możemy o nagrodzie i festiwalu Conrada i o tym kto może w Polsce wydać książkę ten pytam, skąd ósma 10 podcast gazety wyborczej w Załężu Arek Gruszczyński i bardzo jest miło powitać pana Michała Pawła Markowskiego z kolejnym odcinku naszego podcastu dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwu będziemy rozmawiać o festiwalu Conrada i o nagrodzie Konrada ale zanim pytam pana o nominowanych w tym roku pisarzy i pisarki to proszę powiedzieć, jaka idea przyświeca
Rozwiń »
nagrodzie, dlaczego została powołana mamy bardzo dużo nagród literackich w Polsce czyta nagroda jest w jaki sposób wyjątkowe to zależy, jakiego punktu widzenia się patrzy, a młodzi autorzy debiutanci z pewnością chciałby tych nagród mieć znacznie więcej dla Czytelników wydaje się ten ruch wśród nagród nieco nadmierny, ale pamiętajmy, że literatura w Polsce jest deficytowa w tym Sejmie, że mało się wydaje książek mało jest szansa dla młodych autorów wy tę książkę swoją pierwszą wydali mało się wydaje książek pierwszych oczywiście, bo książek wydaje się w Polsce bardzo duże były takie badania, które pokazywały, że dziennie wydaje się kilkadziesiąt pozycji, więc rynek jest jakoś potężny jest potężny, ale nie jest potężny i otwarty dla debiutantów wydawnictwa boją się wydawać pierwsze książki i autorów niesprawdzonych, bo nie opłaca osie nie opłaca, bo nie wierzą w literaturę, która dopiero zaczyna raczkować ani nie stoi potężnie na nogach nie ma za sobą wielu nagród itd. tak dalej to jest rzecz skomplikowana, więc z punktu widzenia młodych autorów tych nagród wydaje mi się powinno być coraz więcej, tym bardziej że mało jest w gruncie rzeczy funduszy wspierających literaturę wiem dokładnie jak wygląda sytuacja finansowania kultury w ramach programów ministerialnych wiemy jak to wygląda jeśli chodzi o inne agendy rządowe, które powinny zajmować promocją kultury itd. nie będę o tym szeroko mówił czy system został pomyślany dosyć dobrze, bo z 1 strony wydawnictwa mogą ubiegać się normalnie szych czasach niż tych, których obecnie żyjemy o finansowanie dofinansowaniem publikacji wydań książek, a pisarze pisarki mogą się ubiegać o stypendia, a więc system jest bardzo dobrze pomyślane tylko niestety w obecnej sytuacji politycznej no właśnie kuleje nieco wszyscy mogą się ubiegać, ale nie wszyscy dobiegną do mety z powodów by bardzo częsta jawnie politycznych nie ma co ukrywać w każdym razie nasza nagroda została pomyślana nieco innej epoce jako nagroda wspierająca pierwsze książki prozatorskie to jest forma dosyć szeroka, dlatego że prozę trudno zdefiniować łatwo zdefiniować w opozycji do poezji, ale trudniej już jeśli chodzi o gatunki, które na prozę się składają w związku z tym nie definiujemy bardzo restrykcyjnie kategorii prozę przyjmujemy z pierwszej selekcji książki reporterskie książki fikcją analny niefunkcjonalne nawiasem mówiąc zdumiewa mnie brak eseju wśród nadsyłanych książek esej chętnie traktujemy jako prozę prowadzenie funkcjonalną i na równych prawach z reportaży esejów nie ma, a to bardzo ciekawe, bo to jest ta jest jednak wydawane chodzę do swojej ulubionej księgarni przy nowym świecie to księgarni Uniwersytetu Warszawskiego to tam co rusz kupuję i następnie czytam eseje młodych naukowców młodych naukowczyni wydawnictwa chyba przesypiają jakoś tę okazję, żeby zgłosić do nagrody z pewnością wiele wydawnictw przesypia okazję, a wydaje mi się, że mielibyśmy pewne kłopoty z zaliczeniem książek akademickich do kategorii eseju oczywiście tu też mamy ogromną sferę niepewności co zaliczyć do eseju, czego nie zajrzeć do eseju także będzie wydaje się, że brak eseju wśród debiutantów świadczy być może o tym, że gatunek ten wymaga pewnej pisarskiej dojrzałości w sensie doświadczenia wielokroć podkreślił, że młodzi twórcy młodzi pisarze nagrodę dla młodych system wsparcia dla młodych, ale ostatnio Hecht debiutantem nieoczywistym został Marian pilot, ponieważ wydał on książkę poetycką pierwszą w swoim życiu chcę, więc czy dopuszczacie starszych twórców chce, którzy debiutują po np. osiemdziesiątym roku życia jak to zrobił właśnie ostatnio wspomniany Marian pilot nie chciałbym być źle zrozumiany dla mnie kategoria młody oznacza debiutujący możnym w zakresie doświadczenia nie w sensie wieku z tego względu dopuszczamy rzeczywiście autora autorkę w jakimkolwiek wieku, byleby była to pierwsza książka napisana prozą w tym sensie mieliśmy zgłoszenia Torus obficie drukujących tomy poetyckie, ale po raz pierwszy występujący z książką prozatorską i nasze reguły nie przeszkadzają nam w traktowaniu tych książek jako pierwszy książek prozatorskich warto wspomnieć, że Marian pilot dostał nawet nagrodę za ten debiutancki tom poezji, więc w każdym wieku można zdobyć uznanie w Polsce rokrocznie wydaje się kilkadziesiąt, gdyby tacki książek powieści książek reporterskich tomów poezji oczywiście książek eseistycznych historycznych niektóre giną od razu na tym dużym rynku wydawniczym inne jak chociażby pisarskiej powieści Łukasza bary czy Doroty Kotas zdobywają kolejne nagrody autorzy autorki publikują kolejne dobrze przyjęte przez krytykę i przez Czytelników książki co może się złożyć na sukces, gdyby tamta wiele rzeczy po pierwsze, wydaje się, że jednak jakość to ważna cecha co, do której krytycy raczej bywają zgodni podam przykład na około 50 książek zgłoszonych do naszej nagrody tutaj słowo tylko, bo to jest rzecz niezbędna słowa tylko o tym jak działamy, więc najpierw, a wydawnictwa przysyłają nam książki w tym roku było książek 50 później my wybieramy zdalnie spotykają się ze sobą rozmawiając 10 książek, które wg nas powinny być zauważone i dopiero później spotykamy się dyskutujemy i wybieramy 5 książek przedstawiamy 5 swoich własnych propozycji potem dyskutujemy nad tymi książkami i na końcu jeszcze raz ustalano hierarchie tylko dyskusji, więc to jest proces złożony, a mówi o tym, dlatego że na tym drugim etapie niemal wszyscy zgodziliśmy się co do naszych wyborów świadczy o tym, że książka dobrze napisana no nie będę teraz wnika w to co znaczy dobrze napisana książka, która zyskuje naszą aprobatę musi być oczywiście dobra, bo wszyscy się zgadzamy, gdy kilka osób różnych doświadczeniach literackich różnych krytyków krytyce także osób nie zajmujących się zawodowo literaturą, które biorą udział w radach naszego, czyli wskazywać na te książki i jest niesłychanie mały margines nieporozumienia niezgody tak dalej tak dalej mówię to po to, żeby zasugerować jest książka jest dobra to naprawdę może liczyć na sukces nagroda oczywiście pomaga bez wątpienia czasem nagroda jest taką niewiedzy spadkową różnych okoliczność czynników sprawia, że autorka autor w naszym światku autorka, dlatego że do tej pory nie nagraliśmy żadnego mężczyzny dlatego mówi autorka, że autorka dzięki niej do zostaje zauważona może pracować nad kolejną książką, bo zapewnia jej co 30 000zł nie musi troszczyć się o pieniądze, a no, chociaż wy w czasach szalejącej inflacji to Niewiem proszę pana czy 30 000 wystarczy na spokojnie napisali książki może nie, ale niekoniecznie też spokój jest gwarantem jakości oczywiście pewnie powinniśmy pomyśleć o podniesieniu tej kwoty o zwiększeniu kwoty, ale co są rozmowy już na nieco innym szczeblu nie dotyczący samej litery, czyli nagroda Conrada może pomóc w sukcesie przypominałem sobie, kto w poprzednich edycjach dostał nagrodę to jedna z nich nawet znalazła się w tegorocznym finale nagrody literackiej Nike mowa oczywiście Anny Cieplak i Olga Hund, która też funkcjonuje w środowisku w obiegu literackim czy jest takie niebezpieczeństwo, że kogoś pominięcie nie mówię to otwarcie doświadczenie tych kilku lat z przewodniczenia żyli mówi mi, że z tych książek, które dostaliśmy żadna, która zasługiwałaby na nagrody została pominięta mówi z całą odpowiedzialnością, chyba że zdarzyło się, że książka, która zdobywa nagrody, gdzie indziej nie została zgłoszona do naszego konkursu, ale też nie jest nasza wina wydaje się, że reguły wyboru dyskusja o zwalają wziąć wszystkie najważniejsze książki zgłoszone w danym roku pod uwagę i nie pominąć żadnej, która by zasługiwać na nagrody oczywiście jest tak, że ostatecznie wybieramy 5 książek, które są na tej krótkiej liście trzeba o tym zaś powiedzieć słuchaczom, że my nie ogłaszamy zwycięzcy naszego konkursu, dlatego że nasza robota jest tylko połowiczna my sugerujemy jako żyli my sugerujemy 5 książek pod rozwagę publiczności, która głosuje od momentu ogłoszenia kandydatów aż po dzień przed ogłoszeniem nagrody głosuje, na którą z tych książek i oczywiście może się zdarzyć także nasza wewnętrzna hierarchia, którą ustaliliśmy może zostać całkowicie przestawiona przemodelować na i książka co, do której nie byliśmy najbardziej entuzjastycznie może wygrać, ale taki był cel tej nagrody, żeby oddać głos czytelnikom, a nie tylko specjalistą od literatury, jeżeli mówimy o specjalistach od literatury to w tym roku doszło do zmiany w w kapitule i wprowadzono pewien zapis mówiący o tym, że członkowie członkini kapituły nagrody Conrada nie mogą zasiadać w komisjach innych nagród, skąd taka decyzję by techniczna, ale jestem bardzo ciekawe, skąd taka edycję stąd, że nie chcieliśmy, żeby nasi eksperci zasiadali na różnych stołkach Dytko byli rzeczywiście związani z jedno nagrodą to jest bardzo niepopularne w państwie Prawa i Sprawiedliwości pan 1 osoba zajmuje kilka stołków to jest taka norma wręcz obecnie jak doskonale rozumiem taki nasz zamiar, żeby po pierwsze, żeby poszerzyć sferę ekspercką, dlatego że jest w Polsce ogromnie dużo ludzi, którzy znają się na literaturze, ale jakich względów nie są brani pod uwagę jeśli chodzi o zasiadanie w różnych gremiach jurorskich itd. daj, więc dochodzi do tego, że te same osoby przewijają się wszędzie i są tu są tam, gdzie indziej chcieliśmy jakoś tego uniknąć, żeby zachować pewną świeżość spojrzenia na książki, które przychodzą do książek siano dla naszego konkursu no, więc dla nas jest niesłychanie ważne na i w związku z tym my rzeczywiście nasi jurorzy nie niedzielą swoich obowiązków naszych obowiązków z innymi pracodawcami pół mówmy teraz nominowanych zacznijmy od mojej faworytki, czyli od książki czarno las jak Słowińskiej i jest to moja ulubiona książka ze względu na właściwość ze względu na też mrok tego lasu, przez który prowadzi nas Jaga Słowińska czytałem tę książkę z takim świętym gardłem ona wywoływała we mnie emocje, które literatura dawno we mnie zupełnie nie rozumował w taki sposób panu jak się czytało tę książkę i takie też było doświadczenie wszystkich jurorów, którzy natychmiast zgodzili by się z panem, a ja też zgadzam 1 cytat z tej książki zapadł mi w pamięci brzmią tak czarno las tu się gubi sens tam się mieszał czas narastał szef zjazd, a ta książeczka w gruncie rzeczy także kilkadziesiąt stron, w której rzeczywiście odrodziła się konwencja zapomniana zapoznana bajki czy baśni i ja pomyślałem sobie, że chętnie bym tę książkę czytał moim wnukom oto, żeby zrozumieli jak różne są konwencje baśniowej bajkowej niekoniecznie muszą to być książki, które są od razu z zrozumiałe wiadomo co się zdarzy baśni bajka mają bardzo rygorystyczną struktury i w gruncie rzeczy są najpopularniejszym gatunkiem zarówno w literaturze dziecięcej jak w tej literaturze popularnej hali łódzkiej tu jednak nie mamy takiej oczywistości tu jednak właściwie nic nie wiemy, gdzie się zaczyna, gdzie kończy zjawa i Jawa, gdzie się kończą zaczynają i rzeczywiście jesteśmy od początku do końca nie pewni co do tego co się zdarza naprawdę komuś się zdarza fabuła i w gruncie rzeczy jest rzeczą wtórną wobec pewnej narracji językowej, która rozwija się jak gdyby sama siebie, ale nie tak jak w innych przypadkach, o których będziemy mówić tylko, że jest taka atmosfera nie oczywistości, która daje literaturze mnóstwo oddechu i sam sposób wydania książki typografia tej książki książka jako przedmiot jest niecodzienna i tego typu książki mogę powiedzieć śmiało do tej pory jeszcze nie mieliśmy w naszym konkursie pewnie nikt nie miały takiej książki w swoim konkursie i z tego powodu za śmiałość renowacji gatunku zdecydowanie nominowaliśmy tę książkę o książkę też jest bardzo bliska poezji, bo tę książkę wręcz należałoby czy też na głos siedzisz w kręgu siedzi przy ognisku wieczorem wyłączyć telefony porzucić świat i siedzieć z tą książką i głośno czytać, ale też musimy omówić inne książki, bo okaże się, że namawiamy jakoś bardzo naszych słuchaczy słuchaczki do oddawania głosu na czarno na jak i Słowińskiej Monika Drozdowska napisała powieść szale i jest to historia chowane w konserwatywnej wsi dziewczyny, która mierzy się surową krytyką otoczenia i zmaga się z poczuciem niedowartościowania brzmi to jak taka no nie chcę użyć słowa typowa w pejoratywnym znaczeniu, ale jednak typowo fabuła nastolatek w Polsce na straty w ogóle chyba nawet ma rację tylko, że po pierwsze, koniec z rzędem temu, kto jasno zakwalifikuje tę książkę jako powieść, bo nie jest to powieść tradycyjna tutaj otwieram na wieś Polska literatura debiutancka cierpi na nie umiejętność pisania dobrze skrojonej opowieści to jest problem, który pojawił się u nas od momentu stworzenia nagrody, a ja nie pamiętam naprawdę powieści, która by mnie zafascynowała swoją powieścią ością, a więc stworzenie tła społecznego zbudowanie interesujące jest zróżnicowany charakterów z konstruowaniem fabuły, która wciąga no po prostu tego nie ma do zera polskich debiutantów rzeczywiście choruje na anemię powieścią z tego względu cała para idzie w gwizdek auto narracji i to jest inna jeszcze cecha tej najnowszej debiutanckiej literatury polskiej opowieści rodzinnych opisujemy to co znamy najlepiej, czyli własne życia dla jeszcze Drzazgowski nie jest zanadto od tego o czym mówi, ale jednocześnie nie tonie w tym bagnie rodzinnej traumy, bo moda literatura Polska, która zator ska jest Strama izolowana i jak ja to nazywam Eddy realizowane to znaczy ten konflikt rodzinny jest jest głównym motorem wszystkiego trauma rodzinna wyniesiona z dzieciństwa wystarcza za cały materiał fabularna w powieściach na marginesie jestem ciekawy czy wynika z tego, że to moje pokoleniem, bo to są dwudziesto trzydziestolatkowie zazwyczaj tak uważnie przeczytało Edwarda Luisa i cały ten nurt francuskiej rozprawiania się ze swoją rodziną czy po prostu wynika to z tego, że w pierwszej książce musimy opisać swoje po prostu własne życie traumę tak mi się wydaje i zapamiętałem jedno zdanie z książek, które nie nominowaliśmy mianowicie bohater stoi pod prysznicem mówi do siebie i w pewnym momencie czytamy czy ja mówię do siebie tak zawsze mówi się tak mniej więcej wygląda, że debiutanci mówią do siebie gruncie rzeczy o sobie i że nie ma tego przejścia do czytelnika, który to przejście jest w książce Moniki Brzozowskiej, która naprawdę świetnie pisze i umie wyjść z tej oczywistości rodzinnej traumy i umie przejść kładką języka na drugą stronę, na której spotyka swoich Czytelników, które zaczynają także traktować jej historie fikcyjną czy nie fikcyjną jako potencjalnie swoją historię, dlatego że kłopot z literaturą debiutantów polega na tym, że nie ma tego przejścia do czytelnika jest taka artystyczna narracja cierpiących młodych ludzi, którzy nie mogą poradzić z życiem i w związku z tym muszą napisać jakąś książkę na ten temat Paulina Siegień napisał reportaż o Ukrainie grać tak co w tym reportażu jest takiego, że zwróciło państwa uwag Kaliningrad to po pierwsze, czyli miejsce, które jest niejasne pani siebie napisał książkę, która wraz z Azji i wieloletniego doświadczenia jest to książka świetnie skonstruowana, dlatego że zawiera nie tylko narrację autorską, ale też takie literacko bardzo dobrze skonstruowane rozmowy na racjach by opowieści o mieście, które jest w gruncie rzeczy takim fantomem albo widmem ona nazywa to bajką, ale w gruncie, że to nie jest bajka to jest miasto Santa, które właściwie nie wiadomo, gdzie leży i kto w nim mieszka jakaś jego historia czy też historia Polska to jest historia pruska czy też historia sowiecka te wszystkie plany się ze sobą mieszają w bardzo interesujący sposób i co najważniejsze autorka ma dystans do tej naraz wiele reportaży znów debiutanckich reportaży próbuje nas szantażować albo nadmierną sentymentalną ością albo też ważnością sprawy na koniec zostawienia sobie 2 autorów przy opowiedzieć o Story uczą się orzeczenia no zasad jest książka świetnie napisaną w tym sensie, że jest to biografia romantyczna postaci, które nie istniała, która mogła była istnieć, ale tak naprawdę nie było i autor Bartosz Sadurski niesłychanie umiejętnie pisze taką nie nawet taką kontrakty to historia czyli co by było, gdyby historia potoczyła się inaczej nie pisze też tak tego typu opowieści którymi zasłynął Jarosław Marek Rymkiewicz próbujący dotrzeć dzień do tego, czego nie wiemy o Mickiewiczu słowackim czy Alfred, że i, tworząc własną historię Sadurski jest skromny, ale warsztatowo jest niebywały jest spektakularnym stylistą jednocześnie nie wprowadza siebie w tej niby historii romantycznej, która jest nie tylko opowieścią o potencjalnym bohaterze polskiej historii takim, którego chcielibyśmy mieć tego nie mieliśmy, ale także o bardzo interesującym regionie Galicji tam chodzi o wydobywanie Nafty i cały ten krok i Sadurski miesza ze sobą gatunki tworzy konwencję by Episkopat Arne na równi z wspomnieniem dziewczynki i jest fantastyczne stylistą, ale stylistą nie dla samego stylu tylko stylistą o to by pokazać jak mogłaby wyglądać inna strona polskiej tradycji romantycznej, gdybyśmy nie wierzyli za bardzo im jeszcze tylko pomyśleli o kimś, kto był po drugiej stronie bardziej nie przyziemny albo też taki handlowej albo też biznes, a chorym uczą się jakoś bardzo zaciekawiło to państwo przeszło tysiące te książki przyznaje, że nie przeczytałem, że nawiązuje do dzieł ojca i Adama Ważyka, którego to ostatnio odkrywam czytam jego poezję i zastanawiam się, dlaczego w Polsce się nie pamięta ważek ku no nie pamięta się o Ważyka z wielu względów po pierwsze w Polsce w ogóle się mało pamięta jeśli chodzi o tradycję literacką po drugie, ważyć miał dość niemiły okres, kiedy wszyscy o twarzy pisali jako takim za luty Carle był niskiego wzrostu jego wina za brodę, ale naganę chodzący gdzieś tam to samo mówiono Obama jeśli pan daje jak chce kogoś pognębić mówił, że chodził z gazem w latach czterdziestych czy wczesnych pięćdziesiątych, ale to był facet, który stworzył polskich seriali w gruncie rzeczy, które był wybitnym tłumaczem z języka francuskiego rosyjskiego w ogóle był kimś literacko niesłychanie wybitnym książka, której mówimy książka Krzysztofa Piotra Story działań nawiązuje do warzyw Ka mówiąc krótko nawiązuje do 1 wiersza, który zatytułowany jest Inki po to, im czip po właściwie nie wiadomo co jest pojawia się jako takiej fety czy talizmany w książce Piotra-li jako znak tradycji literackich polskiej tradycji literackiej awangardowej, która wg autora po pierwsze jest niedoceniona po drugie, domaga się realizacji albo też przepisania na nowo i Piotra jest takim późnym pisarzem awangardowym w gruncie rzeczy z lat dwudziestych i mówi się oddaje się mówi się towarzysko, ale wydaje mi się, że taki najważniejszy kontekst do czytania szpitali to jest Aleksander wat jego taki przedziwny utwór z 1919 roku ja z 1 strony i z drugiej strony mojego MOPS żelaznego piecyka utwór napisany z rany się w gorączce, który zrewolucjonizował polską literaturę powiedzmy sobie nie do końca tak, ale Warta jest, więc cala 200 pisze my czytamy tę książkę w ogóle nie ma o co chodzi, ale jesteśmy pod wpływem hipnotyczne ego sposobu tworzenia zdań i być może pamięta pan, że Tadeusz Piper mówi, że poezja stworzenie pięknych zdań powiedział też stworzenie 5 zdań powiat jest coraz pięknych zdań i Piotra jest takim nie wiem następcą pani PRA Wawrzyka bardzo mnie pan zachęcił, żeby tę książkę natychmiast przeczytać, żeby trochę się po karmić pięknymi zdaniami nie ma fabuły jeszcze mniej wiemy, o co chodzi o książce czarny las niż wciąż Moniki Drzazgowski jej niż w książce Sadurskiego to zresztą jest cecha wspólna wszystkich książek nominowanych żonę zmuszają nas do do nieco głębszego czytania oto właśnie miał zapytać jest co co łączy te wszystkie nominowane książki jak rozumiem wytrącają nas takiego przyzwyczajenia do linearnej opowieści do świata, który znamy tak to jest jakby to co te książki łączy wykonywać każda z tych książek próbuje coś zrobić z gatunku, który wybiera za punkt wyjścia i stara się jakoś ten gatunek przeformułować i są książki, w których można się zatopić w języku z ogromnym poczuciem satysfakcji z ogromnym poczuciem satysfakcji, zwłaszcza wtedy, kiedy potem wyjdziesz albo przedtem wyjdziesz z domu i się posłucha, jaką polszczyzną mówią Polacy współcześnie bardzo dziękuję za rozmowy prof. Michał Paweł Markowski łączył się z nami Chicago państwo tego nie widzi nie słyszeli tych zakusy, bo ich po prostu nie było jej nazwa Marek Gruszczyński bardzo dziękuję za tę rozmowę ja dziękuję bardzo, zachęcam do czytania książek wybranych przez nas do nagrody Conrada i w ogóle czytanie
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYBORCZA, 8:10
-
-
-
-
-
37:14
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
31.05.2023 12:40 A teraz na poważnie14:08 W studio: prof. Adam Leszczyński
-
31.05.2023 12:00 A teraz na poważnie14:20 W studio: Małgorzata Fraser
-
31.05.2023 14:59 Rozumieć Ukrainę01:04:46 TYLKO W INTERNECIE
-
-
31.05.2023 13:00 Połączenie11:23 W studio: dr hab. Andrzej Polus
-
31.05.2023 17:20 Wywiad Polityczny13:04 W studio: prof. Krystian Markiewicz
-
-
31.05.2023 14:20 Połączenie11:04 W studio: Anna Słojewska
-
-
31.05.2023 13:20 Połączenie14:49 W studio: dr Joanna Gocłowska-Bolek
-
31.05.2023 17:40 Wywiad Polityczny16:25 W studio: prof. Mikołaj Cześnik
-
31.05.2023 14:00 Połączenie09:24 W studio: dr Spasimir Domaradzki
-
31.05.2023 15:28 Twój Problem - Moja Sprawa
-
31.05.2023 15:00 Światopodgląd20:30 W studio: dr Maria Domańska
-
31.05.2023 15:40 Światopodgląd26:14 W studio: dr Paweł Bukowski
-
31.05.2023 16:59 Głosem eksperta
-
31.05.2023 14:40 Raport Gospodarczy14:32 W studio: Grzegorz Maliszewski
-
31.05.2023 16:20 Światopodgląd14:26 W studio: Piotr Buras
-
-
31.05.2023 17:59 Co słychać na Dolnym Śląsku?
-
-
31.05.2023 18:30 TOK36010:34 W studio: prof. Marek Grela
-
31.05.2023 18:40 TOK36008:28 W studio: dr hab. Katarzyna Person
-
31.05.2023 19:40 Codzienny Mag. Motoryzacyjny12:56
-
-
-
31.05.2023 19:20 Biuletyn rewolucyjny11:35 W studio: Iga Woźniak
-
-
31.05.2023 18:20 TOK36006:07
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL