REKLAMA

''Niebezpieczni dżentelmeni''. Boy-Żeleński, Witkacy, Conrad i Malinowski na jednej imprezie

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-10-14 11:40
Audycja:
Czas trwania:
13:41 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć-Burzyńskiej był Maciej Kawalski - scenarzysta i reżyser filmu ''Niebezpieczni dżentelmeni''.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj rozpoczyna się 3008. warszawski festiwal filmowy w sumie do zobaczenia 156 tytułów z 57 krajów 7 konkursowych sekcji i 5 dodatkowych i ważny ukraiński akcent w programie imprezy znalazły się bowiem firmy które, gdyby nie wojna i napaść Rosji Ukrainy byłyby pokazywane na międzynarodowym festiwalu filmowym w Odessie będzie można zobaczyć w Warszawie filmem otwarcia festiwalu są niebezpieczni Rozwiń » dżentelmeni debiutancki film pełnometrażowy w reżyserii Macieja Kafarskiego, który dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie liniowi w jak się czuje debiutant jak do tego dochodzi, że jego pełnometrażowy debiut fabularny film w jego reżyserii i z jego scenariuszem kina stricte rozrywkowe otwiera jeden z najbardziej prestiżowych festiwali filmowych w Polsce sądy czuje się doskonale ETA na to na pewno to, że odpowiem tak odpowie na pierwsze pytanie na drugie pytanie jest nim trudno odpowiedzieć, bo nie mam pojęcia, jakie to dzieje mianowicie dokładnie pamiętam moment, kiedy zacząłem pisać scenariusz to było ponad 6 lat temu pisałem ten scenariusz w czytelni willi w bibliotece akademickiej i nikt nie o to prosił to była moja absolutnie w indywidualne moja absolutnie indywidualne oczarowanie tymczasem tymi ludźmi kiedy, kiedy pisałem pierwszą wersję scenariusza tzw. SPECT czyli, czyli scenariusz, który nie jest zamówiony który, jakby nikt nie poprosił to jest po prostu moja na tym etapie to było po prostu moje moja fanaberia żeby, żeby spędzić system historią kilka miesięcy i nagle mija kilka lat i dzisiaj widzimy się na festiwalu, więc czuje się z tym stosuje się z tym fantastycznie, a jednocześnie była to bardzo długa i bardzo wyboista droga w trak cie, które już wielokrotnie traciłem nadzieję, że musimy kiedykolwiek powstanie, ale potem jednak za każdym razem otwierała się jakaś inna ścieżka, która pomagała działać dalej dobrze napisany scenariusz do kogo skierował swoje pierwsze kroki w takim razie mają najistotniejszą Muza jest moja ukochana żona za, która zawsze czyta moje i pieszym czytelnikiem wszystkiego co co pisze jest dla mnie też przez to najcenniejszym razem recept ze ZM, bo nigdy nie owija bawełnę już w jej oczach widza czy to jest dobre czy też niedobre, czyli to podoba czy nie więc, więc to, więc ona zawsze jestem pierwszym jest zawsze pierwszym adresem nic się pojawiły w jej oczach jak przeczytała scenariusz do niebezpiecznych dżentelmenów pojawił się ten ten jasny błysk pozytywny który, który marzy mi się każdego odbiorcy się bardzo chciałbym, żeby te rzeczy, które sobie, żeby jakoś dawały pozytywny odbiór dawały dawały ten błysk wokół Syrii i radość i kilka lat temu się pojawiła i to potem pomogą przetrwać trudne momenty, kiedy już się wydawało, że to nie ma szansę się wszystko zdarzyć, a teraz po tych pierwszych pokazach testowych mieliśmy pokaz dla ekipy i obsady miejsc pokaz prasowy mieliśmy kilka pokazów takich roboczych z różną widownię, żeby zobaczyć montaż działa udało mi się ten błysk w oczach widowni zobaczyć mam nadzieję, że teraz na festiwalu będzie podobnie na tym, że to proszę nam zdradź jak pojawia się pomysł na taki scenariusz trzeba być nieco w pozytywnym tego sensie oczywiście szalonym scenarzystą, bo tak szalonych bohaterach napisać scenariusz filmu, który już nazywanej tatrzańskim Kac Vegas przez niektórych, a czekała techno i tak to to to też jest pod akcentem ten scenariusz jest pozytywne szaleństwo i wzięło się to z rozczarowania tamtym tamtym czasem tamtymi ludźmi takim punktem wyjścia był dla mnie Tadeusz Boy-Żeleński jego bardzo lubię czytać jego eseje pani, że wpadłem na to, jakiego to jego esejów reflektorem mrok jeszcze jeszcze jakoś tam w w połowie liceum i to zostało ze mną na wiele lat została ze mną jakaś taka przenikliwe aktualność tamtych tekstów, że mimo, że niektóre z nich były napisane jeszcze w roku tam 1800 dziewięćdziesiątym czy jeszcze już patrząc z wiekami 2 wieki temu stan ponad 120 lat to one są dalej w sposób jakiś jakoś jakoś aktualne, a jednocześnie, ale są śmieszne i to mnie to to było dla mnie dużą inspiracją, że można mówić o rzeczach ważnych, a jednocześnie można mówić o nich tak, żeby przywołać uśmiech na na usta i dzięki temu stworzyć jakąś inną perspektywę, że ten humor pozwala podłączyć istotne treści i jakby rzucić inne światło niższy niż to, które mamy na to no powiedzmy w takim razie co się wydarza po bardzo intensywnej nazwijmy to tak mocno zakrapianej imprezie w Wilnie Witkacego w Zakopanem, kto ze znanych historycznych postaci związanych z polską literaturą nauką wpada w skomplikowane tarapaty jasne i ludzi Tadeusza Boya-Żeleńskiego, którego już wymieniła, tak więc oprócz Tadeusza Boya Żeleńskiego w Witkiewicz owce nad ranem budzi się Stanisław Ignacy Witkiewicz znany jako jako jako Witkacy Joseph Conrad i Bronisław Malinowski ta czwórka budzi się po tej po tej zakupionej zakrapianej meta fizycznymi narkotykami imprezie mając martwego jegomościa na kanapie nie wiedząc kim ten jegomość jest, dlaczego nie żyje, dlaczego z nich i co oni mają z nim co mają zrobić, a przez całą historię przeplata się jeszcze w Arthur Rubinstein Karol Szymanowski, a Jadwiga Mrozowska już dalej mamy dalej mamy stryj chińską Pawlikowska Jasnorzewska cała masa fantastycznych artystów, którzy wszyscy tam wtedy wszyscy tam byli wszyscy wszyscy znali wszyscy imprezowali i ten aspekt intensywnego imprezowania nie jest nie był przeze mnie wymyślone tylko on autentycznie funkcjonował funkcjonował wtedy w kulturze do tego stopnia, że najczęściej przy zaproszeniach na bale w cenie wliczone było śniadanie, bo dla wszystkich było oczywiste, że będziemy malować śniadania więcej już w tym zaproszeniu było wiadomo, które też nie będzie będzie ona nie będzie, bo nikt nie nikt nie wybiera do domu przed przed przed porankiem, więc jakoś barwność tego świata mnie oczarowała zaczarowała mnie to, że wszyscy ci ludzie, których znamy dzisiaj z podręczników albo nazw ulic albo z pomników oni wszyscy byli znajomymi zjeździli razem na nas także razem imprezowali jakoś myślę, że myślę, że się nawzajem napędzali że, gdyby nie te wspólne spotkania to bardzo możliwe, że nie wiedzielibyśmy dzisiaj kim oni są być być może nie sporządził swoich najciekawszych dzieł, czyli terytoria mogła się wydarzyć bardzo bardzo dużo historie prawdziwe ja po przekładała pewne puzzle tak jakbym tak miał w tym wziął puzzle z pudełka i ułożył je inaczej winnej kolejności niż niż one niż one miały miejsce natomiast bardzo bardzo dużo prawdą to jest taka zabawa, która jednak nim nie jest konieczna wiedza historyczna, żeby bawić się tę firmę to było moje bardzo silne założenie żeby, żeby można było przeczytać ten film nie mieli zielonego pojęcia kim ci ludzie byli i po prostu mieć przyjemny Zając natomiast, że ktoś zna lubi tych artystów artystki i jak znaczą, więc nieco na temat życiorysu to dostrzeże te dostrzeże tam tą zabawę co było prawdą, a co nieprawdą bo, bo naprawdę dużo jest prawdą dobrze się bawili się na planie w da to było było przypominało to, chociaż trochę tę imprezę, którą widzimy na firmy i tak tu fantastyczne doświadczenie to było naprawdę fantastyczne doświadczenie jestem tak jesteś bardzo bardzo wdzięczny, że udało nam się na miesiąc przed zdjęciami wziąć główną obsadę już do Zakopanego na lokację i odbyć taki tydzień tydzień prób w kostiumach lokacji z kamerą, a i to stworzyło nam i no wręcz unikalną możliwość zanurzenia w świecie tej historii wsi tego filmu a zanim jeszcze najdzie nam na głowę presja prawdziwego planu zdjęciowego presja czasu presja tego, że teraz już musi być dobrze, bo już tak zostanie, więc możliwość wejścia w to zabawę w zasadzie bez konsekwencji na miesiąc zdjęciami stworzyła nam my szansę na obudzenie jakich tego świata takie takie przeżycie, jakie jeszcze jakieś wspólnej przygody i myślę, że to potem na ekranie widać, że ta obsada jakoś no właśnie chciałbym zapytać, bo jak myślisz dla kogo objąć ten film czy ludzie, którzy przyjdą do kina przyjdą na Witkacego Conrada Malinowskiego Boya-Żeleńskiego czy może jednak bardziej na rodzinie kiego Seweryna kota i Mecwaldowski jego, bo chyba nie miał złudzeń, że cel tzw. masowego widza tamci panowie z epoki niezbyt interesują i mówię to ze smutkiem w ZUS zgadzam się wszystkim co powiedziałaś, aczkolwiek ja widzę widzę patrzy na to bardziej w kategoriach szansy to znaczy to jest zaproszenie do tego świata i jeżeli ktoś dowie się o tych artystach artystka z mojego filmu się nimi zainteresuje i będzie chciał sięgnąć do do do do w ich twórczości to będzie ogromny sukces, więc zupełnie nie boli mnie fakt, że ktoś przyjdzie na ten film niesiony gatunkiem niesiony fantastyczną obsadą, a pozna dodatkowo ją dodatkową warstwę której, które się nie spodziewał myślę, że to myślę, że to Super to pod tak też tak też działamy, jakby nic nie możemy się wszyscy interesować wszystkim, bo to każdy z nas ma ograniczoną percepcję pustym jeśli nie da i mnie zafascynowało myślę, że jest to na tyle ciekawe że, że wiele ludzi znajdzie też tym więcej warstw poza tą najbardziej powierzchowną, która też jest bardzo przyjemna jest po prostu przyjemne kino gatunkowe, przy którym można przez 2 godziny bawić i jeżeli jeżeli dla kogoś to wystarcza, toteż jest Super też jest Super taki też kocham, a jednocześnie wierzę, że tak kolejne poziomy tam są i jeżeli ktoś lubi i w kinie doszukiwać się kolejnych warstw to też tam znajdzie podobno wymienieni przeze mnie wcześniej aktorzy bili się o rolę w twoim filmie tak było tak dobrze płacili czy takim się scenariusz spodobał i płacili na pewno nie to nawet nie była bitwa o pieniądze natomiast natomiast rzeczywiście od najwcześniejszych spotkań we wcześniejszych prób ten ten projekt cieszy się dużym entuzjazmem obsady tego za co jestem bardzo bardzo bardzo bardzo wdzięczny, bo bez tego entuzjazmu myślę, żeby ten film powstał on jest dla wszystkich finansujących jest bardzo trudnym tytułem jak jak jak i wystarczy by każdy finansujący chce obniżać ryzyka to jest jednak inwestycja, która wiąże się z kontekstu konsekwencjami finansowymi, więc w momencie, kiedy złożymy film historyczny debiutanta artystów, których nie każdy teraz pamięta, którzy nie są bankom no to nie są artyści, którzy którzy, którzy teraz, którzy są teraz chat, których się teraz, gdy się teraz sprzedaje produkty no i no to każdy z tych elementów podnosi podnosi ryzyko, więc ten kredyt zaufania jakim, jakim obdarzyła filmy o obsada był był bardzo bardzo cennej, za który jestem, za który wdzięczny i dla mnie był też takim potwierdzeniem, że to jest dobre, że że, jeżeli czwórkę tak wspaniałych aktorów widzi w tym widzi w tym potencjał cieszy się tych próbach tworzy postać jeszcze lepiej niż ja umiałem sobie wyobrazić to to jakby wtedy poczułem, że że, jakby w tę historię został pchnięty duch i ona już zaczęła żyć własnym życiem powiedział czwórka wspaniałych aktorów oczywiście mówimy o tych głównych postaciach, ale cała plejada polskich aktor stanie przemawia przez ekran dzielnica chce, żeby widz po obejrzeniu niebezpiecznych dżentelmenów wyniósł z kina przede wszystkim śmiech czy przede wszystkim śmiech tak Axel chce, żeby widzowie dobrze się bawili na tym filmie, a jestem przekonany że, że nie chcę tutaj za podarować ale, ale są pokrywane treści, które wierzę, że zostaną zostaną w pamięci na dłużej tak jakoś chodzi chodzi mi po głowie chodzi po głowie takie powiedzonko Zielińskiego, że Rze, że w syropie dla dzieci musi być słodki w tym sensie, że że, jeżeli chcemy przemycić jakieś ważniejsze treści to warto, jeżeli one są łatwo przyswajalnej przyjemne i wierzę, że w tym filmie tak jest nie warszawski festiwal filmowy proszę państwa rozpoczyna się już dziś już dziś światowa premiera niebezpiecznych dżentelmenów w reżyserii Macieja Kowalskiego premiera Polska w przyszłym roku 20stycznia zgadza się bardzo dziękuję Maciej Kowalski był gościem kultury osobistej bardzo mi dziękuję dziękuję Tomaszowi Rzepce za pomoc w przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informacje po informacjach popołudnie Radia TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA