REKLAMA

W bankowości elektronicznej klucze do sejfu ma klient i to on ponosi większe ryzyko

Digital Festival
Data emisji:
2022-10-18 09:00
Audycja:
Czas trwania:
30:37 min.
Udostępnij:

Polskie społeczeństwo jest w europejskiej, a nawet światowej czołówce w zakresie korzystania z bankowości elektronicznej. Niestety popularność tego typu rozwiązań nie idzie w parze ze świadomością zagrożeń, jakie czyhają na nas w świecie cyfrowych finansów. Tymczasem, jak zauważa Konrad Korczak dyrektor Departamentu Kontroli i Zapobiegania Przestępstwom Finansowym w Pionie Transformacji Cyfrowej Santander Polska, w przeciwieństwie do czasów, gdy napady na banki wiązały się z odpowiedzialnością samych instytucji, w przypadku bankowości elektronicznej, klucze do skarbca ma klient i to na nim spoczywa większa odpowiedzialność dbania o bezpieczeństwo własnych finansów. Niestety zdaniem eksperta, użytkownicy wciąż popełniają podstawowe błędy, narażając swoje finanse na cyfrowe ataki. W rozmowie z Jerzym Telesińskim przedstawiciel Santander Banku opowiada o tym, jak sektor bankowy próbuje edukować swoich klientów w kwestiach bezpieczeństwa. W podcaście poruszono także temat podejścia konsumentów do zrównoważonego rozwoju. Zapraszamy do słuchania. Rozwiń »


Partnerem podcastu jest Santander Bank Polska. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat cyfrowy świat widzi, ale jak się zmienia i 3 my jesteśmy już społeczeństwem 50 w tym serii podcastów rozmawiam z ekspertami tegorocznej edycji Digital Festival Jerzy Leszczyński kłaniam się państwu serdecznie bardzo miło skoro słyszymy, ale zakładam, że skoro mówię te słowa i państwo słyszą to wiedzą państwo to jest Digital Festival, ale oczywiście to jest takie założenie, które może nie mieć pokrycia w rzeczywistości, bo być może od tej części od tej Rozwiń » naszej rozmowy zaczynają państwo słuchać naszego cyklu no to jest też takie fajne w tych podcast także można lecieć nie po kolei, a to oczywiście nie jest żaden serial natomiast myśl przewodnia tego jeśli już przyjmiemy taką politykę serialu Digital Festival jest taka, że mówimy o imprezie, która się odbywa odbywa się rzeczywiście, ale skoro jesteśmy tacy zdigitalizowane tacy cyfrowi to mogą państwo również tej rozmowy posłuchać sobie w formie podcastu, gdzie państwo chciało i w telefonie komórkowym i np. w samochodzie jeśli mają państwo system Android auto albo CarPlay, bo przecież są aplikacje, które już na to pozwalają i tak czuł się zachłystuje tymi rzeczami, które cyfrowy świat zdaje, że nawet nie zauważa, że w zasadzie używają już jak powietrza, czyli dobrze, czyli technologie no i służbie człowieka są dokładnie tak jak być powinny, że nawet bardzo się nie zastanawiamy nad tym, że one po prostu są ich chyba dobrze, ale potem takim przyzwyczajeni do tych pierwszych dziesięcioleciach internetu przychodzi refleksja czy ten taki świat taki trochę dziki zachód tego internetu tych cyfrowych technologii nie powinien być taki trochę bardziej okiem uznane albo np. po tym, zachwycił, że tak wszystko jest dostępne zastanawiamy się to wszystko takie do końca moralne czy ten świat realny, w którym funkcjonujemy w porównaniu do tego świata cyfrowego różni się również w tej przestrzeni, która tworzy pewne zagrożenia coraz bardziej odpowiedzialnie podchodzimy do cyfrowego świata w związku z tym kolejnym ekspertem ciekawym gościem w tych naszych rozmowach będzie pan Konrad Korczak dyrektor departamentu kontroli i zapobiegania przestępstwom finansowym w pionie transformacji cyfrowej Santander Polska rzecz brzmi poważnie no ale panie Konradzie to jest tak, że tych zagrożeń, które na pewno istnieją nie należy lekceważyć poza tym, że należy je sobie przede wszystkim chyba jednak uświadomić żony istnieją w tym takim cyfrowym świecie dzień dobry dobry panie redaktorze dzień dobry państwo to uświadamiamy sobie także ten świat, w którym są tak trochę wydaje nam się, że jesteśmy anonimowi, że to nie jest taki do końca prawdziwy czyhają prawdziwe zupełnie zagrożenia zupełnie realne taki bardziej myślę co ta technologia cyfrowa w ogóle komunikacji, którą mamy to przede wszystkim myślę o kwestii związanej właśnie anonimizacji ją i prawdziwością tego co jest po drugiej stronie i myślę, że już na przestrzeni tych wielu wielu lat i już się też przyzwyczailiśmy do tego, że rzeczy, które gdzieś umieszczane są np. na portalach społecznościowych dotyczące naszej takiej strefy prywatnej życia, obserwując naszych znajomych, ale nie do końca są prawdziwe, więc widzimy tylko kawałek nie to taką zazwyczaj dobrą rzecz wiele różnych badań właśnie jest prowadzone na ten temat i pamiętam pan głównie dotyczące tego pokolenia Zet, które lubimy się urodziła już telefony w rynku jak bardzo przynajmniej media społecznościowe wpłynęły na rozwój tych młodych ludzi w zakresie takiej strefy psychicznej społecznej i to jest pewnego razu zagrożenie natomiast patrzy na inne pokolenia takie starsze, które jednak pamiętają nazywam to ten trzepak na osiedlu podchodzimy troszeczkę do tych elementów cyfrowej świadomej jak wykorzystywać technologie cyfrowe potrafimy sobie też bez nich poradzić to wszystkim patrzę na właśnie to inne pokolenia niż Zet jako ciekawy aspekt liczba, bo mówi pan o tym, o czym jest w zasadzie nie pomyślałem kurczę, ale tak jest przecież, gdyby tak zapytać tych najmłodszych to parę lat temu zadawało pytanie współczesnym ludziom jak poradziliby sobie przez całą noc w lesie jeszcze nasi rodzice spokojnie już mówi o dziadkach którzy pewnie by sobie wybudowali szybko jakąś Chałupka jeszcze mieliby na czym spać my już byśmy mieli z tym problem to ciekawe spojrzenie, czyli my jeszcze sobie bez cyfrowego świata bylibyśmy w stanie poradzić ci nosi już pewnie nie tak zapewne pierwszą rzeczą było poszukiwanie właśnie tej informacji w internacie, czyli jak właśnie przeżyć masy na co zwrócić uwagę jak zbudować szałas, gdyby nie mieć tego dostępu pewno byłoby trudne z drugiej strony jeszcze Czesia, że mogę wiele rzeczy ta demokratyzacja wiedzy, którą daje technologia jest naprawdę ogromna zaś bardzo dużą wartość mi daje i patrzy teraz na pokolenie moich rodziców, które np. musiał uzyskiwać informację od ekspertów w takich, czyli od znajomych znajomy znał z polecenia bardziej osoby z polecenia, czyli ktoś na czym się zna i bardzo im w tej materii ufali jedynym nazywane są źródłem informacji głównie były nazywane książki wiadomo co wymagało czasu i ciężki na to mimo głównie chyba bibliotece miasta też wymagały czasu, żeby pozyskać więcej jednak się opierało na tej wiedzy takiej przekazywanej z dołu w aspekcie też tego zaufania natomiast obecnie niewątpliwie ja mogę stać się ekspertem w dowolnej dziedzinie czy to ogrodnictwa czy hydraulik uczyć ją jak grać na pianinie też mogę nie być wykorzystanie technologii cyfrowych to jest dobre z takim to jest dobra i tak nowe pokolenie mogłoby mieć problem, bo nie wiedziałaby może, jakby z kimś skontaktować tak sobie dziś to wyobrażam są 3 pokolenie nie mając nawet telefonu potrafiła się komunikować nie wszyscy mieli karty w domu, więc to jest ciekawe spojrzenie, bo może pan powiedzieć, że tutaj, bo dotykamy tak znowu właśnie rozmawiamy o świecie cyfrowym, ale dotykamy takich troszkę kwestie filozoficzne muszę panu powiedzieć, że ja z żoną stanęliśmy ostatnio przed potrzebą mówienia teściowej do lekarza na badania sprawę załatwiliśmy chodziło o 3 rozmaite badania w 3 różnych miejscach i załatwić sprawę mniej więcej kwadrans ja prowadziłem samochód żona smartfonem się posługiwała, przeszukując internet i umawiając w zasadzie teściową przez telefon też ciała nie była w stanie zrozumieć w zasadzie jak to możliwe, bo ona po pierwsze nie umiała sobie znaleźć odpowiedniej przychodni odpowiedniego specjalisty umówić się, korzystając tam połączonego kalendarza, który był tam w tej aplikacji nie wiem właściwie co musiał zrobić to właśnie co ciekawe bliżej już tego w zasadzie nie wiem, bo nie pamiętam doszłoby do swojego lekarza pierwszego kontaktu on pewnie wypisał skierowanie widzi pan ja też jestem gdzieś już pomiędzy tymi pokoleniami teraz pytanie to wszystko fajnie, bo my mówimy o tych plusach natomiast ta ilość wiedzy ten szum informacyjny np. na, czyli krótko mówiąc ilość nie przepłacamy tego trochę jakością tej informacji zgadzam się całkowicie największy chyba wyzwaniem jest tam techno takim optymistą techno miastom entuzjastą nazwał największym moim wyzwaniem jest to, że z tych informacji, którą jesteśmy codziennie bombardowali decyzji, które musimy podejmować całe mnóstwo w ciągu dnia nie ogromny szum znaczy ciężko jest wybrać informacje, które są dla mnie naprawdę takie potrzebne rzetelne nawet silniki, które są wykorzystywane jako silniki decyzyjne, które odpowiadają np. popularnych wyszukiwarkach internetowych odnośnie wiadomości, a ta jakość tych informacji jest słaba jestem zasypywany informacjami takimi, które pochodzą z takimi kibicami, czyli ktoś chce, żebym przeczytała głównie, żeby pozyskać ten content marketingowy zaczynam mieć takie poczucie, że troszeczkę zaczynam upiecz mam dużo tych informacji, ale jakościowo one nie są dobre, gdyby sobie wyobrażał taką pomoc w zakresie i tusz przejdzie na taki element sztucznej inteligencji chciałbym, żeby ona wybierała te informacje takie, które są rzetelne są bardzo dobrym w ogóle językiem napisane w sposób rzetelny takie prawdziwe dziennikarstwo tak to nazwę prawdziwe dziennikarstwo wiemy, o co chodzi dlatego, że to nierzadko badamy troszkę ofiarą tego co pan nazwał klik by tam to znaczy już coraz mniej prawdopodobnie jesteśmy już chyba w stanie rozpoznać kogoś komu zależy na tym, żebyśmy Kik Neli od tego komu zależy na tym, żeby pod tym kliknięcie była jakaś treść ja mam nadzieję w ogóle, że Szanowni Państwo jako reprezentant tych mediów tradycyjnych, które troszkę dostosowują się do cyfrowych potrzeb jednak coraz częściej no mam świadomość mam nadzieję, że ci, którzy wybrali tę naszą rozmowę słuchaczki słuchaczy też wiedzą, że ta jakość, którą mamy do zaproponowania jest bardzo istotna nie to, że właściwie podcasty powstają na absolutnie każdy temat to jeszcze każdy temat po kilka, ale za to nic nie idzie, bo wszyscy gadają tym samym jeszcze taki sam sposób i w zasadzie szkoda czasu mówiąc krótko natomiast tam, gdzie jest to wartościowa treść nam mam nadzieję, że trochę wrócimy do tego, bo mam wrażenie, że to troszkę nam umknęło i być może takie wydarzenia jak Digital Festival też będą pokazywać takie rozmowy jak nasza dzisiejsza rozmowa również no bo pewnych rzeczy się przyzwyczajamy i ten świadczy chyba troszkę też musimy ucywilizować mam na myśli świat cyfrowy może państwo przypomnę Konrad Korczak dyrektor departamentu kontroli zapobiegania przestępstwom finansowym w pionie transformacji cyfrowej Santander Polska trochę porozmawialiśmy o Gułag to teraz może o szczegółach, bo skoro już wiemy także te treści dziennikarskiej pan jako techno entuzjasta i też do nich zaliczam nie dajemy się już pewne rzeczy nabierać to jednak cały czas pewnie są sieci ci, którzy liczą na to, że będziemy się nabierać na pewne zagrożenia tutaj już zaliczymy do tego banku cyfrowego banku, który od dawna nie jest już tylko budynkiem, do którego chodzimy załatwiać rachunki tak jak wspomniana moja kochana teściowa jeszcze z papierkami, które wypisuje długopisem czy Polacy, a ma tak w ogóle zmienili już to swoje postrzeganie bankowości na bardziej cyfrową, bo na pewno kwestia pandemii sprawiła, że nawet ci najbardziej oporni zaczęli robić zakupy w internecie zaczęli rozliczać się w internecie zaczęli korzystać z pewnych mechanizmów bankowych w internecie pewnie, o ile techno entuzjaści tacy jak pan ja wspomniani wcześniej reprezentanci pokolenia Zet to już w ogóle, ale pewnie najbardziej oporni reprezentanci pokolenia mojej teściowej wszyscy coraz bardziej się przekonujemy do tego, że nasze finanse są już w świecie cyfrowym, a jeśli oczywiście martwimy to się martwimy o bezpieczeństwo naszych pieniędzy, czyli wracając do kwestii, którą chodzi w tym pytaniu czy Polacy zmieniają państwo dostrzegają gremialnie swoje podejście do bankowości na bardziej cyfrową jesteśmy jako Polacy pewnym takim ewenementem, jeżeli chodzi o skalę taką europejską czy nawet światową, bo po tym okresie transformacji lat dziewięćdziesiątych to bankowość, która była budowana na Polsce ona była mocna nakierowana na elementy cyfrowe i Polacy są jednych z narodów, którzy są bardzo to właśnie cyfrowi bardzo witalne, jeżeli chodzi o wycofanie w ogóle takich płatności typowych spin, czyli korzystanie z płatności zbliżeniowych jesteśmy chyba nawet nr. 1 u nas bardzo mocno rozwija się np. cyfrowy standard płatności Blik, który akurat typowo polskim to są przyrost ogromna mimo 1 000 000 transakcji i porównuje sobie to chyba każdy, kto gdzieś pojedzie z zagranicy, że w niektórych miejscach mamy jeszcze nadal papierowe czeki widać to, że Polacy też w trakcie pandemii bardzo mocno przeszli na takiej płatności cyfrowa to są wzrost no dwu procentowa po raz 1520% rok do roku jest bardzo bardzo mocno widoczne cyklicznie widać również to, że to nie jest zależne od właśnie generacji, czyli jak widać we wszystkich pokoleniach wśród osób z pokolenia też tak jak moich rodziców też jest naturalne przechodzenie w świat cyfrowy natomiast z takich moich rozmów z klientami, a lubię odwiedzać właśnie oddziały rozmawia z Niemcami, dlaczego odwiedzają oddział, dlaczego np. przecież mogą nie mam stracić coś online albo mogą wypłacić gotówkę przecież bankomacie bardzo lubię relacja czy lubię przysłowiową panią Basia i po prostu lubią rozmawiać mają do niej ogromne zaufanie to jest coś, czego w tym świecie Digital jest ciężko zastąpić drugi jednak ma algorytmy, które są takie zero-jedynkowe moc nazwał, iż ciągle brakuje nam takiego to jest kierunek, który będziemy się rozwijać, żeby wszelkiego rodzaju algorytmy były bardzo nakierowane na taką unikalność naszej osoby, czyli ja bym chciał, żeby kiedyś mieliśmy problemy dzięki patrzy na rynek był pan pani pisma teraz już pismo będzie kierowane drugi Konradzie czytam czy Konradzie dzięki momentem odmianę natomiast wszelkie inne interakcje co się zmienia itd. powinno być mocno na mnie gdzieś to być bank czy różne inne instytucje posiadają jakąś wiedzę o mnie zostawiających ślad cyfrowy, który można naprawdę przekuć to, żeby ten mój sposób użytkowania danej usługi w tym wypadku bankowości bardziej spersonalizowane do mnie i to sobie tego życia mocno zmienił się w ten sposób chcemy być witani część osób świadomie mając wybór wybiera, żeby jednak chodzić w tym do oddziału w tej formie tradycyjnej oczekujemy bezpieczni bardzo złożone pytanie, bo pan tak na tą przeszłość i tak kiedyś, bo lubię takie porównanie, że też firma jest kiedyś jak mieliśmy taki napad na bank to na pewno bank także ktoś wchodził z bronią w ręku lub ma dziś w nocy okrada, jaki skarb widz traktatem Skarbiec należał do banku pieniądze, które były skargi są skarbce są anonimowe, bo pieniądze za klientów, ale były przypisane do banku pełną odpowiedzialność ponosi bank to był po prostu nakłada na bank i klucze do tego sejfu i posiadali jak przychodzi ktoś oddział chciał zrobić przelew lub wypłacić pieniądze ktoś przed i do tego skarbca i prawdę papierki liczy te pieniądze i przekazywać klucze posiadał pracownik banku w erze cyfrowej my klucze, a do tego skarbca z tych pieniędzy przekazaliśmy naszym klientom to są wszelkiego rodzaju loginy hasła dodatkowe uwierzytelnienie autoryzację jednocześnie ten skarb jest właśnie został podzielony na taki mały fragment, czyli drogi kliencie to jest tylko swój kawałek tego skarbca i Tomasz klucze bądź oczywiście bardzo odpowiedzialni te zabezpieczenia bankowe, które banki mają w zakresie takich loginów haseł i wszelkiego rodzaju wyrzeczenia są bardzo dobre tez jesteśmy bezpieczni natomiast najbardziej wodnym w tym całym łańcuszku jest człowiek tak jak wspominałem kiedyś to było do banku tamtego pracownika przekonać, żeby dał ten kluczyć tylko otwierał skarbca albo się go włamać i tutaj za to włamanie do takiego skarbca nadal odpowiada bank natomiast wyklucza samo klienta, jeżeli mamy taką sytuację, że ktoś mówi, że właśnie zostały skradzione pieniądze zazwyczaj mówimy o takiej sytuacji, gdzie ktoś albo przekazał wszystkie dane logowania i to nie jest tylko login hasło to jest jeszcze całym spektrum różnych zabezpieczeń ją to zrobi, więc to w dobrej wierze albo daje się przekonać takiej osobie albo udaje się naciągnąć trochę przypomina taką sytuację tą znaną tak, czyli sposób na policjanta na wnuczka na babcię dziadka krótko mówiąc jakoś tak dajemy się oszukać tak to to nie jest tak, że ktoś nam zabiera hasło albo jakoś nam przez ramię spojrzał tylko jakoś tak nas namówi do tego, żeby to hasło dać jeszcze, żeby coś tam potwierdzić to tutaj jest chyba ta to nawet nie technologicznie rzecz biorąc jest najsłabszy punkt tylko ciągle jednak ten człowiek, który ma technologię, która może jest trochę sprytniejsza od niego samego takie właśnie bym się tu nie obawiał właśnie technologii nie ma czegoś takiego, że nam się wydaje, że ktoś będzie łamał hasła jak widzimy czasem filmach też taka sytuacja miała miejsce taką odpowiedzialność karną ponosi bank też łatwo weryfikowalne oczywiście prawda, bo to jest technologia natomiast mamy jako ludzie w naturze, że jesteśmy lubimy się czuć potrzebni i też nie lubimy odmawiać innym ludziom i często wynika także ktoś nas zaś poprosi i my wykonamy i to dobry wieża i to jest takie chyba największe zagrożenia, czyli z perspektywy takiego poczucia bezpieczeństwa IT patrzy z perspektywy nas jako społeczeństwo my się obawiamy szkody witalność bankowości tak rozmawiam z Niemcami i nic z tego powodu, że uwaga klienci jakiegoś banku są zagrożeni albo ktoś został okradziony wy sobie wyobrażamy po prostu hakera, który się krat my o tym nie wiedzieliśmy i coś tam tam porwał coś nam ukradł znaleźć coś wyciekło, jakby tak faktycznym to musi być w tym my jako klient uczestniczyć w tym i często po prostu ufamy, że ta druga strona to robi jesteśmy po prostu oszukiwani i docentem taką książkę Wach Nika dotycząca tego, że on łamał haseł tylko na ludzi tak tak to zdaje się, że czytaliśmy tę samą książkę ją tam opowiadał jak potrafił drobnymi informacjami przekonać kogoś że, że także może być bezpieczne, bo np. znał imię córki to tutaj się sprawdza to, o czym rozmawialiśmy, czyli metoda na wnuczka na policjanta jak i psychologiczne ćwierć informacji powoduje, że zaczynamy tak jak pan powiedział człowiekowi ufać mimo tego, że to jest, któremu ufać nie należy czytam też taki artykuł kiedyś jak mamy taką sytuację, że ludzie po prostu chodzą też po domach i tam szukają proszę oś, a w szczególności jak też zostaną przebieram się za jakąś instytucję wpuszczamy tych ludzi do domu i to nie więcej sama metoda, że po prostu ufam tym osobom, które się z nami kontaktują i tak w kwestii tego bezpieczeństwa cały sektor bankowy dąży do takiej edukacji, żeby zachować takie podstawowe elementy bezpieczeństwa jak związane z prostymi zapisywanie numeru PIN na karpia nadal robimy jak i podawaniem tego loginu hasła nikomu naprawdę nikomu ktoś jeszcze rozmawiać z pracownikiem banku my mówimy, że nikomu to podaję to rzeczy przez telefon jakieś osoby, które nie jest pracownikiem banku o tym mieście dodatkowy hasła uwierzytelniające, czyli edukacja budowanie świadomości tak jakby cały ten wysiłek całego sektora finansowego jest takie proste właśnie mechanizm natomiast my ciągle ich nie stosujemy, więc mamy pewne wyobrażenie jako ludzie, że ten atak jest dziś wymierzane bank, że będę miał kwestię dostępu dzięki tylnego to jest zagrożenie, ale w tym łańcuszku to my jesteśmy słabym ogniwem, jeżeli będziemy się stosować do prostych naprawdę zachowań możemy się naprawdę czuć bezpiecznie ja myślę, że ta świadomość oczywiście w zależności od pokolenia pewnie rośnie takie rozmowy jak nasze dzisiejsze też temu mają trochę służyć, bo w ogóle mam wrażenie, że ludzie chętnie dowiadują się nowych rzeczy np. ciekawa rzecz 11% badanych ma na myśli taki raport, który powstał na potrzeby tego wydarzenia, które dzisiaj wspominamy Digital Festival raport technologie w służbie społeczeństwu czy Polacy zostaną społeczeństwem 5011% badanych chciałoby np. toteż ciekawe otrzymywać podsumowanie wpływu ich zakupów na środowisko np. aplikacji bankowej jest 11% jest niedużo natomiast konsumenci wyraźnie też jakiś trend zaczynają dostrzegać rolę banków w dążeniu do zrównoważonego rozwoju, o ile coraz więcej wiemy na temat tej kwestii bezpieczeństwa o tyle coraz chętniej i pewnie to wspomniane pokolenie Zet jest najbardziej aktywne w tej kwestii chcę wiedzieć czy Zielona zmiana w bankowości jest możliwe pan jako reprezentant tego sektora może nam jakoś odpowiedzieć na ten temat w ogóle to, jakie aplikacja używa czy w ogóle kwestie zrównoważonego funkcjonowania w sektorze bankowości funkcjonują są brane pod uwagę oczywiście, że tak do aplikacji mobilnej za chwilę dojdę tylko podsumowania, bo to występ pana tego notować jako bank jako grupa Santander też podjęliśmy wyzwanie, żeby do roku 2050 być zrównoważoną działalność prowadzić naturalnie zeroemisyjną już w tym roku w tamtym roku 2021 na bank Santander bank Polska energia, którą kupujemy na pochodzi z odnawialnych źródeł energii, więc i też równoważyły NASA zużycie co 2 to też zostało bardzo mocno włączona jako punkt strategiczny naszej działalności mamy też mamy na to wpływ jako korporacja mamy na to wpływ bardzo dużo też kwestii związanych z taką świadomością zmiany naszych nawyków wśród pracowników jest bardzo duży nacisk na to wewnątrz mnie w zespole w całym banku jest prostu prowadzone różnego rodzaju inicjatywy chętnie się w to włączamy podjęliśmy decyzję np. w zakresie wymiany floty samochodowej i po prostu mamy całe lata hybrydową, która ponad, bo 30% zmniejszyła zużycie tych paliw kopalnych jak też wiadomo, że zasłużyła co 2 to też był bardzo ważny ruch kwestie związane ze środowiskiem społeczeństwem takim, a ładem są po prostu wbudowywane w dna naszej organizacji my chcemy nie tylko musimy po prostu chcemy natomiast wracając do tej aplikacji też bardzo chciał robić takie zakupy mieć takie podsumowanie w zakresie ile tam cały 2 to wytworzyło to porównanie takie straszyć jak ktoś ma fotowoltaika to może sobie porównać ile tylko panele wyprodukowały energii ile jest co 2 ile to jest drzew albo ile kilometrów chłonie wodę może pchać takie porównania niewątpliwie cieszą natomiast stworzenie tego na pewno wymagałoby od producentów wszelkiego rodzaju usług, ale przede wszystkim dóbr tego, aby w momencie, kiedy robimy zakupy w sklepie informacja o tym produkcie w zakresie właśnie tych elementów, które chcemy śledzić była przetwarzana dalej w systemach to producent powinien mieć bardzo dobrze to certyfikowane, czyli musimy mieć pewien standard ktoś, kto to zweryfikuje danego przedsiębiorstwa, że to naprawdę rzetelne prawdziwe co jest podawane, a potem należy to wdrożyć cały system taki przepływu informacji system finansowy na pewno tutaj kluczowym krokiem jest kwestia taką, którą dobrze teraz nasz rząd związanych z cyfrowymi paragonami niewątpliwie to by było mogło być takie miejsca, gdzie się przecież wiemy na paragonie co kupiliśmy każdy produkt ma też swój unikalny kod kreskowy, czyli identyfikator ta informacja idzie z identyfikatorem mamy ją w paragonie następnie jest włączona można byłoby, gdybyśmy mieli płatność kartą to połączyć ten paragon stąd z tą na pewno jest to kierunek też myślę, że to ta świadomość, która się rodzi rośnie powoduje, że aż 78% Polaków badanych w tym wspomnianym raporcie uważa, że w ogóle firmy powinny publicznie właśnie troszeczkę tego dotykamy informować o swoim wpływie na środowisko klimat i tutaj właśnie kłania się to raportowanie ESG, które no wymusza, ale pan powiedział, że to nie jest tylko kwestia tego, że musimy także do jakich kłody pod nogi nam rzuca lato Unia europejska to rząd itd. że w obozie trzeba będzie teraz wszystko przestawić, bo takie są przepisy mam wrażenie, że trochę pan o tym mówi i kolejni rozmówcy w ramach naszego cyklu Medici ten festiwal potwierdzają, że to jest to nie jest tylko tak, że kurczy musi tylko każdy z nas pewien kawałek tej odpowiedzialności bierze tak mamy dzieci ja naprawdę chciałbym móc z dzieckiem zimą wychodzić na sanki i nie wdychać tego smogu chciałbym, żeby wreszcie nasze rzeki akurat dziś oraz trudne narkotyczny płynęła czysta woda chciałbym, żeby ten świat naprawdę wyglądał inaczej ja się też z tym nie godzą wiem, że to nasze pokolenie, które obecnie jest jest odpowiedzialna za to przyszłe pokolenia porównuje, toteż perspektywy właśnie mojego pięciolatka, który ma fantastyczną panią przedszkolanki, które jest też bardzo mocno tak proekologiczna i budowania takich pozytywnych nawyków od małego perspektywy pięciolatka widzę jak on nie uczy albo mnie też pilnuje w zakresie takim Szkocja tato to jest plastik to jest żółta jak razem startujemy nazywam te śmieci jak pilnuje takich kwestii związanych z prostych nawyków związanych z nietrzymaniem ładowarek w gniazdkach nie ma już też takiego nawet przedszkola zauważyłem takiego wyścigu, że dzieci muszą mieć cały czas nowe ubrania jak już nie jest czymś takim pan, że dzieci przecierają kolana spod dna ktoś Święty na pewno ma oczywiście, że to jest test to będą naszywki lub napracowali i na tych kolanach, bo gminy chcemy z tego powodu jak wyrzucać całkiem nazywam to dobry spadł to są takie nawyki, które widzę w tym pokoleniu, zwłaszcza młodych definicję środka jeszcze pracujących w zakresie takich cyfrowych rozwiązań różnych rodzajów gier i naprawdę jestem optymistą jestem o tym i to powoduje, że w ogóle możemy się pewnie cieszyć albo raczej oceniać przede wszystkim to, że ta zmiana, która zachodzi ona odbywać również świecie cyfrowym, ale przede wszystkim w naszej świadomości nie tylko w kwestii wychowywania dzieci prywatnie naszych wyborów świadomych, ale również właśnie w tej biznesowej przestrzeni, jeżeli to wszystko suma tych drobnych kroków mniejszych większych będzie wykładniczo rosła to ten efekt globalny i miejmy nadzieję no będzie odczuwalny przede wszystkim noś ta odpowiedzialność będzie leżała po każdej stronie również nie tylko w życiu prywatnym, ale u pracodawcy u kontrahentów klientów i to jest taki chyba optymistyczny akcent na koniec panie Konradzie tak ja też wychodzę zawsze takiego założenia, że to oczekujemy tej zmiany najpierw właśnie spójrzmy w lustro, zanim zmierzymy wok no naprawdę zaczniemy od siebie jak ktoś myśli prawdę myśli, że nie natomiast z małą jednostką to co jak będą się zachowywały postępowa na co będę płat dużą wartość moim np. decyzja zakupowych czy w takiej decyzji związanych w ogóle bezpieczeństwie nimi przeszłością, jakby to niema znaczenia takie znajduje zawsze porównanie, że wyobraźmy sobie, że jesteśmy w namiocie śpi kilka ludzi w tych namiot, czyli tą jednostką, którą Sané wyobrażamy, że jesteśmy tacy mali jesteśmy takim smarem naprawdę 1 Komar jest w stanie naprawdę bardzo mocno zakłócić ten sen udział w tym namiocie i naprawdę od takiego 1 osoby naprawdę może zmienić dużo za nami pójdą kolejne osoby to jest taki efekt zarażania i ja czuję się zobowiązany w stosunku do mojego dziecka jak też do moich współpracowników kolegów z osób, które mieszkały na osiedlu to są czasem naprawdę bardzo proste rzeczy, których możemy się wspólnie trzymać korek i czyni ten świat lepszym wiem, że to byśmy tak ktoś trywialnie, ale dotyczy niszczą świat lepszymi to porównuje jak ustaliliśmy sobie na, wykorzystując technologie cyfrowe ma forum, wykorzystując szans media, że Słuchajcie drodzy sąsiedzi w niedzielę to my nie odpalamy kosiarek i nie głosujemy 1 drugiemu sobota to jest Max, żebyśmy mieli wspólnie to po prostu ma się taką przestrzeń do bycia na nadwozia Szanowni się nawzajem oczywiście, że taki myślę że, ale wymagajmy też po spojrzał się już to lustro i stwierdziwszy dobrze ten mój kawałek jest już ogarnięty nie bójmy się wymagać również od pracodawcy albo w miejscu pracy tego, żeby to wszystko nam się zgadzało spinała, żeby wszędzie działa się, że będzie dobrze prawda prawda ja się cieszę, że ma osoby, które wchodzą na rynek pracy zwracają bardzo mocno na to uwagę na te wartości którymi kierują się przedsiębiorcy jak również nie tylko w tej sferze takiej głoszonej tylko oni naprawdę sprawdzają czy to jest prawdziwa czy to nie jest tylko marketingowy slogan są obecnie wyczuleni ja się bardzo cieszy, bo przez ich właśnie decyzję, a takie, że wybieram tego pracodawcy, dlatego że blisko moich wartości powodują, że inni pracodawcy ci, którzy nie chcą zaczynają musieć wtedy się zmieniamy to jest wszystko na wybór w jakim świecie będziemy żyli musimy trzymać się takich naszych wartości mądrze wybierać mądrze wybierać mądrze wybierać Konrad Korczak dyrektor departamentu kontroli zapobiegania przestępstwom finansowym w pionie transformacji cyfrowej Santander Polska panie Konradzie bardzo serdecznie dziękuję za te myśli którymi się wymieniliśmy, bo tu cenne myśli mam nadzieję, że słuchawki słuchacze po pierwsze, zgodzili się z nami są tacy troszkę też podbudowani jak my potem pójdzie za tym działanie dziękuję bardzo, dziękuję do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DIGITAL FESTIVAL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA