REKLAMA

Jak cyfrowa rewolucja zmienia polskie media. "Nie ma już innych mediów, niż internetowe"

Digital Festival
Data emisji:
2022-10-24 10:00
Audycja:
Czas trwania:
30:54 min.
Udostępnij:

Cyfryzacja niemal każdej dziedziny naszego życia doprowadziła do tego, że obecnie wszystkie media są internetowe, gdyż nawet te tradycyjne, jak telewizja, radio, czy gazeta, mają swoje odzwierciedlenie cyfrowe. Redaktor Naczelna „Forbes Women Polska” Aleksandra Karasińśka w rozmowie z Jerzym Telesińskim opowiedziała o zaletach, ale też niebezpieczeństwach związanych z cyfryzacją mediów. Rozwiń »
Ekspertka zwróciła uwagę na ciemne strony rewolucji medialnej i przypomniała o przypadkach, w których media społecznościowe nawoływały do nienawiści, która następnie przekładała się na realną przemoc.
Karasińska uważa, że interenet, który stał się częścią naszej codziennej rzeczywistości, powinien podlegać znacznie większym regulacjom prawnym, niż ma to miejsce obecnie. Rozmówcy poruszyli także temat zmian w sferze równościowej. Zdaniem ekspertki one zachodzą, ale zdecydowanie zbyt wolno. Jako dowód redaktorka przytoczyła, jaka jest liczba ekspertek i komentatorek, które występują w głównych wydaniach serwisów informacyjnych w Polsce. Okazało się, że jest to średnio 24 proc. „Globalne badania mówią, że o pełnej równości w Europie Środkowo – Wschodniej będziemy mogli mówić dopiero w 2128 roku” - dodała Karasińska. Z podcastu dowiemy się także, w jaki sposób media pogłębiają stereotypy płciowe oraz czym jest inicjatywa „Baza ekspertek #nieczekam107lat” i jak działa algorytm „equal voice”
Zapraszamy do słuchania. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat cyfrowy świat widzi, ale jak się zmienia i 3 my jesteśmy już społeczeństwem 50 w tym serii podcastów rozmawiam z ekspertami tegorocznej edycji Digital Festival Jerzy Leszczyński kłaniam się po raz kolejny oczywiście, licząc na to, że to kolejna rozmowa, którą państwo sobie włączyli będą zainteresowani tą rozmową w ramach rozmów Digital festiwal w Polsce, ale oczywiście taki jestem cyfrowy świat, że to media teraz decydujemy czy np. chcemy obejrzeć serial od Rozwiń » ostatniego odcinka, bo np. taką mamy ochotę to jest możliwe czy chcemy posłuchać podcastu czy serii podcastów od środka to też jest możliwe czy może po kolei, bo taki zrobił nam się ten cyfrowy świat, któremu poświęcone jest już kolejne spotkanie ekspertów kolejne spotkanie specjalistów, którzy obserwują świat cyfrowy przyglądają mu się trochę pewnie też potrafią troszkę przewidzieć, w którą stronę ten świat pójdzie i oczywiście jest on również bardzo złożony, bo to co wynika z naszych rozmów to, że mamy w kieszeni bank, że lekarza naszego naszą lecznicę przychodni mamy w kieszeni kontakt z bliskimi mamy w kieszeni i w zasadzie już wszystko jest mobilne prawie wszystko jest przenośny nie trzeba iść do kina, żeby obejrzeć najnowszą premierę nie trzeba iść do kiosku, żeby poczytać ukochaną ulubioną gazetę no bo również tutaj świecie tych naszych mówię mediów, bo w końcu spotykamy się tutaj w ramach mediów my też zmieniło się całe mnóstwo rzeczy i goście i eksperci specjaliści ze świata mediów również pojawiają się nad Digital Festival, ale też pojawiają się wśród tych gości, którzy uczestniczą w naszych rozmowach i to jest ten moment, w którym wielką przyjemnością witam redaktor naczelną Ford z tłumem Polska Aleksandry Karasińskiej, która jest naszym gościem dzień dobry dzień dobry bardzo miło witam państwa witam ciebie, że na no jestem bardzo miło słuchać spotykamy się w tym cyfrowym świecie, bo kiedyś to w cyfrowych mediach nie do pomyślenia dzisiaj, a takich, których ja zaczynałem tych tradycyjnych no to było tak pewnie byśmy usiedli ja bym włączył jakieś nagrywanie jakaś magnetyczna taśma musiałoby się kręcić pewnie miałbym jeszcze notatnik i coś do pisania, żeby notatki robić na dzisiaj wszystko zero-jedynkowe i o tym też chciałbym sobą porozmawiać, bo ty reprezentujesz czasopismo albo właśnie świat tych czasopism mówiąc szerzej tu też bardzo bardzo bardzo się zmienia to wszystko chyba chciałbym zacząć od tego jak bardzo ostatnio zmieniają się media w kontekście tego, czego przywykliśmy albo co wyobrażają sobie ci, którzy nas teraz słuchają się sobie pan redaktor pan dziennikarz itd. zmieniło się zmieniło się dużo Jerzy Jerzy słuchaj ja uważam obserwuję tę cyfrową rewolucję od wielu lat zresztą wykładam też na Uniwersytecie SWPS wykład, który nazywa się o detal dziur, ale i tak taki detal Milija kampus i opowiada o tym świecie cyfrowym, ale ja też wywodzę się jak z tych mediów tradycyjnych tych, które dzisiaj na Zachodzie nazywają się lega Emilia, czyli tych tradycyjnych i czy pytasz skansen tak, gdyż oni mówią lega i to pewnie ładnie określa te tradycyjne takie spuścizna mamy i pyta czy się zmieniły ja myślę, że nawet dziennikarze wielu znanych dziennikarzy, którzy pracują dzisiaj w polskich mediach nie zdaje sobie sprawę ze skali tej zmiany, bo to powiedzieć, że się zmieniło coś jest mało to jest rewolucja zupełnie inna rzeczywistość medialna, w której żyjemy wiesz ja jestem dziennikarką wydawczyni producentką w mediach od 20 lat i radiowych i telewizyjnych i tych cyfrowych i tych papierowych i wiesz widzimy to jak patrzymy na taką większą skalę nie tylko 1 medium tylko na nasz rynek medialny też rynek światowy tu widzimy, że tym rynkiem nie podział nie rządzi internet i internet to nie znaczy tylko ta nasza rozmowa dzisiaj w świecie cyfrowym czy podcasty, ale w ogóle powiedziałabym, że karty na tym rynku rozdają Platforma tak jak giganty technologiczne jak długo Facebook apu Amazon Netflix, żeby wymienić te duże oczywiście jest dużo więcej i oczywiście media internetowe nie ma zresztą moim zdaniem dzisiaj innych mediów niż internetowe, bo każde tradycyjne medium jest już online czy to Polsat TVN czy radio Zet czy Armas wszystkie one mają swoje odzwierciedlenie w świecie cyfrowym najlepiej zresztą to zmiany gigantyczną pokazuje rynek reklamy przy coś co de facto kontroluje czy w jaki sposób napędza cały rynek medialny, bo skądś musimy zarabiać pieniądze w mediach od zeszłego roku 2021 roku to właśnie media internetowe otrzymują największą część tortu reklamowego w Polsce tak jest też zresztą na świecie kiedyś zawsze to była telewizja królowała te największe budżety reklamowe szło do telewizji i 2021 jest wielka zmiana już to jest internet no tak to jest ogromna zmiana w kontekście tych przychodów też, ale wydaje mi się, że to co się nie zmieniło i co wyznacza fakt, że ten pociąg tak pędzi to jest to, że media zawsze chciały być pierwsze i biły się o to, żeby pierwsze dotrzeć do odbiorcy, o ile w czasach dzienników czasach gazet no to oczywiście można było liczyć na to, że najświeższą informacją będzie ta albo ze wczoraj albo ewentualnie ta dzisiejszego poranka jeśli czytaliśmy popołudniówki potem weszło radio, czyli już można było te informacje no niemalże miejsca wydarzenia podawać no tu się nic nie zmieniło cały czas media chcą być pierwsze i chyba ten cyfrowy świat cyfrowe narzędzia powodują, że jest jeszcze łatwiej być tu i teraz no zdecydowanie wyższy po prostu internet stworzył i media społecznościowe również okazję do takiej nadprodukcji z 1 strony newsów wiesz to jest coś nadciąga cierpimy, a z drugiej strony bardzo demokraty Zobacz media to znaczy nie trzeba być dziennikarzem skończyć studiów odbyć praktyki dostać się do jakiejś redakcji, żeby tworzyć informacja, żeby robić to też jakościowo, a z drugiej strony, ponieważ każdy może to robić no to wszystkie problemy, które mamy świecie znamy rzeczywistym takim jak przemoc takim jak manipulacja mamy efekt niosę uprzedzenia stereotypy na wszystkie przeniosły się też na ogromną skalę do do mediów internetowych szczególnie do platform do mediów społecznościowych są na taką zrobotyzowane automatyzować gigantyczną skalę powielamy, a więc ja z 1 strony, owszem, demokratyzacja dostęp ludzi wykluczonych biednych z innych części świata czy części społeczeństwa, które nie wiem, bo ktoś, kto nie mieszka w Warszawie nie stać go na studia itd, ale ma internet może założyć kanał na YouTubie i pokazywać swoją wizję świata, a z drugiej strony, bo niestety mamy manipulację na ogromną skalę chociażby systemami wyborczymi widzieliśmy na przykładzie brexitu czy wyborów Trumpa i innych przypadków, kiedy media społecznościowe np. nakręcają przemoc i uprzedzenia rasowe kończy się po prostu morderstwami, więc bardzo bardzo zła tendencja wszystko co nowe ja lubię to porównanie z nożem nożem można kroić chleb, ale można też kogoś zabić takie technologią niestety też musimy pamiętać o tej ciemnej stronie tej rewolucji medialnej wydaje się, że tegoroczne Digital Festival właśnie ten akcent stawia na my już nie zachwyca nie zachłystywać się tym jak bardzo nam pięknie te wszystkie wspaniały narzędzia działają jak bardzo dzięki temu poradziliśmy sobie np. z pandemią, bo trudno zlekceważyć taką kwestię, kiedy dziennikarze pracowali z domu nawet ci telewizyjni radiowi no ale teraz też przychodzi taki moment, w którym myślimy sobie kurcze może za szybko albo jednak ta jakość w tej ilości trochę kuleje albo kontekst wojny za naszą wschodnią granicą i te wydarzenia, o których wspomniała, czyli Brexit, czyli wpływanie na wybory w stanach Zjednoczonych powodują, że chyba już pora wyjść tego zachwytu wieku takiego młodzieńczego i wziąć odpowiedzialność czy myślisz, że jak to zrobić edukować ludzi, żeby umieli oddzielać to co nazywamy KIG by Tammy od tego co jest faktycznie jakąś treścią godną uwagi czy niema wyjścia i za dobrej jakości cyfrowe dziennikarstwo po prostu trzeba będzie płacić wieś jest dużo odpowiedzi na to pytanie jesteśmy w tej etapie właśnie odpowiedziałem, że wyrośliśmy z tego okresu dzieciństwa internetowego i przyszła ten moment na taką zastanowienie się czy jesteśmy w tym miejscu, gdzie chcemy te rzeczywiście obietnice cudowne tani łatwy i równościowej transmisji danych i informacji i się spełniły nie spełniły się i rzeczywiście różne kraje różne środowiska mają różne odpowiedzi ja skłaniam się do tej regulacyjnej i zaraz będę tłumaczyć, dlaczego i nie do końca wie, że w samo edukacyjną w tym sensie, że sama edukacja młodzieży czy ludzi, jakie są zagrożenia związane z chociażby korzystaniem ze smartfona, który śledzi, który manipuluje poddaje pewna treści sugestie zajmuje np. dzieciakom bardzo wiele godzin właściwie czasem 16 godzin a kiedy nie śpią tak cały dzień mówimy już o syndromie uzależnienia od technologii od platform czy edukacja komuś uzależniona od alkoholu Pomorza, bo nie tak trzeba udać się do specjalisty i być może stosować terapie załóżmy sobie, że siedzi tylko u nas nie wiem szesnastoletni młody człowiek i powiedzmy mu słuchaj twój smartfonu uzależnia przez niego jest też w depresję albo twoi koledzy popełniają samobójstwa, bo próby samobójcze albo dziewczynki mają zaburzone postrzeganie siebie mają anoreksja itd. itd. już wymienili wszystkie plagi czy myślisz, że ta osoba odłoży smartphone powie ani jak jednak sobie ogranicza myślę, że mniej całą pewnością zgadzam się ma rację natomiast uważam, że to jest punkt wyjścia to znaczy najpierw trzeba sobie uświadomić i myślę, że w tym momencie już jesteśmy to, o czym wspominałem, że kolejny Digital Festival jednak akcentuje tę odpowiedzialność jakąś równowagę, którą powinniśmy podjąć, bo bez tego nie ma prawdopodobnie punktu wyjścia, ale to za mało to za mało się zgadzam, kto prawda to prawda ja jestem wierzył radykalnie daleko ja uważam, że trzeba po prostu regulować rynek słuchaj jak mówiła niedawno w podcaście ja prowadzę podcast Ford Sejmem Natalia Hatalska z infuture Institute autorka świetnej książki bardzo państwu polecam, która też kiedyś była entuzjastką nowych technologii teraz jest dużo bardziej trzeźwo patrzy na rozwój nowych technologii i ingerencji w nasze życia na różne poziomy gości każdym nawały mówiła tak właściwie nie ma już świata rzeczywistego cyfrowego żyjemy już dzisiaj takim miksie i czy to są zakupy czy to jest opieka zdrowotna czy to jest komunikacja czy to są media również każda branża w zasadzie jest już cyfrowo i w związku z tym jak kiedyś nie dziwiliśmy się np. że hazard jest uregulowane nie dzieliliśmy się, że alkohol jest dostęp do młodzieży alkohol jest regulowane nie dziwimy się, że państwo czy instytucje globalne próbują kontrolować globalne koncerny przykład telekomunikacyjna ostatnio mieliśmy przykład takiej regulacji dotyczącej cen roamingu w Europie tak nagle okazało się, że można sens całej Europy regulować ceny i nie dam dziękować nie, żeby nie było strasznie drogie itd. itd. znamy takie regulacje, które mają na celu ochronę obywateli przed gigantycznymi koncernami czy to właśnie farmaceutycznymi czy to są telekomy czy w przeszłości to był taka z Węgier starczy to energetyka te wszystkie rzeczy są uregulowane czy w tym świecie rzeczywistym wiemy co to jest molestowanie co to jest mowa nienawiści co to jest wzywanie do nienawiści rasowej co to jest manipulacja jak np. dzwoni ktoś podaje się za wnuczka od babci wyciąga pieniądze to jest przestępstwo i te same rzeczy dzieją się w internecie tylko tam nie są regulowane, więc ja mówię uregulujemy to tak jak w normalnym świecie czas na to internet nie jest niczym innym żadną jakąś trudną technologiczną sferą tylko to jest nasze życie trzeba wprowadzać zasady, które chronią ludzi dna DSA prawda Unia europejska bardzo dużo w tym celu robi, gdy czyta serwisach, gdy czytam markę tak to są 2 nowe dyrektywy, które właśnie w Europie mają ten rynek uregulować właśnie patrząc na dobro pojedynczego człowieka, który są z wielkim Facebookiem czy wielkim bublem nie wygra skoro takie rzeczy są oczywiste oglądamy telewizję wszystko co tam się pojawia ktoś za to odpowiada ktoś w razie czego idzie do sądu ktoś w razie czego idzie do więzienia albo płaci słono to samo jest w radiu tradycyjnych mediach Gazecie Gazecie, jakie publikuje artykuł podpisuje się pod nim biorę odpowiedzialność za to, że pisze prawdę każde z państwa, kto czyta artykuł znajdzie go w internecie jeśli zapłaci subskrypcję może nie pozwać powiedzieć tu pani Karasińska napisanie prawdę nie zdarzyło się to jeszcze nigdy, ale może ma takie prawo i uważam Rze, że regulacje w stanach są nieco inna w tej azjatyckiej części, czyli w Chinach jeszcze inna jest podejście do czy ochrony danych osobowych czy przetwarzania danych czy właśnie ingerencji rządu z w to co robią ludzie cyfrowo, ale jesteśmy absolutnie w epoce regulacji i ścierają się tutaj ogromne siły, bo chodzi oczywiście wielkie wpływy pieniądze, a jest ogromny lobbing na polityków na społeczeństwa i na media ze strony gigantów technologicznych i różnych lobby technologicznych i biznesowych, ale ja jestem całym sercem zatem, żeby chronić ludzi przede wszystkim właśnie to dobro tego odbiorcy który, jeżeli jeszcze jest w miarę zorientowany i po pewnym czasie po pewnych Sinica i oblicza się o jakieś bzdury i coś co powodowało jego dyskomfort wie już, gdzie nie klikać, gdzie klikać no to jeszcze pół biedy, ale pewnie są tacy, który można było zaoszczędzić pewnie nie być narażonym właśnie ludzie nie są w stanie przy tej ilości informacji, których są bombardowani sami być odpornymi na jakieś manipulacje, bo mam wrażenie, że te wszystkie mechanizmy są zawsze krok czy 2 kroki przed tą naszą uważność i przed tymi regulacjami niestety co pokazuje RODO, które musiało zostać wprowadzone, które już było troszkę zmieniane i pewnie nadal zmienione będzie, żeby było coraz bardziej dla ludzi olejem tak takie pytanie mam do siebie również jako dziennikarki kobiety ty uważasz, że zmiany zachodzą też kwestiach równościowych, o których media mówią bardzo często bardzo chętnie podkreślają i to jest pewnie też taki temat, który fajnie jest podkreślać tylko kurcze być może to jest temat podejmowany przez facetów niekoniecznie przez kobiety faceci niekoniecznie wsłuchują się to co kobiety mają do powiedzenia tylko raczej piszą co kobiety chciał przeczytać mam takie wrażenie czasem jeszcze, że ja myślę, że idą zmiany, ale bardzo wolno jestem bardzo sfrustrowana tam tamtych równościowych zmian, bo dużo się mówi o tej równości w mediach, ale niewiele się robi stadami nawet doświadczyliśmy wszyscy wszyscy jako społeczeństwo doświadczyliśmy takiego cofnięcia się wiesz ja przygotowałam kilka danych w zeszłym roku razem z moją redakcją Fox man i Instytut monitorowania mediów co mieliśmy takie badania nie 2020 pierwszy pod koniec tego roku czy gdzieś rok temu dokładnie i zobaczyliśmy, jaka jest liczba ekspertki komentatorek, które występują w głównych wydaniach serwisów informacyjnych w Polsce nie okazało się że, że ten udział kobiet w tych naszych głównych wydaniach serwisów wynosi średnio 24% jeszcze 10 lat temu to byłoby pewnie 20% tak można porównywać do poprzednich badań, więc jakiś postęp jest, ale biorąc pod uwagę fakt, że kobiety to 50% społeczeństwa, a głos oddaje się tylko 24% tylko tyle procent czasu poświęca na głosy kobiet to wciąż jest bardzo źle wieś jest jeszcze jedno takie badanie globalna Moshe nazywa Global gender GAP Report on mówi o dyskryminacji kobiet na różnych poziomach tak i ukazuje się z tego badania, że my kobiety z naszym rejonie Europy Środkowo-Wschodniej, że będziemy mogły mówić o równości takim statusie ekonomicznym i prawnym i społecznym i że będzie miało równe szanse na różnych polach dopiero 2100 dwudziestym ósmy roku, czyli za ponad 100 lat kurczę człowiek to nie żółkną nie dożyje Janie gorzej, jeżeli jest ten też jestem tym rozczarowany, dlatego że ja uważam, że nam w ogóle wsłuchiwanie się głosy rozmaite czy to kobiet czy mężczyzna jakichkolwiek mniejszości ludzi, którzy mając do powiedzenia, ale ten głos mają taki mało reprezentatywne nie równy dostęp to do tego co mają do powiedzenia jest dramatem, dlatego że wtedy bardzo łatwo jest krzyczeć myślę, że 75% facetów występujących w mediach bardzo łatwo jest w stanie zakrzyczeć 254% kobiet, które się tam pojawiają chociażby to nad reprezentacją to prawda wiesz powiem ci, że jest to o tyle bolesne dla mnie jako kobiety redaktorki też osoby, która pracuje w mediach od 20 lat jest to, że te nasze media i tu mówi o wszystkich naszych mediach tak również tych, których ja pracowałam ona nie tylko nie dają głosu kobietom średnio tak przeciętnie tamtych statystyka popatrzymy na te procenty, ale również to jest gorsze nawet przedstawiają kobiety bardzo specyficznych obsadzają specyficznych rolę okazuje się też obawami, że kobiety są zapraszane, jeżeli już są zapraszane do jakich programów to najczęściej do rozmów na tematy związane ze sferą prywatną domową i tworzy się obraz kobiety jako tej opiekunki ogniska domowego właśnie takiej osoby dobrej i znający się ewentualnie na kwestiach społecznych natomiast masz cienkie zapraszamy do maja dziennikarza do programów publicystycznych informacyjnych no to oni są osadzani jako eksperci w tej sferze publicznej ekspercką pracowitej i to niestety bardzo pogłębia stereotypy te programy oczywiście oglądają różne grupy społeczne również młodzi ludzie i w głowie takiej młodej kobiety młode dziewczyny tworzy obraz, gdzie ona jak i jakie są granice jej gdzie ona może sięgać od rolną mogę tak mówimy o role Models, czyli o tych wzorach do naśladowania ciągle jest w naszej przestrzeni publicznej nie tylko w telewizji czy w radiu, ale też w internecie, o czym chcę powiedzieć później jest mało wzorów kobiecych do naśladowania, ponieważ po prostu nie daje się tym kobietom głosu to jest coś co jest bardzo bolesne będzie taki konkretny przykład, który mnie strasznie bulwersuje nie, więc pamiętać na pewno strajk kobiet 2020 roku, kiedy tysiące tysiące kobiet w całej Polsce wyszło protestować przeciwko drakońskie mu prawu nowemu zakazująca mu aborcji całkowicie również tych sytuacjach skrajnych zagrożenia życia zdrowia matki i w czasie tych ogromnych protestów, kiedy na ulicach w tym mrozie deszczu stały kobiety z mężczyznami na ulicy z parasolkami w Polsacie News było tylko 17% komentatorem 17 w TVP Info 26% w TVN 2466 akurat tutaj fani jeszcze 4 odrobił lekcję, więc bać, że nawet, jeżeli mówimy o sprawach tylko dotyczących kobiet, bo to jest kwestia aborcji rodzenia dzieci to jest kwestia ciała zdrowia kobiety w Polsce wniósł wtedy tylko 17% eksperta pytano o zdanie reszta to byli mężczyźni i to jest wniosek taki, że po prostu świat ciągle objaśniają mężczyźni nie dają głosu perspektywy kobiecej i strasznie niesprawiedliwe strasznie wkurzające jestem pewien, że nie jest jeszcze nasza tutaj lokalna Polska specyfika, bo w takich krajach jak kraje skandynawskie już widać, że ta praca to warto powiedzieć, że tam też nic nie stało nic nie spadło z nieba praca praca praca ten wysiłek kobiet o dostęp do formułowania swoich argumentów publiczny przynosi skutki i rozumiem, że te 100 lat trochę długą no właśnie co można zrobić zmienić złe nie chcemy czekać 100 lat wieś jest dużo rzeczy myślę, że warto w ogóle tę dyskusję prowadzić w mediach, ale myślę, że też warto regulować wprowadzać pewne zasady do naszych kodeksów pracy tworzyć po prostu wewnętrzna ona takie w każdym medium kodeksy dobrych praktyk jak już do nich też trzeba właśnie równość wprowadzać, ale ja proponuję coś bardzo konkretnego bardzo taniego prostego 2 inicjatywy, których jestem częścią i mam zaszczyt uczestniczyć w nich, ale to są duże inicjatywę, więc dużo osób w nich uczestniczą też zachęcam wszystkich naszych słuchaczy do wzięcia udział 1 to jest baza ekspertek właśnie akcji nie czekam 107 lat, a druga to algorytm nazywasz KUL wojsk, czyli równy głos najpierw bowiem obawy eksperta, bo to jest coś co jest po prostu natychmiast do zrobienia, jeżeli państwo głosujecie sobie bazę ekspertek, a najlepiej jeszcze bazę ekspertek nie czeka 107 lat to pojawi się w wyszukiwarce link trzeba tam wejść jest bardzo Prost kwestionariusz, który trzeba wypełnić zrobiliśmy ja to akcja w Rynie akcja szpik to jest wydawnictwo polskiej składa się z wielu brandów m.in. mój Ford man, ale też sami Onet kobieta i zachęcamy kobiety profesjonalistki ekspertki naukowczyni bizneswoman również do zapisywania się do bazy ekspertek, bo to co ja Jerzy słyszał od kolegów z branży mówią nie ma ekspertek no bardzo bym chciał zaprosić do studia, ale nie ma ekspert no, więc chciałabym udowodnić, że są ekspertki i właśnie po to, tworzymy to baza już mamy 1310 rejestrów i nasze przerastają i chodzi o przepraszam, choć słowa Kika tutaj między czasie nie są ekspertki od pieluch od sprzątania nie obca albo Security urn mnóstwo kłótni z nim drewno papier handel chemia nieruchomości media kultura marketing klimat miasta samorządy polityka społeczna zagraniczna wszystko i przynajmniej skończmy z tym argumentem, że nie ma ekspertek, więc panie, które nas słuchają, jeżeli czujecie się ekspertami w jakiej dziedzinie chciałoby się zabrać głos w debacie publicznej w polskich mediach czy na polskich konferencjach różnego rodzaju, bo pamiętajcie, że to też jest kolejna środowisko bardzo wykluczające głosy ekspert tak jak bardzo często jest tam obecna na konferencjach biznesowych finansowych, ale też technologicznych i za mało kobiet na scenie bardzo często panele 5 panów rozmawia i i między sobą rozmawiają, więc nie ma tej perspektywy kobiety absolutnie głosu kobiety no wydaje się, że już taki jest czas mamy 2022 roku, że to jest wstyd namawiam panie zapisały się do bazy ekspertek, jeżeli panowie na słyszą zachęcają swoje partnerki żony przyjaciółki córki do tego, żeby zapisały się do bazy on jest bardzo prostą i chodzi o to, że piszecie z jakiego obszaru jest też ekspert kami jak się z nami komunikować to może być w maju to może być jakiś komunikat to nie musi być komórka czy telefon komórkowy i jakich godzinach i czy chcecie występować w radiu czy telewizji czy my czy w prasie czy można konferencjach bardzo bardzo serdecznie zachęcam jest bardzo prosta inicjatywa i mam nadzieję że, że będę promować też w innych mediach także dziękuję za to radio TOK FM też dało mi szansę to fantastyczna sprawa dla nas dziennikarzy po prostu ów jest to łatwa odpowiedź na głupi argument nie ma kogo zaprosi proszę kliknąć ilość i tak mówimy już dzisiaj od czytali festiwal i o nowych technologiach ono oczywiście mają ciemną stronę, ale mają też swą dobrą stronę im mogą być użyte właśnie wyrównywaniu szans my wprowadziliśmy do Polski taki algorytm, który nazywa się i KUL wojsk i który po prostu można podłączyć w prosty sposób pod każdą stronę internetową, która publikuje jakieś treści np. form wsparcia, gdzie publikuje treści Fox man czy pod niebem Newsweek czy przegląd sportowy czy auto świadczy komputer świadczy czasami nie wiem mogłabym wymienić tokfm PL tak i ten algorytm zlicza dla każdego artykułu wzmianki o mężczyznach kobietach jest w stanie na pot jest algorytm uczący się mowę i jest w stanie na podstawie końcówek na podstawie też tagów widzi zdjęcia, więc też ocenia czy zdjęcia ilustrują kobiety mężczyzn i wyrzuca te dane dla wydawców dla dziennikarzy i jest taka słuchaj jest zasada w biznesie jak bardzo lubię, która nazywa młody narząd zdam to co się mierzy to się robi i dopiero jak zaczęliśmy mierzyć u nas na stronach naszych portalach naszych serwisach to się otworzyły oczy dopiero wtedy widzimy jak bardzo skupiamy się na 1 części społeczeństwa i jak mało uwagi przykładamy na drugą jak dużo szans dajemy 1 stronie do wypowiedzenia się jak mało drugiej, więc to jest też bardzo prosty sposób wieś z liczbami się nie dyskutuje one są obiektywne, bo mam takie dyskusje z kolegami koleżankami goście po co robimy my musimy być równościowej czy to ma sens np. nie wiem, pisząc technologia czy samochodach, a ja odpowiadam nie musisz mieć jeszcze fikcji, ale pomysł sobie o tym wydawca dziennikarzu niejako pewne przekaże przyłóż się poprawności politycznej, ale jako okazji do poszerzenia swojej grupy celowej to, jeżeli piszesz np. technologie w komputerach czy samochodach i do tej pory twoja grupa to głównie mężczyźni w wieku np. 3565 rok to pomysł sobie o całym oceanie dodatkowych Czytelników dodatkowych użytkowników internetu użytkowniczek, które do tej pory nie miałeś w serwisie, ale może się przeciągnąć właśnie dając też głos dając też głos ludziom podobnym do nich, poruszając tematy, które ich interesują to jest tzw. tabl 8, czyli szansa na dotarcie do większej grupy ludzi przecież każde medium na tym nam zależy, a poza tym wydaje się, że przy okazji jest też niezłe ćwiczenie, bo jeżeli każdy z nas każda z nas, tworząc treści tutaj wracamy do początku naszej rozmowy już w tych nowoczesnych mediach będzie cały czas gdzieś ćwiczy sobie w pewnym sensie taki zwyczaj, żeby już nawet nie, korzystając z algorytmów, choć oczywiście warto robić na początku mieć świadomość, że każda treść każde zdanie każda myśl każdy artykuł czy każdy program tworzony jest już u podstaw zmyślą o odbiorcy cienia i odbiorcach to będzie w którymś momencie działał w jakimś sensie działała odruchowo, pamiętając o tym, że mówi do wszystkich, a nie odruchowo co pewnie jeszcze ciągle u nas kuleje bardziej do facetów niż do kobiet, bo takie mamy chyba ciągle jeszcze obciążenia, z którymi warto no coś robić właśnie dzięki takim narzędziem, o których wspomniałaś mogę tylko koniec jest Super to niech to będzie płyta fajnie się zgadzamy się czuję powiem ci tak trochę do edukowania, ale ja też uważam, że koronami głowy nie spada bardzo chętnie poznaje wiesz w ogóle perspektywę i kobiet mniejszości rozmaitych no bo dzięki temu to myślę, że to powinno być cecha każdego, kto myśli o pracy w mediach mniej lub bardziej tradycyjnych to powinność taka cecha, że chcę się ten świat poznać ze wszystkich stron na to są banały to są rzeczy podstawowe, których pewnie studentom opowiada, że jeżeli każdą rzecz obejrzy się z każdej strony oczami męskimi damskimi mniejszości imigrantów emigrantów uciśnionych dopiero wtedy ludzi starszych starszych właśnie seniorów dzieci tych, którzy mają zaburzenia jakieś związane z tym przebić cofaniem zadowolonych mieszkańców małych miasteczek wielkich miast to dopiero wtedy tak naprawdę można rzecz, której opowiada obejrzeć w całości dopiero wtedy także myślę, że to może być błędna i polecamy wszystkim rzuca światło na wszystkie rzeczy, których się mówi myśli pisze z każdej perspektywy państwa moim gościem była redaktor naczelna Ford słynny Polska Aleksandra Rasińska bardzo bardzo bardzo dziękuję osobiście za oświadczenie doświadczenie do usłyszenia do zobaczenia do przeczytania w takim razie ja dziękuję za przemianę rozmowa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DIGITAL FESTIVAL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA