REKLAMA

"Pamiętaj o ostrzeniu swojej piły." O potrzebie odpoczynku w kulturze zapier*olu

Praca od podstaw
Data emisji:
2022-10-09 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:19 min.
Udostępnij:

Rozmówczynią Zuzanny Piechowicz była Joanna Dolińska - trenerka umiejętności miękkich, autorka profili w mediach społecznościowych "Ze słów utkane" .

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
o dzień dobry przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz to jest audycja praca od podstaw witam państwa w imieniu swoim oraz Tomasza Kopki, który wydaje dzisiejszą audycję oraz Krzysztofa Oleksiewicz, który tę audycję realizuje jak zawsze w niedzielne popołudnia zachęcam państwa, abyśmy przyjrzeli się wspólnie naszym miejscom pracy, jakie kreujemy jak na nie wpływamy, a w dzisiejszym programie szczególny chciałbym państwa zachęcić do refleksji na temat tego jak presja społeczna Rozwiń » pewna kultura, która rządzi w Polsce wpływa na to jak pracujemy jeśli chcą państwo coś skomentować co padło w tej lub, które z poprzednich audycji zaproponować temat mają państwo pytanie do ekspertów ekspertek, które zapraszam do studia zachęcam do pisania, bo nie mieli Zuzanna kropkę Piechowicz małpa TOK kropkę FM Zuzanna kropkę Piechowicz małpa TOK kropkę FM z góry dziękuję za każdego maila, którego państwa dostanę, a teraz już zapraszam na dzisiejszą pracę od podstaw to jest audycja praca od podstaw przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz razem ze mną Joanna Dolińska dzień dobry dzień dobry dzień dobry państwu trenerka umiejętności miękkich autorka profili w mediach społecznościowych ze słów utkane ostatnio dużo w kontekście pracy mówimy o kulturze zapracowani jak, w którą nazywamy tak naprawdę inaczej, ale na potrzeby audycji, która jest w środku dnia wiedzieli będziemy ją nazywać kulturą za pracowania Rzym i trochę myślę, że tutaj mamy tę dyskusję, kto ma rację ile trzeba pracować jak trzeba pracować sieci młodsi przynoszą zmianę to jest dobra zmiana czy jednak ci starsi mają rację, żeby coś osiągnąć to trzeba pracować kilkanaście godzin dziennie gdzieś w tej dyskusji umyka nam taki ważny wątek tego, że jesteśmy ludźmi jak jest odpoczynkiem w kulturze opracowania poruszyć tutaj bardzo bardzo ważny wątek ja myślę, że na wstępie warto powiedzieć, że my Polacy w ogóle jesteśmy unijnymi pracusia ami pracujemy najwięcej w unii europejskiej to nie znaczy, że najefektywniej, ale spędzamy największą ilość godzin w pracy na pracy i różne są badania na temat tzw. symptomów wręcz objawów wypalenia zawodowego, ale niektóre z badań wskazują, że nawet 62% Polaków w tej chwili doświadcza jakiś objawów wypalenia zawodowego i to jest taki ważny w tym kontekście moim zdaniem temat, zwłaszcza jeżeli pomyślimy sobie, że w takich obszarach jak opieka zdrowotna czy edukacja co drugi pracownik czuje się w jakiś sposób nie wypalony i dużo się mówi teraz o zjawisko tzw. kładzie ku ku thing, czyli tego czy mówi, że trochę młodzi wprowadzają nową zmianę, że trochę zaczyna się mówić o tym, że w pracy nie trzeba robić dużo więcej niż czegoś od nas oczekuje tylko wypełniać rzetelnie swoje obowiązki ten nie nadużywając siebie swoich zasobów, a jednocześnie mam wrażenie, że naszym społeczeństwie i w tej kulturze zapracowani jak ją jako nazywasz ten pokutuje takie przekonanie, że na odpoczynek trzeba zasłużyć, że najpierw praca, a potem odpoczynek, że najpierw musimy wykonać wszystkie zadania, które mamy do wykonania na dany dzień, żeby móc pozwolić sobie na odpoczywanie i wydaje mi się, że kluczowa tutaj jest zmiana tego nastawienia zmiana tego myślenia o tym, że ten, że odpoczynek regenerację to jest jakiś przywilej mniej jest bliżej do myślenia i bardzo przekonuje też do tego, żeby patrzeć na odpoczynek na regenerację jako jeden z koniecznych nawyków do tego by działać skutecznie działać efektywnie i czerpać satysfakcję z tego co robimy nie tylko w pracy, ale w życiu w ogóle bardzo ważną rzecz powiedział o wypaleniu zawodowym jesteśmy w przeddzień jutro 10października jest światowy dzień zdrowia psychicznego, a nowej klasyfikacji chorób ICD 11 wypalenie zawodowe został uznany za syndrom czy jeszcze nie za choroba za coś co negatywnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne, ale powiedziałaś odpoczynku i kiedy mówimy odpoczynek dla części ludzi to jest tożsame z urlopem jesteśmy właśnie w połowie października, czyli w tym czasie, kiedy większość nas jednak jest po tym, urlopie albo czeka do jakiś zimowej przerwy albo wręcz ma świadomość, że następna przerwa dłuższa od pracy jest w wakacje 2023 roku, ale ten odpoczynek musi tak wyglądać jak można odpoczywać w ciągu roku, a absolutnie nie musi nawet nie powinien tak wyglądać, bo faktycznie sezon urlopowy dla większości z nas już się skończył, ale tak jak mówię myślenie o odpoczynku jako nawyku sprawia, że ten odpoczynek czas na regenerację na zebranie zasobów na odświeżenie wkomponowuje my w naszej dzień tacy nasz tydzień pracy regularnie na bieżąco INI dla mnie bardzo ważne jest tym kontekście takie rozróżnienie między UE nic nie robieniem ani działaniem, bo można spędzić urlop będąc cały czas w trybie działania znamy takie frazy nie spać zwiedzać znamy takie osoby ja sama jestem winna pewnych grzechów w tym zakresie, że urlop wykorzystujemy w niej taką okazję do tego by nadrobić nadrobić książki, które nie mieliśmy czasu przeczytać w ciągu roku wreszcie nauczyć jakiegoś sportu i za które nie mieliśmy czasu się zabrać nie w w ciągu roku uczy w trakcie pracy i wiele innych rzeczy, które próbujemy nadrobić w czasie urlopu i nie ma w tym złego, dopóki nie pozwolimy sobie też na to, żeby być w trybie nie działania co znaczy można leżeć pod maleńką i cały czas być w trybie działania planowania, a co to będzie wrócę z wakacji zaplanowania my tego jak rozpocznie się rok szkolny dla moich dzieci czy myślenia o tym co czeka mnie w pracy potem jak wrócę czy, w jakich projektów może nie udało się doprowadzić do końca przed urlopem wtedy ten urlop tak naprawdę nie przynosi tej odnowy tej generacji i to do tego bardzo mocno zachęcam to jest właśnie wprawienie naszego umysłu też umiejętności taka taką jedność możemy ćwiczyć prawienia umysłów taki stan nie działania w stan spokoju takie świadome pielęgnowanie spokoju, który pozwala też na spojrzenie na pewne rzeczy wokół pozwala też pewnym rzeczom rozwijać się po swojemu i sposobów na to jak tak jakby w tym trybie działania jest bardzo dużo ważne jest, żebyśmy znaleźli swój własny sposób, który pomoże nam zregenerować się i myślę o takiej regeneracji w takim bardzo bardzo szerokim zakresie pomyśl, że w miarę odpoczynku jest też kilka zmian fizyczny wymiar taki społeczne emocjonalne i ten wymiar umysłowy właśnie ten, który ja mówię to taki nie działanie, ale też duchowy i warto spojrzeć my moim zdaniem szerzej na odpoczynek jako na takie ładowanie baterii nie tylko pod kątem np. fizycznym tak zadbanie nie tylko o ciało, które jest ważne często niestety te zaniedbywane w naszej kulturze i za pracowania to jest niezwykle trudne, bo lista rzeczy do zrobienia czy zapisana czy taka w głowie ona zawsze będzie długa to znaczy trudno jest często uszach w domu i nic nie robi szczególnie kobietom, jeżeli wiemy, że np. trzeba wstawić pranie pozmywać ugotować sprawdzić czy coś nie popsuło w lodówce i oczywiście takie przykłady można mnożyć to znaczy zawsze jest coś co można zrobić zawsze coś co jeszcze zostało zrobione jak się wyłączyć z tego poczucia właśnie wiecznej ręcznego wiecznych punktów na liście do zrobienia do otoczenia i wiem, że w ogóle takie jedno ważne pytanie jak poznać, że potrzebuje odpoczynku, kiedy ja mogę poznać po sobie, że odpoczynek jest potrzebne no właśnie wtedy, kiedy wydaje się, że nie mam na niego czasu właśnie wtedy, kiedy mam wiecznie niekończącą się listę rzeczy do zrobienia to jest taka trudna sztuka odpuszczania to jest trudna sztuka priorytety wyzwania to jest trudna sztuka zamiany właśnie tego co powiedziałem, że trzeba czy muszę czy powinna na to co w tym momencie wybieram ten jest taka 1 historia, którą bardzo bardzo lubię opowiadać też historia zaczerpnięta z książki naukowe i 7 nawyków skutecznego działania to jest opowieść ostrzenia piłę i w tej opowieści ten można wyobrazić natknęliśmy się w lesie na kogoś, kto gorączkowo ścina drzewo podchodzimy do niego mówimy co robisz, a osoba ta odpowiada nie widzisz ścina drzewo, a my na to mówimy no wygląda na wykończoną czy wykończonego mógł już robisz, a ta osoba odpowiada na środku od kilku godzin jestem wyczerpany wyczerpana i my mówimy no to może zrób sobie małą przerwę inna ostrza piłę wtedy będzie łatwiej, a osoba odpowiada nie mam czasu na ostrze piły jak ścina drzewo i chodzi o to, żeby te świadomie zarezerwować sobie w planie dnia czas na ostrzenie piłę butem punkt siłą nie uciekniemy albo nieefektywnie ucznia strasznie się przy tym umęczonym co prowadzi właśnie do tego, o czym powiedział m.in. do wypalenia zawodowego, ale też na tronie Dzielskiego to jest bardzo ważne, bo też te eksperymenty na świecie, jeżeli chodzi o czterodniowy tydzień pracy i uwaga przy tym samym zakresie obowiązków w tej samej płacy to nie jest tak, że się przechodzić na 45 etatu tylko zostają same obowiązki ta sama płaca okazuje się, że ludzie są bardziej produktywni, gdy mają więcej czasu na odpoczynek, bo jesteśmy ludźmi i regeneracja jest pisana na nasz po prostu w nasze potrzeby fizjologiczne, jeżeli chodzi tylko sen oczywiście sen też jest niezwykle ważne, chociaż to właśnie sen jest tą rzeczą, której najczęściej potrafimy zrezygnować, a 6 godzin wystarczy dobra 5 jak raz będę spała 4 to przecież nic wielkiego się jest w stanie to nie stanie się pewnie za 0102. piątym razem, ale za trzydziestym razem zdecydowanie nasza kreatywność nasze możliwości poznawcze nasza cierpliwość naszą umiejętność komunikacji z ludźmi to wszystko bardzo poważnie ucierpi i odpoczynku potrzebujemy od czego to zależy myślę, że to bardzo indywidualna sprawa i każdy musi sobie odpowiedzieć na to pytanie we własnym zakresie i to znowu wracamy trochę do tego czym jest w ogóle odpoczynek, bo wspomniała bardzo ważnej właściwie takiej elementarnej kwestii tego odpoczynku fizycznego, które i no to brzmi jak banał ale, ale mam wrażenie, że nadal wielu z nas nie dba o właściwe właśnie ten właściwą ilość snu właściwą ilość ruchu i prawidłowe odżywianie, które są konieczne do regeneracji ale, ale też ten odpoczynek w takim wymiarze społecznym emocjonalnym, czyli trochę takie ładowanie baterii w kontakcie z drugim człowiekiem rozmowa z drugim człowiekiem interakcji z drugą osobą empatia być może służenie innym tu też jest taki element, który może nas ładować fizycznie, ale właśnie tak emocjonalnie jest wymiar duchowy, czyli np. dla 1 to może być modlitwa dla mnie to np. jest medytacja czy kontakt z naturą tak jak i w co kto wierzy czy ktoś wierzy w w Boga czy w matkę ziemię tę duchowość może może znaleźć w różnych obszarach np. także w kontakcie z muzyką ze sztuką, a no wreszcie jest regeneracja taka umysłowa ten odpoczynek umysłom, czyli no, dlaczego właśnie czytanie i dla niektórych może to być pisanie wpisywanie swoich myśli i myślę, że ważne jest, żeby sobie zobaczyć co najbardziej mnie ładuje, w jakich proporcjach potrzebuje, jakiego rodzaju odpoczynku, bo to nie musi być leżenie i nic nierobienie wtedy odpoczywam znowu tak jak powiedziałem, że jesteśmy w trybie ciągłego działania naszych głowach z tego umysłowego działania to i tak nie wypoczniemy, więc chodzi o to, żeby no trochę metodą prób błędów trochę taką samą świadomością dla siebie samych znaleźć ten no nie wiem czy złoty, ale jakiś jednak środek i balans, czego więcej trzeba czy trzeba więcej ruchu czy właśnie bezruchu trzeba więcej stymulacji takiej i kreatywności umysłowej czy może właśnie ja ładuję baterie w kontakcie z innymi, a może od odosobnienia w osamotnieniu w ciszy spokoju i i tutaj myślę, że ile osób ile państwo słuchacze po drugiej stronie tyle odpowiedzi po bo to każdy sobie musi odpowiedzieć sam na to jak najlepiej odpoczywać co do czego regeneruje i pamiętajmy, że dbanie o siebie jesteś dbaniem o nasze najważniejsze narzędzie pracy bardzo dziękuję za rozmowę Joanna Dolińska Enerco umiejętności miękkich autorka profili w mediach społecznościowych ze słów utkana dziękuję bardzo, serdecznie ja nazywam się Zuzanna Piechowicz to jest audycja praca od podstaw już teraz skrót informacji Radia TOK FM zaraz po nich znowu kulturze zapracowani, ale tym razem porozmawiam z Kamilem ferm o tym czy to jest jedyna droga do awansu społecznego w Polsce zapraszam po skrócie informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRACA OD PODSTAW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA