REKLAMA

Szkoła publiczna - czego możemy się nauczyć od Islandii?

Jest temat!
Data emisji:
2022-10-10 16:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest 1623 ze mną studia jest Agata Łuczyńska z fundacji szkoła z klasą dzień dobry pani dzień dobry państwu pani była niedawno w Islandii słyszałam, że Islandia teraz taką nową Finlandią co znaczy, że takim nowym wzorem Finlandia uchodzi za państwo niemal idealnym systemem edukacyjnym to prawda to prawda to prawda byliśmy w 12 osób prawie cały nasz zespół był z nami Islandii po to, żeby dowiedzieć jak islandzkie szkoły radzą sobie z problemami zdrowia psychicznego Rozwiń » uczniów, żeby zrozumieć w jaki sposób te relacje w szkole islandzki, które są bardzo dobre są na co dzień budowane i żeby trochę podpytać posprawdzać co możemy z tego przenieść do polskiego systemu edukacji to jest czas o to zapytam, ale najpierw proszę opowiedzieć jak szkoła w ogóle wygląda wchodzi pani domu szkoły Islandii i co dziwić i po pierwsze, widzę bardzo dużo butów, ponieważ w szkole islandzkiej chodzi się bez butów chodzi się na bosaka, bo jest to przestrzeń, która jest przestrzenią domową, w której się mimo dobrze spędza czas widzi się przede wszystkim także dużo przestrzeni na odpoczynek duża nie pół układane i przestrzeni, czego nikt na pewno nie widać to nie widać gablotę z prezentacjami najlepszych uczniów to jest po prostu ich wspólna przestrzeń do nauki zabawy wspólnego spędzania czasu, ale to znaczy, że najlepsi nie są doceniani oczywiście są tylko islandzki system przede wszystkim kładzie nacisk na uczniów najsłabszych tam nie ma celebrowania sukcesów najlepszych uczniów jest bardzo mocny nacisk na budowanie relacji na zadbanie o to, żeby każdy uczeń miał szansę w tym systemie się odnaleźć i to jest jednocześnie największą siłą, ale też słabością tego islandzkiego systemu to, że uczniowie, którzy są bardzo mocni muszą nauczyć funkcjonować w grupie niekoniecznie rozwijać kompetencje naukowe szantaż, że tam są przeszklone ściany tak tak bywa rzeczywiście nie jest tak w każdej szkole myślę, że bardzo warto zwrócić uwagę na to, że Islandia z małym krajem 400 000 mieszkańców 40 000 uczniów jest wielkość Szczecina, więc do szkoły też są bardzo różne są szkoły budowane w malutkich miejscowościach nad brzegiem morza starych budynkach, więc one wszystkie są idealne natomiast to co na pewno w nich bardzo mocno widać to widać to, że budowanie relacji opartych o zaufanie demokratyczna kultura, która oparta jest o to, że każdy może powiedzieć jak mu jest stworzenie czas na wysłuchanie siebie nawzajem na rozmowę to jest absolutnie centrum islamskie edukacji, a podobno nie ma też ocen tak oczywiście nie ma ocen i dzieci przychodzą z klasy dla lewicy, dlatego że oceny i tutaj mówiliśmy już w audycji wcześniej o tym, że to jest motywacja, które są nocować absolutnie zewnętrzną nie ma ocen to nie znaczy, że uczynił nie rozmawia o tym gdzie mógł być lepszy nad czym powinien pracować to znaczy po prostu, że nie stawia mu się Nitras figuruje jego numer kami, czyli jakieś takie rozmowy dotyczące wyników jednak są informacje zwrotna angielskie słowo Fibak, które oznacza na karmienie kogoś z informacją chociażby chcę robić lepiej oczywiście jest obecne też uczniowie już pani wspomniała przechodzą wszyscy chyba tego co słyszałam niemal wszyscy z klasy do klasy nie ma czegoś takiego jak pozostawanie na drugi rok w tej samej klasy tak by to chyba w ogóle wynika z innego sposobu myślenia o tym po co jest szkoła szkoła Island jest po to, żeby przygotować człowieka do życia, żeby każdy wyszedł z pewnymi podstawowymi umiejętnościami jak czytanie ze zrozumieniem jak ten właśnie ten ze zrozumieniem, który pomaga rozumieć świat się w nim odnajdować jak umiejętność liczenia jak podstawowe kompetencje cyfrowe są rzeczy, które pomagają stworzyć bazę do tego, żeby dalej się uczyć rozwijać, a niekoniecznie jest to system, który stawia na konkretne wyniki w nauce związane z tym czy umiemy opisać budowę pantofelka czy nie od innej osoby, które też niedawno była w Islandii usłyszałam, że na to, że uczniowie nie zostają na drugi rok w tej samej klasy jeśli mają słabsze wyniki jest też związane z innym traktowaniem klasy, że to nie jest, że przejście do kolejnego etapu edukacji to nie jest coś na co musimy sobie zasłużyć tylko klasa jest taką grupą rówieśniczą po prostu to są osoby w moim wieku, z którymi przechodzę przez życie właściwie nie tyle przez system, z którym buduje relacje, które są też dla mnie grupą wsparcia, bo ten element wsparcia zaufania do osób, z którymi się z nami jest bardzo bardzo istotne i jak rozmawialiśmy o tym co jest taką siecią wsparcia w kontekście radzenia sobie np. problemami zdrowia psychicznego to właśnie grupa rówieśnicza co wiemy też z badań polskich jest jednym z podstawowych czynników, które trafił nas uratować od kryzysów ME w Polskiej szkole tego bardzo potrzebujemy, a czy ta islamska edukacja jest lepsza tak np. mierzona w rankingach różnych myślę, że to nie jest oczywista myślę to pytanie, ponieważ ranking mierzą zazwyczaj najlepszych najgorszych rankingi nie mierzą tego jak nam się buduje relacje nie mierzą tego czy jesteśmy gotowi na to, żeby się podnieść jakieś porażce rankingi nie mierzącego czy potrafimy dobrze sobie radzić w sytuacjach kryzysowych konfliktowych on mieć stopnie, a więc, chociaż islandzki system edukacji nie najlepiej wypada w testach Piza to już ten taki element czy jest szczęśliwy w szkole jest absolutnie na samym szczycie, więc uczniowie są tam szczęśliwsi być może dlatego tezie, że oto się bardzo tam dba być może takim wskaźnikiem zadowolenia jest też to, że bardzo bardzo niewielki odsetek Islandczyków Island płaci dodatkowo za czy zakłada właśnie własnych budżetów pieniądze na jakieś dodatkowe zajęcia czy edukację prywatną właściwie ta edukacja publiczna jest wystarczająca to na pewno wiąże się też z oczekiwaniami to też wspominaliśmy o tym oczekiwaniami rodziców po co ta szkoła nam jest i do czego ona ma uczniów przygotowywać cały czas mówimy o tym, że ona powinna przygotować do wykonywania zawodu do studiów itd. itd. natomiast w Islandii faktycznie to zrozumienie, że szkoła jest także życie jest też momentem, w którym przeżywamy najważniejsze dla nas doświadczenia emocje przyjaźnie które, owszem, strych potem będziemy czerpać, ale że życie już się tam toczy to jest bardzo silne Islandii imprezie na pewno możemy się z tego dużo nauczyć no właśnie to, czego możemy się nauczyć, bo tutaj pytanie, które nam towarzyszy dzisiaj jak poprawić polską szkołę publiczną czy możemy na nie odpowiedzieć w oparciu właśnie te islandzkie doświadczeń, odpowiadając na to pytanie czy możemy poprawić polską szkołę ja bym chciała na początku wygłosić takie stwierdzenie, że przede wszystkim musimy docenić naszych nauczycieli, bo to etos pracy tę robotę hektar oni wykonują na co dzień ona jest ogromnie ciężka niesamowicie ważna w kontekście Islandii myślę, że można powiedzieć, że ciężko jest nauczycielom uczyć tego, czego sami nie mogą doświadczyć i w kontekście Islandii myślę, że te przede wszystkim to kwestia zaufania no zaufanie wersy z kontroli w Islandii nauczyciele mają ogromną wolność nie rozumieją sprawozdawczości, bo nie mają Polski nauczyciel musi wszystko sprawozdawcze, acz i ciężko jest w takiej sytuacji niektórzy nauczyciele radzą sobie z tym naprawdę doskonale pokazywać uczniom w jaki sposób brać odpowiedzialność w jaki sposób można też obdarzać zaufaniem dawać też poczucie bezpieczeństwa mogą próbować popełnić błąd podniesie z tej porażki jeśli sami tak naprawdę nauczyciele są cały czas poddawani zewnętrznej kontroli, a więc ta byłaby pewnie taka rada i taki pomysł na to co można zmienić w Polskiej szkole to nie jest wcale trudne nie w czy w teorii nie w praktyce to oczywiście wszystko się zbiera zaufanie raz, że zaufanie waży chyba trzeba zmienić ten system, który teraz jest bardzo dużej mierze oparty na sprawozdawczość kontrolowaniu, kiedy rozmawiam z różnymi osobami przygotowujący do tej audycji słyszałam jeszcze całą listę najróżniejszych problemów polskiej szkoły i ona nie dotyczyły tak naprawdę finansów pieniędzy zarobków nauczycieli bardzo ważna, które są bardzo ważne, ale była jeszcze lista dodatkowych różnych problemów związanych np. związanych z przygotowaniem nauczycieli do zawodu z tym, że nie są uczeni psychologii rozwiązywania konfliktów tak naprawdę pracy z dziećmi, ale w takim bardzo psychologicznym sensie rozumienia psychologii dziecka pani z tym zgadza my jesteśmy systemem bardzo mocno nastawionym na wyniki konkretnych uczniów uczennic i na promowanie najlepszych talentów i to na pewno będzie bardzo dobrze, ale faktycznie w tym promowanie talentów trochę tracimy z oczu te rzeczy, które są bardzo ważne tu i teraz tę jak pani wspomniała umiejętność rozmowy widzenia drugiego człowieka z dbania o to, żeby to doświadczenie ucznia to doświadczenie edukacyjne ucznia było na tyle pozytywne na tyle mocne, żeby ten uczeń potem mógł wykorzystywać uczennica to doświadczenie swoim dalszym życiu jako trampolinę pewnego rodzaju my bardzo często w Polskim systemie wystawiamy uczniów na stres związany z tym czy spełniamy oczekiwania innych, a być może mało poświęcamy czasu na to co tak naprawdę ja chcę ja uczeń uczennica chce się dowiedzieć chcą osiągnąć chce zrobić i budowanie tej wewnętrznej motywacji to jest codzienna praca, którą nauczyciele, ale też rodzice i też system tutaj padało wcześniej tutaj audycji o tym, że system powinien powinien dbać o tatę wymieniła pani rodziców nauczycieli tu pojawił się wcześniej taki postulat, żeby budować Sojusz rodziców nauczycieli na rzecz lepszej edukacji i że przy okazji przy okazji strajku w 2019 roku pojawiło się to napięcie mówiąc delikatnie bardzo między rodzicami nauczycielami czy pani ma jakieś pomysły podpowiedzi jak ten Sojusz można by zbudować się w tej rząd zaczyna od takiej codziennej codziennego docenienia małych rzeczy my z fundacji bardzo lubimy takie określenie małe rzeczy, które dużo znaczą, bo najczęściej ten Sojusz on nie opiera o wielkie słowa ja silna hasła tylko o to, żeby przejść po zebraniu nauczyciela by powiedzieć dobre słowo, żeby docenić ucznia, że coś zrobił, żeby docenić nauczyciela, że poprowadził fajną lekcję, więc takie drobne codzienne rzeczy, które możemy zrobić, które naprawdę kosztuje nas bardzo niewiele to jest początek, od którego myślę, że warto rozpocząć c drobne rzeczy jako początek, ale pan nie zapominajmy o tym, że nauczyciele w Polsce zarabiają kiepsko to była audycja jest temat pewnie tematu tego jak poprawić polską edukację publiczną nie wyczerpaliśmy ani dziś ani nie wyczerpiemy następnej, bo myślę, że będziemy o tym rozmawiać jeszcze nieraz program przygotował Maciej Jarząb zrealizował Adam Szura ja nazywam się Agata Szczęśniak za chwilę informacji Radia TOK FM po nich jeszcze więcej sportu i Przemysław Pozowski dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JEST TEMAT!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA