REKLAMA

Od zgrzytania zębami do zachwytu. "Paria" Stanisława Moniuszki w Teatrze Wielkim Operze Narodowej

OFF Czarek
Data emisji:
2022-10-24 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w było trochę Bachus to teraz to taki może jutro nie wiem polskim dachu o umorzenie może za albo wałem Szanowni Państwo w każdym razie w środę pojutrze 19 dni oraz jakie więc 26października, ale dziewiętnastej dlatego do tego dziewiętnastka się za plątał w teatrze wielkim Operze narodowej koncertowe wykonanie partii Stanisława Moniuszki, jeżeli nie znają państwo pary Stanisława Moniuszki to to przede wszystkim warto zapoznać, ale po drugie to nic dziwnego, bo partia Rozwiń » jakieś dziwnego powodu nie jest zbyt często wybierana przez osoby, które decydują o tym co wprowadzać do repertuaru jakie, jakie opery powinny trafić do repertuaru, więc Paria raczy, jeżeli chodzi o Moniuszki na nie jest nawet nie to ten, ale Top w ogóle nie palmy bottom jest, bo tam Very Very bottom Moniuszko, a nie wiadomo dlaczego to jest w ogóle Super święta kompozycja tak jak mówiliśmy o zapożyczeniach to tutaj Moniuszko sam siebie zapożycza, więc sam sobie tantiemy by byłby był płacz był mógł płacić, gdyby oczywiście tantiemy obowiązywały w przypomnienia parę podjął się tak wielki w Poznaniu znowu, więc jest to produkcja teatru wielkiego w Poznaniu, kiedy odbyła się premiera w Poznaniu to dyrygował maestro Gabriel chmura, a swego czasu w karierze swej z maestro chmurą pracowała pani Katarzyna Tomala jedynak dyrygentka dzień dobry witam panią bardzo serdecznie Decznie dzień jak tak powiązały to wszystko Bacha Moniuszki nie ten brak mi się bardzo podoba prawda nie są tak pasuje w pani Maria mówi w szczerze na początku nie lubiłam bardzo Lecha z upływem czasu się przekonał do tego utwór właśnie coś takiego fascynującego, bo znowu nawiąże do Bacha wariacje Goldbergowskie, że można można Bacha słuchacz można też rozkładać to na czynniki pierwsze zastanawiać co poeta chciał powiedzieć myślę, że podobnie jest, jeżeli chodzi o oparł je w Moniuszki, że można słuchać i zachwycać się albo nie zgrzyta zębami, ale można też myślę, że dyrygent dyrygentka tutaj ma więcej narzędzi do tego, żeby się temu przyglądać jak to wszystko poskładane, skąd po co, dlaczego i wtedy może zachwyca bardziej chyba Tal faktycznie to pierwsze wrażenie i pierwsze moje finanse z pary były dość nieszczęśliwe to faktycznie bliżej mi wodę zgrzytanie zębami niż do zachwytu szczerze mówiąc nie wiem dlaczego, bo może chodzi o tzw. właśnie pierwsze wrażenie, że po prostu nie ta warstwa muzyczna nie zachwyciła w ale toteż chyba wynikało właśnie z niewiedzy z tego, że się spodziewałem, czyli zupełnie innego zna twórczość Moniuszki też może sama treść opery wskazywałaby na to, że ta muzyka będzie miała zupełnie inaczej, a to jednak to polskość przebijała, mimo że akcja dzieje się w liniach, ale faktycznie z upływem czasu, kiedy grywaliśmy się, kto w to dzieło to to polubiłam ale, toteż duża zasługa Grahamowi, który podjął się reżyserii tego przedstawienia ją on nas rozkochał wsparł zdecydowanie to właśnie, bo ci państwo, którzy parę nie znają sprawę dzieje się w Indiach mamy tutaj do czynienia z systemem kasowym, czyli z podziałem społeczeństwa na klasy lepszy i gorszej oczywiście tek klasy nie mogą się przenikać, bo przenikanie się klasy jest uważany za coś najgorszego no mamy tutaj właśnie tego tytułowego pary pariasa który, który trochę jest nie w tej w nie w tej klasie, w której jedzie po prostu ciągiem jedynie w jedynce bilet na dwójkę no i pojawia się ona również Arki pojawia się konduktor mówi sorry oczywiście nie kończy to mandatem kończy się to Szanowni Państwo znacznie gorzej, ale jesteś także, kiedy właśnie partia się pojawiła debiutowała w coś po raz pierwszy, ale trudno, żeby emitował po raz drugi z to o właśnie panie nie, gdy tak jak dzisiaj krytycy oczekiwali trochę więcej Oriental Lis mu panie Stanisławie trochę więcej Orient Lis mu tymczasem tak jak powiedziała, gdyby zdaje się, że Moniuszko myślał, bo po miał też wrażliwe serduszko przecież na sprawy społeczne i ta partia była tym także tekst dla niego był ważny tak, bo chodziło o jakieś takie zmierzenie się z pewnymi nierównościami społecznymi czy też zasygnalizowanie, że to sprawa ważna niektórzy łączą w tym sensie partie halkę, mówiąc że że Halka jest nie wiem starszą siostrą albo młodszą albo wszystko, na który zależy Chrystus zapraszamy pary prawda tel tak dokładnie tak tu faktycznie jest to swoistego rodzaju manifest, ale no myślę, że ten tekst na pewno odegrał bardzo ważną rolę dla mam już kim próbę jakiż to sięgania po warstw orientalne również się pojawiła może troszkę nieudolne im też mówiąc, jeżeli ktoś posłucha pary i usłyszy Mazura no no to gdzie Mazur w Indiach notowań zacznie się raczej nie wydarzy, ale nie można też tego porównać do strasznego dworu Halki jeśli właśnie muzykę chodzi jest to jednak coś innego jest polskość, ale osiągnięta zupełnie innymi środkami wykonawczymi są bardzo ciekawej to było coś zaskakującego ją już chodzi myślę, że już nie stanie nie zaskoczyła jednak co się wydarzyło, ale tych orientarium brakuje to zresztą faktycznie największy przeciek do Moniuszki Rze, że nie próbował nie szukał skalach nie szukał winnych wyrazach wykonawczych no jesteś z tego względu pani przyjęła się przynajmniej początkowo również u ciepłym przyjęciem publiczności bardzo szybko zniknęła Zawiszy chyba po 6 przedstawienia mięs no troszkę słabo, ale cieszę się, że teatr wielki w Poznaniu jednak nie zraził jeśli tak taką statystyką sięgnął po to, działa na los no właśnie wspomniała pani inne o reżyserii Grahama Wika ne no tutaj mamy przy tej przy tym koncertowe w wykonaniu właściwie od 2 najważniejszych brakujących, czyli wspomnianego Grahama Wika zmarłego niedawno maestro Gabriela chmurę odpowiedzialnego za warstwę zresztą także niedawno zmarłego w ten koncert w środowy poprowadzi maestro Jacek Kasprzyk z tym też pani co zaś do dokładnie tak i jest to dla mnie takim bardzo duże wydarzenie jeśli chodzi o sferę sentymentalną i to był ostatni projekt, podczas którego miał okazję pracować razem z Gabrielą Uro, który niestety zmarł rok później i głośniej jeszcze rok później odszedł od nas Graham lig, więc trochę takie symboliczne wydarzenie, ale to to było niesamowite przeżycie pracować zarówno z 1 jak i drugim mistrzem to spotkanie w ogóle samo w sobie było bardzo interesujące, bo mam wrażenie, że nie załapał się nie zapałali miłością świetnie jeśli chodzi o pierwsze próby troszkę ze sobą konkurowali maestro chmura był znany z tego, że jest bardzo silną osobowością Graham NIK okazało się, że jest również temperament innym człowiekiem, więc faktycznie leciały Iskry na pierwszych próbach, ale ta praca i razem z nimi to było coś coś nie samą tego dnia faktycznie się nawzajem inspirowali troszkę troszkę tak jak w sezonie wcześniej konkurowali ze sobą to też wynika z tego, że Graham chcemy się, że nie wszyscy wiedzą kiedyś śpiewał teraz nie chcę państwa wprowadzi łączy studiował świadczy czy po prostu pobierał lekcje, ale to było bardzo ciekawe kiedy, kiedy prowadził zajęcia wokalne właśnie reżyserskiej tylko zajęcia wokalne z naszymi śpiewakami to było coś niesamowitego w okresie wcześniej spotykają, żeby reżyser potrafił aż tak taki bardzo umiejętny sposób doradzić jak poprowadzić daną frazę, bo też świetnie przygotowane jeśli chodzi o warstwę językową doskonale wymawiał wszystkie słowa w języku polskim nie dał się zagiąć naprawdę tutaj był świetnie przygotowany więc, więc efekt był piorunujący myślę, że nikt z nas nie spodziewał, że możemy osiągnąć aż taki poziom wykonawczy łącznie z wszystkimi osobami, które brały udział w tej produkcji, a dla samej publiczności to też na pewno było ciekawe, że osoba z zagranicy podejmuje się do takiego wyzwania przygotowuje Polski tytuł takim dość interesujący jednocześnie bardzo na czym może nie bardzo po prostu zapomniany i nie poruszany w tym w naszym światku muzycznym dla Grahama szansę twierdzi, że te duże wyzwanie, ale lubię wyzwania, więc to było oczywiste, że się gospodyń no tak to było też by bardzo interesujące, bo przecież przy to był spektakl, który nie był wystawiany w budynku teatru wielkiego w Poznaniu tylko zupełnie innym miejscu Poznania akcja działa się poznańskiej arenie i to od razu też zdradza, że to był koszmar w końcu ktoś ma pod względem logistycznym, bo to był gorący bardzo gorący okres letni koniec czerwca 2019 roku, gdzie faktycznie było bardzo często sala była klimatyzowana, więc my przeżywaliśmy istne katusze zarówno artystyczny, jaki fizyczne, ale cel uświęca środki faktycznie pracowały tam się fajnie mimo wszystko bardzo dobrze wspominam ten okres oczywiście sama sala również duże wyzwanie pod względem akustycznym jak jak pogodzić i jak to wszystko powinno zabrzmieć z piwa śpiewali bez nagłośnienia myślę też ciekawą informację to też była taka taka i jest kwestia dość problematyczne, bo mieliśmy różne zdania na ten temat, ale tu zdecydowanie wygrał Graham kto by jego prywatna decyzja żeby, żebyśmy władzy śpiewali właśnie bez nagłośnienia i to się faktycznie obroniło bardzo dobrze zabrzmiało, ale było to trudne zarówno z początku dla nas realizatorów jak i samych wykonawców, którzy słyszeli się bardzo słabo i politycznie dochodziły takie duże odległości wiadomo Arena sportowa między duże Echo to wszystko utrudniało, ale im dłużej tam byliśmy dużo pracowaliśmy to faktycznie efekt efekt każdego dnia to już coraz lepsi takiego dopowie, że g zwykł on chyba dnia 12 lat to Tito Gobi zachwycił go w telewizji i po prostu w czasie na świat faktycznie trochę trochę śpiewa uczył się śpiewu, a potem, a potem dyrygenturę też studiował także w także tyle o g League za rzecz oczywiście dużo więcej mogę powiedzieć, ale PiS, ale informacja się zbliżają, a więc zapraszam panią i nasze słuchaczki słuchaczy na informacje po informacjach powrócimy do naszej rozmowy pani Katarzyna Tomala jedynak dyrygentka państwa moim gościem rozmawiamy o partii Stanisława Moniuszki koncertowe wykonanie już w środę pojutrze 26października w teatrze wielkim Operze narodowej w Warszawie informację po informacjach wracamy w w najbliższą środę 26października o godzinie dziewiętnastej w teatrze wielkim Operze narodowej w Warszawie Paria Stanisława Moniuszki wykonanie koncertowe tym razem Szanowni Państwo dyryguje maestro Jacek Kasprzyk, a wśród śpiewaków m.in. Iwona Sobotka Dominik Sutowicz czy Stanisław Kuś szuka także Rafał Korbik Piotr Libera Aleksandra Kiedrowska, a opowiada o trochę dyrygentów trochę o już trochę o w życiu i twórczości pani Katarzyna Tomala jedynak w także tam dyrygentka, która pracowała ma m.in. z maestro Gabrielem chmurą, kiedy ta para była przygotowywana w Poznaniu przez wielki w Poznaniu w Poznaniu, ale w poznańskiej arenie też było interesujące pamiętam zdaje się, że wszy to był moment, kiedy bardzo kreatywnie kreatywnie za czy włączono to sportowe środowisko do ob graficzne graficzne, gdyby szaty całej całej opery także to był bardzo interesujące połączenie miejsca czasu przestrzeni czy coś szczególnie tak myślę, że to było nieosiągalne zrobienia budynku teatru zresztą sama ta idea takiej od opery Zagar zaangażowany, gdzie publiczność bierze czynny udział w przedstawieniu trudno byłoby to będą do wykonania w takim tradycyjnym budynku offer zresztą pomysł wrak człowieka już w momencie, kiedy dostał propozycję przygotowania pary że, owszem, zrobi to doskonały dla państwa, ale to to nie może się odbyć takim takim tradycyjnym rozumieniu sztuki operowej i to się świetnie sprawdziło faktycznie publiczności była zaskoczona, bo to są zupełnie inne doznania zupełnie inne emocje są także można być częścią przedstawienia można stać obok śpiewaka, że można być tak blisko orkiestry tak blisko chóru baletu to jest na pewno niezapomniane przeżycia z no właśnie chóry chór chóry chór to są ważne co są mamy świetnych w Poznaniu więc, więc warto o nim wspomnieć Moto odgrywa kluczową zaletą przedstawienia z no dobrze jak dyrygentka patrzy na Party, które Paris myśli sobie czy o tak jak moja pierwsza pierwsze spotkanie była na zasadzie uznania nie polubimy się, ale faktycznie nie jest nie jest przekonujący, iż jak ważna niestety tutaj dość brutalnie szczera, że jeśli chodzi o samą warstwę muzyczną nie była do końca przekonana, ale w połączeniu z tym co działo się na scenie to to było coś coś niezwykłego i jeżeli przygotowuje się taką partyturę i już od samego początku czujemy jakieś niezrozumienie trochę to niechęć też wynika często z niezrozumienia działa to trzeba się po prostu z tym działem polubić siłą rzeczy, tym bardziej że będziemy z nim spędzać najbliższe tygodnie, a nawet miesiące i myślę, że to jest taka bardzo twórcza praca, ale ona przynosi owoce, kiedy nie wykonujemy sami tylko kiedy spotykam się z solistami chórem dyrygentem z reżyserem następuje ta burza mózgów i możemy się wymienić doświadczeniami wtedy ma sens tylko wyłącznie dane za parę czeka także właśnie dlatego wspomniał na początku tego się nie da dużo posłuchać na żywo bo, bo to nie jest bardzo chętnie grany tytuł z jakiegoś przedziwnego powodu nie jest chętnie grany i głos faktycznie mogą ten monopol na straszny Dwór i Halka z wiadomych przyczyn, ale ja się bardzo cieszy, że ten tytuł zabrzmi teraz w Warszawie, bo do to jest, o którą można absolutnie wykonywać wersji koncertowego nasi świetnie obroni, ale musimy mieć do tego dobre narzędzia tymi narzędziami przepraszam, że tak mówię do spółki proszę majaczy na nie będą głos ten będą głosy Otóż bronimy świetnymi solistami głosów, czyli pan wcześniej wspomną o głosy wybitne dokładnie, tak więc więc to ten utwór zyskuje zdecydowanie na wartości, kiedy go wykonują takie klasy soliści i to się świetnie broni na scenie, nawet jeżeli nie mamy tej całej otoczki tej warstwy i z tej scenografii to mam poczucie, że to jest bardzo wartościowe dzieło mimo wszystko no to to była w ogóle wielka przygoda uczestniczenie w tej produkcji, bo w jeszcze powrócę na chwilę zostać z realizacją co tam się po prostu bardzo dużo działo tam właściwie można było uznać inaczej to była to był spektakl, który należało zobaczyć co najmniej 2× tak, żeby się z ze scenografią, jeżeli tak można powiedzieć żywą scenografią w zapoznać, a jeszcze z raz, żeby posłuchać w wspaniałej muzyki i śpiewaków tutaj można na szczęście te będzie można się tego koncentrować na muzyce śpiewaka co po tej produkcji poznańskiej to jest naprawdę zaleta, więc jest zaleta jest zaleta to w pani pan ode słania się co najmniej 2× faktycznie tak szczerze mówiąc polecałbym 3 albo 4×, żeby zdrowe zobaczyć inscenizację poza za pierwszym razem jeszcze tak oszołomiony tym wszystkim co się dzieje wokół, że zupełnie nie skupiamy się na tym co trzeba tylko przeżywamy i cieszymy się samym faktem, że jesteśmy tak blisko tego wszystkiego i można dużo rzeczy pominąć niestety nie zauważyć tego piękna, które tam było ukrytą ukryte troszkę głębiej za drugim razem faktycznie już ten gest oświadczeniem osoby, które były kilka razy ten spektakl mówi, że jest słuchały coraz bardziej skupiały się bardziej na muzyce, a już za trzecim razem 4, bo istne szaleństwo, bo wtedy faktycznie można było przeżywać ten u to wydarzenie na każdym możliwym polu to stoi idea takiej opery zaangażowanych 9 mamy czynny udział w łączności jest ryzykowna, ale opłaca się z innym miejscu tego efekty, bo oczywiście startach zgarnął mnóstwo nagród ale, toteż nie nagrody chodzi, bo odbiór publiczności jest zawsze najważniejszy ten odbiór był niesamowitym dostawaliśmy fantastyczne recenzje właśnie ze strony publiczności to było ciekawe że, że Graham WIG myśl tego planowaliśmy szczerą spodziewaliśmy jak zostanie przyjęte, bo to było zupełnie nowego nie nie było to realizowana wcześniej naszym kraju taka wizja opery, ale przekonana do tego Graham też duże doświadczenie, bo nie było pierwsze od jego przedstawienie tego właśnie typu między uchwalić my w pełni to się nam i to się udało co się opłaciło no tak, kiedy też by przyznać że, że miałem okazję rozmawiać jeden z byłych dyrektorów dyrektor teatru wielkiego w Poznaniu zapytany przeze mnie powiedział no nie spodziewałem się także rozumiemy się bardzo podobał jest w ogóle co do UE, a to można różnie odebrać też z, spełniając ulubiony zdaniem państwo Jacka Kasprzyka, że prezes tak robią studia zwrot przejdziemy to zdanie zawsze bardzo bawiło to zawsze Jacek Kasprzyk jak się tak wcześnie może, jeżeli ktoś pyta o jakieś przedstawienia koncerty właśnie, jakie są jego wrażenia to zaczął dyplomatycznie odpowiada znał nie spodziewałem się też ma i to wolność maestro Jacek Kasprzyk zapożyczył od dr. Jana poznaje pana roślin warto się wydarzyło herbatę efekt w tym sposobem mamy ten cały łańcuszek wasza robiliśmy tak w Warszawie jako 1 spektakl także także nie będzie okazji po 10 czas przychodzi się duża w tej muzyce śpiewie tylko raz dobrze, a pani jak kto jest na pierwszy miejscu pani listy kompozytorów, których uwielbia pani lub kompozytorem, którą my pani Wrony oraz pytań naprawdę ze strony pytanie tak ja nie mam w ogóle takiej listy szczerze mówiąc ja zawsze nowe w realizowaniu każdego nowego otworu tak nie naprawdę takie listy nie ma, bo dla mnie każdy może tak inaczej każdy nowy utwór, który ma szansę prowadzić w tym pierwszym najważniejszym no to takie bardzo bezpieczne dyplomatyczne nie jest bezpieczna jest prawdziwe 4, ale jeżeli tak miałem zrobić kryteria na pewno nie jest on są kryteria są kryteria zazwyczaj to jest coś takiego, że musi mnie porwać za pierwszym razem dlatego nie będę mówić, że jest ogromną fanką np. właśnie Moniuszki Motor rozesłane po mojej strony, aczkolwiek bardzo cenię tego postaraj np. bardzo wydrukować kończy strasznym dworem, ale jeżeli taki jestem przyciśnięta teraz do muru jest pani to szczerze mówiąc bardzo lubię twórczość Brittena i zdecydowanie marzy o tym, aby wprowadzić Pitera granica właśnie tutaj na polskiej scenie muzycznej, bo dawno to sztuka nie pojawiała się w żadnym teatrze, a jest na pewno znawca pokazania szerszej publiczności, czyli Britten, czyli Moniuszko nie emerytem tak to ciekawe są również też też puszczamy oko do Moniuszki Absolut w no dobrze cudownie to w takim razie będzie pani na spektaklu w postaram się jest to plan mam nadzieję, że się uda, tym bardziej że nie słyszałam jeszcze wykonania pary właśnie pod batutą Jacka Kaspszyka, więc byłoby to też dla mnie coś coś nowego czeka zaraz no właśnie ciekawe, jakie tempa zaproponuje czy jak wczesny Gulf czy później kult efekt to jest 1 wielka niewiadoma więc, tym bardziej warto sprawdzić nawiewu w dobrze cudownie bardzo bardzo pani dziękuję za dzisiejszą rozmowę pani Katarzyna Tomala jedynak dyrygentka była państwem Małgosia opowiadała trochę pary trochę jest w chmurze trochę Graham jest IQ i trochę odreagowaniu po to, taka w bardzo bardzo fani dziękuję w środę dziękuję bardzo, proszę dziękuję dziękuję serdecznie w środę wykonanie koncertowe pary Stanisława Moniuszki w teatrze wielkim Operze narodowej, ale koprodukcja teatru wielkiego w Poznaniu informację Szanowni Państwo już za kilka minut o godzinie 1140 po informacje program kultura osobista dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Krzysztof Woźniak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA