podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers codzienne podcast gospodarczy zaprasza Wojciech Kowalik ten odcinek będzie o rurociągach powód jest ważny to awaria biegnącego przez Polskę rurociągu drużba, czyli przyjaźni jedynego pojemnego połączenia niemieckich rafinerii na Wschodzie kraju ze złożami surowca niezbędnego do produkcji paliw do przecieku doszło na polskim odcinku instalacji w szczerym polu właściwie w polu kukurydzy wiele metrów pod
Rozwiń »
ziemią polskie służby twierdzą, że nic nie wskazuje na to by awaria była skutkiem celowego uszkodzenia, ale powód do wszczęcia alarmu był ta rura to tzw strategiczna infrastruktura energetyczna w tym odcinku powiemy, więc z tego powodu zabraknie benzyny, a jeśli tak to komu, ale po kolei na pociąg drużba, czyli przyjaźni to jeden z najdłuższych systemów naftowych na świecie łączy rosyjskie złoża ze wschodnimi Niemcami oraz inną nitką z Czechami dostarcza surowiec także w Polsce Słowacji Węgrom po wykryciu awarii Niemcy poinformowali, że otrzymują mniej ropy niż powinni, ale nie na tyle mniej by miało to znaczenie katastrofy, więc nie było, ale niepokój tak kilka tygodni temu na Bałtyku ktoś wysadził w powietrze podmorski rurociąg Nord Stream 1 po serii eksplozji rosyjski gaz przestał płynąć tą drogą do zachodniej Europy niewykluczone, że nie popłynie już nigdy, bo uszkodzenia mają być bardzo poważne, chociaż nie wiadomo, kto przeprowadził atak główny podejrzany jest 1 Rosja jej intencje są jasne zachwianie europejskim bezpieczeństwem energetycznym, a najmocniej bezpieczeństwa Niemiec, a więc największej gospodarki na kontynencie w i teraz zapraszamy na układankę pierwsza część to rurociągu owa mata naszego regionu Europy by zrozumieć, dlaczego awaria polskiego odcinka naftociągu z Rosji trafiła od razu na agencyjny czołówki wystarczy rzut oka na historyczną mapę Europy drużba, czyli przyjaźni dosłownie łączyła związek radziecki z państwa bloku komunistycznego była jedyną drogą dostarczania surowca ówczesnej NRD 2 wielkie rafinerie Schwedt i wojnę, która także dzisiaj zaopatrują wschodnią część nie jest paliwa są do tej rury podłączone do teraz z urządzenia do odbierania surowca i jego przetwarzania stoją tam, gdzie umieściła historia, ale dzisiaj geografia polityczna jest zupełnie inna Rosja napadła na Ukrainę wszczęła wojnę energetyczną z Europą traktowanie jej jako wiarygodnego partnera handlowego jest zupełnie niemożliwe w sprawie importu ropy wschodnie Niemcy zostały, więc z dostawami z Rosji jak Himilsbach z angielskim, ale teraz połączmy Niemcy z polską polskie ma Naftoportu w Gdańsku Naftoport jest połączony ropociągiem przyjaźń, który jak słyszeliście biegnie do Niemiec teoretycznie, więc możemy odbierać surowiec tankowcami i przerzucać dalej na zachód rurami pod warunkiem rury to zresztą wszystkich chętnych na tę chwilę, czyli już na początku grudnia wchodzi w życie unijny zakaz sprowadzania ropy z Rosji drogą morską ten zakaz obejmie 23 całego importu do Europy przez ostatni miesiące cały kontynent szukał, więc na świecie stałych dostawców sprawdzał terminarze dostaw by okazało się, że daleka droga, jaką będą mieć do przebycia statki nie zaburzy ciągłości dostaw i liczy możliwości przeładunkowe Naftoportu z to właśnie logistyka, a nie dostępność surowca będą największym wyzwaniem związanym z embargiem na rosyjską ropę do nikt nigdy wcześniej nie przeprowadzał tak wielkiej operacji zmiany kierunków dostaw masowego i kluczowego dla gospodarki surowca zamiast 2 dni po Bałtyku statki będą płynąć tygodniami przez morze Śródziemne z bliskiego Wschodu i tyle samo np. z Ameryki Południowej plus poprawka możliwy sztorm, zanim popłyną trzeba je będzie wynająć z powodu wydłużenia czasu każdego transportu rynku brakuje tankowców z na koniec o kłopotach związanych z jakością Europy każda rafineria jest przygotowana do przetwarzania konkretnego rodzaju surowca z konkretnych złóż nie każda arabska ropa pasuje do każdej rafinerii przerabiających do tej pory ropę ze Wschodu to dodatkowy problem przy zamykaniu dziury po imporcie Rosji np. dla Niemiec, a skoro Niemcach mowa wróćmy jeszcze do tamtejszych producentów paliw podpiętych pod rosyjską rurę, chociaż unijne embargo nie obejmuje przesyłu rosyjskiej ropy rurociągami to Polski oraz Niemcy zobowiązały się do dobrowolnego zrezygnowania z zakupów to oznacza odcięcie od dostaw surowca 2 wschodnioniemieckich rafinerii jest wprawdzie połączenie z niemieckim Naftoport w Rostoku, ale jego możliwości nie wystarczą i tu wchodzi Polska cała miała Polska ma możliwości techniczne i zdaje się, że także wolę niesienia Niemcom energetycznej pomocy portu w Gdańsku jest w stanie przyjąć więcej ropy niż polskie potrzeby nadwyżkę może przesłać najpierw łącznikiem do pociągu drużba, a potem dalej w kierunku niemieckim i to już koniec naftowej układanki z rosyjską niemiecką górą roli tej no może, zanim napisy końcowe ostatnie zdanie paliwa w Polsce nie zabraknie, a na pewno nie z powodu awarii ropociągu w Rosji podcast przygotowała Anna Augustyn przedstawił Wojciech Kowalik do usłyszenia podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY PODCAST GOSPODARCZY
-
27.01.2023 06:59 Codzienny podcast gospodarczy06:30 TYLKO W INTERNECIE
-
26.01.2023 06:59 Codzienny podcast gospodarczy06:35 TYLKO W INTERNECIE
-
25.01.2023 06:59 Codzienny podcast gospodarczy06:45 TYLKO W INTERNECIE
-
24.01.2023 06:59 Codzienny podcast gospodarczy06:26 TYLKO W INTERNECIE
-
23.01.2023 06:59 Codzienny podcast gospodarczy06:56 TYLKO W INTERNECIE
REKLAMA
POPULARNE
-
03.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy05:33 TYLKO W INTERNECIE
-
14.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy05:12 TYLKO W INTERNECIE
-
18.11.2022 06:59 Codzienny podcast gospodarczy05:08 TYLKO W INTERNECIE
-
28.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy05:08 TYLKO W INTERNECIE
-
21.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy04:43 TYLKO W INTERNECIE
-
07.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy04:13 TYLKO W INTERNECIE
-
10.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczyNawozy, stal, cement, szklanki, papier toaletowy, glazura... Kolejne biznesy porażone drogim prądem.05:07 TYLKO W INTERNECIE
-
26.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy07:09 TYLKO W INTERNECIE
-
20.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy05:00 TYLKO W INTERNECIE
-
13.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy06:32 TYLKO W INTERNECIE
-
17.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy06:39 TYLKO W INTERNECIE
-
05.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy04:57 TYLKO W INTERNECIE
-
27.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy05:13 TYLKO W INTERNECIE
-
04.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy04:31 TYLKO W INTERNECIE
-
10.11.2022 06:59 Codzienny podcast gospodarczy05:22 TYLKO W INTERNECIE
-
04.11.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy04:27 TYLKO W INTERNECIE
-
14.11.2022 06:59 Codzienny podcast gospodarczy06:40 TYLKO W INTERNECIE
-
06.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy04:20 TYLKO W INTERNECIE
-
18.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy05:43 TYLKO W INTERNECIE
-
12.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy05:04 TYLKO W INTERNECIE
-
16.11.2022 06:59 Codzienny podcast gospodarczy04:44 TYLKO W INTERNECIE
-
24.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy06:21 TYLKO W INTERNECIE
-
19.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy05:33 TYLKO W INTERNECIE
-
31.10.2022 06:59 Codzienny podcast gospodarczy05:56 TYLKO W INTERNECIE
-
21.11.2022 06:59 Codzienny podcast gospodarczy06:13 TYLKO W INTERNECIE
-
02.11.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy06:14 TYLKO W INTERNECIE
-
09.01.2023 06:59 Codzienny podcast gospodarczy06:49 TYLKO W INTERNECIE
-
25.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy05:45 TYLKO W INTERNECIE
-
17.11.2022 06:59 Codzienny podcast gospodarczy06:46 TYLKO W INTERNECIE
-
11.10.2022 07:07 Codzienny podcast gospodarczy04:27 TYLKO W INTERNECIE
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL