REKLAMA

Jak naprawić polską szkołę?

Jest temat!
Data emisji:
2022-10-10 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
19:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest 1544 nazwać Agata Szczęśniak, a teraz moimi gośćmi będą pan Marcin Szala dzień dobre dzień dobry państwu pan Marcin Szala jest współzałożycielem liceum artes liberales jak państwo słyszycie jest z nami na łączach bardzo cieszy, że udało nam się połączyć, a Study jest pan Adam Rębacz dzięki dobry dzień dobry, który jest nauczycielem historii wiedzy o społeczeństwie i był wicedyrektorem w liceum Hoffman imienia Hoffmanowej w Warszawie, ale chciał pan urlop w Rozwiń » kasie na rok na razie i w tej chwili jeśli dobrze rozumiem jest pan na rozdrożu w zawieszeniu myśli pan co dalej tak tak tak można powiedzieć zastanawiam się cedenta co robić dalej szukam jakichś rozwiązań alternatywy edukacji nieformalnej są takie miejsca, które zajmuje się edukacją nie są szkołami np. muzea czy jakiś miejskie ośrodki kultury i to na razie jest dla mnie rozwiązanie zobaczymy co będzie dla, czyli jeszcze pan nie podjął decyzję, że rezygnuje pan z nauczenie w szkole nie, a w szkole publicznej też nie cały czas założenie urlopu było takie, że daje sobie czas ja wiem, że luksus czas dzisiaj i zastanowi się co badam, jakie są rozwiązania możliwości edukacja jest mi bardzo bliska chciałbym robić natomiast czy to będzie szkoła czy będzie publiczna szkoła moja szkoła inna szkoła prywatna tego jeszcze Niewiem myślę, że takiej decyzji nie podejmę w w ciągu najbliższych kilku miesięcy, bo właśnie chce Ross Ross poznał, acz teren, bo wielu nauczycieli wiele nauczycielek rzuca papierami w tej chwili i odchodzą rezygnują, bo weszli na chwilę są młodymi nauczycielami zetknęli się z tym systemem publicznej edukacji i twierdzą, że nie jednak to nie da się w tym pracować pan rozumiem, że jeszcze się zastanawia szkoła publiczna jest w kryzysie natomiast myślę, że jakieś pogłoski o o głębokim kryzysie czy o końcu publicznej szkoły są mocno przesadzone to nie jest prawda rozumiem po rozum, że podstawowym problemem dla młodego człowieka, który chce zaczynać pracę w szkole czuje jakiś jakąś misję czy podoba mu się ta praca są pieniądze stąd wybór prywatnych szkół no tutaj tego łatwo rozwiązać chyba nie da, bo nie wiem czy możemy mówić o jakiś rozwiązaniach systemowych politycznych no rzeczywiście potrzebne są pieniądze i natomiast na wtedy nauczyciele chodzą do prywatnych szkół szkoła publiczna jednak daje większą stabilizację to jeszcze wszystko zależeć też mała szkoła duża proszę też powiedzieć też trochę obok tematu, że to środowisko nauczycielskie jest bardzo zróżnicowane i inaczej pracuje w szkole podstawowej inaczej ponad podstawowej inaczej prywatne inaczej w publicznej oczywiście to jest trochę taki problem braku szukania rozwiązań i kryzysu z tymi rozwiązaniami, ponieważ nauczyciele muszą się jakoś solidaryzować tak, jeżeli nie mogą liczyć na rozwiązania polityczne ze strony ministra to powinni szukać między sobą tych rozwiązań czy samorządem najbliższym otoczeniu myślę, że takie miasteczko ZNP czy jakieś inne rozwiązanie organizacje, które zbliżają nauczycieli do siebie, gdzie na życie rozmawiają ze sobą szukają tych rozwiązań to jest dobry proces pan wspomniał miasteczko, które właśnie trwa, ale miasteczko edukacyjne w Warszawie niestety tylko ale to co tam, gdzie jest transmitowana w mediach społecznościowych, więc osoby z innych miast też mogą obejrzeć powiedział pan też, że pogłoski o końcu edukacji publicznej są przesadzone i do tego zaraz wrócimy, ale teraz chciałam wywołać pana Marcina szale, bo pan przez jakiś czas pracował w szkole jak rozumiem publicznej w Gliwicach jako nauczyciel, ale ta jest tak, ale teraz już pan angażuje się w tworzenie edukacji prywatnej dlaczego myślę, że tak jak słyszeliśmy z chwilą środowisko i w ogóle ekosystem edukacyjny jest bardzo różnorodne i jednym z dużych problemów, które bym diagnozowała środki reformy edukacyjnej jest próba i podejście, że on jest dosyć homogenicznej i to widzimy w systemowym myśleniu systemowym ani ministerstwo ono jest różnorodnej to nie tylko różnica pomiędzy szkołą podstawową liceum, chociaż tutaj olbrzymia różnica w specyfice pracy, ale również różnica między Warszawą Krakowem małym miastem i ośrodkami poza miejskimi to jest różnica między liceum, które jak np. ulicą Hoffmanowej profesor regularnie osobna i wygrywali rozgrywają olimpiady, a szkołą Rejonową, która nie może pochwalić takimi osiągnięciami nie jest bardzo różnorodne i część tej równości są szkoły szkołę niepubliczną ja wiązała swoje życie większości szkołami niepublicznymi to też, gdyż dają największą możliwość tworzenia rozwiązań i zapewniają teraz będę pewnie skończy tak co wcześniej słyszeliśmy w mojej perspektywy większą stabilizację, ponieważ perspektywa szkoły publicznej jest jednak mocno nacechowana wpływem politycznym, który się zmienia każdy rząd ma swoje rzeczy, na które są ważne dla niego w polityce oświatowej, a szkoły niepubliczne mogą określić swoją wizję słój i sposób zrobienie edukacji i powiedzieć dla nas ważne jest to tego będziemy się trzymać i zapewnić większą stabilność, a w realizowaniu misji tu niż szkoły publiczne, więc taki był mój powód angażowania się głównie szkolnictwo niepubliczne widzę, że pan Adam Rębacz bardzo chcę odpowiedzieć to poproszę jak rwąca się zgadzam nie mam doświadczenia pracy w szkole prywatnej publicznej od razu chciałem zaznaczyć, ale wydaje się, że szkoła niepubliczna jest no tam działają mechanizmy wolnorynkowe, czyli trochę takie rozwiązania, które można nazwać jak płacę wymagam i to jest mankament szkoły szkoły nie no właśnie tej nie samorządowej nie nie Państwowej no i za tym też idzie np. stosunek rodzica do do nauczyciela do szkoły i też się wydaje, że no w połączeniu z tym stało z tym wolnym rynkiem można zrobić oczywiście fajną relację bardzo zdrową relację rodzice nauczyciele uczniowie, ale nie wiem czy w każdej prywatnej szkole tak jest czy zdążę myślę, że to nie jest najważniejsza różnica mogliśmy tutaj dyskutować o za trzeci, ale nie, jeżeli myślimy o tym w jakim stanie edukacja w Polsce ogólnie to nie jest chyba najistotniejsza kwestia w tej chwili ja bym wrócił do tego co 6 wcześniej, a o młodych ludziach, którzy niekoniecznie chcą podejmować za owo się wykonywania tego zawodu w tej misji, bo wierzę, że uczenie jest pewną misję społeczną en i to jest tylko część tego problemu drugą częścią programu powiedział, że być może nawet większą jest to, że nie tylko nie ma młodych nauczycieli, którzy przychodzą, ale coraz więcej tracimy osób z doświadczeniem, którzy odchodzą ze szkół publicznych i niepubliczne również i za chwilę nie będziemy mieli w systemie doświadczenia, które jest tym, czego nie da się przy pierwszej zdobycie tego i tutaj chyba też będziemy różnić, bo jak sądzę, że pogłoski o głębokim kryzysie edukacji i nie są te pod łóżkami tego to jest to co nas czeka w perspektywie 510 lat pogłębiającego się kryzysu systemu edukacji w, a proszę jeszcze do definiować ten kryzys są będzie polegał właśnie na tym, że po prostu nie będzie, kto miał uczyć dzieci, że że część osób właśnie przejdzie do prywatnego systemu, choć pan rozumie nie uważa, żeby to było coś złego na czym dokładnie będzie polegał ten kryzys, o którym wiele osób mówi, ale co zobaczymy za 5 lat w Polsce o moim przekonaniu kryzys jest oparty o to co jest najistotniejsze edukacji i człowieku, a tą kluczowymi elementami, jakkolwiek ważne budynki i wyposażenie jest, ale kluczowym elementem jest nauczyciel i to ja jest w stanie pracować z młodymi ludźmi i to jakim jest nauczycielem dobrym nauczycielem się staje najważniejszym narzędziem, które nauczyciel ma jest on sam z jego warsztat jego doświadczenie jest jak artysta, który po prostu staje się coraz bardziej sprawny przez lata i teraz, jeżeli tracimy z systemu osoby o doświadczeniu młode osoby, które wchodzą w system, jeżeli w ogóle wchodzą niemal się od kogo uczyć, bo studia pedagogiczne w moim przekonaniu są tylko wstępem do stania się dobrym nauczycielom na kiedy dobry nauczyć staje się towarem deficytowym to o pierwsze w jego za mało po drugie, zaczyna się on jego wojna, więc ich pełna ile przed 4 mamy w Jasną wojna o dobrego nauczyciela, który staje się towarem deficytowym pan Adam Rębacz czy akurat tą zgadzał się z panem jasnym szalu za kilka minut wracamy do rozmowy o tym jak uratować publiczną edukację w Polsce, a teraz informacja jest 167 rozmawiamy o tym jak naprawić polską szkołę publiczną ze mną studia jest nauczyciel Adam Rębacz, a w na łączach jest pan Marcin Szala wicedyrektor liceum artes liberales i chciałam teraz zadać właśnie wprost to pytanie, które dzisiaj nam towarzyszy, czyli jak to zrobić jak naprawić jak poprawić publiczną szkołę, kiedy przygotowywałam się do tej audycji rozmawiając z różnymi osobami z nauczycielkami z osobami pracującymi w szkoleniach dotyczących edukacji czy czy też z rodzicami to właściwie we wszystkich wypowiedziach pojawiał się taki postulat, że trzeba zbudować Sojusz oraz, że nauczy, że rodzice są już rodziców nauczycieli oraz, że rodzice muszą się bardziej zaangażować, że rodzice muszą zrozumieć, że po ich stronie też leży odpowiedzialność za szkołę publiczną co na to pan Adam Rębacz tak zgadzam się rzeczywiście potrzebny jest zrozumienie rodziców w kierunku szkoły, do której chodzi ich dziecko, żeby nie traktowali szkoły taki bardziej jako usługową co obserwowałem w ostatnich latach na czym polega rodzic może najpierw sugeruje, a potem jeszcze pojawiają się też oficjalne postulaty pisma dotyczące zmiany nauczycieli podwyższenia jakości, bo podważana jest właśnie ta jakość uczenia takiego przedmiotu to bardzo często zdarza, bo jeżeli autorytet szkoły jest niski no to rodzic zaczyna traktować tę szkołę trochę jak np. przychodnie zdrowia no w ten sposób nie da się zmienić tej szkoły na lepszą ja też mogę nawet cofnąć się do takiego wydarzenia, które moim zdaniem kluczowe w tej relacji rodzic nauczyciel szkoła to był strajk z dziewiętnastego roku część myślę, że nie zostaliśmy zrozumieli przez rodziców, czego się domagamy i że wzrost wysokości pensji nauczyciela jest takim pierwszym krokiem do tego, żebyśmy mogli wymagać wyższej jakości uczenia w publicznej szkole no i od tamtego czasu i jest w mam wrażenie tylko gorzej to znaczy nie chciałbym tutaj oskarżać nikogo o o złe nastawienie, ale no potrzebna jest rozmowy dogadanie się jakiś właśnie Sojusz rodziców środowiska rodziców z nauczycielami ze szkołą zrozumienie, że wspólny nasz interes, żeby tę szkołę podnieść na odpowiedni poziom pan Marcin Szala czy pan też uważa, że to jest kluczowa rzecz, która pomogłaby poprawić edukację i i tak nie tak potrzebujemy dużo szerszej zgody i wspólnego działania nie, ponieważ nie jest tylko kwestia między rodzicem, który posyła swoje dziecko danej szkoły i pierwszy na czele tej szkoły oczywiście to jest to co jest najbardziej widoczne najbliżej na wyciągnięcie ręki, ale tak naprawdę to jest niewystarczająca w moim przekonaniu to co potrzebujemy to zrozumieć, że jeżeli mamy mieć jakąkolwiek szansę na dobrą edukację systemową to powinna być sprawa absolutnie powszechna na wszystkich i tak działam w trosce o moją szkołę najbliższą zapewne szkołę, do której chodzą moje dzieci, ale jeżeli nie ma dzieci, a moje państwo społeczeństwo dla mnie istotne to próbuje się angażować również angażuje się jako osoba, która pracuje w firmie jest przedsiębiorcą i działam również w tym w tym kontekście i dopiero, jeżeli udało wydają się zbudować taką koalicję, że będzie to nasza Obywatelska sprawa kluczowa sprawa co do szczęścia pomyślności naszego kraju wtedy widzę jako szansa na to, że możemy odwrócić to co się dzieje z polską edukację w jaki sposób to koń nie jak i w jaki sposób ktoś, kto nie ma dzieci albo właśnie z przedsiębiorcą może działać na rzecz edukacji to jest kwestia załóż jawie, że rozwiązania nisko poziom mowę, czyli znalezienia szkoły, która jest otwarta na tę współpracę i zobaczenia jak są potrzeby znowu szkoła podstawowa im na ulice pomysł na szkoły branżowej technikum, ale głęboko wierzę, że zakorzenienie się w świecie po co po co znacznie budujemy nasz sposób uczenia się lista ma liberalne, ale zakorzenienia się doświadczenia świata poprzez albo zaproszenie tego świata do szkoły albo wyjściu ze szkołą do świata jest czymś bardzo ważnym elementem edukacyjnym prosta rzecz odwiedziny w firmie, bo wolontariat pracowniczy oparty na umiejętności szkoły dało bardzo brakuje umiejętności pokazania nauczenia jak ważne prace projektowe jak ważna jest praca zespołowa również okazania, dlaczego zdobywanie wiedzy jestem co będzie decydowało o przewadze przewadze gospodarczej firmy czy kraju państwa na danej osoby to uczenie się atrakcyjne uczenie się dla ocen jest nieskuteczne jest bardzo mało od VAT od akcyjnych motywacją zewnętrzną efekt coraz mniej skuteczna im bardziej uczniowie widzą, że nie są przekonani, że powie głębszy sens uczenia się dlatego pokazanie tego co daje nauka co daje podnoszenie swoich publikacji intelektualnej jest zwykle istotnym elementem układanki edukacja i to może uzyskać, jeżeli byśmy mieli konsensus społeczny obywatelski, że dana wszystkim edukacja ważna co do tego stanie przed oczywistą, że nam się to uda zrobić jako kraj w to może pan Adam Rębacz będzie większym optymistą wcale jeszcze dodatkowe pytanie zadać czy jest coś co możemy zrobić szybko, żeby naprawić Małgośka nawiązać do wypowiedzi poprzednika oczywiście uważam, że skład ma być otwarta, czyli taki właśnie przedsiębiorca, który mówiliśmy wyraźnie tego trzymać dzieci czy niema i właściwie czym zajmuje się jego przedsiębiorstwa powinien być zainteresowania, bo zainteresowany albo np. odpowiedzi na zaproszenie szkoły, żeby wziąć udział w zajęciach albo zaprosić tam uczniów szkoły branżowe zostały wspomniane to jest edukacja, która moim zdaniem jest chyba największym kryzysie, bo nie ma kadry specjalistów ona musi być bardzo skierowana na zewnątrz, czyli na współpracę z firmami, które dysponują najnowszą technologią rozwiązaniami czy własnymi czy kupionymi czy no w każdym razie skutecznymi, żeby tych uczniów ludzi młodych uczyć najnowszych rozwiązań co możemy zrobić szybko no tutaj nie mam jakiś dobrej rady i rozwiązania uważam, że jakimiś małymi kroczkami właśnie szukaniem tych rozwiązań wspólnie np. też samorządy, chociaż też kolejne zadanie samorządu obciążonego już tymi zadaniami to to musimy zadbać o to, żeby rzeczywiście młodzi ludzie chcieli kształcić nauczycieli chcieli pracować w szkole właściwie każdej szkole tak to znaczy może to być też prywatna szkoła ja jestem gorącym zwolennikiem jednak publicznej edukacji ale, ale myślę, że ludzie tworzący szkołę prywatną i i samorządową państwo powinni są współpracować, czyli współpracę Sojusz jednak nie szybko to jest też coś co słyszałam właściwie wszystkich moich rozmówczyń rozmówców, że to jest praca na dekady właściwie przynajmniej lata naprawienie polskiej edukacji bardzo panu dziękuję niestety musimy skończyć tę część UE, ale za chwilę będę jeszcze rozmawiała Agata Łuczyńska ze szkoły z klasą też o tym, o czym rozmawialiśmy, że przed chwilą oraz o przykładzie Islandii, a teraz informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JEST TEMAT!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA