REKLAMA

Masakra nastrojów finansowych Polaków dokonana inflacją

Codzienny podcast gospodarczy
Data emisji:
2022-10-20 07:10
Czas trwania:
05:00 min.
Udostępnij:

Już twarda statystyka potwierdza, że jako konsumenci jesteśmy w najgorszych nastrojach w historii. Boimy się wysokich cen, pogorszenia sytuacji finansowej, utraty pracy. I znikąd nadziei: badania potwierdzają, że spodziewamy się jeszcze wyższych cen, a to napędza spiralę inflacyjną. W rezultacie ceny rosną, bo mogą. Godzimy się na to i nikt (a powinien to zrobić bank centralny!) nie potrafi nas przekonać, że jest nad tym jakakolwiek kontrola. Masło zamieniamy w naszych koszykach na margarynę, obiady gotujemy w domu, płaczemy i płacimy. I nic nas tak nie łączy jako Polaków jak strach przed inflacją. Rozwiń »
Partnerem odcinka jest OANDA TMS Brokers Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers codzienne podcast gospodarczy zaprasza Wojciech Kowalik jesteśmy w fatalnych nastrojach świat widzimy w czarnych barwach sytuacja jest zła będzie jeszcze gorsza z najnowszych sondaży wynika, że polscy konsumenci są w najgorszych nastrojach w historii na dodatek oczekują, że ceny będą dalej rosły możecie pomyśleć, że ten zbiorowy stan umysłu nie jest wart odcinka codziennego podcastów gospodarczego, ale nic Rozwiń » bardziej mylnego od tego co myślimy o swoim położeniu finansowym teraz w przyszłości zależy to co dzieje się w realnej gospodarce umiejętne utrzymywanie zbiorowego przekonania o stabilności cen to jedno z najważniejszych zadań banków centralnych na całym świecie i narzędzie w walce z inflacją, ale po kolei oficjalny wskaźnik nastrojów konsumenckich jest badany co miesiąc przez Główny Urząd Statystyczny w październiku odnotowano kolejny jego spadek w takie spadki GUS rejestruje zresztą od miesięcy tym samym w oficjalnym badaniem statystycznym jesteśmy w najgorszych nastrojach historii gorszy niż w najgorszym momencie pandemii jako konsumenci, że myślimy o tym co teraz dzieje się w kraju i mamy jak najgorsze zdanie o tym co będzie w najbliższej przyszłości, ale najbardziej pogorszyła się ocenę obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów z tak właśnie widzimy swoje aktualne położenie możemy kupić mniej niż kiedyś właściwie najmniej od wielu lat do tego przewidujemy, że wzrośnie bezrobocie mniej będziemy mogli zaoszczędzić, a co myślimy o ocenach w październiku więcej osób niż w poprzednim miesiącu uważało, że ceny wzrosną badający ten wskaźnik GUS nazywa ten stan rzeczy przesunięcie oczekiwań inflacyjnych w stronę wyższej inflacji w realnej gospodarce rosnąca liczba osób przekonanych o nieuchronnej drożyźnie napędza tzw. spiralę inflacyjną to zjawisko, którego bankierzy centralni boją się najbardziej można opisać w skrócie tak ceny rosną, bo mogą a dlaczego modą, a to, dlatego że konsumenci godzą się wewnętrznie inflacją nie dziwi ich, że jest coraz drożej akceptują to zjawisko i są gotowi płacić więcej za coś za co niedawno płacili mniej i po drugiej stronie tego równania są firmy, które testują możliwości konsumentów, gdy chodzi o ocenie coś kosztowało 5zł teraz kosztuje 10 i tak znajdą się nabywcy znakomicie w takim razie jutro spróbujemy sprzedać za 11zł, bo przecież rosną koszty produkcji, a konsumenci, widząc rosnące ceny utwierdzają się w przekonaniu, że słusznie spodziewają się podwyżek, więc spodziewają się kolejnych i tu koło się zamyka w takiej sytuacji do akcji powinien wkroczyć bank centralny to jego obowiązkiem jest dbanie o stabilność cen w jednym z narzędzi jest komunikacja z konsumentami firmami co to znaczy to znaczy, że wiarygodny bank centralny samymi tylko komunikatami może wszystkich przekonać by porzucili swoje wyobrażenia o rosnących w przyszłości cenach i uwierzyli, że bank ma wszystko pod kontrolą i będzie skuteczny w walce z podwyżkami, a w rezultacie przestali kupować po każdej cenie taka wiara może czynić cuda antyinflacyjne i na koniec o tym co zamierzamy jako konsumenci by poradzić sobie z drożyzną i 8 na 10 Polaków planuje ograniczenie wydatków i oszczędności przy zakupach szukamy promocji najważniejsze są niskie ceny nie zwracamy już takiej uwagi na marki coraz częściej kupujemy rzeczy używane w masło zastępujemy margaryną rezygnujemy z drogi kawy instant obiady gotujemy w domu i najważniejsze inflacja jak mało co połączyła wszystkich Polaków 95% się obawia uważa, że lepiej na razie nie będzie podcast przygotowała Anna Augustyn przedstawił Wojciech Kowalik do usłyszenia podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY PODCAST GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA