REKLAMA

Wspólnota, komunikacja, duchowość – o sprawach prymarnych z Krystyną Starczewską

Wywiad Pogłębiony
Data emisji:
09-10-2022 20:00 (Powtórka: 01-01-2023)
Prowadzący:
Czas trwania:
33:46 min.
Udostępnij:

Gościnią audycji była Krystyna Starczewska polonistka, filozofka, etyczka i pedagog. Współtwórczyni Zespołu Społecznych Szkół Ogólnokształcących „Bednarska”. Była prezeska Krajowego Forum Oświaty Niepublicznej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu to jest wywiad pogłębiony moją państwa gościnią jest dr Krystyna Starczewska dobry wieczór dobry wieczór witam serdecznie pedagożka filozofka osoba, która przeżyła drugą wojnę światową czasy stalinizmu późniejszego komunizmu transformacji ustrojowej kawałek wolnej Polski teraz system bliżej nieokreślony, jakim przyszło nam żyć z pani perspektywy z tym doświadczeniem z takim oglądem historii polskiej historii która, którą pani współtworzyła Rozwiń » i której czasami podała pani ofiarą w różnych czasach w jakim świecie właściwie żyjemy w takim świecie trudnym bardzo chce momencie to jest bardzo dużo zagrożeń łatwiejsze czasy pani pamięta trudno mówić łatwiej wśród tych ostatnie trzydziestolecie źródło wydawało się, że zmierzamy do takiego jakiegoś spokoju i rozwoju natomiast teraz jest bardzo dużo tych zagrożeń na wszystkim zagrożenie ekologiczny ludzie znów niszczą zniszczyli właściwie środy świat z zagraża nam to no już dziś ciągły agresji wzajemnej zagrożenie wojną już w tej chwili toczy wojnę winę na Ukrainie, ale taki agresywny działania wzajemne, żeby także zagrożenia gospodarczy wielu wielu miejscach świata no jednak mimo mimo takiego rozwoju techniki jest w niej wielu miejscach jest głód także jedno nie jest to świat rozwijający się harmonijnie spokojny i dający taką optymistyczną wiarę w to, że wszystko będzie dobrze, a czy kiedykolwiek świat taki był to znaczy był mniej globalnych wybili takie w podzielonym bardziej był były miejsca, gdzie wydawało się, że jest spokój były miejsca takie nie był taki tylko, że nie było nigdy takiego zagrożenia globalnego jak jak je jak Chiny rosną w tej chwili myślę, że to jest właśnie nową przede wszystkim to zagrożenie ekologiczne prawda w zniszczenia właściwie bezpieczeństwa globu naszego no i takie zagrożenia niż konfliktów, które mogą się przerodzić w katastrofę ogólnoświatową prawdę przy tym środki jakie, jakimi dysponuje w tej chwili ludzkości to są środki, które mogą zniszczyć wszystko druty także tutaj takiego były zagrożenia było ono dżemy znamy historii wiem jak siedział, ale w tej chwili to jest taka globalna sprawy dotyczące całości, czego to jest efektem, bo czy jesteśmy tak z pokolenia na pokolenie ciągle głupsi niż głusi nie jesteśmy ja myślę, że to jest efektem braku harmonijnej współpracy z braku jakiegoś takiego myślenia właśnie globalnego i działania globalnego dotyczącego całości myślę nie tylko własnym interesie jest Unia europejska są kraje które, które ze sobą współdziałają, ale jednocześnie jeśli chodzi o całość to jest właśnie ciągle jeszcze to takie myślenie, iż tak jak dawniej tylko moje, a jednocześnie zasięg działań dużo szerszy dotyczący całości także po prostu ten test dla napięcia czy wrogości wzajemny przybierają dużo większą skalę i są dużo bardziej niebezpieczne dla wszystkich poza tym bardzo żeśmy się rozumne żyli i jest strasznie dużo w tej chwili ludzi myślimy tylko właśnie o tym, żeby wyrwać coś w tym świat dla siebie, a nie myślimy o tym, żeby ratować ci ci jakoś wpływać na to, żeby się rozwijał harmonijnie wszystko czyli jakby działania ludzkie współdziałania nie są obowiązane z tymi możliwościami które, które w tej chwili istnieją istnieje zagrożenie, czyli powtórzę jesteśmy głupi to znaczy trudno być znaczyć nie wiem to znaczy jesteśmy jesteśmy różni jedni są głupi wizy są już jesteśmy z nich, widząc spore efekty naszych działań mnie nie nie umiemy wyjść poza partykularyzm dotyczący własnych interesów nawet pojedynczych w danych narodów Polska też jest podzielona przecież ludzie nie potrafią współdziałać tylko potrafią do walczy ze sobą co w tych warunkach jakich teraz jest właśnie tych globalnych i rozwoju techniki możliwości wpływania na całość jest dużo bardziej niebezpieczne niż było kiedyś, a to jest to jest nadal pokutuje w nas ta nasza biologiczna potrzeba przetrwania i zwalczania konkurencji ten taki atak wiz przetrwania czy to jest źródłem nieumiejętności skoordynowania działań współdziałanie tak to jest m.in. to także prawda poza tym takiego przekonania nie mam racji musi narzucić innym jak nie to to towary na wizytę zagrożenia są rzeczywiście w tej chwili istotne właśnie ze względu na bardzo rozwiniętą technikę rozwinięte możliwości, jakie człowiek uzyskał duży większy niż kiedykolwiek w tej chwili już wierzę byśmy sobie wyobrazić wojnę światową tak takie wojny, jakie były no to jest zniszczenie wszystkiego przy tej technice, jaka jest przy tych możliwościach, jakie posiadamy, gdyby podporządkować jakiemuś terminowi to powiedziałabym, że jest to auto destrukcja, że to jest działanie autodestrukcyjne i w swoich skutkach autodestrukcyjne, bo takiej krótkiej perspektywie tej biologicznej no to faktycznie chcemy przetrwać kosztem innych niż w naszym życiu dzieci na górze chcemy by zwalczyć konkurencji chcemy swoje przekonania swoje interesy postawić inaczej ciągle jestem z filozoficznego punktu widzenia, jakby pani tłumaczyła taki mechanizm to jest taki mechanizm koncentryczny moje nasze ważne, ale nasze w sensie takim no i najbliższych prawdy nie dostosowały się świadomość ludzka do tygla Balzac, która się w dokonała dzięki rozwojowi techniki w dalszym ciągu pokutuje jedyny taki ekscentryczny izolacjonizm moje na wierzchu, czyli brzytwa w ręku małpy czy coś takiego ten coś takiego niestety tek niestety tak i dlatego tutaj no kwestia, żeby to młode pokolenie tej strasznie ważny jest oddziaływanie takiej świadomości owe prawdę, żeby ludzie wchodzący w życie zrozumieli, że nie moje tylko nasze sieci dotyczące całej całego globu ten teren ten dat podziały i dalsze zwalczanie się jest wbrew mojemu interesowi także mojemu mojemu istnieniu w ogóle wbrew istnieniu tej tego miejsca, w którym jest je pamięta jeszcze bardzo da bardzo dawnych czasach jeszcze uczyłem w ulicę Słowackiego potem została właśnie usunięto z pracy m.in. że prace maturalne 2 moich uczennic, którym postawiłem na bardzo dobre oceny, ale kazali mi zmienić niedostatecznie był pracę były, jakby wrogi ideologicznie w takie były narzucanie nie no i jedno z tych dziewczynek napisała tego bardzo dziwną pracę by ten byłby o patriotyzmie w ogóle tradycja patriotyzmu coś takiego dziś taki temat i ona zaczęła swoją pracę od zdania słowo ojczyzna czy to w ataku to zagrożenie zawsze cuchnie mordem, po czym uzasadniały, że ratunkiem dla świata nie jest podział na ojczyzny pisał minister z Polakami Niemcami Żydami Anglikami tylko jesteśmy mieszkańcami ziemi jesteśmy ludźmi i naszą ojczyzną jest cała planeta, jeżeli nie zrozumiemy tego to grozi nam prawdziwa katastrofa natomiast one miały taką świadomość była dziewczynkę przecież tak dawnych latach sześćdziesiątych siódmym roku to jest chce jak to było o osoby by stała na stanowisku, że my jesteśmy Rzymianami mieszkańcami ziemi planeta jest naszą ojczyzną i my musimy bronić ani walczyć ze sobą w ten sposób doprowadzimy do kas zniszczenia wszystkiego to teraz będzie seria pytani pierwotnych czy też Primark jak mówił prof. Wiktor Osiatyński czy to jest właśnie to co uważa pani Iza najważniejszą rzecz, jaką należałoby sobie w życiu przyswoić, że nie moje, a nasza nie moje nasze tak ja myślę, że jest bardzo ważna rzecz i tak samo jak niesłychanie ważną rzeczą jest ukształtowanie umiejętności współpracy, a nie niszczenia kogoś, kto jest inny otwartości nich u uznania różnorodności możliwości właśnie porozumienie w tej różnorodności naszych naszych na różnych różnych pod każdym względem koloru skóry dziary tradycji narodowej itd. co jeszcze jest ważne ważny jest umiejętność porozumienia wyżej agresji czy duchowość jest ważna czy jest ważne, żeby człowiek miał w sobie taki obszar, jakim jest duchowość szeroko pojęta oczywiście jest ważne ważnej instytucji decyzji znaczy można różnie rozumieć duchowość no właśnie jak rozumiem można rozumieć to niejako w ogóle jakieś takie życie wewnętrzne wiary w coś praw do i tutaj właśnie ten szacunek wzajemny dla wedle dla siebie jest bardzo istotny są ludzie, którzy wierzą religijni, którzy wybierają sobie jakiś sposób wytłumaczenia wszechświata jakiś sposób funkcjonowania właśnie ich życie i duchowi związany z ich wiarą są ludzie, którzy znają zupełnie inne poglądy prawdę lansują siebie jestem odrzucają taką wiarę w wykraczające poza doświadczenia bezpośrednie, które mają i myślę, że tutaj znowu wracamy do tego tego wzajemnego szacunku i współ współ współpracy, że bardziej ważne, żeby każdy człowiek jeśli chodzi o to co nazwiemy tak metaforycznie życiem duchowym, a tutaj absolutną swobodę wyboru tego co najbardziej Moderne odpowiada, a jaką funkcję pełni duchowości w życiu człowieka zdążycie druhowie byli rozumieć jako takie życie wewnętrzne wykraczające poza bezpośredni materialny kontakt ze światem jest niesłychanie ważne dla i dla samopoczucie i dla funkcjonowania ile relacji to jest skutek taki obszar intymny indywidualnym każdego człowieka decydujące wielu wielu rzeczy to wewnętrzna prawda pomaga rozumieć pomaga funkcjonować co jeszcze w takim świadomym sposobie istnienia jest ważne do bardzo ważne są też emocje uczucia, które innych, które potrzebują przedmioty uczuć to znaczy bardzo ważne są relacje takie bezpośrednie emocjonalne z drugim człowiekiem nie tylko właśnie społeczne nie tylko wspólnotowe, ale także takie bezpośrednie on nam dające spokój nie takich wewnętrznych potrzeb tego, że nie jestem, że mam kogoś bliskiego, że on jest dla mnie tak samo ważni jak i dla siebie, że ta emocjonalna stronę my przecież intelekt emocje to emocjonalna strona naszej osobowości ze spokoju dzięki kontakt dzięki temu, że ma głęboki i uczuciowy kontakt z drugim człowiekiem, ale to może być kontakt związany z erotycznym, ale może to być kontakt opiekun czy np. z dzieckiem przejaśnień np. z kimś, kto el ma podobny do mnie pogląd rozumiem nie musimy się wzajemnie właśnie wspierać naszych przekonanie wspomniała pani o intelekcie, więc zapytam, czego wymaga świadome życie intelektualne wymaga pewnej odwagi to znaczy przyjęcia, jeżeli mam jakieś poglądy one się utrwaliły przyjmowanie i Ross wszystkiego co może być krytyczny wobec tych poglądów co może naruszyć odwagi takiego Śmiałego spojrzenia na NATO, o czym jestem przekonany Janusz to nie jest tak Anusz można inaczej wyjaśnić i rozumieć, czyli świadome życie intelektualne to jest odbiór przetworzenie przez nas umysł odbioru faktów, które mamy, ale jednocześnie DK możliwość na interpretację tego bardzo się intelekt potrzebuje tę ułożyć tak też taki takim porządku to tę wiedzę, którą zdobywał i jednocześnie otwarci na krytykę na torze można to to nie jest jednak inaczej czyli gdy ten kryzys jest niesłychanie ważny świadomym życiu intelektualnym Skry decyzję także w stosunku do własnych przekonań do własnej konstrukcji tak powiem intelektualnej tego co wiem i co chce rozumieć, a myślałam, że powie pani czytanie książek jest ważna chodzenie do teatru jest ważna no oczywiście teren, bo nie, bo to jest pytanie o to jak zdobywam wiedzę seks co co wypełnia mój umysł w różny sposób, obserwując świat, obserwując własnego pieska prawdę, jaką się zachowuje jednocześnie i to z teatru i słuchając jak rozumieć prezentacji tego jak rozumie świat autor sztuki, a poza tym jak cudownie przedstawiają znakomici aktorzy i jednocześnie czytanie książek tylko dobieranie sobie tych książek do tego co nie w tej chwili widzę akurat wydaje się takie niewątpliwie ciekawy ważny oczywiście mamy tego bardzo dużo tych źródeł, z których możemy czerpać nasz sposób widzenia świetny nasze rozumienie świata i z którego możemy czerpać naszą drogę do takiego obrazu, który nam się tworzy no i tych źródeł jest bardzo dużo od bezpośredniej obserwacji, bo przez to jak widzieli świat inni autorzy czytanie książek poprzez właśnie spektakle rozmaite, czyli produkcję artystyczną to jest wszystko otwarty i żyjemy na cześć jak się nad tym zastanowić to rzeczywiście mamy cudowną cudowni dal dookoła siebie wszystko jest dostępny powiedziała pani co nie bardzo ucieszyło również w tej wypowiedzi, że kontakt z pieskiem jest ważny, więc muszę zapytać o to, jaką funkcję pełnią w naszym życiu relację ze zwierzętami miał się bardzo istotne oznaczone mogą być różnym można zwierzęta traktować jak przedmiot zysku po prostu zabicie mięso to jest okropne teraz bardzo duże jednak coraz więcej, zwłaszcza wśród młodzieży protestuje przeciwko takiemu traktowaniu zwierząt można zwierzęta traktować tak mówiąc w cudzysłowie bardzo ładnie młodszych braci to znaczy istoty czujący, które są na tym świecie tak samo jak my i uwikłani warunki tego świata one oczywiście są inne nie myślą nie nie rozumują tak jak my, ale bardzo dużą wiedzę o świecie, a pies jest takim najbliższym przyjacielem człowieka, bo psy po prostu mamy niezależnie od tego, że żyjemy w mieście żyjemy w warunkach stworzonych przez wymyśloną przez nas wyprodukowaną technikę to mamy pieska i ten piesek jest no właśnie takim przedstawicielem świata zwierząt w naszym osobistym życiu i może być naszym wielkim przyjacielem zaczynamy przy znaczy, że rozumiejąc tego psa współ, żyjąc z nim zaczynamy z odkrywać się on też wie bardzo duszy się on też jest jakby razem z nami funkcjonuje i możemy w tym funkcjonowaniu po prostu tworzyć też taki rodzaj wspólnoty człowiek ze zwierzęciem nie ja myślę, że jest taka możliwość właśnie bardzo bliskiego współżycie z ze zwierzęciem, czyli rozumienia Bogu rozumienia no oczywiście z całą tą wielką Kam różnic które, które są nie da się ukryć przecież jak gładko przeszliśmy od życia duchowego doznania pieska nasze słuchaczki słuchaczy o trochę uśmiechać pod nosem słuchając, którą stronę biegnie nasza rozmowa, ale pytam o te kolejne aspekty naszego świadomego istnienia, ponieważ relacja ze zwierzętami akurat mojej perspektywy jest relacją z bardzo czystą, którą trudno z drugim człowiekiem nawiązać, lecz trudno nawiązać taką relację z 0203. z pieskiem własny tak właśnie to chciałam wnętrze polega trudność bezinteresowna miłość w wykonaniu człowieka moim zdaniem istnieje, gdzie właśnie tych bardzo rozumie myśli się możemy nawiązać też bezinteresowną miłość z drugim człowiekiem tak samo jak swoim pieskim, ale jednak jest to relacja, która nie jest wolna od oczekiwań różnego rodzaju na Alicję z ze zwierzęciem nie przecież my od pieska też oczekujemy, że będzie nie będzie się w domu i będzie bronił w razie czego oczekujemy różnych rzeczy z wydatkiem od od ich, że człowiek, z którym się przyjaźnimy, którego kochamy oczekujemy różnych rzeczy i i myślę że, że te relacje zmieni nie jestem tak zasadniczo różne poza tym no i czego oczekuje od nas czy on co on oferuje nam co nam oferują bardzo dużo oferuje nam przywieźć oferuje na obronę w trudnych sytuacjach oferuje posłuszeństwo oferuje stosowanie się do naszych rozporządzeń rozmaitego typu właśnie taki nie siedź w domu niszczy tej jak ktoś przychodzi także on oferuje nam dostosowanie się do naszych wymagań do naszych ilość naszych warunków życia i przystosowuje się do nich, a my oczekujemy od niego z kolei wykonywania rozmaitych zlecanych mu zadań także tutaj relacja z pieskiem jest w podobny chaos wpłynął no ja myślę, że bardzo istotne jeśli chodzi o zwierzęta to jest nowe jest tak jak przyjaciel domu natomiast no te zwierzęta żyjące dziko poza tym stosunek człowieka zwierząt tra czy traktujemy zwierzę jako istoty czujące są taką, której należą się rozmaite prawa czy też traktujemy po prostu jako materiał dla naszego zysku chce mięso wchodzące na 4 nogach prawdę, który zabija miły oddziela także to jest bardzo ważny i myślę, że teraz, zwłaszcza przy tym zagrożeniu ekologicznym taki stosunek do świata zwierząt z szacunkiem dla istot żyjących i traktowania ich przedmiotów wyłącznie naszego komercyjnego zysku albo jak przedmiotu właśnie konsumpcji jest niesłychanie ważne i ja myślę, że to to się rozwija to znaczy wśród dzieci wśród młodzieży obserwuje coraz więcej takiego właśnie podmiotowego zaangażowanego w stosunku do do do zwierząt opieki nad nimi Norbi taka bezinteresowna pomoc zwierzętom np. ptakom latającym praw zbywanie żywności zielony mogły jakoś tam funkcjonować mimo tego, że my zabieramy im komplementy naszą naszą przeznaczą technikę na rozbudowę także to ja myślę, że tej zbrodni w ogóle te relacje ze zwierzętami jest niesłychanie ważne w tym obecnym świecie i ten te postulaty wegetarian 3 wyk Ben są w chyba aktualny bardzo no dobrze to ze scenariuszy istot czujących istot żyjących jak produktów żywnościowych podpisuje się pod tym postulatem zostawi wszy te rozważania wynikający z przynajmniej jeśli chodzi o mnie z pewnej słabości do piesków rytmicznych w idei istot zostawić na chwilę wracając do dalszego drążenia tego co jest dla świadomego istnienia ważne co jeszcze by się znalazło w tym katalogu sztuka np. obcowanie ze sztuką sztuka to jest wyraz naszej ludzkiej sposobu przeżywania świata i sposobu przeżywania świata i przeżywania my też jesteśmy elementem świata także także własnych sieć sztuka jest wyrazem tego i wszelkiej formy i zarówno plastyczny jak słowne jak muzyczne dźwiękowe są naszym takim jak pogłębieniem pogłębieniem tego co nazwała tutaj pani duchowością, ale pogłębieniem także naszego naszych relacji ze światem, ale także jednym, z czym okres na świat takim pewnym kształcie z drugiej strony określa siebie samych, czyli nasze wewnętrzne przeżycia i jest czymś bardzo ważnym w dzisiejszej komendy zależność działa komentarzem komentarzem, który pozwala lepiej rozumieć świat łączy nas dzięki temu, czyli sztuka jest nie spełnia kilka kilka bardzo ważnych funkcji i poznawczą emocjonalną i także taką prospołeczną osoby, które w zachwycie zachwyciły się tym samym obrazem przeżyły go to jest jakaś taka wspólnota tego obrazu z czują coś podobnego prawda to tył dołączy sztuka łączy zaczynam się zastanawiać czy ten katalog rzeczy ważnych przypadkiem misie nie wyczerpuje chętnych jak myślisz ty z tym, że zbyt wielkie najważniejsze rzeczy chyba, o których mówiliśmy no pytam filozofki myślę, że tak, że to jest nic najważniejsze to jest właśnie to, o czym mówiliśmy Bredy nasz sposób funkcjonowania wśród innych sposób funkcjonowanie w świecie wzmocnienie naszych reakcji na to co dzieje się w świecie rozumienie siebie i rozumienie innych i czyny, które z tego rozumienia wynikają prawdę, czyli naszym tak jakieś postulaty jak powinienem się co powinienem robić, żeby tak ten świat, który tak rozumiem, którym tak tak tak właśnie jestem trwał i rozwijał wsi wciąż mam poczucie, że świat świadomość pewnych rzeczy, które dzieją się na świecie do czego zaczęliśmy naszą rozmowy wzbudza w nas niepokój jest źródłem lęku i próbuje znaleźć rozwiązanie to jest bardzo trudny to znaczy nosi im bardziej jesteśmy świadomi wszelkiego typu zagrożeń tego co się dzieje na świecie, tym bardziej rośliny niepokój oczywiście ale tym bardziej rosnąć powinny nasze nasze taka Wola przeciwstawienia się temu przeciwdziałanie właśnie wojna naszym celem w tej rozmowie nie jest straszyć tylko znaleźć sposób istnienia, który temu w jakimś choćby mikro obszarze zaradzi ja myślę, że tutaj byśmy tych najważniejszych rzeczach powiedzieli to znaczy takim sposobem jest przede wszystkim współdziałanie ani walka znaczeń poszukiwanie ludzi, którzy też rozumieją to strych możemy współdziałać, żeby ten świat ratować to jest dawanie pomocy tym, którzy się w obecnej sytuacji znaleźli bardzo trudnych warunkach, czyli udział w rozmaitych akcjach społecznych to jest już w pogłębianie rozumienia sytuacji, jakiej znajduje się człowiek, jakim znajduje się ziemia i poszukiwanie właśnie tych rozmaitych metod którymi tutaj w tym miejscu tutaj z tymi ludźmi możemy temu przeciwdziałać, czyli zamienienie obaw lęków aktywność taką aktywność, która no może być po prostu właśnie porozumieniem z drugim człowiekiem porozumieniu z innymi porozumienie nawet tym zwierzętami którymi otaczają z pieskiem w domu prawdę, czyli przeciwstawienie się temu co niszczy świat tak wyraźnie tak wyraźnie widoczny, jaki potencjał ma mają najmłodsze pokolenia no najmłodsze pokolenie i przede wszystkim musi zrozumieć sytuacji, jakiej się znajduje to znaczy w jakim sensie zrozumieć nie może ja myślę, że tutaj jeśli chodzi o najmłodsze pokolenie to jest strasznie ważne, żeby on nie wzrastało w poczuciu nienawiści wojny do inaczej myślących czy innych tylko właśnie, żeby uczyć dzieci możliwości współdziałania współpracy zrobienie czegoś dobrego empatii to znaczy wyczucie w własnego odczuwanie tego co może czuć inna istota nie krzywdzenia wtedy widzi dzięki temu nikogo nawet tych malutkich stworzeń, które mnie otaczają tylko właśnie promocji dzieci są bardzo na to czuły bardzo szybko to rozumieją i bardzo aktywnie włączają rozmaitego typu działania takie które, gdyby były podjęte przez całości, że tak powiem populacji byłyby bardzo ważny dla ratowania sytuacji naszej planety ja myślę, że tutaj tu jest strasznie ważne, żeby właśnie wychowanie młodego pokolenia było tym otwarciem na nas na to, o czym mówiliśmy na współpracy pomoc potrzebującym brak wrogości okrucieństwa pokazanie, że w sytuacji zagrożenia naszego istnienia i jak możemy się przeciwstawić to jest dla młodego pokolenia bardzo aktualny i myślę, że to jest możliwe, żeby właśnie w tym duchu dzieci dzieci wychowywać chce pomagać chce mieć i tutaj i toczyły się np. dyskusję czy dzieci można zabierać na polowanie, żeby patrzył jak się zabija zwierzęta to jest właśnie ten odwrotność tego, o co chodzi prawda odwrotność tego co jest istotne w wychowaniu dziecka nie chcę tego komentować, bo to jest wytwór jakiegoś chorego mózgu świadczy o złej bardzo kondycji psychicznej pomysłodawcy takiej wręcz wymagające interwencji specjalistów, ale to już mówimy o takich ekstrema tak myślę, że tutaj będzie zgoda między nami cały czas ja zapytałam o to młode pokolenia pani całe życie uczyła oczywiście z tą nie tak znowu krótką przerwą, kiedy stalinowska władza zabroniła pani uczyć w szkole, ale później już wolnej Polsce wróciła pani do nauczania czy młodzież, z którą pani ma do czynienia, którą pani spotyka z roku na rok z roku na rok z roku na rok kolejne właśnie pokolenia kolejne roczniki osób młodych, które przychodziły do pani szkoły widać jakąś zmianę, którą można w jaki sposób zdefiniować czy to są takie same dzieciaki jak te, które przychodziły 2030 lat temu 40 to zbyt trudno powiedzieć, dlatego że oni przychodzą, ale później się bardzo w tym w otoczeniu zmieniają dostosowują do tego co co się dzieje nici czy zmieniły się dzieci dzicz, lecz to jest pytanie o to czy zmieniły się wychowanie rodzinne tak czy one niekoniecznie to jest pytanie nie tylko wychowanie rodzinne to jest też pytanie o ich potencjału o skutki życia właśnie zupełnie innym świecie o skutki życia w świecie internetu np. które jest niebywale potężnym naziemnym albo o skutki życia w świecie zglobalizowanym chodzi o to czy te młode osoby, które przychodzą do szkoły do pani, gdyby pani miała porównać taki pierwszy rocznik 2022 roku z pierwszym rocznikiem 1994 naszymi myślisz ty dzieci współczesny właśnie poprzez środki komunikacji poprzez rozwój i dlatego są mniej większe mają jak problemy z bezpośrednimi relacjami z sobą sympatię zdobyli 2 i zbiegł niezupełnie zaszokował jak zobaczyłam się w czasie przerwy dziś siedzą z komputerami i rozmawiają ze sobą nie wprost nie patrząc na siebie tylko w ten sposób, uderzając w klawisze, bo w one są przyzwyczajone bardziej do tego, gdy tej komunikacji technicznej niż do bezpośredniego kontaktu i to pani zdaniem ma wpływ na zdolność do odczuwania empatii jest pewnym to co może mieć duży wpływ oczywiście zięć czym się nie będzie dzisiaj się też nie będzie przeciwstawiać i jest bardzo istotne, żeby właśnie taką jest w Chanii ważną sprawą w wychowaniu dzieci w organizowaniu wobec nich pracy jest bezpośrednia relacja jest jest liderem petycji odczuwanie oczywiście to wtedy technika może być wykorzystana do tego ani stanowić głównego, że tak powiem pola funkcjonowania, żebyśmy mogli tę technikę wykorzystywać w wykorzystywać właśnie do pogłębiania tej partii, a nie do tego, żeby zastępować bezpośrednie relacje z drugim człowiekiem relacjami takim technicznym jest myślę, że tutaj ten rozwój technik miał duży wpływ na sposób odbioru świata przez uczniów i to jest bardzo istotna sprawa tylko, żeby mnie nie inna niż nie wszyscy z tego co sprawia niesłychanie istotne jest wciąganie dzieci uczyni ich właśnie takiej bezpośredniej odbioru drugiego człowieka rozumienia go empatii pomocy itd. i to jest i opinii pokazanie, że środki techniczne można wykorzystać do czegoś, ale nie one są tym głównym elementem życia i relacji międzyludzkich no myślę, że tutaj zmiany no oczywiście, że są innych ja myślę, że tej bardzo istotną sprawą jest jak funkcjonuje właśnie środowisko wychowawczy dzieci, a ponieważ teraz mamy bardzo poważne kłopoty w szkołach z powodu braku nauczycieli z powodu rozmaitych zarządzeń, które są przekazywane przez ministra i później przez kuratoria szkołą i myślę, że to podstawowa sprawa właśnie rozwijanie empatii współpracy pomocy wzajemnej rozumienia siebie, żeby z tymi później jako ludzie wchodzili w świat jest bardzo utrudniona te warunki pracy szkolnej są duże i co teraz niesłychanie dużo zależy od takich zaangażowanych świadomych w tej sprawie nauczyciel i wychowawców i tak oto, chociaż nie umawialiśmy się na rozmowy o oświacie chodziliśmy do światu wróciliśmy do oświaty, ale to jest też bardzo zgodne z tym, o czym, o czym pani mówiła wcześniej bardzo dziękuję za rozmowę w wywiadzie pogłębionym moją państwa gościnią była dr Krystyna Starczewska filozofka pedagożka działaczką opozycji Demokratycznej Anna Wacławik-Orpik dziękuję za dzisiejszy program i zapraszam za tydzień po dwudziesty dziękuję serdecznie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POGŁĘBIONY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA