REKLAMA

Co sprawiło, że serial "Stawka większa niż życie" stał się kultowy?

Powrót do przeszłości
Data emisji:
2022-10-10 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
53:29 min.
Udostępnij:

10 października 1968 miała miejsce premiera kultowego serialu "Stawka większa niż życie". Jak doszło do jego powstania? Jak był tworzony? Kim byli jego twórcy? Kto w nim zadebiutował? I jaki jest klucz do jego sukcesu?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
23 zaczyna nadawać w serii telewizyjnych widowisk teatralnych pierwszy odcinek nosi tytuł wróg jest wszędzie autorzy nie przewidują sukcesu odcinków ma być tylko 6 ostatecznie stanie na 14, a miesiąc po emisji ostatniego Cichej przystani ruszają zdjęcia do serialu Hansem Kosem nadal będzie Stanisław Mikulski dla aktora rola jest kolejną wielką szansą stanie się zaś po trosze przekleństwem chodziłem po reżyserach, że brałem i nic powie później wciąż grałem samego Rozwiń » siebie w dziewczynach do wzięcia za 7 zgłoś się w domu czy to normalne, że popularny aktor zamiast dostawać nowe role ciągle wysiada z pociągu jako Kloss na życiorys serialowego agenta zrzucają się inni agenci prawdziwi i filmowi sowiecki szpieg w Wehrmachcie Nikołaj Iwanowicz Kuzniecow agent grup w Tokio Ryszard sortu czy Polski wywiadowca Kazimierz Leski no i James Bond, który już stoczył na dużym ekranie walkę z doktorem mną, a pierwowzorem antagonisty Klossa będzie Alois Brunner hitlerowski zbrodniarz znacznie bardziej przerażające niż jego filmową odpowiednich zdjęcia powstają w Łodzi Warszawie Wrocławiu Sopocie Gdyni Olsztynie przez plan przewija się 700 aktorów operatorzy zużywają ponad 30 000m taśmy filmowej zdjęcia trwają blisko 1,5 roku od dwudziestej widzowie zasiadają przed telewizorami rusza emisja pierwszego odcinka wiem kim jesteś jest 10października 1968 roku, a moimi państwa gośćmi są dziś Bogdan Bernacki autor książki stawka większa niż życie serial wszechczasów dobry wieczór dobry wieczór oraz Jarosław Grzechowiak historyk filmu polskiego doktorant filmoznawstwa na Uniwersytecie łódzkim dobry wieczór drugi wieczór wszystko zaczęło się od teatru właściwie od widowiska telewizyjnego teatru sensacji 14 odcinków o przygodach Hansa Klossa 14 ostatecznie, bo na początku zaplanowano tylko 6 odcinków w dodatku główny bohater, czyli Hans Kloss miał zginąć w odcinku ostatnim oczywiście nie pozwoliłoby na kontynuację nas tym samym bohaterem, ale ponoć popularność, jaką wówczas ta teatralna stawka zdobyła wśród szerokiej publiczności skłoniła twórców do zmiany planów jak się narodził pomysł najpierw na te widowiska telewizyjnego teatru sensacji Bogdan Bernacki było także starsze sensacji postanowiono przygotować właśnie takie spektakle sensacyjne szpiegowskie zwrócono się do Janusza Morgensterna, który współpracował od kilku lat właśnie jest teatrem sensacji i zaproponowano mu taką książkę ukraińskiego pisarza Jurija zdolnych i łyka Baron von gody Janusz Morgenstern przeczytał tę książkę o nas stwierdził, że właściwie pomysł jest świetny ale dlaczego na realizowanie spektakl o agencie Radzieckim bardzo, że i zaproponował właśnie redakcji teatru sensacji, że on chętnie by takie spektakle zrealizował pod warunkiem, że bohater będzie Polakiem i właściwie od razu zasugerował współpracowników najpierw Zbigniewa Safjana potem redakcji teatru sensacji Safjana zapoznano z Andrzejem przy polskim, bo tak się rodziła spółka, a Andrzej Zbych początkowo panowie no już znani literaci wówczas pozostawali w ukryciu na le kiedy, kiedy po drugim czy Sieczin widowisku popularność tej postaci tego cyklu przeszła wszelkie oczekiwania decydentów telewizyjnych Noto panowie w roli chwalę się ujawnili także właściwie to był taki ciąg przypadków szczęśliwych w przypadku myślę, że nie bez znaczenia było tutaj to w jaki sposób polskie kino, bo telewizja wówczas no właściwie nabierała dopiero rumieńców prawda pamiętajmy że, że w latach sześćdziesiątych emitowała swój program jedynie w programie dzisiejszym pierwszym ten program drugi powstał ucha uruchomionego dopiero w roku siedemdziesiątym, więc telewizję nie każdy miał odbiornik telewizyjny, jeżeli już coś takiego lżejszego się pojawiało to szykowało uwagę absolutnie wszystkich, więc taki ciąg szczęśliwych zdarzeń spowodował, że narodził się bohater, który jak się potem okazało zawładnął wyobraźnią widzów ten pierwszy odcinek teatralnego Klossa wyemitowano 28stycznia 60 tego piątego roku dwudziesty 15 odcinek zatytułowany wróg jest wszędzie ostatni zaś cicha przystań 23lutego 1007. roku dokładnie miesiąc przed rozpoczęciem zdjęć do serialu telewizyjnego to teraz moje pytanie do Jarosława grzechów jak, bo to jest także pewnie normy to z pewnością widzieliśmy Hansa Klossa tego już filmowego serialowego wielokrotnie ne i pewnie nasi słuchacze słuchaczki w dużej swojej części też ale kto widział tę wersję teatralną, bo ja przyznam szczerze nie widziałam żadnego odcinka o tym to był ten serial o tym ten spektakl teatralny czy o tym samym o czym potem był serial tylko, że były po prostu ten sam bohater inne wątki PE po części tak to znaczenie, które niektóre wątki oczywiście poza samą postać Hansa Klossa, ale też niektóre wątki niektóre odcinki tego teatralnego, a wydania tej teatralnej mutacji stawki większej niż życie zostały w dużej części przeniesiony do ich odpowiedników serialowych np. serialom np. teatralny opcji na tajemnice zamku SLD w serialu nosi tytuł spotkań jest 17 odcinek serialowej wersji stawki większej niestety natomiast kilka ostatnich odcinków tej teatralnej wersji stawki większej niż życie, a toczyła się już po drugiej wojny światowej i główny bohater Hans Kloss czy pasek Polak wcielający się w postać Hansa Klossa poszukiwał powojnie na byłych zbrodniarzy wojennych esesmanów, którzy albo ukrywali się na terenie Polski albo jest na terenie Polski próbowali działać zbrojnie próbował i inne w jaki sposób dokonywać w zbrojnych czynów przeciwko powstającemu wyzwolone mu krajowi także takie wątki te powojenne pojawiły się w tej teatralnej wersji stawki większej niż życie oczywiście te teatralne odcinki i ten teatralny spektakl stawka większa niż te odcinki były nadawane na żywo natomiast te dzięki tele oko gangowi zostały one zarejestrowane i na szczęście parę lat temu telewizja ponownie wyemitowała także dzisiaj, jeżeli ktoś jest naprawdę zainteresowany i chce teatralne wersje stawki większej niż życie obejrzeć JS może to może to zrobić z to co do pytań pana rozwój w ogóle polskiego serialu na w tamtych czasach, bo wróciłem do książki 30 najważniejszych programów telewizyjnych w Polsce jeden z rozdziałów Barbary Gizy nosi tytuł stawka większa niż życie narodziny subkultury fanów i tam właśnie rozpisano ta historia polskiego serialu najpierw rok sześćdziesiąty trzeci, czyli pierwszy film seryjny Barbara Jan rozpoczęto też emisję filmu zagranicznego serialu dr Wilder, który do ponoć zmienił oblicze polskiej telewizji wpłynął na oczekiwania odbiorcze potem lata 6466 wojna domowa kap. Sowa na tropie Święty Bonanza no wreszcie lata 6772 to kultowe seriale 4 pancerni pies oraz właśnie stawka większa niż życie czy to Barbary Gizy, że one wyznaczyły taki swoisty styl ówczesnego polskiego serialu telewizyjnego, który trochę odbiega konstrukcyjnie od wzorców zachodnich no tak oczywiste drogi powiedziała pani o kilku tytułach zagraniczne te tytuły zagraniczne oczywiście też były bardzo chętnie oglądane przez widzowi bardzo przez widzów lubiana czy to dr Kinder to Święty natomiast oczywiste, że polskie seriale realizowane wówczas w drugiej połowie lat sześćdziesiątych no albo odnosiły się do perypetii współczesnych współczesnych bywa ówczesnych obywateli PRL czy to w serialu w tym pierwszym serialu telewizyjnym badający to co w serialu wojna domowa albo poruszały właśnie trudne tematy wojenne, ale w takiej konwencji przygodowej bardzo, bo sensacyjną szpiegowskiej pamiętamy właśnie 4 pan pewny miejsca, ale pamiętamy to jest właśnie stawkę większą niż życie dopiero po sukcesie tych 2 seriali wojennych seriali telewizyjnych i powstał serial wojenny opowiadający o drugiej wojny światowej troszeczkę innej perspektywy mam tutaj na myśli tak jak Kolumbowie zresztą zrealizowany, a przez Janusza Morgensterna, czyli 1 c współtwórców stawki większej niż życie zarówno w wydaniu ta telewizja Arki wydaniu serialowym także rzeczywiste, żeby na pewno te różnice między serialami po jak byśmy nazwali, a serialami polskimi były widoczne, ale obydwa typy seriali niezależnie od tego były one produkowane za granicą były opodatkowane w Polsce, a cieszyły się bardzo dużą popularnością były bardzo chętnie oglądany przez przez widzów no i stawka większa niż leczenie tej wyjątkiem debiutująca 10października 1008. roku mam tutaj dane z sześćdziesiątego czwartego roku, czyli 4 lata wcześniej w Polsce było wówczas 1 700 000 odbiorników telewizyjnych co oznacza, że weszła już telewizja w orbitę zasięgów kultury masowej i i że sporo osób w Polsce mogło odbierać stawkę większą niż życie także, dlatego że była wówczas taka kultura się ludzie po prostu gromadzili tych sąsiadów albo krewnych, którzy ten odbiornik telewizyjny posiadali Bogdan Bernacki a jakie życiorysy prawdziwych bądź filmowych agentów złożyły się ostatecznie na Hansa Klossa po właściwie to jest taka mieszanka wydarzeń fikcyjnych wydarzeń autentycznych scenarzyści tuż po premierze serialu mówili np. w jednym z wywiadów, że te zdarzenia te fakty, które ładna uważa się za jakieś zupełnie fantastyczne powiedzmy wysadzenie fabryki i profesora po szata odcinku bez instrukcji czy odbicie hrabiego Wąsowskiego odcinku Żelazny Krzyż tak przynajmniej twierdzili, że były oparte przybyły przetworzeniem autentycznych akcji armii krajowej tutaj w przypadku produkcji Starki większy niż życie było Szanowni Państwo też tak, że już po emisji pierwszej serii spektakli, czyli tych 9 części no pan decydenci telewizyjni zorientowali się, że oto narodziło się coś wyjątkowego i już w momencie, kiedy pod koniec 60 tego szóstego roku podjęto decyzję o tym, że serial filmowy powstanie już planowane z góry, że będzie on przeznaczony na eksport dlatego podczas produkcji serialu, kiedy montowano np. pierwsza seria odcinków to jednocześnie przygotowano międzynarodowe tła np. z napisami niemieckimi rosyjskimi czy potem świeckimi chociażby, bo do Skandynawii stawka większa niż życie też trafiła oczywiście wracając do pytania powiem, że pewne wątki, chociaż bez książki i bo Baron von gol drink można dostrzec w serialu można jakieś tam chociażby w odcinku Café rosé dostrzec wątki czy element Bordowski chyba lżejszy Polski był sześćdziesiątym 0304. roku w Londynie i obejrzał 2 pierwsze filmy z Bondem i tak właściwie bohaterami co te w ten cechy wyposażył, ale jest to tylko nawiązanie także potem i w latach siedemdziesiątych w latach dziewięćdziesiątych przywoływano różne postacie Artura lidera Jastrzębskiego chociażby był taki materiał prasowy, którego tytuł brzmiał, kto ja jestem Klose czy przez coś w tym stylu także z scenarzyści bardzo zręcznie zgromadzili oczywiście te pomysły są ich oryginalne także także no powstał bohater, który no rozpala masową wyobraźnię i stało się sensacją nie tylko polską nie tylko w obozie państw socjalistycznych, ale powędrował też świat na to co się działo w Polsce to dzisiejszy-li celebryci to myślę, gdyby mieli możliwość przeniesienia się wehikułem czasu i zobaczenia w jaki sposób fetowana Stanisława Mikulskiego pod koniec lat sześćdziesiątych w latach siedemdziesiątych aż do początku lat osiemdziesiątych to myślę, że byliby zdumieni, które w mówił pan takim inspirowanie się prawdziwymi wydarzeniami przez scenarzystów spotkałam się też taką informacją, że kiedy w odcinku pierwszym wielkim jesteś obserwujemy te przeprawy Stanisława Kozickiego przez rzekę na granicy między związkiem Radzieckim, a generalną gubernią to, że to też jest zaczerpnięte z prawdziwych wydarzeń i stanowi ukłon dla niejakiego Mieczysława Moczara wówczas z, kiedy stawka była emitowana bardzo wpływowa osoba w PRL-u ne, bo Moczar pokonywał tę granicę przynajmniej dwukrotnie czterdziestym pierwszym roku, działając z polecenia, a raz wie dóbr, czyli późniejszego grup na terenie okupowanych Niemiec no ale tak, ale jest takie jedno poważne pytanie, które musimy zadać może zadajmy jest w początkowej fazie naszej audycji dla kogo pracował Hans Ano pracował dla ciotki Zuzanny albo dla centrali kim była ciotka Zuzanna albo centrala to było NKWD to nikomu nie przeszkadzało panie Bogdanie te nie były NKWD to jest właśnie jeden z tych mitów, który jest powielany jeśli już to to był to wywiad wojskowy Rze, ale raczej taki no tak oczywiście, że tak pierwszy w ostatnim odcinku jest to wyraźnie zaakcentowane, ale proszę zauważyć że, o ile opowiadania późniejszych czy komiksy są te oparte właśnie na scenariuszach bo, bo takim źródłem tego wszystkiego były scenariusza Ilony są jednoznaczne o tyle w serialu jest to pani mówi jest rzeczywiście pewne ukłon w kierunku Moczara można się dopatrywać różnych wątków, ale tutaj tak naprawdę popełnia się 1 podstawowy błąd jest to film fabularny to nie jest dokument proszę też pamiętać, że jest rok sześćdziesiąty siódmej żyjemy w określonej rzeczywistości geopolitycznej i stworzenie sensacyjną szpiegowską przygodowego serialu o wojnie był to naprawdę nie lada wyczyn wówczas także ta centrala w Moskwie w pierwszym ostatnim odcinku jak najbardziej, ale przecież klas współpracuje też z wywiadem brytyjskim z Amerykanami Francuzami bym taki jest także to stworzono takiego bohatera uniwersalnego oczywiście oddano pokłon na czym ten scenariusz w ogóle nie zostałyby skierowane do produkcji, gdyby Kloss był nie wiem oficerem armii krajowej, który próbuje tutaj coś ugrać takie seriale, owszem, powstały, ale w latach nie może nie9 po roku 2000 tego typu seriale bardziej osadzone w realiach historycznych powstały natomiast pan Zbigniew Safjan Andrzej Szypulski stworzyli taką mieszaninę tak jak się dało po oczywiście to tło historyczne ono musiało być wiarygodne i też nie jest przypadkiem, że akcja serialu zaczyna się w roku czterdziestym pierwszym tak, czyli tuż przed przed napaścią Niemców na związek radziecki wobec w roku czterdziestym byłoby trudniej nowo dla kogo ten teraz pracuje no wiadomo że, że nie dla Rosja, więc te barwy polityczne losy są z 1 strony jednoznaczne, ale z drugiej strony starano się stworzyć taką postać, która jest niedopowiedziana, która na pierwszy plan jednak w wybija się coś innego intryga przygoda akcja sensacja, a taki był zamysł scenarzystów stawki większej niż życie też chwilę rozmawiają o tym fenomenem na tego serialu tego bohatera, bo sam Stanisław Mikulski mówił tak, kiedy pojawiło się pierwsze odcinki stawki w kinie kończyła się właśnie szkoła Polska Lead w literaturze zaczynał się mały realizm tamci bohaterowie, a przypomnę, że grałem w kanale zamachu byli psychicznie połamanie okaleczeni przez wojnę tak jak ludzie, którzy przeżyli ten koszmar, a tu pojawił się sprytny inteligentny zdolny szpieg, który działał w słusznej sprawie czy ta jakościowa zmiana, która zaszła w stawce polega na tym, że wcześniej umowa no wojny wyłącznie martyrologiczne nie, że tylko unosił się nad literaturą nad filmem duch Baczyńskiego Gajcego moralne rozliczenia, że próba zrozumienia mechanizmów historii, że śmieć wszechobecna fakt nie ma i wstawce, bo śmierć głównego bohatera właściwie kończyłaby ten serial panie Jarosławie k no tak w rzeczywistym w latach sześćdziesiątych widzimy już tego Ferdka inny sposób opowiadania drugiej wojny światowej i prof. Zwierzchowski historyk filmu polskiego filmoznawca inwestycji Kazimierza wielkiego w Bydgoszczy nazywa to kino nowej pamięci to znaczy w latach sześćdziesiątych powstał serial został szereg filmów, w których bohaterowie po pierwsze, właśnie nie ginęli tylko udało im się albo wyzywać akcje partyzanckie albo gaz z armią dochodzi do Berlina, a technik wyzwalać aktywne nocą dochody bohaterowie też byli powiedziałbym określonej powinien, bo przede wszystkim DeVito albo konspiratorzy związani z tymi lewicowymi organizacjami zbrojnymi armią ludową też walkę z budową albo Ludowym wojskiem polskim i stawka większa niż życie tak sam efekt 4 pancerni pies będzie decyzja w tym polityka wpisuję tematy też widzimy bohatera które, które mimo tego, że działa na tym terenie mimo tego działa w wybraniu nowego działa właściwie wśród samych wrogów, a w każdym razie wyrobów jest wokół niego więcej niż ludzi, którzy ze mogą pomóc w trudnej sytuacji no i daje mu się wygrać udaje mu się przechytrzyć Niemców udaje mu się wykraść tajemnice udajemy się w genach Pańskiego agentów ich zlikwidować te i też osoba stanica Mikulskiego kraj w tej została przywołana przed chwilą myślę, że będzie przywoływana jest po wielokroć na Stanisław Mikulski też właśnie w firmach polskiej szkoły filmowej grał czy to właśnie w kanale Andrzeja Wajdy c z zamachu Jerzego Passendorfera, ale w latach sześćdziesiątych tez grał postać oficerów właśnie armii ludowej Ludowego wojska polskiego, a te i pewnie dlatego w obsadzie najpierw teatralnej weryfikacji większymi życia, a potem serialowej wersji stawki większej niż życie się znalazł, chociaż z drugiej strony główny bohater jest urodzony w roku 1920 nawet pod koniec roku 1920, bo urodzony w grudniu, czyli w tym 40 pierwszym roku, kiedy zaczyna się akcja stawki to on ma raptem 20 lat pomoże nawet jeszcze nie ukończył, bo to nie jest zima tego 2001. roku życie tak sobie myślę, że Stanisław Mikulski roli Hansa Klossa wyglądał bardziej dojrzale w tym filmie na mężczyznę 30 kilkuletniego co najmniej co myślą panowie tak wyglądał, ale proszę spojrzeć np. na Stanisława Mikulskiego w wieku 50 było czy 70 lat on przez cały czas miał twarz Hansa Kloss samo, kiedy zaczynały się na zdjęcia do tej wersji teatralnej no to Stanisław Mikulski miał ponad 35 lat na tyle mu mnie to np. nie razi ja wiem, że to jest bohater, który na 20 parę lat zresztą nie była to jedyna tego typu historie pamiętam Wiesława Mazurkiewicz też opowiadała była już wówczas no kobietą dojrzałą i powiedziała, że wówczas się jeszcze zdarzało, że aktorki dojrzałe obsadzano w rolę dziewcząt nowo na odcinku podwójny Nelson gra dziewczynę i też to wszystko wygląda wiarygodnie trudno sobie wyobrazić otworzy chce innego odtwórcę roli Klossa zresztą Jarosław przed chwilą tutaj mówił o kanale Janusz Morgenstern był asystentem drugim reżyserem czy współpracował z Andrzejem Wajdą i zapamięta właśnie Stanisława Mikulskiego z planu kanału i to Janusz Morgenstern zdecydował o tym, że klasę będzie Mikulski i był to absolutny strzał w dziesiątkę natomiast Bruner pojawił się nieco później te z kolei zasługa Andrzeja Konica, które Emila Karewicza obsadził w tej w tej roli jak się okazało to był drugi strzał w sąsiednim dziesiątkę tak wypowiedź to zaraz tych obu postaciach męskich powiem, ale jeszcze 1 rzecz chciałabym pana dopytać się, a propos tego fenomenu tego serialu właśnie, bo mieliśmy przydzielenie Klossa do Abwehry, która była organizacją szpiegowską, a nie policyjną i jak pisał Krzysztof Teodor Toeplitz siedemdziesiątym drugim roku to przydało bohaterowi rejsu atrakcyjnej tajemniczości, a ponadto do tak kim było zwolnieniem od obowiązku uczestniczenia w zbrodniach hitlerowskich wprowadził nas Reja w rejony, kto pisał Toeplitz eleganckiej strefy wojny i tu cytat po raz pierwszy Europa podbita przez Hitlera prezentuje się na mnie jako świat skrępowany drutami kolczastymi, lecz jako ogromna przestrzeń dostępna wygodnym atrakcyjnym podróżą niemieckiego oficera no bo gdzie dzieje się akcja tego serialu w kawiarniach hotelach w sztabach tak od oczywiście jest śmierć innych osób, ale nie jest to ta groza wojny obozową frontowa no jest tak rzeczywiście, ale pamiętajmy o tym, że to też jest pewne uproszczenie oczywiście trudno sobie wyobrazić, żeby Klaus były oficerem SD czy gestapo tak, żeby nosił nawet nie czarny, bo te po czarne mundury zlikwidowano pod koniec lat trzydziestych on powinien nosić taki a taki mundury jak Brunner wnosi odcinku oblężenie, czyli jednak jasne, ale przez to takie powiedziałbym uszlachetnienia Very zresztą były świetnie pisze właśnie w tym tekście na temat tej eleganckiej strefy wojny nieomal nie doszło do tego, że zatrzymano niektóre odcinki, kiedy odbywały się kolonizacji trzeciej serii odcinków właśnie twórcom zarzucano, że ta opozycja między szlachetną i dobro Vero chociażby w odcinku w imieniu Rzeczypospolitej, a tymi prymitywnymi brutalnymi gestapowca ami no powoduje pewne nieporozumienie rzeczywiście było także wy oficerowie Wehrmachtu wcale nie byli takim grzecznym mi chłopcami eleganckimi panami, którzy no cóż byli na wojnie, ale oni właściwie tak niczego nie robili tylko to gest tabu to jest pewna uproszczenie, ale niezbędne widzowie pamiętajmy, że serial powstał 20 kilka lat po zakończeniu właśnie 2021 po po zakończeniu drugiej wojny światowej była absolutnie niemożliwe, żeby Kloss bohater pozytywny żeby, żeby był gestapowcy oficera SD no to Stanisław Mikulski jako Hans Kloss wielka rola jak panowie mówili potem już zawsze Mikulski miał twarz Hansa Klossa no niestety sam ubolewał, że został zaszufladkowany jednym z wywiadów mówił tak chodziłem po reżyserach, że brałem nic no prawie nic dali mi zagrać pana Samochodzika, czyli kolejną pozytywną postać typu wujek dobra rada nie taką rolę chodziło zagrać szmatę słabego faceta, który się ze świni pijaka złodzieja cwaniaczka albo agent obcego wywiadu, którego na końcu łapią panie Stanisławie taką scenę mam, że pan wysiada z pociągu bohater filmu mówi do żony opatrzy Klose idzie na tej zasadzie zagrałem samego siebie dziewczyna do wzięcia za 7 zgłoś się w domu i zacząłem zdawać sobie sprawę, że coś jest nie tak no bo czy to normalne, że popularny aktor zamiast dostawać nowe role ciągle wysiada z pociągu jako Kloss panie Jarosławie tak rzeczywiście to ta rola stała się i z 1 strony wielkim sukcesem dla Stanisława Mikulskiego były niszczone są z drugiej strony przekleństwem sam Stanisław Mikulski też w niektórych wywiadach ubolewał, że nie zmieni się fizycznie taki jak zmienił Janusz Gajos o Janusza Gajosa i 10 lat to pod pancerny hipotermia 4 pancerni i pies normy mało, kto rozpoznawał Janka Kosa, a Stanisław Mikulski tak jak Bogdan powiedział nawet z 20 lat popłynie ze stawki większej niż życie nadal miał twarz Klossa i wyglądał jak i jak Kross tak oczywiste rola i wspaniała Hoya kojarzony będzie Stanisław Mikulski z tą rolą myślę, że do państw świata 1 dzień dłużej natomiast warto też powiedzieć, że w latach siedemdziesiątych Stanisław Mikulski jedzące inie prawdopodobnie nie osiągnie już więcej skupił się na karierze teatralnej w stawce odnosił naprawdę spore sukcesy w latach siedemdziesiątych w teatrze polskim regularnie był temat zadany w rolach szekspirowskich te gole były bardzo ciepło przyjmowane przez krytykę dny Stanisław Mikulski cieszył się wówczas problem z decyzjami także dało mu się znaleźć przynajmniej częściowe ukojenie i ucieczkę od pracy, gdzie też mógł się charakteryzować się przebrać w kostium, który nigdy go nie rozpoznał i tym samym mogły po raz kolejny pozycję naprawdę aktorem to teraz wasz naradę z NATO wtedy wszyscy dla prawidłowo, określając Legia Osiek Class klas KRS 8 lipca wtedy zdarzało się tak, bo Stanisław Mikulski opowiadał takie historie, że faktycznie charakteryzacji było znakomicie, dopóki nie odezwałem go wszyscy wiedzieli Kloss w charakteryzacji wiem kim jest się ta w RPA Emil Karewicz jako SSE szturmem pan Führer Herman Brunner i teraz zagadka pozwolę sobie zadać teraz na antenie zaraz będzie odpowiedź, więc Szanowni Państwo bądź czujny mam 18 odcinków serialu stawka większa niż życie teraz pytanie brzmi ilu odcinkach pojawia się Brunner i chwila na zastanowienie, a pan Bogdan nam zdradzić ilu, bo niewielu oczu z 5 dań lub pieniężną 5 odcinka filmowych wcześniej 3 odcinkach elektorat granic tak dodatku w jest w tym ostatnim teatralnym, który on wystąpił to to Brunner ginie, ale jest taka rywalizacja między placem Bruner obecności Marcina to już się toczy tuż przed upadkiem Berlina i klasowi poprzez swoją zręczność udaje się Martina przekonać, że to Brunner jest polskim szpiegiem serialu filmowym scenarzyści tego błędu już nie popełnili zostawili otwartą furtkę powiedzieliśmy, że 5 odcinkach się pojawia, czyli tak to jest ściśle tajne wielka stypa, a Edyta te oblężenie i poszukiwanych grupę fira Wolf w zaledwie 5 odcinków, a wydaje nam się, jakby był wszechobecny na głośne myślę dodam tylko, że to jest dodam tylko w tym ostatnim odcinku po takim poszukiwane grupę firm PORR nazwisko i zakaz witania pojawia się ktoś chce najwyraźniej realizatorzy zapomnieli unikałem w tym odcinku wystąpił nie wpisali go do napisów początkowych, ale oczywiście w teren odcinku poszukiwane grupę chwilę Wolf wynika nic również występuje to od razu powiedzmy, że słynne sformułowanie, które przeszły do języka potocznego i funkcjonuje po dziś dzień nie ze mną te numery Bruner w serialu nigdy nie pada, bo Hans Kloss w odcinku Edyta wypowiada słowa takie sztuczki nie zemną Brunner no po prostu trzeba byłoby to prze montować skoro to zdanie żyje innym życiem nieco inaczej sformułowane zapytam też panów o całą logistykę organizację i kręcenie, bo to szeroko realizowano także serial, jeżeli chodzi np. aktorów to zaciągu był ze wszystkich szkół aktorskich w Łodzi ponoć nie było aktora, który nie zagrałby w stawce panie Bogdanie Bogdan Bernacki tak rzeczywiście było nawet była taka mini agencja aktorska był taki taki aktor, który zresztą w stawce zagrał nazywał się te Tadeusz do czego zagrał listonosza odcinku ściśle tajne i one właśnie przesiadywał tam łódzkiej wytwórni jak byli potrzebni jacyś odtwórcy ról druga czy trzecio planowych to wiadomo było, że ekipa mogła na Teodorczyka liczyć, ale przede wszystkim to byli znani popularni aktorzy teatrów łódzkich warszawski krakowski wrocławskich z Wybrzeża teatru olsztyńskiego, ponieważ ekipa, jeżdżąc po kraju, kiedy zorientowano się, że wnętrza naturalne plenery są bardziej atrakcyjna przy tym tańsze no to starano się właśnie zatrudnić niemal wszystkich, którzy jakoś tam, których fizjonomia pasowała do danej roli zresztą zastosowano np. taki sprytny manewr, że zatrudniono dyrektora Aleksandra Sewruka z teatru olsztyńskiego dzięki temu nie było problemu, żeby niezależnie od repertuaru który, który był grany, żeby zatrudnić połowę teatru olsztyńskiego podobne zresztą historie były związane ze studentami wspomniała pani o tym tu z kolei Jacek Butrym owi czy Andrzej Kotkowski oni byli specjalistami wyłuskiwać New studentów szkoły łódzkiej czy powiedzmy szkoły krakowskiej proponowano tym młodym ludziom, którzy najczęściej grali role epizodyczne, ale niekoniecznie np. Jerzy Trela zadebiutował w stawce wówczas wówczas był jeszcze studentem Marian Dziędziel Leszek Piskorz Barbara Burska to Mira Kowalik dopiero co dała wówczas do szkoły teatralnej także takich debiutantów popularnych potem nieznanych z innych ról było całe mnóstwo to rzeczywiście było ogromne przedsięwzięcie logistyczne, a przy tym te kolejne Serie produkcyjne właściwie się na siebie nakładały między pierwszą serią, czyli kręceniem pierwszych 6 odcinków, a rozpoczęciem kręcenia kolejnych 6 no nie minęły nawet 2 tygodnie także ich w dodatku kiedy, kiedy kończono już kręcić ten serial okazało się, że telewizja zażyczyła sobie, żeby nieco skrócić ten okres produkcyjny tam prosili właśnie zespoły filmowe oto, żeby ze względów programowych dostarczyć im miesiąc wcześniej dlatego stało się także, kiedy widzowie 54 lata temu oglądali pierwszy odcinek, czyli wielkim jest też to ekipa stawki większej niż życie kręciła ostatnie sceny do trzeciej serii odcinków w Łodzi właśnie 30 000m taśmy zużyto, żeby nakręcić stawkę większą niż życie kręcono w Łodzi w Warszawie Wrocławiu Sopocie Gdyni Olsztynie okres zdjęciowy trwał od marca 60 tego siódmego do października 1008. roku pana Jarosława chciałabym zapytać o coś bez czego tego serialu pewnie też by nie było, bo to jest immanentna, a część tego serialu, czyli muzyka panie Jarosławie tak tak no któż nie kojarzy słynnego motywu z czołówki stawki większej niż te komponowane przez Jerzego Matuszkiewicza rzecznego pani tego kompozytora to ciekawe tez mi absolwenta łódzkiej szkoły filmowej ja pytam początkowo studiował na wydziale operatorskim Państwowej wyższej szkoły szkoły filmowej w Łodzi ten wydział kończył zresztą, ale równocześnie już podczas studiów interesował się muzyką grał w zespołach drogowych i po uzyskaniu dyplomu szkoły filmowej postanowił jednak wybór wybrać karierę kompozytora tak jak muzyka ani karierę operatora, a filmowego no cóż można temu wypowiedzieć to oprócz tego za za przesłane do historii za każdy na ten ten motyw z czołówki serialu no to ona też oczywiście bym wspaniały sposób ten serial tworzy wzbogaca tworzy napięcie tworzy atmosferę niepokoju lęku o losy głównego bohatera od tam się po raz kolejny Niemców cechy czy też może nastąpią, jakie nastąpią jakieś jego dane no też warto, aby dodać że, aby Jerzy Matuszkiewicz pani była pierwsza praca Jerzego Matuszkiewicza, a jeżeli chodzi o komponowanie muzyki do serialu telewizyjnego boju przed stawką większą niż życie skomponował muzykę do wspomnianych już 2 tytułów, czyli kapitana sowy na papier i serialowe sterowanego przez Stanisława Barei i wojny domowej serialu Jerzego Rudna, a potem potem już po to, muzyka do Kolumbów i muzyka do czterdziestolatka muzyka do serialu alternatywy 4 ze słowem Monopolis narobi właściwie każda barwa polityka, ale przy tym właściwy człowiek właściwym miejscu przed zdecydowanie tak wybitny jazzman tak jak Jarek powiedział przed chwilą Jerzy Matuszkiewicz jest zresztą mówił o tym w którym wywiadów, że kompozytorem muzyki filmowej został przez przypadek, ponieważ koledzy ze studiów prosili go właśnie, żeby do meczu coś ich realizowany w szkole filmowej skomponował no i się zorientował że, że ta jego miłość do muzyki jest chyba silniejsza jednocześnie pozostanie w tym świecie filmu, a znając znając to od podszewki właściwie i Janusz Morgenstern tylko określił, bo to on wskazał właśnie Jerzego Matuszkiewicza kompozytora muzyki zaproponował mu to rozumieli się bez słów tak potrzebny jest plastyczny temat, który można łatwo przetwarzać w motyw dramatyczny liryczny Jerzy Matuszkiewicz tak jak Gierek powiedział tutaj chyba nie ma 2 zdań był absolutnym geniuszem muzycznym no i stworzył dzieło ponadczasowe, przyczyniając się do sukcesu staw większy niż życie to porozmawiajmy teraz po tym sukcesie serialu o Kluz Omanić mamy dzieci bawiące się na podwórku Hansa Klossa i Brunnera pewnie każdy chciał być Klossa nikt nie chciał być brunetem o serialu rozmawiano w szkołach zakładach pracy naukowcy opisywali ten fenomen fenomen socjologiczny kulturowy historyczne no oczywiście Kloss też poszedł w kolejne pokolenia cytaty weszły do języka potocznego Polaków o tym już mówiliśmy on się pojawia tym Kloss popkulturową tak jest przetwarzany potem mamy np. ballad bohaterze grupy dzieci kap. Klossa pojawia się w 07 zgłoś się w alternatywach 4 czym była panie Bogdanie tak Kloss łamania jeśli chodzi o głosowanie to one nie nie przybrała takich rozmiarów czy takiego wymiaru jak popularność serialu 4 pancerni pies nie było żadnego klubu zrzeszającego z miłośników Klossa no bo jakby to niby miało wyglądać tak no powiedzmy niemiecki mundur określonym kontekście tak no ale już dalej się nie posługujemy, owszem, były zabawy na podwórkach było jakieś nieprawdopodobne uwielbienie odtwórców głównych ról były lusterka sprzedawane gdzieś na bazarach i jarmarkach, gdzie był podobny podobizna Klossa albo nie wiem klasa, którą z bohaterek serialu są jeszcze pocztówki tu właściwie taki zmysł marketingowy Zbigniewa Czajkowskiego, który mnóstwo osób wykona głównie do odcinków pierwszej serii produkcyjnej oficjalnie wydano serię takich pocztówek fotosów cieszyło się tą olbrzymią popularnością Stanisław Mikulski podróżował po kraju odbywał liczne spotkania w zakładach pracy bywał gościem np. na koloniach letnich owe czy harcerzy w domach kultury oczywiście no i przy tym przy tym też ta jego popularność ja jak na spowodowało to, że no był szalenie popularnym konferansjerem niemal od początku prowadził festiwal piosenki żołnierskiej wkoło brzegu tutaj może zabawna historia dosyć bo kiedy miała miejsce premiera stawki większej niż życie Wojciech Młynarski napisał tekst do melodii Jerzego Matuszkiewicza i powstała piosenka był taki czas Janusz Wrześniewski, który był reżyserem koncertu festiwalu w Opolu zaproponował, żeby Stanisław Mikulski zaśpiewał te piosenkę w niemieckim mundurze na festiwalu piosenki polskiej w Opolu oczywiście do tego nie doszło wybito mu to z głowy i na tym, że festiwalu w 60 tym dziewiątym roku także inka została wykonana dwukrotnie najpierw zespół Skaldowie wykonał, a potem młodziutki do debiutujący niemalże wówczas Piotr Fronczewski, a Stanisław Mikulski nagrał piosenkę i była jest dostępna na płycie też Apropos tego niemieckiego munduru tekst Mirosława Pęczaka w polityce sprzed kilkunastu lat i taki króciutki fragment działał męski urok Klossa przystojnego blondyna falujących włosach, o którym damska część publiczności mówiła, że mundur ten mundur czyni go jeszcze bardziej przystojnym od takich paradoks niemiecki mundur no taki jest nawet nawet powstały jakieś mity z cyklu, że 4 czy GL zamieścił właśnie Photo ze stawki ze zdjęciem Stanisława Mikulskiego w niemieckim mundurze z podpisem kim kochają się polskie kobiety to jest właśnie taka legendarna trochę otoczka prawda, że ta niezwykłość Klossa rozchodzi się właściwie cały świat piszą o tym wszyscy jakkolwiek prawdą jest, że w chociażby Szwed kii stawka większa niż życie, które została tam, gdy wyemitowana popularność tego serialu była tak ogromna, że natychmiast przetłumaczono wydano kilka opowiadań, które powstały na kanwie tego scenariusza i ukazał się też komiks mówi się o tym że, że to Szwed dziś tak naprawdę sprowokowali powstanie tego komiksu, ale prawda jest taka, że to Polacy właściwie stawia się polskim mieli taką żyłkę marketingową to oni przekonali Szwedów, żeby zrobić takie wspólne przedsięwzięcie no i ten komiks ukazał się nie tylko świeci, ale też Finlandii Norwegii Danii w Czechosłowacji no w Polsce oczywiście na już pod koniec lat siedemdziesiątych jeszcze w byłej Jugosławii no ten komiks był publikowany w latach 7173 potem 8388 nakładem wydawnictwa sport i turystyka pierwsze numery kosztowały 8, a złotych jeszcze tak, a propos ciekawostek tego nie wiedziałam dowiedziałam się, przygotowując się do naszej rozmowy ponoć za wczesnego Gierka Jot 23 było wymyślonym przez ulicę kryptonimem krajowego wina jabłkowego, które kosztowało właśnie 23zł panowie, jaki jest panów ulubiony odcinek panie Jarosławie trudno znaleźć 1 ulubiony odcinek stawki większej niż życie natomiast może bowiem połowa to najlepszy i też rekomenduje ten odcinek do obejrzenia moim studentom, kiedy prowadzę zajęcia historia telewizji w Polsce opowiada m.in. PRL-owskich serialach telewizyjnych talent komentują obejrzenie odcinka Edyta, czyli tak dlatego kilka serialowej wersji stawki większej niż życie, a fantastyczne odcinek panie Bogdanie też trudno wskazać jeden z rodziny była właściwie nie mam takiego odcinka, który by nie zdążył albo, który był mi się nie podobało no mogłem powiedzieć za co ocenie każdy z odcinków one rzeczywiście są świetne dramaturgicznie nie wiem bez instrukcji czy ziela Żelazny Krzyż mówi się, że hotel Excelsior dla czytałem takie komentarze gdzieś na jakimś forum że, że ta fabuła jest tak zawikłane, że trudno się zorientować bardzo Lubie wylazło krzyż pamiętajmy, że to nie jest serial, który można sobie od obron dać 1 okiem wejść na chwilę do kuchni zrobić herbatę, bo tam jest gęsto od tych wydarzeń zdrada lubię też zdradę, bo jest to odcinek najbardziej wrocławski jako wrocławianin to ja właściwie ten Berlin, który jest tam ukazany częściowo też Łódź tu oddajmy sprawiedliwość tak widzę widzę ten Wrocław także mógłbym tak mówić mówić podwójny Nelson też świetne prawda i mało, kto się nie zgodzić z tym, że ściśle tajne, czyli pierwszy odcinek, w którym Gruner się pojawia też intryga no i przy tym rola zjawiskowa rola Leona Niemczyka zresztą kociewska też tam świetnie się prezentuje także tych odcinków mam wiele nie mam takiego odcinka, którego nie lubię i Janusz Morgenstern dla tygodnika polityka w roku 2008 mówił tak film porównuje do dobrego mebla ktoś go zrobił 150 lat temu jest tak dobry, że ciągle służy ja myślę, że stawka większa niż życie to starannie zrobionym mebel służy widzom z powodzeniem zgadzają się panowie jeszcze młode pokolenie ogląda stawkę większą niż życie czy już jednak jakaś przepaść nastąpiła to nie jest atrakcyjny film panie Jarosławie oglądają na pewno nie jest tak masowe oglądanie jak jak te 50 lat temu, ale okładają pamiętam, że bodajże z zeszłym roku akademickim, kiedy prowadziłem właśnie zajęcia dotyczące historii telewizji w Polsce ja staram się zapytać studentów co w tej historii telewizji w Polsce znają kojarzą, jakie mają właśnie pierwsze skojarzenia ten tytuł stawka większa niż życie się pojawia, ponieważ to jest serial oglądany przez przez dziadków moich studentów i może być przez rodziców moich studentów to gdzieś tam przechodzi pokolenie pokolenie, ale w zeszłym roku akademickim przyszła przyszła na te zajęcia studentka, która bardzo lubiła stawkę większą niż życie mam nadzieję, że drugi dalej bardzo dobrze ją znała nawet chciała zrobić maraton na Uniwersytecie w całość całość 18 odcinków prawda chciałbym żeby, żeby studenci mogli, żeby studenci mogli obejrzeć także tak jak po tytuł, jeżeli nie znane to na pewno pojazd Johnny studentów i mam nadzieję, że jak będzie dalej panie Bogdanie, czyli właściwie, słuchając tego co mówi Jarek można powiedzieć, że ta stawka stała się taką częścią kodu kulturowego prawda, że dziękuję, że stawkę większą niż życie to znaczy, że jestem z tego właśnie kręgu kultury polskiej, a sam fakt, że 54 lata po premierze pierwszego odcinka rozmawiamy na temat tego serialu, o czym świadczy to zauważyć, że ten serial po roku osiemdziesiątym nie nie popadł w niebyt telewizyjny zresztą wiele osób cóż się o to starało śmieszne jest to, że tuż po premierze stawki większej niż życie zarzuty były podobne tylko wówczas zażyć zarzucano, że te realia wojenne nie tak są dane, a ta martyrologia narodu polskiego może nie tak jest ukazana, a tutaj z kolei próbowano klasowi przyprawić twarz i zrobić z niego ohydnego agenta, który z lansował mózg całym pokoleniom Polaków to się nie udało to się nie udało, bo jest bohater, który został tak skonstruowany, że fascynuje mężczyzn pociąga kobiety w ciągu jego przygody wciągają dzieci czy powiedzmy młodzież jest typowym herosem to niewątpliwie jest przykład herosa zauważmy zauważmy, że Kloss się tak naprawdę do końca emocjonalnie uczuciowo nie angażuje, jeżeli już ja zaangażuje uczuciowo paczki Zenka Edyta patrzy Anna z ostatniej szansy to bohaterki znikają, bo one przede wszystkim musi działać właściwie Kloss od pierwszego odcinka do ostatniego jest taki sam to nie jest bohater, który się zmienia trochę inaczej to jest w teatrze natomiast, jeżeli chodzi o serial filmowy to jest typowy heros także scenarzyści znali doskonale te mechanizmy i świetnie je wcielili w życie Bogdan Bernacki autor książki stawka większa niż życie serial wszech czasów był z nami bardzo dziękuję dziękuję oraz Jarosław Grzechowiak historyk filmu polskiego doktorant filmoznawstwa na Uniwersytecie łódzkim bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, państwu dziękuję za wspólnie spędzony czas oczywiście zapraszam na powrót do przeszłości już za tydzień spokojnej nocy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA