paliw czy czy zmiany cen energii, które są pochodną też sytuacji to pokazuje, że my musimy zabrać na rozwiązania Eko, czyli rozglądamy się od dłuższego czasu za autami elektrycznymi bardzo mocno wzrosły ceny paliw i ta pandemia nam też pokazała, że to jest pewnie słuszny kierunek jeśli chodzi o media my też mówimy idziemy w regeneracji w najnowszym magazynie rozumienie to też nas utwierdziło przekonaniu, że jest dobry kierunek liczę na to, że te trendy się zmienią Maćkowi trzeba być dużo bardziej czujnym i takie rozwiązania szczególnie bardzo elastyczne, bo pandemia nam też pokazała, że tylko kary w umowach to jest, jakimi się temat powszechne dzisiaj na rynku, że kary w umowie trochę traci na wartości dużo ważniejsze są współpraca z dostawcą usług towarów, bo ten rynek jest trudny dla dostawcy dla odbiorcy my musimy się dogadać po partnersku tak, żeby zachować ciągłość kontynuacji działalności 12 strony, więc już myślę, że przejdziemy bardziej na kierunek partner typu zamiast zdecydowanego takiego karania bezwzględnego dostawcy dla łańcuchów dostaw najistotniejsza jest płynność i tras za naszą wschodnią granicą trwa regularna wojna czy ten kryzys też jakoś zaburzą funkcjonowania łańcuchów dostaw Żabki na szczęście nie udało się zaburzyć, bo tak jak mówią też moc działamy tu jedno PiS skąd, więc w planach, które nam dają różne scenariusze mamy przewidziane w opracowanym, więc tylko pojawi się, jakie do dystrybucji na rynku to my bardzo szybko wdrażamy nasze dzieci przygotowane plany natomiast oczywiście no ma ogromny wpływ na to co się dzieje w logistyce po pierwsze, pracownika to jak pandemia pokazała nam jako pierwsza, że dostępność pracownika może z dnia na dzień znacząco ograniczona czemu przez surowe, a organa decyzja w przekonaniu, że stawianie na pracowników chociażby z Ukrainy w tej chwili myśleć to jest ten rynkowy, że pan dużo pracowników z Ukrainy wszyscy mamy też może być dosyć dużym wyzwaniem dzisiaj też zastanawiamy czy pracownicy zostaną w Polsce czy jednak wrócą na Ukrainę będą chcieli odbudowywać swój kraj jakiś czas jednocześnie widzimy też wręcz, że pracownicy z Ukrainy już przyjeżdżają do jak kiedyś Polacy jeśli do Anglii na bardzo krótki okres, żeby zapracować np. na mieszkanie z Ukrainy i wrócić tam tylko oni sobie organizującej oraz życia, więc takie mamy 2 różne atrakcyjnej strony będzie się osadzają trochę szukają czegoś innego dużo większej stabilizacji rodzinnej finansowej tak dalej, a drugi Sony jest jednak ryzyko, że oni będą chcieli wrócić do Ukrainy, więc taki pierwszy ważny aspekt na drugi to w sierpniu o inflacja i energii paliwa i tak naprawdę we wszystkich obszarach kosztu gender logistycy tak odpowiedziała no tutaj sytuacja powoduje, że jeszcze bardziej skupiamy się na wszelkich projektach oszczędnościowych, bo nie będą pływała i myślę, że nie jest jedyną firmą, którą ceny paliwa bardzo mocno dotykają związku ścienne opracowujemy mnóstwo takich planów oszczędnościowych tak, żeby trochę mitygować wzrost oczywiście zakładam, że nie będzie to długoterminowy trend i ta sytuacja w którymś momencie musi odrzucić natomiast no póki co w okresie krótkoterminowym wdrażamy różne nasze tutaj plan oszczędnościowy, żeby wyjść na prostą, żeby budżety logistyczne powieść myślę że, toteż mogę powiedzieć, że chociażby transport dedykowany chodzić może, któremu od dłuższego czasu rozwijamy też się uczyliśmy przekonaniu, że chociażby była słynna sytuacja kryzysowa sennością wyglądu, które wykorzystujemy do transportu chłodni mroźni to tak dywersyfikacja transportu dystrybucji towarów mrożonych schłodzonych też jest dobrym kierunkiem to co robimy dało nam takie bezpieczeństwo procesu, że nawet, jeżeli przez jakiś czas tego wynagrodzenia będzie to postęp transport dedykowany jesteśmy w stanie się posługiwać tu jeszcze raz podkreślam dywersyfikacja jest nasza odpowiedź na wszystkie kryzysy, które do tej pory mieliśmy dziękuję naszym gościem była Katarzyna Grabowska dyrektor logistyki Żabka Polska bardzo dziękuję wszyscy liczymy, że siadając obecny kryzys szybko się zakończy i choć większość ekspertów jest bardzo ostrożna prognozując, kiedy nastąpi wszyscy są zgodni co do 1 logistyka zmieniła się na trwałe podejście do magazynowania przy realizacji zakupów już nigdy nie będzie takie jak przed nalotem czarny łabędź wspomniałem we wstępie o tym, że określenie łańcuch dostaw straciło aktualności powody na obecnych zawirowaniach najmniej stracili ci, którzy byli elastyczny skrócenie łańcucha dostaw jest możliwe, ale najpierw trzeba przeciąć wydaje się, że bardziej odporna łańcucha dostaw jest dziś nie wiem gumowa lina bardziej dostaw nie wiem czy taka nazwa się przyjmie wiem, że ostatnie wydarzenia były dla szefów logistyki co najmniej jak skok ma walczyć za tydzień też będzie skakania Marcel Zatoński rozprawi się tematem podatku od narodu zysków serdecznie zapraszam tymczasem dziękuję za poświęcony czas to był Puls biznesu do słuchania Marcin Bołtryk na usłyszane program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw korporacji
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA
-
-
-
24.02.2023 06:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania
-
24.02.2023 04:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania01:04:31 W studio: Grzegorz Samoć , Ignacy Morawski , Leszek Wiwała , Piotr Grochmalski , Witold Jurasz
-
16.02.2023 06:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania39:39 W studio: Bartłomiej Zientek , Krzysztof Wronowski , Michał Cedroński , Rafał Skibniewski
REKLAMA
POPULARNE
-
-
08.10.2022 09:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania38:40 W studio: Bartosz Miszkiewicz , Grzegorz Samoć , Katarzyna Słabowska , Tomasz Sączek
-
25.02.2022 19:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania01:04:46
-
-
-
01.07.2022 10:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania52:05 W studio: Andrzej Szurek , Elżbieta Kacprzykowska , Jan Strzelecki , Kazimierz Zdunowski
-
-
-
-
23.09.2022 22:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania39:12 W studio: Krzysztof Tarka , Piotr Mazurkiewicz , Piotr Grzegorski
-
05.11.2022 10:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania01:04:04 W studio: Agnieszka Kulikowska , Grzegorz Wolff , Izabela Sajdak , Joanna Bensz , Paweł Żebrowski
-
05.08.2022 14:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania52:38 W studio: Małgorzata Szumowska , Sebastian Grzywacz
-
-
15.07.2022 14:39 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania01:03:35 W studio: Jerzy Nikorowski , Katarzyna Szwarc , Krzysztof Cesarz , Olaf Pietrzak , prof. Sebastian Buczek
-
-
-
-
-
-
22.07.2022 12:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania54:32 W studio: Agnieszka Uba , Grzegorz Polaniecki , Marzena German , Piotr Henicz , Tomasz Machała
-
11.11.2022 21:39 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania40:35 W studio: Aga Szóstek , Danuta Nierada , Elżbieta Wagner
-
-
-
09.12.2022 22:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania39:09 W studio: dr Adam Czerniak , Marcin Krasoń , Tomasz Puzyrewicz , Zbigniew Juroszek
-
18.11.2022 22:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania45:43 W studio: Maciej Lipka , Paweł Gajda , Piotr Szewczyk , Tomasz Nowacki
-
-
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL