REKLAMA

Ewolucja i rewolucja? Jak zoomersi zmieniają rynek pracy w Polsce

Dobra praca
Data emisji:
2022-10-26 19:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
21:27 min.
Udostępnij:

Czego to pokolenie oczekuje od pracy? Dlaczego te postawy budzą tak wiele emocji i kontrowersji? Jak budować dialog między pokoleniowy? Czego starsi współpracownicy i współpracowniczki mogą uczyć się od generacji Z? Jak tę wiedzę wykorzystać pracując i zatrudniając osoby z tego pokolenia? Zuzanna Piechowicz rozmawia z Katarzyną Piotrowską, osobą zarządzającą CPL w Polsce o wnioskach z raportu "Zoomersi w pracy - czyli jak pokolenie Z podbija rynek pracy w Polsce".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest OLX serwis z ogłoszeniami o pracę dzień dobry przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz to jest podcast dobra praca podcast o tym jak sprawić, aby ten czas spędzany przez nas w pracy był bardziej satysfakcjonujący, a jeżeli to jest niemożliwe to przynajmniej w jaki sposób mniej uciążliwe w tym odcinku podcastu porozmawiamy o z Marsa pokoleniu Zet, które wprowadza nową jakość nowe podejście do pracy na rynku pracy w Polsce ten dialog między pokoleniowej jest Rozwiń » pełen emocji pan kontrowersji ma się wrażenie, że właśnie to zmarli są tymi, którzy wprowadzają w jaki sposób rewolucja na rynku pracy w Polsce czy to rewolucja czy ewolucja, czego starsi pracownicy pracowniczki mogą się nauczyć od marszów i czego te osoby potrzebują od pracy o tym wszystkim porozmawiam z Katarzyną Piotrowską z sypie Poland zaprasza czy pokolenie to robi nam rewolucję na rynku pracy w Polsce zdecydowanie nie nazwałabym tego rewolucją raczej ewolucją tak jak każde pokolenie, które wchodziło na rynek myślę, że tu nie będzie tej rewolucji, jeżeli wszyscy postaramy się zrozumieć to pokolenie zainteresujemy się, a co wdrażają nam na rynek, jakie zmiany nam proponują to będzie to ewolucja i myślę, że będzie to rewolucja, na której wszyscy skorzystamy również starsze pokolenia jak możemy my starsi skorzystać z marsów na rynku pracy, gdzie pani wizytę korzyść dla nas na sam początek, żeby dobrze zmotywować nas słuchacze słuchaczki do tych wysłuchania dalej tej rozmowy jasno takim pierwszym przykładem niech będzie work-life Balance jest pojęcie, które wprowadzili nam chyba milenialsi przynajmniej na rynku polskim i dużo się o tym mówiło o czasami rzeczywiście przykuwał firmę to praktykę i pracownicy pracodawcy natomiast to właśnie pokolenia Zet powie nam jak realnie wygląda work-life Balance to jest właśnie to pokolenie, które nie będzie przepracowało się ponad godzinę oni chcą mogą mają takie chęci, żeby pracować potrafią się zaangażować swoją pracę swoją rolę swoje zadania, ale nie będzie pokolenie, które będzie spędzało wiele godzin zwiąże i myślę, że to będzie też pokolenie, które nauczy nas wszystkich pracować szybciej efektywniej, czyli krócej być może te 4 dni, o których często słyszymy być może rzeczywiście, kiedy zostanie wprowadzone jakieś przyszłości natomiast tu i teraz to pokolenie nas uczy, że 8 godzin jest wystarczający czas, żeby wykonać swoje obowiązki jak pani myśli, dlaczego to pokoje właśnie wprowadza taką zmianę czegoś się różnią od tych poprzednich pokoleń, że właśnie zupełnie inaczej mają ten nacisk ten Fokus, jeżeli chodzi o to co jest po prostu ważne w życiu myślę, że to pokolenie ma też trochę łatwiejsze wyjść wejścia na rynek prace, porównując do właśnie do milenialsów czy do i 100 czy poprzednich pokoleń mogą wybierać w ofertach mogą mieć ten komfort, że pracują zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i mają też taką dowolność będą szukać wybierać sobie ciekawych stanowisk ciekawych firm tam, gdzie rzeczywiście będą się spełniać to też jest pokolenie, które tak jak pewnie moje pokolenie czy moich rodziców pracowało na to, żeby kupić dom mieszkanie, żeby się na miejscu tonie to nie pokolenie na pewno nie będzie tak powiem za wszelką cenę się zapracować to pokolenie chce sprawdzić, gdzie będzie dobrze to będzie nasz kraj czy zupełnie inny zakątek świata to pokolenie dużo bardziej otwarte na doświadczanie to są ludzie, którzy często nie pamiętają świata Polski bez Unii Europejskiej to jest pokolenie, które wychowuje się już w dobie internetu to jest pokolenie też, które obserwował swoich rodziców, którzy zapracowali się zachowywali się właśnie w latach dwutysięcznych początku lat dwutysięcznych, żeby uzyskać to, o czym pani mówi, czyli trochę jest także patrzyli na swoich rodziców mówią ja tak nie chce nic z tego nie przychodzi tak dodatkowo myślę, że jest to pokolenie, które też bardzo zwraca uwagę na taki komfort pracy i atmosfera w pracę i jak robiliśmy to badanie to jednym z pytań było też pytanie o to, jakie warunki w firmie muszą być spełnione, jaka to musi być organizacja, żebyście tam pracować dłużej, bo rzeczywiście to nie jest także nasi marsze to są skoczki, które będą zmieniać pracę są osoby, które chcą pracować w firmie nawet powyżej 2 do 5 lat i tutaj 52% badanych tak powiedziało, że zdecydowanie chce się związać z firmą na dużej, ale musi mieć tą m.in. pozytywną atmosferę oni bardzo dbają o swoje zdrowie psychiczne też nie mają się mówić o swoich bolączkach w tym zakresie jest to wsparcie psychologiczne, które stało się bardzo modny motyw benefity, zwłaszcza teraz po wybuchu wojny na Ukrainie taki komfort pracy, które mają, ale też wsparcie szefa przełożonego zespołu myślę, że będzie dla nich bardzo istotne też bardzo ciekawe, bo myślę, że starsze pokolenia na to tak nie zwracały uwagi często się baliśmy czy będzie praca czas dobraliśmy tę pracę taka, jaka była, a potem wchodziliśmy w te warunki organizacji i nie dyskutowaliśmy, a młode pokolenie nauczy nas tego, że warto rozmawiać warto walczyć o ten komfort pracy, bo to pozwala mi zostać moim pracodawcą na dłużej raport, w którym pani mówiła to raport przygotowany sypie Poland Summer w pracy, czyli jak pokolenie Zet podbija rynek pracy w Polsce powiedziała pani trochę o Benefit ach, czego jeszcze oczekują od pracodawców właśnie przedstawiciele przedstawicielki tego pokolenia co ciekawe taki takie hasło, które nazywam jeszcze na rynku benefitem, czyli opieka medyczna ubezpieczenie nażycie czy karta Multisport stanie jest benefitem Monia uważają, że to standard jest standardowy pakiet, który jest dodawany do każdej umowy o pracę czy nawet umowy współpraca myślę tutaj o kontraktach b2b natomiast dodatkowe dni wolne to znowu pojawia się ten komfort ten odpoczynek czy dodatkowe dni wolne jako dodatkowy urlop, ale również jako świętowanie swoich urodzin właśnie ta dobra atmosfera prace i myślę, że dużą wagę będzie tutaj miała rola przełożonego to czy będzie to osoba, która wspiera rozwój i oferuje np. szkolenia, bo pokolenie Zet to będzie pokolenie, które chce się uczyć to będzie pokolenie, które chce zdobywać nowe umiejętności również te opcja szkoleń wyszła na bardzo wysoko, jeżeli chodzi o benefity z tego co pani odpowiada to ten wizerunek przedstawiany właśnie tego pokoju przez często osoby 40+50 plus, czyli jako leniwe nie chce pracować roszczeniowe zupełnie inaczej ten krajobraz po prostu wygląda, że to są osoby, które właściwie są bardziej świadoma tego, czego chcą od miejsca pracy niż np. moje pokolenie milenialsów do do tej, gdy tę pracę zaczynało jak pani myśli, skąd ten taki bunt, skąd ten taki dużo emocji związanych z tym dialogiem między pokoleniem właśnie związek z tym pokoleniem Zet, bo oczywiście zawsze to hasło ta dzisiejsza młodzież to problem w od zarania dziejów właśnie wydaje się, że to się pojawia, ale mam wrażenie, że tu jest bardziej palące niż było przypomnieć ich zmianach na rynku pracy jestem akurat przedstawicielem pokolenia x jak patrzę na setki opatrzonych zazdroszczą i myślę sobie, że ta cała dyskusja to jest trochę właśnie zazdrość pokoleń starszych, że przychodzą młodzi, którzy mówią, że można inaczej, ale nie tylko mówią, ale pokazują, że można inaczej to jest pokolenia, które pani powiedziała pokolenie internetu oni naprawdę potrafią bardzo szybko znajdować różne informacje w internecie potrafią, jeżeli czegoś nie wiedzą potrafią się nauczyć no przecież wujek Google podpowiada na YouTubie są wszystkie szkolenia instrukcja chce zrobić ja nie miała takiego dostępu do informacji zupełnie inaczej przez mającą wiedzę, a więc myślę, że zawsze wchodzi pokolenie jest dyskusja co się wydarzy teraz na rynku wchodzą młodzi gniewni będą tutaj zmienia jednak myślę, że warto spojrzeć na to pokolenie pod takim kątem właśnie co mogą dla nas zrobić, jakie korzyści mogą mieć też inne pokolenia wejścia za tek i trochę spojrzeć nie przez pryzmat właśnie tej zazdrości, ale też tego, czego my możemy od nich nauczyć czy proces rekrutacji osób z tego pokolenia, jeżeli chcemy ich zachęcić, żeby zaczęli pracę w danej organizacji powinien być inny zdecydowanie nawet nie wiem czy to pokolenie za teraz stawia takie wymagania, że chodzi o proces rekrutacji w ogóle rynek pracy tak nam się zmienił w ostatnich 2 latach natomiast Zetki pokazują jasno klarownie ma być krótko szybko chce mieć FIBA chce mieć informację zwrotną chce mieć krótki proces rekrutacji Zetki nie będą brały udziału w długich procesach rekrutacyjnych jak ciekawe Brand by nie był jak dobra Marka to niebyła w z naszego badania wynika, że 2 etapy spotkania to jest wystarczająco duża, a proces rekrutacyjny powyżej 10 dni roboczych powyżej 2 tygodni wszystkie atrakcyjne dla tak co ważne w tym procesie rekrutacyjnym od początku powinien być zaangażowane przełożone i cały czas powtarzamy naszym klientom naszym Harding menadżerom liderom, z którymi pracujemy rozmawiajcie nie odpytuje to już nie są czasy, kiedy ja jestem osobą, zadając pytania, a druga strona nasz kandydat ma tylko odpowiadać to ma być dyskusja to ma być spotkaniem nawet w ramach tego raportu porównaliśmy to trochę szukanie pracy i spotkanie do Finnaira zderz trochę takie wybieram sobie w internecie kim chce w ogóle pójść porozmawiać, bo widzę w ofercie prace wynagrodzenia i to będzie kolejny element, który nam wprowadzą Zetki ponad 50% uważa, że wynagrodzenie podane w ofercie pracy albo przedział wynagrodzenia skłania do tego, żeby zaaplikować to jest ważny wątek jak tylko wzrastać oddam głos, ale ja w ogóle by rekomendowała, żeby zwracać uwagę czy dany pracodawca daje informacje o wysokości wynagrodzenia w ogłoszeniu, bo tak po pierwsze to jest czas, który poświęcam np. na dopasowaniu CV, bo do każdego ogłoszenia o pracę jak odpowiadamy na Rusi pracę naszej mi płynąć dopasowane do tego ogłoszenia, że mamy jedno i które rozsyłamy tylko ono powinno jakoś odpowiadać na NATO ogłoszenie pokazywać, że te wymagania i odpowiadamy na nie w części albo jesteśmy gotowi, gdy się rozwijać po drugie, jeżeli pracodawca ma problem, żeby publicznie powiedzieć ile zarabia wdanym miejscu pracy to jest pierwszy krok, który pokazuje, że ta jawność i przejrzystość tej organizacji nie jest można najlepszym poziomie, więc ja myślę, że warto patrzeć, kto pokazuje te widełki, kto szanuje nasz czas i kto i najpierw okej rynku jestem na tyle pewny siebie na tyle dobrze wynagradzać osoby na stanowisku, że mogę pokazać publiczny oddaj głos tak zgadzam się staramy się przekonywać do tego naszych klientów, bo rzeczywiście jako agencja rekrutacyjna też widzimy, że dużo lepsze raz po mamy na wiadomości czy ogłoszenia, w których podajemy Szamil widełki wynagrodzeń tak może niejako sztywną kwotę widełki wynagrodzeń natomiast wiele firm na rynku polskim nadal ma ten element jeszcze jako poufne w organizacjach tutaj mają dość duży dyskomfort podawaniem likwidować na zewnątrz spojler to takie wydawcy w procesie rekrutacyjnym do stołu no, w którym momencie będzie trzeba porozmawiać o pieniądzach zgadzam się zgadzam myślę, że to będzie kolejna zmiana, którą wymogła na nas Zetki albo przepisy prawa to się to jeszcze zobaczymy natomiast wraz z, zwracając też do mojego wątku sam proces rekrutacji wynagrodzenie to 1 element, ale również lokalizacja firmy mimo wszystko nieważne czy proces jest online orzeczeń to Zetki chciałyby wiedzieć czy ta firma rzeczywiście ma jest stabilna czy czy gdzie ma biuro, jeżeli docelowo kiedyś miałbym do tego biura pojechać i opinia o firmie i tu taki taka moja wioska, że chodzi o opinię o firmie w całym procesie rekrutacji feedback ma duże znaczenie cały czas mam wrażenie edukujemy rynek jak ważne jest to, żeby dawać w 2 nie tylko pozytywne, bo fajnie komuś powiedzieć przyjmujemy panią pana do pracy zapraszamy to jest miłe natomiast ważne jest to wg mnie, żeby tym wszystkim kandydatom, których zaprosiliśmy, którzy poświęcili swój czas na rozmowę z nami na spotkania, żeby dać feedback, żeby nie był feedback na zasadzie nie dziękujemy, bo ktoś lepszy ale, żeby dać konstruktywną informację zwrotną być może dla tej osoby to będzie bardzo ważne w kontekście przyszłych procesów rekrutacyjnych i tak jak starsze pokolenia nie moje czy nawet milenialsi czasami sobie tamtą urodziliśmy między znajomymi pogadaliśmy też firma bez, bo nie dała feedbacku albo wróciła po 3 miesiącach z mailem zwrotnym tak akurat Zetki nie zostawiono nas suchej nitki i będzie miało w internecie to jest w końcu pokolenie online będzie miało w internecie portale typu nie wiem Georg nawet nawet stronę na Facebooku danej organizacji czy na rynki nie to tam w komentarzach zaraz brzmi informacja to jest firma, która nie daje feedbacku to jest firma, której byłem na spotkaniu 3 miesięcy się nie odezwali i to ma znaczenie zdecydowanie to jest coś co buduje kandydatek spięcie dobre doświadczenia tych kandydatów kandydatek na miejsca pracy, bo ta osoba może chcieć, jeżeli ma dobre doświadczenie, mimo że w tym procesie rekrutacji sił udało to przecież udział w innym procesie rekrutacyjnym tam zostać zatrudniona albo za jakiś czas już udział w procesie rekrutacyjnym podwyższy swoje kwalifikacje tu też chodził w employer branding, czyli coś co w co i to ogromne pieniądze teraz na rynku pracy czy ten wizerunek, że dana organizacja dobrym pracodawcą, po czym pojawi się parę takich komentarzy i właściwie każda kampania Ano prawdopodobnie pomoże, bo w momencie, kiedy jest dużo komentarzy poszczególnych osób to kampanie mają trochę mniejsze oddziaływanie, ale też wie pani to też pokazuje tak trochę zmiany w myśl od poprzednich pokoleniach to trochę byśmy tego nie napisali w internecie, bo co napisze w internecie, że oni nieźle potraktowali to trochę wstyd tak to jest takie kurcze została polana nie chce się chwalić w internecie tutaj mamy zupełnie inne podejście wy mnie na liście to zrobiliście coś co złego to to kto w nie dołożyć starań, żeby ten proces zamknąć w sposób taki byłby zamknięty to też trochę zmiana myślenia zdecydowanie się, że to jest pokolenie, które oczekuje feedback, ale też jasno daje Fibak i na etapie procesu rekrutacji i na etapie już pracę i słyszałam takie podejście to jest pokolenie, które potrzebuje tego light Kowal w związku z tym, że są cały czas aktywni możesz z nich na Facebooku z tego co słyszał bardziej pewnie TikTok nowo Facebook stał się słyszałam, że to jest portal dla dla rodziców za taka nie dla resztek, ale zdecydowanie to bajkowa nie dla nich bardzo ważne to w cudzysłowie, bo blokowanie pracy, czyli dawania feedbacku nie raz w roku na ocenie rocznej nieraz miesiące na spotkaniu, ale takiego feedbacku na co dzień, kiedy dostają zadanie do wykonania na pewno też lubią dużą samodzielność i ja za to bardzo cenię rzadki, że oni chcą by samodzielnie szukają rozwiązań natomiast na pewno nie dadzą nic więcej od siebie, jeżeli ja powiem, że masz zrobić tak tak i tak oni zrobią to będzie koniec zadania nie będzie żadnego zaangażowania, a myślę, że kolejną rzeczą, którą możemy się uczyć odsetek jest właśnie to w jaki sposób oni podchodzą do zadań, jakie rozwiązują, bo ja z naszej pracy widzę w naszej firmie jak Zetki ja od setek uczy jak coś zrobić szybciej to jest właśnie ich efektywność, więc nie mówmy jak coś zrobić dajmy im zadania Pomóżmy im przekładają to z nimi, ale dajmy im swobodę apotem dajmy im i tak porozmawiajmy i to jest pokolenie, które bardzo szybko nam Fibak SA co też ocenia rzadki oczywiście cała nasza rozmowa trwała pokoleniu, więc jeżeli mają państwo pracę osoby, które są do tego pokolenia nie pasują do tego rysopisu zawsze z badań społecznych jest także to jednak jest jakiś uogólniony wizerunek chciałbym zapytać, gdzie lekcja drugą stronę jest lekcja od tych bardziej doświadczonych dla setek, czego Zetki musi nauczyć w organizacjach, gdzie są osoby bez tych pokoleń, które są dłużej na rynku pracy zdecydowanie myślę, że tutaj osoby, które są w firmach z większym doświadczeniem bardzo fajny sposób mogą setkom pokazywać jak pewne to pewnych tematów podejść jak rozwiązywać pewne wyzwania, które pojawiają ja specjalnie nie używam słowa problem mogą nie lubię wolę słowo wyzwanie jakiś taki pozytywnie się i pokazywanie działania przez doświadczenie nie opowiadanie co jak kiedyś zrobiłam zrobiłem jak to zrobiłem i chwalenie się jakimś przyszłymi doświadczeniami, ale zdecydowanie pokazywanie w praktyce co ja tu i teraz sobie z tym zadaniem tutaj Zetki też czerpią wiedzę informacje jak my do tego podchodzimy jak my staramy się rozwiązywać jakieś trudne tematy i to dla nich też jest nauka, ale właśnie nauka przez doświadczenie, a nie przez taką nazwijmy to teoria, toteż spokojnie, który będzie pracował wie czy 2 firmach przez całą swoją karierę zawodową ta rotacja będzie coraz większym wyzwaniem dla pracodawców tak tak jak powiedziałam Zetki szukają swojego miejsca mają szczęście, że są na rynku, na którym nadal mogą znaleźć pracę i wybierać tak to trochę jest, że to Zetki wybierają pracodawcę w tej chwili czy nie nie firmy pracowników z tego pokolenia to to rzeczywiście w drugą stronę co ciekawe tak jak wspomniał wcześniej 50% naszych respondentów powiedziało, że chce pracować w firmie powyżej 2 lat, ale też prawie 30% powiedziało, że chce dać to celowo freelancerka co też jest dla nas ciekawe tak teraz chcemy pracować za często kariera stabilnie najczęściej jednak na umowę o pracę chcemy pracować w dobrej firmie, która dana jakieś bezpieczeństwo tego startu nauki, ale ważne dla tak jest to, żeby pracować zgodnie z zainteresowaniami i wykorzystywać wykorzystywać swoje hobby pracę, więc docelowo chcą być chwila ser ja myślę, że to już trochę się dzieje na rynku rzecz oraz coraz częściej mamy ofertę finanse ERU czy to w obszarze chociażby marketingu, gdzie nie chcą wchodzić na etat organizacji, ale chcą wspierać organizacje przy konkretnych projektach i tak też będą pracować nasze wydatki za kilka lat i znowu wracamy do terminu wolność i do terminu tego, że po kolei chce Pulsu samo sterować swoim życiem tym ile praca w nim zajmuje miejsca bardzo pani dziękuję za rozmowę odsyłam państwa do raportu pie Poland Summer w pracy, czyli jak pokolenie Zet podbija rynek pracy w Polsce jest naprawdę bardzo ciekawa lektura, która pomaga zrozumieć co się dzieje teraz rynku pracy z wejściem na niego pokolenia Zet mam nadzieję, że nasza rozmowa przyczyniła się do tego, że inaczej państwo spojrzą na to pokolenie jesteście członkami członkami tego pokolenia chcielibyście też coś dodać do ZUS Anna Krupka Piechowicz małpa TOK kropkę FM to mój adres mailowy jest ciekawa jak osoby z tego pokolenia widzą to, o czym tutaj rozmawiałyśmy bardzo pani dziękuję Katarzyna Piotrowska osoba zarządzająca sypie w Polsce dziękuję ślicznie ja nazywam się Zuzanna Piechowicz to była audycja dobra praca do usłyszenia następnym odcinku dobra praca podcast o pracownikach i dla pracowni Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRA PRACA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA