REKLAMA

Projekt nowelizacji ustawy o zawodzie lekarza - "Zadania przejdą na barki NFZ, ale bez finansowania"

Połączenie
Data emisji:
2022-10-11 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:20 min.
Udostępnij:

Coraz więcej kontrowersji wzbudza projekt nowelizacji ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty, który będzie realnie zmniejszał pieniądze, którymi będzie dysponować NFZ. O szczegółach opowiada dr Małgorzata Gałązka - Sobotka, Dyrektorka Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czternasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest dr Małgorzata Gałązka-Sobotka dyrektorka Instytutu zarządzania w ochronie zdrowia uczelni Łazarskiego dzień dobrem dzień dobry będziemy rozmawiali o projekcie nowelizacji ustawy o zawodach lekarza lekarza dentysty, które jak właśnie wszystkie portale medyczne donoszą i duża część prasy oznacza również zmianę właśnie w całym systemie finansowania ochrony zdrowia w Polsce może zacznijmy od tego jakie zmiany Rozwiń » rzeczywiście mają być co tutaj może nastąpić, bo dużo też jest w tych doniesieniach na takich głosów alarmistycznych, które mówią o tym, że w zasadzie ta zmiana ta nowelizacja ustawy o zawodach lekarza lekarza dentysty oznacza w gruncie rzeczy jeszcze większą niedostępność usług medycznych, ale zacznijmy od tego jakie zmiany w finansowaniu szykuję rzeczywiście myślę, że dla bardzo wielu ubezpieczonych ma Andre finansowania usług zdrowotnych w Polsce są mniej do końca rozpoznane my mamy takie powszechne poczucie, że wszystko co jest związane z ochroną zdrowia finansowana jest przez Narodowy Fundusz Zdrowia, a nie do końca tak jest bowiem są pewne obszary opieki zdrowotnej, które finansowane są ze środków przeznaczanych na ochronę zdrowia w Polsce, ale te pieniądze nie pochodzą ze składki zdrowotnej nie trafiają do Narodowego Funduszu Zdrowia tylko są redystrybuowane bezpośrednio przez Ministerstwo Zdrowia na pokrycie działań w obszarze ratownictwa medycznego w obszarze leczenia hemofilii i zabezpieczenia potrzeb chorych na AIDS czy też finansowania leków 75 plus część tych środków trafia, czyli ich bezpośrednim dystrybutorem jest Narodowy Fundusz Zdrowia, ale można powiedzieć, że niektóre z nich po prostu wraz z pieniędzmi te zadania trafiają do instytucji Narodowego Funduszu Zdrowia, który jest takim bezpośrednim realizatorem i zmiana projektowana przywołanej przez pana redaktora ustawie mówi o TM, że przywołane przez wymienione przeze mnie zadania przejdą do bezpośredniej realizacji przez Narodowy Fundusz Zdrowia niestety bez gwarancji przekazania na te cele środków finansowych, które dzisiaj były zabezpieczone w budżecie bezpośrednio ministra zdrowia, czyli innymi słowy jeśli dobrze zrozumiałem, że byśmy wyjaśnili wszystkie programy specjalne, które były finansowane z pieniędzy innych niż te, które miał NFZ przejdą, żeby ich cele przejdą do NFZ, ale pieniądze już nie tak za wydania przejdą na barki Narodowego Funduszu Zdrowia, ale bez finansowania mówimy tu zadania nie tylko istotnych z punktu widzenia zdrowia publicznego każde zadanie związane z ochroną zdrowia, aby leczeniem pacjentów chorych na ciężkie choroby jest ważne natomiast mówiąc bezpośrednio tych zadaniach mówimy o zadaniach istotnych nie tylko ze względu na zdrowie publiczne, ale również istotnych kosztowo bowiem szacuje się, że zadania ważą nawet około 7 000 000 000zł rocznie czyli, gdybyśmy mówili o przesunięciu zadań na poziomie 1100200300 000 000 do kasy płatnika, która jak wiemy jest ogromnym budżetem finansowym to moglibyśmy powiedzieć, bo na świadczenia w roku 2025 wydano 112 000 000 000, czyli takie kwoty nie robią może aż tak istotnej różnice natomiast 7 000 000 000 to już jest kwota o bardzo istotnym wpływie na zdolność do realizowania dotychczasowych zadań przez Narodowy Fundusz Zdrowia, bo ten plan finansowy, który mamy zapisane na rok 2022 i plan na rok 2023 zabezpieczał potrzeby ubezpieczonych w zakresach co, do których jesteśmy umówieni, że finansuje Narodowy Fundusz Zdrowia, jeżeli te zakresy się zwiększają, czyli dochodzą zadania o istotnej wadze kosztowej to w sposób naturalny wszyscy ci, którzy wierzyli, że poprawi się dostępność poprawi się jakość będziemy zgodnie z wizją opisaną w dokumencie strategicznym zdrowa przyszłość szli kierunku bardziej nowoczesnego efektywnego systemu no mogą mieć wątpliwość na ile te pieniądze są gumy, bo niestety z gumy nie są biorąc pod uwagę również zjawisko inflacji, która jest obecna bardzo silnie również w sektorze ochrony zdrowia, czyli rozumiem, że de facto pieniędzy na ochronę zdrowia robi się w efekcie mniej wskutek tych zapowiedzianych działań oczywiście mówimy tutaj o pieniądzach, których wartości jest opisana w ustawie 7 procent im teoretycznie mamy zagwarantowane, że tych pieniędzy nominalnie będzie pływało więcej to znaczy będzie przeznaczane na zdrowie więcej, ale pamiętajmy, że najbardziej odczuwalne dla pacjenta są rzeczywiście te pieniądze, które są w dyspozycji Narodowego Funduszu Zdrowia, bo to są te działania, które bezpośrednio finansują diagnostyka leczenie rehabilitację pacjentów, jeżeli na metr do kasy Narodowego Funduszu Zdrowia nie dołożymy dodatkowych pieniędzy dołożymy dodatkowe zadania i uwzględnimy rosnącą inflację, czyli no absolutnie bardzo wysoki wzrost kosztów wytworzenia każdej usługi zdrowotnej w Polsce to musimy się liczyć z tym, że realna dostępność ich realna wartość pieniędzy będzie niestety w przyszłym roku mniejsza i to jest zjawisko na pewno niedobre dla każdego słuchacza dla każdego obywatela, lecz mówimy o decyzjach o istotnym znaczeniu społecznym, ponieważ pacjentami jesteśmy wszyscy jeśli nawet dzisiaj jeszcze nie musimy z tej opieki skorzystać to ryzyko zawsze jakiś szacujemy i wolelibyśmy jednak aby zgodnie z deklaracjami ochrona zdrowia była priorytetem państwa UE pomimo wiemy bardzo trudnej sytuacji makroekonomicznej i politycznej i międzynarodowej to wydaje nam się, że jednak powinniśmy konsekwentnie realizować ten cel wzmacniania polskiego systemu ochrony zdrowia szczególnie w kontekście długu zdrowotnego no, który narósł w związku z pandemią prace do wykonania w zakresie diagnostyki leczenia pacjentów zaniedbanych, którzy unikali systemu ochrony zdrowia i których stan dzisiaj jest znacznie poważniejsze niż jeszcze przed pandemią jest tych wyzwań jest bardzo wiele bez pieniędzy odpowiedniego zabezpieczania tych środków finansowych na pewno tym wyzwaniom nie będzie po nie będzie możliwe sprostać tak jak tego wszyscy zapewne oczekujemy, ale czy to znaczy, że to 7% PKB na zdrowie może być taki sposób wyliczono, że i tak nie starczy, czyja dobrze rozumiem, że to właśnie się do tego sprowadza no niestety gdy umawialiśmy się na 7% PKB na zdrowie to nie uwzględnialiśmy bardzo wysokiego wskaźnika inflacji nie uwzględnialiśmy również gigantycznych kosztów związanych z pandemią do gigantycznych potrzeby zdrowotne, które narosły wraz z c z właśnie następstwem pandemii zatem ta umowa społeczna, która była dla nas bardzo ciesząca i dawała taki en takie taką nadzieję, że rzeczywiście będziemy mogli zrobić wiele rzeczy, na które do tej pory nas nie było stać ona trochę traci aktualności ze względu po prostu zmiana uwarunkowań zewnętrznych UE zatem odbieranie jeszcze tego bezpośredniego finansowania usług zdrowotnych ograniczanie budżetu na bezpośrednie finansowanie usługi zdrowotne no jest uderzeniem w to bezpieczeństwo zdrowotne, które ma również fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa, bo pamiętajmy, że to bezpieczeństwo, które dzisiaj najczęściej postrzegana oczywiście od strony tej takiej wojsk szkole militarnej na nie składa się również bezpieczeństwo zdrowotne wydaje się, że inwestycje w tym zakresie nie powinna być ograniczane one pomimo sytuacji finansów publicznych, bo myślę jestem przekonana, że decyzja nie urodziła się w Ministerstwie Zdrowia jest wyrazem poszukiwania na poziomie finansowym Ministerstwa Finansów środków na na na poprawę kondycji budżetu państwa od kondycji finansów publicznych, niemniej ten pojawia się naturalne pytanie czy sektor ochrony zdrowia to jest ta przestrzeń, w których tej tych oszczędności powinno się szukać dziękuję bardzo, dr Małgorzata Gałązka-Sobotka dyrektor Instytutu zarządzania w ochronie zdrowia uczelni Łazarskiego była państwa moim gościem 1415 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA