REKLAMA

Czym zajmuje się konserwator dzieł sztuki?

Wywiad Pogłębiony
Data emisji:
2022-10-16 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
46:42 min.
Udostępnij:

Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki w ASP w Warszawie obchodzi 75. urodziny. O pracy konserwatorów sztuki opowiadała gościni programu była prof. Monika Jadzińska konserwatorka-restauratorka dzieł sztuki, ASP w Warszawie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu to jest wywiad pogłębiony dziś moją państwa gościnią jest prof. Monika Jarzyńska dobry wieczór dobry wieczór wydział konserwacji i restauracji dzieł sztuki Akademii sztuk pięknych w Warszawie nieprzypadkowo, dlaczego nie przypadkowo dzisiaj akurat spotykamy się w radiu TOK FM to za chwilę państwu powiem na ten temat troszkę więcej, ale chcę zacząć od pytania następującego Otóż będąc niedawno w Akademii sztuk pięknych uczyłam sobie krótką Rozwiń » pogawędkę ze studentką czwartego roku wydziału konserwacji restauracji dzieł sztuki i zapytałam jej czy to prawda że, żeby móc być konserwatorem zabytków trzeba mieć jakiś talent trzeba mieć talent plastyczny dajmy na to szeroko pojęty czy bynajmniej czy można próbować studiować w Akademii na tym akurat w wydziale nie narysował wszy w życiu ani 1 rysunku i proszę sobie wyobrazić moje zdziwienie, kiedy usłyszała odpowiedź, że akurat na tym wydziale talent nie jest warunkiem sine qua non w po pani dziennikarzy tele tutaj grubej rury tak powiem sytuacja jest taka, że rzeczywiście, żeby się dostać na nasz wydział no trzeba złożyć teczkę i przejść przez procedurę zdania egzaminu, czyli akceptacji tej teczki, a w teczce są dzieła malarskie rzeźbiarskie czy rysunkowych w zależności od specjalizacji, na którą dostajemy, a więc tego talentu artystycznego zacięcia troszkę trzeba mieć natomiast, jeżeli ktoś dostanie do nas, bo potem to wszystko rozwijamy to znaczy rozwijamy ten talent artystyczny poprzez wieloletnie praktyki ukierunkowują więcej właśnie rozwijające talenty artystyczne, ale też to są jednych z najbardziej de interdyscyplinarnych studiów bo zakładają przekazanie wiedzy z dziedzin ścisłych, czyli chemia biologia fizykami biologia tak to groźnie brzmi, ale tak naprawdę jest w trakcie studiów wcale nie takie nie takie trudne i nauki humanistyczne, więc historia historia sztuki ikona loggie ikonografia wszystkie te nauki, które nam dają pojęcie o historii i obiektu i dzięki temu możemy analizować no jak również zdolności manualne, które oczywiście wiążą się z jakimiś zdolnościami artystycznymi, bo inaczej być nie możemy potem uczymy naszych naszych studentów jak rekonstruować jak przede wszystkim uczymy anatomią mer konkurs kompozycji w wyobraźni plastycznej po to, właśnie by przygotować do już takiej pracy konserwatorskiej no proszę sobie wyobrazić, że ktoś, kto kompletnie nie wyczuwa nie ma zdolności artystycznych podchodzi do obiektu do nie wiem bitwy pod Grunwaldem musi coś może akurat to nie jest najlepszy przykład w pewnym momencie, ale musi konstruować fragment fragment jakiegoś obiektu, a nie umie tego zrobić także, ale podstawą jest wejście dostanie się na te studia, a potem już robimy naprawdę cuda, aby to młodzież z niej wydobyć ten cały potencjał, który zazwyczaj tkwi młodzieży, które uważam za bardzo zdolną za wyjątkowo zdolną naszych czasach i jeszcze powiem taki taki maleńki przykład podam jak osoby, które zdają na na jedną z naszych specjalizacji wydział nie wiedział tylko katedry konserwacji tkaniny czasami się zdarza, że nie miał nigdy i igły nitki albo rzadkich przypadkach rynku i po roku w ciągu tego pierwszego roku robią tak przepiękne precyzyjne hafty czy jakiś taki kompozycje z użyciem nici złotych srebrnych jakiś unijnej tak dalej to jest niewyobrażalne, że w ciągu roku można można studenta tyle nauczyć na dobrze pytanie może było cokolwiek prowokacyjny, dlatego że talent kojarzy nam się pojęcie talentu kojarzy nam się jednak jakąś Iskrę Bożą z czymś zwartością dodaną czymś co czasami czujemy oglądając jakieś dzieło sztuki, że obcujemy z jakąś nie do końca nazwaną materią jednak oddziaływujących na nas jakiś szczególny sposób, więc z tej perspektywy było to pytanie prowokacyjne pyta zaczepnie zapytałam ponieważ, przyglądając się pracy tej osoby zastanawiałam się jako kompetencja jest najważniejsza, jeżeli ktoś wymyśli sobie w swoim życiu, że chce robić coś tak benedyktyńskiego jak konserwacji restauracji dzieł sztuki ta sama osoba, z którą rozmawiałam zapytana o najważniejszą cechę konserwatora dzieł sztuki odpowiedział cierpliwość tak zdecydowanie tak, ale to jest też także ja byłem całe życie jako konserwator zadziwiony tym, że ludzie mu nawet moi znajomi wiedzą co robimy zawsze zaś ten zawód konserwatora kojarzył się właśnie w tym takim fartuszki jem zasłużenie gdzieś tam kąciku siedzi coś tam dłubie przez długie dni godziny albo lat no tak nie jest oczywiście cierpliwości ta właśnie benedyktyńska praca jest jedną z no w składowych natomiast konserwatorzy to są ludzie niesamowicie wszechstronnie wykształceni, którzy oprócz tego, że umieją być konserwatora i to robią setki różnych rzeczy mamy świetne przykłady osób, które odnalazły różnych innych zawodach również na świecie robią wielkie kariery i nagle konserwator Polski jest jest na świecie bardzo mile i chętnie widziane natomiast tutaj rzeczywiście oprócz tego, że mamy, że z konserwacją jako taką związany jest ten trud ten ta praca to do siedzenia godzinami czy setkami godzin, ale też są to są niesamowite przeżycia to znaczy konserwatorem nie można być, jeżeli się tego nie czuje, jeżeli nie ma sobie tej pasji, a ta pasja jesteś pobudzona poprzez kontakt z prawdziwym oryginalnym obiektem jest najczęściej jest także ten obiekt nadaje tak ogromną satysfakcję ma tyle tajemnic sobie tyle zadań nam przedstawia tyle powoduje tak taką magię jak już wytwarza, że to, że ten zawód jest właśnie takim nudnym siedzeniem i tam grzebaniem czegoś i zawsze przypominam sobie taką moją chwilę, kiedy pracowałem nad obiektem en to był auta aż późno renesansowy 7 warstw przemalowania siedziałem wieczorem rzeczywiście tam odbywała skalpel linkiem odsłaniamy 1 warstwę po drugiej czarną z czarnego i nagle patrzy i odsłania małym skalpel kim niby niczym niczym chirurg maleńką taką wielkości połowy paznokcia tworzyć czka to było wieczorem i byłem tak zafascynowana tak zaangażowana w to, że dopiero ruszy taktem obudziłam się świadomością taką że, że koguty pieją jest piąta rano, a ja tego w ogóle tego upływu czasu po prostu nie zauważyłam, bo tak fascynujące tak tak wciągające także ten konserwator już wykształcone, ale również student tak koniec cierpień zazwyczaj te, siedząc długie godziny, bo tylko tak wciąga, że to jest tak pasjonujące tak fajna robota aż to nie czujesz co tu była otworzyć to była twarzy czka będąca fragmentem herbu tego późno renesansowego ołtarza, który to herb potem po odsunięciu rzeczywiście bardzo czasochłonnym pomógł datować i określić proweniencję datowanie rodzina która, która była fundatorem tego obiektu tak się takie właściwie każde dzieło stwarza nam takie możliwości pokazania swojego wnętrza i odkrycia swoich niespodzianek, jeżeli wie sekcję jak to odkryć faktycznie obiegowym takim pojęciu mamy jakieś wyobrażenia tak jak archeologa widzi miejsce łopatą na najlepszym wypadku albo zmiotą Arką to w tym lepszy w tym lepszym wariancie nie mając zbyt rozbudowanej wiedzy na temat tego, o co właściwie ociera się tego rodzaju aktywność tego rodzaju działalność tego rodzaju wybór drogi życiowej to osoba, z którą rozmawiałam napotkamy ją na wystawie jubileuszowej 75 lat wydział konserwacji restauracji dzieł sztuki Akademii sztuk pięknych w Warszawie z tej okazji tam w tej chwili właśnie trwa wystawa wystawa, która pokazuje troszkę więcej odsłania tajników pracy konserwatora konserwatorki oraz pokazuje historia wydziału również w poszczególnych salach poszczególnych fragmentach i to właśnie na żywo również można obserwować pracę konserwatorów i konserwatorem w pewnym sensie praca detektywistyczna tak to rzeczywiście pokazujemy na tej wystawie cały ogromny wachlarz możliwości i obiektów, które się zajmujemy obiektu bardzo bardzo różnorodnych na różnych podłożach są to obrazy na różnych podłożach na podłożu płóciennym drewnianym są to rzeźby drewniane polichromowane są to wrota np. czy średniowieczne są do Klossa, gdzie są obiekty sztuki współczesnej jak są to właśnie marmurowe blaty inkrustowane okazało się, że to wystawa jest ogromne, dlatego że mamy ogromnie dużo to powiedzenie pokazy akcji PTU pokazujemy nie tylko te obiekty, które kontrolowali na też niespodziankę pokazujemy je w stanie sprzed konserwacji winę taki mały trik taka mała niespodzianka jak te obrazy np. wyglądały przed konserwacją były strasznie pomięte brudne porwane po pocięte także państwo przyjdą zobaczyć jak jak udało nam się tą tą zabawę przeprowadzić, żeby było widać jak obiekt wyglądał przed jak po konserwacji natomiast na tej wystawie, które rzeczywiście ten jubileusz tak naprawdę był troszkę pretekstem do tego, żeby pokazać to całą pracę konserwatora to czym się zajmujemy na co dzień jest to tak szalenie różnorodne tak szalenie wielowarstwowe, że zajęło aż 10 sal całego Pałacu Czapskich w na krakowskim Przedmieściu, czyli głównej siedziby Akademii sztuk pięknych i 3 sale poświęcone ekspozycji projektowi badawczej, gdzie na już w formie posterów filmów czarne faktów pokazujemy naszą całą też ogromną ogromną działkę związaną z twórczą konserwatorską i naukowo-badawczą działalnością konserwatorów, czyli naszej kadry, ale też absolwentów czy studentów natomiast tu rzeczywiście oprócz tych obiektów, które były naturalnym, jakby pomysłem pokazania pracy konserwatora, czyli obiekty zabytkowe obiekty oryginalne pokazujemy też w innych salach każda sala jest komu innemu poświęcone jest sala są 2 sale rzeczywiście pełne tych obiektów bardzo różnorodne są to obrazy rzeźby i ich z 100 mebli le ble tak nawet są figurki szopki ziela ją, że na żelazko tak, bo to są to są też mamy nam my obiekty archeologiczne obiekt etnograficzna obiekty sztuki współczesnej zaraz powiem troszkę naszej strukturze naszej strukturze naszego wydziału może historii leciutko, bo to wszystko do pokazania oczywiście te obiekty zwykle jest także po prostu tej pracy konserwatora nie widać widać efekt widać już zakonserwowane obiekt, który pięknie wygląda, ale nie widać tego trudno tych godzin tych tych problemów tych zadań i tego całego procesu konserwacji właśnie to chcieliśmy pokazać chcieliśmy też pokazać jak dzieła sztuki bardzo różne dzieła sztuki nie tylko nie tylko obrazy są budowane jak artysta w związku z tym też konserwator prowadził poszczególne etapy budowy tego obiektu pokazujemy, jakimi narzędziami, jakimi materiałami się posługiwał, jakie możliwości techniczne technologiczne w związku z tym nabywają dzięki zdolności umiejętności kompetencje nasi studenci czy potem konserwatorzy mogą mogą władać jest też sala sala historyczna, bo rzeczywiście to 75 lecia wydziału on oczywiście na sam początku nie nazywał się wydziałem nie miał takiej struktury to wszystko było bardzo bardzo skomplikowane umocowane w historii naszego kraju, która jak wiadomo również również była bogata różnorodna kultura sztuka to jest coś co stanowi tak wg mnie taką absolutną podstawę naszej naszej cywilizacji naszego ludzkiego pojmowania świata to jest coś co wykracza co podejmuje zarówno manualne zdolności talent jak i kompetencje intelektualne i od samego początku było poddawane ochronie opiece no w tedy oczywiście nie nazywał się konserwacją, ale już Vitrum już pisał o tym, żeby zabezpieczać cynober położony na ścianach na jako na malowidłach ściennych woskiem, bo widział że, że światło na niego źle wpływa przez nos setki dziesiątki tysiące lat wytworny dzieła stanowiące te ślady właśnie w rozwoju naszej cywilizacji talentów poszczególnych pokoleń poddawane były o ochronie ta ochrona przez długie długie wieki była szczególnie, jeżeli chodzi malowidła o malarstwo obrazy była zadaniem artystów artystów, którzy niejednokrotnie przemalowali całe przedstawienia czy portrety w duchu danej epoki w zgodnie z SM nie z tym co właściciel nakazał i dopiero właśnie w połowie osiemnastego wieku w konserwacja nabrała takich cech profesjonalnych, a więc, a więc i osoby które, które tym zajmowały sięgały do tajników nauk ścisłych wcześniej oczywiście już Rafael Santi w szesnastym wieku z dobrym przykładem przykładem osoby, która ogromnych kompetencjach ogromnych możliwościach plastycznych, ale również również wszelkich innych zajmowała się tymi obiektami Fed w naszym kraju oczywiście ze względu na naszą skomplikowaną historię ne przy to wszystko na troszkę inaczej się inaczej odbywało natomiast nastąpił kataklizm spowodowany drugą wojną światową i w momencie, kiedy jeszcze za okupacji czterdziestym piątym roku grono profesorów m.in. prof. Michał Walicki na jej, ale też Bogdan nar koni wielu wielu innych w szoku ruin jak my to określamy dość do wniosku, że nie ma innego wyjścia tylko trzeba to konserwacja ustanowić na poziomie edukacji akademickiej zrobić tego studia studiom wydział katedry cokolwiek, aby kształcić profesjonalistów, którzy mogą to co ocalało z pożogi wojennej ocalić w sposób profesjonalny sposób właściwe to chyba było też takie odreagowanie jakaś jednak emanacją tej radości z ocalenia państwowości pomimo tak potwornego zniszczenia Warszawy i tylu i utraty ogromnej części dorobku kulturalnego naszej spuścizny kulturalnej to chyba tak bym podejrzewała był rodzaj odreagowania konieczność fundowania tego w taki właśnie postaci w postaci kierunku akademickiego oczywiście tak oczywiście tak to, ale to było spowodowane właśnie tą reakcją tym szokiem na inne to wszystko co co pozostało w Zachęcie było jedno z głównych takich zachęta była jednym z głównych miejsc, gdzie nie nos Warszawy, ale też całej Polski złożono to co udało się uratować i tam właśnie był na to Marconi miał nie tylko, bo też szef muzeum Narodowym nie pracowni, którą chciał przeznaczyć, którą już od czterdziestego piątego roku konstruował tak, żeby przeznaczyć właśnie akademiczek jakiś innej uczelni i studentom by stworzyć ramy kształcenia na poziomie wyższym osób, które potem by mogły te dzieła przejąć i profesjonalne bardzo świadomy sposób konserwować rzeczywiście zdarzyło się to 4 jestem siódmym roku kiedy, kiedy powołano studium konserwacji zabytków w Warszawie równolegle w Krakowie równolegle troszkę wcześniej troszkę później w Toruniu cie program prowadzenie tego studium powierzono Bogdanowi Marco nie ma na ten temat o tym myślał już już parę lat wcześniej nawet tobą to był profesor, który o niezwykłej wiedzy niezwykłej charyzmie niezwykłym doświadczeniem sięgającym 2002. roku pracującym w muzeum Narodowym to o wojnie m.in. nad najważniejszymi obiektami bitwą pod Grunwaldem i innymi tego typu norm de Bess Bess 3 tak powiem obiektami najwyższej klasy, ale również człowiek który, który wprowadzał do praktyki konserwatorskiej rozwiązania pewne takie związane właśnie z innowacjami fizycznymi chemicznymi m.in. lampy kwarcowe z filtrem analitycznym dacie czy promienie rentgenowskie, które potem rzeczywiście bardzo przydać do przy analizach tych obiektów był potwornie trudny okres nie tylko dla całego kraju dla jego odbudowy wprawdzie oczywiście, bo to szok spowodował też taką taką wielką wykonaj może nie pasja, ale taki taką chęć całego społeczeństwa aby, aby to po prostu budować, aby to to powstało na nowo z tych ruin i tutaj konserwatorzy mieli nie lada trudne zadanie, dlatego że i naciski władzy całego społeczeństwa szły w kierunku rekonstrukcji odbudowywania i o ile w przypadku starówki warszawskiej to miało sens notowało rzeczywiście zgliszcza noża miało też głęboki sens symboliczny przede wszystkim ładnie to było ratowanie pamięci tożsamości narodu o tyle w przypadku obiektów ruchom którymi są obrazy rzeźbę książki pastele tkaniny itd. to tu etyka konserwatorska jest bardzo daleko od tego aby, aby rekonstruować w sposób taki jak architekturze te dzieła oczywiście no w Niechcę wchodzić w ogromne szczegóły, bo cała historia historia regulacji konserwatorskich jest bardzo bogata i np. zupełnie inaczej podchodzimy do konserwacji restauracji obiektów sztuki nowoczesnej współczesnej, gdzie tam pewne elementy nawet muszą ulec wymianie czy rekonstrukcji, bo np. ich zadaniem było pokazanie procesu degradacji psucia gnicia jest tam, że na występ takiego zrobiła jest tego sztandarowym przykładem, choć akurat nie Polski artysta taki jest natomiast nawet na tej wystawie mamy przykłady obiektów stworzonych z wykorzystaniem np. bez cukierniczych, które oczywiście posypały się w w ciągu tych paru dekad i trzeba je było rekonstruować, ale już rekonstrukcja polegająca na zrobieniu bez z gipsu, mimo że były dość dość podobne do Bestu kierowniczych nie miała sensu, dlatego że artystom nie o to chodziło jest ich co taki duet który, który wykorzystywał m.in. właśnie elementy organiczne czy spożywcza jak prezes cukierniczej nie o to chodziło, żeby tak zrobić gipsową kopię kopie tak czy jakąś, jakie jakąś makietę tylko właśnie o to, żeby te bez były bazami cukierniczym nad leśnych czy też studia konserwatorskie po wojnie cieszyły się dużym powodzeniem, bo wielu chętnych studentów studentek tuż po wojnie było rzeczywiście wielu studentów, tym bardziej że wtedy pokaz efektów pięćdziesiątych latach powstały po gazetę, czyli państwowe pracowni konserwacji, które też potrzebowały tej profesjonalnie wykształconej kadry były też w terenie potrzeby takie, aby miał doprowadzić w sposób odpowiedni prace prace nad zniszczonymi obiektami tak rzeczywiście wtedy te konserwator był był dobrem bardzo potrzebnym natomiast no i później były takie momenty, kiedy w szczególnie w latach sześćdziesiątych zachłyśnięcia się nowoczesnością i tymi hasłami, które powodowały, że mniej zwracano uwagę na na dobrostan poprzednich wieków na zachowanie zabytków bardziej na odkrycie nowych możliwości głównie to związane z architekturą zbudowanie nowych osiedli ale, ale prawdę mówiąc wtedy to zainteresowanie konserwacją i zdawaniem na ten kierunek było dużo mniejszej zresztą historia spowodowała, że rzeczywiście ten wydział, który najpierw był studium dwuletnim studium po absolutorium na wydziale malarstwa potem pięćdziesiątym roku już był samodzielnym wydziałem, gdzie trzeba było wstać, a potem, a potem zakończyć egzaminem and bardzo wielowątkowy, gdzie trzeba było i historii sztuki ikonografii i technik technologii chemii SSM konserwacji oczywiście wykazać się wiedzą w tych różnych w tych różnych dziedzinach i to tak bardzo bardzo różnorodnie, że tak remis z Chin są idealnie przechodziła w zależności od okresu i od potrzeb znowu lata siedemdziesiąte odbudowa zamku Królewskiego prawda znowu trzeba było kształcić kadry, które by sprostały tym zadaniom kolejne lata to wszystko było bardzo mocno związane z historią jak jest teraz jak jest teraz teraz jest tak, że to nasze szerokie kształcenie powoduje że, że nasi absolwenci, nawet jeżeli nie nie pracuje w konserwacji, która to konserwacja jest w jest to łatwe zawód albo albo zarabia się duże pieniądze idąc tzw. teren, a więc, a więc, prowadząc dużą pracę konserwatorską często budowlane albo na miejscu rzeczywiście uczestniczy się w pracach w muzeum prac konserwatorskich przy pracach nad kuratorskim różnie zdobywa, ale nasi ludzie są są na tyle szeroko edukowania, że trafiają też nie nie poniżają zwykle konserwacji bardzo różne różne ścieżki np. na wykopaliskach np. taka już w czasie studiów nasi studenci uczestniczą w tych wykopach właśnie w pracach konserwatorskich towarzyszących misjom archeologicznym w Libanie w Libii Sudanie Egipcie Włoszech to jest tam tworzymy też dyplomy tworzymy różne projekty zresztą tych projektów projektów badawczych mamy mamy no tutaj ogromny wachlarz i właśnie chciał powiedzieć, że oprócz tego, że konserwator może konserwować może robić kopie, że malować być artystą malować rzeźbić czy robić inne inne dzieła, ale też mamy masę przykładów, gdzie na no np. z osoba, która zrobiła scenografie czy co prawa stanu graficzną tej tej wielkiej wystawy jest po naszym wydziale, a teraz jest studiuje 300 dawno po ukończeniu scenografii wydziału geografii katedra etnograf wydział geografii i i robi ogromną karierę młoda dziewczyna robi naprawdę sporą karierę jako scenograf w teatrach w Polsce w teatrach telewizji polskiej na świecie mamy masę przykładów naszych karier naszych absolwentów takich karier no naprawdę międzynarodowych, kiedy robią międzynarodowe doktorat i prowadzą prowadzą Phil konserwatorskich uniwersyteckich instytucji nie tylko uniwersyteckich całej katedry także mamy się czym pochwalić wydaje się że, że jest dobrze jest prawda już projekt mimo wszystko z Tybetu mówi, że wydają się, że jest dobrze przypomnę, że mają państwo gościnę jest prof. Monika Jarzyńska Akademia sztuk pięknych w Warszawie dziekan wydziału konserwacji restauracji dzieł sztuki Akademii sztuk pięknych wcześniej w tym co pani mówiła jednakowoż pobrzmiewały taka refleksja, że zawód konserwatora może być niedoceniony zastanawiam się czy konserwator nie jest tak troszkę niewdzięcznej sytuacji jak tłumaczy literatury jak człowiek, który robi przekład literacki dzieła wydanego w innym języku, którym zachwycają się Czytelnicy w naszym kraju i pamiętają, że jest autor, który jest geniuszem obcują z genialnym dziełem czytając, ale zupełnie im umyka, że między dziełem autorem był ktoś jeszcze to tłumacz nie zastanawiam się czy państwo jest podobnie takie porównanie nie przyszło tylko we, ale świetna w trochę tak jest trochę tak jest i temu właśnie ma służyć wystawa by pokazać te możliwości ten warsztat to ogromną pracę i to on ten nawet nie trud, ale to ciekawość Maggie całej konserwacji, a nie tylko efekty prac właśnie to co, o czym rozmawiałyśmy, że zazwyczaj widz ogląda już efekt końcowy ten piękny obraz błyszczące naprawione zakatowany ratuszowa one ani widzi w jakim on stanie w jakim stanie trafił do pracowni konserwatorskiej często jak strasznym stanie, bo my mamy w odróżnieniu do to jest jeszcze nasza nasza duża nasz duży plus konserwacji Polski, że plus minus oczywiście, że historia naszego kraju spowodowała, że mamy do czynienia z obiektami bardzo zniszczonymi do tej pory jako prace kursowe jesteśmy w stanie dostać prezes gdzieś znalezione po powstaniu warszawskim zakamuflowane w piwnicach złożone w kosteczkę albo jakiś rulon zjedzone przez przez myśl zaatakowane przez grzyby przez insekty w tak strasznym stanie, że przyjeżdżają do nas serce Europy w ramach Erasmusa, ale nie tylko konserwatorzy, którzy mają, którzy nie wierzą, że w tak strasznym stanie obiekty można doprowadzić można zakonserwować i doprowadzić do tak genialnego potem staną także tu rzeczywiście mamy co robić i cieszymy się w związku z tym też nie ukrywam duszone no takim zaufaniem i i ta nasza Polska konserwacja jest na świecie widoczna i doceniana trzeba powiedzieć, że my jako warszawska konserwacja wydział konserwacji restauracji dzieł sztuki w Warszawie SP w Warszawie mamy najszerszy na pewno najszerszy w Polsce największe wydział, który obejmuje aż 4 specjalizacje to jest konserwacje restauracje malarstwa rzeźby Poli chromowanej rzeźby Kamiennej elementów architektury tkaniny zabytkowej ksiądz jako jedyna jako jedyny wydział mamy taką taką specjalizację książki grafiki skóry zabytkowej i 2 fakultatywna, czyli sztuki nowoczesnej współczesnej oraz obiektów archeologicznych i etnograficznych, czyli te właściwie wachlarz wszystkich obiektów Skry można mieć do czynienia no może oprócz szkła, aczkolwiek ceramikę ceramikę też Robin 8 katedra i w tym też katedra katedra ogólno plastyczne uczymy naszych studentów pogłębiamy ich talenty kluby pogłębiamy ich zdolności artystyczne, a jeszcze co jest ważne oprócz tych tych manualnych kompetencji, jakie im przekazujemy budujemy innym głowy chętnych to przez wlewanie wynik ogromnej wiedzy bardzo różnych dyscyplin mamy też absolwentów, którzy poświęcili pracy naukowej kadra młoda kadra jest zobligowana do tego młodszej starsza, aby trwać projekty badawcze czy naukowo-badawcza twórcze konserwatorskie i to są często przeogromne wieloletnie projekty, które do, których zapraszam, ponieważ też współpracujemy z wieloma wieloma instytucjami i ich w Polsce i na świecie to jest Politechnika warszawska i UJ i i Uniwersytet warszawski polskiej Polska japońska szkoła wyższa szkoła komputerowe, ale tam musiał pół godziny opowiadać kim jeszcze współpracujemy mamy też bierze udział w międzynarodowych projektach projektach unijnych we włoszech w Niemczech we Francji robimy praktyki i projekt konserwatorski badawcza na kresach to w Żółkwi w Podhorcach Kamieńcu Podolskim we Lwowie konserwujemy tam nagrobki pałace co należy raz podczas wojny też podczas wojny jest utrudnione, ale będziemy na pewno partycypować, jeżeli zostaniemy zaproszeni myślę, że tak już rozmawiam ze stołecznym konserwatorem na ten temat mam nadzieję, że nasza kadra i nasi absolwenci bądź też nasi studenci będą wykorzystani do ratowania tego tak tego co co na Wschodzie zostały zniszczone, że zaczynam żałować, że jestem już za przeproszeniem z czwartej wyprzedaży, bo chyba sama bym na konserwację 6 Honda HR jako archeolog Ros zaprasza ważna seria może by się przydało w projekcie Archeo etno konserwacji na pewno się świetnie bawiła efekty tylko dorzucam tutaj, bo bywałam na wykopaliskach, chociaż akurat na takich, na których z konserwatorami na miejscu nie współpracowaliśmy chcę zapytać o taki rodzaj na dramatyczne w pewnym sensie świadomości to też pokłosie tej rozmowy ze studentką wydziału ile tak naprawdę dzieł sztuki jest w stanie uratować mówiąc kolokwialnie konserwator wciągu całej swojej kariery zawodowej, ponieważ jest to procent niebywale żmudna, jakkolwiek cieszymy się, że dorobek kultury materialnej Wyrobek sztuki jest ogromny to wyobrażam sobie, że to jest jednak również w tym zakresie podejmowanie pewnych trudnych czasami wyborów, że coś trzeba zostawić wziąć coś innego serce się kraje ją trudno mówić o ilości dlatego, że jeżeli konserwator po studiach pracuje kilkadziesiąt lat to w pewnym momencie nawet nie liczy ile dla tych tych obiektów uratował też zależy, jakie to są obiekty, bo to sami przez przez 1520 lat konserwuje się 11 kościół i całego wyposażenie mamy kilka rad na to, że trwają tak 1015 lat są to są to gotyckie np. malowidła, które wymagają po prostu tylu lat pracy, a czasami są to są obiekty mniej skomplikowane pod względem takim konserwatorskim i praca idzie szybciej no my mamy w trakcie studiów taki cykl dwu i pół letni, jeżeli chodzi np. konserwację obrazu szalunkowych, kiedy przez pierwsze pół roku student najpierw bada analizuje bada but strukturę z dowiaduje się wszystkiego o technice technologii oszacuje stan zachowania robi w wszelakie analiz i fotograficzne i i przy pomocy sprzętu takiego bardzo profesjonalnego analitycznego dopiero po tym, akurat gra malowidła w środku znajdziemy się ucieszyła nas napotkawszy na na pojęcie z mojej archeologicznej dziedziny cyfrowego w tej sali technologicznej pokazujemy wszystkie pod mikroskopem chodnika można zabrać warstw tak tak ale, ale właśnie tę stratę grafik, więc te wszystkie warstwy te wszystkie poszczególne kratki, które tworzą dzieło i dopiero po tym, potem pół roku co też wcale nie jest takie oczywiste, bo na świecie nie zawsze konserwator czy osoba uczona konserwacji dostaje obiekt oryginalne natomiast u nas pracujemy na obiektach oryginalnych i przez 2 lata zazwyczaj 1 obiekt jest poddawany tym pracom całemu procesowi projektowi konserwatorskim, bo to nie jest tylko tylko no taki manualne działanie nad obiektem, ale to jest ogromna praca taka właśnie pani powiedziała detektywistyczną żeby, żeby znaleźć na prowincję, żeby oszacować historię, żeby dowiedzieć się co ten obiekt przedstawia, jaka jest ikonografia Ks, jaka jest jego jego historia także to są 2 lata oczywiście potem w życiu zawodowym no już niema takiego komfortu poświęcenia 2 lat jedno obiektowi, aczkolwiek niektóre są tak strasznie wymagająca, że nawet tych lat potrzebują więcej także trudno mówić o ilości obiektów, ale bardziej tych zagadnieniach, które są czasami no trudne czasami to sami łatwe i ale zawsze je umiemy podjąć wiemy w wiemy, nawet jeżeli są bardzo skomplikowane to to gdzie szukać rozwiązań, ale wracając do tego pytania właśnie dokładnie to miał na myśli, że np. restauracja czy konserwacji jakiegoś dzieła sztuki albo już obiektu ratusz odpowiedział panie dużych projektach takich jak konserwacja czy odrestaurowanie Pałacu kościoła jakiegoś innego budynku, ale jeżeli 1 obiekt zabiera nam kilka lat życia zawodowego w cudzysłowie zabiera, bo to jest brzmi pejoratywnie, ale tyle zajmuje to zastanawiam się właśnie nad tym jak sobie konserwator radzi ze świadomością, że masz 2 ręce ma swoje umiejętności i nawet, licząc w ten sposób uratuję w ciągu swojej pracy zawodowej kilkadziesiąt np. obiektów są ich setki albo 1000 no tak no tak, ale to jest tak jak z urodzeniem dziecka ma się jedno dziecko się cieszy oko na wychować to jedno i i jest dumny z tego z tego 1 to jest także, jeżeli są to bardzo duże kompleksowe prace to nie nie pracuje się same Jedynka tak dozą to są zespoły konserwuje papier szkole wtedy też ma się wielkie środka, ale rektor Pp i nie zawsze są tak młodzi ludzie czasami bardzo bardzo starsi do doświadczeni także cały zespół pracuje na nad 1 obiektem, toteż obiekt zwykle jest wielo płaszczyzn nowe, jeżeli chodzi o o komplikacje to znaczy te mogą być np. ja sama z własnego doświadczenia pamiętam tuż po studiach z razem ZES z przyjaciółką robiliśmy taki wielki projekt konserwy trwałości projekt konserwatorski 1 to był wielki ołtarz, gdzie musieliśmy do do naszej ekipy konserwatorskiej zaprosić złotników zaprosić techników, bo sam konserwator absolutnie nie dałby dobre rady może kierować zespołem on może może nadzorować pracami natomiast, jeżeli są to pracy tak kompleksowe to sam nie może się podjąć ich konserwacji to tak jak tak jak lekarz to też musimy cały zespół który, który pomoże w tej operacji inaczej się to po prostu nie zdarzy teraz nastąpi gwałtowna zmiana tematu przeskoczymy do czasów współczesnych trochę z innej perspektywy popatrzymy na na 75 lat wydział konserwacji restauracji dzieł sztuki Akademii sztuk pięknych, bo w jednej z tych sal sal historycznych była ściana taka nazwa nazwy ścianą pamięci, gdzie były portrety byłych szefów katedry i tam na tej ścianie były tylko 2 kobiety tak mchy i CEZ o tyle dziwne, że tak naprawdę od kilkudziesięciu lat studentkami i studentami studentkami są właściwie większości kobiet bardzo nad tym boleje jest jak szalona to dobry pani po raz jako aktualny gry jak ja aktualnej czekamy na wydział tak jestem trzynastą osobą, która piastuje ten ten urząd przede mną szczęśliwie czekano była również kobieta natomiast od samego początku, czyli od czterdziestego siódmego roku to byli mężczyźni wspaniali pełni charyzmę tę niewiedzę pełni pełni zdolności, ale mężczyźni, aczkolwiek szczęśliwie też przypominamy kobiety, które współtworzyły ten wydział m.in. np. Maria Orwat, która brała udział, która była u nas asystentką, ale też pracowała wcześniej równolegle w muzeum Narodowym brał udział w konserwacji bitwy pod Grunwaldem różnych innych cennych obiektów i czy czy pani Landowska, która prowadziła całą cały zakład chemii kobiet było naprawdę wiele ich rzeczywiście próbujemy przypomnieć przy Harris, który widział tę Her Story wydział Naki wygrzebać tych nałóż naszych archiwów też mamy takie takie piękne jednak gabloty, które w, której pokazujemy pokazujemy najstarsze karty konserwatorskiej m.in. właśnie kartę dokumentację konserwatorską obiektu, które robiła Maria Orwat jak również co jest przyśpieszonej też dla studentów dosyć chyba znaczące jest tam dyplom nie Wojciech Kurtyka, który ocenione przez profesora z flagą pirackiego no tak dosyć krytycznie dostawiono czwórkę powiedział, że tego nie ma tam tego tematu jest jeszcze do uzupełnienia nie wiedząc kogo ocenia i później Tychy później profesor czy późniejszy prof. Kurpik NATO była sława konserwacji on przez przez kolejne lata był dwukrotnie dziekanem był rektorem Akademii sztuk pięknych przez kilkadziesiąt lat opiekował się ikoną matki Boskiej częstochowskiej jest taka po prostu UP największa sława jedna z największych naszego wydziału, a tu oceniany był na etapie dyplomu na mocnej krytyce w myśli chciałam zapytać też to czy są wśród konserwatorów Conservatory celebry ci takie osoby, które osiągają taki status właśnie konserwatorskich sław oczywiście, że są od samego początku byli, bo to był właśnie prof. Arkonii to był prof. Edward Kokoszka to było prof. Kurpik nie chcę teraz wymieniać wszystkich żeby, żeby kogoś pominąć nasi profesorowie stanowi absolutne taki wzór, a na młodszych pokoleń natomiast ja mam jeszcze taką refleksję jestem pełna zachwytu wręcz oszołomiona tym jak zdolni jak niesamowicie kreatywni i pracowici są nasi młodzi młoda nasza kadra na koniec będzie pytanie już zupełnie innej rzeczywistości, ale jak najbardziej uprawniony również biorąc pod uwagę przygody innej uczelni artystycznej w Warszawie ceny prądu nie skomplikują pracy wydziału, a może tak być i może tak być to jest bardzo duży problem konserwacji można się nauczyć online, a więc ciem ku ani po ciemku ani w warunkach 15 °C w pracowni już nie mają o tym, że ten obiekt, jeżeli będzie miało tak zmienne warunki wilgotnościowe temperaturowe zacznie reagować i zacznie takie płótno np. deska pracować pękać to wszystko co mogło być kilkuletnim efektem kilkuletniej pracy może nagle z powodu obniżenia znacznego nagłego temperatury zachować w sposób zupełnie nieoczekiwane jest to dla nas bardzo duży problem chciałbym bardziej mną optymistycznie i zakończyć, że jest jest nas osób niesamowicie zdolnych dobrze wykształconych, które czekają po prostu na to, żeby w odpowiedni sposób wykorzystać myślę, że tak się stanie mam nadzieję bardzo dziękuję za rozmowy moją państwa gościnią była prof. Monika Gajdzińska dziekana wydziału konserwacji restauracji dzieł sztuki Akademii sztuk pięknych w Warszawie dziękuję bardzo, dziękuję bardzo nawet sławi korki zapraszam na następny program za tydzień po dwudziestej jeszcze rzutem na taśmę sztuka na zawsze ze znakiem zapytania sztuka na zawsze w 75 lat wydział konserwacji restauracji dzieł sztuki nie za długo, bo do listopada Skawa beczkę do kawałka do kawałka historii 1212. listopada jeśli będą państwo w Warszawie oraz oczywiście mieszkańców Warszawy bardzo serdecznie zapraszam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POGŁĘBIONY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA