REKLAMA

Wystartował światowy wyścig po olej napędowy. Czy na mecie zobaczymy kosmiczne ceny diesla?

Codzienny podcast gospodarczy
Data emisji:
2022-10-19 07:10
Czas trwania:
05:33 min.
Udostępnij:

Europa, w obawie przed przerwami w dostawach energii, zaczyna gromadzić przed zimą zapasy oleju napędowego do generatorów prądu i opałowego do ogrzewania. To tym trudniejsze, że w sytuacji energetycznego kryzysu i przyszłych kłopotów z dostawami z Rosji, trzeba znaleźć dostawców i paliwo transportować na duże odległości. A o diesla z Europą zaczynają bić się Stany Zjednoczone - do tego stopnia, że statek z dostawami z Bliskiego Wschodu, przekupiony wyższą ceną, za Gibraltarem, zamiast w prawo do Europy, płynie prosto do USA. A co to znaczy dla nas? Że 8 złotych za litr diesla to może być dopiero początek, a na horyzoncie może majaczyć nawet 10 złotych. A ponieważ diesel napędza światową gospodarkę - to takimi cenami jeszcze bardziej napędzi inflację. Rozwiń »
Partnerem odcinka jest OANDA TMS Brokers Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers codzienne podcast gospodarczy Europa pogrąża się w paliwowym fałsze europejscy przedsiębiorcy gromadzą zapasy dziś na zimę ceny szybują zapasów brak za 3 miesiące sytuacja jeszcze mocniej się skomplikuje i tym razem w przeciwieństwie do kryzysu gazowego stany Zjednoczone mogą nie pomóc, ale po kolei wielkie średnie małe biznesy europejskie szykują się do przerw w dostawach prądu tak jest w Niemczech Rozwiń » Europie środkowej czy Wielkiej Brytanii akcję gromadzenia paliwa do generatorów na wielką skalę prowadzą np. centra przechowywania danych cyfrowych bez prądu serwery padną wraz z nimi dane np. zgromadzone przez Amazona kolejka po olej napędowy robi się z dnia na dzień coraz dłuższa ceny rosną wyścig po paliwo trwa na lądzie na morzu i to dosłownie, ale o tym za chwilę w lutym Unii Europejskiej wchodzi w życie zakaz sprowadzania z Rosji gotowych paliw Europa musi, więc znaleźć nowych dostawców albo sama produkować więcej surowej ropy naftowej i jedno i drugie może być trudne ile w ogóle jest wykonalne czasu zostało niewiele europejskie rafinerie mogą nie podołać przerobowe, a znalezienie innych niż Rosja źródeł na świecie jest tym trudniejsze, że nie tylko Europa kupuje oleje na potęgę problemem jest również logistyka paliwo trzeba transportować z całego świata do europejskich portów na wielkie odległości rozładować i przetransportować do odbiorców apotem wysłać puste statki w drogę powrotną czas całej operacji znacząco się wydłużył w porównaniu z transportem z rosyjskiego Primo SK na Bałtyku może, więc czas skorzystać z zapasów niekoniecznie, bo ostatnio znacznie stopniały przyczyniły się do tego Niemcy a w jaki sposób z powodu szalonych cen gazu niemiecki przemysł przedstawił się na produkcję prądu oleju opałowego ta tańsza alternatywa może się jednak wkrótce okazać nie tak tania, bo Europie zabraknie 13 niezbędnego paliwa, a sytuację dodatkowo komplikuje Francja i to na 2 sposoby po pierwsze nie pomagają trwające od wielu dni strajki we francuskich rafineriach załogi zakładów domagają się podwyżek instalacje przetwarzające ropę pracują na pół gwizdka na co trzeciej stacji benzynowej we Francji brakuje jakiegoś rodzaju paliwa w tym oleju napędowego to tyle, gdy chodzi o Francję i paliwa przejdźmy na chwilę do francuskiego rynku energii elektrycznej Francja do niedawna była największym eksporterem energii elektrycznej na kontynencie, bo wytwarzała w swoich elektrowniach atomowych więcej niż potrzebowała Europa korzystała, więc z taniego dostawcy, ale nastąpił koniec tej sielanki dużą część francuskich zakładów jądrowych ma przestoje na remonty strajki pracowników sprawiają, że nie wiadomo jak szybko wrócą do pracy, a to znaczy, że Europie może brakować prądu wtedy jak kontynent długi szeroki ruszą awaryjne generatory, do których potrzeba diesla i tutaj kółko się zamyka jeszcze gorzej, że zapasów nie mają też Amerykanie w stanach Zjednoczonych rezerwie gotowych paliw są najniższe od 40 lat już wcześniej amerykański rząd uwalnia zapasy by obniżyć najwyższą od dekad ceny benzyny walczyć z inflacją i przy okazji poprawić swoje notowania od Izę toczą, więc zacięty bój na rynku 2 kontynenty do tego stopnia, że globalni liderzy zawracają do USA statki płynące z paliwem do Europy po drodze Amerykanie oferują wyższą cenę, więc statek z bliskiego Wschodu, który miał za Gibraltarem skręcić wprawo płynie prosto, a co to wszystko oznacza dla konsumentów na polskich stacjach paliw cena litra oleju napędowego wzrosła w ostatnim czasie do średnio grubo ponad 8zł eksperci mówią, że to nie koniec podejrzeć w tej sytuacji abstrakcyjne żarty o 10zł za litr diesla mogą przestać być tak abstrakcyjne i na koniec jedno zdanie diesel napędza światową gospodarkę wykorzystywany jest w procesach transportowych grzewczych i przemysłowych, a to oznacza, że wzrost jego cen może podnieść ceny wszystkiego od ogrzewania domu po ceny cukru na sklepowej półce podcast przygotowała Anna Augustyn przedstawił Wojciech Kowalik dziękujemy i do usłyszenia podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY PODCAST GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA