REKLAMA

Mindfulness to nie uważność. A na pewno nie rozumiana w sposób zachodni

Gościnnie: Wysokie Obcasy
Data emisji:
2022-10-17 15:50
Czas trwania:
20:35 min.
Udostępnij:

Mindfulness to nie tylko uważność. A na pewno nie uważność rozumiana w sposób dosłowny. Czym jest buddyjskie Sati, dlaczego działa i przynosi wiele pozytywnych skutków w podcascie „Życie z mindfullnes” Tomasza Kryszczyńskiego i Aleksandry Mijakoskiej-Siemion.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry nazywam się Ola jako ska Siemion i chce zaprosić do podcastu życie mają u nas, w którym rozmawiam z Tomaszem Kruszyńskim psychologiem trenerem nauczycielem ma wolne i autorem programu o tej samej nazwie czy życia z pań u nas Tomku trochę z tym mają silne są nie do końca rozumiem uważność to jest jeden z elementów mają wspólne czy jak nie może od początku, czyli kiedyś dawno temu w Indiach zaczęto rozwijać stacji sformalizowaną to to sad i pogłębianie Rozwiń » rozwijanie stacji i dwudziestym wieku na Zachodzie zauważono, że to osad działa przynosi wiele pozytywnych skutków, ale pozytywne skutki ograniczone są tylko do buddystów, bo nikt inny o tym nie wie i wyciągnięto to z posad z oryginalnego kontekstu buddyjskiego no i przetłumaczono na martwi nas oczywiście to przetłumaczenie nastąpiło trochę wcześniej niż tutaj psychologii zaczęła w tym zajmować, ale założono, że to tłumaczenie oryginalnego Paliński go terminów rodzącego się z Indii mają u nas będzie dobry ja uważam, że nie jest zbyt dobre później przełożono ten termin angielski na polskie uważność także sankcji to angielskie mają u nas angielskie mają u nas to Polska uważność przy czym w języku polskim używamy zamiennie mają u nas i uważność także te wszystkie terminy dotyczą 1 zjawiska uważność tak kojarzy mi się np. takich sytuacjach pojawia się najczęściej, kiedy np. moje dziecko rozlewa szklankę wody na podłogi i wtedy jest znowu nie była uważne to jest ta uważność czy też zupełnie innego może nie zupełnie innego, ale stąd ta moja trudności z terminem polskim uważność, bo ludziom to się z tym z tym kojarzy ktoś nie był uważny i odchodzi tylko o to tymczasem no ma twój Ns uważność osad to coś znacznie znacznie szerszego tu świadomość bieżącego doświadczenia, iż jest świadoma tego co dzieje się w danej chwili szansa, że coś wyleje zmniejsza się, ale to nie tylko to ja też kiedyś sobie wymyśliłem takie, żeby to wytłumaczyć np. człowieka, który gra jakąś grę komputerową, czyli jego uwaga jest skupiona na tej grze i czy oznacza, że on jest maj twór, że jest uważnym w tym znaczeniu, którym mówimy o niebo uważność sad ma 12 świadomość bieżącego doświadczenie, że ktoś zaangażowany w tę grę komputerową często jest odcięty od doświadczeń ciała może być tak bardzo odcięty, że może doprowadzić do śmierci takie przykłady były, że ktoś był tak wciągnięty w tę grę, że zapominał o funkcjach podstawowych swojego swojego ciała, a co dopiero, gdybyśmy zaczęli mówić o emocjach także no to my 12 jest coś bardziej o wiele szerszego niż to, o czym powiedziałaś to świadomość bieżącego doświadczenia, czyli wylewa się twojemu dziecku coś i noty zauważa to, ale ma też świadomość tego co się dzieje z sobą może jesteś wkurzona może odpala się w tobie złość, a może sobie masa życzliwości i chęć pomocy może z tym spięta, a może pojawia się na twojej twarzy uśmiech widzisz oto dziecko się właśnie uczy i to jest ta ta świadomość co znacznie szerszego niż tylko wyłącznie uwaga czy w tej świadomości, której ty mówisz sobie tak myślę, że chyba jest na to przestrzeń jest przestrzeń na wybór, który dokonuje ostatecznie na podjęcie decyzji, bo my mają wolny 100 ta nasza baza, czyli jeśli masz kontakt z sobą to widzi, że okej dziecku wylało się coś na podłogę i odpala się w tobie np. złość, a za tym wieś swego doświadczenia, bo wcześniej była uważna, że leci np. krzyk teraz jeśli masz tę świadomość i widzi, że to nie jest pomocne, że to nie pomaga ani tobie ani twojemu dziecku ani waszych relacji to jeśli masz świadomość to uwalnia się od tego automatyzmu, który powodował, że wcześniej krzyczała czy wybiegała cokolwiek innego robiłaś czy ta świadomość pozwala dokonywać bardziej dokonywać wyboru właśnie powoduje, że twoje reakcje bardziej adekwatna bardziej pomocna jeśli masz tę świadomość bieżącego doświadczenia tutaj MUM Drożdż, o czym mówiliśmy podczas naszego ostatniego spotkania, gdy definiowali ćmy uważność kumuluje się już wie, że np. w tej konkretnej sytuacji wybuch agresji złości absolutnie nie będzie nie będzie pomocne albo wręcz wręcz będzie szkodliwy także jeśli ma świadomość no to może podjąć decyzję jeśli jedziesz samochodem z zamkniętymi oczami to szansa na wypadek jest dosyć duży tutaj znowu mają wolne jak kierowca, który ma otwarte oczy i pozwalać decydować, w którym kierunku iść na dobrze to w takim razie jak zrozumieć to doświadczenie, bo w Polsce bardzo lubimy zbierać różne doświadczenia prawda lubimy grać w prace lubimy być doświadczeni dopiero w momencie, gdy jesteśmy doświadczeni często zasługujemy albo nie na różne rzeczy to się bardzo ładnie przekłada na nasze całe życia to hasło doświadczenia jak rozumieć słowa klej odnosi się w tym pytaniu jak rozumiem do do tej definicji, którą podaliśmy ostatnio, czyli mają wspólne uważność sad jako świadomość bieżącego doświadczenia tutaj na wchodzi od by bieżące doświadczenie, ale złota takich, czyli twoje twoje emocje twoje myśli twoje doznania zazwyczaj na treningach mają wspólne no taki sposób te doświadczenia grupuje się w starożytności trochę inaczej grupowane w tej chwili jesteśmy na Zachodzie i trochę też inaczej grupuje my, czyli ponownie, gdybym teraz zapytał, czego doświadczasz w tym momencie, jakie emocje w tej chwili w tobie są, jakie doznania ciała w tej chwili pojawiają się, jakie myśli się pojawiają to jest właśnie to, żeby to ułatwić to zazwyczaj grupujemy w 3 obszary doświadczenia emocje myśli doznania ja wielokrotnie na zajęcia, które prowadzę pytam ludzi o to, czego w tej chwili doświadczasz tak, żeby ludzie uczyli się tego podłączenia od tej mają u nas jest odcięciem się od rzeczywistości jest podłączenie się od do rzeczywistości często punktujemy funkcjonujemy w takim o odłączeniu od rzeczywistości nie mając kontaktu z tym bieżącym doświadczeniem, bo jesteśmy ciągle w przyszłości i przyszłości nie, żyjąc tym co się dzieje także mieć świadomość tego doświadczenia, które możemy po to, żeby intelektualnie sobie lepiej ogarnąć pogrupować na 3 obszary emocje doznania ciała myśli czym jest najtrudniej jak wynika z tego doświadczenia wiem, że różnie nie można generalizować, ale tak różni różnie no ja bym powiedziała, że emocje no tak tak wielu wielu osób to jest snu czymś bardzo bardzo trudnym no bo znowu panie często podkreślają że, a mój mąż nic nie czuje, że nie ma kontaktu z emocjami i wiele osób myśli, że mężczyźni mają trudności w kontakcie z własnymi emocjami moje doświadczenie jest takie, że zarówno mężczyźni kobiety niektórzy mają trudność, ale jest też grupa ludzi, która ma on olbrzymią trudność w kontakcie chciałem po prostu naprawdę czują nie czują ciała przecież ciało boli no tylko no no i toteż jest, czego doświadcza teraz i ludzie mówią, że niektórzy, że albo boli albo nie boli, ale dopiero wtedy czujemy, gdy boli no to jest trochę mało musi doprowadzić do Stanów w tym boli, żeby w ogóle poczuć swoje ciało, a co z obszarem intymności co z obszarem związanym z jedzeniem to są kolejne obszary, gdzie od uznania ciała są niesłychanie ważne wprowadza taką praktykę, gdzie ludzie uczą się uważniej jeszcze zauważyć, że nie ma kontaktu z ciałem, jeżeli człowiek nie ma kontaktu tylko kontakt chciałem to nie kiedy jest głodne nie wie, kiedy czuje sytość i z automatu je nie wie, jaki pokarm wpływa na niego pozytywnie jak negatywnie także tej boli minione, jeżeli się już tak by wybrzuszenie przeżarła, że dopiero wtedy czujesz, ale co wcześniej, jeżeli wcześniej ma to doświadczenie tę świadomość tego co się dzieje swoim ciałem wcześnie może zareagować okej już czuje sytość ni więcej albo acai mleko w taki sposób na mnie działa mięso działa na mnie taki sposób i w oparciu o to możesz zmieniać swoją swoją dietę to jest świadomość także to nie jest tylko o tym, że boli, bo niewoli tylko ten zakres związany z doświadczeniem ciała jest jest jest jest jest potężne, a co zmyśleniem, bo myślę, więc jestem czy coś głębiej inaczej no myślę, że ludzie bardzo często nie są świadomi swoich poglądów tego jak to co myślą wpływa na nich no też badania są są takie dosyć jednoznaczne często jesteśmy tego świadomi ludzie mówią różnych ankiet także np. nie są rasistami ale gdy się pyta czy jest dla ciebie okej, żeby obok ciebie mieszkali ludzie z Afryki, którzy mają inny kolor skóry nagle okazuje, że Żenia nagle się okazuje, że nasz głęboko nieuświadomione poglądy myśli na temat kobiet związków relacji teraz uświadomienie sobie, jakie ma myśli, jakie mam poglądy jak kształtuje moją rzeczywistość moją relację z partnerem partnerką dzieckiem moje wybory polityczne co jest niesłychanie ważne i tak często niestety to jest nie jest uświadomione red aż odejmuje mi mowę tak jak sobie o tym myślę, bo faktycznie tak jest, ale w tym wszystkim to chyba też chodzi o to tak jak słucham ciebie jak mówiliśmy naszym poprzednim odcinku, że ważne jest bycie tu i teraz tylko co to oznacza, bo to jest taki kolejny slogan, które łatwo wszędzie nam mija, jeżeli chcemy cokolwiek dowiedzieć na temat informacji przeczytamy to hasło na wszystkich dostępnych stronach znajdziemy u influencerów znajdziemy na okładkach książek, ale co tak naprawdę jest bycie tu i teraz no i myślę, że mają równe 100 to nie jest jedynie bycie tu i teraz, że to jest świadomość tego co dzieje się w doświadczeniu tu i teraz no to jest subtelna różnica pamiętam pewnego mnicha, który buddyjskiego, który powiedział że, że kura to też siedzi też jest tu i teraz, ale jakoś nie osiąga oświecenia przebudzenia przypuszczalnie nieświadoma tego, czego coś się na co się dzieje jak podaje inny przykład no, jeżeli Sarna w wyniku potężnego lęku spada na samochód to też jest tu i teraz, ale nie jest ma twór tylko podlega automatyzm mówi z automatu no poddaje się swojemu instynktowi, który czasami może przybliżyć się do śmierci ani od śmierci uratować także nie mówię, że ma funkcję świadomością tego co dzieje się w tej chwili nie tylko byciem tu i teraz znowu ten ten ten przykład z grą komputerową, jeżeli ktoś Graf coś no no jest tu i teraz fizycznie może nawet mieć uwagę skupioną na tym co się dzieje na tym ekranie, ale nie ma głębokiej świadomości tego co się z nim czy z nią dzieje, bo jest odcięty czy odcięta od swoich emocji od swoich myśli od swojego ciała także ma 12 świadomość bieżącego doświadczenia, jeżeli ma świadomość tego co w danej chwili się dzieje co podpowiada ciało emocje no to jesteśmy full jest też świadoma w tym w tym w tym znaczeniu natomiast, że jesteś ciągle w przyszłości albo w przeszłości w tym odcięcie od tego co na bieżąco mówią ci twoje emocje twoje ciało co pojawia się też w myślach czasami automatycznych no to wtedy wtedy tego tej uważności w tym w tym znaczeniu nie ma tak by się chciało mieć taki magiczny sposób na to, żeby w sytuacjach takich, których jesteśmy rozproszeni tak mu się nagle wziąć w garści to też takie polskie bardzo wziąć się w garści tak i znaleźć właśnie tu i teraz to jest możliwe czy to jednak wymaga tak jak powiedziałeś długiej pracy wielu kroków Poznania siebie pracy treningu ostatnio użyłem tej tej tematowi języka myślę, że stają też możemy za zastosuj zastosować stopniowo ta umiejętność pogłębia natomiast, że jeżeli ciągle żyjemy w przyszłości w przeszłości takim śnie zauważmy, jeżeli ktoś ściąga w przyszłości albo w przeszłości pani doświadcza tak naprawdę bieżącego życia ja kiedyś też tak funkcjonowania uwielbia podróżować i AM jechałem gdzieś planowałem ten ten wyjazd co będę robić będę w Bangkoku w deszcz czy w Atenach, gdy już tam byłem to znowu planowałem kolejną rzecz nie, doświadczając tego co dzieje się tu i teraz, żeby ciągnąć z tego znowu w różnych obszarach życia, jeżeli Jeż i nie jest też świadomie tu i teraz no to możesz się przejadać albo nie dojada, acz już jesteś w sytuacji intymnej ciągle myśleć o przyszłości przeszłości oceniasz to nie doświadczy tej tego bycia tej wydanej w danej wdanej chwili i stopniowo, jeżeli wzmacnia tę siłę uwagi tę świadomość ona zaczyna się osadzać w tobie coraz bardziej zaczynasz być rzeczywiście świadomie tu i teraz natomiast na początku no ludzie robią różne rzeczy ja np. z automatu kiedyś bardzo mocno dociskał szczoteczkę do zębów, gdy myłem zęby, bo mają u nas może praktykować też różnych codziennych działaniach ten automat był bardzo mocny i oczywiście w związku z tym miałem różne problemy związane z moimi zębami jakieś ubytki przyniosłoby tak dalej także, żeby być tu i teraz by nie siedź tak mocno, żeby robić delikatnie zakłada przyklejając sobie żółte karteczki, żeby tak zauważ tak naprawdę chodziło wróci do tego co tu i teraz mieć świadomość co się dzieje, a nie ciągle myślą o przyszłości przeszłości w ten sposób z automatu dociskając szczoteczki coraz mocniej także wyzbywanie się tych różnych automatyzmu no bywa ciężkie niektóre automatyzm łatwo zlikwidować, a inne bardzo bardzo ciężkie z automatu możemy wpadać w lęk z automatu możemy spadać w agresję z automatu możemy oceniać innych na ma inną inny kolor skóry już wiem kim nie jest jest kobietą to już wiem co kim kim on jest zauważ to co się pojawia w twoim doświadczeniu i Zobacz co robi tobie twoim otoczeniu, żeby to to zmieniać także na początku może być trudne inną metodą, którą ludzie stosują to jest włączanie sobie przypominacie na telefonie wróci do tego co tu i teraz Wypij w pracy gdy, gdy spada nawet herbatę w sposób uważny wróć do oddechu chociażby na minutę, żeby osadzić się niektórzy są w takim mówi sędzia, gdyby w śnie w ogóle nie widzą także, że życie przemija przelatuje przyparta przez palce i takie przypominać parę razy dziennie Hey wróci do dachu zatrzymał się właśnie, żeby się zatrzymać, żeby wrócić do tego o znowu jestem spięty znowu oddycham bardzo szybko znowu na automacie jem itd. itd. tak dalej, czyli zacząć od żółtych karteczek to był tylko przykład na niektórych będą działać inne przypominać coś tam w telefonie na Wschodzie stosuje się różnego rodzaju obrazy którymi są, które są przypomina cieczami, czyli np. obraz uosabiający współczucie, jeżeli komuś brakuje współczucia życzliwości i masztu przed sobą przechodzi w domu widzisz, a znowu z tym nieżyczliwe dla siebie albo dla kogoś znowu zaczną krzyczeć znowu wale w siebie i tutaj to widzisz to jest przypomnienie oryginalny termin mają wspólne w oryginale to stacji kasacji w oryginale i w języku walijskim, z którego wiemy o tym w tak dużym pakiecie co w ogóle jest jak praktykować stacji oznacza także pamięć także coś w tym znaczeniu pamięć, żeby pamiętać o tym, żeby wracać do tego co tu i teraz, żeby tą świadomością obejmować to co się tutaj dzieje i to w sposób potężny może zmieniać jakość jakość życia to też często mamy o tym mówię, że ja będąc dzieckiem nie byłam z nim była w przyszłości w przyszłości teraz, gdy naprawdę jestem to ta relacja głęboko się zmienia też dzieci czują, że ktoś naprawdę z nimi jest albo pływa w przyszłości albo albo w przeszłości znowu traktuj to proszę tylko jako przykład działania tej tej uważności po co być świadomie tu i teraz m.in. potop to zmienia relacje z innymi, ale też sobą zmienia stopniowo też nasze nasze reakcje jak potwierdza, dlatego że dzieci rzeczywiście są bardzo dobrymi nauczycielami jak tylko odbiegamy myślami gdzieś indziej ani jestem w zabawie to moja córka mówi mamo, ale znowu jesteś w pracy, chociaż nie siedzę przy komputerze bardzo dziękuje ja nazywam się rolami akowska Siemion moim rozmówcą jest Tomasz Krysiński autor programu życie mają full nas do usłyszenia następnym odcinku dziękuję to był spotka wysokich obcasów Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYSOKIE OBCASY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA