REKLAMA

Tkanina artystyczna. Co mówi nam o współczesnym świecie?

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-10-13 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:38 min.
Udostępnij:

Zbliża się 17. Międzynarodowe Triennale Tkaniny. Gościnią Marty Perchuć-Burzyńskiej była Marta Kowalewska - historyczka sztuki, główna kuratorka Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska siedemnaste międzynarodowe Triennale tkaniny artystycznej rozpoczęło się kilka dni temu w Łodzi Marta Kowalewska historyczka sztuki główna kuratorka muzeum Włókiennictwa w Łodzi kuratorka Triennale jest dzisiaj gościnią kultury osobistej witam serdecznie witam państwa bardzo serdecznie oczywiście od tkanin artystycznych dzisiaj porozmawiamy na początek muszę się dowiedzieć co mieści w sobie dziś to Rozwiń » pojęcie no myślę, że to bardzo dobre pytanie rzeczywiście na nasz początek, ponieważ no i rzeczywiście, kiedy artyści w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych skupiali się na 1 dziedzinie jak deklarowali możliwości czy to malarstwa czy właśnie rzecz czy tkaniny natomiast teraz obecnie używają różnych technik tak naprawdę, opowiadając o problemach współczesnego świata, bo to jest istotne prawda ten ten komunikat z odbiorcą dlatego tkanina artystyczna w dzisiejszym rozumieniu tego słowa znaczeń jest bardzo bardzo szerokim pojęciem, ponieważ kiedyś, jeżeli były takie kryteria prawda jak splot czy też inka bo, bo tak jak wspomniałam to forma była takim punktem wyjścia natomiast teraz to ta tkanina artystyczna jest bardzo pojemna tak jak i można rozpatrywać właśnie pod kątem mistyki wartości powrotu do tradycji, ale z tkanina jako takie medium bardzo bliskie ciału towarzyszące nam na co dzień, ponieważ łączące się również np. że obrzędami różnego rodzaju z cielesnością z jesteś takim materiałem, który ulega zniszczeniu tak jak nasze ciało dlatego artyści tak naprawdę myślą o tkaninie i wybierając tkaninę jako swoje narzędzie do do do do przekazu też korzystają już pewnej takiej symboliki, którą tkanina ma sama w sobie, więc zależnie od tego jakie jaki materiał tekstylny, że tak powiem zostanie wybrany ten przekaz jest wzmocniony, dlaczego te formy są bardzo bardzo różnorodne nie możemy powiedzieć tak jak to było w przeszłości, że np. właśnie deklarowane są też nic czy tak jak w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych artyści odkrywali anektując do tkaniny jakiś taki wcześniej nie przynależne materiały jak plastik drewno metal to co było takim punktem zainteresowania właśnie ta na ten rozwój formy natomiast teraz jest tkaniny medium medium tkaniny artystycznej no w dużej mierze też też polega na odkrywali i interpretacji znaczenia samego samej materii właśnie biorą artysty biorą ja myślę, że to też jest pytanie właśnie samo Triennale, którego początki sięgają roku siedemdziesiątego drugiego czy Triennale było wtedy czym jest dziś co było pomiędzy czy możemy też mówić o pewnym renesansie zainteresowania właśnie tkaniną w sensie artystycznym po okresie braku zainteresowania tą dziedziną tak tak absolutnie rzeczywiście Triennale w Łodzi z go dziś można powiedzieć z takiego ogromnego sukcesu, który polscy artyści odnieśli w sześćdziesiątym drugim roku na pierwszym międzynarodowym Biennale w Lozannie, gdzie zaprezentowali prace tak naprawdę przełomowe i które sprawiły, że no zmienił się zupełnie język tkaniny ta tkanina tak naprawdę została oczywiście bardzo szybko, ale na, ale jednak to właśnie od lat sześćdziesiątych w zaanektowanym też po prostu przez sztukę współczesną poprzez dzięki tym nową formą mogła być prezentowana w muzeum sztuki z 2 Nowym Jorku czy czy takim właśnie miejscach związanych ze sztuką czystą i to było bardzo bardzo ważne i w Krystynę Kondratiuk, że pierwsza dyrektorka muzeum, widząc no tak naprawdę to wielką rolę polskich artystów wówczas w latach sześćdziesiątych chciał stworzyć tutaj w Łodzi coś podobnego to znaczy no biorąc pod uwagę, że po Polacy wówczas nie mogli tak podróżować prawda w Europie, więc ona stwierdziła, że w takim razie zaprosi świat tutaj do Polski i wie i skorzysta korzystają w sumie właśnie z tego wielkiego sukcesu już od razu na sześćdziesiątym drugim roku już się zrodził pomysł podobnej imprezy tak powiem w Polsce w bardzo szybko zresztą co się stało właśnie 702 roku 10 lat później jeszcze pierwszy Triennale było ogólnopolskie, ale już 70 tym piątym była to impreza międzynarodowa i ich oczywiście bardzo bardzo wiele znakomitych osób przyjeżdżało do Polski wielu artystów brał udział w Trybunale także obecnie jest to najstarsza tego typu my co wydarzenie na świecie natomiast właśnie tak jak pani wspomniała o po tych pierwszych takim sukcesie właśnie artyści tak bardzo Fokus owali się na tych na tym eksperymentalnych działaniach, że dziś za utraconą no przekaz, a w sztuce jednak inną bardzo istotne jest jest to co co artyści chcą powiedzieć, więc przez długie lata faktycznie tkanina dziś czym ja to nazwałem myślę, że dosyć słusznie, że była w takim troszeczkę getcie to znaczy artyści, którzy zajmowali się tkaniną mieli trochę tak jest Słysz świat natomiast natomiast teraz tak jak no jest ogromne zainteresowanie Otóż już ono trwa myślę, że około 10 lat właśnie przez to, że artyści sztuki najnowszej włączyli po prostu tkaniny w swoje działania oczywiście już teraz rzadko są artyści, którzy działają tylko w obrębie tego medium, ale myślę, że jest to po prostu specyfika naszych czasów prawda, że że, że sięga się po różne środki wyrazu i tkanina stała się rzeczywiście tak bardzo ważną formą wypowiedzi artystycznej zresztą można zobaczyć na Biennale Wenecji w tym roku im też Polskę reprezentuje artystka, która w pawilonie stworzyła właśnie artystkę Mirka ta, która stworzyła swoją instalację również, że właśnie, wykorzystując tkaniny także myślę, że jest to bardzo bardzo ważny Ciach no i dla nas wszystkich też wszyscy czekamy w szpadzie otworzy się indywidualna wystawa Magdaleny Abakanowicz w tej modem, czyli jest to też takie spojrzenie wstecz, że nie tylko najnowsza prawda ta sztuka jest prezentowane natomiast sięga się po tych artystów również z drugiej połowy dwudziestego wieku re interpretując ich twórczość, gdyby patrząc na nią w kontekście tych czasów współczesnych w tym roku na Triennale w Łodzi 3 wystawy zaczniemy od tej wystawy głównej na niej 56 prac wyłonionych przez międzynarodowe jury spośród niemal pół 1000 nadesłanych zgłoszeń z całego świata wśród nich też prace laureatów, których nazwiska poznaliśmy już kilka dni temu stany splątane, bo taki był temat konkursu jak widzą dziś w tkaninie współcześnie artyści co dominuje w tych pracach pandemia wojna kryzys ekonomiczny może, czyli indywidualne Isla, który my sam tytuł, który na ZUS ile zostały, który przez zaakceptowany przez radę programową 1,5 roku temu jest niesamowicie obecnie aktualnie brzmiącą prawnej, ponieważ rzeczywiście w tydzień temu komitet Noblowski przyznał nagrodę Nobla no badaczom, którzy zajmują się stanem splątanych, ponieważ stan splątany nasz tytuł wywodzi się z fizyki kwantowej ze zjawiska właściwsze zaczerpniętego z fizyki kwantowej, więc akurat żeśmy no bardzo bardzo się wpisali, że tak powiem no w tej ogólnoświatowej trend cena również tak natomiast oczywiście stan splątany stanowi punkt wyjścia do takiego bardzo bardzo metaforyczne ego spojrzenia na NATO co nas otacza i no rzeczywiście poczucie poczucie zagrożenia wywołane wojną z pandemią jest jest silnie obecne na Triennale zresztą się wydaje, że sama specyfika tkaniny, która jest czymś takim właśnie na bardzo czynnym i no dobrze wygra może także może być dobrym narzędziem do wyrażania właśnie takich takich obaw lęków także są są prace poświęcone zagrożeniu wojny ale, ale nie tylko tutaj za za naszą granicą Ukrainie natomiast też został poruszony wojna w Syrii czy przywołane powstanie warszawskie natomiast skutki tego jest poszukiwanie pewnego bezpieczeństwa migracja ludzi i tutaj mamy takie prace, które odnoszą się do takich domów tymczasowych takich namiotów budowanych właśnie z tkanin myślę że, że też jest to dziś taki bardzo bardzo wymownej mówiący też samej specyfice tkaniny co prace poświęcone pamięci natomiast pamięć też szeroko pojmowanej związanej z odejściem naszych bliskich naszą relacją po ich odejściu, ale też znikającymi tak naprawdę powierzchni ziemi z pewnymi nawet miejscami, które na skutek działalności człowieka ulegają zniszczeniu, ale też re interpretowania zjawisk historycznych, czyli to ty jesteś taka TK pamięć czy właśnie z szeroko pojmowana drugim w oczy dróg już trzeci nawet tematem bardzo istotnym jest naszą relację z naturą, ale już zupełnie inaczej postrzegana, ponieważ od pewnego czasu widzimy takim taki zjawisko, gdzie człowiek przestał już być w centrum przestał być miarą się świata zwróciliśmy się bardziej ważni w stronę przyrody, żeby człowieka zrozumieć jak traktujemy go jako po prostu jeden z elementów całego całych ekosystemów całych sieci powiązań i tutaj artyści sięgają właśnie czy nawet do sieci takich podziemnych połączeń popisy korzenie, ale też powiązań z ze światem niematerialnym także jest to bardzo bardzo bardzo ciekawa grupa prać no i pojawia się temat też taki rzeczywiście rzeczywistości wirtualnej, ponieważ w czasach pandemii jednak część rzeczy aktywności przeniosła się do świata wirtualnego i Night podpada pytanie prawda co jest rzeczywiste, a co co nie myślę, że rzeczywiście przychodzą na Triennale można z, gdyby zobaczyć tak naprawdę wszelkie takie tematy, które nas nurtują mam bliskie, ale wydaje się, że też stawiają artyści pytania myślę, że nie nie wiem czy znajdziemy odpowiedź na nie natomiast na pewno znajdziemy gdzieś tą atmosferę tych ostatnich 3 lat minęły do ostatniej edycji Triennale wydarzeniem od lat związanym z Triennale jest również ogólnopolska wystawa tkaniny unikatowej, która jest takim przeglądem zjawisk na polu rodzimej twórczości tegoroczna wystawa pt. zmęczenie materiału, której kuratorem jest Jakub Gawkowski zaprezentuje około 30 prac 19 artystów jestem ciekawa jak wypadają polscy artyści na tle innych twórców ze świata czy można łatwo odróżnić ten nazwijmy to Polski ściek nadal istnieje coś takiego właśnie Polska szkoła tkaniny artystycznej jak i rzeczywiście tutaj, tworząc wystawę rozmawiamy z Jakubem że, żeby było, że będzie to taki właśnie będzie to wystawa zbudowana z prac artystów no można powiedzieć na najmłodszych tak to oczywiście broń Boże to nie chcemy tego komunikować właśnie ze względu na wiek natomiast wspominam o tym, ponieważ chcielibyśmy, żeby Triennale było nie tylko sięganiem do przeszłości mówienie o teraźniejszości, ale też patrzenie w przyszłość to będzie prawda co jak gdyby co jest w jakim kierunku zmierza tkanina i w jakim zmierza w pani Marta ja myślę, że tkanina sięga po przemyśle akurat się to jest mi bardzo niskie, że artyści wykorzystują tkaninę patrzący, gdyby na jej specyfikę to znaczy np. jeżeli mieliśmy dyskusję w ramach żyli i prace były no bardzo spektakularne ale gdyby pojawia się pytanie, dlaczego są wykonane, dlaczego są już artysta sięgną właśnie po to, po to medium ani inne i artyści te interesy właśnie sięgają po o notatki art archetypiczne można powiedzieć wartości tkaniny, czyli do jakiegoś tam się w barwieniu naturalnego, ale nie tylko i wydaje się, że teraz młode pokolenie jest pozbawione takiego ciężaru właśnie to jest sztuka czy też rzemiosło jak to na jak ja jak to nazwać prawda, bo bo, kiedy tkanina uwalniała od swojej funkcji użytkowej, wkraczając w już właśnie w poczet tych stów czysty no i pojawia się pytanie zresztą wielu artystów zastanawia się czy ja mam się zgłosić, bo przecież to jest Triennale tkaniny nie chciałbym być zaszufladkowany jako artysta zajmujący się tkaniną prawda natomiast myślę, że i myślę, że młode pokolenie jest pozbawione już tego obciążenia tak jednak po prostu sięga po to, medium, bo to jest ono tak jak z odpowiedziami na niezwykle niezwykle nośność snem i im się wydaje, że to auto wolności ta to właśnie swoboda i pozbawienie nie ograniczanie praw da się, więc jest bardzo bardzo istotne, czyli proszę państwa kierunek Łódź siedemnaste międzynarodowe Triennale tkaniny artystycznej w Łodzi będzie trwało do 15kwietnia radio TOK FM jest patronem medialnym Triennale jest tego bardzo dumne Marta Kowalewska historyczka sztuki główna kuratorka muzeum Włókiennictwa w Łodzi kuratorka Triennale była gościnią kultury osobistej bardzo bardzo dziękuję ogromnie państwu dziękuję serdecznie zapraszam do Łodzi Tomaszowi obce dziękuję za pomoc w przygotowaniu programu Szymonowi ba ludzie z realizacji za chwilę Filipka kurz i popołudnie Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA