REKLAMA

Już 3/4 Polaków na zakupach patrzy tylko na cenę produktu

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2022-10-18 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze czternasta 43 Wojciech Kowalik dzień dobry to jest wtorkowy raport gospodarczy w radiu TOK FM na początek zamknijmy co dzieje się na rynkach euro kosztuje w tej chwili 4zł i 80gr dolar po 487 frank szwajcarski po 490, a funt 552 natomiast na warszawskiej giełdzie widzimy zwyżki i to spore w tej chwili na dźwigu o 1% w górę na WIG 21 i 8% również w górę zapowiada się spora waloryzacja rent emerytur w przyszłym roku rząd przyjął projekt dotyczący waloryzacji Rozwiń » na poziomie 13 i 8% poinformował o tym dziś premier Mateusz Morawiecki podwyżkami nie będzie przy tym mogła być niższa niż 250zł ta waloryzacja może być wyższa, bo ona będzie zależała od ostatecznego wskaźnika inflacji zaprezentowanego przez GUS dodawał Mateusz Morawiecki, a ten wskaźnik będzie znany w lutym jednocześnie premier zapewnia, że obok tzw. trzynastej emerytury rząd chce na stałe wprowadzić dodatkowe świadczenie zwane czternastą emeryturą powrót do dyskusji o obniżkach stóp procentowych będzie możliwe w 2024 roku tak mówi prezes polskiego funduszu rozwoju Paweł Borys to dłuższa perspektywa niż mówił choćby prezes Narodowego Banku Polskiego do wg wcześniejszych zapowiedzi Adama Glapińskiego pierwsze podwyżki, gdy pierwsze obniżki obniżki oczywiście byłyby możliwe już za mniej więcej rok uważa się obecnie 2024 rok za okres, kiedy gospodarka może złapać wstępną równowagę i wrócimy do dyskusji o obniżkach stóp mówi teraz Paweł Borys czeka nas trudne najbliższe 612 miesięcy stabilizacja 2004. a wg dzisiejszych warunków poprawa 2005. dodawał szef PFR jego zdaniem inflacja bazowa w Polsce powinna osiągnąć swój szczyt w perspektywie 46 miesięcy, a połowa Polaków boi się, że z powodu inflacji sytuacji gospodarczej nie będzie miała szansę na podwyżkę co piąty planuje znalezienie dodatkowej pracy w oczy siódmy bierze nadgodziny, żeby dorobić tak wynika z monitora rynku pracy Instytutu Rand stad pierwszy raz od czasu zniesienia pandemicznych obostrzeń niż zauważalnie wzrosły też obawy przed redukcją zatrudnienia zwolnień boi się teraz 13 pracowników mimo to Polacy nadal wysoko oceniają szanse na znalezienie nowej pracy, bo niemal 910 ankietowanych twierdzi, że w przypadku utraty zatrudnienia znaleźliby jakąkolwiek pracę, ale sukcesywnie spada odsetek osób przekonanych o tym, że znaleźliby pracę tak samo dobrą lub leczą i to była pierwsza część raportu gospodarczego, a teraz rozmowa z naszym gościem raport gospodarcze, a jest nim Szymon Mordasiewicz z GSK dzień dobry dzień dobry państwu dzień dobry panie redaktorze, czyli zajrzymy dziś do koszyka zakupowego portfeli polskich konsumentów w dobie pędzącej inflacji już jakiś czas temu zauważaliśmy, że rosnące ceny zmieniają nasze nawyki zakupowe, a teraz, kiedy ceny także żywności rosną jeszcze szybciej ten trend się nasila decydowanie się nasila warto tutaj zauważyć, że jest to jedna z takich rzeczy, która połączyła wszystkich Polaków, a mianowicie aż 95% z nas obawia się właśnie rosnących cen ten żywności i dotychczas nie mieliśmy do czynienia właśnie z tak olbrzymią obawą w tym zakresie warto nadmienić, że tuż za obawami dotyczącymi cen żywności stoją obawy dotyczące podwyżek cen gazu elektryczności zaraz potem to 90% z nas obawia się bądź bardzo się obawia ograniczającego się stanu gospodarki to musi mieć wpływ ten także na subiektywną ocenę naszych się w dzisiejszych finansów no właśnie obawa to jedno, ale czy to obawy przekładają się konkretnie na to z czego rezygnujemy na zakupach jak zachowujemy się w sklepach zdecydowanie tak im tutaj bowiem szczególny jeszcze może warto tylko zaznaczyć właśnie te aż 33% c Polaków uważa w tej chwili nasz obowiązek koniec końcem bądź też jak w takiej relacji miesięcznej wręcz sobie z tym radzić co może sugerować, że muszą sięgać już takich zewnętrznych źródeł finansowania np. korzystać z chwilą dawna co się dzieje w takim razie rzeczywiście na tym rynku do szybko zbywalnych, czyli co się dzieje w sklepach tam jak słyszeliśmy inflacja nie maleje pośle, ostatnie odczyty 17,2% natomiast w tym roku wartość nabywanych przez konsumentów lub spożywczych wzrosła o 10,3% czy znacznie mniej niż inflacja to już sugeruje pewną odpowiedź za na pytanie co tam się dzieje Otóż konsumenci kombinują z troszeczkę uniknąć tej podwyżki cen, którą widać przecież w koszyku i starają się kupować sprytniej taniej natomiast czas nie zwiedzie te 10 lat 3% to wcale nie oznacza, że kupujemy więcej tylko kupujemy drożej oraz pierwszy od wielu lat spotkaliśmy się sytuacją, w której kupujemy de facto mniej, a nasze koszyki są mniejsze jest mniej dóbr w szykach za to niestety za wyższą cenę i ta zmiana Otóż jest 2% innymi słowy łączymy +10% za to, że konsumujemy 2% mniej mamy mniej w naszych koszykach to, ale to co mamy w naszych koszykach czym kierujemy się na zakupach patrzymy już w zasadzie tylko na etykietę sceną w większości wypadków tak, kiedy zadaliśmy pytanie co jest takim najważniejszym elementem dzisiaj, która ma, za którym stoi zakup i które decydować może o zakupie produktu to rzeczywiście jest cena, bo tak stwierdziło aż 75% Polaków dopiero na kolejnych miejscach, choć także wysoko jest jakość oraz zdrowie czy skład produktu, ale tutaj należy zwrócić uwagę na to, że ta cena wysunęła się w tej chwili na pierwsze miejsca, a oszczędzamy na jedzeniu przychodzi już ten moment, kiedy również na tych wydatkach tniemy nasze budżety oszczędzamy na jedzenie tutaj żeby, żeby tak to skomentować to warto spożyć troszeczkę szerzej na cały budżet pamiętajmy, że mamy 1 portfel, który jakoś tak specjalnie nie pęcznieje jeśli chodzi o dochód rozporządzalny w kosztom jesteśmy na myśli poszły konsumentów jesteśmy ściśnięci każdej strony prawda, jakby koszty związane z wynajmem i zapłaceniem zapłaceniem czynszu paliwo gaz energia chce byśmy czasu za to wszystko trzeba zapłacić nie są to rzeczy, które za specjalne można zarówno, choć tutaj można pewnie i wiedzieć miejsc samochodem, ale raczej z mieszkania zrezygnuje we natomiast w pierwszej kolejności zaczynamy rezygnować z wydatków na rozrywkę poza domem na wyjście do restauracji taka to klawe albo do baru redukujemy trochę też wydatki związane z podwyżkami staramy się to jakiś sposób kompensować wydatkami spożywczymi już w tej chwili zaczynamy wraca też do czegoś co chwileczkę odpuściliśmy, a mianowicie z chwilą, kiedy przestajemy wychodzić i korzystać powiedzmy kiwa z teatru wraca trend, który tak nazywany oczu pobitego branżową do centralizacji na dom znowu zaczyna być centrum wszechświata ale, ponieważ ceny rosną, a np. nie wychodzimy właśnie do baru restauracji zaczynają przede wszystkim rosnąć takie kategorie, w których może coś w domu samodzielnie przygotować, więc w tej chwili takim powiedziałbym rankingu najszybciej rosnące kategorie tych, którzy pod względem wartości ceny rosną wszędzie, ale oczywiście kupujemy więcej to jest olej np. który jest dużo dużo droższe, ale jednak jest składową wielu przyrządzane w domu w domu podczas mąka jest ponad 8% wzrostu obrotów zakupów z aktami tylko tzw. wolumenie tarcza margaryn to też ciekawa czy warto na to spojrzeć Margaret kupujemy długie ręce, dlatego że odchodzimy np. od od masło w Rydze i takie kategorie właśnie pozwalające przygotować samodzielnie posiłki w domu to są tak wspomniałem kategorii, która teraz szybciej rosną, ale toczył nie oznacza, że tylko właśnie te kategorie rosną pewnie też no wszyscy mają dość, żeby zaraz przygotować posiłki marskością tutaj powiedziane tak niejako rykoszetem rożne kategorie, które są swego rodzaju substytutami tego co traciliśmy nie dochodzimy do restauracji no to np. rosną rzeczywiście bułki do hot dogów albo do hamburgerów nie dochodzimy do kas do oka wiary na ciastko roczną bardzo wyraźnie np. aromaty do czasu albo deser tylko, po które można sobie kupić i przygotować zjeść z ich domu także pewien sposób tymi zakupami spożywczymi rekompensujemy sobie właśnie ubytki tego naszego rezygnujemy z RPO Adama w tej chwili to rzeczywiście ciekawe wraca ten trend siedzenia w domu tak w pandemii siedzieliśmy w domu bardziej na skutek odgórnych zarządzeń, bo tak musieliśmy, a teraz siedzimy niejako z wyboru no bo chcemy oszczędzać na wyjściach i aktor właśnie wygląda, więc praca nam DIY, czyli do czerwca do centralizacji dum dum znowu staje się centrum wszechświata i w tym momencie łączy się to oczywiście z rosnącymi cenami produktów spożywczych praktycznie w Krośnie półki no zaczynają rosnąć najszybciej te, które pomagają nam jakoś ten czas sobie w domu wypełni zapełnić ich no, więc substytut tego tekstu miałem co tracimy jesteśmy w stanie w tej sytuacji wskazać, które kategorie towarów na tym cierpią w atak konsumenci tak rzeczywiście przyjmują różne taktyki strategie i oczywiście są na pewno kategorii, które zrezygnować nie można wspomniałem do projektu zaznaczył bank jest mąki makaronu albo oleju, a teraz są takie kategorie, które w tej sytuacji obserwujemy, że bardzo wyraźnie cierpią tutaj już niemożna tego raczej ani wartościami wolumeny sprzedaży, ponieważ ulicy cenowe są tak różne rzeczy są też trudno czasem byłoby powiedzieć czy konsument tylko na chwileczkę obstawia tę kategorię czy też nie, ale mamy tutaj możliwość sprawdzić, a te informacje mamy bezpośrednio z zakupów konsumenckich czy np. w stosunku od stycznia do września tego roku w danej kategorii konsumenci powtórzyli zakupy w ogóle kategoriami tutaj okazuje się, że takie kategorie, które konsumenci świadomie zrezygnowali takiego zakupu nie powtórzyli powiem tylko przypomnę może mamy w Polsce 13,51 000 000 gospodarstw domowych np. takiej kategorii alkoholi mocnych w tym roku w ciągu 999000, a 360 000 rodzin nie powtórzyło zakup Polska serdecznego w zeszłym roku kupili, a w tym roku lub stwierdzenie może sobie odpuścimy, bo nie jest to niezbędne w przypadku piwa w 107 000 dostaną domowy bulion no to pewnie może zastąpić prawda jakimś substytutem przygotować sobie wywar z mięsa na 300 000 gospodarstw domowych kupiło żadnego produktu z tej kategorii ma złota wcześniej wspomniałem tutaj jest wymieniana trochę tańszy zamiennik albo margaryna klubu albo zmorę, ale też kawa instant proszę zwrócić uwagę tutaj mamy miks akurat przyczyn, bo z 1 strony jeszcze przed pandemią można było kupić kawę znanej marki z 200 g za 19zł promocje w tej chwili powyżej 28zł taka kawa już na pół jeśli znajdzie i w tym momencie widzimy, że 300300 000 rodzin znowu nie kupiło żadnego produktu w tej kategorii także naprawdę zaczynam się dziać w sytuację taką mamy w tej chwili do czynienia w sklepach na półkach jest jest bardzo skomplikowana i w pełni pełni rzeczywiście za tym stoją ruchy cenowe i presja kosztowa, jaką spotykają się konsumenci i tak wygląda nasz zakupowy koszyk w dobie wysokiej inflacji Szymon Mordasiewicz z GfK bardzo dziękuję za rozmowę serdecznie dziękuję do widzenia do usłyszenia, a to był raport gospodarczy Wojciech Kowalik również dziękuję i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA