REKLAMA

Martin Heidegger - od fenomenologii życia do fenomenologii rzeczy

OFF Czarek
Data emisji:
2022-10-21 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
15października ruszyła kolejna edycja studiów filozofii historii idei i w ramach tego studium wiele fascynujących wykładów dotyczących m.in. filozofii i w ramach wykładów m.in. pan prof. Daniel Roland sobota z Instytutu filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk dzień dobry panie profesorze dzień dobry dzień dobry witam państwa witam pana bardzo serdecznie pan profesor jest chyba nietypowym filozofem, bo oprócz tego, że pan filozofię na filozofii się zna filozofię rozumie to Rozwiń » jeszcze filozofie odgrywa tak pan filozoficznym aktorem albo aktorem filozofii to może za dużo powiedziane od po prostu poszukuje innych form innych środków wyrazu myślenia czy doświadczenia filozoficznego niż tylko słowo pismo wolałbym powiedzieć, że w ten sposób łączy jakąś swoją pasję swoje swoje pasje powiedzmy teatralne z pasją filozoficzną no bo rzeczywiście tak od razu powiem nie uważam za filozoficznie stosowne, żeby całość doświadczenia filozoficznego jego wyraz wprowadzać do tylko wyłącznie do mówienia i pisania jak to zwykle szybko zaczęło, bo myślę sobie, że to nie jest oczywisty wybór, bo wiele osób się filozofią interesuje czyta teksty filozoficzne wspiera się ale, żeby jednak wgryźć wejść w to głębiej poświęcić temu życie zrobić tego karierę to wydaje się nie jest to oczywista sprawa jak tu pana było co pana wciągnęło wessało, a można by rzec jakiś żywioł filozoficzny od po prostu, bo chyba oczywiście można pewnie rozpatrywać to ona z punktu widzenia nie wiemy indywidualnej biografii szukać jakiś motywów takich społecznych psychologicznych i innych, które mogłyby określić, ale wydaje się, że chyba tym co dla filozofa dla tego, który oddaje swoje jak życie czy filozofii najbardziej najważniejsze najbardziej inicjujące jego wejście filozofia jest właśnie stanie w jakim żywiole filozoficznym myślę, że to oczywiście to brzmi dosyć enigmatycznie, ale chyba powiedzmy tak prowizorycznie rzecz biorąc nie ma innego wytłumaczenia, dlaczego ludzie zajmują się filozofią, dlatego że właśnie jest coś co wymaga by filozoficznego filozoficznego myślenia co wzywa nas do filozoficznego myślenia to jest chyba jedyny najważniejszy powód tak mi się wydaje, a no dobrze za nami można tak powiedzieć za uczestnikami tego studium filozofii historii idei już pana pierwszy wykład zatytułowany czym jest fenomen na nogi ja to 15października kilka dni temu pan o tym mówił pan się fenomenu lubią specjalnie czy też wyjątkowo interesująca specjalizuje może po wypowiedzi w pewnym sensie jak jak do tego doszło czy to jest także pan myślał sobie co jest najmniej takie rozgrywane może bym siedział za fenomen loggie a myślę, że tak nie było to znaczy oczywiście znowu w porządku, jakby taki z dnia codziennego tego jak jak żyjemy na co dzień jako ojcowie matki siostry córki synowie tak da itd. można tutaj doszukiwać jakiś tego typu motywy, że np. nie wiem pewne kwestie z zakresu filozofii historii filozofii nie były dotąd opracowane arze trzeba o w obrębie po porządku kariery akademickiej robić zdobywać kolejne stopnie w związku z tym można się zająć tę lub inną kwestią np. terminologii, ale wydaje mi się, że właśnie jeśli filozofie traktuje się serio, ale w przypadku filozofii owo serio oznacza zawsze mimo wszystko z przymrużeniem oka, bo nie jest to seria, której charakterystyczne jest na doświadczenia religijnego politycznego tylko jest w tym to jest rodzaj powagi, która jest bardziej charakterystyczna dla dziecka, które bawi się w piaskownicy ona się bawi poważnie, ale jednak nie wszystko trzeba, więc jeśli potraktować tak filozofię to to rzeczywiście wszystko się bierze mam wrażenie z tego żywiołu filozoficznego, który jeśli jeśli znowu potraktujemy go o dostatecznie na serio w ogóle wychodzi poza poza to co określamy karierą zainteresowaniem stopniami naukowymi życiem instytucjonalnym nie chodzi o jakich tylko proste powiedzenie, że filozofia to sposób życia albo coś w tym stylu, bo nam się to często kojarzy właśnie z jakimś takim mądrością owym stylem bycia, że oto zdobyłem pewną wiedzę na temat tego świata jestem w stanie ją przekazać innym chodzi raczej o bardziej o jakiś rodzaj przygody podróży i w którym natrafiamy na niebezpieczeństwa, w którym raczej stykamy się własną niewiedzą własną skończoność własnymi ograniczeniami niż jakiś rodzaj takiego oto stania na wysokości bycia u boku króla no mamy w końcu też pana hobby w polu zainteresowań filozofa przeklętego jeśli tak można powiedzieć Martina Heideggera filozofa trudnego w tym sensie, że już jako filozofa trudnego, ale w niego sympatię narodowo socjalistyczne sprawiły, że często dzisiaj zbywanego mówiąc o nie rozmawiajmy Helge, że nie zasługuje na to, żeby rozmawiać właściwie powinniśmy unieważnić jego filozofię z racji jego poglądów politycznych racji jego antysemityzmu z racji jego no w długotrwałego romansu z Narodowym socjalizmem tak tak tak to Hayder miał 2 takich wielkich nauczycieli chemii Palikota i Edmunda Husserla, który właśnie był jest no twórcom uciekł Nadalowi i rzeczywiście Hayden Berry, jakby tym nurtem będą publicznym po swojemu rozumianą piszę dosyć mocno utożsamiam czasami ruch na ulicy nie uda nam się aż tak bardzo do Heideggera też pewne pewne kierunki w obrębie tego nurtu natomiast taka gra jest oczywiście postacią mocno kontrowersyjną naczelnik, jakby nie kwestionuje myślę, że tutaj w tym obrębie nie ma jakby sporu, że jest jednym z najważniejszych myślicieli dwudziestym wieku niektórzy idą dalej mówią, że w ogóle jeden z najważniejszych myślicieli historii filozofii natomiast to jego wiązanie się w Narodowym socjalizmem i rzeczywiście od czasu kiedy, kiedy jak byk od czasów powojennych właściwych stanowi przedmiot nieustannego drążenia można chodzić mógłby, jakby tym problem występuje, ale w naszej replika wybiera natomiast są takie chwalę, gdy wraz z publikacją jakich kolejnych ważnych książek ostatnio pojawił się czarny zeszyt Heideggera mchy nomen omen czarne zeszyty czy taki rodzaj dzienników, w których on przez prawie 40 lat zapisuję takie swoje filozoficzne myśli spostrzeżenia obserwacje wraz publikacją pięknych prac pojawia się no i wymaga się zainteresowanie właśnie tymi wątkami każdego roku, jakby trochę na bok na margines odsyłają samą istotę jego myślenia oczywiście nie to szalenie ważny wątek nie należy go obroń Boże marginalizować, ale znowu wydaje się, że są 22 aspekty 22 takie punkty widzenia, które powinny stale być brane pod uwagę dni ani 1 ani drugi wydaje się, że nie ma przewagi albo one są wobec siebie jako konkurencyjny pierwszy to jest ten aspekt czysto może 5 lub takie etyczne moralne, ale perspektywy pani moralności zdroworozsądkowej popularnej to znaczy, że Haider zaangażował się właśnie o ów ruch, wobec którego gdyż szybko przyjął bardzo krytyczną postawę na początku tuż przed dojściem Hitlera do Łady rzeczywiście w no wielką akceptacją nadzieją na taką zmianę w obrębie kultury przyjął przyjął przyjął zmiany władzy natomiast po niecałym roku 2, widząc co się dzieje by stosował się na jej faktem, że nigdy np. nie wystąpię NSDAP w jakim sensie utrzymało to w tajemnicy do 4 tego piątego roku, a potem, kiedy powiedzmy inni rozliczali się jakoś w jaki sposób również etycznych w swoim błędem Hajdy Garmin ciała albo też próbował się bronić albo też mówią inne można będzie znowu z punktu widzenia etycznego moralnego mi trafne rzeczy natomiast jest ten drugi aspekt to w tym pierwszym aspekcie oczywiście Hayder Neue postacią nie kontrowersyjną postacią jednoznacznie w tym aspekcie negatywną Schwarz charakter prawdziwe dramaty drugi atak właśnie ten filozof który, który nie pozwala tak tak już z racji tego z Brzeszcz informację panie profesorze to myślę, że do tego filozoficznego aspektu, jeżeli pan pozwoli powrócimy po informacjach Radia TOK FM pan prof. Daniel Roland sobota z Instytutu filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk opowiada dzisiaj o filozofii Martina Heideggera powrócimy do naszej rozmowy po informacjach informacje o godzinie 1120 w Trade jak pan prof. Daniel Roland sobota z Instytutu filozofii i socjologii Polskiej Akademii Nauk tłumaczy może też nie w programie Owczarek, ale w ramach wspomnianego przeze mnie studium filozofii historii idei tam bardziej lepiej i szerzej pan profesor tłumaczy zawiłości fenomenologii Martina Heideggera, którego ponoć nie sposób zrozumieć, ale być może dzięki właśnie wykładu pana profesora okaże się że, że można przed informacjami panie profesorze rozpoczął pan rozpoczął pan mówienie o czarnych zeszytach o zbiorze notatek Martina Heideggera myśli które, które to, bo w momencie, kiedy ogłoszono, że taka książka ukaże natychmiast wywołał ta informacja wywołała kontrowersje niektórzy uważali, że to skandal że, że trojga należy ustalić w spokoju z tych powodów, o których mówiliśmy, ale mówił pan właśnie o tym aspekcie Heideggera jako filozofia filozofa, którego nie należy unieważniać zresztą pamiętam, że pisał o tym prof. Cezary Wodziński w takim w Hurt z 10 lat temu w tekście w Gazecie wyborczej nie zabijajcie Heideggera tak zgadza się rzeczywiście profesor w Łodzi należał do tych którzy, którzy powiedzą w tym sporze bronili Heideggera Lecha i tego potrzebuje jako takiej obrony jako chwilową z pewnością pewnością takiej obrony nie potrzebuje myślę, że perspektywy jak czysto ludzkiej etycznej moralnej tej obrony NATO obrony Tiger nie zasługuje, ale i to co jest ważne w Rogoźnicy kobiety 2 efekty oczywiście z nową patrzymy na Tigera przez pryzmat tych czarnych wyższy stopień jego zaangażowania w Narodowy socjalizm byłem ale, zostawiając na boku jego filozofię, ale temu, kiedy myślimy perspektywy filozofii Hayder wydaje się należeć do tych myślicieli wychodząc od pana drogi która, jakby otworzyła drogę ku temu, który ukazuje na czym polega żywioł filozofowania na czym polega prawdziwe myślenie filozoficzne to z tej perspektywy, jeżeli patrzymy na Tigera to kwestia jego zaangażowania politycznego jego właśnie tych decyzji politycznych i moralnych, które jak powiedziałem wcześniej tym Budą nasz głęboki smutek czy też niekiedy ścieków one już nie wydają się być aż tak jednoznaczne znaczy filozofia filozof Hayder to jest taki filozoficzny Mido można by rzec, czego nie dotknie wszystko zamienia się filozofii i tam twoich je upomnienia sam swojej, jakby swoje auto interpretacji swojego zaangażowania w ruchu rodowego socjalizmu właśnie przedstawiał głównie nie argumenty ludzkie nie argumenty z zakresu historii kultury czy tego wymiaru tylko argumenty czysto filozoficzne dla Heideggera wszystko właściwie czym się zajmował kim był było pilot Piotr i to właśnie ten aspekt drugi, o których wspomniałem to znaczy perspektywy żywiołu myślenia filozoficznego doświadczenia tegorocznego nawet tego typu rzeczy, które dla naszej codzienności dla naszej potocznej moralności wydają się w nieprzyzwoity czasami w innym aspekcie niedorzeczne wredne ohydne rocznej tak dalej one mają swoje uzasadnienie to znaczy nie dlatego, że to jest, że jest w nich coś prawdziwego takim znaczeniu mnie powiedzmy naukowym religijnym czy polityczny tylko chwyt efektywnie filozoficznej jest w nich Hurko dla logo oko jest warte można być sprawdzenia i oczywiście, że brzmi w takim aspekcie wypłaca brat o, kiedy myślimy sobie naszej jedności o tym wszystkim chociażby co się dzieje za naszą wschodnią granicą, ale rzeczywiście w obrębie tego co nazywam żywiołem filozoficznym właściwie wszystkie możliwości są dopuszczalne nawet najstraszniejsze najbardziej okropne im w dziejach filozofii Hajdy tak, aby notabene jest, ale osamotniony ciekawe, że tymi właśnie po pojawieniu się czarnych zeszytów wybuchła wielka dyskusja niektórzy całkowicie kwalifikowali Haidera tutaj prowadzi je tym można zapewnić wyjątkiem natomiast kiedy spojrzymy na historię filozofii to mamy wiele wiele przykładów chciałoby się, że niekiedy no o wiele bardziej okropnych rzeczy, które robili filozofowie perspektywy znowu kultury moralności tak dalej niż Hayder, ale od Tigera rzeczywiście jak nic się wymaga się więcej być może, dlatego że właśnie czujemy jego wielkość czujemy, że to był geniusz filozoficznej dlatego też zadajemy sami sobie pytanie jak ten geniusz filozoficzny mógł robić, choć rzecz w zastanowić jak bardzo Hajduk jest aktualny dzisiaj, bo część swoich rozważań poświęca pewnym powiedziałbym Narodowym i tutaj nie myślał o narodowosocjalistycznych, ale o pewnych 5 kierunkach myślenia czy też sposobach cywilizacji różnych nacji pojawi się też w jego rozważaniach Polska chociaż, chociaż częściej stany Zjednoczone Anglia czy czy Rosja i zastanawiam się czy pan u Heideggera znajduje jakiś przemyślenia, które by można było zastosować z powodzeniem do świata współczesnego, czyli świata, w którym mamy, gdyby stary nowy konflikt z 1 strony ten świat dwubiegunowy, którzy przez zdobył pewnie trój biegu nowy, a teraz jeden z biegunów się zmienił tak mamy konflikt za naszą wschodnią granicą i mamy też chociażby w deklaracjach polityków zastanawianie się nad tym, gdzie leżą wartości, które części świata, w której części warto świata leżą zagrożenia czy wschód czy zachód, a przecież chyba go także na tym się zastanawiał tak tak rzeczywiście u nie ma prostego nikt nie ma prostego przykładu prostej aplikacji tak zaawansowanej myśli filozoficznej do rzeczywistości do konkretnych wyborów, czego Hayden Berry tam można by powiedzieć stał się ofiarą i wręcz wzorcowym przykładem FM to jest ciekawe, że jak się spojrzy na kwestię efekt Heideggera właśnie w kontekście polityki myśli politycznej w dwudziestym wieku to niesamowite w to, że nie ma 1 recepty to znaczy, że nie ma 1 kierunku, w którym teoretycznie wyszła mianowicie Polsce to bym jeszcze Andy we wcześniejszych ustroju to jest bardzo interesujące, że Haider był mogą wypowiedzieć patronem tej Demokratycznej opozycji, że ludzie związani właśnie z opozycją oni bardzo chętnie zwracali się do Heideggera, gdzie indziej natomiast Holger stał się pobiegły patronem bardzo do faszyzujących nacjonalistycznych ugrupowań politycznych czy też powiedzmy z idei ideologii związanej innymi słowy życie prawdziwa myśl filozoficzna to taką frajdę rzeczywiście stworzył owa nigdy nie wprost przekładało na takie warunki politycznej no czasami spotykamy ją tam, gdzie byśmy się tego nie spodziewali, ale po to w tej prok prezent na na pana pytanie od dual nosiło się każdego roku myślenia i dlatego wydaje się, że ona jest kwestią w dużej mierze jeszcze w przyszłości nie tylko przeszłości nie tyle teraźniejszości właśnie przyszłości tak trochę mówię jak każdy gra Apropos Heather no ale tym, że właśnie Chajzer pokazał, że ten dualizm wschód zachód lewica prawica do podmiot przedmiot materia duch religia polityka sztuka, że te wszystkie dualizm podziały klasyfikację którymi operujemy, które przekładają się koniec końców na nasze życie polityczne do chociażby system partyjny działa wedle tego typu schematu, że one są w gruncie rzeczy fałszywe oznaczone są wynikają z pewnego pewnego sposobu pewnego dynamizmu bycia człowieka, które jest niewłaściwy to znaczy zamiast oddawać się można by powiedzieć prawdzie temu tego co je raczej ją przesłania buduje jak swój własny świat swój własny schemat, ale buduje nie, dlatego że tak też, że takie ma upodobanie, ale że w pewnym sensie tak być musi człowiek, jakby Kopy stoi obok prawdy dlatego też operuje różnego rodzaju schematami nawykami myślowymi kliszami jak chociażby w lewo prawo kół zachód Góra dół, które każą mu to rzeczywistość w ten sposób kształtować także politycznie także społecznie za pomocą instytucji za pomocą polityki i trudna sprawa profesorze, ale w mam nadzieję że, że będzie można trochę więcej się dowiedzieć m.in. w ramach pana wykładów są już w Prośnie ucha wypływa należy do te bardzo proszę u można właśnie, bo oczywiście tych wykładów, które tutaj da zaproszenie rektora Bartosza odbywam warszawskiej wasz profil szpitalowi on poświęcony tak to jakoś się o odnosiłem nie tylko opowiadaniu o, ale bardziej właśnie, jakby próbie wejścia ten żywioł filozoficznych to jakby próby chodzi o smakowanie tego w Rzymie filozofia by Unii źródeł, a mianowicie w doświadczeniu żywym doświadczeniu filozoficznymi Czech ten pryzmat tego doświadczenia właśnie pojawiają się takie postaci jak i Hunter czy Hajdy czy też inni pełna analogowych bardzo panu dziękuję za rozmowę pan prof. Daniel Roland sobota z Instytutu filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk opowiadał o fenomenologii trochę o Martinie Hajdy bierze dziękuję serdecznie informacje Szanowni Państwo już za kilka minut o godzinie 1140 po informacjach program kultura osobista gościem Marty Perchuć Burzyńskiej będzie pani Agnieszka Smoczyńska reżyserka scenarzystka na ekranach fizyki i jej najnowszy film Silent Twins sią film, który zdobył główną nagrodę na festiwalu w Gdyni dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Krzysztof Woźniak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA