REKLAMA

Jak zalać miasto? O scenografii serialu "Wielka woda" opowiadał jej autor - Marek Warszewski

OFF Czarek
Data emisji:
2022-10-25 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie uwielbiam seriale Szanowni Państwo jak pojawi się jakiś wyjątkowy serial co oczywiście cały czas rozmawiamy, a widziałeś najnowszy odcinek tego lub owego ach, jak pięknie jesteś smoki latały albo coś tam jednym z seriali, który ostatnio przykuł uwagę, którym jest głośno o także dlatego, że to Polska produkcja dotyczy Polski jest serial wyprodukowany przez Rozwiń » Netfliksa zatytułowany wielka woda, ale ten serial pewnie byłby do bani, gdyby nie osiąga wiele osób, ale wydaje mi się to jest moja osobista opinia, że najważniejszą osobą właściwie magią magikiem, który sprawił, że ten serial jest tak jak jest jest wybitny i genialny scenograf pan Marek Warszewski dzień dobry dzień dobry no właśnie się z 10 robi marnie, ale chyba trochę na tym polega magia, że nie ma na to przepisu, że to wszystko jest gdzieś w głowie, ale jednakowoż czarodziej musi sprawić, żeby to wszystko co potem widzimy czym się zachwycamy zadziałało nie ma chyba na to żadnej recepty no jest masa dowodów filmów, które wydawało się, że będą genialnej będą miały te części składowe świetne, które powinno wróżyć sukces jednak nie udały no chyba na tym polega tzw. nie wiem palec Boży magia kina jak to nazwać, ale coś co spowoduje, że jednak pod wpływem małej i jakby całego tego całej energii, jaką wytworzył ekipa dany projekt dzieje się tak jak w przypadku myśl tego serialu teoria jest wyjątkowy także, dlatego że opowiada o wypadkach, które właściwie wszyscy pamiętamy to jest coś co wydarzyło się niemal wczoraj, więc z 1 strony mamy do czynienia ze światem, który można stworzyć, ale z drugiej strony mamy do czynienia z ludźmi, którzy pamiętają byli słyszeli czytali być może przeżyli to na własnej skórze i będą pamiętali, że Atu Vita ulica skręcała tak ta ulica inaczej, a tu woda była niżej tego samochodu nie było Kent, więc scenograf musi się mierzyć z dodatkowymi głosami krytyki nie krytyka z kim tak, ale takimi, które być może pamiętają każdy detal jak to się zaczęło, kiedy pojawiła się propozycja robimy serial o powodzi we Wrocławiu na Dolnym Śląsku no i teraz trzeba pewnie zalać kilka miejsc KH ja nie wiem czy to trafiło dla mnie do mnie z tego powodu, że jestem napływowych wrocławianinem zresztą wszyscy są tam napływowi, ale ja dosyć późno się przeprowadziłem, więc znam dobrze to miasto nie przeżyłem tam powodzi ale jakby poruszał się w tym mieście od lat znam tych ludzi i jakby mam wrażenie, że czuje atmosferę tego miasta czuje się wrocławianinem jest jakby fanem tego miasta uważam, że to świetne tajemnicze miasto, ale odpowiedzialność straszna dla mnie tak jak w innych filmach nigdy tego nie poczułem tak tutaj czują pewnego rodzaju nie wiem jak to nazwać odpowiedzialność tak trzeba jednak ciężar tego, że wielu znajomych ludzi, których znam, którzy przeżyli o tym opowiadali zobaczą to potem na ekranie przekazał, że taki stek bzdur więc, jakby tu czują tę odpowiedzialność PS jest życia zrobić by wiernie, czego wcześniej przy filmach Biel robiłem, dlaczego data również było się magia kina i wiele rzeczy, które w kinie historycznym w jest niedopowiedziane niesprawdzonych niepotwierdzonych można w jaki sposób wykreować i traktować dużo bardziej na luzie, a tutaj także, dlatego że są ludzie, ale rozumiem, że jeszcze trzeba życie dziś wyjątkowych już zbudować gigantyczny basen tak tak, ale z tym samym to była taka historia, że od samego początku wiedzieliśmy, że coś będziemy musieli w tych basenach robić nie widzieliśmy jak to zrobić do końca natomiast spędziliśmy dosyć dużo czasu z twórcami, żeby myśleć jakąś metodę na to, żeby to było realistyczne, żeby jak najmniej używać postprodukcji do tego powiedzieliśmy o tym, że woda jest bardzo niewdzięcznym żywiołem do generowania w komputerze z racji tego, że w torze na ogół widać, że jest to sztuczne widać też efekt pomysł był pierwszy, żebyśmy robili rzeczy na makietach, ale okazuje się, że w przypadku wody to można pomniejszyć dwukrotnie trzykrotnie maksymalnie, a potem już widać, że woda jest przeskalowane w stosunku do obiektów, które budujemy co od razu wykasować nasze pomysły z głowy, bo jeślibyśmy chcieli np. wybudować makietę ulicy, która miała 100m kamienicy mają średnio około 15m wysokości to byśmy musieli budować gigantyczną też budowę makiety też nie wiadomo co z tego wyszło przed wszystkimi moglibyśmy to miejsce interakcji z ludźmi, którzy poruszają się w tej wodzie co chyba było najbardziej kluczowe w, czyli wiadomo, że musi powstać inne rozwiązanie tak tak i wcześniej myśmy taki pomysł, żeby budować baseny na ulicach, żeby ludzie mieli to interakcje z wodą np. wyobraźmy sobie długą ulicę istniejącą w mieście, bo te ulice się nie zmieniły w dużej mierze można znać takie miejsca w trójkącie bermudzkim, gdzie rzeczywiście to wygląda bardzo podobnie nie wymaga wielu adaptacji pomysł był taki, żeby budować np. duże baseny osi ulicy szerokości powiedzmy 3m długości 20m budować modułowo, żeby ta osoba, która porusza się tą ulicą w tym anturażu szła powodzie, a reszta wody byłaby wygenerowana budynków natomiast okazało się już zaczęliśmy tę scenę rozbijać wszystkie szczegółowo, że strasznie dużo ograniczeń z tego powodu mamy, więc padł ten pomysł, że tą pierwszą idee, gdzie chcieliśmy zrobić na basenie 1 anonimową ulice, w której byśmy by dużo rzeczy mogli zrobić zrobić sobie takie studia, gdzie będziemy te wszystkie rzeczy związane z wypadaniem łódki z chodzeniem do budynków tymi wszystkimi akcjami mogli zrobić w 1 miejscu, ale finalnie skończyło się także zrobiliśmy ulice 1 konkretną i odtworzyliśmy ją w basenie po to, żeby móc też pokazać jakiś taki najbardziej dojmujący sposób istniejącą ulicę suchą, a potem wybudowaną w basenie no i tak naprawdę to ulica posłużyła nam za scenografię do 34 miejsc powiedzmy jeszcze do wielu ujęć z sekwencji unikatowych, więc to był taki in w chyba to ja patrzę z perspektywy czasu najlepszy pomysł by zbudować bardzo dużą dekorację móc tam te wszystkie za rzeczy zrobić wiadomo, że wiązało się to pewnego rodzaju problemami musieliśmy wodę spuścić, żeby przemalować kamienicę zmienić szyldy potem napuszczać wodę z powrotem były też takiej akcji, gdzie w nocy zmieniliśmy lekko, gdzie pływaliśmy tratwami, żeby te wszystkie rzeczy powymieniać tyle ile się dało oczywiście, bo np. myśmy przeżyły jednodniową zdjęcia, więc to było wyzwanie, ale myślę, że przyniosło efekt daje się buduje taki basen filmowy w porównaniu z niewielu z basenem, który ktoś chciałby sobie budować w ogródku, a tutaj to w ogóle winny sposób do tego podeszliśmy szukaliśmy istniejących zbiorników po covidzie było bardzo dużo basenów miejskich, które były nieczynne są albo się zestarzały wymagał remontu i nasz skarb znalazł dziś w granicach 1015 basenów na Dolnym Śląsku, które mogłyby spełniać nasze potrzeby, ale wybraliśmy ten, kto jest największy był dla nas najdogodniejszy Miś zrobiliśmy to istniejącym pasem nie postawiliśmy rusztowania, które były w jaki sposób specjalnie zaprojektowane na tym budowaliśmy elewacji, więc korzystaliśmy z pasem, który jest nieczynny, który czeka nas remont w świetnym świetnie położonym dużym basenem bardzo dobrym miejscem do -5 oraz dodatkowo ten basen zyskał sławę, tak więc myślę, że można to wykorzystać marketingową, choć wykona się w basenie tak dalej tak dalej może będzie wyremontowany miejmy nadzieję woda podgrzewana czy nie nie w takim ogromnym basenie absolutnie nie bardziej czy place aha, czyli do 2 żółtka no tak myśli poruszaliśmy tam to było w ogóle najlepsze, że ja dopiero potem zdają z tego sprawę, że w jakiś wybudowaliśmy cała rzecz polega na tym, że basen też ma pochyłą dno na ogół jak większość basenów jak ustaliliśmy to jedynym możliwym miejscu naszą ulicę pierzeję tych kamienic okazało się, że różnica między lewą prawą stroną jest 40cm także musieliśmy w jaki sposób obliczyć to wysokości okien także w momencie, kiedy pojawi się woda lustro wody wtedy dopiero będzie wyglądało to, że jestem płaska, bo tak to było to bardzo dziwne zresztą widać to film w niektórych ujęciach dla czujnych jak w poprzek ulicy przechodzi aktor to jego zanurzenie się zmienia w zależności od odległości od 1 ze stron, bo tam była różnica 40cm, więc można wyobrazić, że przy 80 cm po drugiej stronie miał 20 samochody też było nierówno zanurzone, ale już na to nie byliśmy w stanie nic poradzić w niektórych scenach budowaliśmy podesty dla aktorów, a ale do czego zmierzam, że w momencie, kiedy oddawaliśmy ten basen to stało się coś takiego magicznego, że wszyscy poczuliśmy, jakby mieliśmy genialną możliwość poczucia tego jak absurdalnie to wyglądało jak pływasz łódką pomiędzy kamienicami może dopłynąć do okien zrobiliśmy coś tam jedno wnętrze wchodzić do wnętrza pełnego zalanego, gdzie wszystkie rzeczy czegoś nie spodziewaliśmy, czyli lodówki inne rzeczy zaczęły pływać, więc to tak się, że to z genialnie działa też na całą ekipę aktorów na atmosferę po prostu wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan Marek Warszewski wybitny scenograf autor m.in. scenografii do serialu wielka woda informację o godzinie 1020 w informacjach wracamy w ścianę jak studia pan Marek Warszewski scenograf autor m.in. scenografię do serialu wielka woda, ale także takich filmów jak miasto 44 Powidoki Karbala, a tylko niektóre będą wymieniał co jakiś czas różne nowe czasy czy nowo z 1 strony ktoś jest świetnym scenografem to się do niego dzwoni jak ma film czy serial, który wymaga świetnego scenografa, ale z drugiej strony straszy jakiś rozwój tak czy scenograf przy każdej produkcji uczy się czegoś nowego zdobywa jakiś nowe doświadczenie albo obu coś sobie układa albo przekłada w głowie czy ten serial czy ta produkcja też taka była już pan się czegoś o sobie dowiedział o w zdobył jakąś nową wiedzę rozkwit inne jasne jest jasny to wydaje się, że cała istota przynajmniej w moim przypadku pracy polega na tym, że ja traktuję pracy jako hobby jako zajawkę nie mam czasu na inne hobby cały czas pracuje, ale z drugiej strony nie mam poczucia tego ciężaru pracy z racji tego, że wybieram projekty te, które strasznie mnie zawijają do działania tak naprawdę te, które kluczem jest to, że ciężko mi wyobrazić jak to zrobić potem podobał się ten proces trochę stresujący powolnego kruszenia takiego, że z tego etapu kompletnej niewiedzy braku pomysłu jak to zrobić jakieś rzeczy się pojawiają pojawiają i okazuje się, że staje się to Real przez też urealnia oczywiście tego co jest zapisane na papier przed, bo bo, jakby w mojej pracy też jest chyba ważne, że trzeba ocenić co jest możliwe wybrać to co jest kluczowe i na pewno się skoncentrować, a niektóre przez walczy, żeby z nich rezygnować albo ogranicza się w jaki sposób i to było takim najtrudniejszym czy najtrudniejszymi elementami od początku do końca, czyli od tego kiedy pierwsza ponadto słyszeli rozmawiał w zespołem z reżyserem z operatorami, a potem co się okazało łatwiejszy niż początkowo zakładał albo trudniejsze niż w porządku pan zakładów i ja myślę, że najważniejsze na najtrudniejsze w tym wszystkim to było myślenie metody są jak zrobić w danej scenie, bo każda scena musi rozpatrywać oddzielnie i wówczas wymyśleć do tego odpowiednią metodę nie można w przypadku takiego filmu znaleźć 1 klucza arze, który rozwiąże wszystkie sceny mamy jakby zasadniczo 2 były metody 2 pomysły albo budujemy w wodzie albo budujemy basen w budynku zbudowanym hitu i te 2 rzeczy wykorzystywaliśmy w podobnym procencie natomiast np. cena w szpitalu, kiedy wpływa Łódź, bo wszystko wzięło się z tego, że jest takie zdjęcia dokumentalne facet taką łódką wpływa do budynku i to przy tak naprawdę bardzo surrealistyczne i poszliśmy sobie że, że świetnie byłoby to wykorzystać, że masz przypływa swojego ojca łódką nie rodzi tylko jest przygotowany na to wpływa ten ta Łódź z nim do szpitala co no i to od pomysłu zaczęliśmy kombinować szukać miejsca, gdzie moglibyśmy to zrobić oczywiście można by było znowu w basenie wybudować całą dekorację, ale w tym przypadku poszliśmy w drugim kierunku, czyli wybudowaliśmy basen w istniejącym budynku w pustostanie w mojej tam oczywiście były też różnego rodzaju gminy jak to zrobić technologicznie, żeby nie obciąży Zobacz stropu, żeby nie wstępować, więc tu mogę zdradzić, że sprawdziliśmy to wcześniej w przygotowaniach do zdjęć zrobiliśmy coś takiego, że w pomieszczeniu głęboki basen powstawał tylko w miejscach, gdzie chodził aktor całe boczne części pokoju, gdzie jak to się nie poruszał były głębokości 15cm sprawdziliśmy to, że woda rozchodzi się tak samo niezależnie od tego czy jest metr czy 15 centymetrowe obyśmy takie zabiegi np. krzesła, które pierwotnie stały w tych miejscach po ścianach ucinali my wystawialiśmy tylko 20cm opartych krzeseł po to, żeby stworzyć wrażenie podobnie jak jest scena w podwórku, gdzie wyciągają matkę ME to tam też jest wybudowany cały basen, który ma w tym 15cm natomiast wystają z niego rzeczy, które wcześniej tam stały, bo są podcinane, więc tutaj, jakby ca cała rzecz to polegało na tym, żeby znaleźć jakąś fajną sensowną metodę po to, żeby móc mieć tej wody by dużo wyzwań dla akcji z aktorem, żeby można było ograniczyć ilość wstawiamy wodę w postprodukcji mówiliśmy, że z tym będzie największy problem oczywiście pewnych rzeczy nie mogliśmy absolutnie zrobić typu podnieść poziom rzeki i tej tej ruchomej wody, ale te wszystkie miejskie historie czy wnętrza czy zewnętrza przy budynkach to bardzo nam zależało na tym, żeby mieć pełną swobodę poruszania się aktorów wpływających rzeczach, żeby ta woda miała odbicia, bo wiadomo, że w postprodukcji kolejna rzecz, jaka dochodzi to jest odbicie wszystkich budynków obiektów na ulicy, które w tej wodzie odbijają to znowu kolejna kolejna rzecz trudna do zrealizowania także jesteśmy na to, żeby tam, gdzie się da robić wodę na Żywca, a taki 1 zawsze powtarzam najbardziej banalny, jakby problem z wodą już dla nas największe utrapienie to szczelność wszystkich zbiorników szczególnie w obiektach, gdzie okazuje się, że buduje wielki basen z zewnątrz facet przez ile czasu klei ten basen, bo one powstały wały różny sposób albo były zwariowane albo były pana jest ogrzewane no i potem w momencie, kiedy zaczynamy to ona pełnić woda okazuje się, że ta woda gdzieś ucieka i nie razie pytanie czy zdecydować się na to żona będzie ciekła i będziemy sobie jakoś z tym radzić spuszczać służyć kleić to są takie bardzo prozaiczne rzeczy wydawałoby się natomiast była wielka niewiadoma szczególnie w tych sytuacjach, kiedy napełnia liczmy baseny w obiektach nie budowaliśmy w basenie, bo basen po prostu trzeba było napełnić wielką ilością wody, więc tam mogło sobie Toczek ma zupełnie bezprawne tak stać w Prusa można przychodzić każdego dnia dawać tam 2 AG już wody i kręcić, a w momencie, kiedy uciekło w obiektach no to rozwiąże też potencjalnie mogło spowodować jakieś szkody tak tak traktat w tej aktorzy pamiętali, gdzie mają swoje tory wodne, żeby nagle nie wyjść na 15 centymetrową głębiny przez przypadek, ale to czy jesteś pod wodą jak idziesz na kopie ścianę, wystawiając nogę, więc wie, że musi skręcić w lewo prawo nie, ale to tak naprawdę było także centrale jeżelibyśmy korytarz, który miał szerokości 4 Matej to ten pas w środku miał po 1,5m jest naturalnym było to, że ktoś z założenia będzie szedł środkiem nie składał się przy ścianie no to to i to był to było kluczowe okazało się, że tej wody potrzebujemy dużo mniej nowych bardziej skomplikowane były baseny natomiast chodziło o to, żeby nie obciążać stropu starych budynkach w tak drastyczny, a woda woda, powodując także zamknąć tę wodę też Małogoszcz przygotować zabarwienie wody musiałem się bawić budziliśmy ją, bo to co było we Wrocławiu no wiadomo jak zaleje miasto z tym całym piachem system jeszcze z innymi rzeczami, których nie będziemy zgadzać zaznaczyła, bo zbudować czy modele mały artystycznych w baliśmy się bawiliśmy taki sposób też jest inna sprawa, że nie możemy bawić tego albo tak, żeby wszystkie kostiumy nie uległy zniszczeniu także bawiliśmy gliną Piaski mieliśmy tam pan ma takich i trzeba było ją zrobić z mocą co mam bardzo pomagało, bo nawet przy tych 15cm wzmocnionej wody nie było absolutnie widać na basen, więc to było też kluczowe, żeby to zrobić w dobrze, a co nie zagrało, które z pomysłów na początkowych okazały się nieprzydatne to trudne pytanie zadaliśmy kwestię nie wiem na pewno było masę gaf masę pomysłów nietrafionych, ale nie jakoś ciężko i teraz w głowie znaleźć 1 taki absolutnie karygodny nie wiem dobrze a czego się pan nauczył co było takiego, że po tym, serialu mówi pan kurczę to teraz zawsze będę wiedział jak i budować tratwy i okręty chcący tak to jakaś praktyczną wiedzę tak, ale przede wszystkim nauczyłem się, że znaczy przeżyłem coś takiego jak 80 dni zdjęciowych rozumiem przyznaje, ale z tego ludzie są nie zdają sprawy są oczywiście z tego nie zdawałem sprawy problem polega na tym, że w Polsce do tej pory jak funkcjonował jako coś prostego do zrobienia co się robi na hali mało plenerów w ogóle nie chce tam wymieniać tytułów, ale wszyscy wiemy jakich serialach mówimy potem zaczął się tak zmieniać jednak poziom tych seriali w ZUS z drastycznie bardzo krótkim czasie jest to tak naprawdę poziom fabularny jak największy głównie ze względu na to, że są na to pieniądze są wyższe budżety no i okazuje się, że 80 dni zdjęciowych praktycznie logiem z małymi przerwami musi to zrobić z bardzo długi okres to jest bardzo trudne i na pewno nauczyłem się też może się jeszcze tego nie nauczy, ale mam tę wiedzę świadomość, że jest to trzeba bardzo dokładnie zaplanować, żeby taki 80 dni zdjęciowych efektami z tymi wszystkimi rzeczami godziwie przeżyć 80 dni zdjęciowych oprócz tego jeszcze okres przygotowawczy, ale okres przygotowawczy oczywiście tam bliżej zdjęć jest bardziej stresujące natomiast ten początek to w ogóle naj przyjemniejszy wydaje się, że to jest najfajniejsze w tym filmie, kiedy dostaje się ten tekst można przeczytać zacząć zmienić powoli jeździć szukać tych miejsc to jest dla mnie jest w ogóle najprzyjemniejszy, bo nie jest obciążone jeszcze oczywiście jak się zaczyna w odpowiednim czasie i ma się wystarczająco tego czasu po to, żeby spokojnie przygotować to jest chybiona Skania osoby, bo wtedy można to wszystko wymyślać spokojnie szukać to jest bardzo spokojny fajny czas powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM pan Marek Warszewski scenograf autor m.in. scenografię do serialu wielka woda, ale także takich filmów jak wesele Mosquito z tej czy magnezja informację o godzinie 1040 po informacjach wracamy do programu off czarek Owczarek ad państwa moim gościem jest pan Marek Warszewski scenograf autor m.in. scenografii do serialu wielka woda i piszą nasi słuchacze słuchaczki pan Sebastian Warszawy pisze pamiętam PRL denerwuje mnie, kiedy np. filmach w latach osiemdziesiątych są np. okna PCV wielka pochwała dla scenografa wielkiej wody m.in. za to, że w przeciwieństwie do innych współczesnych filmów odwzorować rzeczywistość idealnie włącznie z przedstawicielami rejestracyjnymi samochodów, ale w tym beczce miodu jest też łyżka dziegciu świetnie jedyny błąd, jaki wypatrzyłem to niebieska łódka dwudziestej pierwszej minucie piątego odcinka bardzo precyzyjnie mająca oznaczenia rejestracyjne województwa dolnośląskiego, który 1957 roku jeszcze nie istniał o prawo no cóż mogę powiedzieć wiadomo z via był czai się wszędzie za rogiem, a tymi oknami, bo to jest miasto w wiele razy słyszałem i do nie jesteśmy w stanie coś z tym poradzić to muszę powiedzieć tutaj szczerze, że jeżeli mamy np. blok, który powiedzmy 1000 okiem nie jesteśmy w stanie tego zmienić oczywiście staramy się to po produkcji zmieniać na drewniane malować ściemniać nakładać na to maski, ale ściemniać widownie czyście mnie stoi jednak wyrok odnosi się mieć po produkcji tak, żeby teatr nie świeciły nie były śnieżnobiałe i dodawać patynę liczymy też na to, że w dobrym kinie przy nowym operatorze to tło będzie troszeczkę nieostre co nam pomoże, ale to jest odwieczna walka no i muszę przyznać, że z tym nie jesteśmy w stanie nic poradzić w jakie są jeszcze takie rzeczy z tymi nic się nie zrobić albo jest trudno co zrobi otrzyma właśnie, że wierzchnia np. nawierzchnia w Polskę krajem, gdzie wszyscy zachłysnęli się kostką Bauma i w pewnym momencie w latach dziewięćdziesiątych dwutysięcznych Tejkowski mało ma powstało naprawdę dużo i nawet kiedy są plany świetne pod kątem architektury i patyny z lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych 8070 państw, bo 90 już ta kostka może występować to jest odwieczny problem, bo ciężko to po produkcji przerobić Chateau posypywać moczyć kombinować w tym, żeby nie było tak widoczne i no i to jest też jedna z takich no i oczywiście to co u nas w Polsce w jakiś dziki sposób w dziewięćdziesiątych latach rozpleniło się po wszelakich osiedla to dzika reklama wszelkie takie różne na PCV ogłoszenia szyldy to wszystko i miliony anten satelitarnych, które są przy każdym oknie kamienicy na przykładanie zbiorczo stosowane dziś na dachach czy scenograf trochę musi być architektem historykiem i etnografem w niemym bardziej kombinatorem chwytów takim, który jest w stanie wymyśleć jakąś metodę na to jak to zrobić jak system wszystkim poradzić, bo jest to rzeczywiście strasznie upierdliwy, jeżeli się opisuje np. lokacje wcześniej wybrane, które są genialne, ale opisuje się jest takie hasło w demontaż elementów współczesnych lub też wysłana elementów współczesnych uwielbiamy to zawsze z tego śmiejemy, bo pod tym 1 hasłem kryje się 1 000 000 małych skrzynek anten satelitarnych okienek kabelki innych rzeczy to jest tak naprawdę zmorą oczywiście w postprodukcji pewną część rzeczy można robić natomiast te wszystkie rzeczy, które są bezpośrednio z aktorem za akcję, czyli parter pierwsze piętra trzeba przygotować ich przypadku np. dużych ulic długich ulic jest to zmora, bo jest roboty masy i tak naprawdę łatwo jest opisać małe potem trzeba to rzetelnie jakoś powoli powoli coś się rozmawia z właścicielami, bo jak możemy na godzinkę odkręcić ona działanie to no to jest właśnie PKP zażycie działania filmowego, że z ilość tych rzeczy takich, które są do usunięcia do wymazania do zamalowania jest czasami jest przytłaczająca są miasta na świecie takie, gdzie np. historycznych częściach miasta konserwator jest osobą znienawidzoną nie pozwala właścicielom wymieniać okien wieszać szyldu innych rzeczy, ale to jest tak naprawdę incydentalne, żeby nie było, że 1 błąd z panem Sebastianem z Warszawy konkuruje pan Leszek z Krakowa świetnie, które przy tak odnośnie numerów rejestracyjnych policyjne samochody miały tablice czarne, ale z literą owym prefiksem KPGO, które zaczął być stosowane po zmianie na biały wcześniejsze prefiksy literowe pojazdów policji to były litery MO x to mnie pan zaskoczył nie wiem musiałbym się musiało się skonsultować, bo być może tak właśnie że, przygotowując zwieńczy film historyczny sensie, który nie dzieje się współcześnie tylko ileś lat temu trzeba rozbić takie detale jak i jakie były kolory tablic rejestracyjnych, kiedy się o oczywiście mam wrażenie i poszedł bym tutaj w polemikę, ponieważ mamy bardzo dużo zdjęć archiwalnych z lat dziewięćdziesiątych, ponieważ powódź była mocno udokumentowana filmowo zdjęciową i wydaje mi się, że tutaj nie spodziewałbym się, żeby był błąd aż tak karygodny, ale te wszystkie rzeczy są do sprawdzenia rzeczywiście i jest masa masa masa masa roboty takie listy czeskiej, bo np. ktoś gdzieś tam w pewnym momencie sami się zorientowaliśmy, że używamy tablic WSA WINB Włoszce i okazało się w pewnym momencie mamy tablice ktoś na co zwrócił uwagę nasz kolega, który zajmował się autami, że mamy numery, które były wiele lat później były czarnymi tablicami, ale nie były wydawane w tych latach Jerzy już się zaczyna to tak mocno Zagłębie to okazuje się, że tych detali jest masa nie sposób ustrzec przed takimi błędami co się dzieje jak się okaże że, a czasami 3 ostatnie wpisy nocą ojej zastawiono pań efekty, których nie nie nie bliższych planach często zdarza się często z może nieczęsto, ale staramy się jeszcze poprawić po produkcji np. wymienić te rzeczy, które okazały się niewłaściwe i w wyniku jakiegoś błędu się tam pojawił, kiedy już tak powiem pójdzie do no do kina czy do przełknąć żabę w kuchni i no to fakt nadąża, jaka pamięta pan swoją największą wpadkę taką stanowią liczną w Boże tych wpadek było, tyle że sposób teraz tak z największą w ogóle taką, że poczuł pan po prostu, że ona jakaś strasznie kluczowa nie wiem typu adidasy do munduru albo cechę wysoka kilogram w Berlinie bardziej się bardziej wydaje mi się, że takie rzeczy spędzające sen z powiek to jakieś decyzje dotyczące dużych wydatków budowy tego typu rzeczy to to zawsze przeżywam, kiedy się zdecyduje na co się wieczorem przychodzi refleksja okazuje się że, że może nie tak i staram się już siódmej rano od ósmej rano wstępuje, żeby zadzwonić i zapytać czy to już wydarzyło możemy jeszcze zmienić na ciężko mi to jakąś konkretną 1 taką sytuację przytoczyć, ale uchwałę to jest z tego cała masa w co jest najciekawsze, jeżeli chodzi o projekty nad którymi decyzje pan pracować co pana przyciąga do projektu w prawie się scenariusz czy pan teraz nie pojął, że akcje fascynująca świetna obsada, ale nie albo tak pierwszy też tak w ogóle historia jak czytać ją Tomasz wrażeń albo to historia wciąga albo nie boję wychodzę założenia, że to wszystko nie jest rozdzielność powinien być dziełem skończonym jest grą zespołową, jeżeli wszystkie elementy zadziałają i stanie się ta magiczna rzecz, że to wszystko w jaki sposób zadziała, bo moim zdaniem nie ma żadnego loga mu metody i przepisu na to, żeby stworzyć miliony firm, bo masa łebskich gości próbował już to zrobić okazuje się, że często czegoś zabraknie, więc mam wrażenie także w przede wszystkim historia, jeżeli historia jest ba jest fajna i dziś niesie to już jest powód do tego, żeby to robić, a oczywiście aspekt dla mnie ważne to jak świat będzie można wykreować generalnie staram się robić filmy nie współczesne dziejące się tu i teraz głównie z tego względu, że pociągami my Polacy tworzenie świata, które już niema, więc mogło być to równie dobrze Fantazy mogło być to science-fiction, ale taki świat tu i teraz nudny zwykły wydaje się, że w instruuje do działania nie powoduje ono tego poruszenia takiego ja myślę, że też wybijają często podświadomie dziś rzeczy, które spełniają problem ciężko jest mi wyobrazić ich realizacji, więc to jest pewnego rodzaju wyzwanie po to, żeby chciało nam się wstawać i choć to zdarzyło się, że ten problem to wyzwanie, bo tak wielkie, że pan powiedział nie dam rady, a czasami dostaje taki scenariusz już z góry wiem, ale to myślę że generalnie to chyba polega na tym, że czuje, że jest np. za mały budżet na to, żeby pozwolić sobie na budowanie tego wydaje się, że naszą wyobraźnię nieograniczone, jeżeli za tym pójdą pieniądze to w jaki sposób jesteśmy w stanie to zrobić gorzej jest wymyśleć coś wykonać w momencie, kiedy nie mamy tego podłoża do zabezpieczenia finansowego i to mnie tak naprawdę gdzieś tam hamuje przed braniem niektórzy, że jeżeli tak bo, bo to oczywiście zawsze my w Polsce mamy taką tendencję do robienia sposoby, że rzeczy w jaki sposób to oczywiście wchodził robił to tak my tutaj rzemieślniczą wytworzymy będzie wyglądało to ceniony to czasami czasami mam wrażenie, że to się udaje to kapitalne, jeżeli jest dobra, a jest dobra relacja między twórcami i jesteśmy w stanie precyzyjnie przewidzieć ile w tym kadrze będzie to to wtedy od czasu do czasu zdarzają się takie rzeczy sposobem coś jesteśmy w stanie to zrobić natomiast wydaje się, że to też jest metoda, żeby cały czas w ten sposób działać mamy kolejny głos jest światowy jestem uwagę zdjęcia scenografia w tym serialu podobało mi najbardziej, ale jeżeli wytykać błędy najbardziej razi mnie widok nowego komina elektrociepłowni zewnętrznym stalowym stelażem w miejscu starego betonowego, który stał w 1997 prawo no pewnie tak tak oczywiście nie wszystko byliśmy w stanie zmienić się różne rzeczy nam umknęły to już też oczywiście mogą się tu wysypać, bo sam mam takiego babola takty firmie, że pan tak wystraszeni trwoga będę się samo bisował mamy np. tablice ulic, które staraliśmy się skrzętnie wszystkie w postprodukcji wykasować te, których nie można było ściągnąć albo trudno odkręcić albo nie było z albo nie było pozwolenia konserwatora i są tutaj firmie takie miejsca nie zdradza dokładnie gdzie, ale są miejsca, gdzie widać w drugim planie tablice z nazwami ulic i są to ulice, na których nie było absolutnie wody w, czyli rozumiem że, że ta tajemniczość też uwagę na tym, żeby teraz wszyscy jeszcze raz obejrzeli nabijając wynik ETS jest w poszukiwaniu kolejnych tzw. woli, ale także tak, ale to też ciekawe myślę, że to to coś z, a ja myślę sobie zawsze o tym także, jeżeli dużo chyba woli wyłazi to oznacza, że film jest na tyle nudne, że ludzie mają czas, żeby skupiać się na tych wszystkich pierdołach, bo historia niesie w tym przypadku jest bardzo mało tego bardzo mnie cieszy, że oczywiście są ludzie, którzy tak wnikliwie oglądają, bo to oznacza, że też skupiają się na tym co robimy, czyli trzeci mistrzowie drugiego planu sytuacjach naprawdę niczym innym nie jesteśmy w tym a, ale uważam, że jeżeli, jeżeli tak się dzieje to to też bardzo dobrze cieszę się z tych wszystkich krytycznych głosów serial wielka woda, ale Szanowni Państwo do obejrzenia na Platformie Netflix, a ten świat stworzył pan Marek Warszewski artystce dobiera się zawsze jakiś zespół zarząd do projektu czy to wszystko samemu w garażu nie wiadomo w ogóle to wielki ukłon dla osób, które ze mną to robiły, które od lat pracują, bo tak naprawdę są, jakby naszego składu jest zawsze mniej więcej ten sam, ale to to to kupa ludzi ja oczywiście tutaj opowiada o tym natomiast myślę, że Westy wszystkich ludzi w ogóle by to nie miało szans zaistnieć tylko mój pomysł jakiś na wykonanie różnych rzeczy, ale pomysłów jest masa też ludzi, z którymi pracuje i oni tak naprawdę się tym zajmują bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę za dzisiejsze spotkanie pan Marek Warszewski scenograf autor m.in. scenografii do serialu wielka woda dziękuję dziękuję informacje Szanowni Państwo już, że kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu Owczarek i pozostajemy w klimacie tworzenia sztuki malarstwa grafiki dzisiejszych artystyczne dzień w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA