REKLAMA

40# Litr diesla po 10 zł. Pytanie nie "czy?", tylko "kiedy?"

Mam pytanie
Data emisji:
2022-10-27 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:53 min.
Udostępnij:

W Europie trwa gorączkowe poszukiwanie ropy naftowej, a konkretnie diesla. Po rosyjskim ataku na Ukrainę i odcięciu dostaw z Rosji kraje Starego Kontynentu muszą zorganizować dopływ paliwa na nowo. Nie jest łatwo, bo część szlaków trzeba dopiero przecierać. Rozwiń »
Z czego wynika to, co dzieje się na stacjach benzynowych? Dlaczego w cenie ropy wlewanej do aut z silnikiem Diesla z przodu mamy już 8? I co będzie dalej? O tym w nowym odcinku podcastu "Mam pytanie".
Partnerem podcastu jest firma doradcza EY. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na podcast zaprasza firma doradcza iła czy litr oleju napędowego dziś dla, bo będzie kosztował 10zł to jest podcast mam pytanie Maciej Głogowski zaczynamy przykro, ale ten odcinek znów będzie o tym, że jest drogo i to w miejscu, gdzie przez pewien czas cieszyliśmy się cen niższych od najwyższych na stacjach benzynowych olej napędowy znów kosztuje ponad 8zł za litr i to nie koniec złych wiadomości w Europie szykuje się po raz kolejny cenowa jazda bez trzymanki od grudnia Rozwiń » zacznie obowiązywać zakaz importu z Rosji ropy naftowej tankowcami od lutego zakaz sprowadzania gotowych paliw wprawdzie rurociągi będą nadal działały, ale tak większość surowca Europa sprowadza ze Wschodu tankowcami połączenie z Rosją za pomocą rurociągu mają tylko tzw. byłe Demoludy państwa wschodniego bloku w tym Polska wraz z nią wschodnie Niemcy oraz nitką południową Węgry Czechy Słowacja no cóż sojusze region ma dzisiaj inne, ale oczywiście rura została ropociąg nazywa się drużba, czyli przyjaźni i nie zostanie zamknięty przynajmniej na razie, ale niewielka pociecha dla kierowców także polskich, bo w Europie może zabraknąć tej zimy nie tylko gazu prądu, ale także paliwa sankcje naftowe jeszcze nie zadziałały już na kontynencie trwają gorączkowe poszukiwania oleju napędowego właśnie powodów jest wiele ostatnio strajki awarię w rafineriach, ale przede wszystkim rosnąca potrzeba przemieszczania się i napędzania maszyn w chwili, gdy zakończyła się pandemii konsumenci wsiedli do samochodów tych napędzanych na ropa dieslem kupili bilety lotnicze miejscówki w pociągach na drogi wyjechały ciężarówki też cena diesla wiążące to co dostarczały statki handlowe, a jakże na ropę wizę jest koniem pociągowym gospodarki i nie może brakować dlatego Europa gorączkowo poszukuje poza Rosją dostawców gotowego paliwa surowca do jego produkcji jest w trakcie największej w historii operacji zmiany kierunków dostaw oraz zaciętej globalnej walki o każdą kroplę diesla, bo znaleźć na rynku, a potem sprawnie przetransportować to nie lada sztuka posłuchajcie zatem rozmowy czy litr oleju napędowego będzie po 10zł czy Polska sytuacja w Europie jest lepsza od sytuacji innych państw europejskich, choć patrząc na nasze ceny nawet jeśli tak jest wcale nie będzie to wielkie pocieszenie tym razem gościem podcastu mam pytanie jest Leszek Wiwała szef polskiej organizacji przemysłu i handlu naftowego myśli pan, że nasza przyszłość to jest czy litr diesla, za który trzeba tracić 10zł w przyszłość tak prędzej czy później WizzAir będzie kosztował powyżej 10zł, ale zakładam, że niekoniecznie to przekroczenie musi nastąpić w ciągu kilku lat pan, ale nie można tego zupełnie wykluczyć się dlaczego, dlaczego nie można wykluczyć, dlaczego będzie pan teraz się zacząłem zastanawiać czy pan i czy na pewno jesteśmy odpowiedzialni możemy użyć sformułowania kilku lat, bo jak spojrzymy na to co się dzieję na ceny, które są przy dystrybutorach umocnienia oczywiście nie będziemy tutaj bardzo szczegółowo inna bo, a w ujęciu tygodniowym są pewne różnice, ale to 8 z przodu to właściwie i mówi, że akceptowalny, ale właściwie już taki obyty opatrzona zapłacone przez wielu użytkowników, a tak to się pojawiło się tak dynamicznie, więc w sumie 10 to już nie jest tak daleko jeśli weźmiemy pod uwagę to obowiązuje tarcza antyinflacyjna ją jeszcze bym jeszcze obowiązuje jej pewnie w przyszłym roku, chociaż na razie decyzję w tej sprawie nie zapadły będzie obowiązywał dopóki obowiązuje tarcza antyinflacyjna to prawdopodobieństwo, że będzie przekroczony próg 10zł jest niewielkie, ale mówimy o wielu elementach, które mają wpływ na naszą rzeczywistość to znaczy po pierwsze o tym co się dzieje na całym rynku światowym ropy po drugie, co się dzieje na rynku regionalnym w oleju napędowego przecież strajki, które trwają w we Francji różnego rodzaju wyłączenia czy też awarii, które mają miejsce w unijnych rafineria to wszystko ma wpływ na to, jaką mamy cenę, a to dodatkowe elementy jest to jak kształtuje się popyt na paliwo mimo tego, że cena diesla przekracza 8zł to cały czas ludzie kupują tak to nie jest także początkiem tej naszej rozmowy, choć nie będę narzucał początku czy takim pkt 1, który warto odnotować jednak to co się dzieje z naszym postrzeganiem ocenianiem i brakiem chęci do kontynuowania gospodarcze wymiany z Rosją znaczy ja rozumiem, że Rosja jest dostarczycielem czy była dostarczycielem oleju, a na rynek europejski także na w związku z tym, że raczej nie chcemy z tego korzystać to jeśli chcemy zobaczyć szerokie spektrum to wpierw wypowiedzieć także normy funkcji normy środowiskowe inne regulacje dotyczące funkcjonowania przemysłu rafineryjnego w Europie był mocno mocno rosły te koszty związane z funkcjonowaniem przemysłu rafineryjnego rosły równolegle to się okazało, że nie opłaca się inwestować w rafinerię i jest trend czy raczej w kierunku zamykania ich, a jeśli są robione jakieś inwestycje to polegający tylko na zamknięciu zlikwidowanie pewnych wąskich gardeł z 3 i przystosowaniu do nowych norm środowiskowych chociażby instalacje odsiarczania tak kiedy, kiedy już tej Siarki w paliwie gotowym jest bardzo mało, więc patrzymy sobie na to, że z Unii Europejskiej jest za mało rafinerii jest około 70 rafinerii takich mainstreamowych które, które produkują paliwa na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat Polska jest też szczęście tak jak mamy mamy mamy 2 rafinerie nasze 2 nasze 2 te tak natomiast w Unii Europejskiej chodziło mi, bo wiem, że mamy tylko czy te mainstreamowe firmy zimowe te mainstreamowe to ładnie pragną Niemcy mnie Niemcy takich dużych rafinerii produkujących paliwa mają 10 tak Holendrzy mają 5 przyczyn 2 największe to są właśnie po Rotterdamie, z których 1 ma planowany przestój druga nieplanowany przestój to wszystko ma wpływ na to jak się zachowuje nasza sytuacja nasza jak wygląda nasza sytuacja rynkowa 100 co jest ważne Unii Europejskiej nie mamy wystarczających mocy wyprodukować i taką liczbę taką ilość paliw mówimy tutaj przede wszystkim o oleju napędowym, żeby po pokryć zapotrzebowanie unijnej gospodarki w związku z tym musimy sprowadzać te paliwa z zagranicy FIS Rosji federacja rosyjska była jednym z głównych dostarczycieli gotowego oleju napędowego od teraz teraz coraz większe znaczenie będzie odgrywała Azja, bo tam są duże wolne moce produkcyjne i chociażby z Indii takie dostawy też są realizowane czy to jest w sposób naturalny jeden z czynników cenotwórczych obecnie to, że chcemy powinniśmy z ekonomicznego, ale też moralnego punktu widzenia politycznego w powadze Rosji paliw jak najbardziej tak czy w Polsce był przez lata proces dywersyfikacji jeśli chodzi o źródła zarówno zakup, ale ropy naftowej, jaki gotowych paliw pod miastem proces był wolny co znaczy w ogóle, kiedy takie pytania w branży były stawiane czy się opłacać możliwe, żeby odejść od węglowodorów sprowadzanych z Rosji to to inżynierowi byli to niema sensu kończy to koszt jest zbyt duży, ale teraz jesteśmy w sytuacji nadzwyczajnej i nie ma pieniędzy, które można by zapłacić za to, żeby zakończyła się wojna na Ukrainie w takich warunkach które, które są akceptowane dla cywilizowanego świata, czyli powrót to granic przed 2014 roku tak no i w związku z tym no chodzi o to, żeby wszystko to co dziś czy Eni federację rosyjską silne fale może być ci w dywersyfikować ne to takie narzędzia należy podejmować, ale jest to też bardzo trudna decyzja, więc psy to jest największa operacja logistyczna branży paliwowej od Lady czy nigdy w historii mieliśmy tak wielkiej operacji chcę popatrzymy na to, że z Rosji w ciągu 12 dni można było wprowadzić tankowiec z Pomorska to teraz mówimy o miesiącu, a czasem nawet w dłuższej perspektywie jeśli to paliwo miałby, bo miesiąc tym, że tyle 3 tygodnie minimum to byłby fracht z Egiptu przewożący Saudyjską ropę a kiedy mówimy o Indiach to ten okres byłby jeszcze dłuższy zakładamy, że skorzysta-li byśmy z kanału Sueskiego, bo opłynięcie Afryki też niemal dwukrotnie wydłużyłoby ten transport, więc to jest ważne dla Rosjan nawet nie pod swoją przepraszam za to sformułowanie marką nie będzie obecna na rynku myślę, że jest takie ryzyko bardzo że, że w różny sposób czy to co jest są różni i przedsiębiorcy, którzy szukają okazji do zysku tak i chemicznie nie jest łatwo rozróżnić pochodzenie ropy naftowej, zwłaszcza kiedy ona jest ze względu vana, więc reszta rosyjska jest jak coś mówi mocno zassać świadczą najcięższy ciężka trakt aktach i ciężka mogłoby ma też są ropy m.in. niektóre gatunki ropy norweskiej z bardzo zbliżone jadamy kominek oparł metrykę co jest plus taki, że możemy z nich może korzystać, bo to, że chodzi o instalację, która rozumie że, żeby nie zmieniać ustawienia natomiast przed nami 1 wielka niewiadoma inaczej, jakbyśmy powiedzieli, że wiem co wydarzy się w przyszłym roku nie wiemy no należy się spodziewać tego że, że wojna w Ukrainie będzie narastała, że po 3 zapotrzebowanie na paliwa będzie rosło już nie tylko, żeby napędzać różnego rodzaju pojazdy, ale jak popatrzymy sobie na to co się dzieje, jakie ostrzał infrastruktury krytycznej m.in. elektrowni tak to znaczy, że istotne dlatego, żeby mogli spokojnie egzystować Ukraińcy i też w sferze chociażby administracji publicznej to ważne będzie to żeby, żeby zapewnić prąd ciepło i w w budynkach i 1 ze sposobów zapewnienia prądu to są po prostu agregaty prądotwórcze i kajakiem szybują, ale na, który potrzebuje oleju przypadków czerpano znacznie lepiej niż spalanie ropy byłoby spalanie chociażby gazu ziemnego czy też propanu butanu tzw. widzi to to jest lepsze środowiskową kim pan jedno jest wiele czynników które, które mają bezpośredni wpływ na to ja się będzie kształtował nasz rynek surowca NRD w my na ten nasz rynek chciałem by myśmy patrzyli od strony ceny i ta cena przy dystrybutorze, nawet jeżeli jest wiele elementów, które musimy odpowiedzieć sobie, zanim dojedziemy do tego dystrybutorach zobaczymy na dystrybutorze cena za 1l w i to symbolicznie 10zł to na pewno byłby symboliczny, bo no, bo działające na wyobraźnię i skala zmiany jest gigantyczny pierwsza rzecz, która pojawiła się w naszej opowieści to są sankcję słuszna z każdego powodu ekonomicznego politycznego moralnego na Rosję Rosja dla Europy była jak rozumiem ważnym dostarczycielem surowców, a drugi element, który nam się wyłoni, którym pan mówił i łączących się z sankcjami to jest logistyka tank, czyli dostawy surowca do Europy, bo rozumiem, że tak jak pan wspominał, jeżeli będziemy poszukiwali surowca z innych źródeł to jego dostarczenie, a tego, że może być droższe, które też czasochłonne, a w związku z tym konsekwencji droższe są powiedziałbym musi być droższy musiał chwilę mimo róże Tłoczenie ruchom i jest najbardziej efektywnym sposobem przesyłania to zastanawiam się nad jeszcze jednym z elementami ana ile cenotwórcze i czy w ogóle tak jest na rynku jest rosnące zapotrzebowanie na olej napędowy jako paliwo, które w ogóle w ogólnym kryzysie energetycznym, które mamy jesteśmy w kryzysie energetycznym jest potrzebne do zaspokojenia naszych potrzeb nie tylko tych, które ja sobie tak umownie mówi jako na lanie paliwa do zbiornika tam dystrybutor, ale przecież olej napędowy może być paliwem, która jest konieczna wielu ten powiedział aspektach energetycznych może nie wytwarza ciepło może prądu itd. tak z punktu widzenia tego jak wykorzystywana jest ropa naftowa to nam przede wszystkim jest wykorzystywana do produkcji paliw to jest największy elementy końcowego finalnego zużycia oczywiście ma też ważną rolę w przemyśle petrochemicznym natomiast jak mówimy o produkcji energii to jest to można być tylko taka opcja awaryjna jeśli mówimy o produkcji ciepła to jest jeszcze bardziej awaryjną obcym, lecz także nie jest wykorzystywana jest wykorzystywana tak też ze Szwedami mamy umowę w sytuacji, kiedy nasz system energetyczny jest niewydolny przeciążenie ze względu na to, że kolejna awaria jest jakimś bloku Węglowym to m.in. posiłkujemy się taką rezerwową świecką elektrowni, która ma zapasy oleju napędowego i prąd olej z oleju napędowego jest jest wykorzystywany w Polsce natomiast to sytuacja normalna i tylko takie działanie, a hukowe bym na to myślę, że tutaj kluczem jest to jak zachowają się polscy konsumenci i to niekoniecznie mówimy o transporcie wykop mówi raczej o o przejazdach osobowych akurat jeśli chodzi o paliwa o sytuację najbardziej bezpieczna i mamy ten rynek mamy ten rynek zbilansowane oczywiście wiele wyzwań nie wiemy co za chwilę przyniesie nam rzeczywistość, bo infrastruktura krytyczna jest zagrożona wybuch przy Nord Stream da przy Nord Stream 1 i 1 nitce Nord Stream 2 wskazują, że scenariusze niewyobrażalnie dobra rozmowa trzeba brać pod uwagę, a wszystkiego na pewno nie upilnuje to co to to pan wcale nie uważa, że 10zł to jest za litr diesla, bo to na myśli takim straszeniem takim w taką odległą wizją to się właściwie może zdarzyć raz nie wykluczyłbym tego scenariusza, kiedy mówimy o tym co może wydarzyć się w przyszłym roku, czyli jest szereg czynników, który mógłby doprowadzić do tego, że w przyszłym roku mielibyśmy 10zł przekroczone za litr diesla natomiast ten scenariusz wydaje się mało prawdopodobne czy po pierwsze, funkcjonowanie tarczy antyinflacyjnej ma daje nam wodę i 1,5zł na litr, czyli jeszcze mamy jeszcze mamy zakres tak jeszcze mamy zapas natomiast jako branża jesteśmy przygotowani do tego, żeby zabezpieczyć swoje potrzeby energetyczne jeśli chodzi o dostępność ropy naftowej oczywiście pytanie bardzo trudne, kiedy wyłączyć rurę, bo komisja europejska w pakiecie szóstym no cało dała wyłączenie i rur ani nie musi być wyłączona to jest decyzja zapowiadana zabrał do politycznie, ale jeszcze ustawy nie widzimy tak i to co jest ważne, żeby biznes dostał informację z wyprzedzeniem jak będą Gran wyglądały ramy prawne w przyszłym roku, żeby się do tego przygotować natomiast jest dzięki nam to portowi i dzięki całkiem dużej mocy przesyłowej rurociągu z Gdańska do Płocka nie tylko, że jesteśmy w stanie zaspokoić zapotrzebowanie na ropę krajowych rafinerii, ale jesteśmy też w stanie w dużej mierze wspierać rafinerie 2 rafinerie niemieckiej przy czym to co ważne my potrzebujemy tych rafinerii niemieckich one chcą jak pokazują nawet nawet ostatnie tygodnie służą do tego, żeby w przypadku jakichś ograniczeń produkcji w Polsce były dla nas pewnym aportem żeby, żeby bilansować rynek najkrótszej perspektywie nie ściągać olej napędowy z Indii, który będzie płynął 2 miesiące czy czy 1,5 miesiąca, ale możemy w ciągu kilku dni ściągnąć kolejom ten olej z chociażby z wojny z saksońskiej rafinerii należącej do francuskiej firmy skoro pan już zaproponował na koniec w tym słowie końcowym w trakcie spojrzenie i po globalna to Polska jednak za mało by spełniała warunki globalną ości tego przykładu tylko spojrzenie taki bardziej ogólne czy czy ponad państwowe ponad nasze indywidualne to może rzeczywiście wartością uzupełnić o i jedno zdanie tylko takiego komentarza, gdy się rozmawia o bezpieczeństwie energetycznym Polski i głównie w kontekście gazowym w ostatnim czasie właściwym kontekście gazowym przez wiele ostatnich lat nie tylko od 24lutego to warto to od razu uzupełniać informację, że jeśli chodzi o rynek ropy naftowej to jest zupełnie innym miejscu co znaczą wiele ma lepiej przygotowani bardziej bezpieczny m.in. przez infrastrukturę, którą już mamy, którą pilnie w ostatnich latach, który pilnie musieliśmy, a budować czeka budowaliśmy gazoport przyjmować skroplony gaz to Naftoport ma już swoją historię służy nam nie, więc jak rozumiem to bezpieczeństwo paliwowe jest cenna wiele wyższym poziomie niż inne to tutaj muszę powiedzieć jedno bardzo ważną rzecz branża paliwowa od 2 tysięcznego od 2010 roku miała bardzo dużą konkurencję w postaci przestępców wprowadzających na rynek paliwa bardzo dużych ilościach i to z tamtym okresie rosło w tamtym okresie między 20102015 rokiem to naprawdę to była plaga, zwłaszcza jeśli chodzi o olej napędowy i kiedy zostały wprowadzone zmiany regulacyjne dodatkowo zwiększono kontrolę nagle okazało, że rzeczywiste zapotrzebowanie na paliwa w Polsce wzrósł tak skokowo, że polskie rafinerie nie były w stanie co w spokoju tego zapotrzebowania, ale to się wiąże też psy z pewnym daleko idącym z ryzykiem i mądrością, którą przy podjęło kierownictwo PERN, dlatego że no, kiedy mamy odchodzić od paliw kopalnych oni podjęli bardzo ryzykowną decyzję o rozbudowanie mocy magazynowych w Polsce i to jest kwestia ostatnich kilku lat części i czym część tych magazynów zbiorników była odbierana jeszcze w tym roku to nam pomogło natomiast trzeba pamiętać, że przy tak dużym wzroście krajowego zapotrzebowania to ciągle nie jest wystarczające, a to co jest bardzo ważne w kontekście bezpieczeństwa energetycznego jest to, że Polska jest głównym dostarczycielem oleju napędowego na Ukrainę oni mieli 2 swoje rafinerie, które zostały zniszczone, a z pozostałych 80% paliw ściąganych na do Ukrainy to pochodziło z Białorusi Rosji z dzisiaj jak popatrzymy sobie na na kształt rynku ukraińskiego to ponad 13 oleju napędowego, który oni zużywają pochodzi z Polski takiej i niewykluczone, że ten odsetek jeszcze wzrośnie oczywiście tam zużywanie prywatne znacznie zostały ograniczone ale gdyby w kontekście bezpieczeństwa energetycznego nie możemy zapominać o tym bezpieczeństwie fizycznym, że wszyte ta wojna, która się toczy pewien sposób dotyczy bezpośrednio naszej przyszłości, ale już dzisiaj odczuwamy jej skutki w postaci tak duży, że te paliwa są trochę droższe od dziś wszyscy płacimy już dziś cenę za wojnę, którą wywołał w Vladimir Putin natomiast jak będą duże koszty to to trudno jednoznacznie przewidzieć, bo tuż wszystko może się wydarzyć i pozytywnego i negatywnego alem tak to już jest nie tylko w biznesie, ale w geopolityce wydaje się, że droga dla diesla jest tylko 1 będzie drożej, a podcast mam pytanie przygotowaliśmy wspólnie Anna Augustyn Magda Bielecka Maciej Kulczyński Maciej Głogowski napotka zaprasza firma doradcza i Why Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAM PYTANIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA