REKLAMA

Czy można modlić się muzyką?

OFF Czarek
Data emisji:
2022-10-24 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:01 min.
Udostępnij:

POLECAMY KSIĄŻKI

Kanony śmierci. Słowo o chrystologii „Wariacji goldbergowskich" Jana Sebastiana Bacha
Józef Majewski

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
chciałbym wprowadzić fanaberią przychodzą po jęcia o, a ta a z pewnością zastanawiają się państwo cóż za piękna muzyka to o Glenn Gould, który rozgrzewa paluszki, przygotowując się do drugiego nagrania wariacji Goldberg górskich i dzisiejszym programie off czarek witam państwa bardzo serdecznie zbiegły nam się wiele rzeczy wiele wątków wiele nici nam się połączyło i będziemy je może zaplątać albo rozpłakać zobaczymy kilka rocznic niedawnych pierwsza to Rozwiń » dziewięćdziesiąta rocznica urodzin na ogólne niektórzy uważają najbiedniejsze go pianisty myślę, że mają rację myślę, że spokojnie można się zgodzić 25września urodził się w lęku 1932 roku zmarł niestety 50 lat później także czterdziesta rocznica śmierci 4października zmarł ten wybitny, jeżeli najlepszy kanadyjski czeka dyski na pewno lepszy, ale w ogóle żyć, ale teraz tak, jeżeli chodzi o miano GULDA to o znany jest wielu fascynujących wykonań wielu testujących nagrań chyba najbardziej znane są właśnie wspomniany przeze mnie wariacje Goldbergowskie Bacha, dlatego że nagrał je dwukrotnie nagrał dwukrotnie każde z tych nagrań było rewolucyjne w pewnym sensie i inne, kiedy zagrał wariacje Goldbergowskie chyba 2 lata przed nagraniem pierwszym po pięćdziesiątym piątym roku, że nie ma w Moskwie w Petersburgu to krytycy sowieccy ówcześni krytycy mówili, że to jest zmartwychwstanie zmartwychwstanie Bacha ale, żeby nie może sobie będę rozmawiał sam ze sobą Szanowni Państwo to jest też pan prof. Józef Majewski antropolog mediów teolog kierownik zakładu dziennikarstwa mediów Uniwersytetu gdańskiego dzień dobry panie profesorze witam witam serdecznie i Szanowni Państwo jeszcze chciałbym państwu polecić 2 fascynujące książki, jeżeli państwo o interesują się albo Bachem albo ogólnym albo wariacjami Goldberga Kimi to kanony śmierci słowo o Christo Logi wariacje Goldbergowskie Jana Sebastiana Bacha wydane przez wydawnictwo słowo obraz terytoria, ale też krzyż Jezusa to też kolejna pozycja wrócę panie profesorze chwileczkę do Cannes śmierci, bo ta jeszcze jest 1 rocznica, jeżeli chodzi o kanony śmierci, bo karą śmierci, które ukazały się w 2019 roku w UE pan poświęca pamięci Maćka Kaczyńskiego, którego rocznica śmierci także niedawno była jak i myślę, że wciąż jeszcze za mało jest informacji czy mówimy o Maćku Kaczyńskim, który był postacią wyjątkową też wybitną rozumiem że, że oddaje pan igła oddaję panu głos i profesorze OPIC ma, choć Kaczyńskiego poznałem poznałem przez graczy przyjaźniliśmy się, choć nasza przyjaźń była była raczej taka czysto duchowa światłość spotykaliśmy, niemniej jednak w tych momentach takich decydujący chyba jego życiu, a jednocześnie moim najmu na bukowym sieć dróg i połączyła nas połączyły nas wariacie Golder górskie Maciej o niezwykłej takiej wrażliwości powiedziałbym nie tylko nie tylko muzycznej przypomnę, że dyrektorował swego czasu jednak mu z najciekawszych festiwali muzyki dawnej Jarosławiu to co zrobił dla polskiej muzyki, ale nie tylko dla Polski, bo przecież dla międzynarodowej to to skupia się przede wszystkim właśnie na tym festiwalu, niemniej jednak warto pamiętać, że był wybitnym też muzykiem burki i instrumentalistą grał grał i i niezwykle interpretował muzykę muzykę dawną wariacje Goldbergowskie książkę, którą wysłałem mu tu pierwszym czytelnikiem całości takiej powiedziałbym oficjalnych jakiejś mierze czy to tę książkę jak kilka miesięcy przed swoją tragiczną śmiercią tragiczną do reszta rodaków jadła czytał ją i i by korespondował pisał do mnie myślę, że to był główny by główna przyczyna, dla której się zdecydowałem się książką publikować macha, bo czytają w maszynopisie napiszą i że że książkę tę do dla niego drobnym pocieszeniem kieszenie jego dramatycznej sytuacji traktowana z pewnością wyjątkowa postać erudyta wybitny znawca muzyki szczególnie muzyki dawnej tak jak pan powiedział też muzyk grał na wielu instrumentach kolekcją instrumentów otoczony przez z całą masą niezwykłych osób, które wynajmował w przedziwnych miejscach świata ja wiem okazu jeszcze się spotkać z dwukrotnie w tym 2018 roku ów podaj w lipcu ich jeszcze wcześniej w w czerwcu Maciek odszedł właśnie 14września 2018 roku w Sopocie spoczywa to także to mówiąc o technikach, które się łączą nam z Bachem, ale także wariacje Goldbergowskie mi pana i pana książkami, bo tras, słuchając wariacje Goldbergowskie Szanowni Państwo być może nie nie zastanawiam się tylko dajemy się ponieść dajemy się zanurzyć czy staram się zanurzyć w tym pięknu ne muzyki, ale podejrzewam, że pan profesor to tak sobie zwyczajnie nie słucha tylko pan profesor tak myślę może się zastanawia np. dlaczego kanony będące strukturalnym kręgosłupem arii z różnymi wariacjami konsekwentnie pojawiają się co 3 wariacje albo dlaczego wariacja trzydziesta, która zgodnie z bydgoską logiką ne powinna być dziesiątym kanonem nim nie jest jest kwot Libet temu jedynie wykorzystującym technikę kanoniczną do tego opartym na melodiach 2 aktorskich piosenek ludowych skocznych wesołych nawet frywolnych, ale można też zastanawiać jak wytłumaczyć to, że struktura Goldberg stawiać go bydgoskich ma 2 postaci z 1 strony to jest cykl podzielony na 2 części wód ułożone symetrycznie, czyli aria 15 wariacji 15 wariacji aria taka po albo z drugiej strony cykl 10 części i każda z nich składa się z 3 kolejnych wariacji, ale można też przecież zastanawiać, dlaczego spośród 10 takich potrójny grup wariacji pierwszej ostatnie mają wyraźnie inną strukturę od 8 pozostałych albo dlaczego Bach wykorzystywał techniczne gest skrzyżowanie rąk w 10 wariacjach, dlaczego aria z różnymi wariacjami 2 początki, a pierwszy zaczyna aria drugi wariacja szesnasta formie francuskiej uwertury i to Szanowni Państwo nie są wszystkie pytania, które pojawiają się ne z, kiedy słuchamy sobie wariacje Goldbergowskie ich ne niekoniecznie w wykonaniu dla ogólne ale, ale np. tych pytań jest oczywiście więcej na niektóre z tych pytań może uda nam się odpowiedzieć, bo dzieło jest niezwykłe Szanowni Państwo działa jest naprawdę niezwykłe powrócimy do dzieła i do tych zagadek, które spróbuje dzisiaj dla państwa rozszyfrować pan prof. Józef Majewski antropolog mediów teolog kierownik zakładu dziennikarstwa mediów Uniwersytetu gdańskiego i informacje już za kilka minut, a nawet za 3 o godzinie 1020 po informacjach wracamy do Christo Logi teologii kanonów wariacje Goldbergowskie Jana Sebastiana Bacha w ścianę jak pan prof. Józef Majewski antropolog mediów teolog kierownik zakładu dziennikarstwa mediów Uniwersytetu gdańskiego opowiada wariacje Goldbergowskie Jana Sebastiana Bacha, bo można po prostu ich słuchać, ale można też analizować te pytania, które zacytowałem książki pana profesora to samo życie tylko niektóre z pytań, które pokazują, że jest to dzieło wyjątkowe nieoczywiste i i ma w sobie, gdyby zakodowanych więcej warstw niż tylko warstwa muzyczna nowo zdecydowanie jeśli już nawiązujemy tutaj rocznicy do rocznic związanych z Glenem kultem to warto przypomnieć również jego podstawowe potrzeby ową wypowiedź muzycy Bach, że jest to muzyka dla oka bardziej niż dla ucha, chociaż kiedyś Hana wariacje Goldbergowskie szkół i jesteśmy bardzo bardzo przejęci moc finalnie ta muzyka jest po prostu muzyką piękną wzruszającą dogłębnie przejmującą a, ale jeśli ktoś pójdzie tropem wypowiedzi ulga włości zajrzy do partii, który do dotacji to zaczynają się tam rzeczywiście wielki niesamowity wręcz tajemnicy dodam tylko, żeby to pewnie wyglądało, że tutaj jestem jakimś pionierem, który otwiera przed światem głębie muzyki dla oka Jana zobaczymy w bankach ja po prostu nawiązałem wchodzie dyskusję rozmowę z licznym gronem wybitnych i dużo bardziej, że to odpowiem znakomitych speców od muzyki którzy, którzy zaczęli przyglądać się ich słuchać i zarazem być mieć otwarte oczy na na to co się dzieje w zapisie, gdy gotowy, ale nie tylko również poznanie historii muzyki barokowej, bo przecież jesteśmy w baroku i poznanie tego czym się zajmowali muzycy w owym czasie od to zdecydowanie każe nam wręcz szukać głębszych warstw i muzycy dodam jeszcze tylko, nawiązując do wcześniejszej pana wypowiedzi i jest słuchanie muzyki Baka podobnie jak jak pewnie człowiek powiedziałbym mecze pewnie czytelnik powiedzieć czy to wierszy i przejmuje emocjonalnie i i jeszcze ktoś czyta jakąś powieść, niemniej jednak w którymś momencie do do słuchania muzyki do pytania wpływ albo czytania literatury pięknej można podnieść również od strony takiej naukowej to tak więcej spraw sobie jeszcze atakuje metafory porównanie te tak jak, kiedy przyjdzie mi się no rura rura i 3 lata woda w domu to jest na to czy bólem wzywam świecę który, który na to, czego już nie patrzy z takim bólem chodzi się martwić tym pan widzi dużo więcej niż w takim wieku przeciwni tym przepraszam człowiek podobnie muzycy muzyka Jana Sebastiana Bacha z wydatków wariacje Goldbergowskie jest naprawdę pełna niesamowitych rzeczy może 1 takiej rzeczy wspomnę, bo psiego pałką, dlaczego ostatnia wariacja i tego utworu nie jest kanonem nie ma takiej formy muzycznej tylko jest szkodliwe ten i zakłóca zakłóca pewien pewien porządek każda trzecia wariacja od trzeci do dwudziestej siódmej co jest skanu i czekamy, że 30 kolejna trójka będzie kanony nie jest nie jest, a do tego jeszcze jeszcze jest po prostu ruszasz no melodią, więc dającą do wykorzystującą 2 piosenki uliczne powiedziałbym, że warto o tym pamiętać i one są po niemiecku, kiedy je przeczytać to myśmy po prostu 1 jest jest po prostu Żytko powiedziałbym nie warto było go słuchać piosenki są tak rubaszne jak porównanie Bacha do zepsutej rury chętnych słuchanie Bacha jest jak zepsuta rura bardzo się podoba pani profesor Kruk KR róg herb ruch Her znaczy no proszę państwa to znaczy przybądź przybądź przybądź, ale też jednocześnie jednocześnie oznacza oznacza ruch ruch o życiu seksualnym niesamowicie, żeby jak od odkrywam wariacje Goldbergowskie ich i wzniosłą Christo loggie tajemnice życia Jezusa Chrystusa, a ostatnio wariacie rzuca nam taki no takich konsekwencjach sobie z tym poradzić czy to to możliwe jeśli się zna trochę historii muzyki i jak tego co się nazywa głos i w języku technicznym języków muzycznym kontraktach, które przecież zapożyczenie o automatycznie tym ten tamten wstrząs i no może może przemilczę już Bach osiedlu szedł tradycje wielkiej muzyki europejskiej i wykorzystał tutaj najprawdopodobniej muzykę nawiązał do muzyki dzielono wszystko by jego jednego z najwybitniejszych my ręczną młodych muzyków kompozytorów nota bene katolika by był był luteraninem Otóż sam ten wszystko bal di no dziś by nas strasznie zaskoczył do wykorzystało to podobny podobne utwory powiedziałbym takie uliczny nieładny powiedziałbym też swojej swoich uszach, a i tzw. Chyry musicali wtedy kiedy, kiedy ludzie idą kościele rzymskokatolickim do komunii świętej to on wykorzystał właśnie w drobną podobno melodie i zrobić z tym zrób ważnym tekstem barok wiedział o tym Luter Lutra ten, który od początku kulturalni mówi przyjąć taką zasadę, że trzeba zabrać się nowi w głowie mówił wszystko co piękne i wykorzystać to dla dobrych religijnych głębokich poczcie lub powiedziałbym tak wykorzystuje zatem zatem wprowadza do ostatnich wariacji i teksty rubaszny, ale jednocześnie są teksty niezwykle wesoły radosny wykorzystuje pożycza melodie brzydkich piosenek, żeby pokazać, że że, gdy szatanowi z czego wybierać czy mieszkania, czyli Playa diabła bez odprowadzenia należnych wtedy nie, ale dzisiaj pewnie należnych nawiązanych coś co w tej mierze Reyes jest nieźle nieźle brzmi Legia oczywiście gdy, planując diabła dobre baroku baroku była to było to tzw. też parodiowania to znaczy wykorzystywanie część muzyki oczywiście wtedy się nie płaciło niezwykłość mnie nie nie trzeba było żadnych tantiem od prawa dzisiaj dzisiaj robimy, chociaż proszę pana to bardzo popularną liturgii kościoła rzymskokatolickiego melodią Alleluja jest jest słynne finalny Lucia pieśni i kolejna myślę, że ten byłby dzisiaj Super miliarder kanadyjskiego artysty warto dodać to nam się łączy z ogólną daty takie jest ciężki wykorzystywanie tej muzyki muzyki i różnego rodzaju również popularnej wielkiej muzyce to nie jest wyjątek, bo tak to właśnie propos tego wykorzystywania to to warto zwrócić się uwagę na taki rodzaj utworu muzycznego, który się nazywa pastisz ci od, który jest o w odmiana opery można powiedzieć 1718 wiecznej kiedy, kiedy tworzymy dzieło z gotowych utworów, czyli za pożyczamy fragment mało tego ci autorzy fragmentów czy też innych dzieł, z których które potem tworzyły ten pasztet pastiszu byli zachwyceni, bo to komuś to spodobało ktoś wziął do do swojego pasztetu muzycznego, a także żyjemy zupełnie innym świecie świecie, w którym twórcy się wzajemnie inspirują, którzy od siebie wzajemnie pożyczają, którzy się zajmie dzielą tak można by powiedzieć to również również kolejny powiedziałbym wątek historii muzyki, który pozwala odkrywać muzycy nie tylko Jana Sebastiana Bacha, ale tutaj szczególnie jego rodu największą zmienił się, gdy chodzi o o od techniki powiedziałbym wykorzystywania właśnie lubienie ludzi do do do innej muzyki tutaj wspomniałem zwyżką bank Chin raty dyskretnie dyskretnie Bach Bach nawiązuje do tradycji Hryszko Eliego wykorzystuje właściwie rzecz nie tylko bank wykorzystywał ten wątek powiedziałbym rubaszny swojej wielkiej przyjmującej religijnej muzyce inni muzycy rockowi robili to samo to jest to można powiedzieć podobnie jest właśnie ze spowiedzi tu bardzo mocno podkreślam że, że to nie jest nic nadzwyczajnego takiej być czytając wiersze my Czesława Miłosza możemy się wzruszyć głębią głębią taką emocjonalną, ale być, gdy nie podejdzie odkryje że, że robią aluzję np. do Boskiej komedii idącego mimo w momencie albo wykorzystuje cytaty i ukryty czytać pisma Świętego podobnież muzycy i tutaj tej potrafi mocno zaskoczyć pozwala to pozwala i komuś kto, chociaż trochę poznał się na mutacji poznał historię muzyki odkrywać i klubach takie niesamowitości, a ja potem to i do jakiej nie proponuje by w książce leku można do niej zajrzeć przeczytać i dowiedzieć się i być może być może jeszcze jeszcze jak sobie wyobrażam to jak czytał książkę Anny śmierci Maciej i Kadziński w Bytowie i doświadczając doświadczając pocieszenie uciszenia przecież widziałem dużo więcej niż jest od wypowiedzi wymierzone w uchu słuchających z powrócimy Szanowni Państwo do naszej rozmowy wariacje Goldbergowskie ich Jana Sebastiana Bacha po informacjach Radia TOK FM, jeżeli kogoś wariacje Goldbergowskie interesują to wspomnę, bo to też bardzo interesujące wydawnictwo właśnie z okazji dziewięćdziesiątej rocznicy urodzin Glena GULDA ukazał się taki jedenastą płytowy zbiór wydany przez Sony klasyką w i tam zapisy różnych właśnie prób zapisy także różnych wersji jego poszczególnych części, ale także rozmowy z osobami, które brał udział w nagraniu także dla kolekcjonerów dla fanów niż dla osób, które chce sądowi się więcej o tym wydaniu 1981 roku przypominam, bo ten kult dwukrotnie nagrywającego enerdowskiej także to jest płyta, która upamiętnia tę sesję z 1981 roku państwa i moim gościem jest pan prof. Józef Majewski antropolog mediów teolog kierownik zakładu dziennikarstwa mediów Uniwersytetu gdańskiego wracamy po informacjach informacje o dziesiątej 40 Owczarek jak pan prof. Józef Majewski antropolog mediów teolog kierownik zakładu dziennikarstwa mediów Uniwersytetu gdańskiego opowiada dzisiaj wariacje Goldbergowskie Jana Sebastiana Bacha, gdzie tam teologia, gdzie tam Christo loggia panie profesorze w rysy to Legia teologia jeszcze raz podkreślę nic nowego na podbicie przedstawiłem nie tylko swoje poglądy, ale też innych wybitnych dużo bardziej znanych speców od muzyki i muzykologów czy filozofów teologia spojrzenie na muzykę Jana Sebastiana Bacha strony to drogi ma swoją już całkiem długą tradycję ja może może rocznie taki pomysł przyszedłby, nawiązując do pana słów sprzed ostatniej wiadomości wspomniał pan tych 2× już o od 2 nagraniach dla jakichkolwiek górskich przez Burda pierwszy, kiedy miał 20 kilka lat młody młody muzyk, który robi oszałamiającą karierę był pierwszy utwór, który w ogóle nagrał i zaskakując można powiedzieć wszystkich, bo nikt przy zdrowych zmysłach i tym nikomu do głowy nie przyszło żeby, żeby wariacje Goldbergowskie miały jakiś były przed bliskim piękny ładny wzruszający on nagrał utwór ten, który trwa niecały chyba 30 kilka minut króciutki zrobił to bardzo się 2 bardzo szybkim tempie poruszył cały świat można powiedzieć zaczęła się jego nieprawdopodobna kariera i kiedy kiedy pod koniec życia niestety w wieku 50 lat zmarł zaczął nagrywać drugi zaś Agra to tu dużo wolni i to nagrał też sobie wyobrazić, że podczas liturgii anglikańskich w kościele i w Kanadzie po jego śmierci, kiedy odbyła się msza pogrzebowa liturgia pogrzebowa muzyka na początku tej niesamowicie liturgii wtedy, że państwa wykorzystano arię 0101. ogniwo wariacje Goldbergowskie ich jeśli posłuchamy arii wariacje Goldbergowskie pierwszego wykonania to to wyobrażam sobie że, że jeśli możemy sobie wyobrazić możemy sobie wyobrazić pędzącego konia ud utwór ten im być zagrany zagrane Adagio zatem na tym powoli Gulf kompletnie się tym przejął SUV-a jak szalony nic tu można powiedzieć, a duchowych religijnych to po prostu wirtuozeria tymczasem 25 lat później, kiedy był już starszy o pół o 14 wieku zdaje się że, że poczuł że, że nie ma, dokąd pędzić już SEK o do, bo im szybciej będzie będzie, tym bardziej się zbliży do śmierci i ani śmierć wyczuwamy wariacje Goldbergowskie pytanie o śmierć, ale też pytanie bardzo powiedział śmierć dla wahań nie była końcem śmierć to było moment, w którym miało się spełnić marzenie luteranin na ich dlatego przeciwstawienie zaczynamy odczuwać że, że w tej muzyce wariaci w tej pierwszej już mówimy, który niż wyjaśnił arii tej przejmującej szczególnie nagrany przez buda wolnej głęboki zaczynamy odkrywać gdzie, kiedy zajrzymy do partii, który czynem odkrywać np. ruch dźwięków basie podający konsekwentnie cały czas można powiedzieć kwarcie, czyli 4 dźwięki zaczynają upadać i wtedy przychodzi do głowy do głowy szyi w budżecie baroku, kiedy dźwięki muzyczne odpadają, tym bardziej tak bardzo taki sposób kończyć chętnych, że może tu się kryć pewna myśl myśl no właśnie, jaka myśl taką samą uczącemu taki sam opadanie dźwięków odnajdujemy i w kolędzie napisanej przez Marcina Lucia w postępowaniu o podaniu od wiecznego Boga i można powiedzieć na ziemie wcielenie karnacją by wiedzieć po łacinie zatem zaczyna się Bóg staje się człowiekiem te dźwięki ruch upadające i potem jeszcze 2 dodać do tego upadającej co są niezwykle podobny do kolędy Marcina Lutra i do innego utworu Bacha o o postępowaniu Boga na ziemi wcieleniu kiedyś tak na to spojrzeli zacznie odpływać kolejny element samej tej samej tej arii dech zapiera powstaje hipoteza, że być może tej chodzi o o ten pierwszy moment boskiego powiedziałbym aktu zbawienia o tym kiedy dojdziemy do dwudziestej siódmej do dwudziestej siódmej wariaci to ona jest w przeciwieństwie do innych pozbawiona kręgosłupa swoje, z którego usług swojego czyli, czyli czasu muzyce to też wiadomo od lat, że w muzyce baroku Baś był symbolem fundamentem fundamenty świata, czyli Boga wiemy, że Angeli, że Jezus Chrystus w krzyżu wypowiedział takie wstrząsające słowa do urzędu do rzeczy myśmy opuścił nagle okazuje się, że wariaci dwudziestej siódmej nie ma dachu fundament odpady znikną być może powstaje kolejna hipoteza być może chodzi tutaj o słowa Jezusa o opuszczeniu przez drogę i tak można powiedzieć kolejnych wariacjach odkrywamy odkrywamy takie zapytania powiedziałbym i które re to drążą drążą ukrytym utworze te dni ogniwie i co już kolejną hipotezę nagle hipotezy zaczynają się ze sobą ze sobą łączyć to jest również charakterystyczne dla muzyki Bacha szczególnie muzyki Jana Sebastiana znaczy racjonalizacja aktu twórczego co ty się nazywa wielki utwór bardzo emocjonalny jednocześnie jednocześnie kompozytor decyduje się na na nas co na to samo co filozof robi Olo co robi ETA co robi FIZ-y zaczyna racjonalizować swoje intuicje wydaje się że, że jakiś mierze przynajmniej uprawdopodobnił bym w tej swojej książce ujście w tę stronę w co nam, żeby był i może jeszcze służb nam, żeby jasno bardzo proszę panie profesorze dla kult da tak da wariacje Goldbergowskie były szczytem można powiedzieć ale, ale to nie był tych nie było monter areszt muzyce Bacha uzyska Bacha Monte Mont Everest tworzy i muzyk fundusz tylko usługi jeden z ostatnich jego utworów, a szczególnie nie warto było zachęcić do Czytelników do słuchaczy przepraszam do wysłuchania ostatniej części tego utworu ogólne do najbardziej transcendencji utworem wsie krzyk czasu kontrakty z osiemnasty czy usługi i tutaj i tutaj można odkryć niesamowitą myśl teologiczną religijną, które techniczną im fizyczną, ale o tej o tej o tym utworze pisze już w drugiej książce krzycz Jezusie no właśnie Amor nasz nasz słuchacz pan Mariusz przypomina, że z powieści Thomasa Bernharda przegrany autor pisze, że oświetlenie kult w gruncie rzeczy grał wyłącznie wariacje Goldbergowskie oraz sztukę fugi nawet wtedy, gdy grał coś innego Brahmsa np. czy MoCarta Schönberga czy Weber zaiste, zajście to, że im że, że słuchanie słuchani Glena GULDA kiedy, kiedy dokonuje innych innych kompozytorów po czasami to czasami aż serce boli powiedziałbym i tylko 11 nadzieja, że przynajmniej przynajmniej znowu słucha się waha znowu inni komentatorzy krytycy mówią co od tych 2 nagraniach wariacje Goldbergowskie mówi, że strasznie mało tam Bacha, ale strasznie dużo Gulf ja nie mam takiego takiego wrażenia mam głębokie przekonanie, że może musi zgodzić z rosyjskimi, które muzykologa ami specami wybitnymi i niech ustąpi naprawdę wybitny pedagog muzyczny, który wykrzyknął po wysłuchaniu w Rosji, jakie do autoryzacji segmentów tam, że zmartwychwstał Bach, ale jeśli się słucha drugiego wykonania pan woli drugie czy pierwsze czym proszę pana jasne, że drugi naprawdę proszę pana no ja mam ja mam już tyle duże, że nie mam przecież spieszyć, kiedy miał wielu miał 25 lat to najprawdopodobniej bym słuchał, a dodam, że to nie odwrotnie, że im później w wieku właśnie trzeba się spieszyć, bo coraz mniej czasu do godziny 0 ach, kiedy jak nie pan sobie równych sobie teraz wyobrazić słuchać wariacje Goldbergowskie pół godziny albo 45 minut ale kto słucha raz panie profesorze tych jak słucham nie chodzi nie czas w godzinie pierwszej wersji można 2× wysłuchać albo raz pół, niemniej jednak, kiedy się słuchać takich w takim tempie to niema czasu na nas na powiedziałbym refleksje do dumy na można powiedzieć, że jest już chyba nie zmienię gdy, a uchem normalnie słucha normalnie, ale jednocześnie jednocześnie no nie jestem hydraulikiem nie jestem muzykiem jestem naukowcem i od razu drodze potrzebuje czasu, żeby się, żeby się zastanowić jazd panie profesorze ten motyw hydraulika się powtarza czy pan jakieś problemy kanalizacyjne akcja faktu, że w procesie przez nas w mam nadzieję, że mam nadzieję, że może dlatego nie słucha słów, ale coś tam z Soczi się ukrywa pan przed żoną myśli w tym był przyjmijmy, że Kiedrowicz szczekać tekę metod metafora kogoś kogoś się kogoś, kto potrafi naprawiać różnego rodzaju usterki domu mi, więc przy mam nadzieję, że ona tego, czego nie słucha gdy, ale trzeba będzie wezwać chyba chyba kogoś do do naprawy czegoś tak powiedział w kolejnym kolejna zagadka rozwiązana w bardzo niektóre fale jak może tylko dodam jeśli jeśli ktoś czeka na hydraulika to może ktoś czeka na analogu głębszego Bacha zachęcam do lektury książek, o których wspomniał pan tak jest kanony śmierci słowo histologii wariacje Goldbergowskie Jana Sebastiana Bacha na ukazały się nakładem wydawnictwa słowo obraz terytoria to jest książka, która okazała się Szanowni Państwo w 2019 roku i krzyż Jezusa i ślepy Amor to jest najnowsza książka, która ukazała, czyli słowo religijnym przesłaniu instrumentalnych dzieł Jana Sebastiana Bacha także nakładem wydawnictwa słowo obraz terytoria autorem obydwu jest pan prof. Józef Majewski antropolog mediów teolog kierownik zakładu dziennikarstwa mediów Uniwersytetu gdańskiego bardzo bardzo panu dziękuję panie profesorze informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy i Szanowni Państwo niespodzianka będzie też trochę w muzyce Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA