REKLAMA

Wielka Loża... Po Kongresie Katoliczek i Katolików

OFF Czarek
Data emisji:
2022-10-27 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
57:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w ramach dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie czwartek, więc wielka loża studio pani dr Marta Abramowicz reporterka badaczka psycholożka autorka m.in. książek dzieci księży i zakonnice odchodzą po cichu dzień dobry rządowy czekamy na trzecią część trylogii pisze się, więc mam nadzieję, że już niedługo się pojawi oraz pani dr Dominika Kozłowska prezeska społecznego Instytutu wydawniczego znak i redaktor naczelny Rozwiń » miesięcznika znak dzień dobry pani doktor lub pani prezes dobre albo prezes dr chyba dobry dzień dobry no też autorka m.in. wywiadu-rzeki z Henrykiem Jankowskim i czekamy na kolejne książki pani doktor wobec z umówiliśmy się tutaj na promocję czytelnictwa, więc oni na temat nie został podjęty trudna no trudno już najgorzej jak autorki nie chcą rozmawiać o książkach których, które piszą oni mienie niż ceny chcemy dobrze ale by porozmawiamy trochę będę nudny o kościele katolickim w Polsce, bo oto niedawno odbył się Kongres katoliczki katolików i niektórzy mówiono o przełomowe wydarzenie taka nowa reformacja zmiany od teraz będzie tylko dobrze biskupi i arcybiskupi drżą ze strachu pocą się krwawymi łzami płaczą, a nie mówią Kongres, jaki Kongres w ogóle kolejna w po prostu po kolejny zlot jakiś mniejszości, która w ogóle nie ma zielonego pojęcia i na nic to się nie przełoży, ale na tym kongresie pojawiło się też 10 postulatów pytanie, jaki mają szansę na realizację nie wiem jak wszystkie częściowo żaden zobaczymy i zastanawia ją mnie pani reakcje przemyślenia na temat tego wydarzenia pani dr Marta Abramowicz i od razu powiem, że jest tylko obserwator komu pewnie Dominika ma więcej wypowiedzenia takiej od takiej strony nie możemy zacząć od Wacha natomiast jestem może tutaj zaskoczę, bo jestem generalnie taki mini inicjatywami wiem, że też jest duża krytyka jest częściowo zgadzam z tym, że mówi się po co i tak nic nie zmieni natomiast uważam też patrząc z punktu widzenia tego w jaki sposób zmienia się kościół społeczeństwo w innych krajach, że wszystkie takie tego typu inicjatywy, które podważają tą skostniałą strukturę, tym bardziej jeśli podważają ją od wewnątrz przynoszą korzyści wszystkim wszystkim, dlatego że nocą to takie ruchy, które tak mogą wysadzić potem coś w powietrze jak już odpowiednia masa krytyczna się zbierze ich rzeczywiście tutaj czytam te postulaty te postulaty są pewnie o nich porozmawiamy no i postulaty są generalnie tak mocno sformowane wprost natomiast, bo jeszcze się odniosę do tych też może Dominika więcej powiat docenta krajowych Senat zdalny nie przeczytam polską syntezę syna zdalną i ona jest taka bardzo zachowawcza w odróżnieniu szczególnie tych postulatów tam mam wrażenie, że to jest cały czas ty to niby nie ma to jest zbiór też refleksji osób, które są w kościele chciałyby zmiany kościoła, ale takie wciąż na kolanach moim zdaniem to znaczy przepraszam jeśli kogoś obrażam, ale tam cały czas pojawia się pojawiają się kwestie tego tego, że czekamy na naszych pasterzy, którzy nas poprowadzą dalej i absolutnie nie chcemy tutaj podważać ich władzy w żaden sposób ani ich obrazić i czegoś takiego nie ma w syntezach krajowych z innych krajów chociażby np. Irlandii, do której mogę się odnieść tam jednym z postulatów w ogóle synodalnych co jest jest też włączenie całkowite włączenie osób LGBT do Night do kościoła jak również w samej tej złożonym raporcie pojawiają się kwestie wprost podnoszone o ordynacji kobiet na księży co już pokazuje ogromne różnice jednak ta krytyka irlandzka jest znacznie znacznie mocniejsza kościoła absolutnie nie ma tam takich sformułowań, jakie znalazły się w tym procesie w tej w tej syntezie krajowej polskiej natomiast cienką te postulaty Kongresu katolików katolicy są znacznie mocniejsza i to one są bardziej zbliżone do do tego głosu, który odnajduje w tych społeczeństwach, które moim zdaniem stały z kolan dobrze to, czyli kropla, która kolejna kropla, która dąży skałę nie wymagają wysadzi to tak pytanie co właściwie o wysadzeniu, czego mówimy tak, bo rozumiem moim zdaniem mówimy o wzięciu odpowiedzialności i uznanie przez wiernych za kościół i nie może być to znaczy i w tej syntezie synodalnej jest także biedni z 1 strony chcieliby zmiany, ale chcieliby, żeby ta zmiana podążyć za zatem pasterzem jest mit Pasterza, ale tak się nie da moim zdaniem to znaczy albo wierni wezmą odpowiedzialność i rzeczywiście zrobią coś nie oglądając się na swoich pasterzy, którzy tej zmiany nie chcą w Polsce nie chcą moim zdaniem są jakieś nieliczne no raczej już znali analityczny same sami uczestniczy też jestem ciekawa zdaniem Dominiki, ale sami uczestnicy Kongresu katolików katoliczka szczególnie tego forum mówią, że to w ogóle nie nie miało zajmuje żadnego czy kościół specjalnie nie był zainteresowany tym co tam się dzieje więc, więc tutaj uważam, że to mówimy o tym, że każda sytuacja, która pozwala na wzięcie odpowiedzialności jeszcze większy i jeszcze większe bez oglądania się na Pasterza zbliża nas do tego co ja uważam może naprawdę być może zreformować kościół czy tak zupełnie go zreformować cieszę się, że nie powiedziała pani dobrego Pasterza kiedyś to był ten model dobrego Pasterza dzisiaj po prostu pasterze być może i dobrego Pasterza nie wiem, ale rzeczywiście widzę coś takiego te związane z odpowiedzialnością i tutaj wciąż ten słyszę ten głos pobrzmiewa taki, byleby nie obrazić biskupa jakoś, byleby nie sformować czegoś zbyt ostro, zwłaszcza w oficjalnych jakieś wypowiedziach może tam po cichu można można dyskutować ten głos Kongres katolików katoliczka znacznie mocniejszy to tutaj to dla mnie nie i upatruje w tym właśnie, że jest to grupa osób, która chce tę odpowiedzialność za siebie w kościele wziąć za to jak ten kościół dalej ma wyglądać to jeszcze dopytam z punktu widzenia przed kongresem rozmawiałem z ojcem Górzyński im i z dr. Sebastianem Sową i tam taki dwugłos był, że ojciec Gużyński mówił dobrze to musimy Sową przepraszam Dudą Sebastianem dość towarach rozpanoszyły Kazimierz Sowa Sebastian Duda, ale jeden z księdzem, a drugi myślał premier wytłumaczy myślałem myślałem o sobie, dlatego że w rozmowie w Gazecie wyborczej ojciec Gużyński wspomniał, że będzie ksiądz Kazimierz Sowa tak pomyślałem Super, więc księży celebrytów na imprezie tym co z nowo dobrze to zostaje na razie tutaj ten wątek natomiast gdy tam różnice zdań polega na tym, że ojciec Gużyński mówił tak reformujemy weźmy odpowiedzialność tak jak pani doktor mówi, ale dr Sebastian Duda mówił dobrze, ale też zastanówmy się, jaką ofertę ma kościół katolicki teraz dziś dla ludzi, którzy odeszli tak ludzi, którzy poszukują poszukują, aczkolwiek nie bardzo wiedzą albo ludzi którzy, którzy zastygli w tym no i pytanie też czy ten Kongres katolicy katolików miał pani punktu widzenia jakąś ofertę oprócz tego, że mówi o reformie struktury dla mnie oferta aktywisty liczna, a zrobienie takiego Kongresu czy branie w nim udział to z 1 strony to jest aktywizuje strony mogą się pojawić tam rzeczy aktywisty na zawsze efektom to znaczy my jeśli będziemy biernie tylko być jeśli będziemy wiernymi uczestnikami to nic nie zmienimy w związku z tym nawet jeśli jest takie też moje doświadczenie z ruchu LGBT czy feministycznego nawet jeśli ktoś po prostu chce nie wiem doświadczyć, jakie zmiany duchowej albo jakiejś nie wiem związanej z ze zmianą społeczną to też zawsze jeśli zaangażuje się jakieś działania to tej zmiany przy okazji doświadczy jeszcze zrobić coś dobrego i sprawczego co też bardzo ważne w związku z tym postrzegam wszystkie działania jako prowadzące ku dobru ku czemuś tylko, jakiej zmianie pomagające ludziom się zaangażować pomagający w nich coś zmienić chociażby przez sam akt sprawczości są, gdy działania nie też jest zapraszamy na bardziej, gdy nie trzeba inwestować całego swojego czasu wystarczy wydzielić jakąś część, a inną część poświęcić np. na budowanie takiego kościoła, jakim się chce być budowanie kościoła to zdaje się chyba tak nie działaniem to zależy jak na to spojrzeć bo kiedy zależy jak jak czym jest kościół dla nas takie jak my postrzegamy go czy postrzegamy bardziej osobiście czy postrzegamy bardziej społecznie oddajemy odpowiedzialność temu pasterzowi w w tych tezach irlandzkich pojawia się wprost, że trzeba przygotować kościół na to, że będą inne formy religijności takie bardziej osobiste to, że powrócimy do naszej rozmowy po informacjach informacje za 3 minuty dziesiątej 20 pani dr Marta Abramowicz studio w Warszawie też zdanie pani dr Dominika Kozłowska i która uczestniczyła w kongresie, więc też dowiemy się co tam się co tam się może w razie ich sekrety czy byli jacyś inni księża celebryci czy tylko ksiądz Sowa informacje o dziesiątej 20 wielka loża po kongresie katoliczki katolików rozmawiamy dzisiaj pani dr Marta Abramowicz przed informacjami dzieliła swoimi uwagami opiniami, a teraz pani dr Dominika Kozłowska, która uczestniczyła podglądała w sensie pozytywnym oczywiście, jakie są pani wrażenia wróciła pani pełna energii nadziei czy też z nosem na kwintę miesiąc sobie cha a co może powiem tak przeżywają w życiu zawsze marzyła nie jest oczywiście wie pan zawsze jest także Kongres katolicy katolików, które w, który staram się wspierać i kibicuje tym działaniom jak najbardziej, ale też nie jestem częścią tego ruchu raczej raczej się przeglądami taka była moja rola brała udział w dyskusji takiej podsumowującej pierwszy dzień obrad Kongresu, która była taką formą właśnie dialogu i osób wierzących niewierzących będących w kościele poza kościołem to mogę potem o tym kilka słów powiedzieć natomiast powiem o trudnościach które, które dostrzegam to, o czym mówiła Marta Abramowicz miał się, jakby w pełni zgadzam, że ważnym aspektem wszelkiego rodzaju ruchów społecznych czy właśnie feminizmu czy czy ruchów LGBT kup plus, który też mają silną reprezentację w kongresie katolicy katolików czy właśnie ruchów emancypacyjne w kościele na pewno to poszerzanie pola sprawczości bardziej ludzie czują się sprawczej bardziej po prostu stają się samodzielni niezależni biorą odpowiedzialność no to generalnie to jest dobre, ale kryje się w tym ogromna pułapka, o których chciałabym głośno powiedzieć, ponieważ w takim wymiarze społecznym branie odpowiedzialności musi wiązać się z dzieleniem się władzą czy tak mam tutaj nieuchronne skojarzenia z takim momentem schyłkowego komunizmu, kiedy no komuniści już wiedzieli, że nie dadzą rady z różnych względów wewnętrznych i zewnętrznych po prostu utrzymać państwa, więc to był taki moment, że chętnie podzielili się odpowiedzialnością, ale uczciwość kontraktu polegała na tym że, dzieląc się odpowiedzialnością musieli się podzielić władzą tak ogromny, jakby tutaj zdobyczą opozycji mądrością opozycji było to, że bez brania również części władzy nie chcieli brać odpowiedzialności i bałabym się sytuacji, którą mamy w kościele katolickim to znaczy mamy w Polsce Episkopat, który nie chce w żadnym stopniu dzielić władzą mamy Ewę proboszczów, którzy często też nie chcą się dzielić władzą w parafii czy poszczególnych biskupów, którzy specjalnie nie chcą się dzielić władzą natomiast mamy świeckich katolików, którzy chcą brać odpowiedzialność za cały ten bajzel i nadużycia i zło, którego nie są sprawcami i za który w żaden sposób nie odpowiadają i uważam, że to jest taka sytuacja bardzo trudna, która wymaga dużej mądrości takiej, jakby umiejętności definiowania swojej roli, ponieważ nie możemy pozwolić na to, żebyśmy publicznie byli nie wiem obciążani czy musieli się tłumaczyć za zło, którym niema, którego nie jesteśmy sprawcami tak i oczywiście można w najszerszym kontekście powiedzieć tak każda osoba i taki jest kontekst wielu dyskusji np. apostazji także każda osoba, która w tej chwili pozostaje w kościele rzymskokatolickim czy jakby nie dokonuje apostazji albo nie dystansuje się od kościoła w sposób publiczny no to poniekąd godzi się na branie odpowiedzialności, ale ja z tym argumentem z tym zarzutem mam taki problem jak np. z zarzutami, że każdy z nas jest tak samo odpowiedzialny za skutki kryzysu klimatycznego za skutki wojen na świecie niewolniczej pracy dzieci handel nielegalny handel narządami itd. oczywiście w pewnym wymiarze tak, ale uważam, że jest to bardzo niebezpieczne procesy rozciągania też takiego poczucia odpowiedzialności, który skutkuje tym, jakby rozmyciem odpowiedzialności tam, gdzie jest sprawstwo i gdzie ta odpowiedzialność jest taka pełna i no zdecydowanie bardziej zasadnicza, bo tak jak mówię w szerokim kontekście no myślę, że wielu ludzi w ogóle ma dzisiaj ten problem to jest może rzecz, której warto porozmawiać, że jesteśmy przytłoczeni ciężarem odpowiedzialności za tak wiele rzeczy, za które też czytamy i wielu intelektualistów osoby publiczne mówią tak za to wszystko każda każdy z nas jest odpowiedzialny, że z tym efekcie nic nie da się zrobić trochę chroni to tych i daje alibi tym, którzy naprawdę są odpowiedzialni więc, podsumowując dopóki kosz dopóki jak też nie dojdzie do zmiany formy sprawowania władzy w kościele uważam, że to branie odpowiedzialności ma inny cel to znaczy to jest raczej właśnie celem nie jest branie odpowiedzialności tylko zaznaczanie swojego miejsca zaznaczanie swoich warunków i też wewnętrzny głos sprzeciwu, ponieważ uważam że, gdyby wszyscy wystąpili z kościoła i nie było tej wewnętrznego głosu który, który zawsze troszkę silniejszy innego rodzaju mandat kiedyś ze środka prawda pewnych patologiach mówi Noto to jakby ten głos ma też notek dodatkową siłę prawda to jest jak miałem dylemat też jak miało dojść do tego podzielenia się władzą no no no to mocno przede wszystkim podzielenie się władzą to jest nie wiem, ale jest wiele zmian dopełnieniem brzmi nie w praktyce tarta France grał jak dojść wydaje się, że w praktyce bez zadziałania czynników zewnętrznych, które np. zadziałały w taki sposób, że pieniądze na kościół byłyby dzielone pomiędzy np. Episkopat i odpowiednio reprezentowane organa czy organ reprezentujący katolików świeckich do to jest np. droga, którą poszedł kościół niemiecki prawda cie równowagę pomiędzy reprezentacją świeckich członków kościoła i 8 pozornie udało się uzyskać, dzieląc się pieniędzmi, powołując 2 równorzędne gremia oczywiście one prawie kościelnym nie są równorzędne, ale jako siły społeczne polityczne i siły sprawcze są równorzędne, czyli rozumiem, że chodziłoby o zmianę po stronie, czyli ustawodawca tak czy państwo musiałoby być to zaangażowane no i osoby za Ángela zainteresowane tym, jeżeli zmiany wolności, ale możemy czuć, że zmiana w kościele pt. podział władzy musiałaby dokonać poza kościołem, czyli na poziomie władz centralnych wojewodowie to jest tak to jest to jest to jest taki ruch od góry natomiast od dołu jest możliwe i trochę tych postulatów od dołu pojawiło się tych działań od dołu oddolnych pojawiło się wśród postulatów Kongresu katoliczka katolików, czyli np. właśnie władza w kościele wśród postulatów została, jakby sprowadzona do tego co jest możliwe tu i teraz w ogóle powiedzmy o tym, że te wszystkie postulaty one są takie bym powiedziała bardzo, jakby wynikające z oceny sytuacji bardzo pragmatyczne to znaczy wynikające z jakiej takiej próby oceny co jest w ogóle możliwe tak na co na co możemy tu i teraz naciska, więc np. postulat drugi, który był wypracowywany przez grupę władza w kościele sprowadził się de facto do postulujemy regularne spotkania parafian zwoływane nie rzadziej niż co 3 miesiące w celu omawiania bieżących spraw parafii i zarządzania nimi to można jeździć tak to, o czym mówię ja od góry i to co jest w tym postulacie no to jest bardzo mało powiedziane w tym postulacie prawda, ale z perspektywy tego, o czym mówiła Marta Abramowicz no to jest jakaś taka przebudowa od sporu tak, czyli powiedzmy, jeżeli nie wiemy na poziomie parafii uda się wprowadzić funkcjonujące dobrze rady parafialne on, że reforma mówi Clara Solano uda się wprowadzić to interesuje z operacją realizujemy to uda się wprowadzić to jest tak, że prawo kościelne na to wszystko pozwala to wszystko jest możliwe teraz pytanie, dlaczego co się dzieje tak to jest pytanie, jakie może o tym jeszcze możemy długo gadać, ale pytanie, a co, a co zrobić, żeby to co się stało, więc ja rozumiem, że ruch Kongres katolicy katolików to jest taki ruch, który skupia osoby, które mają taką determinację, żeby np. na poziomie własnej parafii przy własnej wspólnoty, czyli w tym, jakby takim obszarze sprawstwa jednostkowego móc naciskać na realizację tych rzeczy tak, że to, jakby ten ruch przyciąga tego typu osoby, czyli takich organicznie IQ w tak ludzi których, którzy wierzą w sens tego, że kropla drąży skałę i zaczynajmy od tych małych zmian oddolnie, a te postulaty one pewien sposób porządkują kierunek działań i dają ja właśnie porządkują kierunek działań da jak pokazują priorytety, czyli ten taki polityka minimalnych kroków tak spróbujmy oczywiście nie ma określonej perspektywy czasowej tu nie ma co jeszcze raz, żeby właśnie całego programu działań, ale tak odczytuje te działania te postulaty i ani to z właściwego, jeżeli ktoś ma siłę próbować to po prostu trzeba to robić, bo właśnie przebudowuje kulturę oraz to przebudowuje też kulturę przeszłam im więcej będzie kościołów, gdzie kobiety będą pełnić funkcje w no właśnie chodzi, o ile pani doktor marzy o kobietach, które sprawują władzę, a ja pytam, a jak wprowadza, a co zrobić, żeby powstały te rady, które będą i panią winie to nie dajmy tym badajmy od tych już o tym idealnym do takiego ideologią, że siedzenie, ale wie pan zrobić, żeby teraz my po prostu trzeba pójść do księdza proboszcza i po prostu domaga się powołania rady parafialnej innym imieniem tu z dobrze pełnionej roli nie masz pytanie czy dzieci się tego dożyją czy wnuki się zobaczymy informację o dziesiątej 40 pani dr Dominika Kozłowska pani dr Marta Abramowicz wracamy po informacjach wielka może pani dr Dominika Kozłowska przed informacjami opowiadała o tych zmianach, które muszą się dokonać, czyli nie tylko dzielimy się odpowiedzialnością, ale także podzielmy się władzą rozumie podzielmy się władzą oznacza też podzielmy się pieniędzmi tak dopowiedziałem to gorsze jeśli chodzi o rady parafialne, bo to oczywiście nie jest także rady parafialne by nie działają tak właściwie ta od ostatnich kilkunastu lat kilkanaście lat temu stan był taki rzeczywiście tam dba tylko kilku do 20% parafii w ogóle formalnie istniała taka reprezentacja dzisiaj zdecydowana większość parafii ma rady parafialne, ale chodzi o to czy one pełnią taką właśnie funkcję bardziej na zasadzie no mamy misję budowania kościoła od nich rada parafialna składająca się z inżynierów osób zaangażowanych społecznie zbierze pieniądze na ten kościół czy one funkcjonują właśnie bardziej w takim modelu reprezentacji parami i współudziału w podejmowaniu kluczowych strategicznych decyzji dotyczących życia parafii to jest bardzo ważne pytanie natomiast po nie wiem, kto się pojawił na kongresie do pani więcej, bo pani była tak, ale generalnie jest coś takiego takie pojęcia jak zmiana i zarządzanie zmianą tak doprowadzanie do zmiany i CIT odsyłam słuchaczki słuchaczy wszystkich nas do literatury w tym w tym temacie tak, ale generalnie chodzi o to, że chcemy doprowadzić do jakiegoś stanu jesteśmy w innym stanie pytanie brzmi jak to zrobić teraz można oceniać narzędzia, które nas tam prowadzą pod względem kosztów pod względem czasu ne pod względem zarządzania pod względem zasobów itd. itd. tak, ale też pod względem no oczywiście możemy dostać na Księżyc, budując bardzo bardzo długą drabinę, ale toby długo zajęło są jeszcze inne przeciwności tak czy też przeszkody aby, aby osiągać, więc są kluczowe pytania jak do tego doprowadzić czy to będzie skuteczne i pani mówi tak nowości i rady parafialnym mamy, ale one są takim kwiatkiem do kożucha one nie współuczestniczą we władzy się pytam no dobrze to jak osiągnąć zmianę nie także no musimy wywierać wpływ, czyli co nie przyjmować komunii ubierać się na czarno stać z banerami, ale także to znaczy jeśli chodzi, o ile ja też zgadzam, że wpływ jest kluczowe znaczenie, bo mówimy o zmianie i ta zmiana no nie dokona się by pan pyta o praktyczne rozwiązania jedno mam tutaj rozwiązania jak i praktycznych rozwiązań, bo praktyczne rozwiązania zależą od tego na ile ta strona, która ma władzę jesienią podzieli do tego to się części sprowadza jeśli już mówimy o zmianie samej struktury, a nie o zbudowaniu innego bytu bardziej takiego pracownika już o konkrety ja mówię teraz też Ham 2 i chodzi o to, że jeśli nie będzie nacisku to ta władza się nie cofnie, więc wszystko co sprowadza się do większej sprawczości do większej emancypacji wiernych zadziała to jest wszystko czym to co pan powiedział ni, że będziemy metaforycznie demona zakonnicy są polega na tym, że my będziemy skończą przed kościołem nie puścimy naszych dzieci na religię nie damy pieniędzy na kościół nie pójdziemy nam się, ale nie dajcie, więc na kościół, bo dajecie nam dajecie przez podmiot prowadzimy do zmiany lekarza doprowadzimy do zmiany wycofania funduszu kościelnego albo innego jego podziału, ale pani jest niemożliwie poprzez naszą reprezentację polityczną, ale do tego wszystkiego potrzebne jest droga, którą ludzie muszą przejść czy również jest taki sposób powiedzenia właściwie nie mamy konkretów jest ja nie jestem w ten co ja jestem czegoś innego niż konkretną swojej własnej wdrożenia zresztą bardzo czegoś innego, że konkrety pani dr Dominika Kozłowska jak ja nie wiem iloma zmianami pan redaktor osobiście zarządzał, ale wiele osób zarządzanie zmianą, słysząc ten jest zmianą to jeszcze dotyczącą ten fakt są po prostu całego społeczeństwa tym co nie jest wyprawy pani na koniec profesor do tego, że podamy niejawna proszę nie przerywać, ale ze chociaż, że proces czy proste recepty w takim sensie, że na czasami trzeba tak jak pan mówi protestować i stać pod kościołem, a więc trzeba, ale pytał o konkrety czasami sama rozmawia o wszystko się nie myśleć realnie nie rezerwat torem rozmawiamy to, że wszystko się dzieje, że to zmienić zmieniamy społeczeństwo konkrety są takie, że pani powiedziała rady parafialne się pytam o konkretną jakąś wybraną radę parafialną, która ma teraz sprawić, że będzie miała udział we władzy nie ma nie rozmawiają o zmianie społeczeństwa pytam o konkrety skoro tych rad parafialnych jest tyle się pytam np. czy rozmawialiście, że w takiej takie miejscowości albo w miejscowościach rady parafialne będą podejmowały takie działania, żeby dokonać zmiany w nowo to jest takie moim zdaniem kolejne bicie piany o tym, że wicie rozumiecie trzeba przyjrzeć trzeba to zmieni to tak myślę że, że powinien pan doprosić kogoś, kto ma wiedzę o tym co się w rzeczywistości działo natomiast mogę dziś to co ja wiem, ponieważ ja w tych pracach nie uczestniczyłem znam ich skutki w momencie, kiedy były organizowane w oczy, kiedy Kongres ratowniczych katolików podjął decyzję o włączeniu się prace synodalne to jest tak, że iluś parafiach, ale nie podam panu liczby, bo ich po prostu nie znam no powiedzmy na tym kongresie było 100 osób i zakładam, że każda z tych 100 osób nie więcej było 100 osób każda z tych 100 osób w samym samych konsultacjach synodalnych w Polsce wzięło udział około 100 000 osób świeckich czy te 100 000 osób, które włączyły się i albo zmusiły księdza proboszcza, ponieważ takie były tam podawane informacje także konkretne członkini i członkowie Kongresu szli do parafii i mówili tak, jaki zróbmy plan konsultacji synodalnych ustalmy jak one się będą odbywać w naszej parafii i ja mogę podać liczbę pomyślnie osób, które wynotowałem spotkanie synodalne zorganizował od 30 do 60% parafii zależnie od diecezji tyle udało się, ale w całym synowi, że tak ta nie to jest to dane nadal latkowie nie wiem, jaka jest skala w samym kongresie katolicy i katolików, bo tych liczb nie mam natomiast dane zostały podane tak i bardzo często jest tak, że te konsultacje synodalne odbywały się z inicjatywy osób, które szły do proboszcza, bo takie były podawane przykłady na kongresie, że np. jakaś osoba mówiła o tym, że poszła do proboszcza mówi, kiedy będą konsultacje synodalne zaplanujmy jak one mogą wyglądać proboszcz powiedział, ale ja już wysłałem wszystkie dokumenty to znaczy przez prawo coś tam są siad napisał po prostu sam sobą skonsultował, tak więc ta osoba dalej tak by domagała się, żeby w tej parafii jednak zebrać głosy osób, a więc można mówić czy 100 000 to dużo trzymało Marta rozumiem, że masz przed sobą dane dotyczące ilu konkretnie się odbyło parafiach, ale to się dokonało również za sprawą działań członkiń członków Kongresu katolicy katolików, więc było rozpisane na bardzo konkretne działania tak to znaczy np. raport opracowany przez grupę wiara i Tęcza to mógłby pan redaktor też myślę że, gdy pytam czy uszy Pawlik czy właśnie z Marcinem Dzierżanowski czy pozostałymi członkami tej grupy na, ale oni jednak spotykali się też w poszczególnych diecezjach z biskupami i jakby pracowali nad tym czy pośredni lub praw jakże do SN przez księgowości na kongresie nie było biskupów, ponieważ byli szczerze mówiąc jacyś biskupi zapraszani to byli zaproszeni tara byli zaproszeni zostali ilu dotarło nie dotarł, a dobrze zapraszani nie wiem, kto był zaproszony stąd, ale rzeczywiście uważam, że Marcin Dzierżanowski już Pawlik powinni w następnym w następne 12 znaleźć, bo oni opon odpowiedzą jak to wygląda z ich perspektywy to też jest bardzo ważny głos to tylko dodam jeszcze dla tych z naszych słuchaczek słuchaczy, którzy nie znają tych 10 postulatów pierwszy postulat dotyczy wspólnot Kongresu katoliczkę Kongres Katarczyk i katolików drugiej władzy w kościele trzeci kobiety w kościele, czyli wszystkie posługi funkcję zacznie pierwszy z postulatem wspólnym stole czy to jest postulat, jakby nie poszczę, bo wszystkie pozostałe postulaty są postulatami może wypracować niezależne poszczególnych grupach tematycznych tak tak pierwszy postulat dotyczący nadużyć popełnianych przez osoby duchowne i konsekrowane jest takim generalnym naczelnym postulatem po prostu tak do innej niezależnej ważniejszej sprawy w tej chwili i doskonale widzimy jak to się przez ostatnie lata sprawdzała drugi raz dotyczy kobiet w kościele, ale przepraszam nie, bo to jest tak za chwilę dziękuję zwrocie tam czas tylko czytam tylko zostawia pan taki komentarz, że widzimy jak to się działo, ale przecież sam pan redaktor prowadził rozmowy z Sebastianem Dudą, który mówił o tym jak udało się powołać komisję w sprawie Marcina ten, więc to też nie jest tak, bo takie widzimy, czyli widzimy, że nic się nie dzieje jednak naciski nieraz przynoszą skutek możemy się stanowić to znaczy przyniósł przynoszą skutek duszpasterstwo młodzieży we współczesnym świecie relacje duchowni świeccy spojrzenie na małżeństwo związki partnerskie relacje między wyznaniowe dziś jutro ład społeczny troska o stworzenie relacje państwo-kościół to są pokrótce te postulaty oczywiście zachęcam państwa, którzy są zainteresowani no to nie są postulaty tylko to są nazwy grup zabrać tylko gorzej dla mnie ta a, czyli 100 laty mają charakter zdań prawda normatywnych, postulując odrzucenie języka nienawiści na tle Kongres wykluczenia wobec osób LGBT plus kościele, a w szczególności na świat odwołania stanowiska kont w konferencji Episkopatu Polski w kwestii LGBT +2000 dwudziestego roku, która zawiera treści homofobiczne i transfobii no to są konkrety Tal no i teraz nie są konkrety no to są konkretne propos tu lata jest niejako ja pytałem o konkrety w sensie jak do tego doprowadzić, a nie to nie jest konkrety to są postulaty konkrety to jest jak do tego doprowadzić no to zawsze zadania, ale dyskutujemy tutaj o władzy nacisku dzieleniu się władzą brania odpowiedzialności i to są jej, jakby takie naczynia połączone im więcej odpowiedzialności nacisku, tym bardziej oddadzą władzy tak ja pytam, a jak do tego doprowadzić jak tę władzę m.in. takimi działaniami zaś jak działań z takimi, ale pan redaktor chyba zauważył, że od przynajmniej od 2016 roku w Polsce dzieje się proces dystansowania się osób od kościoła dyskusji na temat tego w jaki sposób kościół traktuje biegnę w jaki sposób traktuje ofiary mniej i cały ten proces przez te lata się dzieje się nie stanie od tak, ale dystansowanie się od czegoś jest czymś innym niż zmiana czegoś to jest proces wręcz przeciwnie nie ja uważam, że dystansowanie się jest właśnie procesem zmiany, bo on tą dźwignię nacisku przesuwa nie dostosowanie się od kościoła to jedno, a próba zmiany struktury to drugie to są rozdzielne procesy nie widzę tego związania się już lansowanie się może jak ja się zgadzam z Martą dystansowanie się może być np. procesem polegającym na tym, że ludzie, którzy sami byli w pewnym sensie przesiąknięci mentalnością klerykalna nią po prostu odkrywają, że musiał tę mentalność przebudować zaczynają no to jest tak jak w każdym procesie społecznym zaczynają widzieć po prostu rzeczy, których wcześniej nie widzieli, czyli 15 lat temu ludzie nie widzieli czy z niewielu ludzi widziało przemoc wpisaną pewną samą strukturę sprawowania władzy tak albo nie widzieli dyskryminacji nie wiemy ze względu na płeć tak w kościele nie widzieli homofobicznego języka teraz dzięki tym procesom tak jak Marta mówi również dystansowania się ten dystans pozwala jak wyjść z pewnej roli i zobaczyć siebie na nowo, ale też zobaczyć swoje uwikłanie i jakby próba próbować doprowadzić do tego, żeby ta rola, jakby uległa jakiejś zmianie, nawet jeżeli ktoś na końcu dojdzie do wniosku, że po prostu nie chce chodzić do swojego kościoła parafialnego, bo po prostu nie ma wpływu na zmianę proboszcza, który głosi homofobiczne kazania wykorzystał wszelkie możliwe formy nacisku łącznie z pisaniem o tym do kurii to tak by podejmuje decyzję co dalej z tym robi, ale sam proces uzyskania tej wiedzy jeśli jesteś społecznie bardzo wartościowy i prowadzi do zmiany wrócimy do zmian, jakie działania, które narzeczony wypunktować zmieniamy na informacje powrócimy do naszej rozmowy po informacjach informacje o jedenastej wówczas efekt nowych dzisiaj wielkiej loży pani dr Dominika Kozłowska prezeska społecznego Instytutu wydawniczego znak redaktor naczelna miesięcznika znak oraz pani dr Marta Abramowicz reporterka badaczka psycholożka autorka m.in. książek dzieci księży oraz zakonnice odchodzą po cichu rozmawiamy o zakończonym niedawno kongresie Kate i czeki katolików i postulatach, które się na tym kongresie pojawiły 10 postulatów dotyczących, które wyniknęły z 10 zespołów roboczych, które przyglądały się te zespoły robocze różnym obszarom życia relacji i tych grup roboczych wyszły postulaty w tych postulatach z tych nowości z tych postulatów wyszły czystej gry wyszły postulaty no i teraz najciekawsze myślę jest to w jaki sposób w jaki sposób Kongres Katarczyk katolików chce doprowadzić do tego tutaj wydaje się, że brzeg konkretów brak rozumie, że być może konkrety znają osoby, które będą przeprowadzały te działania w ramach swoich parafii, bo ona na poziomie takiej deklaracji tych postulatów to jest właśnie apelowanie postulowanie i domaganie się, czyli no znowu wydaje się, że za mało jak na razie mamy informacji ze strony Kongresu, jakoby praktycznie miało wyglądać jak narzędzia, jakie narzędzia nacisku, ale mówię może to się myślę, że pan redaktor dobrą dzisiaj niewłaściwe rozmówczynie czy rozmówców, bo jeżeli chciał pan właśnie redaktor rozmawiać o tych wszystkich konkretach to jednak należałoby zaprosić osoby z odpowiedzialne za kształtowanie kadry nie chciała środowisk naczelników myślę że, że ja i Marta jesteśmy takimi osobami, które patrzą NATO i starają się jakoś te działania zrozumieć ocenić skomentować trochę może w szerszym kontekście dyskusji społecznej pokazał właśnie lato nie leży ruch wpisuje się takie ruchy emancypacyjne i w kościele i społeczeństwie dokładnie tam chodziła pani gotowa się stanowi natomiast ceny czy ten brak konkretów panią przekonał, że to jest np. inicjatywa bardziej skazana na sukces czy na porażkę czuwa w moim odczuciu akurat ta inicjatywa jest inicjatywą taką główną dosyć dosyć nakierowaną na jakiś pragmatyzm i na nas na działania ja tak jak mówię wydaje mi się, że te postulaty tak jak one zostały sformułowane ja odbierałam jako takie postulaty bardzo bardzo delikatne i takie obliczone na to co może jest możliwe do wypracowania na to co jakiś krótszej perspektywie czasowej jest gdzieś możliwe do do uzyskania natomiast, bo tam nie ma postulatów takich dalekosiężnych to znaczy nie wiem równość płci w kościele tak i np. kapłaństwo kobiet no nie ma takich postulatów, chociaż kościół ewangelicko-augsburski w Polsce właśnie taką zmianę przeprowadził myślę, że też byłaby bardzo interesująca rozmowa na kongresie kobiet brałam udział w dyskusji m.in. właśnie Halina Radacz, która jest księdzem w kościele ewangelicko-augsburskim i która opowiadała o tym jak właśnie w ciągu 10 lat tyle mniej więcej trwało przeprowadzenie tej zmiany w kościele ewangelicko-augsburskim udało się do takiej zmiany doprowadzić, jeżeli weźmiemy taki postulat, który jest bliski mojemu sercu, którego nie ma wśród tych postulatów do to to pewnie w kościele rzymskokatolickim to nie jest proces na 10 lat tylko może jeszcze na dłużej rozpisanych, więc wydaje mi się jak patrzę z kół dużą dużą sympatią, dlatego że ja ten ruch Kongresu katolicy i katolików traktuje po pierwsze jako ruch bardzo ortodoksyjny, a nie dysydent ski czy heretycki prawda, bo powiedzmy ruchy katolik twórczo z czy ruchy na rzecz kapłaństwa kobiet to są takie ruchy i dysydent z kie oskarżane łatwo wręcz o heretyckich prawda to znaczy oczywiście dzisiaj herezji nie mają charakteru ideologicznego tylko dyscyplinarną społeczny w kościele rzymskokatolickim, ale jak Kongres katolicy katolików nie jest tego rodzaju uruchamia katolik twórczość czy ruch za kapłaństwem kobiet tylko jest ruchem bardzo centrowym bardzo działającym, jakby w sercu kościoła bardzo próbującym pewne rzeczy zmieniać oddolnie na zasadzie, że jeżeli iluż parafia da się tą kulturę przebudować do iluś synteza ten głos pokazać wysłać do Watykanu to będzie to sukcesem, więc też tak trzeba to rozumieć, jaka jakieś miejsce tam, gdzie jest ten Kongres ulokowany na mapie różnych możliwych ruchów to co dla mnie jest interesujące to, że tak dużą rolę odegrała też grupa wiara i Tęcza czy właśnie te postulaty dotyczące osób LGBT plus i powiedziałabym, że to co jest kluczowe to, że np. te postulaty dotyczące odwołania treści homofobicznych trans publicznie ze stanowiska konferencji Episkopatu znalazło się w centrum tych to dosyć takich centrowych tak, czyli że sprzeciw wobec Homofobii transfobii szedł do Main Streamu narracji katolików, którzy chcą walczyć o kościół instytucjonalny i wojskiem pozwolić, że ogromnie cenne wtrąca się, bo też w kościele no w tych wszystkich dokumentach aktach kościelnych też trzeba czytać między wierszami i te postulaty Kongresu katolików katolicy szczególnie ten, który przywołał przywołuje wcześniej pan redaktor przywołał są takim bardzo mocne w porównaniu z tym jak np. zobaczymy synteza krajową, która osoby z kręgu LGBT plasuje pomiędzy ludzi uwikłanych w nałóg nałogi mnie i uchodźców no co co ich jeszcze mówi o mniejszości ludzi reprezentujących nurt tradycjonalistycznych, czyli domagających się jeszcze bardziej konserwatywnego kościoła, więc i właściwie w tej syntezie krajowej te sformułowania LGBT pada 2× w takim kontekście kompletnie nie rozwiniętym podczas kiedy np. w syntezie krajowej irlandzkiej jest jednym z postulat wciąż jest w jednym z głównych z głównych części jednym z głównych części jest jest LGBT, a kolejnym seksu Alice and Nation szybcy, czyli w ogóle zmiana etyki seksualnej nauczane przez kościół, która dotyka w sposób no czasem tragiczne wiernych więc, więc ta synteza synodalne jest taka bardzo delikatna jeszcze tam cały czas padają sformułowania w stylu, że absolutnie nie chcemy zmieniać żadnej żadnej doktryny czy struktury tylko sposobu sposób funkcjonowania kościoła cały czas podkreślamy, że szanujemy cenimy hierarchiczną władzę w kościele i tak itd. więc więc jeśli porównamy te 2 dokumenty te 2 procesy został co z nich weszło to rzeczywiście to co jest w kongresie katolików i ratowniczego jest takim bardzo zdecydowanym głosem zmian i teraz jeśli chodzi o te konkretne zmiany jak one mają się za dzieci to rzeczywiście trzeba tutaj posadzić te osoby, które od lat na te zmiany pracują ja bym ja bym możliwe po informacjach już zdążymy ten wątek otworzyć, ale właśnie dla mnie jest bardzo ciekawe, bo poprzez te postulaty widać jak bardzo się zmienia centrum w kościele i myślę, że o tym warto chwilę porozmawiać dobrze dziękuję pani dr Dominika Kozłowska pani dr Marta Abramowicz studio informację o jedenastej 20 po informacjach wracamy studio w Warszawie pani dr Marta Abramowicza w studio w Krakowie albo w pięknej kamienicy w Krakowie pani dr Dominika Kozłowska i oddaje pani głos zamienia się słuch spokojnie cicho tak to myślę, że co to ten wątek, który zakończy, którym kończyliśmy przed informacjami, że dla mnie uważam, że jest to bardzo ważne i tak bywa warte też wspierania i tak rozumiem też w tym duchu głos Marty, że ten ten głos Kongresu katolicy, który zawiera kilka jak ważnych postulatów jednak jest głosem takiego kościoła bardzo centrowego tak to nie jest głos właśnie jak mówi przedtem ruchu takich obrzeża czy takich ruchów, które z definicji mają charakter przezwyciężania ortodoksji to znaczy ich celem jest zmiana nad ortodoksji czy zmiana nauczania kościoła czy taka reforma kościoła ustanawiająca zupełnie nowe ramy, a jednak w tym głosie osób z reguły praktykujących pobożnych katolików, którzy chcą mieć swoje miejsce w kościele znalazły się również postulaty, które no właśnie dotyczą czy to osób LGBT plus czy czy przede wszystkim powołania komisji i właśnie niezależnej komisji do badania archiwów kurii diecezjalnych i zakonnych pod kątem nadużyć i przestępstw seksualnych czy właśnie postulaty z wiązane też, jakby z dopuszczeniem et w tych urzędach, gdzie na start dopuszczenie kobiet tak do dopełnienia chociażby tam nie urzędu lektora czy lektorki w kościele itd. więc jakby taki jakiś taki głos feministyczny głos emancypacyjne to wszystko wchodzi w tej chwili do centrum, a jeżeli popatrzymy jak było ileś lat temu to to w centrum się głosy w centrum katolickim się głosy nie mieściły, więc to to przemieszczenie pokazuje, że kościół się od osoby świeckie jest dzisiaj już w innym miejscu niż był zresztą w tym syntezie krajowej syna zdalnej, o której mówiła Marta może ona z reguły osoby, które brały udział w tych konsultacjach nieco mylić najbardziej zaangażowani członkowie parafii tam po prostu jest mnóstwo takich głosów mówiących o tym, że kościół jest kościół jest skostniałą jest oderwany od życia nudny zbyt mało mówi o wątpliwościach o tym co wiara oznacza jest dotknięty skandalami, że grzeszne strona wywołuje zgorszenie jest bezradny wobec zmian, że ludzie są sfrustrowani, że bardziej przypomina źle zarządzaną instytucję niż wspólnotę, więc jeżeli się te opinie cytaty wypowiedzi osób świeckich syntezy synodalnej decyduje no to jednak pokazuje jakąś zmianę tak, ale to jest dr bardzo jednostronne bo, gdybyśmy spojrzeli pewnie na to z punktu widzenia biskupów to chyba żaden z nich nie powiedział, że jest nudny źle zarządzany, ale powiedział, że jego koledzy są chwile również zależy ile realnie jest wesoło zabawnie każdy dzień przynosi nowe doznania co by powiedzieli biskupi jeśliby się tym zainteresowali dokument jest oczywiście nie na rękę za specjalnie, bo właśnie daje głos świeckim to Niewiem natomiast ja się oczywiście zgadzam się w tej syntezie krajowej są takie głosy, ale one są też wymieszane z ministrem takim ciałem no takim właśnie ów znieść mającym tonem, który nie chce nic obrazić ani nie chcę obrazić naszych pasterzy ani tam właśnie jakoś zasugerować, że te mocniejsze zmiany nawet droga niemiecka jest wprost nazwana jako tą, którą kościół Polski powinien kroczyć natomiast w tym dokumencie irlandzkim, do którego tutaj się odwołujemy to tam po prostu, o ile w Polskim dokumencie mówi się o tym, że związki sakramentalne powinny być jakoś tam właśnie wkomponowane i jakoś powinny też znaleźć swoje miejsce w kościele no to dokument irlandzki mówi np. tak, że osoby ze związków, czyli rozwiedziony albo powtórnie, które weszły powtórny związek, że regulacje kościoła wobec nich są drakońskie no i tam padają takie po prostu ostre sformułowanie, żeby oni domagają całkowitej tutaj zmiany w tej kwestii podobnie jeśli chodzi o etykę seksualną to powinno być całkowicie zmienionej jest też głos tam tamtejszych wiernych, więc chodzi mi chodziło mi o tym jak są rozłożone akcenty rzeczywiście jesteśmy na tej drodze dalej gdzieś i właśnie tutaj o tej zmianie o tym zarządzaniu zmianą rozmawiamy w i tutaj pan redaktor mówił właśnie o tym, że ta zmiana powinna być jakoś ustrukturyzowane powinna mieć cela wydaje się, że my mówimy tutaj kilku procesach jednym z nich jest właśnie proces synodalny drugim z nich jest proces tego Kongresu katolików katoliczka jako połączonych, a trzeci z nich i czy kilkoma jeszcze innymi jest ten proces ludzi, którzy właśnie w różny sposób do tego się odnoszą i mówią nie podoba nam się jak jest w kościele w związku z tym nie po nie będziemy posyłać swojego dziecka na religię wolimy wychodziło na etykę itd. itd. są bardzo różne procesy związane z kształtowaniem swojej Legii religijności w związku z tym wtedy ta struktura kościoła, której mówimy tutaj o jej zmianie tej instytucji kościoła ma coraz mniejszy wpływ na na wiernych m.in. to co pan redaktor powiedział, że nie chodzenie do spowiedzi jest kwestią też istotną, ponieważ np. w Irlandii był proces odchodzenia właśnie odpowiedzi jako takiego podejścia, że nie będzie nam ksiądz mówił co mamy robić, bo jak on jest autorytetem moralnym dla nas my tutaj mamy własne uformowane sumienie i będziemy się nim kierować bardzo słusznie ja bym jeszcze do tego dodała czwarty proces, który też oddziaływuje na kościół to są procesy społeczne tak to znaczy protesty uliczne po ogłoszeniu sprzed 2 lat po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego były papier poza tym, że były najbardziej masowymi po osiemdziesiątym dziewiąty 2 pro protestami to jeszcze angażowały właśnie katoliczki katolików, czyli jak wy nie tylko w ramach kościoła, ale w ramach, jakby innych procesów społecznych np. nie wiem uświadamiania sobie jak w Polsce są łamane prawa kobiet to także wpływa na jakąś przebudowę po prostu tego na co się chcemy godzić na co się nie chcemy godzić w obszarze Religi tak to jest dla mnie podejście czy też brak reakcji biskupi dziwny, bo sytuacja jest taka, że coraz więcej osób odchodzi od kościoła mówiliśmy, a nieco dziwi w ogóle tak poza tym, jeżeli chodzi o kadry to też topnieją, bo patrzymy na kryzys powołań, czyli pewnie można by to wszystko bardzo ładnie obliczyć, w którym momencie i kadry i wierni będą tak małą grupą, że trzeba będzie po prostu zwyczajnie zamykać kościoły tak no i teraz każda inicjatywa, gdzie wewnątrz kościoła, która mówi chcemy sprawić tak, żeby to była atrakcyjna oferta chcemy zrobić tak, żeby ludzie nie tylko nie odchodzili, ale przychodzili pojawiali się nowi powinna wydawać atrakcyjna, a tymczasem jest pragnienie nie status quo po nas choćby potop no mam fajną fajną fuchę ma fajne życie co będzie później to już być może ci księża, którzy mają dzieci są dużo bardziej zainteresowani, żeby on w przyszłości przyszłościowo prawda, ale w nowych państwach ach, Warta Rodowicz, jaki to jest odsetek pewnie no i cały czas do mnie piszą i co to się spotykam np. kilka dni temu spotkanie z koksem, a więc są osoby zapewniam państwa istnieją i są i natomiast niestety ich ojcowie są w tak dużym wyparciu i w tak dużej wierności swoim rodzinom tylko Kościołowi i jak lojalności wobec kościoła, że tutaj jakieś takie uczucia bardziej rodzinne są tak co tutaj trudne mówiąc delikatnie także dziwi mnie właśnie ten brak zainteresowania, bo rozumiem, że tak na poziomie przyznania się do błędu po przyznaniu się, że faktycznie źle się dzieje w państwie duńskim trzeba coś z tym zrobić no może nie jest, jeżeli chodzi o takie publiczne przyznanie się czymś co leży w naturze Episkopatu, ale jednak nie wiem zakulisowo powinni zdawać sobie sprawę, że tego się nie da dłużej tego ciągnąć bez żadnych zmian i się wydaje, że dalej jest po prostu faza wyparcia przepraszam, że też nad głową w lesie po prostu inaczej tego inaczej tego nie mogę zrozumieć co, więc miał taką rozmowę z pewnym księdzem, który akurat nie jest członkiem Kongresu katolicy kolczyki katolików, ale był na kongresie i temu o tym słuchaj jak tam u siebie po prostu nie ma w ogóle powołań seminaria są zamykane pewnie swój zakon też za chwilę się z powrotem winie Polski, a ona mnie w ogóle popatrzył tak jakbym po prostu mówiłam mu tak dziwne rzeczy i było takie zdziwienie w jego oczach mówi, ale w ogóle jakaś błędna perspektywa to, że teraz nie ma powołań, że jest chwilowy spadek powołań to jest normalny proces historyczny i po wojnie w Polsce też tych powołań było mniej my jesteśmy przyzwyczajeni do efektu Jana Pawła, że jak on został papieżem to jak Karol Wojtyła został papieżem do tych powołań było więcej teraz jest ich mniej, ale za chwilę będzie ich więcej to wszystko wróci do normy za chwilę na co ja patrzę na niego, jakby właśnie to po tej drabinie na ten Księżyc własnoręcznie doszedł stamtąd mi obwieszczał te prawdy mówiono, ale słuchaj, ale przecież młodzież Polska wg jury ser jest najszybciej sekularyzacją chcą się grupą na świecie, skąd ty chcesz po prostu, że to jest inna sytuacja niż była w Polsce po wojnie, gdzie jednak kościół budował swój autorytet moralny, jakby było z czego potem zwierać te powołania no tak tak byśmy porozmawiali, ale ocena sytuacji diametralnie inna i na świecie leży teraz głos przywołuje się to co to istotę rzeczy z księżycami tak czyli, żeby nie mamy wspólnego obrazu rzeczywistości naprawdę nam się wydaje, że rzeczywistość przemawia tak dobitnie natomiast myślę, że ten poziom alienacji się bardzo pogłębił w ostatnich latach i po prostu ludzie decyzyjny kościele, bo wie o biskupach po prostu są tam głębokim wyparciu, że nie mają takiego obrazu rzeczywistości jak my bardzo panie dziękuję za dzisiejsze spotkanie dzisiejszą rozmowę pani dr Marta Abramowicz reporterka badaczka psycholożka autorka m.in. książek dzieci księży oraz zakonnice odchodzą po cichu dziękuję dziękuję bardzo, pani dr Dominika Kozłowska prezeska społecznego Instytutu wydawniczego znak i redaktor naczelna miesięcznika znak z bardzo dziękuję pani prezes dziękuję bardzo, informację już za kilka minut o godzinie 1140 po informacjach program kultura osobista, a dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA