REKLAMA

Czy ucieczka z miasta na przedmieścia to dobry pomysł? „Suburbanizacja tworzy wiele problemów”

Miasta Szczęśliwe
Data emisji:
2022-10-12 07:00
Czas trwania:
25:28 min.
Udostępnij:

W kolejnym odcinku podcastu Miasta Szczęśliwe Jerzy Telesiński wraz z Marcinem Żebrowskim, urbanistą i autorem podcastu Urbcast rozmawiają o tym, jak rozrastają się miasta na skutek ucieczki wielu ich mieszkańców na przedmieścia. Zdaniem eksperta suburbanizacja doprowadza do tworzenia się „międzymiast”, które są problemem nie tylko dla miasta – jako organizmu, ale także dla mieszkańców przedmieść, którzy sami siebie wykluczają z życia społecznego. W jaki sposób? O tym można się dowiedzieć z podcastu. Będzie w nim również poruszona kwestia miast kompaktowych – inaczej „miast 15-minutowych” i tego czy każdy może sobie pozwolić na to, by w nich mieszkać. Rozwiń »

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy.
Partnerem podcastu jest Skanska Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
miasta, a w nich żyjemy pracujemy spędzamy czas wolny czy są przyjazne ekologiczne nowoczesne czy czujemy się w nich szczęśliwi jak zmieniają się już teraz jak zmieniać będą się w przyszłości o tym cyklu rozmów ze stanowimy się z ekspertami urbanistami architektami specjalistami od rynku nieruchomości aktywistami działaczami miejskimi Jerzy Lesiński zaprasza na rozmowy prowadzone z gośćmi spółki mieszkaniowej Skanska Jerzy Lesiński witam serdecznie to jest druga Rozwiń » część całej serii naszych rozmów na temat kwestii urbanistycznych na temat miast, w których żyjemy pracujemy odpoczywamy mieszkamy miasta się zmieniają są no właśnie pytanie czy są wygodniejsze dla nas przyjaźniejsze Energa oszczędniejsze bardziej ekologiczne tym będziemy się zajmować również w drugiej części tej naszej serii dzisiejszy temat to urbanistyka w duchu zrównoważonego rozwoju naszym ekspertem jest Marcin Żebrowski z podcastu kurtka z podcastu, który zajmuje się tematyką miejską urbanistyką gospodarką przestrzenną architekturą i pewnie dużo można by było więcej na ten temat powiedzieć natomiast jeśli chcą się państwo przekonać co też tam w tym podcaście ciekawego to po prostu carze o tym przekonać na własne uszy no ale dzisiaj jeden z autorów czy autor tego podcastu, który z reguły jest osobą, odczytując będzie w roli eksperta panie Marcinie jak pan z tą myślą jak pan czuje w roli eksperta tego, który będzie przepytywany pani leży przede wszystkim chciałem podziękować za zaproszenie cieszę się właśnie, że mogę stanąć 10 po tej drugiej stronie mikrofonu, bo tak jak pan wspomniał nie jest dla mnie sytuacja codzienna, że to ja jestem odczytywane, ale postaram się podołać też pana pytaniom i przekazać ciekawe rzeczy dla słuchaczek słuchaczy ja myślę, że to się uda, tym bardziej że państwo w swoim podcaście zajmują się tą tematyką, którą będziemy się zajmować duże doświadczenie jest też wiedza od tych ekspertów, którzy goszczą państwa my w poprzedniej części panie Marcinie rozmawialiśmy o tym, że miasta rozrastają, a właściwie się też rozpychają tak nam z tej pierwszej rozmowy wynikło to co kiedyś było peryferiami miast teraz leży w centrum, bo te centra też robią coraz większe, z czym wiąże się takie rozrastanie rozpycha nie trzyma jakieś logiczne granice, a może to nie jest kwestia logiki tylko jakiś po prostu wygody, że to co kiedyś było centrum już nim nie jest to co było peryferiami też już nimi nie jest jak pan patrzy na tę kwestię właśnie pod kątem rozwoju miast rozpychania się ja myślę, że pan użył bardzo ważnego słowa, którego ja też będę używał, czyli wygoda, bo uważam, że wraz z rozwojem naszych wszystkich miast my cały czas podążamy czasem ślepo za tą wygodą, ograniczając też liczbę przeszkód tak, które musimy pokonać i no tak myślę, że była nie my marzymy o takim spokoju takiej wygodzie i trochę tym też podyktowana jest osób organizacja, która oczywiście w zeszłym wieku rozpoczęła się w miastach amerykańskich trafiła również do nas też pod koniec zeszłego wieku i pytanie właśnie jesteśmy w stanie docencie skutki myślę, że tak i problemem jest to, że te miasta trochę moim zdaniem tracą tożsamość tak, bo w momencie, gdy coraz więcej ludzi ma jeszcze jakiś związek z miastem, ale jednak wyprowadza się poza miasto, żeby móc mieć ten z takim mistyczne spokój tak spokój ducha czy blisko zieleni to jednak pewne relacje po prostu są zrywane też między tymi osobami, które wmieście mieszkają, a tymi, które się wyprowadzają na Przedmieścia i tworzy się coś takiego co można nazwać takim trochę między miastem, że my w obecnych czasach coraz mniej właśnie jesteśmy w stanie stwierdzić, gdzie konkretnie leży granica danego miasta, bo te miasta się na tyle rozlewają na tyle są to niejednoznaczne też często sytuacje niejednoznaczne projekty, które rozwijają się poza miastem, że zaczynamy dostrzegać coś takiego co ani nie jest miastem ani też nie jest obszarem podmiejskim nie jest obszarem wiejskim tylko jest takim czymś pomiędzy takim właśnie między miastem i myślę, że NATO warto zwrócić uwagę, że te miasta, które się taki sposób właśnie rozrastają moim zdaniem, ale też zdaniem wielu ekspertów tworzą jednak niestety dużo więcej problemów niż pożytku mimo tego, że staramy się jednak oczywiście pewnie z dobrymi intencjami, a zatem miasto się wyprowadzać dąży do tego wspomnianego upragnionego spokoju ciszy i tego, żeby mieć ten swój wymarzony dom z ogródkiem pod miastem ale jakiego typu to są problemy to znaczy co, że sieci wodno-kanalizacyjne są przeciążone, że nie da się np. dociągnięcie to są bardziej kwestie związane z transportem transportem publicznym prywatnym czystym np. że do szkoły robi się nam strasznie długa droga albo do pracy robi się strasznie daleko, jakiego typu to są problemy no znaczy tych problemów jest tak naprawdę wiele i wydaje mi się, że nie często tak naprawdę mamy w ogóle pojęcia, jakiego typu to są skutki, kiedy już chcemy się poza miasto wyprowadzić ja myślę, że czekamy też spojrzeć na to np. z perspektywy rodziców, bo też właśnie tak jak pan wspominał ja prowadzę swój własny podcast, który ostatnio rozmawiałam na temat tego jak rodzice widzą miasto jak to miasto powinno być dla nich dostępne dopasowane i często ci rodzice z tymi dobrymi intencjami chcą wyprowadzać się poza miasto, żeby w tym domku z ogródkiem wspomnianym właśnie zapewnić też swoim pociechom spokój jakieś bezpieczeństwo z dala od tego gwaru szumu miasta, ale jednocześnie skazują się niestety na dużo dłuższe dojazdy, czyli na dużo większe koszta czasu tak czasu, który trzeba poświęcić na to, żeby bardzo często jednak do tego miasta znowu wrócić, czyli np. do pracy czy do szkoły czy załatwić jakieś inne rzeczy i oprócz tego oczywiście są bardzo duże koszta związane właśnie z opłatą za tego typu pojazdy, bo albo jesteśmy czasem skazani na swój samochód jeśli nie to też płacimy cały czas, żeby do tego miasta się sporo też dostać oczywiście koszta energii dla miasta też samego koszty doprowadzenia tej energii do domów położonych na sobór jasno to jest jeszcze inny koszt natomiast myślę, że jeszcze raz podkreśla rolę tych relacji, czyli że takim kosztem ukrytym, z którego może nie zdajemy sprawy właśnie to bardzo cierpi nasze życie społeczne, czyli my, chcąc postawić tak na ten swój rozwój bezpieczeństwa czy spokój niestety przepłacamy naszymi relacjami społecznymi, które powoli ulegają też takiej degradacji tak, bo jednak przestajemy być takim obiektem, który zderza się z innymi obiektami kryzys mówił w tym takim zgiełku miejskim, a stajemy się takim wolnym elektronem można wypowiedzieć, chociaż coraz więcej wyprowadza się na przedmieściach to jest trend nie tylko obecny w Polsce, ale także w innych krajach w innych miastach nawet w Kopenhadze, który na co dzień mieszkam także myślę że, dążąc do tej wygodnym niestety płacimy też za to dużą cenę i chcąc lub nie chcą przyczyniamy się też do tego, że cierpi na tym ład przestrzenny, czyli domy, które są bardziej rozrzedzone, które nie są np. jakimś bardziej zwartym osiedlu mieszkaniowym bardziej centralnej części miasta jest dużo dużo ciężej i drożej utrzymać, tak więc tych rzeczy jest naprawdę dużo jestem świadomy, że na pewno nie wymienię wszystkich, bo jest właśnie bardzo wielu badań dotyczących organizacji chociażby ani kajdanek i rzeczywiście tych szkód w konsekwencji jest bardzo dużo niestety to oczywiście poza kosztami wyprodukowanie dostarczenie energii straty przesyłowe są gigantyczne to warto właśnie zwrócić uwagę na to, o czym pan wspomina, czyli te interakcje międzyludzkie po prostu zamierają, bo w zasadzie albo jesteśmy w samochodzie albo do niego wsiadamy albo z niego wysiadamy gdzieś daleko poza miastem spędziwszy w nim strasznie dużo czasu, marnując ten czas energię, którą potrzeba, żeby się przemieszczać, ale troszeczkę cierpią też miasta i centra miast, bo one się wyludniają, jeżeli całymi miesiącami np. mieszkając w takich dzielnicach właśnie urbanistycznych mając tam prawie wszystko co jest nam do życia potrzebny nie bywamy w tych centrach miast one się wyludniają te drogie dzielnice centralne nadal są drogie natomiast są to drugie pustostany często czy tak jest również w Kopenhadze jak np. coraz częściej w Warszawie jeśli chodzi o kwestię pustostanów to nie do końca rzeczywiście nie ma tutaj duża Kopenhaga jest też na tyle małym miastem, że raczej jest bardzo duży popyt na różnego rodzaju lokale i przede wszystkim na mieszkania także może nie same pustostany, ale coś co zauważam co bezpośrednio też na mnie oddziałuje to, że właśnie w centrum miasta pojawia się coraz więcej tzw. Dark Store, czyli to są takie sklepy, których tak naprawdę paradoksalnie nie można wejść tylko to są takie sklepy magazyny, w których zamawiamy różne rzeczy on-line mogą to być rzeczy spożywcze takie rzeczy codziennego użytku i wtedy po tym, jak już zamówimy sobie właśnie online przez telefon lub przez aplikacje te nasze zakupy no to są one właśnie takiego Dark Store pobierane i dowożone przez Kuriera do naszego mieszkania, które może właśnie znajdować się gdzieś tam poza miastem i oczywiście są osoby, które być może nie mogą opuścić domu rozkwit takich tego typu usług sklepów nastąpił podczas pandemii tak, czyli jeśli ktoś jest np. na kwarantannie na to nie może być do sklepu i może sobie coś takiego zamówić za pośrednictwem właśnie technologii nie ma uważam w tym nic złego, ale problem pojawi się wtedy, gdy tego typu właśnie usługi to właśnie aktor zaczynają zastępować innego rodzaju usługi, czyli np. supermarket, który często miałem na swojej drodze został zamieniony w tego typu właśnie Dark Store, czyli to oznacza, że już w drodze z pracy nie mogę z niego korzystać chyba zamówię sobie coś przez internet, ale już nie ma także wchodzimy koszyk i szybko robił jakieś takie wygodne zakupy Marcin Żebrowski jest ekspertem naszej rozmowy rozmawiamy o urbanistyce w duchu zrównoważonego rozwoju i rozmawiamy o plusach minusach tego co zmienia się w miejskiej tkance panie Marcinie być może jest także po prostu musimy wszyscy zacząć mieszkać nie tyle doklejony Przedmieścia tylko po prostu te nasze Przedmieścia będą się zamieniać trochę takie samowystarczalne miasteczka, w których wszystko będzie ich, z których faktycznie nie trzeba będzie do tego centrum jeździ stać w tych korkach może kilka słów na temat miast kompaktowych teraz co to takiego na zdecydowanie jest to coś co jest, że tak powiem na agendzie urbanistycznej myślę, że nie tylko coraz częściej mówimy o tzw. właśnie mieście kompaktowym czy mieście wartym od angielskiego Compact City ale, toteż takie miasto takich krótkich odległości czy miasto, które ostatnio zostało okrzyknięte takim miastem piętnastominutowym tak znane ekspert Carlos Moreno właśnie ukuł taki termin, który polega na tym, że my w tym mieście zwartym po prostu możemy się poruszać na jego przestrzeni jako takiej planszy, które właśnie możemy realizować wszystkie swoje potrzeby tak te najistotniejsze typu np. odwiedzenie lekarza czy zabranie dziecka do szkoły czy zrobienie zakupów pójście do pracy na względnie małym obszarze i oczywiście jest tego bardzo wiele zalet przede wszystkim zalety finansowe, ale także właśnie tych relacji społecznych, bo taki właśnie rozwoju wypadków mamy dostęp do wielu ludzi, którzy mieszkają podobnie i to się też dzieje w Kopenhadze, która jest miastem dość jednak zwartym co sprawia też to, że łatwo jest bardzo pani poruszać szczególnie na rowerze, czego zresztą Kopenhaga jest bardzo znana przytoczę jeszcze książkę, bo też, realizując swój podcast zawsze pytam gości polecenie właśnie książki i miałem właśnie okazję rozmawiać z badaczem Simonem QRM Hansenem, który napisał taką ciekawą książkę w Kopenhadze nazywa się na coś warte 105 co można tłumaczyć na obrona miasta taki właśnie dużego gęstego i on tam podaj bardzo dużo przykładów tego jak bardzo zyskują mieszkańcy właśnie Kopenhagi i w jaki sposób mogą żyć właśnie w takim duchu zrównoważonego miasta tak przez to, że wszędzie mają tak naprawdę blisko i że nie muszą decydować między samochodem rowerem, bo rower czy np. pójść pieszo jest po prostu najłatwiejszą na zdrowszą najczęściej najbardziej efektywną opcją, więc myślę, że chodzi właśnie o to, żeby zapewnić możliwość takiego poruszania się, żebyśmy nie musieli na ten samochód być skazani natomiast ja w tej rozmowie wmieście zapytam się o to czy to jest dostępne dla każdego, bo musimy też myślę pamiętać o tym mieście kompaktowym, że to jest miasto, które też jest pewien sposób ograniczone, bo przecież nie każdy będzie w stanie mieszkać w samym centrum miasta, chyba że wszędzie budowali byśmy bardzo wysokie wieże także też pytanie teraz obecnie przy takich zmianach i przy takim popularnym pojęciu, jakim jest miasto zwarte to pytanie czy wszyscy mogą sobie na nie pozwolić, czyli taka kwestia ekonomiczna, która myślę, że powinna być zaadresowana i to nie tylko przez właśnie ekonomię, ale przez urbanistów przez architektów wspólnie z socjologami myślę, że bardzo ważna jest to, żeby działać interdyscyplinarny, żeby móc nasze wyzwania w jaki sposób razem pokonać i przewidzieć tego typu właśnie kwestie, o których pan wspominano, bo jeżeli takie miasto kompaktowe pomyśleć jako coś co należy wymyślić odnowa i skonstruować od nowa, żeby zaczął działać to myślę, że takich kwestiach, które wymienia, czyli to, że takie miasto może się potem niestety składać z mieszkańców lepszych wyższej kategorii, a ci mieszkańcy w cudzysłowie gorszej kategorii będą wypychani dziś mniej atrakcyjne miejsca też chyba trzeba brać pod uwagę to jest takie wymyślanie tych miast odnowa tworzenie tych miast kompaktowych jak pan powiedział on już dziś powstają konkretnie na razie są tylko bardziej ideał zdecydowanie myślę, że Paryż przoduje tutaj jeśli chodzi o wymyślenie trochę tego miasta nowy właśnie tego miasta kompaktowego i to dzięki też właśnie wspomnianemu Carlosowi Moreno myślę, że te miasta, które dominują w takiej debacie publicznej czy takie tej debacie miejskiej to zdecydowanie te miasta większe są często stolice różnych miast, które zaczynają mówić o zwartych w dzielnicach, bo ciężko np. tak duże miasto jak np. Warszawę określić mianem miasta zwartego, bo uważam, że jednak takim nie jest ale gdy już zaczniemy rozmawiać o skali różnych dzielnic to myślę, że zdecydowanie zwiększa szanse na to, żeby coś takiego osiągnąć dodatkowo jeszcze ostatnio bardzo dużo zyskują małe miasta, ponieważ tak jak zresztą pisze w swojej książce nie tylko Joanna Erbel wciąż wygląda przyszłość właśnie te małe miasta mogą uzyskiwać coraz większą popularność wśród ludzi właśnie przez to, że są dość mocno zwarte i coś co kiedyś być może uznawaliśmy za minus tak czy taką małe miasteczko gość teraz trochę odkrywamy na nowo, bo nagle odkrywamy właśnie ten fakt, że mieszkańcy takim małym mieście mamy tak naprawdę wszędzie blisko nie jesteśmy skazani na te pojazdy poza miasto i myślę, że ma to coś właśnie wspólnego z prawdą także pewne trendy odkrywamy na nowo i trochę na nowo nazywamy, bo wydaje mi się, że nasze miasta już wcześniej były toż kompaktowe i takie miasta istnieją natomiast trochę chyba też zarówno przez pandemię jak przez różne zmiany, które dzieją w miastach jak na nowo potrzebujemy pewne procesy nazwać odkryć i mówiąc w cudzysłowie obradować, tak więc ja myślę, że zdecydowanie takie miasta są to też trochę ciężko mówić ile z tych miast rzeczywiście zapewnia podstawowe potrzeby swoim mieszkańcom, a na ile to jest pewnego rodzaju renty, bo wspomniany przeze mnie parę to też jest miasto, które oczywiście się zmienia na lepsze cały czas, ale jest też miasta, która jest moim zdaniem bardzo dobre taki niski marketing tak, czyli takie promowanie swoich działań opowiadanie o tym o sobie tak taki miejski Storytel można by nazwać, więc pytanie na ile rzeczywiście się w tych miastach dzieje na ile one mówią, że one są teraz takie przystępne i kompaktowe, więc myślę, że to jest taki element teraz, z którym musimy być też ostrożnie świadomi po prostu, że coś takiego się dzieje pewna moda pewien trend Szanowni Państwo ja byłem w ubiegły weekend w Żyrardowie mieście, o którym pewnie państwo słyszeli, że nie o mieście natomiast nazwę zapewne państwo w większości kojarzą to jest jakieś 4050 minut autostradą od Warszawy miasto podejrzewam, że około 40 000 mieszkańców i tak właśnie chodziłem po tym, mieście pięknym zadbanym tak myślę, że dużo więcej rzeczy łatwiej jest zrobić właśnie w mieście 40 niż 600 nad pewnymi rzeczami dużo łatwiej zapanować pewne rzeczy dużo mniej kosztują takie miasto, które bardzo blisko stolicy chodząc po mieście zastanawiam się nie mogłem tutaj żyć czegoś w życiu bym tutaj brakowało czułbym się źle czułbym jakoś małomiasteczkowa nie właśnie w tym rzecz, że czuł w takim przykładowy teraz Żyrardowie jest w zasadzie wszystko co jest do życia potrzebne, zwłaszcza jeżeli ktoś pracuje zdalnie nie musi np. dojeżdżać do Warszawy codziennie, ale jeśli nawet no tak jest to pewien problem, ale 40 minut do Warszawy nie jest tak daleko myślę, że koszta życia są dużo niższe, ale też koszty, o których pan wspomniał, czyli takie psychiczne obciążenie mieszkaniem w mieście bardzo szybkim hałaśliwym gęstym zakorkowanym myślę, że właśnie takie miasta mają szansę spełnić taką rolę to pan wspomniał, ale np. Paryż Warszawa Warszawa stworzyła taki dokument warszawski standard mieszkaniowy, który wprowadza dobre praktyki w zakresie projektowania budynków trochę wychodzi naprzeciw i samym deweloperom, ale też dba o potrzeby mieszkanek mieszkańców to jest może taki właśnie przykład tego ruchu już tutaj u nas nad Wisłą tak to oczywiście może być przykład, do którego się za chwilę też odniosę, bo oczywiście ten kontekst Polski to jest kontekst, który jest nam najbliższy szczególnie też właśnie stolica naszego kraju, która gdzieś tam wielu różnych trendach przoduje ten warszawski standard mieszkaniowy to jest jednak w pewnym sensie jakiś pomysł tak to jest taki zbiór zasad i wydaje mi się, że jedno to te zasady zaprezentować po prostu jest tworzyć drugie to się ich trzymać i jesteśmy oczywiście w stanie tego na razie ocenić, bo warszawski standard mieszkaniowy jako dokument jest też względnie nowym narzędziem, bo powstał w 2018 roku natomiast ja, żeby trochę się też osadzić w kontekście też kontekście, który jest bardzo bliski chciałam nawiązać do duńskiego kopenhaskiego tak naprawdę planu, który się nazywa Finger plan, czyli to jest taki plan rozwoju miasta na bazie dłoni, czyli jak przyłożymy sobie naszą dłoń to właśnie Kopenhagi, kierując się palcami w stronę zachodnią to jesteśmy w stanie zauważyć to jak Kopenhaga przez ostatnie 70 około lat rozwijała, czyli czterdziestym siódmym roku 2 nie tylko tych, ale akurat oni przodowali w tym pracę 2 urbanistów architektów z kim Rasmussen Cristian Brett Doors stworzyli taki plan, wg którego Kopenhaga miałaby się właśnie rozwijać na zasadzie takich palców takich korytarzy pomiędzy którymi będą obszary zielone, a wzdłuż właśnie tych palców będzie rozwinięta komunikacja, czyli wszystko polegało na tym, żeby tak Kopenhaga mogła się dalej rozwijać i że móc uniknąć takich właśnie odłączonych od miasta support ów tego takiego między miasta tylko, żeby Kopenhaga, jakby rozwijała się wzdłuż tych palców, ale dalej zapewniała takie poczucie właśnie tej miejscowości i ten plan miał właśnie zapobiec takiemu niekontrolowanemu rozprzestrzenianiu się miast i rzeczywiście możemy już teraz ocenić, że ten plan jakiś tam sposób jednak zadziałał tak, czyli możemy ocenić rzeczywiście jak się spojrzy na Kopenhagę oto są różne przestrzenie zielone zachowane są takie palce, które się rozwijają i to było na tyle skuteczne, że teraz zaczyna się mówić z powrotem o tym planie na bazie dłoni 2 kropkę 0 tak czyli, żeby jeszcze raz jeszcze mocniej rozwinąć to taki sposób to jest na razie w takiej wczesnej fazie, więc zobaczymy co z tego będzie, ale właśnie używam jako taki przykład tego, że warto jest dobrze przemyśleć to co chcę się zrobić ja mam nadzieję, że też warszawski standard mieszkaniowy też będzie zyskiwał jeszcze bardziej na wartości natomiast przyznam szczerze, że nie zapoznawałem się bardzo szczegółowo z tymi założeniami tego planu także ciężko trochę ocenić, bo tak jak mówię można oczywiście mówić o tym mieście jako 1 organizm natomiast pytanie czy my jesteśmy w stanie takim dokumentem sprawić, że coś w tym mieście zacznie się zmieniać to jest chyba takie jedno z większych wyzwań, które mamy, czyli jak pewne strategie pewne dokumenty zacząć wdrażać taki sposób, żeby nie pozostały tzw. pułkownikami tak, czyli takimi dokumentami, które stoją na półce tak idea musi być to jest ten przykład, o którym pan wspomniał, że jeżeli ona jest to potem po latach można sprawdzić się faktycznie udaje wprowadzić, bo miał ewentualnie jeszcze korygować, bo lata mijają wymagania też zmieniają no to powiedzmy, że jest idea i że będzie w tym idealnym świecie warszawskim również wprowadzane w życie będzie np. coraz więcej jeśli chodzi już miasto, bo wspominaliśmy miasta kompaktowe, które trochę można wymyślić na nowo, ale też mamy pewną strukturę, która już jest i co będziemy oddawać zabetonowane tereny pod parki będziemy projektować budynki energooszczędne albo modernizować te, które już istnieją, bo również w kwestiach urbanistycznych miejskich bardzo wiele mówi się już o duchu zrównoważonego rozwoju jest to kwestia bardzo ważna no tak z 1 strony rzeczywiście moglibyśmy zacząć myśleć, że będziemy dążyć do tego, żeby od betonować nasze miasta, ale jednak z drugiej strony cały czas każdego roku powstaje ponad 6 000 000 000m² nowych budynków i jest to liczba dość straszna moim zdaniem jeśli jeszcze pomyślimy właśnie o budowanym śladzie Węglowym w tych budynkach to okazuje się, że uzyskujemy w cudzysłowie, bo nie jest zysk tak, ale uzyskujemy Rage 4 000 000 000 ton dwutlenku węgla także jeszcze raz się odwoła się do tej wygody także z 1 strony chcielibyśmy żyć wygodnie, ale z drugiej strony rzeczywiście też krzywdził naszą planetę, robiąc to przykładem tego właśnie jest zabetonowanie naszych miast, o czym też zresztą się przekonała Kopenhagę 10 lat temu bardzo dużej powodzi, która na stałe tak naprawdę zmieniła to jak Kopenhaga planuje swoje parki swoje dzielnice właśnie przepływ wody zdecydowanie myślę, że pojawia się taki trend, gdzie my zaczynamy myśleć, że rzeczywiście jesteśmy w stanie coś zrobić sami znam też przypadki takiego partyzanckiego odmetanowania miasta tak, czyli np. grupa osób mieszkańców czy też np. aktywistów skrzykuje się razem, żeby od betonować tak, czyli wyjąć np. kilka płyt chodnikowych w zamian za to posadzić w tym miejscu zieleń wydaje mi się, że to jest bardzo ważne, żeby pokazywać, że możemy coś takiego robić, czyli że współ odpowiadamy za to miasto, ale jeszcze raz wydaje mi się, że musimy być wszyscy jakby na tym samym etapie myślenia o tym czym jest miasto jak się powinno rozwijać ja z reguły jestem optymistą, więc ja mam nadzieję, że my dążymy w tym momencie do takiego oddawania tych zabetonowany terenu właśnie pod parki, że dążymy do tego, żeby budować energo oszczędnie i modernizować istniejące budynki i wydaje mi się, że robimy to natomiast uważam też, że jednocześnie jest na tyle małą skalę póki co, że jeszcze nie jesteśmy w stanie zauważyć taki właśnie namacalnych efektów tego, bo co innego dla mnie, który jest zainteresowany żywota tematem właśnie zmiany miasta urbanistyki, które czasami przegląda różnego rodzaju raporty to oczywiście możemy w nich zauważyć, że budynki, oszczędzając oraz więcej energii tak dalej, ale pytanie czy ktoś, kto po prostu tak jest mieszkańcy miasta i nie wczytuje się różnego rodzaju badania statystyki czy ta osoba też zauważa także to miasto się zmienia na lepsze i to raczej jest takie pytanie, które zostawia w powietrzu myślę, że NATO pytanie po prostu każdy powinien sobie odpowiedzieć sam czy rzeczywiście czuje tak pewne zmiany w naszym mieście, które dążą tą dobrą stronę, a ja uważam, że idziemy dobrym kierunku, że ta świadomość jednak coraz bardziej zmienia na lepsze mam nadzieję, że też to nasza rozmowa może być tego przykładem ja myślę, że tak tylko ja tu jeszcze może jedno pytanie też zawiesiły zostawił bez odpowiedzi czy zauważamy jest 1 rzecz, ale czy to nas w ogóle obchodzi to jest chyba też ważne pytanie czy interesuje nas to, żeby miasto, w którym mieszkamy było energooszczędne albo przyjazny środowisku, żeby było faktycznie tworzone w duchu zrównoważonego rozwoju i o ile to jest idea i ile to jest kwestia, która leży na sercu tym, którzy woleliby mieć zagajnik z kwiatami albo pomidorami zamiast płyt chodnikowych to może niekoniecznie natomiast prawdopodobnie przed nami jesień zima taka która, przemawiając ekonomicznie do naszych portfeli jednak może skłoni więcej osób do tego, żeby zastanawiać się jak nie marnować energii, czyli przy okazji pieniędzy, bo to niestety bardzo często sprowadza się tylko do takich prostych kwestii, ale o tym się zapewne przekonamy już tej jesieni tej zimy w kolejnej rozmowie Szanowni Państwo na energię budynku będziemy się zastanawiać mam nadzieję, że nie tylko ze względów ekonomicznych i właśnie takie, o których wspomniałem, ale na pewno też, bo to też jest ważna kwestia, a za dzisiejszą rozmowę bardzo serdecznie dziękuję naszym gościem był Marcin Żebrowski Urban kas podcast o miastach urbanistyce gospodarce przestrzennej architekturze, ale również tych kwestiach, o których dzisiaj porozmawialiśmy to jest właśnie to miejsce, w którym bada Marcina Żebrowskiego można często usłyszeć dziękuję bardzo, bardzo dziękuję jestem zaszczycony, że mogą wziąć udział w tej rozmowie z panem dziękuję serdecznie mnie też było bardzo mi dziękuję bardzo, ich do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MIASTA SZCZĘŚLIWE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA