REKLAMA

Czy apostazja Podsiadły przyspieszy sekularyzację młodych?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2022-10-27 14:00
Prowadzący:
Czas trwania:
21:40 min.
Udostępnij:

Dawid Podsiadło w udzielonym ostatnio wywiadzie zadeklarował, że dokona apostazji. Czy ten temat obecny w mediach społecznościowych i zaprezentowany przez idola może wpłynąć na młodych? Pytamy dr hab. Konrada Talmonta-Kamińskiego z Instytutu Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w naszym studio dr hab. Konrad Mont Kamiński prof. Uniwersytetu w Białymstoku Instytut socjologii dzień dobry dzień dobry pani pan modeluje przy pomocy superkomputera procesy sekularyzacji społeczeństw i teraz czy pan mądry modele przewidują, że to przychodzi do sprzedających bilety na koncert na stadionie w 2 minuty mówi dokonam apostazji okej, a na świat w tym momencie wszyscy rozmawiamy na temat właśnie tej sytuacji nasza płyta tak, ale z punktu widzenia modeli też z punktu Rozwiń » widzenia takich danych prawda statystycznych demograficznych to takie zjawisko jest czymś bardzo przejściowym przejściowa no w tym sensie, że po prostu o tym rozmawiamy w tym tygodniu za tydzień zapewne już o tym w ogóle nie będzie żadnej rozmowy należy 6 osób mogło zacząć proces w momencie bądź pancerza willi terrorystą ja też koszulkę z Narodowym plakat z Dawidem to ja chcę dokonać apostazji wywiad Dawid tak jest powiem tak myślę sobie w stosunkach oczywiście inna sytuacja, ale to paręnaście lat już temu jak Marian Paweł drugi i ludzie mówi, a te będziemy pokolenie JPII Otóż statystyki, które tra od tego czasu mamy sporo tego w cenie okazałe kibice też nie są pogodzeni w tak chętnie prawda jak patrzymy właśnie na proces sekularyzacji to po prostu widać też proces, który nie trwa przez parę lat tylko to jest proces trwa przez setki lat, gdzie zmiany są widoczne z pokolenia na pokolenie Knighta można powiedzieć można powiedzieć, że Wda, gdzie zmiany się odbywają to jest właśnie w tym wieku socjalizacji, czyli do dwudziestki piątki nie więcej czy podejrzewam, że raz w podróż właśnie większość osób, które słucha Dawida Podsiadło to właśnie jest w tym wieku ale patrząc na to jak bardzo podobnie ten proces przeszedł odbył się w różnych krajach naprawdę wygląda na to, że lokalne warunki i to nawet nie takie lokalne warunki, że ktoś, a wydawcą jest idolem młodych coś robi w danym momencie, ale to np. są pewne uwarunkowania prawne nawet takie rzeczy mają w miarę ograniczony wpływ na przebieg tego procesu prawdę napraw skandale różne no właśnie tu jest to właśnie testują również, a generalnie mówiąc proces wygląda tak, że zmiany religijności odbywają się właśnie do takiego wieku 25 lat, a później generalnie szczególnie na poziomie całego pokolenia całe kohorty to on zbytnio zmian nie widać cokolwiek się właściwie dzieje, a czyli, że tak powiem nie odchodź nie traci wiary po trzydziestce nie za bardzo ani nie zyskuje na co widać to już dopiero jak osoby naprawdę stare to, że przestają tak często chodzi do kościoła to wydaje się, że powody są inne jest 1 tylko techniczny powody dokładnie, tak więc widać różnicę pokolenia na pokolenie co jest kluczowe tutaj to jest różnica w poziomie religijności pomiędzy 1 pokoleniem pokoleniem dzieci tego pokolenia, a tak, więc wracam do tych skandalicznych mają mieć tak właśnie to skandal co jest interesujące tutaj to jest to, że w tym, gdyby nie chcesz, żebyśmy Boże, żebyśmy całą masę danych z różnych takich źródeł właśnie jak i 5 oszustw itd. złożyć to wszystko w 1 bazę danych, która pozwala nam patrzeć na szereg różnych krajów w i prześledzić proces w tych krajach od 2 lat osiemdziesiątych dzisiaj to 1 takim krajem, który wygląda naprawdę inaczej ramie no właśnie umiałem się przyczepić Odra właśnie teraz, jakie oraz labo w Irlandii co widać to jest nie tylko to, że każda każde pokolenie każda kohorty jest o wiele mniej wierzące niż poprzednia to nawet widać od roku jest 2 tysięcznego to, że poziom religijności w każdej korcie znacznie pana tutaj chodzi też opowiada o przynależność chodzi o to częstotliwość chodzenia nam się tu chodzi o, toteż jak samo się sami określają jako swoją religijność prawda, a ta może powie aha oczywiście Irlandia, ponieważ właśnie były skandale jak kresie zrobił dużo bardziej bogaty centra centra centra tylko, że każda z tych rzeczy, które się wydarzyła w Irlandii wydarzyła się też w innych krajach, gdzie akurat tej takiej zmiany aż takiej nie widać, dlaczego potrzebne są badania właściciel tak się składa właśnie to są badania, które w tym momencie coś robimy w pełnym no dobrze, ale jeszcze kończąc ten wątek Dawida Podsiadły przy okazji polecę państwu tekst TOK FM PLN pt. Dawid Podsiadło ogłosiła apostazję co oznacza apostazji, jakie konsekwencje tutaj od razu chciałam serdecznie pozdrowić kolegów koleżanki z portalu, bo naprawdę dobry rolnik zrobiliście stawiam zdjęcie Dawida Podsiadły z taką ofiarą od świata na głowy z klatek Święty na szacunek 3 nowo mówi pan o tym, że to 2005. roku życia w tym kształtuje nasze podejście do religii instytucjonalnej no właśnie oto przychodzi człowiek, który mówi coś, o czym wiele osób myśli czy to nie może być właśnie taki jedni mówią, że zmieni całe pokolenia, ale jednak może być czymś okej to w tej wydają się są 2 różne rzeczy pierwsza rzecz to jest seksualizacja od punktu widzenia indywidualnych osób ich identyfikacji z kościołem ich obyczajów i od tej strony wydaje mi się, że tutaj to co Podsiadło zrobił nie ma zbyt duże szanse, żeby wpłynęła zbyt już określiła, ale też kwestia tego, jakie są realia polityczne w danym kraju, gdzie te 200 są osoby oczywiście powiązanych, a nie tożsame, bo jeżeli popatrzymy na sytuacje w Polsce w patrząc na ten przełomowy rok osiemdziesiąty dziewiąty dziewięćdziesiąte prawne to przed tym rokiem można by było tak powiedzieć, że kościół nie miał żadnych aut miał bardzo liczono władz w Polsce, a formalną formą oczywiście wiadomo też zawsze używać skomplikowanych, ale co najmniej formalnie, ale z drugiej strony miał ogromne poparcie społeczne, a teraz mamy sytuację, gdzie ta władza polityczna jakkolwiek by ją mierzyło jest o wiele bardziej wygląda, a poparcie społeczne topnieje, czyli Sojusz ołtarza stronę jest dla ołtarza niekorzystny nawet nie powiedziałbym tego nawet nie powiedziałem tego powiedział, że to po prostu zmienia to jak będzie wyglądał ten nie powstrzymany proces sekularyzacji, że wydaje mi się, że opcje, które stoją przed kościołem, o ile warunki pozostaną takie, że właśnie ten proces będzie nadal toczył to obce, które zostały przed kościołem to jest albo zaakceptować tak będzie i w efekcie stanie się kościołem katolickim w Polsce coś takiego coś stać kosza ani Kański co się stało z kościołami innymi prawosławnymi np. Skandynawii, gdzie one sobie spokojnie istnieje nawet w niektórych krajach mają status oficjalnych kościołów narodowych, ale tak czy tak grają w znaczącej roli w rzeczywistości albo walka z sekularyzacją, która będzie doprowadzała do właśnie konfliktu społecznego, którego nie widzę, żeby kościół mógł grać w tym sensie, że w tym drugim scenariuszu kościół nie chcą przyjąć do wiadomości tego, że to się dzieje wykorzystuje swoją władzę polityczną formalną nieformalną, ale w zasadzie sam pod sobą dołki kopie, bo jeszcze bardziej ludzi irytuje to po prostu irytuje ludzi, tak więc nie będzie oznaczało, że ludzie odchodzą od kościoła to będzie oznaczało, że ludzie odchodzą od kościoła inny sposób po prostu popatrzmy też na to jak częste są o apostazję ona apostazji mamy w Posen nawet nie wiem dokładnie, bo te dane są wewnątrz trudno zrozumieć chętnie się tam właśnie Sané, ale nawet mówiąc tak prawda w miarę maksymalne, że maksymalną liczbę mówimy o paru tysiącach przeciągu roku wydaje się to zapewne dużo mniej, ale takich liczbach mówimy za 20204 treść 5 krotną, proszę bardzo, ale też potrafi podobno nie jest takie proste, bo właśnie zdarzają się takie różne najbardziej formalne utrudnienie jeśli chodzi o samo potrafi też też, ale z, jaką jeszcze się tylko z tego punktu chodzi o to, że w 100 poziom apostazji nie odzwierciedla poziom sekularyzacji to co odzwierciedla no tutaj nie ma nie ma 1 miary, która na, którą można przyjąć, ale tutaj właśnie, przyjmując modelowy my używamy właśnie takich miar jak liczba osób się identyfikuje jakimś kościołem co opada w miarę później niż inne miary też liczba osób, które mówi, że się codziennie modli albo sami raz w tygodniu mogli i też liczbę, która mówi, że co najmniej raz miesiącu chodzi do kościoła rzeczywiście wiadomo, że ci, którzy mówią, że chodzą do kościoła niekoniecznie chodzą to co prawda jest też to ludzie odpowiadają tak jak myślę, że to jest społecznie od czego się raczej czuję prawda dokładnie, ale tutaj widać to są właśnie te liczby i spadek liczby osób co tydzień chodzących do kościoła to są liczby w tym momencie w Polsce najbardziej mocno spadają i to są te liczby, które pierwsze opadają w procesie sekularyzacji, bo też już naprawdę obiecuje, zamykając wątek Dawida Podsiadło powiedział o tym, że niewiara, gdyby dla niego problemem co kwestia instytucji tu też bardzo charakterystyczne sprawy jestem porozmawiamy o tym informację hotel na ile takie modele socjologiczne, jakie pan właśnie konstruuje łapią te z nich lansowanie między kimś, kto wierzy nie chodzi do kościoła chodzi do kościoła nie wierzy w trakcie zdarza czasami bywa księdza też nie wiem 1417 pora na informacje potem wrócimy do rozmowy nasze studio prof. Konrad Kamiński prof. Konrad Almond Kamiński Instytut socjologii Uniwersytetu w Białymstoku w naszym studiu dzień dobry oraz Jenner rozmawiamy o sekularyzacji o tym co ją powoduje wracają być może powstrzymuje albo wycofuje pan bada bardzo tak, a konkretnie jako socjolog, bo musiał pan sobie to wszystko zdefiniować, żeby wsadzić to model, który oblicza superkomputer tutaj nie ma mowy na nie ma nie ma miejsca na jakąś taką niekonsekwencję czy rozmodlonych pojęcia proszę powiedzieć co w takim razie pan pana zdaniem powoduje sekularyzacji, jakie są takie przyczyny duże właśnie, które w modelu widać później okej, a to w tym momencie właśnie pani zadaje pytanie, które jest, że związane z modelem, który budujemy właśnie w tym momencie, bo właśnie w badaniach w tym czczących sekularyzacji ostatnie 20 lat bardzo zmieniły sytuację takie 20 lat temu czesne być mówiło, że właściwie nie ma czegoś tak jak sekularyzacja, że to jest boks zmiany religijności centra centra, a w ciągu ostatnich 20 lat mamy dostępne bardzo duże ilości danych statystycznych i analizy tych danych statystycznych, które pozwalają powiedzieć, że tak nie jest, że na tyle na ile prawdę to jest coś takiego jak religijność są zindywidualizowane albo pewne taka realizacja religijności to są zjawiska właściwie przejściowe w tym sensie, że one generalnie wydają się prowadzić do społeczeństw całkowicie niemal całkowicie skorygowanych o stronę właśnie takie ilości zinstytucjonalizowanej i też dużej mierze od strony poglądów takich nadprzyrodzonych indywidualnych i teraz co dzięki temu wiadomo to jest więcej, jaki kształt ma ten proces sekularyzacji to jest o czym już panią rozmawiałem, gdzie jest problem to jest, jakie zmienne społeczne wywołuję ten proces a bo tutaj jest szereg zmiennych, które są podejrzane no tak, że one mogą być odpowiedzialne za to, ale są wszystkie są obowiązane, jakie to takie np. 4, którym my będziemy brali pod uwagę w naszym modelu to z 1 strony pluralizm w społeczeństwie prostu generalne otwartość na różne możliwości życia różne możliwości poglądów centra no to przy prawo sprawiedliwość operacje mówiąc o tym, że trzeba to wszystko ukrócić, bo tutaj odchodzimy od kościoła przez jakiś dopuszczania różnego sposobu myślenia w ogóle uciąć to wszystkim 0 wtedy wydawało się, że to pacjent potencjalnie rzeczywiście, gdyby to było podstawowym powodem, gdyby tego rodzaju środki były adekwatne, żeby powstrzymać, gdzie kwestionuje pierwsze założenie drugie to wtedy co rzeczywiście byłaby efektywna strategia tylko, że właśnie wtedy wydawałoby się, że patrzymy na to jak wygląda ten proces w różnych krajach to powinno się widzieć przypadki, gdzie proces był zatrzymywany tego rodzaju środkami, a nie widzę tego kraju, czyli nie zadziała uwaga w sprawdzały rada w ministerstwie edukacji jest 1 w miarę pesymistyczne co akurat tej zmiennej, ale sprawdzam jak najbardziej druga zmienna to jest poziom edukacji bądź to indywidualny na tym nasze indywidualne szczebla, a mąż to w ogóle całego społeczeństwa gdzie, toteż wydaje się być powiązane, ale znowu jest pewien poziom sceptycyzmu w mojej własnej strony co do tego czy to jest ta zmienna, które kluczowa, a trzecia zmienna, które oczywiście związane z pluralizmem to jest to poziom wolności co do światopoglądów co do prawda afiliacji tak daje tak dalej, a znowu tak samo jest umiar sceptycznie, ale trzeba sprawę bada można by sceptycznym, ale w jeździe Mikkela Wiktorowskiego nie jest pan sceptyczny takim do czynienia z tym czy szczerze mówiąc do czwartej zmiennym w roku jest dobrze pani 2002 wyszła książka 2 socjologów stany Zjednoczone Pippy Norris i żoną Ringo hut i oni tamtej książce przedstawili teorię tzw. bezpieczeństwa egzystencjalnego, gdzie oni twierdzą, że to co wywołuje sekularyzację to jest długotrwały długotrwałe poczucie właśnie bezpieczeństwa w członkach Dałek danej społeczności mianowicie takie kwestie jak wiedza, że jeżeli się rozchoruje my to będziemy po mogli pójść do szpitala jest już i tak nam się nam się zaopiekują i że raczej będzie okej to, że jeżeli stracimy pracę to będziemy bez prawda pomoc dla bezrobotnych to, że nasze dzieci będą mogły pójść do szkoły to, że nikt nas na ulicy nie zaatakuje eset race race to się na pierwszy rzut oka nie łączy w ogóle, dlaczego nowo co ma pójść do lekarza z pójściem do księdza oczywiście chodzi o to, że wydaje się, że wiara byty nadprzyrodzone też tendencja do zachowań rytualnych zrealizowanych różne elementy religijności są związane z poziomem niepokoju i tutaj kłaniają się bardzo stare badania miasto są badania już Bronisława Malinowskiego, a ona już niedługo będzie 100 lat jak wyszła jego książka to właśnie o tym pisał a, czyli religijność rytuały uspokajają nas pewnym to właśnie tym, jaki to jest związek przyczynowo skutkowy też jest 1 kwestia, ale że jest ważną związek, bo co zauważa co Malinowski zauważył jest to, że na Wyspach drobiarskich, które są tak daleko od te od Filipin, że w rybacy łowią ryby w 2 różnych sytuacjach, że czasami, żeby ryby są łapane w atolu, gdzie tym połów jest bezpieczne przewidywalne i 11 wsiadają do swojej Łodzi wypływają łapią ryby druga sytuacja, która tam się dzieje jak działa się do 100 lat temu to jest to, że rybacy wypływają na pełen ocen, gdzie poziom bezpieczeństwa jest o wiele wyższy i też przewidywalność ołów jest wiele mniejsza i ten drugi rodzaj połowu jest z połączonych z całą masą właśnie zachowań aktualizowany rytuałów i odpowiedział pan coś takiego, że ten proces sekularyzacji w Polsce jest nieuchronny niepowstrzymany jeśli dobrze cytuje dlaczego, skąd taka pewność no nic w nieuchronny, o ile podstawowe warunki, które umożliwiają ten proces się nie zmienią gdzie, jeżeli prawdą ma rację rzeczywiście to chodzi o to bezpieczeństwo egzystencjalne to w, żeby ten proces był powstrzymany to po prostu musiałaby się stać sytuacja taka, w której ludzie się nie mieliby poczucie bezpieczeństwa, jaki załamanie państwowości załamanie państwowości jak i tu oczywiście kłaniają się potencjalne zmiany klimatyczne, które absolutnie mogą coś takiego wywołać powrót religijności obraz religijności bank tak np. jak się popatrzy znowu w tym zbiorze danych, o których mówię cały czas na kraje byłej Jugosławii na te kohorty, które się właśnie specjalizował w latach dziewięćdziesiątych to tam widać, że zmiany religijności są o wiele mniejsze tak samo zresztą w Izraelu szerzy utrzymała się ta religijność tym okresie utrzymała, ale nie wzrosło w krajach byłego były jego sława nie widać wzrostu w Izraelu co do niektórych zmiennych można mówić wzrostowych, czyli powiedzmy, że ewentualnie można mówić o zatrzymaniu tego procesu można mówić o jego odwróceniu no właśnie można było mówić prawdę jest taki, że właściwie jak na razie nie znaleźliśmy przykładów, gdzie to naprawdę zjawisko by się mocno pojawiło, tak więc teoretycznie wydaje się to musi być możliwe ale z jakim było tempem to było takie samo tempo jak jestem pokory zaszczyty, bo szybsze wolniejsze nie wiemy nie wiemy bardzo dziękuję prof. Kondrata MON Kamiński Instytut socjologii Uniwersytetu w Białymstoku zachęcam do śledzenia prac profesora dotyczących tego tematu dziękuję dziękuję realizator Radia TOK FM 1314 przepraszam 34 program przygotował Martyna Osiecka realizował Kamil Wróblewski prowadziła Karolina Głowacka dziękuję bardzo, teraz informacje potem raport gospodarczy i Wojciech Kowalik dobrego popołudnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA