REKLAMA

"Żyj w niezgodzie z sobą", czyli 11 reguł Stawiszyńskiego [nowa książka]

Wieczorem
Data emisji:
2022-10-19 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
53:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Lichnerowicz dziś wieczorem w wielką przyjemnością informuję państwa, że gościem programu jest Tomasz Stawiszyński dobry wieczór dobry wieczór dzięki zaproszeniu ja dziękuję za przyjęcie zaproszenia i za książkę, bo też książka może nawet większą bohater komiksu autor PS pewnie, że w i nie ma jest nowa książka Tomasza Stawiszyńskiego reguły czas chaosu, którą wydało wydawnictwo znak Literanova zresztą bardzo atrakcyjnie wydało to bardzo ładnie Rozwiń » wyglądająca książka jak to książki Tomasza stowarzyszeń Stawisińskiego bardzo ciekawa od razu zapowiem nie czasem liderująca w dyskusji, więc jak najlepiej wiedzieć tak ja też tak uważam, więc bardzo bardzo ci za książkę dziękuje pozwolę sobie zacząć też prowokacyjne nieco od formy tej książki, ponieważ już w tytule zdradza i ta książka ma formę reguł to jest 11 takie dojście reguł, a ja jestem wierny swoim słuchaczom miesiącami słuchałam, żeby nie słuchać końców nie wsłuchiwać się poradniki, a możesz pisać, że to anty po raz NIK, ale to jest poradnik co skłoniło, a 9000 ludzi o to prosili, ale może bardziej jak też odnajduje w tej formie, dlaczego ostatecznie się na nią zdecydowała z po mieście tylko że, zanim odpowiem nie uchyla przed żadnym razie, ale że, bo to też chciałbym, żeby wybrzmiało, że autorką koncepcji graficznej okładki jest Magda kuc świetna artystka i twórczyni okładek też autorka okładki do ucieczki od bezradności no i to rzeczywiście jest jej wielka zasługa, że ta książka tak tak pięknie wygląda mogę powiedzieć też tak, bo tak jest niewątpliwie, więc chciałbym, żeby tutaj to nazwisko, gdyż pojawiło też chciałbym podziękować redaktorce Dominice Kardasz, która też mnóstwo pracy ten tekst włożyła w bok Rosiński szefowej znak Literanova i też Sikorskiej, która jest promotorką książki się książką opiekuję, bo to wieś często się tak mówi, że jest książka autor jest jedno nazwisko, ale przecież to zawsze jest dzieło zbiorowe, więc mi zależy na tym, żeby też osobą zauważyłam, że zależy to zaiste, poruszający, bo widziałem 2 spotkania z nową przeczytam pani książkę i za każdym razem to podkreślać tak ale, żeby trochę ułatwić zadania, ale też mieć więcej czasu powiem, że książkę zainspirowali redaktorzy tygodnika powszechnego, którzy w podobnej formule zamówili tekst taki my nie do końca to znaczy Piotr Mucharski do mnie zadzwonił już po tym, jak wybuchła wojna ja od pewnego czasu jestem szczęśliwy felietonistą tygodnika powszechnego i jakoś bardzo się z tej obecności na tych łamach cieszy, bo to zawsze było dla mnie pismo bardzo ważna i zadzwonił właśnie do mnie Piotr Mucharski jakoś po wybuchu wojny niedługo i zamówił u mnie tekst, ale ja tę formę sam wymyśliłem to znaczy on tylko powiedział że, że może być spróbował jakieś takie punkty orientacyjne dać czy jakoś nie wiem odpowiedzieć na pytanie co właściwie w tym w tym chaosie robić jak sobie w tym chaosie jakoś radzić, a na jej zastanawiam właśnie, jaka forma mogłaby być dobra czy ja mam taką narrację jakąś wartą wieś na powiedzmy 15 albo 20 000 znaków żeby, żeby coś tutaj jednolitego przekazać pomyślał, że nie może spróbuje wskazać takie, jakie właśnie reguły punkty orientacyjne, które sam się staram kierować nie no i do tego jeszcze może Polacy jakieś lektury, bo jest bardzo przywiązany do tej zresztą reguły badaj nr 9 tutaj, czyli czytaj książki takiego wskazania, które kiedyś Josepha Campbella usłyszałem i i pomyślałem, że też poleca jakieś książki, więc tam się okazało 10 reguł no i z tego tam chyba w tym w książce z tych reguł w występ tego tekstu zostały 4 ostatecznie w tym w tym brzmieniu, a rzeczywiście no słuchaj trochę się trochę się zastanawiałem nad tą formą, bo tak, owszem, jestem przeciwnikiem kultury coachingowe doradczą i poradnikowe, ale też myślę, że trochę tutaj próbuje po pierwsze, grać taką taką konwencją, a po drugie, że to nie są sensu stricto rady tylko są raczej takie takie powiedziałbym właśnie no nie wiem zasady takie takie trochę reguły też obchodzenia się z pewnymi swoimi Stanami nie wiem emocjonalnymi i maggi na tych innymi, która którymi się wydają sensowna dobre konstruktywne i to nie jest także że, żeby nie wiemy do w ogóle absolutnie co co robić jak myśleć nie mamy jakieś wypracowane metody narzędzia i trochę chciałam zebrać te narzędzia którymi się akurat wdają istotna w tym w tym świecie skomplikowanym, ale i to już ostatnie zdanie rzeczywiście ma to jednak przyznać formę, a po faktyczną, czyli taką formę raczej negatywnie do tego przejdziemy to nie ingeruje w dobrze ja ja pytam, dlatego że jak wielką z zaciekawieniem śledzę twoją twórczość i też nie chcę tego nazywać, bo nie umiem, ale też nie wiem czy trzeba, ale myślę że, że ta rola, którą pełni w debacie publicznej może ona ewoluuje trochę też w takim kierunku, że te reguły na czas chaosu jakoś znacząco mówię unika nazwania tego użyje słowa, które tak w sensie odległe już może archaiczne pompatyczne, że wszyscy czujemy, że Rze, że to jest jakaś gra z mojej strony, ale takiego trochę ten co znaczy dla dla dla dużej grupy ludzi jest też kończy ważnym punktem odniesienia mówi się w punktach odniesienia tak jak sobie to wymyśliłam trochę o to chodzi, ale zaraz się okaże chciałbym zacząć od reguły, która wydaje się kluczowa i jakoś ja bardzo płot czuwam z tą regułą, czyli o życiu w niezgodzie ze sobą, ale w zasadzie mówię o tym, dlatego że jeszcze zapytam w zasadzie reguły do czego czy co te reguły dają w trudne pytanie jak właśnie dlatego, że to nie jest ewidentna literatura poradnikowe to jest ja w ogóle dlatego ta książka postanowiłem napisać wrażenie, że my żyjemy bardzo skomplikowanych specyficznych czasach czasach niepewności nieprzewidywalności i różnych różnych Monica kryzysów tak Sasza tak końca właśnie tych wszystkich wielkich narracji już one niedawno ukończyła jeszcze jakiś tam mieliśmy końca nadziei też o różnych, które nas napędzały właśnie kryzysów rozmaitych i wielopoziomowych i do tego wszystkiego jeszcze dochodzą te konteksty takie najnowsze w postaci wojny pandemii, ale też np. nie wiem wszechobecność świata wirtualnego mediów społecznościowych takich bardzo radykalnych radykalizują się konfliktów politycznych tożsamościowych tak dalej ja już od dłuższego czasu, a powiem szczerze, że ten okres pandemiczny jakoś to zintensyfikował niesamowicie mam takie wrażenie, że ludziom puszczają wszystkie hamulca, że wie, że żyjemy w jakim świecie, który się zaczyna robić coraz bardziej taki szalony użyję tego konwencjonalne do określenia, że Rze, że pogrążamy się właśnie jakiś takich wież wyobrażeniach iluzja konfliktach wieży pełno dookoła jakiś wściekłości zajadłości nienawiści wieś wzajemnej ludzie w ogóle nie są zainteresowani za bardzo rozmową ze sobą już teraz tylko raczej takim wzajemnym redukowanie sobie dysonansu takim potwierdzanie tylko tego co już myśli w danym środowisku grupie jak nagle ktoś pojawia to coś mówi innego albo skądinąd to natychmiast jest przeżywane jako jako obraza jako coś nie wiem co jest negatywnym zjawiskiem tak dalej i mam wrażenie, że to niestety pogłębia jak patrzę na to jak wygląda debata wieś w mediach społecznościowych czy jak wyglądają komentarze w sieci jak wyglądają też często interakcje pomiędzy pomiędzy ludźmi nie tylko w świecie wirtualnym i no i to jest próba takiego powiedzenia zaraz na moment ów, choć na chwilę odetchniemy weźmy jakiś oddech i przecież i te tradycje mądrości owe, które mamy w zachodniej filozofii i nie wiem to wszystko co jakoś tam o umyśle działaniu umysłu ludzkiego wiemy od psychologii empirycznej, ale też od tradycji psychoanalitycznej, która przy wszystkich, która można nie mieć zastrzeżenia jakich mam bardzo duża jednak wypracowała pewien sposób takiego bardzo wnikliwego przyglądania się różnym załóg ciemnym, które się umysł jest lubi zapuszczać, więc mamy mamy narzędzia, więc dlaczego, dlaczego się zachowujemy, jakby ich nie było no to może spróbuję jakoś się zebrać i może nie wiem jakoś to coś pomoże, choć wątpię, że niem i jestem przekonana, że wielu ludziom pomoże trochę prowokacje są cały czas aktywizuje, ale jak woda zaczyna, więc oczywiście życzeń i w ten wszystkim właśnie trafia z Barbary zoom jest wulgaryzmów to co powiedziałeś, czyli trochę znaleźć spokoju odnaleźć jakiś taki studenckie swojską postawę PUP mieć czas możliwość pomyśle jestem zwolennikiem stoicyzmu zamawianym za rozumiał, że aktor nie, ale miała bardzo ważne gwara tak w tym duchu mówisz i że w tym wszystkim w niezgodzie ze sobą do przez sprzeczne i takie właśnie nie właśnie nie wiesz jeśli te procesy, o których mówimy jednak są dużym stopniu budowane na redukcjach dysonansu na tym, żeby właśnie likwidować czasem w sposób kompulsywny poprzez nie wiem bardzo intensywne emocje poprzez wskazywanie momentalnie ne winnego różnym dyskomfort, który nas spotykają poprzez właśnie lokowanie całego zła tego świata w przeciwniku politycznym albo zwolenników przeciwnika politycznego jeśli jeśli opisy eksport tych wewnętrznych nazwał to konfliktów czy sporu ma z zewnątrz kogoś innego tak no bo jeśli co daje poczucie, chociaż chwilowego zaspokojenia właśnie, a jednocześnie funkcjonujemy w takiej kulturze, która nas zachęca do tego, żeby po pierwsze w zgodzie ze sobą żyć właśnie nazwiska takie bastiony Ross parasol czuję, że to jest to jest właśnie coś dobrego, że musimy osiągać osiągnąć stan spójności autentyczną autentyczności musimy właśnie wyrażać siebie i w momencie, kiedy odczuwamy taki rodzaj, jakby spoistości jedności z samym sobą czy samą sobą to właśnie jest stan pożądany no to wszystko razem powiedziała uruchamia cały szereg moim zdaniem takich mechanizmów, które właśnie są bardzo niebezpieczne, bo to się opiera wszystko na takim założeniu, że jest we mnie jakiś poziom naturalnej autentyczności on jest dobry, że wszystko co właśnie tutaj bierze z tego, że ja po prostu w jaki sposób tracę właśnie dostęp do tego do tego swojego naturalnego właściwego autentycznego to tak prawdziwego ja i właśnie dlatego tego spokoju nie mam tymczasem człowiek nie jest istotą wydaje się to jest dobra strategia ma czas niepokoju właśnie wydaje się, że nie, że ona, że ona nie jest wcale dobra to znaczy, że ona czy dla społeczeństwa, ale dla mnie, ale dla mnie w sensie, że dla ciebie na czele czy przed najazdem niejako jak sam jestem dosyć teoretyczną osobą, więc ja żyję w nieustannym konflikcie z dachu, ale chodzi o to, że to jest dosyć stan taki męczący, a jeżeli to wokół wszystko jest tak jak pisałeś pięknie, a straszne to ten rodzaj właśnie redukcji czy pewnej iluzji no on daje mi mój spokój moje poczucie mocy słuchaj, bo jeśli boja to mówię też jako osoba neurotyczna buzują całe życie totalnie neurotyczna jest to to jakoś im potem z państw my po pod około czterdziestki już to się jakoś tak uspokoiła, ale całe rzesze bardzo tak tak, ale byłem bardzo bardzo neurotyczny no, więc ta definicja neurotyczna ości w ogóle, od której tutaj wychodzę, którą czerpie od od Carla Gustava Junga właśnie mówi coś dokładnie odwrotnego, że neurotyczna czy nerwicowych czy neurotyczne jest właśnie jest właśnie stan tego wewnętrznego spokoju tylko tutaj jeszcze 1 bycia myśli przywołać mi się wydaje, że bardzo głęboką, które akurat w książce nie nie przytoczyłem, czyli myśl Reida, który mówił, że cały proces psychoanalizy, toteż jest dużym stopniu co tutaj mówi łąk czy psychoterapii ją opowiada właśnie chodzi o to, żeby doświadczyć stanu ambiwalencji, bo to jest psychoterapia nie o to, żeby trzecie uspokoił tak w takim prostym sensie tylko, żeby właśnie zobaczył, że podwójny ambiwalentne, że ma ciemną stronę, że coś nim jest takiego co co jest nie wiem paradoksalne właśnie sprzeczne no, żeby umiał Unia jedzie do, ale też nieprzyjemne oczywiście też takie moralnie nieprzyjemne w tym sensie że, że ten zwraca taki właśnie te właśnie, że ten proces samo Poznania też prowadzi do tego, że rzesze dostrzega, że rzesze ma w sobie też taką stronę, której się nie akceptuje i która społecznie była akceptowana, która jest raczej, która się składa takich cech, które są społecznie negatywnie moralne widział moralnie widziana no i i ale front mówi celem i uważam też mega mądra naprawdę niezależnie od tego czy techniki przez niego oferowane faktycznie do tego celu prowadzą 3 i niekoniecznie ale, ale celem tego powinna być zamiana cierpienia neurotycznego na cierpienie autentyczna to znaczy chodzi o to, że ten to co często w takiej nerwicy się przeżywa jako taki rodzaj właśnie niepokoju czy dyskomfortu to bywa wynikiem tej głębokiej potrzeby osiągnięcia stanu spokoju wewnętrznego wiesz różne czynności takie, które się wykonuje różne jakieś napięcia, które się ma wynikają trochę właśnie z tego w tej koncepcji, że nie można sobie pozwolić na NATO podwójną ość nawet na zniesienie tej podwójną ości, więc więc, jakby dużo tego się bierze właśnie z potrzeby kompulsywne za zna jakiegoś za zanegowanie czy właśnie jakiegoś odejścia od tego stanu rozbicia wewnętrznego natomiast tutaj raczej jest mowa o tym że, że jedną z tych metod właśnie szczególnie niebezpieczną metodą dążenia do takiego zaspokojenia wewnętrznego redukcji napięcia i też redukcji tego dysonansu dyskomfortu, który bierze z tego, że się, że ma w sobie cechy, których nie akceptuje, że jedną z metod jest przerzucenie tego na innych no to jest w kulturze jakby, która ceni sobie najmocniej spokój spoistość jednolitości tak dalej moim zdaniem szczególnie niebezpieczne, bo gdzieś trzeba ulokować właśnie te wszystkie emocje i tę całą ciemną stronę własną innymi słowy trzeba gdzieś mieć wskazane źródło tej tak tego niepokoju, który cały czas odczuwa przecież go odczuwać nie chcę najprościej właśnie zobaczyć tego w tym malin Vital taki ten inny może być bardzo różne oczywiście to też w zależności od czasów i dostępnego kulturowego arsenału bywają różne grupy bardzo ale, ale też bardzo niebezpieczna jest z perspektywy społecznej, a na to indywidualnie nie dla mnie jest przekonująca myślę też nie ma wyboru, bo bardzo podobnie czytałam jest reguła oczywiście o polaryzacji znaczy, żeby się nie dać ta polaryzacja wszystko to sprzyja kształtowaniu się takiego konglomeratu przekonań postaw, które pozwala bardzo prosty przypuszczam, że cytuję w tej Tomaszowi wszystkiego Tomasza Stawiszyńskiego w Kanadzie ten zestaw konglomerat przekonań postaw pozwala bardzo prosty atrakcyjny sposób definiować źródła wszelkich problemów niedogodności, a zarazem sytuować zawsze z zewnątrz znienawidzonym przeciwniku politycznym i jego zwolennikach jakiejś działającej niejawnie grupie trzymającej władzę albo w tej czy innej mniejszości tak właśnie pokazujemy umysłu powstaje umysłu spolaryzowany i no wydaje się bardzo ważny i czy jakość przekonujące, gdyż ta się tu jest taki to jest najzabawniejszy fragment Apropos jeszcze tej autentyczności to państwu powiem właśnie w rozdziale o autentyczności pewnie ekspresji uczuć czuję ja czuję, a ja czuję w niezwykle ważne, bo nie umiemy często mówić o uczuciach, ale wszystko doprowadzone do absurdu, ale i to przejdźmy do pewnych tutaj różnic czy w nie do końca nie przekonuje wszystko reguła szósta i reguła szósta Tomasza Stawiszyńskiego kieruj się racjonalnością, a nie tożsamość chcą i mi się wydaje, że właśnie tu jesteś radykałem tak tak co ciekawe aż w takim sensie zrobimy tutaj wszystko ładnie po otwiera ja, jakby morze zrekonstruuje krótko, jakby mógł te reguły albo Rzymianie musiała tego robić, bo na pewno nie zrobi tak dobrze co, o co chodzi dziękuję no tutaj są 2 kwestie to znaczy by rzeczywiście myślę że, że po pierwsze, dyskurs tożsamościowy taki który, który widzi tożsamość jako w ogóle centralną kategorie i takie, jakie samo identyfikacji i i w ogóle myślenia o rzeczywistości świecie istnienia w sferze publicznej no jest czymś co się rozwija bardzo intensywnie od pewnego czasu co najmniej dekady jest takie bardzo intensywna przyspieszenia powiedział, że w okolicach 2000 tam 1011. roku to się zacięło i Toma oczywiście różne wcielenia, ale istnieje taki szereg narracji tożsamościowych, które są wyraźnie lewicowe jakoś sprzężone z lewicą z środowiskami aktywisty licznymi tak dalej tak mamy wakacyjne emancypacji innymi przy czym oczywiście to jest pewna pewien pomysł taki teoretyczny, który w pewnym momencie pojawia czy były wcześniej różne inne formy i sposoby na nazwijmy to właśnie budowanie świadomości społecznej dotyczącej nie wiem wartości takich zjawisk jak różnorodność dyskryminacja itd. te specyficzne dyskurs tożsamościowy to też są zjawiska, które się w którymś momencie pojawiają i rozwijają głównie głównie w Akademii, ale właśnie rozprzestrzeniają się też bardzo myślę, że bardzo często także my dzisiaj w ogóle nie wiemy, że mówimy prozą to znaczy, że część osób jak posługuje się tym językiem nie mają świadomości, skąd ten język w ogóle się wziął i że on jest ono jest jest częścią pewnego sposobu myślenia wypracowanego przez przez określone osoby osoby akademickie i i wiedział o tak tak nie nie przepadam za tym dyskurs sama kura, ale rozumiem, że można go używać w każdym razie w każdym razie, więc oczywiście jest to zjawisko w dużym stopniu charakterystyczne dla dla nowej lewicy, ale oczywiście mające też swoje wcielenia prawicowe to znaczy w ogóle widzimy mam wrażenie ogromną intensyfikację takich dyskursów tożsamościowych i poprawę po lewej stronie i są autorzy jak cytuje czy rekomenduje lektury książki koniec liberalizmu, jaki znamy Marka Lidii marki la uważa, że w ogóle to to są sprzężone zjawiska to znaczy, że to idzie ze sobą w jakimś rodzaju sprzężenia, że bardzo intensywny nacisk właśnie w środowiskach lewicowych emancypacyjne na kwestie tożsamości też w jakim stopniu wiąże się z tym, że prawica sięgnęła potem dyskurs tożsamościowy teraz to bardzo bardzo mocnym takim zwarciu funkcjonuje no i to ma swoje dobre strony, o których też pisze w książce przede wszystkim na poziomie intencji znaczy intencje są takie, że to, że chodzi o to, żeby aha, bo tutaj jeszcze 1 istotna kwestia która, która też jest ważna i trzeba ją wypowiedzieć, że tutaj jest pewne założenia takie mianowicie, że o, że niejako w o właściwie wszystkim co dotyczy osób danej grupy tożsamościowej mają, jakby powiedziałbym moralnie politycznie i epistemologiczne prawo wypowiadać się tylko te osoby to znaczy, że to, że się ma pewne cechy mecz nie jest się określonej płci ma się określony kolor skóry jest się określonego wieku np. itd. i tak dają się określoną orientację seksualną to jest czynnik, który w daję ci bardzo specyficzny sposób widzenia rzeczywistości unikalny redukowane do żadnego innego i w zasadzie, jakby w kwestiach rozmaitych które, jakkolwiek dotyczącego te tych zagadnień, które ciebie dotyczą jeśli jest członkinią czy członkiem tego tej grupy tożsamościowe możesz mówić tylko tylko ty nikt inny spoza tych grup nie ma nie ma prawa tego robić, bo nie zna nie ma dostępu do tej unikalnej prawdę i wiesz to moim zdaniem jest trend bardzo niebezpieczne rzeczywiście to znaczy myślę, że jest on bardzo daleki i on wytwarza trochę taką taką sytuację dzisiaj jak powiadam bardzo często w takich sferach, które właśnie no nominalnie mają na celu niwelowanie nie wiem dyskryminacji właśnie różnorodności tak dalej wytwarza paradoksalną sytuację taką mianowicie że, że świat, który miał być światem wolnym od właśnie podział ze względu na płeć kolor skóry orientację seksualną itd. staje się właśnie świata, w którym to są nowe osiedle z tych akcji to znaczy, w którym one są i to są coraz mocniejsze coraz wyraźniejsza i coraz bardziej intensywna, bo tutaj ten mój postulat, żeby się kierować racjonalnością, a nie tożsamością drużyn wiąże się z tym, że po pierwsze, ja odrzucam tę tożsamościową definicję prawdy moim zdaniem nie ma czegoś takiego istnieje naprawdę nie nie jest są są jednak narzędzia, których możemy używać, żeby do tej czy możemy się porozumieć ze swoja radykalna teza nieważne czy masz taki kolor skóry czy inne czy czy czy jesteś kobietą czy mężczyzną czy jesteś hetero Homo seksualne czy jakkolwiek istnieją pewne środki no właśnie wypracowane filozofii w nauce w języku, które pozwalają nam jakoś się porozumiewać między sobą i wypracowywać wspólny obraz świata i jeśli tego nie ma jeśli odrzucamy te środki tusze często odrzuca to znaczy powiada się, że np. racjonalność w takim rozumieniu brytyjskiego oświecenia powiedz, bo tam przez przeróżnych dyskusjach to tam bardzo różni się wszystko nie awansuje, ale taka, która powiada takich wież racjonalizmu naturalizmem puree z dnia jest logika jest pewną formą myślenia ta logika taka klasyczna istnieje jakiś świat zewnętrzny i my możemy ten świat poznawać mamy język językiem możemy porozumiewać mamy coś takiego, gdy kultura dyskusji możemy przedstawiać argumenty różnić się albo nie wypracować jakiś wspólny punkt widzenia, więc jeśli tego nie ma tu się często krytykuje są całe wielkie tomy pisane o tym jak i jak to racjonalność jest produktem kultury białych mężczyzn np. starszych białych mężczyzn no to co jest prawdą historyczną, żeby nie było natomiast właśnie na tym polega cały, że tak powiem urok racjonalności i jest wielka wartość, że ona nie ma cech tych białych mężczyzn znaczy oni mogli odkryć mogli ją mogli się nią posługiwać natomiast ona coś ma wspólnego z tym jak świat jest poukładany i jakimi możliwościami naszej głowy, które nie są zależne ani od tych mężczyzn 1 ani od nikogo innego no, więc jak tego moim zdaniem nie ma to co zostaje to jest przemoc czy kimś, kto kto, kto ktoś, kto traci, jakby to możliwość wieś i racjonalnego racjonalnej dyskusji ląduje prędzej czy później świecie, w którym rządzą interesy siła i no i wydaje się, że my do takiego świata niestety się zbliżamy jeśli akceptujemy te tożsamościowe tożsamościowe narracje, a one często przybierają taką formę, że wieś w dyskusjach w mediach społecznościowych pod EPO pojawiają się przed głosy, że jeśli coś powiedział właśnie z specyficzne nie ktoś, kto definiowany jest Eko np. starszy uprzywilejowany no to w zasadzie już, jakby nie ma powodu, żeby go słuchać to znaczy dlatego rząd niewątpliwie nie mówi rzeczy wartościowych, bo wartościowo powie ktoś to właśnie na pewno jest jakieś inne grupy tożsamościowe tylko tej nie uprzywilejowanej i i nie wiem marginalizowane itd. co co przepraszam wydaje mi się zupełną pomyłką to znaczy w ogóle tak nie jest i i chciałbym żyć w takim świecie, w którym się przyglądamy tym wypowiedziom się zastanawiamy nad tymi wypowiedziami naprawdę nie ma dla mnie znaczenia czy ktoś powiedział czy coś powiedział ktoś, kto jest ma takie cechy, które od niego niezależną nawiasem mówiąc żaden sposób tylko z tym się rodzimy i to nie jest materia naszego wyboru to oni w ogóle nie interesuje, kto mówi interesuje mnie co mówi mówi do rzeczy mówi sam jak mówi sam w porządku jak mówił rzeczy głupie albo zachowuje się okropny sposób nie interesuje mnie, jaki jest grupy tożsamościowej z jakiej grupy tożsamościowej na dziś żyjemy w świecie, w którym wieś w różnych po różnych stronach sceny politycznej przepraszam nie zgadzałem, ale miałem to wyeksponować jak lęk, ale po różnych stronach sceny politycznej pan przed bardzo uważnie obserwuje są sytuacje, w których jeśli np. z drugiej strony barykady ktoś coś zrobi albo powie to natychmiast zapanuje potworne oburzenie, że jak można było takie straszne rzeczy powiedzieć lub zrobić jak ktoś zrobi z tej samej strony barykady to wtedy następuje cały proces usprawiedliwianie leżą o to, że takie plemienne strata za klucz dokładnie to samo dotyczy kwestii tożsamościowych, bo to poniekąd jest właśnie kwestia tożsamościowa często jest także, że tożsamościowe spory właśnie tak wyglądają, że jeśli coś zrobi ktoś, kto jest takiej grupy tożsamościowe postrzegane jako właśnie tani no nie ze starszych uprzywilejowanych no to wtedy w zasadzie praw tracę praca usprawiedliwiania czegoś co np. jest ewidentnie nadużyciem co jest przemocowe co jest brutalne co jest w ogóle bez sensu jest ogromna, a z drugiej strony w przypadkach często bardzo takich nie niepoważnych wytacza się największe działa, bo właśnie można użyć tego do tej batalii tożsamościowej tak w ogóle się nie da rozmawiać moim zdaniem to mnie najbardziej przygnębia, więc na to stać z tego ja muszę powiedzieć, że trudno mi się z tobą nie zgodzić, ale też czuję jak to słucham czasem czytam to, że coś jednak budzi mój opór i myślę, że rzecz jest w porządku dokończą jedno jest zdania, żeby już taka jasność wyrażono do domu to, że ja jestem zwolennikiem takiego liberalnego naprawdę oświecenia na zło ja go Zientara takiego takiej realnej równości to znaczy, że kocioł jest realna czy kiedykolwiek była jak do jedno Mar inna sprawa właśnie czuje nie nie no i nie było nigdy ona ona jest nasz pozory tej racjonalności zatem argumentem racjonalności w imię argumentu racjonalności tego uniwersalnego liberalizmu no była przemoc to jest pierwsza rzecz com równość przemocy najwięcej było imię projektów totalnych dwudziestym wieku myślę oczywiście tam w ramach tego chować, ale myśmy sięgnęli do kolonializmu w ogóle całej historii Zachodu oczywiście, że zostały w imieniu realizmu czy w ramach liberalizmu było możliwe niewolnictwo to jest jakby jakaś tu ewidentnie widzimy, że coś coś z tą coś z tą, ale też pamiętajmy jak niewolnictwo przekroczono i jakość jak cała historia tego wiesz, skąd wzięła wziął pomysł z chrześcijaństwa zabójstwa Krzysztofa proszę, ale ten ten postulat takiej równości takiej właśnie niema Greka niema Żyda nie ma kobiety nie ma mężczyznę, który w dużym stopniu był u podstaw tego Kwaśniewskiego myślenia no a potem jakby na budowane uznawał też na różne sprawy jest no ale panowie długo nie boją ja myślę, że to jest gdzieś 1 rzecz która, jakby budzi pewnie może właśnie tu być może wyjdzie, że są kwestie to co leczy pierwsza rzecz o 2 się do racjonalności są w innym rozdziale bardzo ostrzega przed poczuciem racjonalności, zwracając uwagę na to, że wiele naszych, jakby decyzji czy poglądów jest kształtowany przez takie siły znacznie głębsze niż ta płytka umysłowa nie tyle przez racjonalności co przed takim poczuciem pewności oka i tak, ale ocena czy tak, ale w tym sensie to może sobie pisałam, że to, że Hajto rozumiem to to ja w znów wulgaryzm ująć mówi tobyśmy to jest system ekologiczny jazdy ten rok tam wie jego emocje ponoszą nie Niemcy 2, ale myślę, że tu bym mogła to jakoś dyskutować, ale pewnie byśmy przekonał to jest kwestia być może proporcji trudno mi się nie zgodzić z z tym opisem zresztą tendencją ona wydaje się musi być niepokojąca i jakoś niebezpieczna tylko pytanie ile rzeczywiście tak radykalnie przedstawione jak rysować podstawy, gdzie rzeczywiście tożsamość z centrum mylone są powszechne, a na ile są takie spektakularne zwracają naszą uwagę, ale jednak są takie bym powiedziała marginalnym zradykalizował my obrazem procesu, który znacznie bardziej zniuansowane, czyli dostrzeżenia, że jednak tożsamość może mieć znaczenie to znaczy, że być może teraz musimy słuchać bardziej Ukraińców bo, bo ich nie słuchaliśmy i całe życie socjalizm dawaliśmy się z perspektywą rosyjską ona głęboko nas wyniknęła nie tylko właśnie na poziomie myśli to teraz trochę popływają w tej perspektywie ukraińskiej, żeby ją dobrze zrównoważyć niech to będzie z kobietami niech to będzie z osobami o orientacji nieheteronormatywnej w tym sensie być może ich głos powinien być bardziej na scenie mógł w nich, bo to nie wystarczy raz czegoś wysłuchać nie tylko tak zatopić w tej perspektywie, więc w tym sensie, jakby rozumiem, dlaczego to mogą być nierówne głosy nawet przyjęła tymczasem, żeby nie były równe głosem i jeśli zgadzam wieś zgadzam się to znaczy jest to to tylko tutaj nie potrzeba tej teorii to znaczy nie potrzeba tego opisu świata, który gdzieś stoi nie racjonalność jest taka radykalna racjonalność właśnie mówi, że tylko staniemy naprzeciwko siebie przedstawimy rację i opowiemy to to deficyt dobrze zbadamy świat analizujemy osiągniemy kompromis, a w niej nie nie myślę, że nie bo, bo oczywiście przedstawia taki właśnie się bieżący radykalizuje z kolei zarząd dróg odbyła rozumiem rozumiem ale, ale mam wrażenie, że ja racjonalną jednak opisuje taki sposób cały czas, że to jest pewne dążenie to znaczy, że my mamy pewne narzędzia do tego, żeby o rzeczywistości rozmawiać ich rzeczywistości rzeczywistość poznawać, ale oczywiście ten proces wypracowywania obrazu świata wspólnego jest długotrwały nigdy nie kompletny zawsze pozostaje jeszcze coś do tego żeby, żeby jeszcze na pewne rzeczy zwrócić uwagę, że się dowiedzieć być może naprawdę nie jesteśmy zawsze w stanie zrozumieć perspektywy znów użyję tego ukraińskiego przykłady, bo mi się wydaje w wygodny dla mojej pozycji ex trudniejsze do polemizowania dla ciebie przepraszam, że użyję tego przykładu w sumie, ale go użyje rozmawiać z Ukraińcem, który tam mieszka traci żonę, a widzi całą tą przemoc przychodzi do niego ten Włoch mówi teraz rozumiemy racjonalnie jak z Rosją rozmawiać racjonalnie w ich na no właśnie mi, że czasami jest szybkie nie jest, ale generalnie co rozumiemy tę postawę tak, ale to właśnie zachowują racjonalnie Czechy Włochy zachowuje nieracjonalnie, bo nie rozumie sytuacji, jakie się znajduje do kogo to mówi wiesz myślę, że on, że on nie widzi tej sytuacji, ale nawet, jeżeli ten kolej nie rozumie nie rozumie, że emocje, że doświadczenie jest niezwykle istotnym elementem sposobu widzenia rzeczywistości świata i tak dają jeśli pyta zmian rozumie lepiej jest w stanie naprawdę zrozumieć perspektywę kogoś, kto tyle wycierpiał to zależy co to znaczy zrozumieć perspektywa to zależy co to znaczy zrozumieć perspektywa myślę, że bardzo niebezpieczne jest założenie, że my możemy tylko rozumieć to co sami przeżyliśmy i coraz dalej nie, ale czy możemy założyć znów odrzucamy tę radykalną perspektywę, ale z drugiej strony czy nie powinniśmy jednak pewną pokorą uznać, że czasami realnie nam trudno coś zrozumieć ze względu na doświadczenie niech to będzie tożsamościowe związane z jakąś tożsamość człowieka narodową słuchaj tak, ale to jest nieuchronne to znaczy czasami moje doświadczenie musi być niezrozumiane społecznie to znaczy ja nie mogę oczekiwać, że cały świat na mnie się skoncentruje będzie robił wszystko, żeby odczytać najdrobniejsze, jakby mm mojego doświadczenia istnieją takie obszary mojego doświadczenia, które są przekazywane tylko nie wiem osobom, które wierzą tak jak nie przekaże sami jak pojęcie jest jak nacji, a to dlatego zaraz zaraz możemy przejść ale, ale jak pojedziesz do nie wiem po prostu będziesz mieszkać 40 lat gdzieś za granicą teraz wyjedzie tam nie wiem za 3040 lat gdzieś tam spotkasz jakiś ludzi z Polski no no to będziecie wiedzieli co to są tam pierogi np. ich, a albo co to jest to są wakacje nad Bałtykiem i oczywiście tego nikt nie jest w stanie dobrze zrozumieć to znaczy może to pięknie opisać w literaturze od tego jest literatura, żeby udostępniać nam takie doświadczenia, ale które, która jest, który nie jest nasze poprawką, że możemy żyć targi w podstawowym, bo godność tych lewicowych narrację one dotyczą najczęściej płci dotyczą kobiet dotyczą orientacyjnie hetero normatywnych ewentualnie właśnie osób trans sami osób on narodowościowych tak i to one czasami wchodzą im i i kiedy ktoś mówi porozmawiajmy w ramach tego liberalnego uniwersum na argumenty no to czasami też się wydaje, że ktoś, kto tak na le z taką lekkością używa słowa racjonalności debata no chyba trochę też nie rozumie jak skonstruowany jest świat i jak trudno od komisji etyki czasem takiej racjonalności w tym świecie, w którym racjonalność jest instrumentalizacja przez ludzi, którzy mają władzę tylko kobiety, które często zarzucono, że nie posługuje się logiką tylko emocjami i w tym sensie mnóstwo mężczyzn nie posługuje się logiką ale, choć Miami nie jest to zalecam podejrzliwa w stosunku ja rozumiałem tu, ale to jest argument racjonalny często to znaczy ja nie wiem na ile to jest, bo mówi o pewnych ja się absolutnie zdradza proporcjach nie właśnie coś większym problemem dyskryminacji czy, że osoby z grup dyskryminowanych w radykalnym obrazy wyglądają tak jak opisujesz no to byśmy musieli długo na ten temat myślę rozmawiać i i tutaj też operuje pewnym obrazem społeczeństwa jako jako głównie sfery, w której różne grupy za sobą walczą dominacja ja też mam krytyczny stosunek do takiego opisu to znaczy wydaje mi się on problematyczny w każdym razie i generujący pewnego rodzaju postawę permanentnej podejrzliwości, która powoduje, że w zasadzie, jakby nasza rozmowa powinna zacząć od tego, że właśnie powinniśmy się bacznie policzyć nasze przywileje przeanalizować, jakiej jesteśmy Zjednoczone też powinniśmy nie w ogóle nie rozwiązał się z moim zdaniem czy powinniśmy myśleć moim zdaniem o tym żeby, żeby maksymalnie otworzyć się na swoje punkty widzenia, żeby rozmawiać najciężej najgłębiej nie wiem naj uczciwiej o sprawach, które nam wydają wydają ważna, żeby jakoś zgodnie z naszą wiedzą i intencjami najlepszymi argumentować coś próbować opisywać antyczny zrozumieć, skąd my mamy, ale oczywiście musiał się starali rozumie się, więc pewien nowy słowo przywileje rzeczy może skompromitowana, ale zrozumieć, że mogę mieć takie poglądy o podatkach albo o wojnie, dlatego że urodziłam tu tu jestem w tym socjologiczne ujęcie osobą nie tylko jak ekologiczne nie są tylko jednostką, ale jest też częścią różnych grup tak, ale tutaj bardziej chodzi wiesz o gotowość sprzed zmiany tych poglądów i o gotowość np. do uznania nie Rze, że to nie jest także dogmatycznie coś co wynika z jakiegoś mojego doświadczenia ma być automatycznie napraw uznane przez innych, bo ja mam takie doświadczenia ani albo ja mam ja jestem z takiej grupy tożsamościowej, więc nikt nie ma prawa ze mną polemizować, ponieważ będzie to odtwarzanie jakiś po prostu opresji, którą moja grupa doświadczała tam wydaje się to nie jak rolnik to jest dla mnie zrozumiałe, że ludzie mogą tak reagować to budowanie pewnej pewnego kontekstu takiego społecznego, w którym są sankcjonowane formy komunikacji wydaje się niebezpieczna po prostu tych jest płynna jak one są powszechnie używanej sankcją moim zdaniem coraz powszechniej natomiast natomiast mi się w znalezieniu no tak no na pewno to nie jest tylko, że to niestety moim zdaniem prowadzi wprost do wzmacniania się radykalnej prawicy to znaczy im więcej jest tego dyskursu tak tym więcej po prostu zyskuje zyskuje radykalna prawica to teraz realizować, jeżeli tak albo dobrym przykładem są są teraz wskazały sąsiad kwestie pokoleniowe czy zwracasz uważa draństwo tak właśnie zwraca uwagę argument ad Dziady zemsta tylko znać te słowa nie pada w tysiącach hektarów prawda teraz posłowie Ależ to już postanowione, kto jednak z części wykluczamy debaty chyba jednak wydaje się, że młodzi, a my tak się martwimy od rzeczy młodzi wychodzą mówią ty już niema, bo jesteś w tym w tym wieku ciągle mam wrażenie proporce jest taka, że mamy problem z wpuszczeniem do przestrzeni dopuszczeniem do przestrzeni perspektywy młodych niż ci młodzi w jakimś geście czy radykalizmu jak zwał tak zwał będą czasami czy częściej nawet używać argumentu ze względu na rok urodzenia już mieć w argumenty, które też wydaje się dziwne, zwłaszcza wśród ludzi, którzy mówią osoby tam nauczycielskim już wydaje mi się może zabrzmi Pascal le pierwszy raz coś radykalnego w moim bądź też nie żartuję oczywiście, ale nie wiem być może taki jest na pewno tak jest, że biorca sam to wiem po po swoim doświadczeniu jak wyglądały różne hierarchie jak wyglądały właśnie różne mity, które funkcjonowały jest w moim w moim pokoleniu jest się urodziłem 70 ósmym roku to jest takie w ogóle jakieś pokolenie pomiędzy wierzy już żeśmy się nie załapali do końca tego, więc jestem jestem bardzo pomiędzy klientem albo już jesteś bardziej moim zdaniem jeszcze takiego, ale tak to jesteś trochę pomiędzy tak w każdym razie w każdym razie na pewno mamy podobne doświadczenie ktoś poza tak my nie mamy, a ja nastroje nie mamy nie mamy też tak uważa, ale ja w ogóle trochę pokolenia tak uważam, że tak ale, toteż bardzo, ale też nie, jakby jestem daleka i podzielam bardzo te niepokoje tylko biorąc pod uwagę też sytuacji zastanowią czy to jest główny problem cały, bo dużo nie mówimy właśnie to nie jest trochę, a jeżeli uważamy, że te kwestie tożsamość tak silnie eksponowana to ślepa uliczka no to w tym sensie reagowanie na to za taką mocą to jest tylko razem idziemy ślepo uliczną, a nie no wiesz reagowanie wydaje się ważne, dlatego że sądzę, że nie dostrzega się tutaj istoty problemu że, że właśnie w ca para idzie to, że wszyscy się nawzajem oskarżają jakiś plan ligi, że tutaj to jest męski plemnik służących do ziemi naprawdę adresat jest garb nie rozumiem no ale przecież też tutaj swoją audycję tłumaczy nie tak to prawda natomiast tak być może to wynika z tego doświadczenia bardziej jak miałam naście lat ja 20, ale ja w ogóle nie kwestionuję tego, że cała masa takich gości wieś dinozaurów też rzeczywiście przeznaczają one oczywiście upartych którzy, którzy tylko wolałbym, żeby argumentacji wieś przeciwko tego typu postawia akcentować to, że są to niedopuszczalne formy komunikacji, a nie oni mają takie ani inne cechy, że są akurat facetami taki ma inny wieku dlatego dała rywalce, ale jest też mnóstwo kobiet, które tak zachowuje tak tak tylko że, ale no no tak, ale jednak zwraca uwagę trendy tak czy oferent jest oczywiście taki, że ilościowo przeważają tutaj tak to co zmienia, bo świat zmienia, ale m.in. też i to jest właśnie kolejne pytanie do ciebie kurczenie zdążymy apokalipsie porozmawiać to jest takie ciekawe co wybrać apokalipsę czy to krótko, ale czy tej młodzieży coście mogła źle dobrane, ale ta młodzież można połączyć w tym akty mam też trochę każdy ma swą rolę i 1 ma rolę takiego mędrca kogoś, kto właśnie próbuje budować tę przestrzeń debaty, ale ktoś musi z nią co ulicy potrzebny jest hasło ją za pierwszy JOW-y, a zdaniem idą kolejni jasno tak, ale myślę, że to bardziej jest także, że w tej perspektywie radykalnie nastawionej na działanie na torze już natychmiast trzeba wszystko zmieniać nie bierze pod uwagę innych możliwości często się do pracy panuje i że w ogóle w tym impulsie wieś takim znaczy w całej tej fantazji która, która jest bardzo silna dzisiaj, że dzieci teraz przejdą ochrzanił do złych dorosłych, którzy wszystko zepsuli, bo są głupi źli, a dzieci są takie Rasia ja wylewane pokolenie było w sensie takiego korzystania z no i spokoju bezpieczeństwa stabilności pieniędzy zasobów ziemi bale no szkoda, ale dzisiaj jest mnóstwo ludzi bardzo młodych, którzy też są Super uprzywilejowani są jeszcze bardziej uprzywilejowani niż tamci no, więc pod pod wieloma względami, więc no to bywa różnie jest właśnie dlatego takie myślenie w takich wielkich kategoriach wydaje się tutaj bardzo bardzo problematyczne dlatego mi chodzi o pewne pewne reguły niepewne reguły po prostu reguła reguła jest taka państwo ja wam, że można z reguły może jest, ale wiesz ja mam taki pogląd staram się go tutaj propagować może się mylę oczywiście tak biorąc pod uwagę państwa inspirująca, ale właśnie kończą młodych przy pragnienie no chodzi o to że, że budowanie takiej fantazji wzmacnianie tej fantazji wydaje się niebezpieczna on już teraz owocuje mam wrażenia wieś wzrostem depresji lęków, bo w dużym stopniu budowane jest na takiej fantazji absolutnego sprawstwa to znaczy, że my wyjdziemy na krzyczy i że tak być w ogóle cały ten problem jest bardzo prosty ją się sprowadza do tego, że byli jacyś źli ludzie oni są starzy źli, a młodzi są dobrze mają czyste wieś dusze umysły karty i energię do działania wiedząc co zrobić tamci w ogóle odwrotnie no i w związku z tym jak starzy sobie pójdą albo zostaną wieś zdyscyplinowani na to wszystko się zaraz zmieni no w ogóle tak nie działa po pierwsze, wszyscy, lecz często tak buntowali się ten zgadza się, a potem stawali się częścią establishmentu to to jest największy problem to apokalipsy na koniec, a opowiadałem o tym też napisane dużą kwadransa, więc tak mamy ostatnie minuty, więc pozwolę sobie tak skrócić, ale napiszę o tym, że wyobrażenie sobie choćby tej klimatycznej ekologicznej apokalipsy jako 1 wydarzenia i opowiadanie no man negatywne skutki w postaci albo części z nas znających, a skoro ma być koniec świata będzie Super możemy położyć albo też strach, który paraliżuje, że być może musimy zrozumieć, że to będzie bardzo skomplikowany mechanizm bardzo różnych dokuczliwe ości i tragedii, ale paradoks moimi kolegami, że to jest swoisty stroju takim apokaliptyczną nostalgiczne są dziś nie ma nad zmianami cytuje filozofów, którzy filozofów czytam filozofa co najmniej 1 turą o takim już nie pamiętam z głowy, ale jednak trudnym losie człowieka pewnie właśnie instytucję AK od jedno znaczy wieża mamy dzień no jestem przeciwnikiem nadziei, ale ona moim zdaniem właśnie wytwarza taki rodzaj trochę fantazji też często apokaliptycznej no tutaj bardziej chodzi chodzi o to, że rzeczywiście myślę że, że w ogóle żyjemy w świecie pragnienia i fantazji prostych rozstrzygnięć bardzo skomplikowanych spraw i toteż architektura świata, w którym funkcjonujemy w sprawie można 1 kliknięciem dzisiaj wieś wyrzucić kogoś, kto jest zablokować w ogóle nie widzieć wieś włączasz komputer masz problem wyłączać go nie masz jak dalej i dużo jest takich takich możliwości i rzeczywiście świat stał się tak strasznie skomplikowane, że fantazja o tym rząd nagle kończy może być niezwykle atrakcyjna i ono daje pewien rodzaj poczucia ulgi przecież im trochę odciąża takiej na odpowiedzialności za to wszystko no ale zarazem właśnie powoduje, że niekoniecznie się przyglądamy realnym problemom, które mamy tylko pogrążamy się w tych w tych fantazjach daje też ma wrażenie, że może działać jak samospełniająca się przepowiednia wieś dlatego bardzo się obawiam, że Putin jest w logice apokaliptycznej mocno i boję się tego co się będzie działo nie mam tutaj właśnie to Ukraińcy moim zdaniem pokazali sprawstwo to znaczy, że my tak jak mamy trudną z tą panującą nie mamy pełnej kontroli, a też nie jesteśmy idealni, ale jakiś wpływ mamy też to, czego brakuje bardzo chciał, żeby napisał książkę tak już de konstruowali my naszą rzeczywistość to co współ środek jest też łyżka do przodu, bo bardzo się wydaje życie bez przyszłości to jest dopiero jak nie odwrotnie ja właśnie myślę, że że, chociaż oczywiście rozważa propozycje mają strategię ratunku świata, ale dlatego, że w ogóle nie zastanawiamy nad tym, gdzie w ogóle jesteśmy co tak naprawdę się z nami dzieje, a nie wierzę w to ja mam wrażenie właśnie takie wrażenie, że zamiast zamiast naprawdę się przyjrzeć temu, gdzie jesteśmy, dlaczego się tu znaleźliśmy ani gdzieś indziej, dlaczego właśnie co się stało gdzieś ty robisz audycję non stop potem strona dobrze też staram stara się oczywiście dlatego nie można, ale no wiesz, ale to jeszcze wymaga w ogóle jest my jeszcze zwiększyć zasięgi SO trafnie poważnie ja przyznam bardzo dużo o tym myślę, że rem no oczywiście nie niezły głos z wielkimi utopia ami albo w ogóle część wielkim zboczyć trochę tak wychylać to wielka, ale to jest jak z polską opozycją przepraszam głosy, że w ogóle taką metaforą, że dopóki moim zdaniem nie będzie tam jakieś w ogóle refleksji co się stało w 2015 roku, gdzie popełniliśmy błędy to oni będą przegrywać kolejne, ale akurat widzę musimy ekonomiczny ekologiczny tu trochę sobie powiedzieliśmy no i dobra przyjmuję ten argument w radiowozie, ale właśnie no nie wiem mam nadzieję w każdym razie teraz, ale wiesz od tego też są inni tak, bo to niech będzie taki podział nie trzeba też wiesz od razu wszystkiego robić ja mam swoją działkę żyje jestem raczej taki defekt styczną po faktycznym nazwisk, a niech ktoś inny rozwija wizję przyszłości absolutnie jestem za tak i ja powiem paradoksalnie, że mam mam poczucie, ale no to słuchacze Czytelnicy czytelniczki będą pisać do siebie albo Piszcie państwo na adres wieczorem przekażę Tomkowi, że to daje jakąś taką ulgę to znaczy daje minimum poczucia kontroli paradoksami tak się wydaje jakiś postępowanie takie przyjęcie tych swoich reguł ja mogę do niektórych przepychać, którą stronę, ale one dla mnie są bardzo przekonujące najbardziej się wydaje jak ostatecznie ważny jest przyjęcie tej niezgody ze sobą i ile myślę, że tez w sumie najważniejsze tak nie uleganie tej potrzebie bycia silnym przebojowym z posiadającym jakieś jedno można także, że to wszystko w tym nowy jest tylko i choć sam strasznie męczący w ciemnych przeczytacie państwo te reguły sami decydujecie czy po co z tym zrobić tak, bo to nie poradnik przecież antypolski anty porady Tomasza Stawiszyńskiego reguły czas chaosu wydawnictwo znak Literanova wydało na Tomasza Staniszewskiego usłyszycie państwo mam nadzieję w sobotę oczywiście o jak pociąg minie później będę akurat wracał z Gdańska wiesz mamo, bo lekarzom i 5 lat w Gdańsku jestem matki których, który konferencji psychoterapeutyczne tam będę miał bardzo poniekąd w duchu tego wystąpienie o innym, bo taki jest temat konferencji państwo z Gdańska w sobotę w radiu TOK FM oczywiście Tomasz wszystkim powiedział na początku jesteś autorem podcastu skądinąd autora szczyt formy kilku książek bardzo się za rozmowy dzięki serdeczne bardzo miło miło i fajnie żeśmy sobie trochę polemizował dzięki za mało, a a Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZOREM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA