kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska moją i państwa gościnią w kulturze osobistej dzisiaj film znawczyni Diana Dąbrowska witam serdecznie dzień dobry będziemy rozmawiać o zdarzyło się to francuskie firmy w reżyserii Audrey diwą zdobywca złotego lwa na festiwalu Wenecji w roku 2021, który wchodzi dzisiaj do polskich kin film jest adaptacją książki ani pewną francuski tytuł to Löwen mą o studentce, która w latach sześćdziesiątych
Rozwiń »
dwudziestego wieku zachodzi w nieplanowaną ciążę i jest przekonana, że mimo wszelkich grożących jej konsekwencji chce poddać zabiegowi aborcji, mimo że w tym czasie we Francji za terminację ciąży grozi więzienie ani techno tegoroczna literacka noblistka coraz więcej przestrzeni w Polskiej świadomości rzeczywistości zajmuje co mnie niezwykle cieszy cieszę się, że zdarzyło się właśnie teraz zdarza się w Polsce czy pani podziela moją radość w wydaje się, że podzielam to na 2 poziomach z 1 strony literacko rak rzeczywiście mam nadzieję, że zostanie wreszcie więcej przetłumaczone i też oczywiście publikowane dotychczas z tego co wiem tylko mamy, ale też to jest bardzo ważna powiedz, więc Super, że jest lata to jest też jak zawsze w świecie, a nie no autobiograficzna powieść tylko wydaje się, że byłby doskonały czas, żeby właśnie zdarzyło się, czyli Levy Emu przetłumaczyć, bo wydaje się, że ciekawie kwestia czasu tak istotna dla pisarki i też, która została świetnie przeniesiona na ten obraz filmowy rozgrywa się właśnie takiej przestrzeni rozumienia czasu jako czegoś co przez nas przychodzi im przez niego przechodzimy i to trwa i trwanie tutaj jest ważne, żeby zrozumieć pewne socjologiczne mechanizmy oczywiście te formy, które stosuje też z tej perspektywy stylistycznej i też w ogóle sama konstrukcja jedno są niezwykle istotne, żeby o tym doświadczeniu pokoleniowym opowiedzieć, a z drugiej strony mamy taki tekst, który jest właściwie no krótkim tekstem, bo Eleven MO nie jest rzeczą długą, ale bardzo taką powiedziałbym surowo swojej formie, w której czas tyka i ten czas właśnie nie ma być taką refleksją co do tego jak mija przez nas przychodzi tylko taką bombą zegarową, która tyka, bo z każdym dniem już nie mówiąc, licząc w tygodniach dla bohaterki jej dramat się zwiększy w bo tak jak to jest UR no ona opowiada o takim uczuciu tak jakby coś obcego dosłownie się w niej znajdowało co mam takie skojarzenia zawsze czytam zdanie o nich, że jak we w takim filmie science-fiction obcy pasażer Nostromo, że po prostu jest jest coś, czego nie chce w swoim ciele dokonuje zmian i to jest po prostu mój światopogląd moje widzenie tej sytuacji chcę po prostu coś z tym zrobić i trafia się nie zostało przeniesione na formę nie może takiego psychologicznego thrillera o takiej ciekawej introspekcji filmie Odry Iwan, który będziemy, który możemy oglądać w kinach także mam takie poczucie, że takie wydarzenie podwójne i Super było przeczytać w języku polskim też przy podstawę literacką, która z stoi za za filmem Odry Ivan film, który dostał nagrodę rok temu w Wenecji to najwyższą nagrodę z rąk zresztą reżyser Parasite, który był szefem żyli wtedy na festiwalu Wenecji i miał takie poczucie całkiem taki bardzo przykre i słuszne, że ten w ringu mniejsza znaczy mam takie wrażenie, że wiele osób stwierdziło, że było innych wielu kandydatów oczywiście tutaj podkreślam tę formę i że ze względu na po prostu stan obecnie w Europie na świecie związanych z tematyką aborcji podziemia aborcyjnego kwestii prawa prawa do swojego ciała swojej decyzji to jest taki złoty lew, który po prostu podkreśla wagę tego tematu teraz podejmowanego filmową, a ja uważam, że jesteś wybitny film, że właśnie trzeba na niego też spojrzeć filmowo rzecz jest bardzo zasłużony złoty lew właśnie też czytając recenzje natknęłam się na zarzuty, że może nie wtórności filmu, ale tego, że nic nowego pod słońcem i cieszę się że, że pani już to od razu powiedziała, że rzeczywiście, że to nie jest do końca także wygrywa sam temat w świecie coraz bardziej rzeczywiście zdominowanym konserwatywnym powrotem do czasów zamierzchłych jeśli chodzi o aborcję, ale jednak sam film tak jak najbardziej wydaje się, że tutaj szczególnie w takim rozumieniu tej tematyki filmowej takim złotym tytułem na zasadzie, że przeszedł do klasyki filmowej jest z pewnością dramat Krystiana mundurowym za jego twórcy 4 miesiące 3 tygodnie 2 dni, który też opowiadał o młodych dziewczynach właściwie 1 dziewczynie w problemie przyjaciółce, która jej pomaga w Rumunii końca lat osiemdziesiątych i oczywiście była to ciekawa refleksja, żeby poprzez dramat dziewczyn takich historii mikro i opowiedzieć oczywiście całej patologii systemu w skali makro, czyli o pewnych mechanizmach, które rządzą tą rzeczywistością opartych na przechowywaniu ukrywaniu i to wydaje się, że jest film, który istnieje, ale wcale ten Audrey Lee film odrywanie musi być wobec niego wtórny bo o ile scenariuszowe np. ten film 4 miesiące jest też filmem o bohaterce, która po prostu nie potrafi powiedzieć nie co doprowadzają w konsekwencji takiej podróży scenariuszowej do tego co się dzieje konflikt finału, którego teraz nie zdradzę, zachęcając do tego, żeby ten film zobaczyć, a taka bohaterka taką, jaką mamy zresztą napisana niejako na życiu samej MIIR no to czysty naprawdę bohaterka, które jest takim żołnierzem po prostu walki o samą siebie jest nawet jeśli dziewczyną filmowo urodzoną w latach czterdziestych, a dokonująca prawdy tego aktu w 1963 mam na myśli Annę, bo to mieć tutaj powraca, a zjawiskową aktorkę, której naprawdę wróżą ile mogę tak sobie pozwolić powiedzieć fantastyczną karierę błyski nocując na ekranie Anna Maria Ward Lamey no to mamy takie poczucie w tym filmie żona jest, a cały czas idzie pod prąd cały czas to jest instancją decyzyjną cały czas senatorowi zgodzie z tym co ona chce zrobić ze swoim sumieniem swoim przekonaniem swoją wrażliwością itd. tak dalej, a przede wszystkim swoją walką o to, aby nie zostać zamknięta jakiś takiej przestrzeni kobieta równa się coś tam coś tam były czasy definiujące, jeżeli przypomnimy sobie lata sześćdziesiąte później my się 1008. w kontekście francuskim czy w ogóle moment kontrrewolucji potem lata siedemdziesiąte bardzo ważny przełom przełomowy moment kształtowaniu się tej świadomości kobieta równa się właśnie co, a może właśnie w ogóle tego znaku nie powinno być po prostu kobieta jest tym czym chce być, jeżeli chce być studentką w tym okresie życia i nie chcę być jeszcze matkom żonom itd. to prawo po prostu podjąć decyzję i ona się wiąże z tym, że w tym momencie tą matką nie chce by nie znaczy, że nie będzie chciał mieć działaniom być za lat np. 10 lat 5, kiedy po prostu zmienią się okoliczności życiowe, ale w tym momencie życie stoi świadoma decyzja, którą ten film ewidentnie wręcz prosi podprogowo, żeby nie tylko uszanować, ale spojrzeć po prostu na to jako naprawie Rze, że żołnierka tak to nazwała, która walczy po prostu w tym świecie o siebie i w tej konstrukcji tego świata co mnie naprawdę wydaje się zabiegiem bardzo ciekawym tak naprawdę mi fascynuje to, żeby zwrócić uwagę, że to są takie najsmutniejsze chyba lata sześćdziesiąte, który ostatnio w kinie widzieliśmy, bo ile jest cała taka fala retro produkcji, które lata sześćdziesiąte osiemdziesiąte już teraz perspektywy tych lat, które mamy teraz pokazują właśnie w takim kluczu bardzo pop świetnych piosenek kiedyś takich ikonicznych też obrazów to tutaj są to właśnie obrazy wytarte trochę tak jak w latach ani jedno zaczyna takiego zdania, że wszystkie obrazy przeminą tak jak mogą przeminąć poprzez śmierć poprzez chęć tak naprawdę zapomnienia traumy walki z traumą ostatecznie śmierci wymaże, ale jest takie poczucie, że to jest taki świat, którego bohaterka przez to właśnie jest traktowana chcę być wymazana, a tego nie powinno się robić żadnej kobiecie i też tak jakby ta konstrukcja tego świata wcale nie wygląda chwilami na Francję 1963 roku, ale jak najbardziej na współczesny świat tylko brakuje prawda tych wszystkich gadżetów współczesności także wydaje się też, że od ręki pan tworzy taką przestrzeń chwilami ta Anna Maria jest jak najbardziej bohaterką współczesną w swoim zachowaniu wyglądzie przemyślenia tak bohaterką współczesną bohaterką uniwersalną, bo to jest opowieść o tym czym jest i może być wybór i czym jest i może być jego brak, bo to jest takie zdanie, które pan bohaterka filmu słyszę od wszystkich nie ma pani wyboru też pomyślałem, że to jest może nie będę odkrywczy, ale niezwykłe studium kobiety w totalnej samotności, która też prosi o pomoc w świat ten świat tylko stawia jej warunki jeśli odejdziesz nikt mnie nie zobaczysz, kto mówi mężczyzna nie wolno decydować o swoim ciele, bo pójdziesz do więzienia to mówi lekarz to mówią wszyscy mogą też proszę zwrócić uwagę, że zostaje nam ta wspólnota najbliższych koleżanek przyjaciółek taką osobą mogłaby być też, gdyby inne były relacje np. matka, ale to świat i tutaj wydaje mi się, że warto powiedzieć takim zdaniu, które padło w Wenecji w trakcie konferencji prasowej, kiedy ten był pokazywany, że bohaterka jest oczywiście wzorowana jest wychodzi, jakby wyobraźni ani jedno, ale przetworzona przez wrażliwość samej reżyserki, które też w pewnym momencie w swoim życiu dokonała bardzo świadomie aborcji i miał takie poczucie, że nie może nikomu powiedzieć, że ta nie jest taka rzecz, która buduje wspólnotę tylko podobnie jak jest to filmie, a to zdaniem uczonych takich świadków światopoglądem lat sześćdziesiątych wydaje się, że to obowiązuje do teraz, że jak to się mówi to raczej taka chęć nie mówmy o tym więcej, a nie buduje się na tym takiego doświadczenia, że dobrze to przekonajmy są poradzimy sobie jakoś wspólnie jak to się z tym czujesz, że z tego się coś buduje aniżeli chowa i to może być związane z doświadczeniem wówczas młodziutkiej ani właśnie w tych latach początku lat sześćdziesiątych jeszcze przed te z wielkimi zmianami, które nadejdą, ale widać zmianami, które w pewnym momencie nadchodzą, ale potem znów się chowają jest progres, ale potem to co boli to ten regres 3 kroki w tył także dochodzimy do tych lat, które mamy okazuje się, że w tej ani kto granej przez Annę Marię Bartomeu widzisz reżyserka z innego zupełnie pokolenia mogły widzieć ja 33 letnia dziewczyna z Łodzi może widzieć niejedna słuchaczka, a może też tym kontekście wrażliwości i słuchaczy osoba szukająca, bo rzeczywiście widzimy w tej postaci taką noc kogoś, którym można się identyfikować której, kiedy mówi o tym thrillerze on dotyczy też takiego faktu właśnie niesprawiedliwości tego, że ktoś świadomie chce zadecydować o sobie, ale świat nie pozwala, ale też tego, że to taki thriller właściwie trochę cielesne, bo to chciał też zmienia dochodzi do jakich takich zmian takich, które bohaterka po prostu chce zadziałać im, ale właśnie tej pomocy nie dostaje, więc wydaje się, że gatunkową, toteż bardzo ciekawe jak reżyserka tej łączy takie motywy nie chcę powiedzieć, że wchodzi jakiś jakąś przestrzeń Niewiem po horroru to było za mocno powiedziane, ale jest takie poczucie, że też jest tak jakby thriller poznawania swojego ciała w dobie, kiedy o seksualności w ogóle budowie narządów rozrodczych w tej Francji lat sześćdziesiątych pokazują na mankietach nie ma takiej wiedzy o osobie o ciele o świadomości, że to też, żeby taki krzyk na zasadzie halą edukacja także to też bardzo z tą z też wróciłbym do tej wspólnotowy ości, której pani mówiła jest to grono koleżanek, które wcale Anny nie wspierają do końca nie wszystkie na pewno tak pomyślałam, że to jest takim trochę dla mnie zaprzeczeniem tego co co głosił czarny protest co ogłosi strajk kobiet nigdy nie będziesz szła sama ona słyszy coś zupełnie innego dajemy takie poczucie, że to jest siła tego filmu przedstawia nam taką sytuację skrajną, która dotyka wręcz 3 w tych scenach już 34 filmu, zbliżając się to naprawdę takiego zatrważające finał tego, że właśnie nie dopuszczajmy do takiej sytuacji i teraz, jeżeli spojrzy na film zdarzyło się, a tuliła go wspomnieniem właśnie tej Solidarności, którą poczułam będąc też na tych protestach to mam takie poczucie, że właśnie opinii, gdy nie było tak Ahn w takim właśnie wydaniu, która właśnie musi tak walczyć i wydaje się tutaj rzeczy bardzo świadomy wybór ze względu na to jak jednak przepisuje tekst ani jedno Odry dywan, żeby postawić na takich ludzi ta nasza naprawdę samego końca wręcz sama, kiedy jest taki moment powiedzmy podzielenia się tą refleksją to następuje właśnie coś co i zaprzeczeniem tej idei Solidarności siostrzeństwa takiego właśnie nie mówmy o tym nigdy więcej tak jakby trzeba było wstydzić podejmowanej decyzji związanej i zgodnej ze swoim sumieniem z tym momentem życiową, w którym się jest jedną z piękniejszych zdań takich właśnie, które być może dziś mogą być na marginesie całej tej refleksji wydaje mi się, że naprawdę jest bardzo cen te, żeby otworzyć komuś oczy to nie jest powiedziane, że pan nigdy nie będzie chciała być matką tak tak tak tak oczywiście jest bardzo ważny tylko ona nie chce w tym momencie zabierać sobie możliwości edukacji, która daje niezależność, która właśnie sprowadzić do tego, że przymusowo, żeby zakryć rodzinie w mieścinie, w której jest będzie musiała za kogoś bili za mąż bardzo prawdą prawdopodobne, że za mężczyznę, który po prostu zgodzi się na taki układ w ogóle ile nieszczęścia spowoduje w tych dalszych falach 1 decyzja, na które jest na całe życie, ale nie ma definiować tego życia w takim wymiarze tragicznym zdarzyło się film w reżyserii odrębny Iwan zdobywca złotego lwa na festiwalu Wenecji w roku 2021 od dzisiaj w polskich kinach myślę, że koniecznie ten film dzisiaj w Polsce Anno Domini 2022 trzeba obejrzeć i myślę, że będzie on dosyć bolesny, ale zarówno przeciwnicy aborcji, jaki zwolennicy mogą coś w tym filmie zobaczyć takiego co skłoni zarówno jednych jak i drugich do jakiejś odkrywczej refleksji bardzo dziękuję film znawczyni Diana Dąbrowska była moją państwa gościnią bardzo panie dziękuję Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia dziękuję Tomaszowi obce za pomocą przygotowaniu programu za chwilę informacji Radia TOK FM
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA
-
11:26 W studio: Grażyna Plebanek
-
13:19 W studio: Renata Derejczyk
-
14:19 W studio: Aniela Gabryel
-
-
12:16 W studio: Łukasz Muszyński
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
01.06.2023 18:59 Sabat symetrystów
-
-
-
01.06.2023 17:20 Wywiad Polityczny13:48 W studio: Dominika Długosz
-
01.06.2023 17:00 Wywiad Polityczny15:12 W studio: Waldemar Pawlak
-
01.06.2023 12:20 Popołudnie Radia TOK FM14:48 W studio: Natalia Broniarczyk
-
-
01.06.2023 12:00 Popołudnie Radia TOK FM11:32 W studio: Monika Rosa
-
01.06.2023 13:00 Połączenie08:40 W studio: dr Przemysław Kierończyk
-
01.06.2023 13:40 Połączenie11:57 W studio: prof. Katarzyna Zysk
-
01.06.2023 16:59 Niebezpieczne związki
-
01.06.2023 12:40 Popołudnie Radia TOK FM13:48 W studio: Zuzanna Muczko
-
01.06.2023 15:20 Światopodgląd12:34 W studio: dr Dominik Hejj
-
01.06.2023 17:59 Panoptykon 4.044:36 W studio: Marta Witkowska
-
01.06.2023 15:00 Światopodgląd11:58 W studio: Piotr Oleksy
-
01.06.2023 16:59 Rozmowy sfeminizowane
-
01.06.2023 15:40 Światopodgląd12:10 W studio: dr hab. Elżbieta Korolczuk
-
01.06.2023 14:00 Połączenie22:20 W studio: Iwona Wiśniewska
-
01.06.2023 16:00 Światopodgląd10:47 W studio: Michał Baranowski
-
01.06.2023 16:20 Światopodgląd11:32 W studio: dr Anna Skrzypek
-
01.06.2023 14:40 Raport Gospodarczy13:36 W studio: Piotr Bartkiewicz.
-
-
01.06.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu15:29 W studio: Przemysław Pozowski
-
-
01.06.2023 18:30 TOK36008:03 W studio: Piotr Andrusieczko
-
-
-
-
-
01.06.2023 18:40 TOK36006:27 W studio: Andrzej Kohut
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL